Tiszavasvári Város Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020. (II.28.) önkormányzati rendelete
a fiatalok ösztönző és lakhatási támogatásairól
Hatályos: 2020. 03. 02- 2020. 09. 29Tiszavasvári Város Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020. (II.28.) önkormányzati rendelete
a fiatalok ösztönző és lakhatási támogatásairól
2020-03-02-tól 2020-09-30-ig
Tiszavasvári Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX tv. 13.§ (1) bekezdés 15. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - Tiszavasvári Város Önkormányzata Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 1/2019.(II.1.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 1.24. pontja által biztosított véleményezési jogkörében illetékes Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével – a következőket rendeli el:
- Fejezet
Általános rendelkezések
- Értelmező rendelkezések
1.§ E rendelet alkalmazásában
1. munkaviszony: a magyar munkajog hatálya alá tartozó munkaviszony, közszolgálati jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, bírósági, ügyészségi jogviszony, a fegyveres erők és rendvédelmi szervek hivatalos állományú tagjainak szolgálati viszonya
2. közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozó
3. közfoglalkoztatási jogviszony: a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó valamint egyéb törvények módosításról szóló 2011. évi CVI. törvény szerinti jogviszony
4. önkéntes tevékenység: közintézménynél vagy civil szervezetnél önkéntesen, térítésmentesen végzett támogató, segítő tevékenység, valamint a projekt keretében szervezett önkéntes napokon való részvétel
5. hiányszakma: pedagógus, óvodapedagógus, gyógypedagógus, dajka, szakács, rendőr, tűzoltó, orvos, pénzügyi-számviteli ügyintézői munkakör betöltéséhez szükséges végzettség, mérlegképes könyvelő, jogász, építésügyi-műszaki munkakör betöltéséhez szükséges végzettség, közgazdász, szociális munkás, szociálpedagógus, szociális ápoló és gondozó, ápoló, mentálhigiénés, pszichológus, egészségügyi szakképesítéssel rendelkező szakember, védőnő, villanyszerelő, gépészmérnök, villamosmérnök, gépész, gépszerelő, mezőgazdasági gépkezelő, nehézgépkezelő, T kategóriás jogosítvánnyal betölthető munkakör, hegesztő, bádogos, műszerész, esztergályos, lakatos, festő, karbantartó munkakör betöltéséhez szükséges végzettség, asztalos, autóbuszvezető, CNC gépkezelő, NC gépkezelő, eladó, fodrász, gáz-és hőtermelő berendezésszerelő, gépgyártástechnológiai technikus, gépi forgácsoló, gyakorló ápoló, gyógyszerkészítmény-gyártó, hegesztő, informatikai rendszerüzemeltető, ipari gépész, kertész, központifűtés-és gázhálózat rendszerszerelő, kőműves, mezőgazdasági gépész, női szabó, szociális asszisztens, szociális szakgondozó, tehergépkocsi-vezető, vegyész technikus, vegyipari technikus, villanyszerelő
6. egyedülálló: a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerinti egyedülálló
7. jövedelem: a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerinti jövedelem.
8. nem minősül jövedelemnek: ami a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerint nem minősül jövedelemnek, és a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerinti lakásfenntartási támogatás, adósságcsökkentési támogatás
9. lakcím, lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerinti lakcím, lakóhely
10. lakóépület: az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendelet fogalom meghatározásában szereplő lakóépület
11. háztartás: egy lakásban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező – kivéve, ahol a rendelet jogosultsági feltételként lakóhelyet ír elő – közeli hozzátartozók közössége
2. A rendelet hatálya
2.§ E rendelet hatálya kiterjed a pályázat benyújtásának időpontjában 18 életévét betöltött, de 35 életévnél nem idősebb természetes személyre.
II. Fejezet
A támogatásokra vonatkozó általános szabályok
3. A támogatások formái, típusai, közös szabályai
3.§ (1) E rendelet keretében nyújtható támogatás formája:
a) ösztönző támogatás
b) lakhatási támogatás.
(2) Az ösztönző támogatás típusai:
a) ingázók támogatása
b) Tiszavasváriban lakó hiányszakma képviselőinek helyben tartása
c) Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása.
4. § (1) A rendelet által meghatározott támogatások pályázat útján nyerhetőek el. A támogatások igénybevételére vonatkozó pályázati felhívást Tiszavasvári Város Önkormányzata hirdeti meg Tiszavasvári Város honlapján.
(2) Egy pályázó az ösztönzési támogatáson belül egyidejűleg egy típusú pályázatra pályázhat. Egy pályázó legfeljebb 2 alkalommal részesülhet ösztönző támogatásban, mely nem zárja ki a lakhatási támogatásra való jogosultságot. Nem részesíthető támogatásban az a pályázó, aki a már megállapított támogatás visszafizetésére kötelezetté vált.
(3) A támogatás feltételei különösen:
a) A pályázó a pályázat benyújtásának időpontjában 18 életévét betöltött, de 35 életévnél nem idősebb természetes személy, aki életvitelszerűen Tiszavasváriban tartózkodik, és állandó lakcímmel rendelkezik vagy a pályázat benyújtásának időpontjában 18 életévét betöltött, de 35 életévnél nem idősebb természetes személy, aki vállalja, hogy a támogatás időtartama alatt Tiszavasváriban fog életvitelszerűen tartózkodni és Tiszavasvári állandó lakcímet kíván létesíteni.
b) önkéntes munkavégzési kötelezettség teljesítése a településen a támogatási időszak alatt, Tiszavasvári Város Polgármesterének kezdeményezésére,
c) részvétel életpálya-vezetési tanácsadáson, tréningeken a támogatási időszak alatt, amennyiben azt Tiszavasvári Város Polgármestere azt kezdeményezi,
d) a rendeletben megfogalmazott egyedi jogosultsági feltételeken túl a pályázó szerepeljen a köztartozásmentes adózói adatbázisban a támogatás időszaka alatt, valamint ne álljon fent adótartozása – az adott adónemre vonatkozó illetékességi szabályokra figyelemmel - az illetékes önkormányzattal szemben.
(4) Tiszavasvári Város polgármestere legfeljebb 20 órás önkéntes munkavégzési kötelezettséget írhat elő.
(5) Nem részesülhet támogatásban Tiszavasvári Város Önkormányzata
a) intézményeinek vezető tisztségviselői,
b) gazdasági társaságai megbízott vezetői, vezető állású munkavállalói,
c) a képviselő-testület tagjai,
d) a)-c) pontban meghatározott személyek közeli hozzátartozója.
4. A támogatásra benyújtandó pályázat tartalmi elemei
5.§ (1) A támogatásokra benyújtandó pályázat tartalmi elemei különösen:
a) e rendelet 1. melléklete szerinti adatlap,
b) a pályázó saját kezű aláírásával ellátott részletes önéletrajza,
c) e rendelet 2. mellékletében meghatározott értékelési szempontokat alátámasztó dokumentumok:
ca) e rendelet 3. melléklet szerinti nyilatkozat a pályázat benyújtását megelőző 3 hónapra vonatkozó jövedelmi és vagyoni viszonyokról, illetve azokat igazoló dokumentumok, kivéve azon ösztönző támogatás és lakhatási támogatás ahol a jövedelem nem jogosultsági vagy bírálati szempont,
cb) a pályázó iskolai végzettségét tanúsító oklevél,
cc) tiszavasvári székhelyű vagy telephelyű munkáltatóval megkötött munkaszerződés, kinevezés, vállalkozói igazolvány,
cd) nyilatkozat a Tiszavasváriban végezni kívánt önkéntes munkára tett vállalásról,
ce) lakhatási támogatás igénylése esetén házassági anyakönyvi kivonat vagy az élettársi kapcsolat fennállásáról szóló igazolás, nyilatkozat,
cf) lakhatási támogatás igénylése esetén nyilatkozat a lakás közüzemi díjainak és közös költségének megfizetésének vállalásáról,
cg) személyi adatok igazolása: személyazonosító igazolvány, lakcímet igazoló hatósági igazolvány, adóigazolvány, társadalombiztosítási azonosító jelet tartalmazó igazolvány, Tiszavasváriban lakást vásárló vagy építő fiatalok ösztönző támogatása és lakhatási támogatás esetén a pályázat benyújtásakor az új Tiszavasvári lakcím keletkeztetésére vonatkozó szándéknyilatkozat,
d) annak igazolása, hogy a pályázat benyújtásakor a pályázó szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban, valamint annak igazolása, hogy – az adott adónemre vonatkozó illetékességi szabályokra figyelemmel - az illetékes önkormányzattal szemben nem áll fenn adótartozása.
e) a szerződéskötéssel egyidejűleg Tiszavasvári Város Önkormányzata javára szóló beszedési megbízás benyújtására vonatkozó, a számlavezető pénzintézet által záradékolt felhatalmazó nyilatkozatot ad valamennyi fizetési számlájára vonatkozóan, arra az esetre, amennyiben visszafizetési kötelezettsége keletkezik, és azt önként nem teljesíti,
f) nyilatkozat, hogy a pályázó nem tartozik a 4.§ (5) bekezdés a)-d) pontjában felsorolt személyek közé.
g) Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása esetén a Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló pályázó által benyújtott 15 napnál nem régebbi hiteles tulajdoni lap mely igazolja, hogy a vásárolni kívánt lakóépületre a pályázó tulajdonjoga még nem került bejegyzésre.
h) Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása esetén, a Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló pályázó által tett nyilatkozat, melyben a támogatott hozzájárul annak költségei viselése mellett, hogy jelen rendelet szerinti támogatással érintett ingatlanra 5 év időtartamra jelzálogjog, valamint elidegenítési és terhelési tilalom kerüljön bejegyzésre az önkormányzat javára.
(2) A pályázó e rendelet 5. §-ban meghatározottakon túl köteles az egyes támogatási formáknál, típusoknál előírt jogosultsági feltételeket hitelt érdemlően igazolni.
(3) Az (1) bekezdés ca)-cc), ce) és cg) pontjaiban meghatározott dokumentumokat egyszerű másolatban kell benyújtani.
5. A pályázatok elbírálásának rendje
6.§ (1) A támogatás iránti pályázatokat e rendelet 1. melléklete szerinti pályázati adatlapon kell benyújtani. A pályázatot papír alapon, Tiszavasvári Város Önkormányzata részére címezve kell benyújtani. A borítékon fel kell tüntetni a támogatás formáját, ösztönző támogatás esetén a típusát. A pályázatot személyesen vagy postai úton lehet benyújtani.
(2) A pályázatokról a képviselő-testület dönt, az (5) bekezdésben foglaltak figyelembevételével. A döntés ellen fellebbezésnek helye nincs. A képviselő-testület döntéséről a pályázók írásbeli értesítést kapnak.
(3) A hiányosan benyújtott pályázatok érvénytelenek, kivéve a (4) bekezdésben foglaltakat. A pályázat benyújtására előírt határnap jogvesztő.
(4) A polgármester 3 napos határidővel hiánypótlást írhat ki a pályázók részére.
(5) A pályázat nyertese adott formájú, típusú támogatás vonatkozásában az általános és egyedi jogosultsági feltételeknek megfelelő, az e rendelet bírálati szempontjainál meghatározottból legtöbb pontszámot elért pályázó, legfeljebb az egyes támogatásoknál meghatározott létszámban. Azonos pontszámot elért pályázók esetén a képviselő-testület dönt a nyertes pályázó tekintetében.
(6) Amennyiben szerződéskötésre a nyertes pályázó érdekkörében felmerülő okból nem kerül sor, vagy a nyertes pályázó nem kíván szerződést kötni, az önkormányzat a soron következő legtöbb pontszámot elért, valamint az általános és egyedi jogosultsági feltételeknek megfelelő pályázóval jogosult megkötni a szerződést.
(7) Az ösztönző támogatásokra vonatkozó pályázati felhívásokat az önkormányzat évente legalább két alkalommal, de a pályázók létszámától függően szükség szerinti számban hirdeti meg legfeljebb a pályázati keretösszeg erejéig, az önkormányzat honlapján. A pályázatok elbírálásának határideje a pályázat kiírásától számított legkésőbb 60 nap.
(8) A lakhatási támogatásra vonatkozó pályázati felhívásokat az önkormányzat kétévente legalább egy alkalommal, de a pályázók létszámától függően szükség szerinti számban hirdeti meg legfeljebb a pályázati keretösszeg erejéig, az önkormányzat honlapján. A pályázatok elbírálásának határideje a pályázat kiírásától számított legkésőbb 60 nap.
(9) A szerződéskötés határideje – az (6) bekezdés kivételével – a képviselő-testületi döntés meghozatalát követő legkésőbb 15 nap. A szerződés hatálybalépésének napja ösztönző támogatás esetén a korábbi nyertes pályázóval kötött szerződés megszűnésének napját követő nap, kivéve az első pályázati kiírás nyertes pályázóival kötött szerződés hatálybalépésnek napja, ami a szerződéskötés napja. A szerződés hatálybalépésének napja lakhatási támogatás esetén a korábbi nyertes pályázóval kötött szerződés megszűnésének napját követő legkésőbb nyolcadik nap, kivéve az első pályázati kiírás nyertes pályázóival kötött szerződés hatálybalépésnek napja, ami a szerződéskötés napja.
(10) Amennyiben szerződéskötésre a nyertes pályázó érdekkörében felmerülő okból nem kerül sor, vagy a nyertes pályázó nem kíván szerződést kötni, a soron következő legtöbb pontszámot elért, valamint az általános és egyedi jogosultsági feltételeknek megfelelő pályázóval a képviselő-testületi döntés meghozatalát követő legkésőbb 30 napon belül köthető szerződés.
(11) A nyertes pályázó a szerződéskötést követően bármilyen, a jogosultságot érintő változást írásban haladéktalanul, de legkésőbb 8 napon belül köteles bejelenteni. A jegyző a jogosultsági feltételek meglétét ellenőrizheti.
(12) A támogatásban részesülő személyekről a jegyző nyilvántartást vezet.
7.§ A támogatási szerződés kötelező tartalmi elemei különösen a támogatott kötelezettségvállalása arról, hogy
a) tiszavasvári állandó lakcímét, valamint a tiszavasvári székhelyű vagy telephelyű munkáltatóval való jogviszonyát a támogatás folyósításának lezárásáig fenntartja;
b) amennyiben az adott támogatásra vonatkozó jogosultsági feltételeket megszegi, a folyósított támogatást egy összegben, az erre történő felszólítást követő 30 napon belül visszafizeti,
c) a Tiszavasvári Város Polgármestere által előírt önkéntes munkavégzési kötelezettséget teljesíti,
d) részt vesz az életpálya-vezetési tanácsadáson, tréningeken,
e) a szerződéskötéssel egyidejűleg Tiszavasvári Város Önkormányzata javára szóló beszedési megbízás benyújtására vonatkozó, a számlavezető pénzintézet által záradékolt felhatalmazó nyilatkozatot ad valamennyi fizetési számlájára vonatkozóan, arra az esetre, amennyiben visszafizetési kötelezettsége keletkezik, és azt önként nem teljesíti.
8. § (1) Az ösztönző támogatások havonta utólag a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig kerülnek átutalásra.
(2) Az ösztönző támogatások csak az EFOP-1.2.11-16-2017-00009 azonosító számú „Esély és otthon-mindkettő lehetséges! Komplex beavatkozások megvalósítása a fiatalok elvándorlásának csökkentése érdekében Tiszavasváriban” című pályázat keretösszegéből az adott támogatásra meghatározott összeg erejéig folyósíthatóak.
III. Fejezet
Az ösztönző támogatások típusai
6. Ingázók támogatása
9.§ (1) Ingázók támogatása iránt pályázatot nyújthat be az a személy, aki a támogatási időszak alatt Hajdú-Bihar megyében, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében vagy Borsod-Abaúj –Zemplén megyében munkaviszonnyal rendelkezik.
(2) A nyertes pályázó 6 hónapon keresztül havi 45.000,-Ft összegű vissza nem térítendő pénzbeli támogatásra jogosult.
(3) A támogatásban részesülők száma félévente maximum 19 fő lehet.
7. Tiszavasváriban lakó hiányszakma képviselőinek helyben tartása
10.§ (1) Tiszavasváriban lakó hiányszakma képviselőinek helyben tartása támogatás iránt pályázatot nyújthat be az a személy, aki
a) e rendelet 1. § 5. pontjában meghatározott hiányszakmával rendelkezik,
b) a támogatás időtartama alatt munkaviszonnyal vagy közfoglalkoztatási jogviszonnyal rendelkezik Tiszavasváriban,
(2) A nyertes pályázó 6 hónapon keresztül havi 40.000,-Ft összegű vissza nem térítendő pénzbeli támogatásra jogosult.
(3) A támogatásban részesülők száma félévente maximum 24 fő lehet.
8. Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása
11.§ (1) Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása iránt pályázatot nyújthat be az a személy, aki
a) Tiszavasváriban belterületi lakóépületet kíván vásárolni vagy belterületi ingatlanon kíván lakóépületet építeni,
b) e rendelet 1. § 5. pontjában meghatározott hiányszakmával rendelkezik,
c) munkaviszonnyal rendelkezik,
d) akinek házastársa, bejegyzett élettársa és kiskorú gyermeke tiszavasváriban lakástulajdonnal nem rendelkezik, kivéve, ha a lakástulajdon az igénylőnek, házastársának, bejegyzett élettárásnak és kiskorú gyermekének együttesen legfeljebb 50%-os tulajdoni hányada van egy olyan lakásban, amely öröklés útján került a tulajdonukba.
(2) Tiszavasváriban belterületi lakóépület vásárlása esetén a támogatás akkor állapítható meg a pályázó vonatkozásában, ha a tulajdonjog bejegyzésre még nem került sor. Ebben az esetben a pályázó igazolni köteles, hogy a bejegyzés még nem történt meg. A támogatott hozzájárul annak költségei viselése mellett, hogy jelen rendelet szerinti támogatással érintett ingatlanra 5 év időtartamra jelzálogjog, valamint elidegenítési és terhelési tilalom kerüljön bejegyzésre az önkormányzat javára.
(3) Amennyiben a megvásárolni kívánt lakóépület közös tulajdonba kerül, a tulajdonostársak közül kizárólag az egyik nyújthat be támogatás iránti kérelmet. Az elbírálásnál a kérelmek benyújtási sorrendje az irányadó. Egyidejű benyújtás esetén a képviselő-testület dönt.
(4) A támogatás kizárólag a lakástörvényben meghatározott komfortos vagy összkomfortos lakás vásárlására vagy építésére nyújtható. Nem részesíthető támogatásban az, aki a lakástörvény szerinti komfort nélküli vagy félkomfortos lakást kíván vásárolni vagy építeni.
(5) A pályázó egy összegben 700.000,- Ft vissza nem térítendő pénzbeli támogatásra jogosult.
(6) A támogatásban részesülők száma félévente maximum 5 fő lehet.
(7) A támogatott köteles a tulajdonjog bejegyzését tartalmazó határozatot – a (2) bekezdés kivételével - lakásvásárlás esetén 6 hónapon belül a jegyzőnél bemutatni. A támogatott köteles feltüntetni – a (2) bekezdés kivételével - az adásvételi szerződésben jelen rendelet szerinti támogatással érintett ingatlanra 5 év időtartamra jelzálogjog, valamint elidegenítési és terhelési tilalom bejegyzését. Lakásépítés esetén a támogatott hozzájárul annak költségei viselése mellett, hogy a jelen rendelet szerinti támogatással érintett ingatlanra az önkormányzat javára 5 év időtartamra jelzálogjog, valamint elidegenítési és terhelési tilalom kerüljön bejegyzésre.
(8) Lakásvásárlás esetén a támogatott hitelt érdemlően igazolni köteles a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzését követő 30 napon belül, hogy ott állandó lakcímet létesített és életvitelszerűen lakik a vásárolt lakásban.
(9) Lakásépítés esetén a támogatott köteles bemutatni az épület használatbavételi engedélyét annak jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül, annak igazolásával, hogy ettől az időponttól számított 30 napon belül ott állandó lakcímet létesített és életvitelszerűen lakik a vásárolt lakásban.
(10) Amennyiben a támogatott a (7)-(9) bekezdésben meghatározott igazolási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, a támogatás teljes összegét vissza kell fizetnie.
(11) A támogatott köteles a támogatást az éves jegybanki alapkamat kétszeres összegével növelten visszafizetni az Önkormányzatnak, amennyiben a támogatás folyósításától számított 5 éven belül értékesíteni kívánja a támogatás igénybevételével felépített vagy megvásárolt lakóépületet.
IV. Fejezet
Lakhatási támogatás
9. Lakhatási támogatás jogosultsági feltételek
12.§ (1) Az önkormányzat e rendelet 8. § (2) bekezdésében meghatározott pályázat keretében felújított és berendezett lakásokra lakhatási támogatás iránt pályázatot nyújthat be az aki
a) nem rendelkezik lakóépület tulajdonjogával Tiszavasváriban;
b) e rendelet 1. § 5. pontjában meghatározott hiányszakmával rendelkezik,
c) munkaviszonnyal rendelkezik Tiszavasváriban.
d) vállalja a lakás közüzemi díjainak és közös költségének megfizetését.
15. § (1) Lakhatási támogatás keretében 7 lakás kerül használatba adásra. A lakhatási támogatás használati jogviszony biztosítása útján legfeljebb 2 év határozott időtartamra szól. (2) A támogatottnak lakbérfizetési kötelezettsége nem keletkezik, csak a lakás közüzemi díjainak és közös költségének megfizetésére köteles.
(3) A lakások használati joga nem cserélhető el és nem ruházható át.
(4) Pályázni a pályázati kiírásban megjelölt lakásokra, konkrét lakás meghatározása nélkül, e rendelet 1. melléklete szerinti adatlapon kell.
16. § Nem jogosult a támogatásra az a pályázó, aki:
a) már rendelkezett önkormányzati bérlakással, amelyet kedvezményesen megvásárolt és az így megvásárolt bérlakásban legalább 50%-os tulajdoni hányaddal rendelkezik;
b) önkormányzati bérlakásra vonatkozó bérleti jogviszonyát neki felróható okból a bérbeadó felmondással megszüntette;
c) önkormányzati lakásban lakik vagy lakott jogcím nélküli használóként;
d) szociális, jövedelmi vagyoni viszonyaira vonatkozóan olyan valótlan adatot közöl, amely számára jogtalan előnyt jelent.
IV. Fejezet
Záró rendelkezések
13.§ (1) Ez a rendelet 2020. március 2-án lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a fiatalok ösztönző és lakhatási támogatásairól szóló 32/2019.(X.1.) önkormányzati rendelet.
Szőke Zoltán dr. Kórik Zsuzsanna
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve: 2020. február 28.
dr. Kórik Zsuzsanna
jegyző
Tiszavasvári Város Önkormányzata Képviselő-testülete a fiatalok ösztönző és lakhatási
támogatásairól szóló 5/2020. (II.28.) önkormányzati rendelet indokolása
Általános indokolás
Tiszavasvári Város Önkormányzata sikeresen pályázott az Esély és otthon – mindkettő lehetséges! Komplex beavatkozások a fiatalok elvándorlásának csökkentése érdekében Tiszavasváriban megnevezésű EFOP-1.2.11-16-2017-00009 azonosítószámú pályázatra. A pályázaton 69.280.000,-Ft összegű támogatás nyert városunk. Ezt a pályázati összeget kell a pályázati cél megvalósítására fordítania. A pályázat célja a tiszavasvári lakóhellyel rendelkező 18 és 35 év közötti hiányszakmával rendelkező fiatalok helyben tartása, a településen élő, továbbá ide letelepedni szándékozó fiatalok kedvezményes lakhatásának támogatása, amelyet pénzbeli ösztönző támogatással és lakhatási támogatással (felújított bérlakások bérbeadása) kívánunk megvalósítani.
A fiatalok ösztönző és lakhatási támogatásáról szóló önkormányzati rendelet megalkotásának indokoltsága, szükségessége: A rendeletben kerülnek rögzítésre, meghatározásra az ösztönző támogatáson belüli egyes támogatási típusok, az egyes támogatások odaítélésének feltételei, a pályáztatási eljárás szabályai, valamint a lakhatási támogatás keretében hasznosításra adható lakásokra vonatkozó szabályok.
Részletes indokolás
1.§-hoz
A rendeletben használt fogalmak meghatározásai kerültek rögzítésre.
Munkaviszony: a magyar munkajog hatálya alá tartozó munkaviszony, közszolgálati jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, bírósági, ügyészségi jogviszony, a fegyveres erők és rendvédelmi szervek hivatalos állományú tagjainak szolgálati viszonya
Közfoglalkoztatási jogviszony: a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó valamint egyéb törvények módosításról szóló 2011. évi CVI. törvény szerinti jogviszony
A rendelet alkalmazása során indokolt különbséget tenni a munkaviszony és a közfoglalkoztatási jogviszony között, hiszen ez utóbbi egy sajátos foglalkoztatási forma. Igaz, hogy a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaszerződés keretében kerülnek a közfoglalkoztatottak is alkalmazásra, azonban célját tekintve ez egy átmeneti időszakra szól, (amíg vissza nem tud kerülni a munkaerőpiacra) határozott időtartamú munkaszerződések köttetnek.
Közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozó fogalmát kell alatta érteni. Közeli hozzátartozónak minősül a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő és a testvér;
önkéntes tevékenység: közintézménynél vagy civil szervezetnél önkéntesen, térítésmentesen végzett támogató, segítő tevékenység, valamint a projekt keretében szervezett önkéntes napokon való részvétel
hiányszakma: pedagógus, óvodapedagógus, gyógypedagógus, dajka, szakács, rendőr, tűzoltó, orvos, pénzügyi-számviteli ügyintézői munkakör betöltéséhez szükséges végzettség, mérlegképes könyvelő, jogász, építésügyi-műszaki munkakör betöltéséhez szükséges végzettség, közgazdász, szociális munkás, szociálpedagógus, szociális ápoló és gondozó, ápoló, mentálhigiénés, pszichológus, egészségügyi szakképesítéssel rendelkező szakember, védőnő, villanyszerelő, gépészmérnök, villamosmérnök, gépész, gépszerelő, mezőgazdasági gépkezelő, nehézgépkezelő, T kategóriás jogosítvánnyal betölthető munkakör hegesztő, bádogos, műszerész, esztergályos, lakatos, festő, karbantartó munkakör betöltéséhez szükséges végzettség, asztalos, autóbuszvezető, CNC gépkezelő, NC gépkezelő, eladó, fodrász, gáz-és hőtermelő berendezésszerelő, gépgyártástechnológiai technikus, gépi forgácsoló, gyakorló ápoló, gyógyszerkészítmény-gyártó, hegesztő, informatikai rendszerüzemeltető, ipari gépész, kertész, központifűtés-és gázhálózat rendszerszerelő, kőműves, mezőgazdasági gépész, női szabó, szociális asszisztens, szociális szakgondozó, tehergépkocsi-vezető, vegyész technikus, vegyipari technikus, villanyszerelő
A Esély Otthon pályázat elsődleges célja a tiszavasvári lakóhellyel rendelkező 18 és 35 év közötti hiányszakmával rendelkező fiatalok helyben tartása, a településen élő, továbbá ide letelepedni szándékozó fiatalok kedvezményes lakhatásának támogatása. A hiányszakmák a helyi vállalkozók és az önkormányzat intézményvezetői által adott javaslatok alapján került meghatározásra.
Egyedülálló: a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerinti egyedülálló, eszerint egyedülálló az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált vagy házastársától külön él, kivéve, ha élettársa van;
Jövedelem: a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerinti jövedelem.
Nem minősül jövedelemnek: ami a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerint nem minősül jövedelemnek, és a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerinti lakásfenntartási támogatás, adósságcsökkentési támogatás
Lakcím, lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerinti lakcím, lakóhely. Eszerint a polgár lakóhelye annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár életvitelszerűen otthonául használ, továbbá - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgárok kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben más lakása nincs - megszáll. A polgár tartózkodási helye annak a lakásnak a címe, ahol - lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül - három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik. A polgár lakcím adata bejelentett lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címe (a továbbiakban együtt: lakcím).
Lakóépület: az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendelet fogalom meghatározásában szereplő lakóépület
Háztartás: egy lakásban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező – kivéve, ahol a rendelet jogosultsági feltételként lakóhelyet ír elő – közeli hozzátartozók közössége. A háztartás fogalmának az egyes támogatások értékelési szempontjainál van jelentősége, mivel az egy háztartásban élők egy főre jutó jövedelme bírálati szempontként került meghatározásra.
2.§hoz
A rendelet személyi hatályát határozza meg. A pályázat benyújtásának időpontjában 18 életévét betöltött, de 35 életévnél nem idősebb személy.
3.§-hoz
A rendelet keretében nyújtható támogatás formáit és típusait ismerteti. A támogatás formái ösztönző támogatás és lakhatási támogatás. Az ösztönző támogatáson belül más-más élethelyzetben lévő pályázók támogatása valósulhat meg. Az ösztönző támogatás típusai: ingázók támogatása, Tiszavasváriban lakó hiányszakma képviselőinek helyben tartása, Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása.
4.§-hoz
A támogatások pályáztatás keretében történő odaítélésének kötelezettségét írja elő. Szabályozásra került az, hogy egy pályázó maximum 2 alkalommal részesülhet ösztönző támogatásban, és emellett még lakhatási támogatásra is szerezhet jogosultságot. Az a személy, viszont aki a támogatás visszafizetésére lett kötelezve, nem részesíthető többet támogatásban.
A támogatás feltételei között szerepel, hogy a pályázó a településen önkéntes munkavégzést folytat, részt vesz a különböző tréningeken, valamint szerepelnie kell a köztartozásmentes adózói adatbázisban, és az önkormányzattal szemben sem állhat fenn adótartozása. Az önkormányzat intézményeinek vezetői tisztségviselői, a képviselő-testület tagjai és a gazdasági társaságok vezetői, valamint a felsoroltak közeli hozzátartozói nem részesülhetnek támogatásban.
5.§-hoz
A támogatásra benyújtandó pályázat tartalmi elemei kerültek felsorolásra, melyek az alábbiak:
a) e rendelet 1. melléklete szerinti adatlap,
b) a pályázó saját kezű aláírásával ellátott részletes önéletrajza,
c) e rendelet 2. mellékletében meghatározott értékelési szempontokat alátámasztó dokumentumok:
ca) e rendelet 3. melléklet szerinti nyilatkozat a pályázat benyújtását megelőző 3 hónapra vonatkozó jövedelmi és vagyoni viszonyokról, illetve azokat igazoló dokumentumok, kivéve azon ösztönző támogatás és lakhatási támogatás ahol a jövedelem nem jogosultsági vagy bírálati szempont,
cb) a pályázó iskolai végzettségét tanúsító oklevél,
cc) tiszavasvári székhelyű vagy telephelyű munkáltatóval megkötött munkaszerződés, kinevezés, vállalkozói igazolvány,
cd) nyilatkozat a Tiszavasváriban végezni kívánt önkéntes munkára tett vállalásról,
ce) lakhatási támogatás igénylése esetén házassági anyakönyvi kivonat vagy az élettársi kapcsolat fennállásáról szóló igazolás, nyilatkozat,
cf) lakhatási támogatás igénylése esetén nyilatkozat a lakás közüzemi díjainak és közös költségének megfizetésének vállalásáról,
cg) személyi adatok igazolása: személyazonosító igazolvány, lakcímet igazoló hatósági igazolvány, adóigazolvány, társadalombiztosítási azonosító jelet tartalmazó igazolvány, Tiszavasváriban lakást vásárló vagy építő fiatalok ösztönző támogatása és lakhatási támogatás esetén a pályázat benyújtásakor az új Tiszavasvári lakcím keletkeztetésére vonatkozó szándéknyilatkozat,
d) annak igazolása, hogy a pályázat benyújtásakor a pályázó szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban, valamint annak igazolása, hogy – az adott adónemre vonatkozó illetékességi szabályokra figyelemmel - az illetékes önkormányzattal szemben nem áll fenn adótartozása.
e) a szerződéskötéssel egyidejűleg Tiszavasvári Város Önkormányzata javára szóló beszedési megbízás benyújtására vonatkozó, a számlavezető pénzintézet által záradékolt felhatalmazó nyilatkozatot ad valamennyi fizetési számlájára vonatkozóan, arra az esetre, amennyiben visszafizetési kötelezettsége keletkezik, és azt önként nem teljesíti,
f) nyilatkozat, hogy a pályázó nem tartozik a 4.§ (5) bekezdés a)-d) pontjában felsorolt személyek közé.
g) Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása esetén a Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló pályázó által benyújtott 15 napnál nem régebbi hiteles tulajdoni lap mely igazolja, hogy a vásárolni kívánt lakóépületre a pályázó tulajdonjoga még nem került bejegyzésre.
h) Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása esetén, a Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló pályázó által tett nyilatkozat, melyben a támogatott hozzájárul annak költségei viselése mellett, hogy jelen rendelet szerinti támogatással érintett ingatlanra 5 év időtartamra jelzálogjog, valamint elidegenítési és terhelési tilalom kerüljön bejegyzésre az önkormányzat javára.
A ca)-cc), ce) és cg) pontokban meghatározott dokumentumokat elegendő egyszerű másolatban benyújtani.
6.§-8.§-hoz
A pályázatok elbírálási rendjére vonatkozó szabályokat tartalmazza. A beérkezett pályázatokat a képviselő-testület bírálja el, a testület döntése ellen fellebbezésnek helye nincs. A pályázat nyertese adott formájú, típusú támogatás vonatkozásában az általános és egyedi jogosultsági feltételeknek megfelelő, az e rendelet bírálati szempontjainál meghatározottból legtöbb pontszámot elért pályázó, legfeljebb az egyes támogatásoknál meghatározott létszámban. Azonos pontszámot elért pályázók esetén a képviselő-testület dönt a nyertes pályázó tekintetében.
Tekintettel arra, hogy az egyes ösztönző támogatások 6 hónap időtartamra kerülnek megállapításra, az önkormányzat a pályázati felhívásokat évente legalább két alkalommal írja ki. Amennyiben nincs elegendő számú nyertes pályázó adott típusú támogatásra, úgy szükség szerinti számban kerül kiírásra a pályázati felhívás. A nyertes pályázókkal szerződést köt az önkormányzat. E §-ban kerültek meghatározásra a támogatási szerződés kötelező tartalmai elemei.
9.§-11.§-hoz
Ezen §-okban került meghatározásra mely személyek pályázathatnak az ösztönző támogatások egyes típusaira, hány fő részesülhet támogatásban és mekkora összegű támogatást lehet odaítélni egy főnek. Az ingázók támogatása kivételével a hiányszakma megléte jogosultsági feltétel mindegyik támogatási típusnál.
Ingázók támogatása esetén Tiszavasvári lakcímmel kell rendelkezni és a három megye egyike kell, hogy legyen a munkavégzés helye.
Az ingázók támogatásának célja: aki Tiszavasváriból jár el más településre dolgozni ne költözzön el a városból, azaz lakosságmegtartó ereje várható.
Tiszavasváriban lakó hiányszakma képviselőinek helyben tartása támogatás célja, amire az elnevezése is utal, hogy jelenleg a városban dolgozó hiányszakmával rendelkező 18-35 év közötti személyek elvándorlását megakadályozza.
Tiszavasváriban belterületi lakóépületet vásárló vagy belterületi ingatlanon lakóépületet építő fiatalok támogatása iránt pályázatot nyújthat be többek között az a személy, aki Tiszavasváriban belterületi lakóépületet kíván vásárolni vagy belterületi ingatlanon kíván lakóépületet építeni. Pályázhat az is, aki a pályázat benyújtásakor már megkötötte az adásvételi szerződést, azonban tulajdonjogát még nem jegyezték be.
A nyertes pályázó egy összegben 700.000,- Ft vissza nem térítendő pénzbeli támogatásra jogosult. Ezen támogatással valóban egy hosszú távú városhoz kötődés valósulhat meg, mivel 5 éves elidegenítési és terhelési tilalom kerül bejegyzésre a pályázat keretében a megvásárolt, illetve megépített lakásra vonatkozóan. Lakásvásárlás esetén a tulajdonjog bejegyzést tartalmazó határozatot, míg lakásépítés esetén a használatbavételi engedélyt köteles bemutatni a nyertes pályázó. Ezzel úgymond a támogatási összeg nyomon követése valósul meg, azaz hogy a pályázó valóban arra fordította az összeget, amire kapta, valamint hogy mind a lakásvásárlás mind a lakásépítés egy belátható időn belül valósult meg. Visszafizetési kötelezettséget keletkeztet, ha fent megjelölt igazolási kötelezettségének a pályázó nem tesz leget.
Az egyes támogatási típusokhoz más-más bírálati szempontrendszer tartozik, melyeket a rendelet melléklete tartalmaz. Bírálati szempontok különösen az alábbiak: egy háztartásban élők egy főre jutó nettó jövedelme, a pályázót foglalkoztató munkáltató típusa, az hogy a pályázó eltartó-e, hiányszakmák vonatkozásában szakmunkás vagy felsőfokú végzetséggel rendelkezik. Ezen bírálati szempontok eltérő súlyozásúak az egyes támogatási típusoknál.
12.§-hoz
E támogatási formával a 18-35 év közötti fiatalok lakhatásához van lehetőség segítséget nyújtani, ugyanis a nyertes pályázó egy felújított és berendezett lakás használati jogát kaphatja meg maximum 2 éves határozott időtartamra, azzal hogy bérleti díjat fizetnie nem kel, csupán a rezsiköltség és egyéb költségek (pl.: közös költség) megfizetésére köteles.
Az Esély Otthon pályázat keretében felújított és berendezett lakásokra lakhatási támogatás iránt pályázatot nyújthat be az aki
a) nem rendelkezik lakóépület tulajdonjogával Tiszavasváriban;
b) e rendelet 1. § 5. pontjában meghatározott hiányszakmával rendelkezik,
c) munkaviszonnyal rendelkezik Tiszavasváriban.
d) vállalja a lakás közüzemi díjainak és közös költségének megfizetését.
7 db önkormányzati lakás került felújításra e pályázat keretében, a pályázó ezek valamelyikébe tud beköltözni, azonban nincs lehetősége arra, hogy konkrétan megjelölje melyik lakásba kíván beköltözni.