Epöl Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2019. (XII.1.) önkormányzati rendelete

Epöl Község Önkormányzat képviselő-testületének 4/2019.( XII. 1.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 02. 07

Epöl Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2019. (XII.1.) önkormányzati rendelete

Epöl Község Önkormányzat képviselő-testületének 4/2019.( XII. 1.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.02.07.

Epöl Község Önkormányzat képviselő - testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, A népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. Törvény 92 §-ának, nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (2) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: EPÖL KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA

(2) Az önkormányzat székhelye: 2526. EPÖL Kossuth L. u. 8. Postacíme: 2526. EPÖL Kossuth L. u. 8.

(3) Epöl Község Önkormányzat alapításának dátuma: 1990. 09. 30.

(4) Illetékességi területe: Epöl Község közigazgatási területe.

(5) Az Önkormányzat Hivatalának megnevezése: Bajnai Közös Önkormányzati Hivatal

(6)1 Az önkormányzat képviselő- testületének szervei:

a) polgármester

b) az állandó bizottság

c) a jegyző

d) a Bajnai Közös Önkormányzati Hivatal

e) a társulás

2. Az önkormányzat jelképei

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: A település címere, zászlója. Az önkormányzat a jelképeit és azok használatát az önkormányzati jelképekről szóló rendeletben határozza meg.

(2) Az önkormányzat hivatalos lapjának neve: Epöli hírmondó. Az önkormányzat hivatalos lapja megjelenik: negyedévente.

(3) Az önkormányzat hivatalos lapjának tartalmaznia kell különösen:

a) a közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat, esetenként rendeleteket,

b) a fontosabb társadalmi eseményeket, azokról a beszámolót.

3. Önkormányzati kapcsolatok

3. § (1) Epöl Község Önkormányzata hivatalos kapcsolatot tart fenn az Ister-Granum határon átnyúló kistérségi szerveződéssel.

II. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI ÉS AZOK GYAKORLÁSA

4. Az önkormányzat által ellátott feladat- és hatáskörök

4. § (1) Az új közszolgáltatási feladat felvállalásáról a képviselő-testület dönt.

(2) Az új közfeladat, közszolgáltatás önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat csak akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrásokat, valamint a feladat pénzügyi, tárgyi és személyi feltételeit.

5. § (1) Önként vállalt önkormányzati feladat:

a) egyesületek, non-profit szervezetek támogatása

6. § (1) Epöl Község Önkormányzatának alaptevékenységi besorolás: Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi Önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

(2)

Kormányzati funkciók:

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám-, és jövedéki igazgatás

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

018030

Támogatási célú finanszírozási műveletek

021020

Védelmi képesség fenntartása, fejlesztése, honvédelmi felkészítés

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

084031

Civil szervezetek működési támogatása

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

104042

Család-és Gyermekjóléti szolgáltatás

104051

Gyermekvédelmi pénzbeni és természetbeni ellátások

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107060

Egyéb szociális természetbeni és pénzbeni ellátások, támogatások

107051

Szociális étkeztetés

107052

Házi segítségnyújtás

5. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök átruházása

7. § (1) A képviselő-testület által átruházott hatásköröket jelen Szervezeti és Működési Szabályzat (továbbiakban: SZMSZ) 1. melléklete tartalmazza.

(2) Az átruházott hatáskörben eljáró, évente egyszer, a képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.

8. § (1) Az önkormányzat vállalkozói tevékenységet nem végez.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ TESTÜLET MŰKÖDÉSE

6. A képviselő-testület ülései

9. § (1)2 A képviselő-testület szabályszerűen összehívott üléseken működik, és gyakorolja feladat-és hatáskörét. A képivselő-testület évente legalább 6, azaz hat ülést tart.

(2) Az ülések fajtái:

a) alakuló

b) rendes

c) rendkívüli

d) közmeghallgatás

7. A képviselő-testület megalakulása

10. § (1) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:

a) a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatót ad a választási eredményről;
b) a helyi választási bizottság elnöke a polgármesternek és a képviselőknek átadja a megbízóleveleket;
c) a települési képviselők, majd ezt követően a polgármester esküt tesznek;
d) a polgármester ismerteti a választási programját;
e) az alpolgármester megválasztása;
f) a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása
g) az alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása

8. Rendes ülés

11. §3 (1) A képviselő- testület saját munkaterve szerint tart ülést. Az éves munkatervben elfogadott képviselő- testületi ülések kezdési időpontja, lehetőség szerint minden hónap utolsó hétfőjén, délután 17.00 óra.

(2) A képviselő- testület rendes és rendkívüli ülését Epöl Kossuth L.u.8. sz.alatt található Községházára kell összehívni.

9. Rendkívüli ülés

12. § (1) A polgármester rendkívüli képviselő-testületi ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés száma nincs meghatározva és minden olyan esetben összehívható, ha soron kívül kell dönteni a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben.

(2) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában foglaltakon kívül ülés összehívására vonatkozó indítványt benyújthat a képviselők több mint a fele. A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül köteles összehívni a rendkívüli ülést.

(3) Amennyiben a polgármesterhez benyújtott képviselői indítvány időpontot is tartalmaz, a polgármesternek elsősorban ebben az időpontban kell összehívnia a képviselő-testületi ülést. Amennyiben az időpont valami oknál fogva nem megfelelő, akkor arról tájékoztatja az indítványozó képviselőket, új időpont egyidejű megjelölésével. A polgármester által megjelölt új időpont a (2) bekezdésben meghatározottakkal nem lehet ellentétes.

10. A testületi ülés összehívása

13. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester írásbeli meghívóval hívhatja össze. Kivételes esetben a rendkívüli képviselő-testületi ülés telefonon is összehívható.

(2) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az Egészségügyi- Szociális Bizottság elnöke (továbbiakban együtt: levezető elnök) hívja össze és vezeti a képviselő-testületi ülést.

(3)4

(4) A képviselő-testületi ülésre meg kell hívni:

a) a helyi képviselőket;

b) a jegyzőt.

(5) A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni a napirend tárgya szerint:

a) azt a személyt, akinek jelenléte a napirend alapos megtárgyalásához szükséges,

b) a napirendi pont szerint illetékes hivatali ügyintézőt.

(6) A tanácskozási joggal meghívottak akadályoztatásuk esetén helyettesük útján is képviseltethetik szervezeteiket.

(7) A képviselő-testület ülését határozatképtelenség esetén az ülés időpontjától számított 15 napon belül ismételten össze kell hívni.

14. § (1) Az ülés meghívóját, valamint az írásos előterjesztéseket a képviselők részére úgy kell kézbesíteni, hogy az érdekeltek lehetőleg az ülés időpontját megelőzően 5 nappal kézhez kapják.

(2) A képviselők és a jegyző részére kiküldött meghívónak minden esetben tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit;

b) mellékletként az írásbeli előterjesztéseket, a rendelet-tervezetek, határozati javaslatok teljes szövegét.

(3) A 13. § (5) bekezdésében felsorolt meghívottak közül az eseti tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívón kívül csak az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.

1. A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot lehetőleg az ülés előtt legalább 5 nappal a helyben szokásos módon, a Hivatal helyiségében (2526. Epöl, Kossuth L u. 8.) elhelyezett meghívó útján történő tájékoztató kifüggesztésével kell értesíteni. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét.

11. Munkaterv

15. § (1) A képviselő-testület rendes üléseit éves munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét,
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét, beosztását,
c) az előterjesztés elkészítésének határidejét, ha az előterjesztés elkészítésének határideje rövidebb a 14. § (1) bekezdésében foglaltaknál,
d) a tervezett napirendi pontokhoz meghívandók felsorolását,
e) szükség szerint a beszámolók, jelentések főbb követelményeit,
f) a közmeghallgatás időpontját.
1. A munkaterv elfogadásáról a polgármester javaslatára a képviselő-testület minden év első ülésén egyszerű szótöbbséggel határoz.

12. Az ülések nyilvánossága

16. § (1) Az ülésen bármely állampolgár szabadon részt vehet és a képviselő-testület – vita lefolytatása nélkül – egyszerű szótöbbséggel meghozott döntése alapján felszólalhat.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a képviselő-testületi ülés levezető elnöke gondoskodik.

(3) A képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a levezető elnök a következő intézkedéseket teheti, illetve kell megtennie:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít,

b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja

c) tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a levezető elnök - ha ismételt figyelmeztetései sem jártak eredménnyel - felfüggesztheti, vagy berekesztheti az ülést.

(4) Az ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjét megzavaró állampolgárt a levezető elnök rendreutasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti, vagy kivezettetheti.

(5) A levezető elnök a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, velük vitába szállni nem lehet.

13. Zárt ülés

17. § (1) A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást csak a polgármester, jegyző adhat a személyi adatok védelmére vonatkozó szabályok betartásával.

14. A rendes ülés napirendje

18. § (1) A napirendre a levezető elnök tesz javaslatot, amely alapján a napirendet a képviselő-testület állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében egyszerű szótöbbséggel szavaz.

(3) A napirendi pontok tárgyalási sorrendjét az alábbiak szerint célszerű meghatározni:

a) tájékoztatók,

b) rendeleti javaslatok,

c) határozati javaslatok,

d) sürgősségi indítvány,

e) interpellációk,

f) kérdések,

g) bejelentések.

(4) A polgármester a (3) bekezdés a) pontjának keretében köteles beszámolni:

a) a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról,

b) az előző ülés óta tett valamennyi intézkedésről, eseményekről.

(6) Bármely képviselő, a polgármester, az alpolgármester, a jegyző a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. Az indítványt az indítványtevő köteles indokolni.

(7) A levezető elnök javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is, de javaslatát indokolni köteles. A napirendek összevonásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(8) A határozati javaslatot a levezető elnök ismerteti.

15. Az ülés menete

19. § (1) A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:

a) a képviselő testület határozatképességének megállapítása,

b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása, 21. § (3) bekezdés szerinti sürgősségi indítvány tárgyalásáról való döntés,

c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

d) napirendenként:

da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása;

db) a vita összefoglalása;

dc) az indítványok szavazásra való feltevése;

dd) határozati és rendeletalkotási javaslatok szavaztatása;

de) a szavazás eredményének megállapítása, számszerűen;

e) a rend fenntartása;

f) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése;

g) időszerű kérdésekről tájékoztatás;

h) az ülés bezárása.

16. Az előterjesztések rendje

20. § (1) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amelyet a (3) bekezdésben felsorolt személyek nyújtanak be. Előterjesztésnek minősül a munkatervben és a testületi ülésen javasolt rendelet-, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:

a) beszámoló valamely feladat elvégzéséről,

b) az önkormányzat feladatkörébe tartozó önálló döntést igénylő rendelet-tervezet, határozati javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra irányul,

c) tájékoztató anyagok, amelyek tudomásul vételt igényelnek,

d) önkormányzati hatósági ügyekben tett előterjesztések.

(3) Az (2) bekezdés b) pontja szerint előterjesztésre jogosult:

a) a polgármester;

b) az alpolgármester;

c) bármely települési képviselő

d) jegyző

e) napirendi pontban megjelölt meghívott vendég

(4) A testületi ülésre az előterjesztés írásbeli vagy szóbeli lehet.

(5) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyat és a tényállást az előzményekkel és a tárgyban hozott korábbi döntésekkel,

b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját, azok mellett vagy ellen szóló érvekkel,

c) az egyes alternatívák indokait,

d) a határozati javaslatokat,

e) szükség szerint a felelős(ök) és a határidő értelemszerű megjelölését.

(6) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőzően 8 nappal kell a Hivatalhoz eljuttatni, amely gondoskodik arról, hogy a képviselő-testületi ülés meghívójával együtt a 14. §-ban foglaltak szerint az érintettekhez eljusson.

(7) Halaszthatatlan és egyszerűen eldönthető esetben az írásba foglalt előterjesztést és határozati javaslatot az ülésen is ki lehet osztani.

(8) A munkatervben előterjesztésre kötelezett az ülés előtt legalább 8 nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, ha az előterjesztést valamilyen okból nem tudja elkészíteni, vagy csak szóban tudja előterjeszteni. A bejelentést a polgármester tudomásul veszi, a meghívóban ezt szerepelteti.

17. Sürgősségi indítvány

21. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, amely az ülés meghívójában nem szerepel. A képviselők, a bizottság, a polgármester, a jegyző javasolhatják a képviselő-testületnek valamely előterjesztés sürgősségi tárgyalását. Sürgősségi indítványt az előterjesztéssel együtt a képviselő-testület ülését megelőzően 3 nappal a polgármesternek kell benyújtani.

1. Sürgősségi indítványt az (1) bekezdésben meghatározott személyek az ülésen a napirendi pontok elfogadása előtt szóban is benyújthat. A sürgősségi indítvány napirendbe való felvételéről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

18. Interpelláció

22. § (1) Az önkormányzati képviselő a települési önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó minden ügyben magyarázat kérése céljából a polgármesterhez, a jegyzőhöz és a bizottság elnökéhez interpellációt intézhet. Az interpellációt és az ezzel kapcsolatos tényleírást legkésőbb az ülésen kell benyújtani. Az interpellációra az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(2) Ha az interpelláló a testületi ülésen nincs jelen, akkor az interpellációt előterjeszteni nem lehet. Az előterjesztést a következő testületi ülésre kell áttenni. Amennyiben ezen a testületi ülésen sincs jelen az interpelláló, akkor a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt az interpelláció megtárgyalásáról, vagy végleges elvetéséről.

(3) Az interpellálót az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli előterjesztés joga is megilleti.

(4) A válasz elhangzása után – írásban 15 napon belül adott válasz esetében a képviselő-testület következő ülésén – az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga. Ennek keretében nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e. Ezt követően a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt a válasz elfogadásáról.

(5) Ha a képviselő-testület a választ nem fogadta el, a képviselő-testület vizsgálat céljából kiadja a bizottságnak, vagy új válaszadási kötelezettséget ír elő. Az ezzel kapcsolatos döntéseit a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozza.

1. Elutasított válasz esetén a képviselő-testület az interpelláció tárgyában végzett bizottsági jelentés alapján a következő rendes ülésen az interpellációt benyújtó képviselő véleményének meghallgatása után vita nélkül szavaz. A szavazás egyszerű szótöbbséggel történik.

2. Új válaszadási kötelezettség esetén az előterjesztést a követező képviselő- testületi ülésre kell áttenni. A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt arról, hogy a választ elfogadja-e.

19. Kérdés

23. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottsági elnökökhöz önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb a következő testületi ülésen – érdemi választ kell adni.

(2) Felvilágosítás kérésnek az a kérdés-, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.

(3) A kérdésre az interpellációra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni. A kérdés az interpellációtól abban különbözik, hogy azt elegendő kizárólagosan szóban feltenni, írásos megfogalmazása nem szükséges.

20. A képviselő-testület tanácskozási rendje

24. § (1) Az ülést a levezető elnök nyitja meg, megállapítja a jelenlévő képviselők számát és az ülés határozatképességét.

(2) Bármely képviselő, polgármester illetve előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz. Elnapolási határozat esetén az elnapolást kérő javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

21. A vitavezetés szabályai

25. § (1) Az ülést levezető elnöke minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyithat vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.

(2) Az írásbeli előterjesztést az előadó a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés nem jelentheti az írott anyag ismertetését, csak annak összefoglalását követően egyes új adatok, információk bemutatását.

(4) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a polgármester és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.

(5) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.

26. § (1) Az önkormányzat bizottsága, valamint a képviselő-testület tagjai, a polgármester, a jegyző, a vita lezárásáig, bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselő-testülethez.

(2) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra - az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.

27. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az ülés levezető elnöke a vitát lezárja.

(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja, javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz. A vita lezárásáról szóló döntést a levezető elnök hozza meg.

(3) A napirend vitáját a levezető elnök foglalja össze, egyúttal válaszol az elhangzott észrevételekre és előadja az esetleges módosító indítványait.

22. A szavazás módja

28. § (1) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet, a nyílt szavazás név szerinti is lehet.

(2) A képviselők „igen„ vagy „nem” szavazatokkal, illetve „tartózkodással” vesznek részt a szavazásban.

(3) A szavazás módjának megváltoztatását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolja. A képviselő-testület a javaslatról vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4) A levezető elnök a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslat elfogadásra kerül, az eredeti javaslatot egységes szerkezetben (az elfogadott módosításokkal, valamint kiegészítésekkel kiegészítve) kell szavazásra bocsátani.

(5) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a levezető elnök kihirdeti a döntést.

23. A nyílt szavazás

29. § (1) A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás során a polgármester megszámolja a mellette, az ellene szavazók számát, végül a tartózkodók számát, amely számok a jegyzőkönyv részét képezik.

30. § (1) A polgármester és bármely képviselő, javaslatot tehet név szerinti szavazásra. A kérdésben a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) A név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ABC sorrendben kell felolvasni. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja az levezető elnöknek. A szavazás eredményét a levezető elnök hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni, vagy a jegyzőkönyvben kell rögzítni.

24. A titkos szavazás

31. § (1) A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat a titkos szavazás előtt felállított Szavazatszámláló Bizottság látja el. A Szavazatszámláló Bizottság 3 fő képviselőből áll. Az elnöki tisztséget, a szavazás lebonyolítását a korelnök látja el.

(2) A titkos szavazás szavazólappal történik.

(3) A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a Hivatal biztosítja.

(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét.

(5) A szavazás eredményéről a bizottság korelnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz. A titkos szavazásra bocsátott ügyben a döntés eredményét – tájékoztatás alapján – a levezető elnök mondja ki.

(6) A titkos szavazásról a titkos szavazás előtt felállított Szavazatszámláló Bizottságnak külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

(7) A jegyzőkönyv tartalmazza: a szavazás helyét, napját, a szavazás kezdetét, és végét, a szavazás során felmerült körülményeket, a szavazást lebonyolító bizottság tagjainak nevét és tisztségét, a szavazással eldönteni kívánt ügy tárgyát, a szavazás eredményét.

25. Határozathozatal

32. § (1) A képviselő-testület határozatának elfogadása történhet egyszerű szótöbbséggel vagy minősített szótöbbséggel.

(2) Az Mötv. 50. §-ban foglaltakon kívül minősített többség szükséges:

a) helyi népszavazás kiírásához;

b) átruházott hatáskör esetileg történő visszavonásához;

c) kitüntetés, díszpolgári cím adományozásához;

d) az önkormányzat kötelező feladatain túli közfeladat önkéntes felvállalása, illetve erről történő lemondásához

e) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, alapítás, megszüntetés esetén.

26. A képviselő-testületi határozatok

33. § (1) A testületi határozatokról a Hivatal naprakészen határidős nyilvántartást köteles vezetni.

(2) A határozatokat a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv elkészültét követően azonnal,de legkésőbb a jegyzőkönyv elkészültétől számított 3 munkanapon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

(3) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket Hivatal készíti el, s a levezető elnök terjeszti a képviselő-testület elé.

27. Az önkormányzati rendelet

34. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a képviselők,

b) az önkormányzat bizottságai,

c) a polgármester, az alpolgármester,

d) a jegyző,

(2) A képviselő-testület döntést hozhat a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalásáról is oly módon, hogy mind a koncepció, mind a tervezet vita tárgya legyen.

(3) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a Hivatal feladata. A képviselő-testület a rendelet előkészítésére bizottságot hozhat létre.

(4) A tervezetet a Hivatal készíti el. Megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes külső szakértő is.

(5) Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, mely tartalmazza a rendelet számát, tárgyát, megalkotásának, valamint hatálybalépésének időpontját.

(6) Az önkormányzati rendeleteket a Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztve kell kihirdetni. A kifüggesztés napja minősül a rendelet kihirdetése napjának.

(7) A rendeleteket a Hivatal hirdetőtábláján a kifüggesztéstől számított 30 napig kell elhelyezni.

28. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

35. § (1) A képviselő-testületi ülésről készült 1 példányos jegyzőkönyv kivonatos, nem szószerinti.

(2)5

(3) Zárt ülésről készített hangfelvételt írásos kérelem alapján csak a képviselők, jegyző és a polgármester és az, akinek a zárt ülés jogát jogos érdekét érinti hallgathatják meg.

(4) Nyilvános ülésről készített hangfelvételt írásos kérelem alapján bárki meghallgathatja, arról feljegyzéseket készíthet, másolatot kérhet.

(5) Az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

a) az ülést levezető elnök esetleges intézkedéseit (az ülésen történt fontosabb eseményeket);

b) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat;

c) a határozatképtelenség miatt félbeszakadt ülés időpontját, és a jelenlévő képviselők névsorát;

(6) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket és a jelenléti ívet.

(7) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv eredeti példányát a Hivatal kezeli, évente bekötteti és elhelyezi a Hivatal irattárában;

(8) A zárt ülésről az (1)-(3) bekezdésben foglaltak szerint külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(9) A zárt ülésről készített testületi ülés jegyzőkönyvének eredeti példányát a Hivatal a nyilvános testületi ülés jegyzőkönyvétől elkülönítetten kezeli.

IV. Fejezet

A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK

29. Képviselői kötelesség megszegésének következményei

36. §6 (1) Az önkormányzati képviselő köteles az Mötv.32. § (2) bekezdésében meghatározott jogain és kötelezettségein túl:

a) előzetesen írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő- testület, vagy a bizottság ülésén a megjelenésében akadályoztatva van;

b) olyan magatartást tanúsít, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára;

c) a képviselői munkája során tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőriz.

(2) A képviselőt külön önkormányzati rendeletben meghatározott mértékű tiszteletdíj illeti meg.

(3) A képviselő- testület az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az alábbiak szerint határozza meg:

a) az önkormányzati képviselő a testületi ülésre köteles pontosan megjelenni;

b) a testületi ülésen való megjelenése, ruházata, viselkedése legyen kulturált, önkormányzati képviselőhöz méltó;

c) a jelen szervezeti- és működési szabályzatban meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni,

d) az önkormányzati képviselő köteles az ülésre részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni.

(4) A képviselő- testület a személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a képviselő megállapított tiszteletdíját 5 %- kal, egy havi időtartamra csökkentheti.

(5) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Egészségügyi és Szociális Bizottság hatáskörébe tartozik.

(6) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(7) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.

V. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

30. Az önkormányzat által létrehozott állandó bizottságok

37. § (1) A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó vagy ideiglenes bizottságot választ.

1. A képviselő testület feladatainak eredményes ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságot hozza létre:

1. Egészségügyi- Szociális Bizottság 3 fő

(3) Az állandó bizottság általános feladatai:

a) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben;

b) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben, beleértve a képviselő-testületi előterjesztések véleményezését is;

c) közreműködik a feladatkörébe tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok előkészítésében;

d)7 foglalkozik a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, kezelésével és őrzésével.

(4) Az állandó bizottság által ellátandó feladatok részletes jegyzékét az SZMSZ 3. melléklete rögzíti.

31. Ideiglenes bizottság

38. § (1) A képviselő-testület indokolt esetben az általa meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.

(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:

a) az esetenként jelentkező, mérlegelést és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése;

b) egyes képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése;

c) társulási megállapodások előkészítése;

d) vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.

32. A bizottságok ülései

39. § (1) A bizottság ülését az elnök írásbeli meghívóval hívhatja össze. Kivételes esetben a rendkívüli bizottsági ülés telefonon is összehívható. A bizottság rendes ülésére a meghívót 5 nappal a bizottság ülése előtt ki kell küldeni.

1. A bizottság üléseit a képviselő-testület üléseihez igazodva, havonta legalább egyszer, szükség szerint tartja.

(2) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze és vezeti le.

(3) Az elnök az Mötv. 61. § (1) bekezdésében meghatározott eseten kívül köteles a határozatban, indítványban megjelölt határidőn belülre összehívni a bizottságot:

a) a képviselő-testület határozatára,

c) a jegyző indítványára;

d) a bizottsági tagok legalább felének indítványára.

40. § (1) A bizottság tevékenységéről évenként beszámol a képviselő-testületnek.

VI. Fejezet

A TISZTSÉGVISELŐK

33. A polgármester

41. § (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban tölti be.

42. § (1) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:

c) segíti a képviselő-testület tagjainak a munkáját;

d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat;

e) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesítését;

f) véleményt nyilvánít a község életét érintő kérdésekben.

(2) A polgármester rendszeresen tájékoztatja a képviselőket, a község egész lakosságát érintő minden fontos eseményről, intézkedésről. A tájékoztatás történhet írásban, szóban, személyes felkérés útján, vagy a képviselők megbeszélésre való összehívásával.

(3) A polgármester teljes munkaidejében ügyfélfogadást tart.

34. Alpolgármester

43. § (1) Epöl Község képviselő-testülete egy képviselői megbízatással rendelkező társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

35. A jegyző

44. § (1) A Hivatal aljegyzőt nem alkalmaz.

(2) A jegyző vagy megbízottja minden héten ügyfélfogadást tart:

a) Bajna Községben hétfőn,szerdán: 8,00-15,00 óráig, pénteken:8,00-12.00 óráig

b) Epöl Községben kedden, csütörtökön: 9,30-15,00 óráig

(3) A jegyző a képviselő-testület jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettségét a testületi ülésen az adott napirendi ponton belül vagy a jogszabálysértő döntés, vagy a jogszabálysértő működés jogszabálysértésének voltáról való tudomására jutását követő képviselő-testületi ülésen teljesíti. A jegyző abban az esetben is teljesíti a jogszabálysértő döntések, működés jelzésének kötelezettségét, ha a Komárom- Esztergom Megyei Kormányhivatal szakmai segítségnyújtás keretében tett javaslatát a testület elé terjeszti.

(4)8 A jegyző távollétében a jegyző helyettesítését a jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat az adóügyi munkakört ellátó ügyintéző látja el.

VII. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET HIVATALA

36. Hivatal hatásköre, székhelye, megállapodás tartalmi elemei

45. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati ügyek végrehajtására, a működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályban előírt államigazgatási feladatok ellátására Bajna és Epöl községek önkormányzataival közösen Közös Hivatalt működtet.

(2) Hivatal székhelye : 2525. Bajna Kossuth L. u. 1. A társközségben, Epölön kirendeltség működik. Kirendeltség címe: 2526. Epöl Kossuth L.u.8.

46. § (1) A Hivatal létszámát, belső szervezeti felépítését, működési rendjét, valamint részletes feladat és hatáskörét a Hivatalt alapító együttműködési megállapodás részletezi. E megállapodás tartalmazza:

a) a Hivatal nevét, címét, jogállását;

b) a Hivatal létszámát;

c) a Hivatal belső szervezeti felépítését;

d) a Hivatal alapvető feladatait, ezen belül az önkormányzatok képviselő-testületének működésével kapcsolatos feladatokat és a jogszabályokban rögzített államigazgatási feladatokat;

e) a Hivatal köztisztviselőinek munkarendjét, ügyfélfogadási rendjét;

f) a Hivatal fenntartásával kapcsolatos terhek megosztását.

47. §9

VIII. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI, TÁRSULÁSAI

37. A költségvetés

48. § (1) A költségvetési rendelet-tervezet elfogadása két fordulóban történik:

(2) Az első forduló (koncepció) főbb elemei:

a) a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembe vétele;
b) az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése ezen belül:
ba) bevételi források felmérése
bb) bevételi források bővítésének lehetőségei;
bc) a kiadási szükségletek felmérése
bd) kiadási szükségletek gazdaságos, törvényes keretek között mozgó célszerű megoldásainak a meghatározása;
bd) az igények és célkitűzések egyeztetése;
bf) a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása;
bg)a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
(3) A második forduló főbb tartalma, hogy az érdekegyeztetést és az illetékes bizottság véleményének kikérését követően, a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetét.

38. Az önkormányzat vagyona

49. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat vagyongazdálkodásával kapcsolatos részletes szabályokat (vagyontárgyak köre, elidegenítésre, megterhelésre, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására vonatkozó előírások) Epöl Község Önkormányzata vagyonáról, a vagyonnal való rendelkezés szabályairól szóló önkormányzati rendeletben határozza meg.

(2) A képviselő-testület csak abban az esetben vesz fel hitelt, ha más finanszírozási mód nem lehetséges, vagy a hitelfelvétel gazdaságilag célszerű.

(3) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetéről (vagyonérték, jelzálogterhek, stb.) évenként a közmeghallgatáson köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

39. Az önkormányzat társulásai

50. § (1) Az Önkormányzat az alábbi társulásoknak tagja:

a). Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás
b) Bajnai Közös Önkormányzati Hivatal
IX. Fejezet10

A LAKOSSÁGI FÓRUMOK ÉS AZ ÖNKORMÁNYZAT KAPCSOLATRENDSZERE

I. Helyi népszavazás

51. §11

II. Lakossági fórumok

52. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre.

(2) Fontosabb lakossági fórumok:

a) közmeghallgatás;

b) állampolgári közösségek rendezvényei.

(3) A lakossággal való szorosabb kapcsolattartást szolgálja az önkormányzattal összefüggő híreknek a www.epol.hu elnevezésű honlapon és az Epöli Képújságban való megjelentetése.

Közmeghallgatás

53. § (1) A képviselő-testület a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.

(2) A közmeghallgatás idejét, helyét és témáját, valamint más lakossági fórumok megtartásának tervét a képviselő-testület határozza meg határozatában. A közmeghallgatás pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás üléstervével egyidejűleg terjeszti elő.

(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a helyben szokásos módon - a Hivatal helyiségében (2526. Epöl Kossuth L.u.8.), a kábeltelevízióban és a honlapon elhelyezett meghívó útján, valamint a község területén lévő hirdetőtáblákon történő tájékoztató kifüggesztésével - tájékoztatni kell a lakosságot a rendezvény előtt legalább 5 nappal.

54. § (1) A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal szóban, illetve ha erre nincs mód, legkésőbb 8 napon belül írásban kell választ adni.

Az önkormányzat kapcsolatrendszere

55. § (1) A települési önkormányzat feladatainak ellátása és hatáskörének gyakorlása során, kölcsönös érdekek alapján együttműködik a kistérségben és a régióban más helyi önkormányzatokkal, részt vesz érdekképviseleti és egyéb szervek tevékenységében.

(2)12 A települési önkormányzat feladatainak ellátása során együttműködik a helyi önszerveződő közöségekkel. Többek között: Falufejlesztési Közalapítvány, Epöli Értéktár, Epöli Sport Egyesület.

X. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

56. § (1) Ez a rendelet 2019. december 1.-én lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Epöl Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2014.(XII.8.) Ökt. rendelete

1

Az 1. § (6) bekezdését az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

2

A 9. § (1) bekezdése az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 11. § az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

4

A 13. § (3) bekezdését az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 9. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

5

A 35. § (2) bekezdését az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 9. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

6

A 36. § az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

7

A 37. § (3) bekezdés d) pontját az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 5. §-a iktatta be.

8

A 44. § (4) bekezdése az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

9

A 47. §-t az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 9. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

10

Az IX. Fejezet címe az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

11

Az 51. §-t az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 9. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

12

Az 55. § (2) bekezdését az Epöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 6.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.