Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 26/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete
NYÍREGYHÁZA MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÖZGYŰLÉSÉNEK 26/2024. (X.15.) önkormányzati rendelete Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 26/2019.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 10. 15- 2024. 10. 15Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 26/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete
NYÍREGYHÁZA MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÖZGYŰLÉSÉNEK 26/2024. (X.15.) önkormányzati rendelete Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 26/2019.(XII.20.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában foglaltakra tekintettel, szervezeti és működési rendjének meghatározására e rendeletet alkotja. [2] Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlése és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 26/2019.(XII.20.) önkormányzati rendelete (továbbiakban: Ör.) 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A közgyűlés bizottságainak megnevezése:
a) Gazdasági és Jogi Bizottság (tagjainak száma: 6 fő)
b) Köznevelési, Kulturális és Ifjúsági Bizottság (tagjainak száma: 7 fő)
c) Pénzügyi Bizottság (tagjainak száma: 7 fő)
d) Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság (tagjainak száma: 7 fő)
e) Városstratégiai és Környezetvédelmi Bizottság (tagjainak száma: 7 fő)”
2. § Az Ör. 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A közgyűlés alakuló és munkaterv szerinti ülést tart, továbbá a munkatervben nem szereplő ülést (a továbbiakban: rendkívüli ülés) tarthat. A közgyűlés elfogadott munkaterve szerint, de évente legalább 6 ülést tart.”
3. § Az Ör. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: 10. § Az Önkormányzat a képviselők számára személyenként legfeljebb 20 m2 alapterületű, munkavégzésre alkalmas irodahelyiség térítésmentes használatának lehetőségét biztosítja. Az azonos frakcióhoz tartozó képviselők számára a helyiség használatot egy ingatlanon belül kell biztosítani.
4. § Az Ör. 17. § (1) bekezdése c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: c) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
5. § (1) Az Ör. 31. § (3)-(5) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek: (3) A képviselői vagyonnyilatkozatokba a polgármesteri hivatalban ügyfélfogadási időben a Gazdasági és Jogi Bizottság elnökének, akadályoztatása esetén az általa írásban kijelölt bizottsági tagnak a jelenlétében lehet betekinteni.
(2) A vagyonnyilatkozat ellenőrzésével kapcsolatos kezdeményezésnek a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Amennyiben az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Gazdasági és Jogi Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a kezdeményezést a Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
(3) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetén csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást, vagy adatot tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezést az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a Gazdasági és Jogi Bizottság.”
(4) Az Ör. 33. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: (4) A Gazdasági és Jogi Bizottság a vagyoni kérdésekben - átruházott hatáskörben - hozott döntéseit minősített többséggel hozza meg. A bizottság e döntéseiről köteles a közgyűlés következő ülésén beszámolni.”
6. § Az Ör. 36. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: 36. § (1) A közgyűlés a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére két alpolgármestert választ. A képviselő testület saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert, nem saját tagjai közül egy főállású alpolgármestert választ.”
7. § Az Ör. 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: 40. § A polgármesteri hivatal ügyfélfogadási rendjét Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzata határozza meg.”
8. § (1) Az Ör. 2. melléklet II. 3-6. pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek: 3. A Gazdasági és Jogi Bizottság feladatai: 3.1. Gazdasági területen véleményezi: 3.1.1. az önkormányzat gazdasági programját, a költségvetés tervezetét, s a költségvetés módosításait, továbbá véleményezheti a zárszámadást, 3.1.2. a gazdasági, pénzügyi kihatású előterjesztéseket, 3.1.3. az önkormányzatot érintő vállalkozás-fejlesztési elképzeléseket, 3.1.4. önkormányzati intézmény alapítását, gazdasági társaság, intézményirányító társulás létrehozását vagy javaslatot tehet ilyen döntés meghozatalára, 3.1.5. az önkormányzati ingatlanok licit induló, illetve eladási árát, 3.1.6. a feladatköréhez kapcsolódó gazdasági társaságok, vállalat esetében: 3.1.6.1. az éves gazdálkodásról szóló beszámolót és üzleti jelentést, 3.1.6.2. pótbefizetés elrendelését és visszafizetését, valamint a törzstőke felemelését és leszállítását, 3.1.6.3. az üzletrész felosztását és bevonását, 3.1.6.4. az üzleti terv jóváhagyását, 3.1.7. a szolgáltatási díjak, árak tervezett változtatását. 3.1.8. az éves összesített közbeszerzési tervet és annak módosítás(ai)át. 3.1.9. meghívásos eljárás esetén a keretszámot, az ajánlattételre felkérni kívánt személyeket és szervezeteket. 3.2. A 3.1. pontban meghatározottakon túl véleményezi: 3.2.1.beszerzések esetében az ajánlati felhívást, vagy az ajánlati dokumentációt. Meghívásos eljárás esetén zárt ülésen véleményezi – az ajánlattételre felkért vállalkozók felé történő megküldés esetén – az ajánlati felhívást, az ajánlati dokumentációt, 3.2.2.az önkormányzat és a polgármesteri hivatal, a költségvetési szervek beszerzései esetén az ajánlati felhívást, az ajánlati dokumentációt közzététele előtt, meghívásos eljárás esetén az ajánlattételre felkérni kívánt vállalkozók felé történő megküldés előtt, 3.2.3. a Bíráló Bizottság ajánlati, ajánlattételi és részvételi felhívásra, valamint az ajánlati dokumentáció/ több szakaszból álló eljárás esetén a dokumentáció tartalmára vonatkozó javaslatát,3.2.4. a Bíráló Bizottság nyertes ajánlattevő kiválasztására vonatkozó javaslatát. 3.2.5. ha az építési beruházás becsült értéke nem éri el a háromszázmillió millió forintot, a Bíráló Bizottság javaslatára véleményezi azt a legalább öt ajánlattevőt, akinek ajánlatkérő egyidejűleg, közvetlenül írásbeli ajánlattételi felhívást küld, 3.2.6. a Bíráló Bizottságnak az ajánlatok érvényessége, érvénytelensége, az ajánlattevők alkalmassága, alkalmatlansága, kizárása tekintetében tett javaslatát.3.3. Javaslatot tesz:3.3.1. az önkormányzat saját bevételei növelésének lehetőségére, 3.3.2. hitelek felvételére, kötvénykibocsátásra, s véleményezi az ilyen irányú kezdeményezéseket, 3.3.3. a privatizálható, valamint vállalkozásba adható vagyoni kör kijelölésére,3.3.4. az önkormányzat bérlet útján hasznosítható vagyontárgyai bérleti díjaira, 3.3.5. a helyi közüzemi cégek új szervezeti formájának kialakítására,3.3.6 az önkormányzatokat megillető tulajdonosi jogok gyakorlására, kötelezettségek teljesítésére. 3.4. Javaslatot tehet új helyi adó bevezetésére, véleményezi az ilyen irányú javaslatokat. 3.5. Előkészíti az önkormányzat gazdasági társaságban való részvételére irányuló előterjesztéseket. 3.6. Értékeli gazdaságilag, pénzügyileg az önkormányzat gazdasági társaságban való részvételét.3.7. Ellenőrzi az önkormányzati vagyon kezelését.3.8. Figyelemmel kíséri: 3.8.1. a költségvetési előirányzatok teljesítését, 3.8.2. a kommunális közüzemi szolgáltatások ellátását gazdasági vonatkozások tekintetében. 4.1. Jogi területen véleményezi: 4.1.1. jogi és célszerűségi szempontból az önkormányzati rendelet-tervezeteket, 4.1.2. a közgyűlés és szervei szervezeti és működési szabályzat tervezetét, annak módosításait, 4.1.3. testületi vagy tisztségviselői felkérésre az önkormányzati, hatáskörébe tartozó fontosabb szerződéstervezeteket,4.1.4. a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének törvényességi felügyeleti jogkörében a Közgyűlés felé tett felhívásában foglaltakat, 4.1.5. felkérésre az önkormányzat polgári jogi vitáit, s állást foglal megoldásuk ügyében, 4.1.6. a Közbiztonsági Alapra benyújtott pályázatokat és rendkívüli ülésen javaslatot tesz a beérkezett pályázatokra, 4.1.7. a „Nyíregyháza Város Közbiztonságáért Sztárek Ferenc díj” kitüntetésre javasolt személyeket.4.2. Állást foglal az önkormányzati rendeletek jogértelmezési kérdéseiben.4.3. Kezdeményezi a Közgyűlés feladatköreit érintően önkormányzati rendelet megalkotását. 4.4. Figyelemmel kíséri: 4.4.1. a szervezeti és működési szabályzat hatályosulását, s az ezzel kapcsolatos észrevételeit jelzi, 4.4.2. a város közrendjét és közbiztonságát, és ezzel összefüggésben javaslatokat dolgoz ki , 4.4.3. az önkormányzat döntéseinek és egyéb irányítási eszközeinek hatályosulását, 4.4.4. az Önkormányzat, az intézményei és gazdasági társaságai működésével összefüggésben az etikai normák betartását, érvényesülését. 4.5. Kivizsgálja: 4.5.1. az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének, valamint méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezést. A vizsgálat eredményéről előterjesztést készít a közgyűlés következő ülésére, 4.5.2. felkérésre az önkormányzati képviselők és nem képviselő bizottsági tagok elleni etikai tartamú bejelentéseket. 4.6. Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, az alpolgármesterek és az önkormányzati képviselők és a hozzátartozók vagyonnyilatkozatát. 4.7. Segíti:4.7.1. a közbiztonság javítását szolgáló alapítványok, közalapítványok, társadalmi szervezetek munkáját, 4.7.2. a rendőrség és más szervek bűnmegelőzési tevékenységét. 4.8. Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására. A Közgyűlés által a Gazdasági és Jogi Bizottságra átruházott hatáskör-gyakorlások: 5.1. Dönt: 5.1.1. a közgyűlés két ülése között – önkormányzati érdekeltségi bevételek vonatkozásában pénzeszközök átmeneti, maximum 6 havi lekötéséről, 5.1.2. intézmény megszüntetése, átszervezése miatt feleslegessé vált önkormányzati tulajdonú állóeszközök hasznosításáról, átcsoportosításáról, értékesítéséről; ehhez indokolt esetben igényli az illetékes bizottság véleményét, 5.1.3. 15.000.001-25.000.000.-Ft értékhatár között önkormányzati tulajdonú ingatlan szerzéséről, elidegenítéséről, a tulajdonjog változással járó minden más jogügyletről, használatba adásáról, vagy hasznosítási jogának átengedéséről, megterheléséről, azon jelzálogjog létesítéséről, követelésről való lemondásról. 5.1.4. a 15.000.001 forinttól 25.000.000.- forintig terjedő értékhatárú településrendezési szerződések kötéséről, amelyben az önkormányzat egyes a településrendezési eszközökben rögzített célok megvalósítására településrendezési szerződést köthet az érintett ingatlan tulajdonosával, illetve az ingatlanon beruházni szándékozóval, 5.1.5. 50 millió forint összeghatárig a továbbra is önkormányzati tulajdonban maradó eszközök kezelő szervezetek – melyek intézmények, önkormányzati (rész) tulajdonú gazdálkodó szervezetek lehetnek – közötti átcsoportosításáról. 5.2. Meghatározza az önkormányzati tulajdonban lévő földterületek bérleti, haszonbérleti díja, mértéke megállapításának elveit. 5.3. Elbírálja a 15.000.001-25.000.000.- Ft közötti egyedi értékhatárral rendelkező forgalomképes önkormányzati vagyon hasznosítására kiírt pályázatot. 5.4. Hozzájárul a vételárhátralékkal terhelt lakás elidegenítése esetén a tartozás átvállalásához, vagy átviteléhez. 5.5. Legfeljebb 80 %-kal mérsékelheti a nem lakás céljára szolgáló helyiség bérleti díját, ha a társadalmi szervezet, közalapítvány, egyház, a nonprofit gazdasági társaság által a helyiségben végzett tevékenység nem anyagi haszonszerzést szolgál. 5.6. Elfogadja az önkormányzati fenntartású, az önkormányzattal ellátási szerződést kötött egyházi és nem állami fenntartású személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti intézmények, az ifjúsági feladatokat ellátó szervezetek pénzügyi beszámolóját, valamint az Nyíregyházi Szociális Gondozási és Egészségügyi Alapellátási Központ pénzügyi beszámolóját. 5.7. Önkormányzati bérlakás leadása esetén a város szabályozási tervének végrehajtására figyelemmel a polgármester előterjesztésére a Városstratégiai és Környezetvédelmi Bizottság és a Gazdasági és Jogi Bizottság döntése alapján a helyi lakásrendeletben foglaltaktól eltérő mértékű térítés adható. A Közbiztonsági Alap pénzügyi támogatása iránti pályázatokat meghirdeti. 6.1.Civil szervezetek által benyújtott pályázatokhoz önkormányzati támogatói nyilatkozat kiadása.
(2) Az Ör. 2. melléklet 11. pont 11.2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép: 11.2. Elfogadja az önkormányzati fenntartású, az önkormányzattal ellátási szerződést kötött egyházi és nem állami fenntartású személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti intézmények, valamint a Nyíregyházi Szociális Gondozási és Egészségügyi Alapellátási Központ szakmai beszámolóját.”
9. § (1) Az Ör. 3. melléklet 5. pont (12)-(14) alpontjaiban a „Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság” szövegrész helyébe a „Gazdasági és Jogi Bizottság” szövegrész lép.
(2) Az Ör. 3. melléklet 5. pont (21)-(22) alpontjaiban a „Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság” szövegrész helyébe a „Gazdasági és Jogi Bizottság” szövegrész lép.
10. § Ez a rendelet 2024. október 15. napján 11.00 órakor lép hatályba és 2024. október 16. napján hatályát veszti.
11. § Hatályát veszti az Ör. 47. §-a.
12. § Ez a rendelet 2024. október 15-én lép hatályba.