Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő- testületének 16/2019(XI.14.) önkormányzati rendelete

Bordány Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 08. 16

Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő- testületének 16/2019(XI.14.) önkormányzati rendelete

Bordány Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.08.16.

Bordány Nagyközség Önkormányzatának Képviselő- testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörben eljárva, valamint a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ban biztosított felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 3. pontjában valamint 53. §-ban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bordány Nagyközség Önkormányzata

(2)2 Az önkormányzat székhelye: 6795 Bordány, Benke Gedeon utca 44.

(3) Az önkormányzat jelképei a község:

a) címere,

b) zászlója,

c) pecsétje.

(4) Az önkormányzat jelképeinek megalkotásukról, használatukról külön rendelet intézkedik.

(5)3 Az önkormányzat pecsétje: „BORDÁNY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA Csongrád-Csanád vármegye” felirat, középen Magyarország címere.

(6) Az önkormányzat hagyományőrző ünnepét minden évben Pünkösdkor tarja.

(7) Az önkormányzat által alapított elismerés, kitüntetés:

a) a Díszpolgári cím,

b)4 Bordány Községért Emlékérem,

c)5 Bordány nagyközség Nívódíja.

(8)6 A Díszpolgári cím és a Bordány Községért Emlékérem - külön rendelet szerinti - adományozására a Pünkösdkor megrendezésre kerülő települési ünnep alkalmával kerül sor. A Bordány nagyközség Nívódiját elsődlegesen Bordány település kiemelt rendezvényén, vagy a díjazott közösség által szervezett programon kell átadni.

(9)7 Az önkormányzat hivatalos tájékoztató felülete a település https://bordany.com című honlapja.

2. §8 Az önkormányzat, mint jogi személy feladatait és hatásköreit a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a polgármesteri hivatal, a jegyző és a társulások látják el.

II. Fejezet

A Nagyközség Önkormányzata feladata és hatásköre

3. § (1) Az önkormányzat önállóan gondoskodik a község egészére kiterjedő kötelezően előírt, illetve önként vállalt feladatok ellátásáról, amelynek keretében biztosítja a helyi közszolgáltatások megszervezését, intézi az önkormányzat hatáskörébe tartozó közügyeket, továbbá működteti a feladatellátást végző intézményhálózatot.

(2) Az önkormányzat a kötelezően ellátandó feladatai körében ellátja az Mötv. 10. §-ában foglalt feladatokat és hatásköröket.

(3) A képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat ciklusidőszakra szóló gazdasági programja tartalmazza.

(4) A képviselő-testület az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben - a fedezet biztosításával egyidejűleg - foglal állást.

(5)9 Az önkormányzat közösségi szinteret működtet. A feladatellátási hely a 6795 Bordány, Park tér 1.

(6)10 Az önkormányzat az intézményekhez nem telepített feladatait e rendelet 2. mellékletében felsorolt kormányzati funkciók jegyzéke szerint látja el.

4. § (1) Az önkormányzat hatásköreinek címzettje a képviselő-testület.

(2) A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény határozza meg.

(3) A képviselő-testület egyéb hatásköreinek átruházásáról rendeletalkotási jogkörében eljárva, az adott tárgykör szerinti rendelet megalkotásakor határoz.

(4) Rendeleti szabályozást nem igénylő kérdésekben a képviselő- testület minősített többséggel hozott határozatában dönt a hatáskör átruházásáról.

(5) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök nem ruházhatók tovább.

(6) Az átruházott hatáskörök ellátásáról a hatáskörgyakorlók a soros ülésen beszámolnak a képviselő-testületnek.

III. Fejezet

A Nagyközség Önkormányzata szervezete és működése

1./ Képviselő-testület

A képviselő- testület működésének általános szabályai

5. § (1)11 A képviselő-testület tagjainak a száma 7 fő, névsoruk az önkormányzat https://bordany.com című, hivatalos honlapján közzétételre kerül.

(2) A képviselő-testület munkaterve szerint általában minden hónap utolsó hetének csütörtöki napján, de évente legalább hat alkalommal ülésezik.

(3)12 A képviselő-testület az üléseit rendszerint a Faluház és Könyvtár Dísztermében tartja, de kihelyezett ülést is tarthat.

(4) A képviselő- testület:

a) alakuló,

b) munkaterve szerint megtartott soros,

c) a munkatervben meghatározott időponttól eltérő időpontban megtartott soron kívüli,

d) halaszthatatlan esetben rendkívüli ülést tart.

(5)13 A képviselő-testület halaszthatatlan döntést igénylő ügyek estében – a 8. § (2) bekezdésében meghatározott időköz mellőzésével, de legalább öt óra időköz biztosításával - rendkívüli ülést tarthat.

(6) A rendkívüli ülést igazolhatóan, elektronikus úton, a napirendi pontok megjelölésével kell összehívni.

(7)14 A rendkívüli ülés összehívása esetén a lakosságot az ülés időpontjáról, helyéről és napirendjéről az ülés előtt legalább öt órával a meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével és az önkormányzat honlapján való közzétételével tájékoztatni kell. Az ülés nyilvánosságát rendkívüli ülés esetén is biztosítani kell.

(8) Rendkívüli ülés határozatképességének megállapítását megelőzően az ülés vezetője megállapítja, hogy a rendkívüli ülés összehívásának helyéről, idejéről a napirendi pontokról valamennyi résztvevő értesült.

(9) Amennyiben a rendkívüli ülés összehívása nem szabályszerűen történt, az ülést új időpontban meg kell ismételni.

(10) Amennyiben a rendkívüli ülés előterjesztésének áttanulmányozásához nem állt rendelkezésre elegendő idő a képviselő- testület dönthet annak elhalasztásáról.

(11) A képviselő-testület ülését 15 napon belüli időpontra össze kell hívni:

a) a képviselők egynegyedének,

b) a képviselő- testület bizottságának,

c) a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.

Ha a polgármester az indítványnak 15 napon belül nem tesz eleget, a képviselő-testület ülését a kormányhivatal hívja össze.

Nyilvános és zárt ülés

6. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A képviselő-testület zárt ülést tart a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 46. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetekben.

(3)15 Az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontja esetében az érintett kérésére a képviselő- testületnek zárt ülést kell elrendelnie. Személyes érintettség esetén a zárt ülés elrendelésének lehetőségéről az érintettet tájékoztatni kell, egyúttal nyilatkoztatni szükséges a tekintetben, hogy kéri-e ügyének zárt ülésen történő tárgyalását. A tájékoztatást és a nyilatkozatot a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(4)16 Amennyiben több személy érintett és az ügy jellege okán annak együttes tárgyalása szükséges bármelyik érintett kérelmére az egész ügyre kiterjedően zárt ülést kell elrendelni.

(5) A képviselő-testület a polgármester, bármely képviselő vagy a jegyző indítványára zárt ülést rendelhet el a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben. Az indítványról a képviselő-testület minősített többséggel határoz.

Munkaterv

7. § (1) A képviselő-testület december 31-ig a következő évre szóló munkatervet készít.

(2) A munkaterv tervezetének előkészítése a polgármester feladata.

(3) A képviselő-testület munkatervének elfogadása után a bizottságok kötelesek 30 napon belül saját éves szintű munkatervüket elkészíteni.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) a soron következő időszak főbb célkitűzéseit,

b) a testületi ülések tervezett időpontját, napirendjét, a napirendi pontok előadóit,

c) azokat a napirendeket, amelyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani,

d) azokat az előterjesztéseket, amelyeket valamely bizottság nyújt be, illetve amelyhez bizottsági állásfoglalást kell beterjeszteni,

e) szükség szerinti meghívottak megjelölését,

f) egyéb szervezési feladatokat (falugyűlés előkészítése, ellenőrzési terv, rendezvényterv)

Meghívó

8. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.

(2) Az ülés meghívóját, valamint az írásos előterjesztéseket a képviselők részére az ülés előtt legalább 5 nappal korábban elektronikus úton kell kézbesíteni.

(3) A meghívót a polgármester írja alá.

(4) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét és idejét,

b) a javasolt napirendi pontokat és előadóit,

c)17

(5) Tanácskozási joggal kell meghívni:

a) az illetékes választókerületi országgyűlési képviselőt,

b) a napirend tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét,

c) a jegyzőt,

d) a bizottságok nem képviselő tagjait,

e) az intézményvezetőket,

f) a Polgármesteri Hivatal bizottsági feladatokkal érintett munkatársait,

g)18 a Bordányi Gyermek- és Ifjúsági Önkormányzatot, és a Bordányi Nefelejcs Nyugdíjas Klubot.

(6) A meghívóhoz csatolni kell:

a) a polgármester jelentését a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

b) az előző testületi ülésen beterjesztett interpellációkra adott írásbeli választ,

c) a két ülés közötti időben átruházott önkormányzati ügyben hozott polgármesteri és bizottsági döntéseket,

d)19 a meghívó kiküldésekor rendelkezésre álló előterjesztéseket, határozati javaslatokat,

e) az előző testületi ülésen hozott határozatokat tartalmazó tájékoztatót.

(7) A testületi ülések helyéről, időpontjáról és napirendi pontjáról szóló tájékoztatót a meghívó érintettek részére történő megküldésével egyidejűleg a Polgármesteri Hivatal, valamint a Faluház és Könyvtár hirdetőtáblájára ki kell függeszteni.

A tanácskozás rendje

9. § (1)20 A képviselő- testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti.

(2) Az ülés vezetője:

a) megállapítja a határozatképességet,

b) megnyitja az ülést,

c) ismerteti a napirendi javaslatot,

d) a napirend elfogadása után az ülés vezetője:

da)21 tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, illetve az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről,

db) előterjesztésenként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,

dc) előterjesztésenként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot és megállapítja a szavazás eredményét,

e) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogát,

f) biztosítja az ülés zavartalan rendjét, intézkedése mindenkire nézve kötelező:

g) berekeszti az ülést.

10. §22 Az ülés alatt a határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Határozatképtelenség esetén a képviselő- testület ülését az ülést vezető berekeszti, ez esetben a képviselő- testületet 8 napon belül ismételten össze kell hívni.

11. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az ülés vezetője köteles felszólítani a tárgyszerűségre.

(2) Az ülés vezetője figyelmezteti azt a felszólalót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ, a képviselő- testülethez méltatlan magatartást tanúsít. Ismételt figyelmeztetés után a szót az elnök megvonhatja.

(3)23 Amennyiben az ülést zavarják, úgy az ülés vezetője a rendzavarót, vagy rendzavarókat figyelmeztetheti, ismételt esetben az ülésről a nem képviselő személyeket kiutasíthatja. Képviselő ismételt rendzavarásakor az ülés vezetője az illetékes bizottságnál kezdeményezi a tiszteletdíj csökkentésére irányuló eljárás lefolytatását.

(4) Amennyiben a képviselő- testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az ülés vezetője az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja.

12. §24 Rendelet alkotására irányuló előterjesztést illetve határozati javaslatot a polgármester, a jegyző, a képviselők, a bizottságok tehetnek:

a) Önálló napirendi javaslatként szereplő írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülés előtt 8 nappal korábban szükséges beterjeszteni a jegyzőhöz, vagy a polgármesterhez.

b) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

c) Az egyéb sürgős tárgyalást igénylő előterjesztéseket, határozati javaslatokat legkésőbb a testületi ülés előtt 5 órával korábban kell közölni a polgármesterrel. Tárgyalásukról a testület vita nélkül dönt.

d) Rendeletet, illetve az önkormányzati gazdálkodást érintő előterjesztést – a rendkívüli testületi ülés kivételével - csak az illetékes szakbizottság véleményezésével lehet előterjeszteni.

13. § (1) A képviselő szólási szándékát kézfeltartással jelzi, a hozzászólást az ülés vezetője engedélyezi.

(2) Az ülés egyéb résztvevőjének hozzászólásáról a képviselő- testület vita nélkül dönt.

(3) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön- külön nyit vitát. Az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt válaszolni kell.

(4) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.

(5) A vita lezárását követően az előterjesztő válaszolhat a hozzászólásokra.

(6) Szót kell adni a jegyzőnek, ha bármely javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni. A jegyző törvényességi észrevételével kapcsolatban a hozzászólás nem tagadható meg.

(7) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Ennek során a képviselő-testület először a kiegészítő, módosító javaslatokról dönt. Ezt követően a testület az előterjesztés egészéről szavaz.

(8) Az ülés vezetője megállapítja és kihirdeti a szavazás eredményét.

(9) Az előterjesztő a szavazás elrendeléséig vonhatja vissza előterjesztését.

A visszavonás tudomásulvételéről a képviselő- testület vita nélkül határoz.

(10) El nem fogadott előterjesztés tárgyalását a képviselő- testület bármikor újra napirendre tűzheti.

(11) A jegyző, vagy képviselő által előterjesztett ügyrendi kérdésről a testület vita nélkül dönt.

14. § (1) A képviselők az előterjesztések megtárgyalását követően kérdéseket, interpellációkat terjeszthetnek elő, melyek időtartama maximum 5 perc lehet.

(2) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítő jellegű felvetés, vagy tudakozódás. A kérdésre választ a polgármester, a bizottsági elnök, a jegyző, valamint a polgármester megbízásából az intézményvezető, vagy a jegyző megbízásából a Polgármesteri Hivatal köztisztviselője adhat.

a) A kérdést, melyet szóban vagy írásban lehet előterjeszteni, legkésőbb a testületi ülés kezdetéig kell közölni a polgármesterrel.

b) A kérdésre a képviselő- testület ülésén, vagy az azt követő 15 napon belül írásban köteles megválaszolni a megkérdezett.

(3) Interpelláció: olyan önkormányzati ügyben benyújtott írásbeli felvilágosítás kérés, amely problémát tár fel és arra kér választ, hogy az miként szüntethető meg, illetve valamilyen mulasztás, helytelen gyakorlat, vagy panasz orvoslását kéri. Az interpellációra választ a polgármester, a bizottsági elnök, a jegyző, valamint a polgármester megbízásából az intézményvezető, vagy a jegyző megbízásából a Polgármesteri Hivatal köztisztviselője a képviselő- testület ülésén köteles adni.

a) Az interpellációt, melyet írásban lehet előterjeszteni, legkésőbb a testületi ülés előtt 5 órával korábban kell benyújtani a polgármesterhez. A képviselő az interpellációját a testületi ülésen szóban megismételheti, kiegészítheti.

b) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, és erről – a nyilatkozat tartalmától függetlenül – a képviselő- testület vita nélkül dönt.

c) Amennyiben a képviselő- testület a választ nem fogadja el, az interpelláció alapján – indokolt esetben az illetékes bizottság bevonásával – vizsgálatot szükséges lefolytatni, amelynek eredményéről szóló tájékoztatót a képviselő- testület soron következő ülése elé kell terjeszteni. Ekkor a képviselő- testület az interpellációt benyújtó képviselő véleményének meghallgatása után, amennyiben válasza nemleges, vita nélkül dönt.

A képviselő- testület döntései

15. § (1) A képviselő-testület határozatot hoz, illetve rendeletet alkot.

(2) A képviselő-testület a döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel hozza, a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.

(3) Minősített többség, azaz a döntés meghozatalához a megválasztott képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges az alábbi ügyekben:

a) önkormányzati rendelet alkotása,

b) az önkormányzat szervezetének kialakítása és működésének meghatározása,

c) a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás,

d) önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból való kiválás, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,

e) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről,

f) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,

g) az önkormányzati képviselő kizárásához,

h) összeférhetetlenség, méltatlanság megállapításához,

i) a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez,

j) az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti zárt ülés elrendelése,

k) a képviselő-testület megbízásának lejárta előtti feloszlatásának kimondása,

l) a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt a polgármester elleni kereset benyújtása.

(4) Határozati javaslatot a polgármester, alpolgármester, a képviselő illetve ügyrendi kérdésben a jegyző írásban vagy a testületi ülésen szóban kezdeményezhet. A szóban kezdeményezett határozati javaslatot szövegszerűen kell megfogalmazni, és szó szerint kell jegyzőkönyvezni.

16. § (1) A képviselő- testület önkormányzati rendeletet alkothat a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, rendeletet alkot továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtására.

(2) A rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) polgármester,

b) jegyző,

c) bizottság,

d) képviselő.

(3) A kezdeményezés a polgármesternek nyújtható be, aki állásfoglalást kérhet a képviselő- testülettől a rendelettervezet előkészítésének főbb elveiről. A szakmai előkészítés a jegyző feladata.

(4) A polgármester, vagy képviselő által kezdeményezett önálló, egységes szerkezetű rendelet- tervezetet a képviselő- testületnek csak abban az esetben kell napirendre tűznie amennyiben, annak írásbeli tervezete – a törvényességi szempontok vizsgálata, valamint a bizottsági véleményezés érdekében - a testületi ülést megelőző ötödik napig a jegyző részére benyújtásra kerül.

(5) A rendelettervezetet a tárgyköre szerint illetékes bizottság véleményezi.

(6) Az elfogadott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(7)25 A rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való 10 napos közzététellel történik. Az önkormányzati rendelet kihirdetését követően a kihirdetés tényét záradékolással fel kell tüntetni. A közzétett rendeleteket a lakosság a Bordányi Polgármesteri Hivatalban megtekintheti. A hatályos egységes szerkezetű rendeleteket a település honlapjára fel kell tölteni.

(8) A képviselő- testület kétévenként felülvizsgálja a hatályos önkormányzati rendeleteket, valamint a határozatait. A rendeletek és határozatok felülvizsgálatának szakmai előkészítése a jegyző faladata.

(9)26 A hatályos rendeletek jegyzéke az önkormányzat https://bordany.com című, hivatalos honlapján közzétételre kerül.

(10) A képviselő- testület által elfogadott rendeletet és határozatot az ülésről készült jegyzőkönyv szó szerint tartalmazza.

(11) A normatív határozatokat a címzett részére postai úton meg kell küldeni, vagy személyesen át kell adni; közzétételükre a rendeletek közzétételére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(12) A rendeletek jelölése:

Bordány Nagyközség Önkormányzata ..../20....(hó,nap) önkormányzati rendelete (önkormányzati rendelete rövidítve: Ö.r.)
(13) A határozatok jelölése:
Bordány Nagyközség Önkormányzata ..../20....(hó,nap) képviselő- testület határozata (képviselő- testületi határozata rövidítve: Kt. határozata)

17. § (1) A képviselő- testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A szavazás általában kézfelemeléssel történik. A képviselők „igen”-nel, „nem”-mel szavazhatnak, vagy tartózkodhatnak a szavazástól

(2) A képviselő - az Mötv. által ki nem zárt - bármely kérdésben kezdeményezheti a név szerinti szavazás elrendelését. A név szerinti szavazáshoz az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott képviselők igen szavazata szükséges.

18. §27 A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselő- testület tagjainak nevét, a jelenlévők pedig „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. Az ülést vezető összesíti a név szerinti szavazás eredményét.

19. § (1)28 A képviselő- testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalat esetekben.

(2)29

(3) A jegyző, valamint az Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottság előkészíti a titkos szavazás lebonyolítását. A szavazást követően közreműködik a szavazatok összesítésében. Az ülésvezető megállapítja a szavazás eredményét.

(4) Amennyiben a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.

20. § (1) A döntéshozatalból kizárható az akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.

(2)30 A képviselő a döntéshozatalt megelőzően köteles bejelenteni a személyes érintettségét. Amennyiben bejelentési kötelezettségét elmulasztja, az érintettségi ok tudomásszerzését követően haladéktalanul a képviselő-testületnek új döntést kell hozni. A mulasztó képviselő egyhavi képviselői tiszteletdíjának 50 %-a levonásra kerül.

(3) Amennyiben a képviselő- testület ugyanazon ügyben két egymást követő alkalommal – határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt – nem hoz döntést, a polgármester az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat. Döntéséről a képviselő- testületet a következő ülésen tájékoztatja.

21. § (1) A képviselő- testület megbízatásának lejárta előtt név szerinti szavazással, minősített többségű döntéssel kimondhatja feloszlását. A képviselő-testület az új képviselő- testület alakuló üléséig, a polgármester az új polgármester megválasztásáig ellátja feladatát, gyakorolja hatáskörét.

(2) A képviselő- testület feloszlása nem mondható ki a választást követő 6 hónapon belül, illetőleg az általános választást megelőző év november 30. napját követően.

Jegyzőkönyv, hangfelvétel

22. § (1) A képviselő- testület üléséről jegyzőkönyvet, valamint hangfelvételt kell készíteni. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ülés helyét, idejét,

b) a megjelent képviselők és meghívottak nevét,

c) az elfogadott napirendet és előadóit,

d) napirendi pontonként a tanácskozás lényegét,

e) a szavazás számszerű eredményét,

f) a hozott határozatokat, rendeleteket szó szerint.

g) a határozatképesség folyamatos figyelemmel kísérése érdekében a távozást és érkezést a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(3) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(4)31 A jegyzőkönyv egy eredeti példánya a Polgármesteri Hivatalban található.

(5) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(6)32 A jegyző

a) a jegyzőkönyvet, valamint a polgármester és a jegyző képviselő-testület által átruházott hatáskörben meghozott – hatósági döntésnek nem minősülő - döntését az ülést követő 15 napon belül köteles a Nemzeti Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül továbbítani a kormányhivatal részére.

b) a polgármester és a jegyző által aláírt önkormányzati rendeleteket legkésőbb a kihirdetésüket követő 3. munkanapon az erre rendszeresített felület igénybevételével küldi meg a kormányhivatalnak.

(7) A meghívó, az írásos előterjesztések, rendeletek a jegyzőkönyv mellékletét képezik. A jegyzőkönyvet akként kell elkészíteni, hogy abból a meghozott döntés kétséget kizáróan megállapítható legyen. Szóbeli módosítás esetén a jegyzőkönyvnek a módosult döntést kell tartalmaznia.

(8) A képviselő- testület döntéseit úgy kell nyilvántartani, hogy abból a végrehajtás nyomon követhető legyen. A nyilvántartásért a jegyző a felelős.

(9) A hangfelvételeket a tárgyévet követő január 31-ig külső adathordozón archiválni kell.

2./ Képviselők

23. § (1) A képviselő jogai:

a) részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében,

b) a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, a jegyzőtől, a bizottsági elnöktől felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni,

c) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén,

d) kezdeményezheti, hogy a képviselő- testület vizsgálja felül bizottságainak, a polgármesternek, a testület által átruházott önkormányzati ügyben hozott döntését,

e) a Polgármesteri Hivataltól igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést,

f) közérdekű ügyekben kezdeményezheti a Polgármesteri Hivatal intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül köteles érdemben válaszolni,

g) tiszteletdíjra, természetbeni juttatásra, költségtérítésre jogosult, amelyet a képviselő-testület külön rendeletben szabályoz.

(2) A képviselő kötelezettségei:

a) tevékeny részvétel a képviselő- testület munkájában,

b) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c) felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,

d) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titok megőrzése,

e) kapcsolattartás a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel,

f) a személyes érintettség bejelentése,

g) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi ok bejelentése.

h) a képviselők a megbízólevelük átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-től számított 30 napon belül kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.33

3./ Bizottságok

24. § (1)34 A képviselő-testület két állandó bizottságot hoz létre:

a) a három tagú Egészségügyi, Szociális és Ifjúsági Bizottságot (összetétele: három képviselő),

b) a három tagú Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottságot (összetétele: kettő képviselő, egy nem képviselő).

(2) A képviselő- testület a bizottságok létszámáról, összetételéről a megalakításukkor vagy azt követő ülésen dönt, azonban szükség esetén bármelyik képviselő indítványára azt módosíthatja.

(3)35 A bizottság személyi összetétele az önkormányzat https://bordany.com című, hivatalos honlapján közzétételre kerül.

(4) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására eseti (ad hoc) bizottságot hozhat létre.

(5) A bizottságok maguk állapítják meg működésük részletes szabályait, a képviselő-testületre vonatkozó szervezeti és működési szabályok értelemszerű alkalmazásával.

(6) A bizottságok adminisztratív és technikai feladatainak ellátását a Polgármesteri Hivatal útján a jegyző biztosítja. A jegyző adminisztratív feladatokat ellátó titkárt rendel a bizottságok mellé.

(7) A képviselő- testület határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyek bizottság állásfoglalásával nyújthatók be.

(8) A bizottság az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről köteles a képviselő-testületet írásban tájékoztatni.

(9) A bizottság ciklusonként egyszer teljes körű beszámolót terjeszt elő tevékenységéről.

(10)36 Amennyiben a képviselő bizottsági tag indítványát bizottsága nem támogatja, előterjesztése egyéni javaslatként kerül a képviselő- testület elé.

(11) A bizottsági elnök akadályoztatása esetén feladatait az elnökhelyettes látja el.

(12) A bizottsági ülésekről jegyzőkönyv készül, amelyet az elnök és egy választott tag ír alá. A jegyzőkönyv aláírására jogosult tag személyéről a napirend elfogadását követően határoz a bizottság. A jegyző a jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül köteles a Nemzeti Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül továbbítani a kormányhivatal részére.

(13) A nem képviselő bizottsági tagok megbízólevelük átvételétől számított 30 napon belül, majd ezt követően kétévente június 30-ig kötelesek az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény szerinti vagyonnyilatkozatot tenni.37

Egészségügyi, Szociális és Ifjúsági Bizottság

25. § (1) A bizottság közreműködik az önkormányzat egészségügyi, nevelési-, oktatási, ifjúságpolitikai, szociális, családsegítő, gyermek-és ifjúságvédelmi, gyermekjóléti, közművelődési, sport és ifjúságpolitikai feladatainak ellátásában.

(2) A bizottság közreműködik az önkormányzati rendeletek tervezeteinek kidolgozásában, a működési területét érintő kérdésekben.

(3) A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselő- testületi döntések előkészítéséhez:

a) az önkormányzat gazdasági programjának meghatározása,

b) az önkormányzati költségvetés elfogadása,

c) a képviselő- testület éves munkatervének összeállítása,

d) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer keretében benyújtott pályázatok elbírálása,

e)38

f) a helyi civil szerveződések támogatása,

g) szociális alapellátások helyi szabályozása,

h) a gyermekvédelmi támogatások helyi szabályozása,

i) azok az ügyek, amelyeket eseti döntésével a képviselő- testület véleményezésre kiad.

(4) A bizottság a képviselő- testület által átruházott hatáskörben az alábbi feladatokat látja el:

a)39 a bizottság feladatkörébe tartozó intézmények (Apraja-Falva Óvoda és Bölcsőde, Wagner Viktória Szociális Központ) szakmai programjainak jóváhagyása,

b) átszervezésnek nem minősülő esetekben az intézmények alapító okiratának, illetve szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyása,

c) lakáshoz jutás önkormányzati támogatására irányuló kérelmek elbírálása,

d) a helyi szociális rendeletben meghatározott személyi térítési díj elleni kifogásról dönt,

e) a szociális ellátások személyi térítési díj kedvezmény iránti kérelmekről dönt,

f) rendkívüli gyermekvédelmi támogatást állapíthat meg első fokon,

g)40 a helyi szociális rendelet átruházott hatásköreiben való döntés,

h)41 dönt a szociális elven meghatározott lakbérű lakásokkal kapcsolatos pályázatok és kérelmek tekintetében.

(5) A bizottság kapcsolatot tart fenn a helyi civil szervezetekkel és alapítványokkal.

26. §42

Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottság

27. § (1) A bizottság közreműködik az önkormányzat költségvetési, pénzügyi-ellenőrzési, vagyongazdálkodási, településüzemeltetési, településrendezési és fejlesztési feladatainak ellátásában.

(2) A bizottság közreműködik az önkormányzati rendeletek tervezeteinek kidolgozásában, a működési területét érintő kérdésekben.

(3) A bizottság lebonyolítja a képviselő- testület titkos szavazásait.

(4) A bizottság előkészíti és szervezi a helyi népszavazás lebonyolítását.

(5) A bizottság vizsgálja ki az összeférhetetlenség, illetve méltatlanságra irányuló kérelmeket lefolytatja az összeférhetetlenségi,- méltatlansági eljárásokat.

(6) A bizottság végzi el a polgármester és a képviselők által benyújtott vagyonnyilatkozat vizsgálatával, ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.

(7) Adósságrendezési eljárás megindulása esetén adósságrendezési bizottságként jár el.

(8) A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselő- testületi döntések előkészítéséhez:

a) az önkormányzat gazdasági programjának meghatározása,

b) az önkormányzati költségvetési javaslat és a végrehajtásáról szóló beszámoló (zárszámadás) összeállítása,

c) pénzmaradvány felhasználása

d) az éves költségvetés módosítása,

e) az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet előkészítése,

f) az önkormányzati vagyongazdálkodást érintő feladatok, szerződéstervezetek jóváhagyása,

g) hitelfelvétel, kötvény- kibocsátás, (azok gazdasági megalapozottsága),

h) helyi adók bevezetése,

i) önkormányzati intézmény alapítása, megszüntetése,

j) társulásban való részvétel,

k) a képviselő- testület éves munkatervének összeállítása,

l) a bizottság feladatkörét is érintő pályázatok benyújtása,

m) a szervezeti és működési szabályzat kidolgozása, módosítása,

n)43

o) a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának jóváhagyása,

p) azok az ügyek, amelyeket eseti döntésével a képviselő- testület véleményezésre kiad.

(9) A bizottság az önkormányzat vagyonrendeletében meghatározott szabályozás szerint tesz javaslatot az önkormányzati vagyon fejlesztésére, illetve a fejlesztési program összeállítására. Ennek megfelelően:

a) közreműködik a közbeszerzési eljárásban,

b) a versenytárgyalásra benyújtott tervezői, kivitelezői ajánlatokat döntésre előkészíti,

c) felújításhoz, beruházáshoz, az önkormányzati vagyonrendeletben meghatározott értékhatár feletti tárgyi eszközök beszerzését engedélyezi, ha annak fedezete a költségvetésben biztosított,

d) az önkormányzati ingatlanok vagyonrendeletben meghatározott értékhatár feletti karbantartási munkáit engedélyezi, ha a műszaki ellenőrzés nem indokolt.

(10) A bizottság a képviselő- testület által átruházott hatáskörben az alábbi feladatokat látja el:

a) átszervezésnek nem minősülő esetben a Polgármesteri Hivatal alapító okiratának, illetve szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyása,

b) a törzsvagyonba tartozó ingatlanok használatának, bérbeadásának szabályozása,

c) a vagyon besorolásától függetlenül az önkormányzat tulajdonában lévő, az önkormányzati vagyonrendeletben meghatározott értékhatár feletti ingóvagyon elidegenítésének engedélyezése,

d) az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok funkcióváltozásának engedélyezése, ha az nem kapcsolódik építési beruházáshoz,

e) az ingatlanok és az ingatlanok vagyoni körén kívüli vagyontárgyak beszerzése az önkormányzati vagyonrendeletben meghatározott értékhatár felett,

f) külön önkormányzati rendelet alapján, a kötelezettségeit megszegő képviselő, bizottsági elnök, bizottsági nem képviselő tag tiszteletdíját csökkentheti.

g)44 önkormányzati tulajdonú bérlakások bérlésére illetve az önkormányzati tulajdonú nyugdíjas garzon bérlakások bérlésére benyújtott pályázatok elbírálása.

4./ POLGÁRMESTER

28. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester biztosítja a képviselő- testület demokratikus működését, a nyilvánosságot.

(3) A polgármester szervezi és biztosítja más önkormányzatokkal, valamint egyéb szervekkel való együttműködést és a képviselő- testület nemzetközi kapcsolatait.

(4) A polgármester tekintetében a munkáltatói jogokat a képviselő- testület gyakorolja.

(5) A polgármester gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző, az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester, és az önkormányzati intézményvezetők vonatkozásában.

(6) A polgármester, ha a képviselő- testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be.

(7) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő- testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.

(8) A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a Polgármesteri Hivatalt.

(9) A polgármester felelős az önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségéért.

(10) A polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt a képviselő-testület bírósághoz fordulhat a polgármester tisztségének megszüntetése érdekében.

(11) A polgármester a képviselő-testület által átruházott hatáskörben az alábbi feladatokat látja el:

a) az aktív korú nem foglalkoztatottak közhasznú és közcélú foglalkoztatásáról dönthet,

b) átmeneti segélyt állapíthat meg első fokon,

c) temetési segélyt állapíthat meg első fokon,

d) engedélyezi a köztemetést,

e) dönt az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek időleges lekötéséről,

f) az önkormányzat öröklése, vagy megajándékozása esetén dönt a vagyon elfogadásáról, illetve átvételéről,

g) az ingatlanok vagyoni körén kívüli vagyontárgyak, illetve felújításhoz és beruházáshoz kapcsolódó tárgyi eszközök beszerzését engedélyezi az önkormányzati vagyonrendeletben meghatározott értékhatár között.

(12) A polgármester – az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével - dönthet a két ülés között felmerülő, halaszthatatlan, önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben.

(13) Döntéséről a képviselő- testületet utólag, a következő ülésen tájékoztatja.

(14) A polgármester a megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-től számított 30 napon belül köteles vagyonnyilatkozatot tenni.

5./ ALPOLGÁRMESTER

29. § (1) Az alpolgármester főállású megbízatásban tölti be tisztségét.

(2) Az alpolgármestert a polgármester javaslatára a képviselő-testület a saját tagjai közül titkos szavazással választja meg.

(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.

(4)45

(5)46

(6)47

6./ JEGYZŐ

30. § (1) A polgármester pályázat alapján jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.

(2) A jegyző a polgármester irányításával gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

(3) A jegyző felelős a képviselő- testület és szervei tevékenységének törvényességéért, a Polgármesteri Hivatal működésének jogszabályszerűségéért és eredményességéért.

(4) A jegyző vezeti a Polgármesteri Hivatalt, évente beszámol a képviselő- testületnek a hivatal tevékenységéről.

(5) A jegyző tanácskozási joggal részt vesz a képviselő- testület és a bizottságok ülésein.

(6) A jegyző köteles jelezni a képviselő- testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel.

(7) A jegyző tekintetében a munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.

(8) A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői tekintetében.

(9) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Bordányi Polgármesteri Hivatal pénzügyi csoportvezetője látja el.

7./ POLGÁRMESTERI HIVATAL

31. § (1) A képviselő-testület "Bordányi Polgármesteri Hivatal" elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre.

(2) A Polgármesteri Hivatal önálló költségvetési szerv. Az éves önkormányzati költségvetés határozza meg a Polgármesteri Hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, fenntartási költségeket.

(3)48 A Polgármesteri Hivatal feladata:

a) a képviselő-testület működésével kapcsolatban

aa) - előkészíti a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati ügyeket,

ab) - végrehajtja az önkormányzat döntéseit,

ac) - végzi a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív teendőket,

b) döntésre előkészíti és végrehajtja a jogszabályban előirt államigazgatási feladatokat.

(4)49 A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódása:

a) Titkárság

b) Pénzügyi Csoport,

c) Igazgatási Csoport.

(5) A hivatali csoportok közvetlenül a jegyző irányítása alatt állnak, amelyen belül a jegyző döntése szerint az érdemi ügyintézők kiadmányozási jogot kapnak.

(6) A jegyző ciklusonként egyszer teljes körű beszámolót terjeszt elő a Polgármesteri Hivatal tevékenységéről.

(7) A képviselő- testület kinyilvánítja, hogy a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je, munkaszüneti nap.

(8) A munkaszüneti nappá nyilvánítással összefüggésben keletkező többletköltségek fedezetét az önkormányzat saját bevétele terhére biztosítja.

8./ INTÉZMÉNYEK

32. § (1) A képviselő- testület dönt költségvetési szerv alapításáról, annak gazdálkodási jogköréről, alaptevékenység keretében ellátott feladatáról és kiegészítő vállalkozási tevékenységéről.

(2) A képviselő- testület feladat-meghatározása alapján az intézmények Szervezeti és Működési Szabályzatot kötelesek készíteni.

(3) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó intézménye a Polgármesteri Hivatal.

(4)50 Az önkormányzat önállóan működő intézményei:

a) Apraja-Falva Óvoda és Bölcsőde

b) Wagner Viktória Szociális Központ

(4a)51 Az intézményvezetők és az intézményvezető helyettesek vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek. Vezetői megbízásukat követő 30 napon belül, majd ezt követően kétévente június 30-ig kötelesek az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény szerinti vagyonnyilatkozatot tenni. A vagyonnyilatkozat-tétel rendjéről külön szabályzat rendelkezik.

(5) Az önállóan működő intézmények közvetlen irányítását és gazdálkodását a Polgármesteri Hivatal látja el.

(6) Az Önkormányzat a községgazdálkodási, településüzemeltetési, mezőőri feladatok ellátására önálló gazdálkodási jogkörrel nem rendelkező, a polgármester közvetlen irányítása alá tartozó Technikai Csoportot működtet. A munkavállalók részletes feladatait és az egyéb munkajogi kérdéseket a munkavállalók munkaszerződése és munkaköri leírása tartalmazza.

(7) A Technikai Csoport munkavállalóinak érdekeit - a munkavállalóknak az egészséget nem veszélyeztető és a biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos jogaik érvényesülése érdekében - külön jogszabály alapján választott munkavédelmi képviselő képviseli.

IV. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSE

33. § (1) A képviselő- testület rendelettel állapítja meg az önkormányzat éves költségvetését.

(2) A költségvetési rendelet tartalmazza az Államháztartásról szóló törvényben (Áht.) meghatározottakat.

34. § (1) A polgármester a jegyző által legkésőbb a rendelet- tervezet benyújtását megelőző 15. napig elkészített költségvetési rendelet- tervezetet az intézmények vezetőivel a rendelet-tervezet benyújtását megelőzően egyezteti. Az egyeztetés eredményét írásban rögzíti.

(2)52 A polgármester a költségvetési rendelet-tervezetet és az egyeztetés eredményét a bizottságok elé terjeszti. A rendelet-tervezetet az Egészségügyi, Szociális és Ifjúsági Bizottság és a Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottság véleményezi.

(3) A polgármester a rendelet- tervezetet a Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottság írásos véleményével a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő- testületnek.

(4) Amennyiben a képviselő- testület a költségvetési rendelet- tervezetet tárgyév március 15-ig nem fogadja el, az önkormányzat átmeneti gazdálkodásáról rendeletet alkot.

35. § (1) A polgármester a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet- tervezetet az Áht.-ben meghatározott tartalommal a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő- testület elé.

(2) A zárszámadási rendelet-tervezet tartalmazza az önkormányzat gazdálkodását bemutató mérlegeket és kimutatásokat.

(3) A képviselő- testület a zárszámadásról az Áht.-ben meghatározott tartalmú rendeletet alkot.

V. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA

36. § (1) A képviselő- testület az önkormányzat vagyonát rendeletben határozza meg. Az önkormányzat vagyona mindaz a dolog, ami a kizárólagos tulajdonában áll.

(2) Az önkormányzat vagyona törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll.

(3) Az önkormányzat törzsvagyonába tartozik az önkormányzati vagyonról való rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló önkormányzati rendeletében meghatározott tulajdon, amely közvetlenül a kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja.

(4) A (3) bekezdés szerinti rendelet rögzíti a törzsvagyon körébe sorolt forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakat, illetve szabályozza azokat a feltételeket, melyek alapján az utóbbi vagyontárgyak felett lehet rendelkezni.

(5) Az önkormányzat vagyonáról a mindenkor hatályos jogszabályok előírásainak megfelelő nyilvántartásokat kell vezetni.

(6) Az önkormányzat vagyonának növelése érdekében vállalkozási tevékenységet végezhet:

a) gazdasági társaság létesítésével,

b) ingatlan hasznosítása révén,

c) az önkormányzat intézményei útján megvalósított vállalkozási tevékenységgel,

VI. Fejezet

TÁRSULÁSOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK

37. § (1) A képviselő- testület kezdeményezheti egyes feladatainak hatékonyabb, gazdaságosabb, célszerűbb megoldása érdekében társulás létrehozását.

(2)53 A társulásról kötött megállapodást meg kell küldeni a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének.

38. § (1) A képviselő- testület együttműködési megállapodást köthet:

a) más helyi önkormányzatokkal,

b)54 a vármegyei önkormányzattal, a község érdekében is álló fejlesztési és a lakosság ellátását közvetlenül érintő ügyekben,

c) nem önkormányzati szervekkel.

(2) Az együttműködési megállapodásnak tartalmaznia kell:

a) az együttműködés célját,

b) a feladatok végrehajtását, annak módját, határidejét és a végrehajtás felelősét,

c) a feladatok végzéséhez szükséges anyagi eszközök biztosításának módját, a forrását,

d) a feladatok végrehajtásának ellenőrzését.

(3) Az együttműködési megállapodást a polgármester köti meg, hatályba azonban a képviselő- testület jóváhagyásával lép.

(4) Az együttműködési megállapodás megvalósításáért a polgármester felelős.

(5) A képviselő- testület az önkormányzat részvételével működő társulások tárgyévi pénzügyi elszámolásának, illetve következő évi költségvetésének jóváhagyását a polgármesterre ruházza át.

(6) A polgármester évente köteles beszámolni a képviselő- testületnek az önkormányzat részvételével működő társulások tevékenységéről, pénzügyi helyzetéről, a társulási cél megvalósulásáról.

(7)55 A társulások jogállását, feladatait az 1. melléklet tartalmazza.

VII. Fejezet

KONZULTÁCIÓS SZINTEREK56

39. § (1) A helyi lakosság széles körét érintő testületi döntések meghozatala előtt évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást kell tartani.

(2) A közmeghallgatást a polgármester rendeli el, rendszerint a képviselő- testület éves munkaterve alapján.

(3) Indokolt a döntés előtt közmeghallgatási napirendet beiktatni

a) helyi életviszonyokat szabályozó rendelet tervezésekor,

b) területrendezés során,

c) ha a lakosok 10%-a ezt kéri.

(4) A közmeghallgatás helyét és idejét tartalmazó tájékoztatót a közmeghallgatást megelőző 5 nappal korábban Polgármesteri Hivatal illetve a Faluház és Könyvtár hirdetőtábláján ki kell függeszteni illetve a Bordány település hivatalos honlapján közzé kell tenni.

(5) A közmeghallgatást mindaddig folytatni kell, amíg a résztvevők bármelyike közérdekű kérdés vagy javaslat megtételének érdekében kér szót.

(6) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat az ülésen nem válaszolható meg, illetve nem dönthető el, akkor egyrészt a kérdésre adott válaszról a képviselő- testületet a soron következő ülésén tájékoztatni, a kérdezőt pedig az azt követő 8 napon belül értesíteni kell, másrészt a javaslatról a képviselő- testület a soros ülésén határoz.

40. § (1) A képviselő- testület falugyűlésen tájékoztatja a lakosságot a községet érintő fontosabb kérdésekről. Ugyanekkor az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek közérdekű javaslatot, bejelentést tehetnek, illetve véleményt nyilváníthatnak számukra jelentős ügyekben.

(2) A falugyűlés előkészítése, összehívása, vezetése a polgármester feladata.

(3)57

(4) Ha ennek a feltételei fennállnak a falugyűlés összekapcsolható a közmeghallgatással.

(5) A község egészét, illetve annak nagyobb vagy egy részét érintő tárgykörökben az állampolgárok közvetlen tájékoztatása, véleményének kikérése céljából a falugyűléshez hasonlóan településrész-gyűlések hívhatók össze.

VIII. Fejezet

HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS

41. §58 Amennyiben a választópolgárok legalább 18%-a kezdeményezi a helyi népszavazás lefolytatását, a képviselő- testület a kezdeményezett tárgykörben köteles azt elrendelni.

IX. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

42. §59

43. § (1) E rendelet 2019. november 14-én 17,00 órakor lép hatályba.

(2)60

44. § E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

1. melléklet61

Neve

Jogállása

Feladata

162

263

Dél-Alföldi Kistérség Többcélú Társulása

Jogi személy

Egészségügyi, szociális feladatok

3

Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulása

Jogi személy

Kistérségfejlesztés

4

Homokháti Kistérség Többcélú Társulása

Jogi személy

Kistérségfejlesztés

5

Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás

Jogi személy

Hulladékgazdálkodás

1. függelék64

2. függelék65

3. függelék66

4. függelék67

2. melléklet a 16/2019(XI.14.) önkormányzati rendelethez68

Kormányzati funkció kódja

Megnevezése

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013320

Köztemető-fenntartás és –működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi- gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

031030

Közterület rendjének fenntartása

04123269

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052080

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044

Könyvtári szolgáltatások

08207070

Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093

Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

083030

Egyéb kiadói tevékenység

084010

Társadalmi tevékenységekkel, esélyegyenlőséggel, érdekképviselettel, nemzetiségekkel, egyházakkal összefüggő feladatok igazgatása és szabályozása

084070

A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése

086020

Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

091220

Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

091250

Alapfokú művészetoktatással összefüggő működtetési feladatok

092120

Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

104030

Gyermekek napközbeni ellátása családi bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, napközbeni gyermekfelügyelet vagy alternatív napközbeni ellátás útján

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

1

A bevezető a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete 6/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

Az 1. § (5) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

Az 1. § (7) bekezdés b) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

Az 1. § (7) bekezdés c) pontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.

6

Az 1. § (8) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 1. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

7

Az 1. § (9) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. § (9) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

8

A 2. § a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

9

A 3. § (5) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 19. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

10

A 3. § (6) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 19. § (2) bekezdése iktatta be.

11

Az 5. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg.

12

Az 5. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

13

Az 5. § (5) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 15. §-ával megállapított szöveg.

14

Az 5. § (7) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 20. §-ával megállapított szöveg.

15

A 6. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg.

16

A 6. § (4) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg.

17

A 8. § (4) bekezdés c) pontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 8. §-a hatályon kívül helyezte.

18

A 8. § (5) bekezdés g) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

19

A 8. § (6) bekezdés d) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

20

A 9. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (X. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

21

A 9. § (2) bekezdés d) pont da) alpontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 21. §-ával megállapított szöveg.

22

A 10. § a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

23

A 11. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

24

A 12. § a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg.

25

A 16. § (7) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

26

A 16. § (9) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 17. §-ával megállapított szöveg.

27

A 18. § a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

28

A 19. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

29

A 19. § (2) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 25. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

30

A 20. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

31

A 22. § (4) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

32

A 22. § (6) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

33

Kiegészítette: 6/2020.(VI.30.) Ö.r.

34

A 24. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

35

A 24. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 18. §-ával megállapított szöveg.

36

A 24. § (10) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

37

Kiegészítette: 6/2020.(VI.30.) Ö.r.

38

A 25. § (3) bekezdés e) pontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 1.) önkormányzati rendelete 11. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.

39

A 25. § (4) bekezdés a) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

40

A 25. § (4) bekezdés g) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (VI. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

41

A 25. § (4) bekezdés h) pontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (VI. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

42

A „Mezőgazdasági, Környezetvédelmi és Energetikai Bizottság” alcímet (26. §-t) a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

43

A 27. § (8) bekezdés n) pontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

44

A 27. § (10) bekezdés g) pontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

45

A 29. § (4) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 25. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

46

A 29. § (5) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 25. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

47

A 29. § (6) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 25. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

48

A 31. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

49

A 31. § (4) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

50

A 32. § (4) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

51

A 32. § (4a) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

52

A 34. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

53

A 37. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

54

A 38. § (1) bekezdés b) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

55

A 38. § (7) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

56

A VII. Fejezet címe a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 22. §-ával megállapított szöveg.

57

A 40. § (3) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

58

A 41. § a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg. A 41. § a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 23. §-ával megállapított szöveg.

59

A 42. §-t a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 25. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

60

A 43. § (2) bekezdése a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

61

Az 1. melléklet a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete 24. §-ával megállapított szöveg.

62

Az 1. mellékletben foglalt táblázat 1. sorát a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (IX. 13.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

63

Az 1. mellékletben foglalt táblázat 2. sora a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

64

Az 1. melléklet 1. függeléket a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

65

Az 1. melléklet 2. függeléket a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

66

Az 1. melléklet 3. függeléket a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2022. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

67

Az 1. melléklet 4. függeléket a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

68

A 2. mellékletet a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2022. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

69

A 2. mellékletben foglalt táblázat 041232. sora a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

70

A 2. mellékletben foglalt táblázat 082070. sorát a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (IX. 13.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.