Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2019. (XII. 6.) önkormányzati rendelete

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 07. 15

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2019. (XII.6.) önkormányzati rendelete

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének

2023.07.15.

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva a 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § A Képviselő-testület és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban Mötv.) és a vonatkozó jogszabályokban foglalt feladat- és hatásköri, valamint szervezeti és működési előírásokat a jelen Szervezeti és Működési Szabályzatban (továbbiakban: SzMSz) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

2. § Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét az 1/1989.(IX. 25.) T. számú önkormányzati rendelet állapítja meg.

3. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására a 20/1992. (X. 9.) KT. és az 1/2017. (I.31.) önkormányzati rendeleteket alkotta meg.

4. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Szentes Város Önkormányzata

(2) Az Önkormányzat székhelye: Szentes, Kossuth tér 6.

(3) Az Önkormányzat törzskönyvi azonosító száma: 726928

5. § Szentes Város és Nagytőke Község önkormányzatainak képviselő-testületei a Mötv. 85. §-ában foglalt felhatalmazás alapján közös önkormányzati hivatalt alakítottak és tartanak fenn az igazgatási feladataik ellátására.

A Közös Önkormányzati Hivatal megnevezése: Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal.

6. § . Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 13. § (1) bekezdés d) pontja szerint megjelenítendő gazdálkodó szervezetek részletes felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.

II. Fejezet

Helyi közügy vállalása

7. § (1) Az önkormányzat képviselő-testületének önként vállalt önkormányzati feladatait a 2. melléklet rögzíti.

(2) A helyi közügy önálló megoldásának elvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melyben szükséges tisztázni a feladat ellátásának anyagi, személyi és tárgyi feltételeit. Az előkészítő eljárás eredményéről összegző előterjesztés csak akkor kerülhet a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat elvállalásával elérendő célt, a megoldás részletes feltételeit és költségeit, továbbá a végrehajtásért felelős szerv és/vagy személy megnevezését.

8. § A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a 3. melléklet szerint a polgármesterre és bizottságaira ruházza át.

III. Fejezet

A települési képviselő

9. § A települési képviselő kötelezettsége a Mötv.-ben foglaltakon túl:

a) akadályoztatása esetén távolmaradását a polgármesternek, illetőleg a bizottság elnökének előre be kell jelenteni

b) felkérés alapján a képviselő-testület, illetve az adott bizottság ténymegállapító és egyéb vizsgálatában közre kell működni

c) a képviselői minőségben megszerzett vagy tudomására jutott információk nyilvánosságra kerüléséig annak saját maga és más előnyére, illetőleg hátrányára történő felhasználásától tartózkodni kell.

10. § A települési képviselők fogadóóráikat az általuk előre meghirdetett helyen és időben tartják.

11 .§ (1) Amennyiben a képviselő a Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeinek nem tesz eleget, a képviselő-testület a képviselő havi tiszteletdíját határozatában csökkentheti vagy megvonhatja.
(2) A Képviselő-testület munkatervében meghatározott üléseiről való távolmaradása esetén a képviselői tiszteletdíj:
a) 6 hónap időtartamra 50 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott Képviselő-testületi ülések kevesebb, mint kétharmadán vett részt,
b) a tiszteletdíj 6 hónap időtartamra megvonásra kerül, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott Képviselő-testületi ülések kevesebb, mint egynegyedén vett részt.
(3) A Képviselő-testület munkatervében meghatározott ülésekhez kapcsolódó bizottsági ülésről való távolmaradása esetén a tiszteletdíjnak az adott bizottsági tagságért, vagy bizottsági elnöki tisztségért járó hányada:
a) 6 hónap időtartamra 50 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések kevesebb mint kétharmadán vett részt,
b) a tiszteletdíj 6 hónap időtartamra megvonásra kerül, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések kevesebb, mint egynegyedén vett részt
(4) A jegyző félévente köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet a képviselő és a nem képviselő bizottsági tagok képviselő-testületi, illetve bizottsági üléseken való részvételéről amennyiben bármely képviselő vagy bizottsági tag távolmaradása tiszteletdíj-megvonást indokol.
(5) Amennyiben a képviselő személyes érintettsége esetén - törvényben meghatározott – bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget a képviselő-testület soron következő rendes ülésén dönt a képviselő havi tiszteletdíjának maximum 50%-os csökkentéséről.

12. § A települési képviselői juttatások, tiszteletdíjak mértékét a 25/2014. (XII.29.) önkormányzati rendelet szabályozza.

IV. Fejezet

A képviselő-testület

13. § (1) Az önkormányzati jogokat az önkormányzat képviselő-testülete gyakorolja.

(2) A képviselő-testület önkormányzati feladatai ellátásának sorrendi meghatározásánál a munkaterv, az ellátáshoz szükséges anyagi eszközök tekintetében pedig az éves költségvetés előirányzatai a meghatározóak.

14. § (1) A képviselő-testület létszáma 14 fő. A Mötv. 66 §-a értelmében a polgármester is önkormányzati képviselőnek tekintendő, így a képviselő-testület tagjainak száma 15 fő.

(2) A határozatképtelenség miatt elmaradt ülést 8 napon belül ugyanazon napirend megtárgyalására újra össze kell hívni.

A képviselő-testület munkaterve

15. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját.

(2) A munkatervet a polgármester terjeszti a testület elé, legkésőbb a tárgyévet megelőző év november 30-áig.

(3) A munkaterv tervezetére a jegyző előzetes felkérésére javaslatot tehetnek:

a) települési képviselők

b) bizottságok

c) jegyző

d) önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok vezetői

e) a képviselő-testületi ülésen tanácskozási jogot élvezők

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) a testületi ülések tervezett időpontjait, napirendjét

b) a napirendi pontok előkészítéséért felelős szervezeti egység nevét

c) a jogszabályban kötelezően előirt napirendi pontokat

(5) A Képviselő-testület által elfogadott munkatervet az elfogadást követő 15 napon belül meg kell jelentetni a város honlapján és meg kell küldeni:

a) a képviselőknek

b) a bizottságok nem képviselő tagjainak

c) a munkatervbe felvett javaslat előterjesztőjének

d) a város által fenntartott intézmények és a város gazdasági társaságainak

Előterjesztések

16. § (1) Az előterjesztések írásban vagy szóban tehetők meg.

(2) A testületi ülésre előterjesztést tehetnek:

– a polgármester
– az alpolgármester
– a bizottságok elnökei a bizottsági határozat alapján
– bármelyik képviselő
– a jegyző
– a jegyző megbízásából a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal vezető köztisztviselői
– a Képviselő-testület által alapított gazdasági társaságok ügyvezetői
– és mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés készítésére felkér, illetve kötelez.
(3) Az írásbeli előterjesztéseket a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzői Irodájához kell leadni az ülést megelőzően legalább 12 nappal.
(4) A képviselő-testület tagjai vagy a képviselő-testület állandó bizottsága által ilyen módon benyújtott előterjesztést a polgármester köteles a soron következő ülés napirendjére tűzni, a képviselőknek, a bizottságok nem képviselő tagjainak, az előterjesztésben érintetteknek az ülést megelőzően legalább 8 nappal eljuttatni és az Önkormányzat honlapjára feltenni.
(5) Az előterjesztés főbb elemei:
– a tárgy pontos meghatározása
– annak áttekintése, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, akkor milyen döntés született
– az előkészítésben részt vevők megnevezése
– a meghozandó döntés indokainak bemutatása
– ha azt a kisebbségben maradt fél kéri, az előkészítés során felmerült kisebbségi vélemények bemutatása
– határozati javaslat, amely egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből áll
– az esetleges alternatív döntésre előterjesztett javaslatok egymástól elkülönülő megfogalmazása
– a végrehajtásért felelős személy megnevezése
– a végrehajtási határidő megjelölése
– amennyiben a határozat végrehajtásának pénzügyi vonzata van, annak összege és forrása.
(6) Egyszerűsített, azaz csak határozati javaslatból és értesítő részből álló előterjesztés kizárólag akkor szerepelhet a testület előtt, ha
– csak egyféle döntés hozható és
– a döntésnek közvetlen pénzügyi vonzata nincsen.
(7) Az előterjesztést tárgyaló ülésen a napirendi pont előadója az előterjesztést aláíró személy vagy az általa kijelölt szakelőadó. Szervezet vagy bizottság esetén annak vezetője, illetve elnöke.
(8) Rendeletet csak az illetékes szakbizottság/ok/ és a Jogi és Ügyrendi Bizottság véleményezésével lehet előterjeszteni.
(9) Önkormányzati intézmény képviselő-testület vagy bizottság előtti beszámolójához mellékelni kell a jegyző kiegészítő jelentését, amely értékeli a beszámolót, az intézmény tevékenységét, megfogalmazza a szükséges intézkedéseket és a határozati javaslatot.
(10) Az előterjesztéseket – a zárt ülésen tárgyalandó kivételével – az ülés meghívójának és az előterjesztések írásos vagy elektronikus adathordozón történő kiadásával egyidejűleg elérhetővé kell tenni az Önkormányzat honlapján. Az ülésen kiadott előterjesztéseket az ülést követő munkanapon szintén el kell helyezni a honlapon.

17. § A képviselő-testület egyszerű többségű határozatával meghatározhatja, hogy a soron következő ülésére mely napirendi pontot/pontokat/ kötelező felvenni.

A Képviselő-testület ülésének összehívása

18. § (1) A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét testületi ülésen gyakorolja.

(2) A Képviselő-testület havonta egy, de évente legalább a Mötv. 44. §-ában meghatározott számú ülést tart. Kivételes esetekben a testület ülésszakra is összehívható.

(3) A Képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén, valamint a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze az önkormányzat székhelyére.

Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshová is összehívható.
(4) A meghívót és az írásbeli vagy elektronikus adathordozón tárolt előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek az ülés időpontját megelőzően legalább 8 nappal kézhez kapják. Ettől eltérni csak kivételesen lehet.
(5) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülése a legalkalmasabb formában – akár telefonon – is összehívható.
(6) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó küldésével egyidejűleg a település lakosságát is tájékoztatni kell. A tájékoztatás a város honlapján keresztül történik.
(7) Rendkívüli ülést kell összehívni az esetben, ha haladéktalanul dönteni kell a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben és a munkaterv szerinti képviselő-testületi ülés bevárása az önkormányzat számára hátrányt okozhat.

A Képviselő-testület ülésére meghívandók köre

19. § (1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a bizottságok nem képviselő tagjait,

c) a jegyzőt,

d) a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv vezetőjét,

e) az önkormányzati intézmények vezetőit, gazdasági társaságok ügyvezetőit,

f) azokat a személyeket, akiknek a jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál az előterjesztő megítélése szerint szükséges,

g) a választókerület országgyűlési képviselőjét,

h) a városi rendőrkapitányt,

i) a honvédség helyőrségi parancsnokát,

j) a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Szentesi Katasztrófavédelmi Kirendeltségének vezetőjét,

k) Szentes város díszpolgárait,

l) a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal vezető köztisztviselőit,

m) a Szentesi Járási Hivatal vezetőjét,

n) a Szentesi Járásbíróság elnökét,

o) a Szentesi Járási Ügyészség vezetőjét,

p) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét,

q) a Városi Civil Tanács elnökét,

r) Szentesen működő szakszervezetek, érdekképviseletek városi szintű vezetőit, koordinátorait,

s) az adófizetők konzultatív testületének képviselőjét,

t) a Szentesen működő történelmi egyházak képviselőit,

u) a Magyar Távirati Iroda megyei, a Délmagyarország és a helyi médiumok tudósítóit.

(2) A meghívottak részt vehetnek az u) pontban megjelöltek kivételével – tanácskozási joggal – összesen 5 perces időkeretű hozzászólással a képviselő-testület ülésén.

A napirend megállapítása

20. § (1) A képviselő-testület az előterjesztett napirendi javaslat elfogadásáról vita nélkül dönt.

(2) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő és bármely képviselő tehet ügyrendi javaslatot. A javaslat elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(3) A képviselő-testület a napirendi pontokat az elfogadott sorrend szerint tárgyalja.

21. § A napirend összeállítása az alábbi sorrend szerint történik:

a) Tájékoztató az előző testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről

b) Interpellációkra válasz, interpellációk

c) Személyi ügyek (kinevezés, felmentés, választás, megbízás, fegyelmi)

d) Munkatervben szereplő napirendi pontok

e) Rendeletalkotás

f) Egyéb előterjesztések

22. § (1) A sürgősségi indítványt rövid indokolással legkésőbb 1 órával az ülés megkezdése előtt a polgármesternél lehet benyújtani. Sürgősségi indítványt a 16. § (2) bekezdésben meghatározott személyek nyújthatnak be.

(2) A sürgősség elfogadásáról a testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

A Képviselő-testület ülésének vezetése

23. § A Képviselő-testület ülését a polgármester, a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettejük akadályoztatása, valamint a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke (továbbiakban: ülésvezető) vezeti.

24. § Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:

a) megállapítja /figyelemmel kíséri/ a határozatképességet, megnyitja /berekeszti/ az ülést

b) tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről

c) előterjeszti a napirendi javaslatot. A napirendi javaslattal kapcsolatban bármely képviselő indokolás nélkül indítványt terjeszthet elő újabb napirendi pont felvétele, egyes napirendi pontok összekapcsolása vagy szétválasztása, illetve egyes előterjesztéseknek a napirendről való levétele tárgyában. A napirendre tett javaslat, illetve az indítványok felett a képviselő-testület vita nélkül határoz

d) napirendi pontonként ismerteti a bizottsági véleményeket, abban az esetben, ha azok konkrét javaslatot tartalmaznak, a bizottságok elnökeinek megadja a szót, kérdésfeltevésre ad lehetőséget, majd megnyitja, vezeti, illetőleg lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatot

e) a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását

f) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától. A figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót. A szómegvonás kivételes jog, amellyel csak rendkívüli esetben élhet, annak következményeként az illető ugyanazon ügyben ismételten nem szólalhat fel.

Amennyiben a képviselő a vitában személyes érintettség okán szólni kíván, részére a hozzászólás lehetőségét biztosítani kell.
g) tárgyalási szünetet rendelhet el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor: az ülést meghatározott időre félbeszakítja vagy berekeszti és bejelenti az ülés összehívásának idejét
h) biztosítja az ülés zavartalan rendjét, rendre utasíthatja vagy ismételt figyelmeztetés után kiutasíthatja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít.

Az interpelláció szabályai

25. § (1) A képviselők a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz – önkormányzati feladatkörükbe tartozó ügyekben – interpellációt terjeszthetnek elő a napirend elfogadását követően.

(2) Az interpelláció olyan írásban benyújtott felvilágosítás kérés, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörébe tartozó feladatok ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.

(3) Az interpellációt a polgármesternél – legkésőbb 3 nappal az ülés előtt – írásban, kivételesen a testületi ülésen szóban lehet előterjeszteni.

(4) Amennyiben az interpellációt a /3/ bekezdésben meghatározott határidőn túl vagy a testületi ülésen nyújtották be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. A válasz elfogadásáról a döntés a soron következő ülésen történik.

(5) Az interpellációra adott választ a Képviselő-testület tagjainak meg kell küldeni. Az ülésen az interpelláló képviselő nyilatkozik az interpellációra adott válasz elfogadásáról. Ha az interpelláló a választ nem fogadja el, arról a testület vita nélkül, többségi szavazással határoz.

(6) Ha az interpelláló képviselő a soron következő ülésen nincs jelen, az azt követő ülésen nyilatkozik az elfogadásról. Amennyiben a következő ülésen sem jelenik meg, és írásban sem nyilatkozik az interpelláció elfogadásáról, úgy arról a testület vita nélkül, többségi szavazással határoz.

(7) Ha a testület a választ nem fogadja el, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, amelyben az interpelláló képviselő köteles részt venni. A részletes kivizsgálás eredményéről a testületet az ügy kivizsgálását követő legkorábbi ülésen tájékoztatni kell.

A vita és a döntéshozatal módja

26. § (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalását megelőzően legfeljebb 3 percben ismertetendő az előterjesztés lényege. Ennek megtételére az előterjesztő vagy az általa kijelölt szakelőadó és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.

(2) A szóbeli kiegészítésnek az írásbeli előterjesztéshez képest új információkat és az előterjesztés lényegét kell tartalmaznia.

27. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők kérdéseket intézhetnek.

(2) Ha az előterjesztés vitája során ugyanazon személy ugyanazon napirendi ponttal kapcsolatosan másodszor jelentkezik szólásra, az ülésvezető a második hozzászólását 5 percre korlátozhatja.

Ha ugyanazon személy ugyanazon napirendi ponttal kapcsolatosan esetlegesen harmadszor jelentkezik szólásra, az ülésvezető harmadik hozzászólásának időtartamát 2 percre korlátozhatja.
(3) A vita lezárása után személyes megjegyzésre legfeljebb 2 perc időtartamra szót kell adni annak, aki a vitában elhangzott, ellene szóló megjegyzést kívánja elhárítani vagy a felszólalásával kapcsolatos félreértést kívánja eloszlatni.

28. § Szavazás előtt a napirendi pont vitáját az előterjesztő összefoglalhatja és véleményt nyilváníthat a döntési javaslathoz elhangzott indítványokról.

29. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító indítványokat – akként, hogy elsőként az utolsó módosító indítványt -, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.

A módosító indítvány elfogadásához olyan szavazati arány szükséges, amilyen szavazati arány az eredeti javaslat elfogadásához kell.

30. § (1) A határozat meghozatalához a jelen lévő képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges /egyszerű többség/.

(2) A megválasztott képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges (minősített többség) a Mötv. 50. §-ában foglaltakon túl az alábbiakkal kapcsolatos döntésekhez:

a) alapítványhoz való csatlakozás

b) belföldi önkormányzattal való együttműködés

c) gazdasági társaság alapításához, illetve abban való részvételhez, gazdasági társaságból való kilépéshez, illetve gazdasági társaság megszüntetéséhez

d) a sürgősségi indítvány elfogadásához

e) fegyelmi ügyben

f) helyi közügy megoldásának vállalásához, illetőleg arról történő lemondáshoz

g) díszpolgári cím adományozásához és visszavonásához

h) közterület és létesítmény elnevezéséhez, emlékmű állításához

i) településrendezési terv jóváhagyásához

j) kötvénykibocsátáshoz

k) a munkabér kifizetés teljesítéséhez szükséges hitel kivételével 10 millió Ft-ot meghaladó hitelfelvételhez

l) helyi népszavazás kiírásához

m) név szerinti szavazáshoz

n) amit törvény vagy helyi rendelet minősített többség meglétéhez köt.

31. § (1) A nyílt szavazás elsősorban szavazatszámláló géppel, az „igen”, „nem”, „tartózkodom” gomb megnyomásával, a gép meghibásodása esetén kézfelemeléssel történik. Ha a szavazás kézfelemeléssel történt, a szavazatokat a jegyző számlálja össze. Kézfelemeléssel történő szavazás esetén az ülésvezetőnek először az igen, majd a nem, végül a tartózkodó álláspontra vonatkozóan kell a képviselőket a szavazásra felszólítani. Kétség esetén a szavazást kézfelemeléssel meg kell ismételni.

(2) A Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerinti esetekben a polgármester, alpolgármester, bármelyik önkormányzati képviselő, a jegyző és az érintett is indítványozhatja zárt ülés elrendelését. A javaslat elfogadásáról minősített többséggel a Képviselő-testület dönt.

32. § A képviselő-testület a Mötv. 48. § szerintiek indítványára minősített többséggel név szerinti szavazást rendelhet el. A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a jelenléti ív alapján a képviselőket abc sorrendben, személy szerint szólítja és mindegyik képviselő a nevének elhangzása után hangosan adja le szavazatát. A képviselő által adott választ /igen, nem, tartózkodom/ a jegyző a névsorban rögzíti.

33. § (1) A képviselő-testület

a) törvény által előírt esetekben titkos szavazást tart,

b) a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást tarthat.

(2) Titkos szavazás tartására bármely képviselő javaslatot tehet. A képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3) A szavazás lebonyolítását és eredményének megállapítását a Jogi és Ügyrendi Bizottság 3 képviselő tagjából létrejövő bizottság végzi.

(4) A titkos szavazás úgy történik, hogy az eldöntendő kérdést (választás esetén a javasolt személyeket ABC sorrendben) a szavazólapra fel kell írni. A szavazás a Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos bélyegzőlenyomatával ellátott szavazólapon és urna igénybevételével történik.

Érvényesen szavazni a kérdés vagy a név alatti „igen”, „nem”, „tartózkodom” szó mellett elhelyezett körben, golyóstollal írt, két egymást metsző vonallal lehet.
(5) Érvénytelen a szavazólap:
a) ha nem a hivatalos szavazólapon történt a szavazás,
b) ha nincs lebélyegezve,
c) ha kitöltése ceruzával történt,
d) ha egy válasz adható és több válasz került bejelölésre,
e) ha nem a szavazólapon lévő jelöltet választ.
(6) A lebonyolított titkos szavazásról a szavazatszámláló bizottság külön jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét és napját, a szavazás kezdetét és végét,
b) a szavazásra bocsátott kérdés(ek) meghatározását,
c) a szavazatszámláló bizottság elnökének, tagjainak nevét, valamint a jegyzőkönyvvezető nevét,
d) a kiadott szavazólapok számát,
e) az urnában levő szavazólapok számát, a szavazatok megoszlását, a szavazás eredményét,
f) a szavazás során felmerült észrevételeket, körülményeket,
g) a bizottsági tagok és a jegyzőkönyvvezető aláírását.
(7) A szavazásról készült jegyzőkönyv a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv 1-2. példányának elválaszthatatlan mellékletét képezi.
A képviselő-testület döntései

34. § (1) A képviselő-testület:

a) rendeletet alkot vagy

b) határozatot hoz.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

- az ügyrendi kérdésekről
- a képviselői interpellációra és a kérdésre adott válasz
- tájékoztató anyag
- sürgősségi indítvány
elfogadásáról.

35. § (1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét és felelősét, továbbá ha a határozat végrehajtásának pénzügyi vonzata van, annak összegét és forrását.

(2) A képviselő-testület hatósági határozataira – a Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályait kell alkalmazni.

(3) A bonyolultabb, több módosító indítványról, valamint a szóban tett javaslatról hozott döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére az ülésvezető az ülést felfüggesztheti.

36. § (1) A képviselő-testület által alkotott rendeletek jelölése:

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének ……./a rendelet sorszáma/ …./évszám/……./kihirdetés dátuma/ önkormányzati rendelete a ……………../tárgy megjelölése./
(2) A határozatok jelölése:
a határozat sorszáma /dátum
(3) A rendeletet és a határozatot a naptári év elejétől kezdődően, folyamatosan kell számozni.

Rendeletalkotás

37. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

- a települési képviselő
- a képviselő-testület bizottsága
- a polgármester
- az alpolgármester
- a jegyző
- az aláírásgyűjtéssel a város választópolgárainak 5 %-a.
- a szabályozandó tárgykörben érintett érdekképviseleti szerv
- a nemzetiségi önkormányzat az adott nemzetiséget érintő ügyben.
(2) A képviselő-testület tagja a képviselő-testületi ülésen közvetlenül is nyújthat be rendelet-tervezetet, illetve kezdeményezést.
(3) Amennyiben a rendelet-tervezetet tárgyalásra alkalmas módon nyújtották be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.
(4) Amennyiben a rendelet-tervezet részletes előkészítése szükséges, úgy az ülésvezető indítványozza, hogy a képviselő-testület foglaljon állást a rendeletalkotás szükségességéről, főbb elveiről, az előkészítés menetéről és felelőséről.
(5) A Képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.
(6) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik a Jogi és Ügyrendi Bizottság, valamint a tárgy szerint illetékes más bizottság közreműködésével.
(7) Biztosítani kell, hogy az állampolgárok működjenek közre az életviszonyaikat érintő jogszabályok előkészítésében és megalkotásában.
Ennek érdekében a testület az egyes rendelet-tervezetek megvitatása előtt lakossági fórumot tarthat és közzé teheti Szentes város honlapján.
(8) A Képviselő-testület által megalkotott önkormányzati rendeletet és a Képviselő-testület által hozott normatív határozatot ki kell hirdetni, a számozott határozatokat pedig jegyzőkönyvi kivonat formájában az érdekelteknek meg kell küldeni.
(9) A megalkotott rendeletek és normatív határozatok kihirdetéséről, az egyéb határozatok közléséről, illetőleg a rendeletek, határozatok nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását, hatályon kívül helyezését.
(10) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a szabályszerűen megalkotott, a polgármester és a jegyző által aláírt rendelet teljes szövegének az önkormányzati hirdetőtáblán 15 napra történő kifüggesztésével történik. A kihirdetésről a jegyző köteles gondoskodni.
(11) A megalkotott rendeletet fel kell töltetni a Nemzeti Jogszabálytárba, meg kell jelentetni a város honlapján és meg kell küldeni az érdekelteknek.

A jegyzőkönyv

38. § A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül. A hangfelvételek nem selejtezhetőek a 78/2012 (XII. 28.) BM rendelet alapján.

39. § (1) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyv tartalmi követelményei:

a) jegyzőkönyvnek alkalmasnak kell lennie a képviselő-testület törvényes működésének megítélésére:

- megfelelően dokumentálnia kell a képviselő-testületi döntéseket, illetve a döntéseket kialakító, befolyásoló körülményeket
- terjedelme és tartalma lényegbevágó legyen.
b) az ülés megnyitásának tényét
c) a napirendi pontok tárgyalásánál a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
- a napirend tárgyát és előadóját
- szóbeli előterjesztés esetén annak lényegét, a határozati javaslatot pedig teljes egészében
- az előadóhoz intézett kérdések lényegét és a kérdésre adott válaszokat
- ha a kérdésre adott válasz az előterjesztésben foglaltaktól lényegesen eltérő adatokat tartalmaz, a válasz erre vonatkozó részét szó szerint
- a hozzászólások lényegét
- az ülésvezetői összefoglaló lényegét
- a határozati javaslatok feletti szavazás eredményét, pontosan feltüntetve a határozat mellett és ellen leadott szavazatok, valamint a tartózkodók számát
- név szerinti szavazás esetén a képviselők nevét és azt, hogy mire szavaztak
- a hozott határozat számát, teljes szövegét
- a megalkotott rendelet számát, teljes szövegét
- interpellációk, bejelentések esetén az interpelláló /bejelentő/ nevét, az interpelláció tárgyát, a válaszadó nevét, valamint a Képviselő-testületnek az interpelláció kapcsán hozott döntését
d) Az ülés befejezésével kapcsolatban a jegyzőkönyv a következőket tartalmazza:
- az ülés bezárásának tényét, időpontját,
- a polgármester és a jegyző aláírását.
(3) A Képviselő-testület egyszerű többséggel bármely képviselőnek az adott ülésen tett indítványára dönthet arról, hogy
a) valamely hozzászólás vagy
b) a határozathozatal során kisebbségben maradt képviselők véleménye szó szerint kerüljön a jegyzőkönyvbe.
(4) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) a meghívó a meghívottak listájával
b) a jegyzőkönyv eredeti példányánál a jelenléti ív
c) a megtárgyalt előterjesztések
d) a jegyzőkönyvben nem részletezett rendelet
e) az írásban benyújtott hozzászólások
f) egyéb írásos indítványok.
(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékleteivel együtt a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal kezeli, évente bekötteti és elhelyezi az irattárban.
(6) A jegyzőkönyvet – a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével – és mellékleteit a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatalban, az önkormányzat honlapján és a Szentesi Városi Könyvtárban az állampolgárok számára hozzáférhetővé kell tenni.
(7) A jegyzőkönyvet a zárt ülésről készült jegyzőkönyvvel együtt fel kell tölteni a Nemzeti Jogszabálytárba.
V. Fejezet

A bizottságok

40. § (1) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrző feladatokat ellátó – a Képviselő-testület által önkormányzati ügyekben döntési jogkörrel felruházható – egymással mellérendeltségi viszonyban álló, választott testületi szervek.

(2) A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre. A Képviselő-testület fontosabb önkormányzati feladatkörökkel, közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokra állandó bizottságokat hoz létre.

(3) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot meghatározott időre vagy feladat elvégzésére hozza létre, amely ezt követően automatikusan megszűnik. Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

41. § (1) A bizottságok létszámát és személyi összetételét a bizottsági munka hatékonyságának szempontjai határozzák meg. A Képviselő-testület által létrehozott állandó bizottságok elnevezését, feladatait, tagjainak számát a 4. melléklet tartalmazza.

(2) A gazdasági érdek-képviseleti szervek, továbbá a Civil Tanács a Képviselő-testület által létrehozott állandó bizottságokhoz tanácskozási joggal képviselőket delegálhatnak. Részükre az ülésekre meghívót kell küldeni és a nyilvános ülések előterjesztéseit elektronikusan elérhetővé kell tenni.

42. § Az állandó bizottságok az általuk meghatározott feladat elvégzésére albizottságot alakíthatnak, amelynek taglétszáma nem haladhatja meg az állandó bizottságét. Elnöke csak a létrehozó bizottság képviselő tagja lehet.

43. § (1) A bizottságok működésének főbb részletszabályait a Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseivel összhangban a bizottságok az ügyrendjükben állapítják meg. A bizottság az ügyrendjét maga készíti és fogadja el, legkésőbb a megalakulását követő 30. napig.

(2) A bizottság feladatkörébe utalt ügyekben a Képviselő-testülethez csak a bizottság által véleményezett előterjesztés nyújtható be.

44. § (1) A nem képviselő-testületi előterjesztést tárgyaló ülést is az elnök hívja össze úgy, hogy az érdekeltek a meghívót és az előterjesztéseket legalább az ülést megelőző 2 munkanappal előbb kézhez kapják. Kötelező a bizottság összehívása, ha azt a polgármester indítványozza.

(2) A több bizottság feladatkörét érintő ügy napirendre tűzéséről a bizottságok elnökei kötelesek egymást tájékoztatni, és lehetőség szerint egymás ülésén a képviseletet biztosítani.

(3) A bizottságok elnökei megállapodhatnak adott téma együttes ülés keretében történő megtárgyalásáról.

(4) A bizottsági ülés akkor határozatképes, ha azon a megválasztott bizottság tagjainak több mint a fele jelen van.

(5) A bizottság tagja a bizottság ülésein köteles részt venni. Amennyiben az éves bizottsági ülések számának 50 %-án nem vett részt, úgy a bizottság elnökének javaslata alapján a Képviselő-testület állást foglal a bizottsági tagság megszüntetéséről.

(6) A bizottság konkrét témakörben külső szakértőket is igénybe vehet. A szakértők megbízásáról és a szakértői díj elszámolásáról a bizottság elnökének javaslata alapján a jegyző gondoskodik.

(7) A bizottsági ülések időpontjáról, a tárgyalandó napirendről a polgármestert, alpolgármestert, valamint a jegyzőt legalább 2 munkanappal korábban értesíteni kell.

(8) A jegyző a bizottsági ülésről való távolmaradása esetén gondoskodik helyettesítéséről.

45. § (1) A bizottság feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) A bizottság hatósági jogkörében – a Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályai, az átruházott hatáskör gyakorlása során pedig a Szervezeti és Működési Szabályzat szabálya szerinti határozati formában hozza meg döntését.

(3) A bizottság a Képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó téma előkészítése alkalmával állásfoglalást alakít ki.

(4) Két vagy több bizottság között keletkezett feladat- vagy hatásköri összeütközés esetén a képviselő-testület állásfoglalása az irányadó.

(5) A bizottság ülésén megfogalmazott kisebbségi véleményt a képviselő-testületi ülésen – amennyiben ezt a kisebbségben maradó kéri - ismertetni kell.

(6) A bizottság döntésének kiadmányozója a hitelesítő jegyzőkönyvvezető.

(7) A bizottsági döntések végrehajtásáról, továbbá a működésükhöz szükséges szakmai, technikai és adminisztrációs feltételek biztosításáról a jegyző – a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal útján – gondoskodik.

46. § (1) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, melyet a bizottság elnöke és egy bizottsági tag ír alá.

(2) Az adott bizottság elnökének kérésére vagy engedélyével, az ülésekről más dokumentum /hangfelvétel, kivonat, másolat stb./ is készíthető.

(3) A bizottság tevékenységéről választási ciklusonként egy alkalommal beszámol a Képviselő-testületnek.

VI. Fejezet

A polgármester

47. § (1) A polgármester a választópolgárok által megválasztott, sajátos közszolgálati jogviszonyban álló tisztségviselő.

(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

48. § (1) A polgármester önkormányzattal kapcsolatos feladatait a Mötv., más törvények, valamint a Szervezeti és Működési Szabályzat foglalja magába.

(2) A polgármester feladatai az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően – a Képviselő-testülettel, illetőleg annak szerveivel kapcsolatban a Képviselő-testület által elfogadott munkaterv céljaival összhangban - a következőek:

a) biztosítja a Képviselő-testület demokratikus működését széles nyilvánosság mellett

b) segíti a települési képviselők munkáját,

c) biztosítja a bizottságok jogainak és kötelességeinek érvényesülését,

d) meghatározza a jegyző feladatait a Képviselő-testület működésével összefüggésben

e) elősegíti a lakosság önkormányzati feladatokban való közreműködését,

f) havonta fogadóórát tart,

g) képviselő-testület döntései szerint ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett,

h) figyelemmel kíséri az állami vagy egyházi fenntartásban működő szentesi intézmények munkáját, segíti az önkormányzat és a fenntartó szervezetek együttműködését,

i) elősegíti a lakosság és a közvélemény széleskörű tájékoztatását az önkormányzat céljairól.

j) javaslatot tesz Szentes Város Önkormányzata többségi tulajdoni érdekeltségében lévő társaságai ügyvezetőinek javadalmazására, célprémium feladatainak meghatározására

Az alpolgármester

49. § (1) A Képviselő-testület a Mötv. 74. § (1) bekezdésében foglaltak alapján egy főállású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester

– teljesíti a Képviselő-testülettől és a polgármestertől önkormányzati ügyekben kapott megbízatásokat és azokról beszámol
– a polgármester megbízása alapján képviseli az önkormányzatot.

A tanácsnok

50. § (1) Tanácsnok által ellátandó feladatok különösen a népjóléti, a szociális, a szolgáltatási, a közbeszerzési, a kommunális, a környezetvédelmi, a vállalkozásfejlesztési, gazdaságélénkítési a kulturális és a nemzetközi kapcsolatokkal összefüggő önkormányzati feladatkörön belül jelölhetők ki.

(2) Az egyes tanácsnokok által felügyelt ügykörökben a Képviselő-testület elé csak az érintett tanácsnok ellenjegyzésével tehető előterjesztés.

(3) A tanácsnok köteles az általa felügyelt ügykörben tapasztalatairól a Képviselő-testületet félévente tájékoztatni, illetőleg intézkedést kezdeményezni.

(4) A tanácsnok ügykörében kezdeményezett képviselő-testületi intézkedést a Képviselő-testület soron következő ülésének napirendjére fel kell venni.

51. § A Képviselő-testület a tanácsnok részére képviselői juttatásán felül – az általa végzett tevékenység arányában – külön rendeletben meghatározott mértékű havi tiszteletdíjat állapíthat meg.

52. § A polgármesteri (alpolgármesteri) és a tanácsnoki tisztség egyszemélyi ellátása összeférhetetlen.

A jegyző

53. § (1) A jegyzői kinevezésre irányuló pályázatot meg kell küldeni a kormányzati, személyügyi, igazgatási feladatokat ellátó szerv részére.

54. § (1) A jegyző feladatai a Mötv. 53. § (1) bekezdés k) pontjában és 81. § (3) bekezdéseiben foglaltakon túl az alábbiak:

a) a polgármester útmutatásával előkészíti a Képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket, illetőleg állást foglal azok jogszerűsége tekintetében

b) állást foglal a polgármester, az alpolgármester és a bizottsági elnökök kérésére jogértelmezési kérdésekben

c) igény szerint tájékoztatja a Képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az államigazgatási ügyintézés helyzetéről

d) a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélfogadási rendjéhez igazodóan fogadónapokat tart

e) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára

f) rendszeres tájékoztatást ad a polgármesternek, alpolgármesternek a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak az önkormányzat munkáját érintő változásokról

g) gondoskodik a Szervezeti és Működési Szabályzat függelékeinek naprakészen tartásáról

(2) A jegyző Nagytőke községben is ellátja az 55. §-ban rögzített feladatokat.

(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző és aljegyző tartós akadályoztatása esetére legfeljebb 6 hónap időtartamra Szentes és Nagytőke polgármesterei a települések lakosságszám arányában hozott többségi döntéssel a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal állományában lévő köztisztviselők közül kijelölik a jegyzői feladatokat ideiglenesen ellátó köztisztviselőt.

VII. Fejezet

A Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal

55. §1 (1) A Mötv. 84-86 §-ai alapján Szentes város és Nagytőke község igazgatási feladataik ellátására Közös Önkormányzati Hivatalt (továbbiakban: Hivatal) alakítottak és tartanak fenn. A Közös Önkormányzati Hivatal alapító okiratát Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 256/2012 (XII.05.) számú határozatával, Nagytőke Község Önkormányzata Képviselő-testülete a 74/2012.(XII.05.) számú határozatával fogadta el 2012. december 05. napján, 2013. január 01. napján kezdődő hatállyal.

(2) A Hivatal elnevezése: Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal, melynek székhelye: Szentes, Kossuth tér 6. Irányítószám: 6601, Postafiók: 58. , kirendeltsége: 6612 Nagytőke, Széchenyi tér 4.

(3) A Hivatal feladata az önkormányzatok működésével, valamint az közigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátása, a törvényesség betartása, a képviselő-testület döntéseinek végrehajtása az állampolgári jogok érvényesülésének biztosítása.

(4) A Hivatal segíti a képviselő-testületek és bizottságaik, valamint a nemzetiségi önkormányzat munkáját.

(5) A Hivatal egyes Irodáinak belső tagozódását és létszámát az optimális feladat-ellátást szem előtt tartva a jegyző a polgármesterrel egyetértésben a képviselő-testület határozata alapján állapítja meg.

VIII. Fejezet

A lakossággal való kapcsolati formák

56. § (1) A Képviselő-testület – a költségvetésben meghatározott összeg erejéig – anyagilag is támogatja a lakossági önszerveződő közösségek tevékenységét, illetőleg a közösségekkel együttműködik.

(2) A lakossággal történő együttműködés különösen:

a) a közmeghallgatás

aa) a közmeghallgatás a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen megszólalási lehetőségét, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálja.

ab) a Képviselő-testület munkatervében meghatározott időpontban – évente legalább kettő – előre meghirdetett közmeghallgatást tart

ac) a közmeghallgatásról a kitűzött időpont előtt a polgármester értesíti a város polgárait és a helyi szervezeteket

ad ) az értesítés tartalmazza a közmeghallgatás helyét, időpontját, tárgyát
ae) a közmeghallgatáson egy-egy felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc
af) amennyiben a felvetett kérdésre, javaslatra a közmeghallgatáson érdemi válasz nem adható, a szükséges intézkedésről, vizsgálatról érdemi választ 15 napon belül írásban kell megadni
b) a képviselői fogadóóra
c) a polgármesteri, alpolgármesteri fogadóóra
d) a lakossági fórum
(3) A lakossággal való élő és szorosabb kapcsolattartást szolgálják a helyi médiumok, az önkormányzat honlapja.
(4) A lakosság önszerveződő közösségeivel – a civil szervezetekkel – történő együttműködés, támogatás formái:
a) a civil szervezetek ösztönzése képviseletüket ellátó Civil Tanács létrehozására, melynek vezetőjét a Képviselő-testület és bizottságai ülésein tanácskozási jog illeti meg,
b) az önkormányzat civil referensi részmunkakört tart fenn. Az azt betöltő személy feladata a civil szervezeti ügyek intézésének elősegítése.
c) az Önkormányzat éves költségvetésében – erejéhez mérten – önálló költségvetési tételként „Civil Szervezeteket Támogató Alap” elnevezésű forrást hoz létre.
d) a Civil Szervezeteket Támogató Alap forrásból évenként pályázat meghirdetésével és normatív módon is – a Képviselő-testület jóváhagyásával – anyagi támogatásban részesíti a városi közösségi célokat szolgáló civil szervezeteket.
IX. Fejezet

Az önkormányzat társulásai

57. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati és hatósági feladatinak hatékonyabb és gazdaságosabb ellátása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:

a) Dél-kelet Alföld Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszer – Orosháza

Társulás feladata: Dél-alföldi Régió hulladékgazdálkodás szervezése, fejlesztése.
b) Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás – Szentes
Társulás feladata: Ivóvízminőség-javítás, európai normákhoz való igazítás fejlesztése, megvalósítása Szentes, Derekegyház, Nagytőke települések vonatkozásában.
(2) A Képviselő-testület által a társulásaira ruházott feladat- és hatásköröket az egyes társulási megállapodások tartalmazzák.
(3) A Képviselő-testület a társulások tevékenységét a polgármester által – a külön jogszabályban meghatározottak szerint – előterjesztett beszámolón keresztül kíséri figyelemmel.
X. Fejezet

Nemzetiségi önkormányzatok működési

feltételeinek biztosítása

58. § (1) Az Önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló törvény által előírt működési és feladat ellátási feltételeket a helyi nemzetiségi önkormányzattal megkötött megállapodás révén és keretén belül teljesíti, így különösen a helyiséghasználatot; a helyi nemzetiségi önkormányzat működésének személyi és tárgyi feltételeit; a nyilvántartási, iratkezelési, sokszorosítási, postázási feladatokat és költségeket; az Önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetésével kapcsolatos együttműködési kötelezettségeket; a helyi nemzetiségi önkormányzat kötelezettségvállalási szabályait és az Önkormányzat azokkal kapcsolatos feladatait; a helyi nemzetiségi önkormányzat működési feltételeinek és gazdálkodásának eljárási és dokumentációs szabályait, valamint az ezekkel kapcsolatos adatszolgáltatási feladatokat, szabályokat és felelősségi köröket.

XI. Fejezet

A polgármester szakmai kabinetje

59. § (1) A polgármester Szentes város elismert szaktekintélyeit jelentős döntések előkészítésére felkérheti Szakmai Kabinetben történő részvételre.

(2) A kabinetet a polgármester saját hatáskörben, szuverén módon működtetheti.

(3) A kabinetbe felkért, abban résztvevő személyeket ezért díjazás nem illeti meg.

XII. Fejezet

Adófizetők konzultatív testülete

60. § (1) A Képviselő-testület a polgármester javaslata alapján Szentes város adófizetőinek erre felkért képviselőiből konzultatív testületet hoz létre.

(2) A konzultatív testület a befizetett adók felhasználásának fő területeire, a nagyobb jelentőségű ügyekre történő felhasználásra tehet javaslatot. A javaslatot, mint véleményt a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.

(3) A konzultatív testület létszáma maximum 10 fő lehet, melyből a „kis-adózóknak” és a „nagyadózóknak” is kell lenni képviselőjének.

(4) A konzultatív testület tagjai maguk közül képviselőt választanak, akit a releváns képviselő-testületi és/vagy bizottsági ülésekre tanácskozási joggal meg kell hívni.

XIII. Fejezet

Záró rendelkezések

61. § (1) E rendelet 2019. december 6. napján lép hatályba.

Ezzel egyidejűleg hatályát veszíti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2015. (II.01.) önkormányzati rendelete, valamint az ezt módosító 13/2016.(VII.07.) önkormányzati rendelete, 1/2018 (II.19.) önkormányzati rendelete, 18/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelete.
(2) Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat megküldendő
- a települési képviselőknek
- a nem képviselő bizottsági tagoknak
- Szentes város országgyűlési képviselőjének
- továbbá mindenki számára elérhetővé kell tenni az Önkormányzat honlapján.

1. melléklet a 20/2019. (XII. 6.) önkormányzati rendelethez

Szentes Város Önkormányzata gazdálkodó szerveiről
Szentes Város Önkormányzata gazdálkodó szervei a 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 13. § (1.) bekezdés d.) pontja alapján:
Intézmények:
Szentes Város Gondozási Központja
Dr. Sipos Ferenc Parkerdő Otthon
Szentesi Intézmények Gazdasági Szervezete
Szentesi Felsőpárti Óvoda
Szentesi Központi Óvoda
Szentesi Családsegítő Központ
Szentes Város Önkormányzata Bölcsődéje
Hajléktalan Segítő Központ
Szentesi Művelődési Központ
Koszta József Múzeum
Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal
Szentes Város Önkormányzatának Sportközpontja
Szentes Városi Könyvtár
Gazdasági társaságok:
Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Zrt.
Szentes Városi Szolgáltató Kft.
Szentes Energia Kft.
Szentesi Sport- és Üdülőközpont Nkft.
Szentes Városellátó Nkft.
Szentesi Élet Kft

2. melléklet a 20/2019. (XII. 6.) önkormányzati rendelethez

Szentes Város Önkormányzata önként vállalt feladatairól
Dr. Sipos Ferenc Parkerdő Otthon fenntartása
Sportközpont működtetése
Nemzetközi kapcsolatok fenntartása
Éjjeli menedékhely fenntartása
Átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás (hajléktalanok átmeneti szállása)
Családok Átmeneti Otthonának fenntartása

3. melléklet a 20/2019. (XII. 6.) önkormányzati rendelethez

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete által átruházott hatáskörökről

A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke

a) elrendeli a szociális és gyermekvédelmi törvényben meghatározott, alább felsorolt támogatások jogosulatlan felvétele esetén annak visszafizetését vagy ez alól felmentést ad.
b) települési támogatás keretén belül
– rendkívüli települési támogatást nyújt
- dönt a temetési segélyről
- lakásfenntartási támogatást nyújt
- dönt a gyógyszertámogatásról
- adósságcsökkentési támogatást nyújt
c) elrendeli a köztemetést
d) gyakorolja a helyi rendeletben meghatározott hatásköreit
e) engedélyezi Szentes város közterületeinek használatát
f) dönt az önkormányzati ösztöndíjról

A Képviselő-testület által a Művelődési, Oktatási és Kulturális Bizottságra

átruházott hatáskörök

a) Az önkormányzat által fenntartott nevelési-oktatási intézmények szervezeti és működési szabályzata, házirendjének és pedagógiai programjának jóváhagyása, továbbá ezen dokumentumok olyan rendelkezéseinek hatályba lépéséhez, amelyekből a fenntartóra többletkötelezettség hárul, a fenntartó egyetértése szükséges.
b) Jóváhagyja a Szentesi Művelődési Központ, a Koszta József Múzeum és a Szentes Városi Könyvtár éves munkatervét, szervezeti és működési szabályzatát, továbbá az előző éves munkájáról szóló beszámolót.
c) A Képviselő-testület által elfogadott költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig pályázati rendszerben – melynek szabályait a bizottság ügyrendje tartalmazza – dönt a városi közérdekű kulturális feladatok ellátását vállaló szentesi székhelyű civil szervezetek működésének és rendezvényeinek támogatásáról.

A Képviselő-testület által az Ifjúsági és Sportbizottságra átruházott hatáskörök

a) Jóváhagyja az önkormányzat által fenntartott sport intézmények szervezeti és működési szabályzatát, házirendjét, amennyiben az többletkiadást az önkormányzat számára nem jelent.
b) A Képviselő-testület által elfogadott költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig pályázati rendszerben – a sportkoncepcióban és a sportrendeletben megfogalmazottak szerint – dönt a szentesi székhelyű sportegyesületei működésének és rendezvényeinek támogatásáról.

A Képviselő-testület által a Szociális és Egészségügyi Bizottságra

átruházott hatáskörök

a) Jóváhagyja az önkormányzat által fenntartott szociális és gyermekjóléti intézmények szervezeti és működési szabályzatait, szakmai programjait, házirendjeit és ezeket évente ellenőrzi.
b) A gyermekjóléti intézmények, szociális intézmények és Központi Gyermekélelmezési Konyha működésével kapcsolatos panaszok kivizsgálása és a panaszt kiváltó okok megszüntetése.
c) Az éves költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig dönt az egészségügyi alapellátás támogatásáról, fejlesztéséről.

A Képviselő-testület által a Lakásügyi Bizottságra átruházott hatáskör:

Dönt a szociális bérlakások kiutalásáról.

A Képviselő-testület által a Városrendezési, -fejlesztési és Idegenforgalmi Bizottságra átruházott hatáskörök:

a) Jóváhagyja a településrendezési terv módosítására irányuló tervezési program tartalmát.
b) Az éves költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig dönt a járdák építéséről, járdák és önkormányzati közutak javításáról.
A Képviselő-testület által a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságra átruházott hatáskör:
Jóváhagyja a Szentesi Intézmények Gazdasági Szervezete Szervezeti és Működési Szabályzatát.

4. melléklet a 20/2019. (XII. 6.) önkormányzati rendelethez

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete bizottságairól és azok feladatairól

Képviselő-testület bizottságainak feladatai

A bizottságok a Képviselő-testület és a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal önkormányzati ügyekben kifejtett munkájának segítése érdekében a hatáskörükbe tartozó ügyekben kezdeményeznek, javaslatot tesznek, véleményt nyilvánítanak, részt vesznek az intézkedések kidolgozásában, felügyelik a végrehajtást, értékelik azt, és ha indokoltnak tartják, ismételt intézkedést kezdeményeznek különös tekintettel az alább felsorolt témakörökben:

1. Jogi és Ügyrendi Bizottság

(tagjaink száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő tag)
Rövidített neve: Jogi Bizottság

a) rendelet-előkészítés,

b) helyi rendelet módosítására vonatkozó állásfoglalás,

c) összeférhetetlenségi és fegyelmi ügyek kivizsgálása,

d) véleménynyilvánítás jogi kérdésekben,

e) a képviselő-testület titkos szavazásainak lebonyolítása,

f) az önkormányzati képviselő és a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársa, valamint gyermeke vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, melynek adminisztratív feladataiban a Közös Önkormányzati Hivatal humánpolitikai referense működik közre,

g) Dr. Csergő Károly Emlékéért díj elnyerésére javaslattétel

2. Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság:

(tagjaink száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő tag )
Rövidített neve: Pénzügyi Bizottság

a) előkészíti Szentes Város Önkormányzat gazdasági programját, melyet a Képviselő-testület ülésére előterjeszt,

b) felügyeli a Képviselő-testület gazdasági programjának végrehajtását, a gazdasági program felülvizsgálatát szükség szerint, de legalább évente egyszer elvégzi. Javaslatot készít a gazdasági program módosítására a Képviselő-testület részére,

c) az önkormányzat költségvetési rendelet-tervezetének és a költségvetési rendeletének módosítására tett javaslat írásos véleményezése,

d) a költségvetési rendelet végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezetének szóbeli véleményezése,

e) a képviselő-testület elé kerülő, pénzügyi kihatású előterjesztések tervezeteinek megtárgyalása és véleményezése,

f) a költségvetési bevételek alakulásának – különös tekintettel a saját bevételek –, a vagyonváltozás alakulásának figyelemmel kísérése, az előidéző okok értékelése,

g) az alapító tulajdonos megbízásából a gazdasági társaságok ellenőrzésében való részvétel,

h) az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságoktól tájékoztatás kérése,

i) az érintett társaság ügyvezetőjének és felügyelő bizottságának előzetes értesítésével tájékozódás a társaságok tevékenységéről,

j) a gazdasági társaságok éves beszámolójának és az éves üzleti terv koncepciójának véleményezése,

k) gazdaságfejlesztési ügyek

3. Szociális és Egészségügyi Bizottság: (tagjaink száma: 7 fő, ebből 4 fő képviselő, 3 fő nem képviselő tag)

Rövidített neve: Szociális Bizottság

a) a szociális és egészségügyi alapellátási intézményhálózat működésének figyelemmel kísérése és ellenőrzése,

b) szociális és egészségügyi ügyekben véleményezési jogával él,

c) az alkoholizmus és kábítószer elleni küzdelem segítése,

d) javaslatot tesz egészségügyi és szociális szférában önként vállalt önkormányzati közszolgáltatás megszervezésére,

e) rendelet-előkészítés támogatási ügyekben,

f) helyi rendelet módosítására vonatkozó állásfoglalás,

g) helyszíni szemlék lebonyolítása,

h) az egészségügyi alapellátásban meghatározott körzethatárok, rendelési idő, rendelési hely módosítására irányuló kérelmek elbírálása.

4. Művelődési, Oktatási és Kulturális Bizottság:

(tagjaink száma: 7 fő, ebből 4 fő képviselő, 3 fő nem képviselő tag)
Rövidített neve: Művelődési Bizottság

a) az óvodai ellátás figyelemmel kísérése,

b) véleménynyilvánítás minden olyan kérdésben, amelynek megvizsgálása, véleményezése az önkormányzat testülete vagy a bizottság fontosnak tart, továbbá a szolgáltatást igénybe vevők részéről érkezett bejelentések vizsgálata,

c) véleményezés az óvodavezetői és a bizottság hatáskörébe tartozó intézmények igazgatói állásokra benyújtott pályázatokkal kapcsolatosan,

d) a város kulturális ellátottságának, a művelődési feladatok végrehajtásának, a művészeti csoportok működésének figyelemmel kísérése,

e) a Művelődési Központ, a Koszta József Múzeum és a Szentes Városi Könyvtár éves munkaterveinek és SzmSz-einek továbbá az előző éves munkájáról szóló beszámolójának jóváhagyása

f) döntéshozatal a tanulmányi versenyekre vonatkozó kérelmek, kulturális rendezvények és a nemzetközi kapcsolatok támogatásával kapcsolatban,

g) a civil szervezetek működésének figyelemmel kísérése a városban,

h) a Képviselő-testület által elfogadott költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig pályázati rendszerben – melynek szabályait a bizottság ügyrendje tartalmazza – dönt a közérdekű feladatok ellátását vállaló szentesi székhelyű civil szervezetek támogatásáról,

i) a nemzeti értékek és hungarikumok gondozásával kapcsolatban jelentkező települési értéktári feladatok ellátása,

j) dönt a városi pedagógusnapi ünnepségeken kitüntetendő személyekről,

k) dönt a kiemelkedő tanulmányi eredményt elérő tanulók és felkészítő pedagógusok személyéről.

5. Ifjúsági és Sportbizottság:

(tagjaink száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő tag)
Rövidített neve: Sportbizottság

a) a város gyermek- és ifjúkorú lakossága helyzetének, életkörülményeinek alakulásának figyelemmel kísérése,

b) ifjúsági jogok érvényesülésének elősegítése a városban,

c) a városi sportegyesületek szakmai munkájának figyelemmel kísérése,

d) a Képviselő-testület által elfogadott költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig pályázati rendszerben – a sportkoncepcióban és a sportrendeletben megfogalmazott szempontok alapján – dönt a város sportegyesületeinek működésének és rendezvényeinek támogatásáról,

e) szakmai segítségnyújtás a sporttal kapcsolatos helyi irányítási és az önkormányzati támogatások felhasználására vonatkozó ellenőrzési feladatok ellátásában,

f) dönt a sportegyesületi igények alapján – az intézményvezető és ügyvezető javaslatát figyelembe véve – a Sportközpontot igénybe vevő intézmények támogatott létesítményhasználatról és az uszodai támogatott vízfelület használatáról,

g) dönt a sportolói ünnepségeken díjazandó sportolók és edzők személyéről, valamint az életmű díjas személyről,

h) rendszeres kapcsolattartás valamennyi olyan civil szervezettel a városban, melyek részt vesznek, vagy részt vállalnak az ifjúság nevelésében.

6. Városrendezési, -fejlesztési és Idegenforgalmi Bizottság

(tagjaink száma: 7 fő, ebből 4 fő képviselő, 3 fő nem képviselő tag)
Rövidített neve: Városfejlesztési Bizottság

a) a város településrendezési tervének módosítására irányuló javaslatokat összesíti. A javaslatokat egyezteti a Képviselő-testület gazdasági programjával, szükség szerint javaslatot tesz a gazdasági program kiegészítésére. A javaslatok alapján meghatározza a tervezési program tartalmát; melyről a Képviselő-testület döntésének előkészítése érdekében előterjesztést készít elő,

b) szükség szerint, de évente legalább két alakalommal összegyűjti a járdák építésére, járdák és önkormányzati közutak javítására irányuló javaslatokat, kérelmeket, ezek teljesítéséről a költségvetés e célra jóváhagyott kiadási keretei között dönt,

c) városképi szempontból kiemelkedő építkezések terveinek előzetes véleményezése,

d) közlekedési ügyek felügyelete,

e) közterületek és a köztemetők fenntartásának felügyelete,

f) a természetes környezet védelmét érintő kérdésekben vélemény nyilvánítása,

g) egyéb környezetvédelmi kérdésekben álláspont kialakítása,

h) a nem önkormányzati településfejlesztési tevékenység figyelemmel kísérése,

i) közreműködés az önkormányzati rendeletek előkészítésében a működési területét érintő ügyekben,

j) véleményezés a település belterületén a növényvédelmi feladatok ellátásában és ellenőrzésében,

k) véleményezés a feladatkörében a céltámogatás igénylésével kapcsolatban,

l) a képviselő-testület munkaprogramjának kialakításában részvétel, különös tekintettel annak a bizottság feladatkörébe tartozó részeire,

m) a Szentes Városi Szolgáltató Kft-n belül megalakult Városfejlesztési Csoport tevékenységének figyelemmel kísérése,

n) idegenforgalmi és városmarketing ügyek,

o)* a Közbeszerzési Szabályzatban részére biztosított jogköröket gyakorolja.
*(Hatályos: 2016. július 8. napjától)

7. Lakásügyi Bizottság

(tagjainak száma: 7 fő, ebből 4 fő képviselő, 3 fő nem képviselő tag)

a) rendelet-előkészítés lakás-ügyekben

b) helyszíni szemlék lebonyolítása

c) döntés a szociális bérlakások kiutalásáról

d) lakhatás megvalósítást segítő támogatásokra javaslattétel a képviselő-testület döntéséhez

5. melléklet a 20/2019. (XII. 6.) önkormányzati rendelethez2

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete által ellátandó kormányzati funkció szerint besorolt alaptevékenységekről

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013210

Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

042180

Állat-egészségügy

045120

Út, autópálya építése

045130

Híd, alagút építése

045140

Városi és elővárosi közúti személyszállítás

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047320

Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

051040

Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

061020

Lakóépület építése

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

074040

Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

081042

Fogyatékossággal élők versenysport tevékenysége és támogatása

081043

Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082020

Színházak tevékenysége

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082061

Múzeumi gyűjteményi tevékenység

082062

Múzeumi tudományos feldolgozó és publikációs tevékenység

082063

Múzeumi kiállítási tevékenység

082064

Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

084070

A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

102050

Az időskorúak társadalmi integrációját célzó programok

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106010

Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107070

Menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása

1

Megállapította: 12/2022. (V. 30.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2022. V. 31-től.

2

Módosította a 20/2023. (VII. 14.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályos 2023. július 15-től