Nyíregyháza Megyei Jogú Város képviselő-testület 26/2019(XII.20..)

Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 03. 29

NYÍREGYHÁZA MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÖZGYŰLÉSÉNEK 26/2019.(XII.20.) önkormányzati rendelete Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, ]az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli elről

2025.03.29.
I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Az Önkormányzat, a Képviselő-testület és Szervei megnevezése, székhelye

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése és székhelye: Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), 4401 Nyíregyháza, Kossuth tér 1.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének (a továbbiakban: közgyűlés) megnevezése és székhelye: Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlése, 4401 Nyíregyháza, Kossuth tér 1.

2. § A közgyűlés szervei: (1) A közgyűlés bizottságainak megnevezése: a) Gazdasági és Jogi Bizottság (tagjainak száma: 6 fő), b) Köznevelési, Kulturális és Ifjúsági Bizottság (tagjainak száma: 7 fő), c) Pénzügyi Bizottság (tagjainak száma: 7 fő), d) Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság (tagjainak száma: 7 fő), e ) Városstratégiai és Környezetvédelmi Bizottság (tagjainak száma: 7 fő) (2) Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármestere (a továbbiakban: polgármester) (3) A közgyűlés hivatalának megnevezése és székhelye: Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: polgármesteri hivatal), 4401 Nyíregyháza, Kossuth tér 1.(4) Nyíregyháza Megyei Jogú Város Jegyzője (a továbbiakban: jegyző) (5) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás (a továbbiakban: Társulás)

2. Az önkormányzat jelképei és bélyegzői

3. §1 (2)

(3)

(4)

(5)

(6)2 Az Önkormányzat jelképeire és a Nyíregyháza városnév használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet szabályozza.

3. Az Önkormányzat kitüntetései

4. § Az Önkormányzat által alapított kitüntetéseket és azok adományozásának rendjét az önkormányzat által alapított kitüntetésekről és azok adományozásának rendjéről szóló önkormányzati rendelet szabályozza.

4. Az Önkormányzat hivatalos honlapja

5. § Az Önkormányzat hivatalos honlapja: varoshaza.nyiregyhaza.hu

II. Fejezet

A Közgyűlés

5. A közgyűlésre vonatkozó általános rendelkezések

6. § (1) A közgyűlés tagjainak száma a polgármesteri tisztséget főállásban betöltő polgármesterrel együtt 22 fő.

(2)3 A közgyűlés alakuló és munkaterv szerinti ülést tart, továbbá a munkatervben nem szereplő ülést (a továbbiakban: rendkívüli ülés) tarthat. A közgyűlés elfogadott munkaterve szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(3) A közgyűlés ünnepi ülést tarthat jeles évfordulók, jubileumok alkalmából, melynek összehívására, levezetésére a közgyűlés munkaterv szerinti és a rendkívüli ülésére vonatkozó szabályokat nem kell alkalmazni.

(4) A közgyűlés üléseinek helye a székhelye, de dönthet arról eseti jelleggel, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.

6. Az alakuló ülés

7. § Az alakuló ülés lehetséges napirendjei:

a) a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója az önkormányzati választások eredményéről,

b) az önkormányzati képviselők eskütétele,

c) a polgármester eskütétele,

d) előterjesztés a polgármester illetményének, költségtérítésének megállapítására,

e) előterjesztés az SZMSZ megalkotására vagy felülvizsgálatára,

f) előterjesztés az alpolgármesterek megválasztására,

g) az alpolgármesterek eskütétele,

h) előterjesztés az alpolgármesterek illetményének, tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítására,

i) előterjesztés a közgyűlés bizottságainak és tagjainak megválasztására,

j) a bizottságok nem képviselő tagjainak eskütétele.

7. A képviselők jogai és kötelességei

8. § (1) A képviselő munkájához, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott jogainak érvényesítéséhez a szükséges tájékoztatást, jogszabály ismertetést és ügyviteli közreműködést – a polgármesteri hivatal útján – a jegyző biztosítja.

(2) A képviselő a polgármesternek köteles bejelenteni, ha az összehívott közgyűlés ülésén nem tud részt venni.

9. § (1) A közgyűlésben képviselettel rendelkező pártok, egyéb szervezetek a képviselői tevékenységük összeghangolására képviselő csoportot (a továbbiakban: frakció) hozhatnak létre. Az alakuló ülésen a frakció megalakítását, tagságának létszámát és a vezetőjének nevét a polgármesternek be kell jelenteni.

(2) A frakció megalakításához és működéséhez ugyanazon párthoz és az egyesülési jogról szóló törvény szerint bejegyzett társadalmi szervezethez tartozó legalább három képviselő szükséges.

(3) A független képviselőt a frakció létszámának meghatározása szempontjából úgy kell tekinteni, mintha jelölő szervezet jelöltjeként szerzett volna mandátumot.

(4) Egy képviselő csak egy frakcióhoz tartozhat.

(5) Frakció tagságának megszűnése esetén a képviselő csak 3 hónap elteltével csatlakozhat más frakcióhoz.

10. §4 Az Önkormányzat a képviselők számára személyenként legfeljebb 20 m2 alapterületű, munkavégzésre alkalmas irodahelyiség térítésmentes használatának lehetőségét biztosítja. Az azonos frakcióhoz tartozó képviselők számára a helyiség használatot egy ingatlanon belül kell biztosítani.

8. Az ülések tervezése, előkészítése

11. § (1) A közgyűlés az előrelátható feladatok előkészítése érdekében éves munkatervet fogad el.

(2) A munkaterv előkészítése a polgármester és a jegyző feladata, amelynek során javaslatot lehet kérni a bizottságoktól, a nemzetiségi önkormányzat testületétől, az önkormányzati intézmények, a közszolgáltatást nyújtó szervezetek és a társadalmi szervezetek vezetőitől, valamint a képviselőktől.

(3) A tárgyév munkaterve legkésőbb az előző év utolsó közgyűlési ülésén kerül elfogadásra.

(4) A munkaterv meghatározza a testületi ülések tervezett időpontjait, az ülések tervezett napirendjeit, megnevezve azok előadóit, valamint a véleményező bizottságokat. A munkatervtől szükség esetén el lehet térni.

(5) A munkaterv végrehajtásáért a polgármester felelős.

9. A közgyűlési előterjesztések formai és tartalmi követelményei

12. § A közgyűlési előterjesztés:

a) írásbeli előterjesztés,

b) sürgősségi indítvánnyal előterjesztett írásbeli előterjesztés,

13. § (1) Írásbeli közgyűlési előterjesztés benyújtására jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármesterek,

c) a bizottságok elnökei,

d) a képviselők,

e) a jegyző,

f) az aljegyző,

g) a polgármesteri hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői,

h) egyes átfogó önkormányzati területekért felelős dolgozók,

i) azon szerv vezetője, aki jogszabály alapján beszámol vagy tájékoztatást ad,

j) az, akit a polgármester előterjesztőként felkér.

(2) Az előterjesztés előadója az előterjesztő megbízása alapján más is lehet. Az írásbeli előterjesztés tervezetét az ülés előtt legalább 10 nappal kell a polgármesterhez benyújtani.

(3) Az írásbeli előterjesztéshez borítót kell készíteni, amely tartalmazza:

a) az előterjesztő megnevezését,

b) az ügyiratszámot,

c) az ügyintéző megnevezését,

d) az előterjesztés tárgyát,

e) az előterjesztő és az előterjesztés elkészítését felelős belső szervezeti egység vezetőjének aláírását,

f) a törvényességi véleményezést végzők aláírását,

g) a véleményező bizottságok megnevezését,

h) ha az előterjesztés zárt ülésen kerül megtárgyalásra, ennek a tényét.

(4) Az előterjesztés első része általában tartalmazza:

a) a napirendre tűzés indokát, az esetleges korábbi döntések végrehajtását, többoldalú, tárgyilagos elemzés alapján a helyzet értékelését, az elért eredményeket, a meglévő hiányosságokat, azok okait, az elérni kívánt célt,

b) gazdasági, pénzügyi kihatású javaslatoknál a megvalósításhoz szükséges eszközök, a pénzügyi fedezet biztosításának módját,

c) a lehetséges döntési változatok indoklását,

d) a döntéshez szükséges egyéb információs anyagokat is.

(5) Az előterjesztés második része a határozati javaslat, amely tartalmazza:

a) az előterjesztés első részének elfogadására irányuló javaslatot,

b) egyértelműen megfogalmazott feladat-meghatározást, döntési változatok esetén erre utalással a döntési javaslatokat,

c) javaslatot a megvalósításhoz szükséges eszközök, feltételek biztosítására, és

d) a végrehajtás határidejét, a felelősök megjelölését.

(6) Az előterjesztést a közgyűlés állandó bizottságai feladatkörükben előzetesen véleményezik.

14. § (1) Sürgősségi indítványt írásban, a közgyűlési meghívóban napirendi javaslatként feltüntetett előterjesztéshez, a sürgősség tényét megindokolva a polgármester, az alpolgármesterek, a képviselők, a bizottsági elnökök és a jegyző terjeszthet elő, melyet legkésőbb az ülést megelőző munkanapon 12 óráig kell eljuttatni írásban a polgármesterhez. Sürgősségi indítvány rendelet-tervezethez nem terjeszthető elő.

(2) A sürgőséggel történő tárgyalásról a közgyűlés vita nélkül, egyszerű többséggel dönt. Ha az indítványt a közgyűlés elfogadja akkor az indítvány tárgyát képező napirendet a közgyűlés első napirendi pontként tárgyalja meg.

(3) Két vagy több elfogadott sürgősségi indítvány esetén tárgyalásuk sorrendjét a közgyűlés határozza meg.

10. Az ülések összehívása, vezetése

15. § (1) Az ülést a polgármester, akadályoztatása esetén a közgyűlés tagjai közül választott alpolgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a közgyűlés ülését a legidősebb képviselő (a továbbiakban: korelnök) hívja össze és vezeti.

(3) A meghívót a polgármester, akadályoztatása esetén a közgyűlés tagjai közül választott alpolgármester, a (2) bekezdés szerinti esetben a korelnök írja alá. A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, idejét, a javasolt napirendet, a napirendi pont előadóját, a véleményező bizottság megnevezését és ha a napirendi pont megtárgyalásához szükséges a meghívott nevét.

(4) A meghívót és a napirendi pontok írásos előterjesztéseit, továbbá az azok megvitatásához szükséges egyéb információs anyagokat az ülés előtt 7 nappal kell a hivatalos honlapon megjeleníteni. Amennyiben a meghívó megjelenítésének időpontjáig sürgősségi indítvány érkezik, úgy azt is mellékelni kell.

(5) Az ülést határozatképtelenség miatt 7 napon belül változatlan napirenddel össze kell hívni.

16. § (1) A közgyűlés ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) Nyíregyháza Megyei jogú Város országgyűlési képviselőit,

b) nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármestert,

c) a jegyzőt,

d) a polgármesteri hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,

e) a tárgyalt napirendi pont előkészítésében részt vevő ügyintézőt.

(2) A közgyűlés ülésére, ha a napirendi pont megtárgyalásához szükséges meghívást kaphatnak:

a) az önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok vezetői, képviselői, akiknek a jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál a polgármester megítélése szerint szükséges,

b) önkormányzati intézmények vezetői, képviselői, akiknek a jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál a polgármester megítélése szerint szükséges,

c) egyéb szervek, szervezetek vezetői, képviselői, akiknek a jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál a polgármester megítélése szerint szükséges.

17. § (1) Az ülés vezetőjének feladatai:

a) megnyitja az ülést,

b) megállapítja az ülés határozatképességét,

c) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

d) ismerteti a benyújtott interpellációkat, kérdéseket megfogalmazó képviselők nevét,

e) a napirendi pontok tárgyalása során megnyitja, vezeti, és lezárja a vitát, majd szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat és a rendelet-tervezeteket,

f) megállapítja a szavazás eredményét

g) fenntartja és biztosítja az ülés zavartalan rendjét, az ülés végén ismerteti a következő közgyűlési ülés időpontját, majd bezárja az ülést.

(2) Az ülés vezetője az ülés vezetése körében a következő intézkedések megtételére jogosult:

a) a szó megadására,

b) a szó megtagadására,

c) tárgyra térésre való felszólításra,

d) a szó megvonására,

e) a hozzászóló figyelmeztetésére az üléshez méltatlan személyeskedés esetén, ha az üléshez nem illő, másokat sértő kijelentéseket használ,

f) rendbontás esetén – a képviselők, az alpolgármesterek, a jegyző kivételével – az ülésteremből való kiutasításra.

(3) Az ülés vezetője a (2) bekezdés b) és d) pontjai szerinti intézkedését indokolni köteles.

(4) Az ülés napirendjének elfogadásáról a közgyűlés egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz. Ennek során előbb a napirendet módosító, kiegészítő javaslatokról kell dönteni, a sürgősségi indítványról, majd az esetleges módosított, kiegészített eredeti napirendi javaslatról.

(5) Az önkormányzati képviselő az önkormányzati törvény szerinti személyes érintettségét a napirendi pont tárgyalása előtt köteles bejelenteni. A bejelentési kötelezettség első ízben történő elmulasztása esetén figyelmeztetés alkalmazására kerül sor, további esetben a mulasztónak a bejelentési kötelezettség elmulasztásáról való tudomásszerzéskor érvényes tiszteletdíja – a mulasztások számától függetlenül – 10 %-kal csökken. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a jogkövetkezmény a mulasztás tudomásra jutásától számított 30 napon belül, de legkésőbb a tény bekövetkezésétől számított 6 hónapon belül állapítható meg.

(6) A közgyűlés üléséről hangfelvétel készül, nyílt üléséről képfelvétel készülhet.

11. A tanácskozás rendje

18. § Napirendi pontonként:

a) A napirendi pont előadója indokolt esetben szóbeli kiegészítést adhat.

b) A polgármester az előterjesztés felett a vitát megnyitja. A képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak az előadóhoz kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni. A vitában egy hozzászólás időtartama legfeljebb 5 perc, az ismételt hozzászólás időtartama legfeljebb 2 perc.

c)

d) A polgármester esetenként engedélyezheti az ülésen nem meghívottként megjelentek hozzászólását, legfeljebb 5 perc időtartamban.

e) A napirendi pont megtárgyalása során a jegyzőnek bármikor szót kell adni törvényességi kérdésben. A jegyző jogosult ezzel összefüggésben kérdést is feltenni és véleményt nyilvánítani.

f) Az előterjesztő előterjesztését a napirend elfogadásáig visszavonhatja.

g) A vitát a polgármester zárja le. A vita lezárását bármelyik képviselő is soron kívül javasolhatja. E javaslatról a közgyűlés vita nélkül határoz.

h) A vita lezárása után a napirend előadója összességében 10 perc időtartamban válaszolhat a hozzászólásokra.

i) Az előterjesztések feletti szavazás során előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokat, javaslatokat kell egyenként szavazásra bocsátani, majd az előterjesztésben szereplő – esetleg már módosult, kiegészült – rendelet-tervezetet, határozati javaslatot. Szavazás előtt az előadó nyilatkozik, hogy egyetért-e a módosító, kiegészítő indítványokkal.

19. § Ügyrendi kérdésben, különösen az ülés vezetésével, rendjével összefüggésben, valamint az éppen tárgyalt ügy tárgyalási módjára, vagy a vita egészének módszerére vonatkozóan bármely képviselő soron kívül - legfeljebb 2 percre - szót kérhet és javaslatot tehet. A vita lezárását megelőzően a napirend előterjesztője, vagy az ülés mindenkori vezetője kérheti, indítványozhatja a napirend tárgyalásának elhalasztását. Ezen esetekben a közgyűlés vita nélkül határoz. Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi felszólalás, a hozzászóló képviselőtől megvonhatja a szót, mely intézkedésével szemben vitát kezdeményezni nem lehet.

12. Kérdés, interpelláció

20. § (1) A képviselők a polgármesterhez, az alpolgármesterekhez, a jegyzőhöz, a bizottsági elnökökhöz önkormányzati ügyekben magyarázat kérése céljából interpellációt intézhetnek, felvilágosítás kérése céljából kérdést terjeszthetnek elő.

(2) Az interpellációt és a kérdést az ülés előtt legalább 3 naptári nappal korábban, legkésőbb 12 óráig írásban kell benyújtani a polgármesterhez.

(3) Nem nyújtható be interpelláció olyan ügyekben, amelyek az adott ülés napirendjén szerepelnek.

(4) Az interpelláció tárgyát címszerűen meg kell jelölni, továbbá meg kell nevezni a címzettet. Az interpellációnak tartalmaznia kell a vele kapcsolatos tények és körülmények közlését.

21. § (1) Az interpellációk és a kérdések tárgyalására minden munkaterv szerinti ülésen a nyilvános ülés napirendi pontjainak tárgyalását követően együttesen legfeljebb 80 percet kell biztosítani. Ezen időtartam alatt valamennyi frakció és a bejelentett frakcióhoz nem tartozó képviselők számára együttesen lehetővé kell tenni, hogy legalább egy – általa, vagy valamely tagja által benyújtott – interpelláció és kérdés tárgyalására sor kerüljön.

(2) Az interpelláció az ülésen 4 perc időtartam alatt terjeszthető elő. A válaszra 5 perc, a válasz elfogadásával kapcsolatos nyilatkozattételre 1 perc áll rendelkezésre.

(3) Kérdés feltevésére és a válaszra egyaránt 2 perc áll rendelkezésre. Kérdés esetében a képviselőnek viszontválaszra nincs joga.

(4) A kérdésre, interpellációra a közgyűlés ülésén szóban, ha a kérdés vagy az interpelláció részletesebb vizsgálatot igényel, úgy 15 napon belül írásban kell érdemi választ adni.

(5) Ha az interpelláló a választ nem fogadja el, a közgyűlés vita nélkül határoz az interpellációra adott válasz elfogadásáról. Ha ennek során a közgyűlés a választ nem fogadja el, az ügyet az illetékes bizottsághoz utalja, vagy eseti bizottságot alakíthat az interpelláció kivizsgálására. Az interpelláló képviselő a vizsgálatot végző bizottság munkájában tanácskozási joggal részt vehet. A bizottság a vizsgálat eredményéről a közgyűlésnek a következő ülésén beszámol.

(6) Kérdés esetében a közgyűlés nem határoz a válasz elfogadásáról.

13. A döntéshozatali eljárás

22. § (1) A közgyűlés döntésével rendeletet alkot, határozatot hoz.

(2) A határozat – a jogszabályban meghatározottakon túl – tartalmazza

a) a közgyűlés döntését,

b) a végrehajtására szolgáló határidőt és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(3) Önkormányzati rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát a polgármesternél kezdeményezhetik a közgyűlés tagjai, a bizottságok elnökei, az alpolgármesterek, a jegyző.

(4) A rendelet-tervezetet az előterjesztések tartalmi előírásainak, valamint a vonatkozó jogszabályban meghatározott jogszabály-szerkesztési követelményeknek megfelelően kell elkészíteni.

(5) A rendelet-tervezethez bármely képviselő – a polgármesterhez címezve – írásos módosító indítványt nyújthat be. Ezt az ülés előtt legalább 3 munkanappal korábban el kell juttatni a polgármesterhez.

(6) A lakosság jogait és kötelességeit alapvetően érintő rendelet-tervezeteket az érintett érdekvédelmi, tudományos és társadalmi szervezetek bevonásával szervezett szakmai és társadalmi fórumokon meg kell vitatni.

(7) Minősített többség szükséges a döntéshozatalhoz az önkormányzati törvényben meghatározott eseteken kívül az alábbi ügyekben:

a) a hitelfelvétel,

b) önkormányzati vagyon elidegenítése

c) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaság megszűnésének elhatározása,

d) az Önkormányzat szabad pénzeszközeinek befektetése, pénzintézeteknél való elhelyezése.

23. § Amennyiben a javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, egy alkalommal a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.

14. A szavazás módja

24. § (1) A nyílt szavazás szavazat-számlálógép alkalmazásával vagy – a közgyűlés ilyen irányú döntése esetén – kézfelemeléssel történhet. A képviselők „igen” vagy „nem” szavazattal vesznek részt a szavazásban, vagy tartózkodnak a szavazástól.

(2) Minősített többséget igénylő döntés esetében a közgyűlés név szerinti szavazást rendelhet el.

(3) A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a közgyűlés jelen lévő tagjainak nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak. A név szerinti szavazás eredményét a polgármester ismerteti.

(4) Titkos szavazás esetében a szavazás a számítógépes szavazat-számláló rendszer „titkos szavazás” menüpontjának alkalmazásával történik.

15. A jegyzőkönyv

25. § (1) A közgyűlés üléséről jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv egy példányát – kivéve a zárt ülés külön jegyzőkönyvét – az érdeklődők számára hozzáférhetővé kell tenni. A jegyzőkönyv a polgármesteri hivatal ügyfélfogadási idejében bármikor megtekinthető, arról a vonatkozó jogszabályok szerinti díj megfizetése ellenében másolat kérhető.

(2) A jegyző az Önkormányzat hivatalos honlapján a nyílt ülés jegyzőkönyvét közzéteszi.

16. A közgyűlés rendeleteinek kihirdetése és nyilvános közzététele

26. § (1) A rendeletek kihirdetése az Önkormányzat hivatalos honlapján megjelenítéssel történik meg.

(2) A lakosság széles körét érintő rendeletekről és közérdekű határozatokról az Önkormányzat tulajdonában álló műsorszolgáltatókon keresztül tájékoztatást kell adni.

17. A közmeghallgatás

27. § A közmeghallgatásra a közgyűlés nyilvános ülésére vonatkozó általános szabályokat a 28. §-30. §-okban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

28. § A közmeghallgatás helyéről, idejéről, tervezett napirendjéről a városlakókat, a társadalmi szervezeteket, az egyesületeket és a civil szervezeteket az Önkormányzat hivatalos honlapján és a sajtó útján tájékoztatni kell a rendezvény előtt legalább 5 nappal. A tájékoztatóban fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a kérdések és javaslatok megtételére a közmeghallgatás időpontja előtt is van lehetőség.

29. § A kérdések, javaslatok megfogalmazására legfeljebb 5 perc, az ismételt hozzászólás esetén egy alkalommal további 1 perc áll a rendelkezésre.

30. § A polgármester a 17. § (2) bekezdésében meghatározott intézkedéseken túl figyelmezteti a hozzászólót, hogy:

a) kizárólag a helyi közügyeket érintő kérdések és javaslatok megfogalmazására van lehetőség,

b) egyedi hatósági ügyek tárgyalására nincs lehetőség,

c) a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon.

III. Fejezet

A Közgyűlés bizottságai

31. § (1) A közgyűlés a 2. § (1) bekezdésben nevesített bizottságait a közgyűlési döntések előkészítésére, ezen döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére, valamint a közgyűlés hatásköréből átruházott döntési jogkör gyakorlására hozza létre. A bizottságok a közgyűlés által meghatározott feladat- és hatáskörben járhatnak el.

(2) A bizottságok tagjai megválasztására a polgármester tehet javaslatot. A bizottságok nem képviselő tagjává – a bizottság feladatköre szerinti területen működő - tapasztalt szakembert, a szolgáltatást nyújtó jelentősebb szervezet képviselőjét, társadalmi szervezet küldöttjét, a szolgáltatást igénybe vevő más választópolgárt indokolt választani.

(3)5 A képviselői vagyonnyilatkozatokba a polgármesteri hivatalban ügyfélfogadási időben a Gazdasági és Jogi Bizottság elnökének, akadályoztatása esetén az általa írásban kijelölt bizottsági tagnak a jelenlétében lehet betekinteni.

(4) A vagyonnyilatkozat ellenőrzésével kapcsolatos kezdeményezésnek a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Amennyiben az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Gazdasági és Jogi Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a kezdeményezést a Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.

(5) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetén csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást, vagy adatot tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezést az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a Gazdasági és Jogi Bizottság.

32. § Az egyes előterjesztések véleményezését, annak összehangolását, egyes vizsgálatok ellenőrzését - ha az Önkormányzat rendelete másként nem rendelkezik - a munkatervben kijelölt, vagy a polgármester által felkért bizottság szervezi, látja el.

33. § (1) A közgyűlés állandó és ideiglenes bizottságai szükség szerint üléseznek, melyekről 3 nappal korábban meghívóval tájékoztatni kell a bizottság tagjait. A meghívót az Önkormányzat hivatalos honlapján meg kell jeleníteni.

(2) A bizottság nyílt ülésére írásban meg kell hívni a tárgyalandó témában érintett alpolgármestert, a jegyzőt és az előterjesztést készítő belső szervezeti egységek vezetőit.

(3) A bizottságok együttes ülései akkor határozatképesek, ha az érintett bizottságok külön-külön is határozatképesek. Együttes ülésen a szavazást bizottságonként külön-külön kell megtartani.

(4)6 AGazdasági és Jogi Bizottság a vagyoni kérdésekben - átruházott hatáskörben - hozott döntéseit minősített többséggel hozza meg. A bizottság e döntéseiről köteles a közgyűlés következő ülésén beszámolni.

(5) A bizottsági feladat- és hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.

34. § A bizottság elnöke - távollétében a levezető elnök - napirendi javaslattal összehívja a bizottság ülését, engedélyezi a felszólalásokat, gondoskodik az üléseken a rend fenntartásáról, lebonyolítja a szavazást.

IV. Fejezet

A polgármester, alpolgármester

18. A polgármester

35. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester szabadságát a közgyűlés engedélyezi.

(3) A polgármester rendszeresen legalább kéthavonta fogadóórát tart.

(4) A polgármester feladatai a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl:

a) rendszeres találkozás a lakosság önszerveződő közösségei, helyi mozgalmak, karitatív és egyéb társadalmi szervek, egyesületek vezetőivel,

b) a helyi lapok, a televízió és a rádió útján a lakosság rendszeres tájékoztatása,

c) fórumok szervezése és azok tapasztalatairól, állásfoglalásairól a közgyűlés tájékoztatása,

d) a közmeghallgatás megszervezése és intézkedés az ott elhangzott közérdekű kérdések, javaslatok hasznosítására,

e) irányítja és összehangolja a közgyűlés tisztségviselőinek munkáját, biztosítja a vezetés egységét; a tisztségviselők részére rendszeres tájékoztatást nyújt, meghatározza az időszerű feladatokat és tevékenységükről őket beszámoltatja.

(5) A közgyűlés által a polgármesterre átruházott hatásköröket a 3.melléklet tartalmazza.

19. Az alpolgármester

36. § (1)78 A közgyűlés a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére két alpolgármestert választ. A képviselő testület saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert, nem saját tagjai közül egy főállású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármesterek - a polgármester megbízása alapján, - önkormányzati feladatokat látnak el, s ezzel kapcsolatban döntés-előkészítő, összehangoló, szervező és ellenőrző tevékenységet végeznek.

(3) Az alpolgármesterek a polgármester irányításával látják el feladataikat.

37. §9

38. § Az alpolgármesterek rendszeresen legalább kéthavonta fogadóórát tartanak.

V. Fejezet

A polgármesteri hivatal és a jegyző

20. A polgármesteri hivatal

39. § A polgármesteri hivatal szervezeti és működési szabályzatát a közgyűlés által elfogadott külön határozat tartalmazza.

40. §10 A polgármesteri hivatal ügyfélfogadási rendjét Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzata határozza meg.

21. A jegyző

41. § (1) A polgármesteri hivatalt a jegyző vezeti, a jegyzőt az aljegyző helyettesíti. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatás esetén a jegyzői feladatok ellátásáról a jegyzői kabinetvezető gondoskodik.

(2) A jegyző ellátja azokat a feladatokat, melyeket számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény, és más jogszabály megállapít. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott - a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó - jelzési kötelezettségének a döntés meghozatala előtt, vagy ha az később jut a tudomására a tudomásra jutástól számítva haladéktalanul tesz eleget.

VI. Fejezet

A Társulás

42. § Az Önkormányzat a Társulás keretein belül biztosítja a kötelezően ellátandó települési szilárdhulladék kezelési közszolgáltatási feladatok ellátásával kapcsolatos, a Társulási megállapodásban meghatározott feladat- és hatásköröket. A Társulásra átruházott önkormányzati feladat- és hatásköröket az 5. melléklet tartalmazza.

VII. Fejezet

Az önkormányzat költségvetése, vagyona

22. A költségvetés

43. § (1) A közgyűlés évente a költségvetési rendeletben határozza meg, hogy mely önkormányzati feladatokat milyen mértékben és módon lát el.

(2) Ha a költségvetés-tervezet vitájában a módosító javaslat - mely csak írásban terjeszthető elő - a költségvetés kiadásának növelését vagy bevételének csökkenését eredményezheti, a javaslatban meg kell jelölni a költségvetési egyensúly megőrzése érdekében javasolt megoldást is.

(3) A költségvetés tervezetét a közgyűlés valamennyi bizottsága véleményezi.

(4) Az Önkormányzat önként vállalt feladatainak jegyzékét a 4. melléklet tartalmazza.

(5)11 Az Önkormányzat közfeladatait, szakmai alaptevékenységét a 6. melléklet szerinti kormányzati funkcióba és államháztartási szakágazatba sorolja be.

23. Az Önkormányzat vagyona

44. § A közgyűlés az Önkormányzat vagyonának meghatározásáról és a vagyon feletti tulajdonjoga gyakorlásának szabályairól Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata vagyonának meghatározásáról, a vagyon feletti tulajdonjog gyakorlásának szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben rendelkezik.

VIII. Fejezet

Együttműködés a települési nemzetiségi önkormányzatokkal

45. § (1) Az Önkormányzat a nemzetiségi jogok biztosítása, történelmi hagyományai, nyelvük ápolása és fejlesztése, tárgyi és szellemi kultúrájuk megőrzése és gyarapítása érdekében szorosan együttműködik a települési nemzetiségi önkormányzatokkal.

(2) Az együttműködés részletes szabályai együttműködési megállapodásokban kerülnek megállapításra.

(3) Az Önkormányzat az éves költségvetési rendeletében határozza meg a települési nemzetiségi önkormányzatok részére biztosított támogatás összegét.

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

46. § Ez a rendelet 2020. január 1.napján lép hatályba.

47. §12

48. § (1) Hatályát veszti Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlése és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2011.(III.10.) önkormányzati rendelet.

(2) Hatályát veszti a Közgyűlés bizottságai feladatai és hatáskörei megállapításáról szóló 30/2010.(XI.12.) önkormányzati rendelet.

(3) Hatályát veszti a 20/1992.(VII.1.) az önkormányzat jelképeinek meghatározásáról szóló rendelet kiegészítéséről, és Nyíregyháza város címere, zászlaja, díszpecsétje használatának szabályozásáról szóló 17/1993.(V.1.) önkormányzati rendelet 6. §-a és 7. §-a.

1. melléklet

1

A 21/2023.(IX.22.) önkormányzati rendelet 13.§. (6) bekezdése hatályon kívül helyzete (Hatályos: 2023.09.23.-tól)

2

A 21/2023.(IX.22.) önkormányzati rendelet 13.§. (2) bekezdése módosította (Hatályos: 2023.09.23.-tól)

3

A 26/2024.(X.15.) önkormányzati rendelet 2.§. módosította (Hatályos: 2024.10.15.-től)

4

A 26/2024.(X.15.) önkormányzati rendelet 3.§. módosította (Hatályos: 2024.10.15.-től)

5

A 26/2024.(X.15.) önkormányzati rendelet 5.§. (1) bekezdése módosította (Hatályos: 2024.10.15.-től)

6

A 26/2024.(X.15.) önkormányzati rendelet 5.§. (2) bekezdése módosította (Hatályos: 2024.10.15.-től)

7

A 24/2022.(X.28.) önkormányzati rendelet 1.§-a módosította. (Hatályos: 2022.11.01.-től)

8

A 26/2024.(X.15.) önkormányzati rendelet 6.§. módosította (Hatályos: 2024.10.15.-től)

9

A 24/2022.(X.28.) önkormányzati rendelet 2.§-a hatályon kívül helyezte. (Hatályos: 2022.11.01.-től)

10

A 26/2024.(X.15.) önkormányzati rendelet 7.§. módosította (Hatályos: 2024.10.15.-től)

11

A 4/2023.(II.17.) önkormányzati rendelet 1.§-a iktatta be. (Hatályos: 2023.02.18.-tól)

12

A 26/2024.(X.15.) önkormányzati rendelet 11.§. hatályon kívül helyezte (Hatályos: 2024.10.15.-től)