Dunaszekcső Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2019. (XI.26.) önkormányzati rendelete

szervezeti és működési szabályzatról

Hatályos: 2024. 01. 16

Dunaszekcső Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2019. (XI.26.) önkormányzati rendelete

szervezeti és működési szabályzatról

2024.01.16.

Dunaszekcső Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikkben meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szervezeti és működési rendjére vonatkozóan a következő rendeletet alkotja:

1. §

Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye

(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Dunaszekcső Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat hivatalos székhelye: 7712 Dunaszekcső, Kossuth Lajos u. 35. sz.
(3) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Dunaszekcső Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(4) A képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Dunaszekcsői Közös Önkormányzati Hivatal
(5) A képviselő-testület hivatalának hivatalos székhelye: 7712 Dunaszekcső, Kossuth Lajos u. 35. sz.
(6) Az Önkormányzat hivatalos honlappal rendelkezik.

2. §

Bélyegző használat

Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, polgármester, jegyző, valamint a Hivatal bélyegzőjén a Magyarország címerét kell használni.

3. §

Az Önkormányzat feladata és hatásköre

4. §

A képviselő-testület, működésének alapjai

(1) A képviselőtestület tagjainak száma polgármesterrel együtt 7 fő. A képviselőtestület tagjainak névsorát az 1. számú melléklet tartalmazza.
(2) Mötv. 41. § - 55. §-ig.
(3) A polgármester felkérheti a Helyi Választási Bizottság elnökét, hogy adjon tájékoztatást a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről. A tájékoztató írásos előterjesztés is lehet.
(4) Az eskü letétele általában előmondás után történik, vagy történhet az esküszöveg képviselők által történő felolvasásával is. Előmondó lehet a helyi választási bizottság elnöke, a polgármester, önkormányzati képviselő, illetve a jegyző.
(5) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Dunaszekcsői Közös Önkormányzati Hivatal a lakosságot az ülés előtt 5 nappal a meghívó hirdetőtáblán történő kitűzésével, illetve az Önkormányzat honlapján történő közzététellel tájékoztatja. A képviselőtestület tagjait szintén 5 nappal az ülés előtt értesíteni kell.
(6) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontját, helyét legalább 5 nappal az ülés előtt a meghívó hirdetőtáblán történő kitűzésével, illetve az Önkormányzat honlapján történő közzététellel tájékoztatja.
(7) 1 A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze, akadályoztatása esetén e feladatot az alpolgármester látja el. Mindkettejük együttes akadályoztatása vagy tisztségük egyidejű betöltetlensége esetén az ülést Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság elnöke, az ő tartós akadályoztatása vagy tisztsége megszűnése esetén a legidősebb képviselő-testületi tag hívja össze és vezeti.
(8) A képviselő-testület ülése nyilvános (Mötv. 46. §).
(9) A képviselő-testület zárt ülésére vonatkozó rendelkezéseket az Mötv. 43. § (2) és (3) bekezdése tartalmazza azzal, hogy amennyiben az érintett nyilatkozata nem áll rendelkezésre, úgy zárt ülést kell tartani.
(10) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (távbeszélő) is összehívható.
(11) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett:
a) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét (nemzetiségi ügyekben);
b) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét (szükség szerint);
c) valamint akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához a polgármester döntése alapján elengedhetetlenül szükséges.

5. §

Az ülés vezetése

(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.
(2) Az ülésen a polgármester ismerteti az ülés napirendjének tervezetét, a napirend elfogadásáról a képviselő-testület dönt. A napirenden nem szereplő javaslatok megtárgyalásához a megválasztott képviselők többségének egyetértése szükséges.
(2) A testületi ülés tárgyalási anyagaiként – általában - írásos előterjesztések szolgálnak, azonban szóban is lehet napirendi pontot előterjeszteni.
(3) A Képviselő-testület ülését vezető személy:
a) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét;
c) előterjeszti az ülés napirendjét.
(3) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet:
- Polgármester;
- Képviselő-testület tagja;
- Képviselő-testület bizottsága;
- jegyző;
- helyi nemzetiségi önkormányzat testülete;
- Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.

6. §

A vita és a szavazás

(1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
(2) A jegyző jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(3) Az előterjesztés tárgyával kapcsolatos vélemények kifejtésére a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A polgármester, mint az ülés vezetője bármikor bekapcsolódhat a vitába.
(4) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
(5) A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
(6) Amennyiben a képviselő testületi tag elmulasztja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét megtenni, a képviselő-testület jogosult az így meghozott döntést hatályon kívül helyezni és újratárgyalni.
(7) Szavazategyenlőség esetén a polgármester szünetet rendel el, majd a vitát tovább kell folytatni, s ha ez sem vezet eredményre, az előterjesztést az előkészítőnek ismételt mérlegelésre vissza kell adni. Az így újra átgondolt előterjesztést két hónapon belül ismételten meg kell tárgyalni.
(8) A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. (Esetei Mötv. 50. §)
(9) A szavazás kézfeltartással történik. Szavazás közben beszédet tartani és a szavazást indokolni tilos. A szavazás eredményét a jegyző közreműködésével kell megállapítani.
(10) Név szerinti szavazást el kell rendelni, ha azt törvény írja elő, vagy a jelenlévő képviselők többsége kéri. A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasása után "igen"-el vagy "nem"-el szavaznak. A név szerinti szavazáskor mindig szó szerinti jegyzőkönyv készül.
(11) Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. A titkos szavazás elrendeléséhez egyszerű többségi szavazat elegendő. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik. A szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület a képviselők közül háromtagú - elnökből és két tagból álló- szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(12) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:
- a szavazás tárgyát, helyét, napját, kezdetének és befejezésének időpontját;
- a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét;
- a szavazás során tett megállapításait (esetlegesen) hozott határozatait;
- a szavazás eredményét.
(13) A Képviselő-testület által hozott határozatokat a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
(14) Zárt ülésen hozott határozatot is nyilvános ülésen kell ismertetni, a hatályos adatvédelmi jogszabályok megtartásával.

7. §

Az ülés rendje

(1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek során figyelmezteti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik. Rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartás tanúsít, rendkívüli kirívó magatartás esetén felszólíthatja az érintettet az ülésteremből történő távozásra.
(2) Azt a felszólalót, aki felszólalása során nyilvánvalóan indokolatlanul eltér a tárgytól, vagy ugyanabban a vitában feleslegesen saját vagy más beszédét ismétli, az ülést vezető polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra, egyidejűleg figyelmezteti az eredménytelen felszólítás következményeire.
(3) Az ülést vezető polgármester megvonhatja a szót attól, aki felszólalása során a második felszólítás ellenére is folytatja az (1) és (2) bekezdésben meghatározott magatartást.
(4) Az ülést vezető polgármester - a szómegvonás okának közlésével - megvonhatja a szót attól a felszólalótól, aki felszólalása során kitöltötte az időkeretét.
(5) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést vezető polgármester az ülést határozott időre felfüggesztheti vagy berekesztheti. Az ülés megszakadása esetén az ülés csak akkor folytatódhat, ha a polgármester újból összehívja azt.
(6) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti. A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
(7) A Képviselőtestület ülésein jelenlévő választópolgároknak tanácskozási joguk nincs, kivéve, ha adott érdekközösség megbízottja vagy az érdekelt személy az ülés előtt egy nappal szándékát a polgármesternek bejelenti. A tanácskozási jog megadása felől ilyen esetben a polgármester dönt.

8. §

Az interpelláció és a kérdés

(1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület bizottságához, polgármesterhez és a jegyzőhöz.
(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó Önkormányzati ügyben lehet.
(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen, és távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén az interpelláció elmondására a polgármester új időpontot tűz ki.
(4) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(5) Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben tizenöt napon belül írásban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(6) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el.
(7) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.
(8) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.
(9) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére az interpellációra vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.

9. §

A közmeghallgatás rendje

(1) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek. A polgármester a hozzászólások időtartamát 2 percben korlátozhatja.
(2) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Dunaszekcsői Közös Önkormányzati Hivatal harminc napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.

10. §

Önkormányzati döntések

(1) A képviselő-testület határozatai külön-külön, naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal vannak ellátva. A határozatok megjelölése tartalmazza a sorszámot, elfogadásának évét, hónapját és napját, a felelős személyét, valamint a végrehajtására kitűzött határidőt. A határozatok nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testület számozott határozat nélkül, jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt a napirend elfogadásáról, valamint ügyrendi kérdésekről.
(3) Az Önkormányzat feladatkörében eljárva a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.
(4) A helyi önkormányzat képviselő-testülete által megalkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. Az önkormányzati rendeletet a honlapon és a hirdetőtáblán kell közzé tenni. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja. A helyi önkormányzat az önkormányzati rendeletet a kihirdetését követően haladéktalanul megküldi a kormányhivatalnak, és a kormányhivatal továbbítja azt a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszternek.
(5) Ha az önkormányzati rendelet kihirdetett szövege eltér az önkormányzati rendelet aláírt szövegétől, a polgármester vagy a jegyző kezdeményezi az eltérés helyesbítését. Az önkormányzati rendelet a hatálybalépését megelőzően, de legkésőbb a kihirdetést követő hatodik munkanapon helyesbíthető. Az eltérés megállapítása esetén a helyesbítés megjelentetéséről a jegyző az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon gondoskodik.
(6) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:
- Polgármester;
- Képviselő-testület tagja;
- Képviselő-testület bizottsága;
- Jegyző;
- Helyi nemzetiségi önkormányzat testülete.
(7) Rendelet tervezetet a jegyző törvényességi ellenjegyzésével lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.
(8) A rendelet-tervezet szakmai előkészítéséről, megszövegezéséről, és annak törvényességi vizsgálatáról a jegyző gondoskodik.
(9) A rendelet tervezetet a jogalkotásról szóló törvényben foglalt követelmények figyelembevételével kell előkészíteni.
(10) Az önkormányzati rendeletet külön-külön naptári év elejétől folyamatos sorszámmal kell ellátni, amennyiben a hatályba lépés napja nem egyezik meg a kihirdetés napjával, abban az esetben a hatályba lépést konkrét időponttal kell meghatározni.
(11) A jegyző gondoskodik a megalkotott rendelet folyamatos karbantartásáról, szükség esetén a deregulációról. A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző gondoskodik.

11. §

A jegyzőkönyv

(2) A hitelesített jegyzőkönyv eredeti példányát - mellékleteivel együtt – az Önkormányzat kezeli. A jegyző a jegyzőkönyveket – a nyilvános és zárt ülés anyagát egymástól elkülönítve – mellékleteivel együtt évente bekötteti. A bekötött jegyzőkönyvek biztonságos tárolásáról, őrzéséről gondoskodni kell.
(2) A választópolgárok a Könyvtárban - a zárt ülés kivételével - betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, az előterjesztések egy-egy példányát, valamint az elfogadott, a polgármester és a jegyző sajátkezű aláírásával ellátott rendeletet.
(3) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a Baranya Megyei Kormányhivatal vezetője, továbbá jegyző tekinthet be.

12. §

A képviselők jogállása, összeférhetetlenség, méltatlanság és vagyonnyilatkozat-tétel

(1) A települési önkormányzati képviselők jogállására az Mötv. 28. § - 35. §-ai az irányadóak.
(2) A települési önkormányzati képviselők összeférhetetlenségére és az azzal kapcsolatos eljárásra az Mötv. 36. § - a és a 37. §-a az irányadó.
(3) A települési önkormányzati képviselők méltatlanságára az Mötv. 38. §-a az irányadó.
(4) A települési önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozat-tételi szabályaira az Mötv. 39. §-a az irányadó.

13. §

A polgármester

(1) A polgármester főállásban tölti be tisztségét.
(2) A polgármester a Képviselő-testület elnöke, felelős az önkormányzat egészének működéséért.
(3) A polgármesterre vonatkozó részletszabályokat az Mötv. 63. § - 73. §-ai, valamint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezései tartalmazzák.
(4) 2

14. §

Az alpolgármester

(1) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.
(2) Az alpolgármesterre vonatkozó egyéb részletszabályokat az Mötv. 74. § - 80. §-ig tartalmazzák.
(3) Az alpolgármester megbízatása Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól, társadalmi megbízatásban látja el a feladatát a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére.
(4) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát.
(5) A polgármester távollétében írásbeli felhatalmazása alapján, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg.

15. §

A jegyző

(1) A jegyzőre az Mötv. 81. § - 83. §-az az irányadóak a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezéseinek figyelembevételével.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a polgármester által megbízott hivatali köztisztviselő jogosult a jegyzői feladatokat – a jegyzői tisztség betöltéséig, vagy a jegyző, aljegyző akadályoztatásának megszűnéséig, de legfeljebb 6 hónapig ellátni.

16. §

A bizottságok

(1) A bizottság nem képviselő tagjára az Mötv. 40. §-a az irányadó, a bizottságokra pedig az Mötv. 57. § - 61. §-ig található szabályok.
(2) A képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
Ügyrendi Bizottság létszáma: 3 fő
Pénzügy Bizottság létszáma: 7 fő
Szociális Bizottság létszáma: 3 fő
A bizottsági tagok felsorolását a 2. számú melléklet tartalmazza.
(3) A bizottságok előkészítik a képviselőtestület döntéseit, szervezik és ellenőrzik a döntések végrehajtását. A képviselőtestület határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá amely előterjesztések a bizottságok állásfoglalásával nyújthatók be a képviselőtestületnek.
(4) Az Ügyrendi Bizottság véleményezi a szervezeti és működési szabályzatot, állásfoglalásáról az előterjesztés tárgyalásakor tájékoztatja a képviselő-testület.
(5) A Pénzügyi Bizottság véleményezi a pénzügyi beszámolókat, tájékoztatókat, a gazdasági programot, beruházási és fejlesztési terveket, állásfoglalásáról az előterjesztés tárgyalásakor tájékoztatja a képviselő-testületet.
(6) Az Szociális Bizottság ellátja átruházott hatáskörében a hatósági feladatokat, továbbá véleményezi a szociális igazgatással kapcsolatos rendelettervezeteket.
(7) A bizottságok a feladatkörükben ellenőrzik a képviselőtestület hivatalának a képviselőtestület döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját. Ha a bizottság a hivatal tevékenységében a képviselőtestület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti.
(8) A Képviselő-testület a határozatában megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére eseti bizottságot alakíthat.
(9) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott személyes adatokat megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.
(10) A bizottság munkáját a segíti a Dunaszekcsői Közös Önkormányzati Hivatal. A Hivatal e körben ellátandó feladatai:
- gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről,
- elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amelyet eljuttat a jegyzőnek törvényességi felülvizsgálat céljából.
(11) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt 5 nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.
(12) A Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.

16. §

A közös önkormányzati hivatal

(1) Közös önkormányzati hivatalra vonatkozó rendelkezések alapjául az Mötv. 84. §-86. §-ai szolgálnak.
(2) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó Önkormányzati ügyek előkészítésére, az Önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt közigazgatási feladatok ellátására Bár község képviselő-testületével közös hivatalt működtet.
(3) A közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei megállapodtak abban, hogy Bárban az ügyfélfogadás a közös önkormányzati hivatal által létrehozott, állandó jelleggel működő kirendeltség alkalmazásával történjen.
(4) A hivatal elnevezése: Dunaszekcsői Közös Önkormányzati Hivatal
Székhelye: 7712 Dunaszekcső, Kossuth Lajos u. 35. sz.
Telephelye: Dunaszekcsői Közös Önkormányzati Hivatal Bári Kirendeltsége
7711 Bár, Szabadság u. 62. sz.
A Közös Hivatal megalakításának időpontja: 2013. február 1.
(5) A hivatal működési költségét az állam - az adott évi központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékben, és a hivatal által ellátott feladataikkal arányban - finanszírozza, amelyet a székhelytelepülés részére, e célra elkülönített számlájára folyósít.
(6) A hivatali létszámot, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, feladat-és hatáskörét a hivatalt megalapító megállapodás rögzíti.
(7) A Közös Önkormányzati Hivatal ügyrendjének vagy módosításának tervezetét – az érintett polgármesterek véleményének kikérésével – a jegyző készíti el és terjeszti jóváhagyásra a képviselő-testületek együttes ülésére.
(8) A Közös Hivatalt létrehozó képviselő-testületek együttes ülése dönt:
- Közös Önkormányzati Hivatal ügyrendjének jóváhagyásáról, módosításáról minősített többségű szavazással,
- Közös Önkormányzati Hivatal költségvetéséről, zárszámadásáról.
(9) A polgármesterek - jegyző és a képviselők bevonásával - kötelesek egymással személyesen egyeztetni a közös hivatalt érintő kérdésekben.

17. §

Az önkormányzat gazdálkodása

(1) Az önkormányzat gazdálkodására az Mötv. VI. Fejezete az irányadó az egyéb joganyagokban található szabályozásokkal együtt.
(2) A polgármester, a képviselő testület, illetve a bizottságok tagjai a pénzügyi kihatással járó döntések meghozatala előtt egyeztetnek az Önkormányzat pénzügyi munkatársaival és a jegyzővel, mely biztosítja a rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását. A pénzügyi teljesítések (kifizetések) előtt a polgármester kötelezettséget vállal, igazolja a teljesítést és miután a jegyző ellenőrizte az azt megalapozó dokumentumokat, a polgármester utalványoz és kézjegyével ellátja.
(3) A jegyző által készített költségvetési koncepciót a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A koncepció tervezetét Magyarország Kormánya által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak elemzése alapján a tervezett bevételek és kiadások figyelembe vételével kell összeállítani.
(4) A második alkalommal a képviselő-testület a költségvetési rendelet tervezetet tárgyalja meg, a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság közreműködésével. A költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester a központi költségvetés elfogadását követő 45 napon belül terjeszti a képviselő-testület elé.
(5) A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15.-ig, míg háromnegyed éves helyzetéről tárgyév november 30.-ig tájékoztatja a képviselő-testületet.
(6) A költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet-tervezetet (zárszámadást) a költségvetési évet követő május 31-ig a képviselő-testület elé kell terjeszteni.
(7) A Képviselő-testület legkésőbb tárgyév november 30. napjáig dönt a helyi adókról és az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok bérleti díjairól.
(8) A gazdasági program a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy az azt meghaladó időszakra szól. A gazdasági program meghatározza az önkormányzat mindazon célkitűzéseit, feladatait, figyelembe véve a költségvetési lehetőségeit, a helyi társadalmi, környezeti és gazdasági adottságokat, melyek az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak megvalósítását szolgálják. A gazdasági program tartalmazza különösen a fejlesztési elképzeléseket, a településfejlesztési, településüzemeltetési, adópolitika célkitűzéseit, a közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó elképzeléseket. A gazdasági programot a képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül fogadja el. Ha a meglévő gazdasági program az előző ciklusidőn túlnyúló, azt az újonnan megválasztott képviselő-testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül köteles felülvizsgálni, és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni, vagy módosítani.
(9) Az Önkormányzat és intézményei gazdálkodásának belső ellenőrzéséről a Mohácsi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.

18. §

Záró rendelkezés

(1) E rendelet 2019. december 01. napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Dunaszekcső Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018. (VI.1.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról, valamint a Dunaszekcső Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015. (V.1.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 7/2014.(XII.01.) számú önkormányzati rendelet módosításáról.

1. melléklet a 8/2019. (XI. 26.) önkormányzati rendelethez3

A képviselő-testület tagjai

1. Dr.Metz Judit

2. Prucs András

3. Hermann József

4. Szabó Gergely

5. Papp Csaba

6. Husti Katalin

2. melléklet a 8/2019. (XI. 26.) önkormányzati rendelethez4

A bizottságok és tagjaik

1. Ügyrendi Bizottság

1.1. Dr.Metz Judit elnök

1.2. Bokor Zoltánné külsős tag

1.3. Husti Katalin

2. Pénzügyi Bizottság

2.1. Prucs András elnök

2.2. Dr. Metz Judit

2.3. Pál Szilárd – külsős tag

2.4. Kulutácz Tímea – külsős tag

2.5. Papp Csaba

3. Szociális Bizottság

3.1. Husti Katalin elnök

3.2. Kovács Károlyné – külsős tag

3.3. Hermann József

3. melléklet a 8/2019. (XI. 26.) önkormányzati rendelethez

A Szociális Bizottság
- ellátja a képviselő-testület által átruházott hatáskört,
- véleményezi a feladatkörébe tartozó előterjesztéseket,
- javaslatot tesz és véleményezi az SZMSZ-t,
- ellenőrzi - beszámoltatás útján a döntés felelősének előterjesztésében - a képviselő-testület egészségügyi és szociális feladatkörökben hozott döntéseit,
A Pénzügyi Bizottság
A településfejlesztéssel kapcsolatban
- véleményezi a feladatkörébe tartozó előterjesztéseket
- véleményezi a felújításra, fejlesztésre vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseket,
- véleményezi a költségvetés tervezetét,
- javaslatot tesz a Művelődési ház terembérleti díjainak megállapítására,
- javaslatot tesz az önkormányzat által alkalmazott díjak mértékére,
- javaslatot tesz és véleményezi az SZMSZ-t,
- véleményezi az intézmények által készített előterjesztéseket,
- ellenőrzi – beszámoltatás útján a döntés felelősének előterjesztésében - a képviselő-testület kulturális és oktatási feladatkörökben hozott döntéseit,
- véleményezési joggal élhet a Művelődési Ház, a Dunaszekcsői Óvoda szervezeti és működési szabályzatával, éves munkatervével, beszámolójával és házirendjével kapcsolatban,
- javaslatot tesz a kulturális, közművelődési, művészeti pályázatok önkormányzat által való kiírásáról és elbírálásáról,
- javaslatot tesz Dunaszekcsőn megrendezésre kerülő kulturális rendezvényekkel kapcsolatban,
- véleményezi a művészeti alkotás közterületen, valamint önkormányzati tulajdonú, épületen való elhelyezésével, áthelyezésével, lebontásával kapcsolatos képviselő-testületi előterjesztéseket,
- véleményezi a Művelődési Ház, a Dunaszekcsői Óvoda megszüntetésével, átszervezésével, feladatának megváltoztatásával, nevének megállapításával, költségvetésének meghatározásával és módosításával összefüggő képviselő-testületi döntéstervezeteket,
- javaslatot tesz az intézmények fejlesztésére és átalakítására,
- véleményezi a Művelődési Ház, a Dunaszekcsői Óvoda intézmények vezetőinek kinevezésére, megbízására, felmentésére irányuló polgármesteri előterjesztéseket, az intézményvezetők elleni fegyelmi eljárás megindítására irányuló kezdeményezéseket,
- szervezi és előkészíti a kulturális hagyományok és értékek ápolását, a művelődésre, a társas életre szerveződő közösségek tevékenységét, a lakosság életmódja javítását szolgáló kulturális célok megvalósítását,
- figyelemmel kíséri a kulturális, közművelődési és művészeti célkitűzések tervezését és megvalósítását
- javaslatot tesz a különböző pályázatok saját forrásának fedezetére jóváhagyott tartalék keret felhasználására,
- véleményezi az Önkormányzat által kiadandó Dunaszekcsőre vonatkozó kiadványokat, és egyéb Dunaszekcsőről megjelenő propaganda-anyagot és média-anyagot.
- a szakmai ellenőrzés eredményeképpen, ha az intézkedésre nem az önkormányzat jogosult, megfelelő határidő biztosítása mellett felhívja az intézmények vezetőit a szükséges intézkedések megtételére.
- véleményezi a közterületek elnevezésére vonatkozó javaslatokat és módosításokat.
- véleményezi a pályázati lehetőségeket, javaslatot tesz a településfejlesztést érintő pályázatokon való önkormányzati részvételre,
- figyelemmel kíséri és véleményezi a gazdasági programot, a településfejlesztési tervet, az idegenforgalmi koncepciót, a helyi rendezési tervet és a helyi építési szabályzatot,
- véleményezi a településfejlesztéssel, a kommunális feladatokkal, az önkormányzati intézmények karbantartásával és felújításával, valamint a közterületek tisztán tartásával kapcsolatos előterjesztéseket.
A pénzügyekkel, gazdálkodással kapcsolatban
- véleményezi a következő évi költségvetési koncepciót (önkormányzati adók, díjak mértékére javaslatot tesz), az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló éves beszámoló tervezeteit,
- figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre.
- vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.
- javaslatot tesz a belső ellenőri vizsgálatok céljaira,
- véleményezi az SZMSZ-t illetve annak módosításait,
- időszakonként felülvizsgálja a folyamatos vállalkozási szerződéseket, módosításukra, megszüntetésükre javaslatot tesz a testület felé,
- áttekinti az önkormányzat vagyonát,
- javaslatot tesz a vagyonértékesítés szabályozására, a vagyonnal való gazdálkodásra és folyamatosan figyelemmel kíséri a vagyonváltozásokat,
- előkészíti az 500.000 Ft feletti vállalkozási szerződéseket,
- előkészíti az önkormányzat által felvállalni kívánt, pénzügyi kihatású rendkívüli döntéseket (pl. önerőt igénylő pályázatok),
- véleményezi a civilszervezetek részére átadott pénzeszközök felhasználásáról szóló beszámolókat,
- előkészíti az önkormányzat társulásban való részvételét, gazdasági társaság alapítását, a gazdasági társaságban való részesedés megszerzését.
Az Ügyrendi Bizottság
- a képviselő-testületi tagok összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést kivizsgálja,
- a képviselő-testületi tagok, a polgármester, az alpolgármester vagyonnyilatkozatát nyilvántartja és ellenőrzi,
- a képviselő-testületi tagok, a polgármester, az alpolgármester köztartozás mentes adatbázisban történő felvételét ellenőrzi,
- méltatlanság esetén részt vesz a döntéshozatal előkészítésében,
- javaslatot tesz és véleményezi az SZMSZ-t, illetve annak módosításait,
- véleményezi az önkormányzati szerződéseket, részt vesz azok előkészítésében
A bizottságok feladatkörének módosítását szükség esetén a képviselő-testület bármely tagja írásban indítványozhatja.
1

A (7) bekezdés a Dunaszekcső Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (XI. 7.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A (4) bekezdést a Dunaszekcső Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (XI. 7.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

3

Az 1. melléklet a Dunaszekcső Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 15.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 2. melléklet a Dunaszekcső Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 15.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.