Ráckeve Város Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019. (III.5.) önkormányzati rendelete

RÁCKEVE VÁROS 2019. évi KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL

Hatályos: 2019. 03. 05- 2019. 04. 01

Ráckeve Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. §. (1) bekezdés a) pontjában meghatározott pénzügyi bizottság véleményének kikérésével, figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-24.paragrafusaiban foglaltakra a következőket rendeli el:



I. fejezet

A rendelet hatálya



1.§ A rendelet hatálya kiterjed Ráckeve Város Önkormányzata Képviselő-testületére (továbbiakban: képviselő-testület) és bizottságaira, az önkormányzat irányítása alá tartozó:

a.)   költségvetési szerv (továbbiakban: intézmény)

b.)   önkormányzat hivatala

költségvetésére, költségvetésének módosítására.



II. fejezet

A város költségvetésének kiadási és bevételi főösszege



2.§ (1) A képviselő-testület az önkormányzati költségvetés kiadási főösszegét

 4.771.298.148 Ft-ban, a finanszírozási kiadásokkal együtt 4.778.767.213 Ft-ban a 3. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


 (2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott kiadási főösszegen belül

     - az összes kiadást és a kiemelt előirányzatokat az önkéntes feladatok részletezése miatt a 3. és a 3/a sz. melléklet, az önkormányzati feladatokat a 3/b sz. melléklet,

- a beruházási kiadásokat feladatonként a 4. sz. melléklet,

- a felújítási feladatokat a 5. sz. melléklet,

- a társadalom és szociálpolitikai juttatások, valamint a működési célú pénzeszköz átadások előirányzatait a 6. sz. melléklet szerint állapítja meg.

- Az európai uniós támogatásokból származó beruházásokat szintén mérlegszerűen bemutatva a 4/1. melléklet tartalmazza.


(3) A képviselő-testület a költségvetési létszámkeretet 2/d. sz. melléklet szerint állapítja meg.

(4) A képviselő-testület az intézmények önkormányzati támogatását - címrend szerint a 3/d. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg, az intézmények finanszírozását a 3/c. sz. melléklet mutatja be.


(5) A képviselő-testület a céltartalékok előirányzatát - célonként - a 3/1. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.  


(6) A képviselő-testület az általános tartalék összegét a 3. sz. mellékletben foglaltak szerint 14.413.172 Ft-ban állapítja meg.  


(7) A képviselő-testület költségvetés azon céljait, mely az adósságot keletkeztető ügyleteknek minősül, a 7 sz. melléklet szerint állapítja meg.


(8) A képviselő-testület az előző éveket bemutató zárt rendszerű mérleget az 1/a. sz. melléklet szerint fogadja el.


3.§ A képviselő-testület az önkormányzat bevételi főösszegét 4.778.767.213 Ft-ban bevételi forrásonként és 2. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg. A költségvetési egyenleget a képviselő-testület 1.212.469.156 Ft-ban állapítja meg. A hiány finanszírozásának módja:

  • Előző évi pénzmaradvány igénybevétele 656.309.960 Ft.
  • Már megkötött ügylet áthúzódó lehívása 458.554.196 Ft
  • tárgyi eszköz értékesítés 97.605.000 Ft


A saját bevételen túli finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit működési és felhalmozási cél szerinti bontásban a 7/a sz. melléklet állapítja meg.

             

4.§ A képviselő-testület megállapítja, hogy a működési hiány nincsen, működési és likviditási hitel nem került betervezésre.


5.§ A képviselő-testület a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a 1. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


6.§ (1) A képviselő-testület a 2020. 2021. és 2022. évekre vonatkozó várható előirányzatokat a rendelet 11. sz. melléklete szerint tudomásul veszi.


(2) A képviselő-testület az önkormányzat több éves kihatással járó feladatait a 12. sz. mellékletben foglaltak szerint míg az adósságot keletkeztető ügyletek saját bevétel szerinti megfelelését az ügyletek teljes futamidejére a 12/a. sz. melléklet szerint állapítja meg.


7.§ A képviselő-testület az előirányzat felhasználási tervet a 9. sz. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


      (1) A képviselő-testület az EU támogatásokból megvalósuló beruházások bevételeit és kiadásait bemutató kimutatás tervezetét tartalmazó kimutatást a 4/1. mellékletek szerint állapítja meg.


      (2) A képviselő-testület likviditási ütemtervet tartalmazó kimutatást a 10. sz. melléklet szerint állapítja meg.


     (3) A képviselő-testület a közvetett támogatások tervezetét tartalmazó kimutatást a 8. sz. melléklet szerint állapítja meg.

III. fejezet

A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos rendelkezések



8.§ A képviselő-testület felhatalmazza az intézmények vezetőit az önkormányzati költségvetésben előírt bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére.


9.§ Az általános tartalékkal való rendelkezés joga a képviselő-testületet illeti meg, a polgármester átruházott hatáskörét az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata rögzíti.


10.§ (1) A 9. sz. mellékletben szereplő előirányzat-felhasználási tervtől eltérni csak testületi döntéssel lehetséges.


      (2) Az előirányzat felhasználási ütemterv szerinti likviditási tervet folyamatosan aktualizálni szükséges.


11.§ (1) A céltartalék felhasználására a képviselő-testület jogosult a (2) bekezdésben foglalt eltéréssel.

    

      (2) A civil szervezetek részére elkülönített előirányzat feletti rendelkezés joga az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata szerint a Sport Idegenforgalmi és Kulturális Bizottságot illeti meg.


12.§ Az intézmények közötti átcsoportosítás joga a képviselő-testületet illeti meg.


13.§ (1) Az önkormányzat költségvetésében elkülönített feladatok közül önkormányzati feladatok (3/b. sz. melléklet 6. alcím) közötti átcsoportosításra – összeghatár nélkül - a polgármester jogosult ezen paragrafus (2) bekezdésben foglalt kivétellel.


    (2) Dologi előirányzatból bérelőirányzatba átcsoportosítás nem alkalmazható. Ezen kitétel nem vonatkozik a Szakorvosi Rendelőintézet kiemelt előirányzatira.


14.§ (1) A rendelet 4. sz. mellékletében szereplő felhalmozás és tőke jellegű kiadások, valamint az 5. sz. mellékletben szereplő támogatások, pénzeszközátadások, előirányzatainak módosítására a képviselő-testület jogosult a (2) és (4) bekezdésben foglalt eltérésekkel.  


(2) A felhalmozás és tőke jellegű kiadások előirányzatainak módosítására az intézményvezetők bruttó 100 e Ft, azaz egyszázezer forint összeghatárig jogosultak.


(3) A pályázat útján elnyert és/vagy egyéb átvett pénzeszköz vonatkozásában, amennyiben az felhalmozási célokat szolgál, az előirányzat módosítására az intézményvezető jogosult az átvett pénzeszköz nagyságáig.


(4) A támogatások, pénzeszköz átadások, egyéb kiadások tekintetében a

           a) felhasználásra, az előirányzaton belüli átcsoportosításra a szociális juttatások tekintetében az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata szerint az Egészségügyi és Szociális Bizottság jogosult,

              b) a sport támogatások felosztása az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata szerint a Sport Idegenforgalmi és Kulturális Bizottság hatásköre az általuk meghatározott elvek alapján. 


15.§ A képviselő-testület a város költségvetésének végrehajtásához a következő feladatokat határozza meg:    

(1) Az elmúlt időszakról áthúzódott kötelezettség-vállalásokon túl beruházási és felújítási feladatok tényleges kivitelezésére akkor kerülhet sor, ha arra az önkormányzat a forrásokat (pályázat, hitel, egyéb átvett pénzeszköz) teljes mértékben biztosította.

            

     (2)  A céltartalékba helyezett pályázat előkészítési alap összegét elsősorban beruházási célra kell fordítani, amennyiben a pályázatok előkészítése során nem kerül felhasználásra.


     (3)  A kinnlevőségek kezelése kiemelt fontosságú feladat. A képviselő-testület a kinnlevőségek alakulásáról negyedévente beszámolót kér. A végrehajtási eljárás a végrehajtási mögöttes jogszabályoknak megfelelő legszorosabb határidővel kerüljön megindításra.


     (4) A képviselő-testület stratégiai célokat határoz meg, melyek az idegenforgalmi értékeinek megtérülését eredményezik.


   (5) A képviselő-testület az intézményvezetőket kötelezi a kötelezettségvállalás pénzügyi szabályainak betartására a pénzeszközökkel való hatékony gazdálkodásra.

  

16.§ (1) Az évközben keletkező önkormányzati többletbevételek felhasználására kizárólag a képviselő-testület jogosult a jelen paragrafus (2) bekezdésben foglaltakra is tekintettel. Az intézményi – jogszabályból vagy szerződésből eredő felhasználási kötöttséggel nem rendelkező – többletbevétellel való rendelkezés joga is a testületet illeti meg.


(2) A bevételi kiesés pótlásának módjáról kizárólag a képviselő-testület dönt.


17.§ (1) Hitel felvétele kizárólag a képviselő-testület hatásköre ezen paragrafus (2) bekezdésben foglalt eltéréssel. A tényleges hitel felvételéről a képviselő-testület önálló határozatban dönt.

       

(2) A gazdálkodás zavartalan biztosítása érdekében, a bevételek és kiadások időben eltérő felmerülése miatt, folyószámlahitel felvételére jogosult a polgármester 90.000 e Ft erejéig.


18.§ A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert - külön határozatban részletezettek szerint - az átmenetileg szabad pénzeszközök befektetésének lebonyolításával.

                

19.§ Részvények vétele, értékesítése, valamint alapítványi eszközök átadása és átvétele a képviselő-testület kizárólagos hatásköre.


20.§ (1) Ha évközben az önkormányzat részére az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely fejezet vagy elkülönített állami pénzalap pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.


(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben biztosított pótelőirányzatról december

31-éig dönt e rendelet megfelelő módosításával.


(3) A képviselő-testület az 5.§ szerinti előirányzat módosításokkal összefüggésben a (2) bekezdésben megjelölt határidőig módosítja jelen rendeletét.


(4) A költségvetési rendelet módosításának időpontja, illetve a zárszámadás fordulónapja közötti időszakban történt módosításokról legkésőbb a tárgyévet követő év március 31-éig dönt.


21.§ Ha évközben az Országgyűlés előirányzatot zárol az önkormányzattól, akkor haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni e költségvetési rendelet módosítását.


22.§ Az önkormányzat által nyújtott támogatások felhasználásáról a költségvetési évet követő év március 31.napjáig számot kell adni a támogatottaknak a rendeltetésszerű felhasználásról, a jegyző által meghatározott formában és módon.


23.§ Jutalmazásra, teljesítményösztönzésre fordítható összeget a képviselő-testület 0 Ft-ban határozza meg, a Szakorvosi Rendelőintézet és a REGESZ kivételével. A hivatkozott két intézmény jutalmazási előirányzati összegéről a képviselő-testület a költségvetésükben rendelkezik.


24.§ A képviselő-testület a köztisztviselői illetményalapot 60.000 Ft-ban és az előző években meghatározott személyi illetmény eltérítésben működési kiadások 2019. munkalap szerint határozza meg.


25.§ Képviselő-testület biztosítja a közalkalmazottak és a köztisztviselők részére a központi költségvetési törvény által adható folyószámla költségtérítést.



IV. fejezet

Az intézmények pénzellátása



26.§ Az intézmények részére az önkormányzati támogatást időarányos, havi bontásban kell folyósítani az előirányzat-felhasználási tervben foglaltak szerint. A Szakorvosi Rendelőintézet esetében a finanszírozás a NEAK által biztosított ütemezés szerint zajlik.


27.§ Az intézmények vezetői az általuk elismert, esedékességet követő 30 napon túli tartozásállományáról havonta, a tárgyhót követő 10-éig kötelesek adatszolgáltatást nyújtani a Ráckeve Város Jegyzőjének. A jegyző a Városi Erőforrás Gazdálkodási Bizottságot negyedévenként, vagy szükség szerint haladéktalanul tájékoztatja a tartozásállományról.









V. fejezet

Vegyes, átmeneti rendelkezések



28.§ (1) A képviselő-testület a jelen rendelet 17.§ (1) bekezdésben jelzett hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat költségvetési bevételeit ajánlja fel, mely alól kivételt képez bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 79/D. §-a alapján az egészségbiztosítás finanszírozására elkülönített összeg.


(2) A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel visszafizetés időtartama alatt a kért hitelt és járulékait a futamidő éveiben - a felhalmozási és tőke jellegű kiadásokat megelőzően - a költségvetésébe betervezi és jóváhagyja, illetve költségvetési előirányzat módosításai során figyelembe veszi.


29.§ (1) A képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.


 (2) Az átruházott hatáskörben hozott intézkedésekről az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott bizottságok éves beszámoló keretében adnak számot.


30.§ Az intézmények vezetői, mint vagyonkezelők csak tehermentes vagyont fogadhatnak el 200 eFt értékhatárig. Ezen értékhatár felett pedig kizárólag a képviselő-testület hozzájárulásával fogadhatnak el vagyont.


31.§ A költségvetési szerv alapítványhoz csak a képviselő-testület engedélyével csatlakozhat.


32.§ A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a társadalombiztosítási források átvételére vonatkozó megállapodást kösse meg.


33.§ A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy alkalmanként 2.000.000 Ft/eset keretösszegig egyedi kötelezettségvállalást teljesítsen az önkormányzati feladatok között szereplő feladatokra. Az egyedi kötelezettségvállalásokról a polgármester köteles beszámolni. Képviselő-testület felhatalmazza továbbá a polgármestert, hogy átmeneti civil és sporttámogatást adjon 1.000 e Ft keretösszegig.


34.§ Önkormányzati biztos kirendelése szükséges a költségvetési szervhez, ha az éves eredeti kiadási előirányzata 10 %-át meghaladó, 30 napon túli elismert tartozásállománya halmozódik föl, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani. A biztos kirendeléséről a képviselő-testület dönt.

Az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szervhez (Szakorvosi Rendelőintézet) az önkormányzati biztos kirendeléséhez az előző bekezdésben rögzítetteken túlmenően az egészségbiztosítási szerv kérése, vagy ha azt nem kérte, véleményének előzetes kikérése szükséges.




35.§ Ez a rendelet 2019. március 5-én-én lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2019. január 1. napjától visszamenőleges hatállyal kell alkalmazni. Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Ráckeve Város Önkormányzat Képviselő-testületének az átmeneti gazdálkodásról szóló 26/2018. (XII.19.) számú rendelete.







             Szadai József                                                           dr. Kereszturi Zita

             polgármester                                                                                   jegyző


Mellékletek