Kunhegyes Város Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (VII. 12.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtott, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 11. 22 16:15

Kunhegyes Város Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (VII. 12.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtott, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról

2021.11.22.

Kunhegyes Város Önkormányzati Képviselőtestülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörben, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott általános felhatalmazás és a 25. §(3) bekezdés b) pontjában, a 32. § (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdés a) pontjában, a 45. § (3) bekezdésében, a 48. § (4) bekezdésében, a 62. § (1) bekezdésében rögzített felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörben eljárva Kunhegyes Város Önkormányzata a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Társulásban részt vevő helyi önkormányzatok (Tiszagyenda Községi Önkormányzat, Tiszaroff Községi Önkormányzat) képviselő-testületének hozzájárulásával a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet hatálya

1. § (1) E rendelet hatálya – a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltérésekkel – kiterjed a Kunhegyesen, valamint a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Társulásban részt vevő településeken életvitelszerűen élő

a) magyar állampolgárokra;

b) bevándoroltakra és letelepedettekre;

c) hontalanokra;

d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre;

e) arra a hajléktalan személyre, aki az ellátás igénybevételekor úgy nyilatkozott, hogy tartózkodási helye a település közigazgatási területe.

(2) Az önkormányzat – tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére – köteles az arra rászorulónak rendkívüli települési támogatást, étkezést, szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

(3) A rendelet hatálya a (2) bekezdésben meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Kunhegyes, valamint a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Társulás településeinek területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(4) A rendelet kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és három hónapot meghaladó tartózkodás jogát Kunhegyes város területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(5) E rendelet hatálya nem terjed ki azokra a lakhatást biztosító szolgáltatásokra, amelyek esetében:
- a szolgáltatást igénybe vevőnek,
- hozzátartozójának, (Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pont)
- a szolgáltatást igénybe vevő tartására jogszabály, szerződés vagy bírósági határozat alapján köteles személynek, vagy
-a térítési díjat vagy az egyszeri hozzájárulást megfizető személynek a szolgáltatás nyújtására szolgáló ingatlanon tulajdonjoga, haszonélvezeti joga, lakáshasználati joga vagy bérleti joga áll fenn.

Hatásköri rendelkezések

2. § (1) A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.

(2)1 Szociális rászorultság esetén a jogosult számára az önkormányzat képviselő-testülete az Sztv.-ben és e rendeletben meghatározott feltételek szerint települési támogatásként

a) rendkívüli települési támogatást,

b) lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatást (lakásfenntartási települési támogatás),

c) szociális krízistámogatás keretében nyújtott ellátást,

c) mezőgazdasági termék ellátást állapít meg.

(3) A szociálisan rászorult személy részére természetben nyújtott szociális ellátásként a képviselőtestület e rendeletbe foglalt feltételek szerint az Sztv. 48. §-ában meghatározott köztemetést állapít meg.

(3a)2 Az önkormányzat képviselő-testülete természetbeni ellátásként az arra jogosult személyeknek az ünnepeket megelőzően élelmiszercsomag támogatást állapít meg az e rendeletben meghatározott feltételek szerint.

(4)3 Az önkormányzat képviselő-testülete döntésétől függően a rendkívüli települési támogatás, a lakásfenntartási települési támogatás, a szociális krízistámogatás keretében nyújtott ellátás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény keretein belül meghatározott feltételek mellett.

(5)4 Az önkormányzat képviselő-testülete:

a) a rendkívüli települési támogatás megállapításának jogát,

b) a lakásfenntartási települési támogatás megállapításának jogát,

c) a szociális krízistámogatás keretében nyújtott pénzbeli ellátás esetén 100.000,- Ft, természetbeni ellátás esetén pedig 300.000, - Ft határáig a megállapítás jogát,

d) a mezőgazdasági termékellátás megállapítása tekintetében hatáskörét továbbá

e) a köztemetés megállapításának jogát,

f) az ünnepeket megelőző élelmiszer ajándékcsomag juttatásának jogát a Polgármesterre ruházza át.

(6)5 A Képviselőtestület a 300.000, - Ft feletti összegek esetében a szociális krízistámogatás keretében természetben nyújtott ellátás megállapításának jogát az Oktatási, Kulturális, Szociális, Ifjúsági és Sport Bizottságra ruházza át.

Eljárási rendelkezések

3. § (1) Az e rendeletben foglalt juttatások igénylése esetén kérelmet kell benyújtani a Kunhegyesi Polgármesteri Hivatal Szociális Irodájánál. Az eljárás megindítása indokolt esetben hivatalból is történhet. A rendelet hatálya alá tartozó önkormányzati hatósági ügyekben az eljárás megindítására irányuló kérelmet benyújtó ügyféllel történő elektronikus kapcsolattartás lehetséges.

(2) A kérelmező köteles a kérelemhez csatolni az alábbiakat:

a) Ha a családban illetve háztartásban a külön jogszabályban meghatározott tanköteles koron túli, nappali tagozatos képzésben részesülő gyermek, fiatal felnőtt él, a tanulmányok folytatásáról kiállított iskolalátogatási bizonyítványt (igazolást)

b) A jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelemről, azok tartalmának megfelelő igazolást vagy annak fénymásolatát az alábbiak szerint:

ba) munkabérről (munkáltató által fizetett táppénzről) a munkáltató által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző havi nettó jövedelmét tartalmazó igazolást,

bb) a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Kunhegyesi Járási Hivatala Foglalkoztatási Osztályának (továbbiakban: Járási hivatal)igazolását, a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított munkanélküli járadék, illetve az álláskeresési támogatás összegéről,

bc) nyugdíj, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző havi igazolószelvényt, vagy a folyósító szerv igazolását a havi teljes összegről,

bd) a gyermekgondozási támogatásokról (gyermeknevelési támogatás, gyermekgondozási segély) a kérelem benyújtását megelőző havi igazolószelvényt, vagy a folyósító szerv igazolását a havi teljes összegről,

be) alkalmi munkából származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző havi jövedelemről szóló nyilatkozatot,

bf) tartásdíjról a kérelem benyújtását megelőző hónapban ténylegesen felvett tartásdíj összegéről szóló iratot (átvételi elismervény, postai feladóvevény stb.)a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokiratot vagy a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős ítéletet,

bg) állam által megelőlegezett gyermektartásdíj esetén a gyámhivatal határozatát,

bh) a családi pótlékról a kérelem benyújtását megelőző havi postai kézbesítési szelvényt vagy a munkáltató által kiállított hivatalos igazolást,

bi) ösztöndíjról a főiskola vagy egyetem igazolását a kérelem benyújtását megelőző havi ösztöndíj összegéről,

bj) amennyiben a kérelmező, közeli hozzátartozója illetve a háztartásában életvitelszerűen vele együtt lakó más személy rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik, úgy az erről szóló nyilatkozatot.

c) A jövedelemszámításnál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónap.

d) A nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni, azzal, hogy azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani. Ha a vállalkozási tevékenység megkezdésétől eltelt időtartam nem éri el a 12 hónapot, akkor az egy havi átlagos jövedelmet a tényleges időtartam alapján kell kiszámítani.

e) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet, ha a vállalkozási tevékenység megszűnt, akkor a vállalkozásból származó jövedelmet, valamint a közmunkából, közhasznú munkából vagy közcélú munkából származó havi jövedelemnek az foglalkoztatást helyettesítő támogatás összegét meghaladó részét.

(3) A kérelemhez csatolni kell továbbá köztemetés esetén az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatának egyszerű másolatát.

(4) A 1. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott személy kérelméhez csatolni kell:

a) a tartózkodási engedély másolatát;

b) a tartózkodási jogcímet igazoló egyéb iratokat, így különösen

ba) igazolást a munkaviszony, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony, illetve önálló vállalkozói tevékenység alapján fennálló biztosítási jogviszonyról,

bb) igazolást a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról,

c) a rokoni kapcsolatot igazoló irat másolatát, amennyiben hozzátartozóként válik jogosulttá az ellátásra.

(5) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja. A jövedelemszámításnál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél egy hónap, egyéb jövedelmeknél pedig egy év.

4. § A kérelmek elbírálásakor –amennyiben e rendelet másképp nem rendelkezik – a Polgármester dönt.

5. § (1) A havi rendszeres szociális ellátások folyósítása utólag, minden hónap 5-éig az ügyfél kérése szerint:

a) Polgármesteri Hivatal házipénztárán keresztül, vagy

b) postautalványon, vagy

c) lakossági folyószámlára utalással történik.

(2) Az önkormányzat által folyósított lakásfenntartási települési támogatás kifizetése utólag, minden hónap 5-éig, az ügyfél kérése szerint:

a) Polgármesteri Hivatal házipénztárán keresztül, vagy

b) lakossági folyószámlára utalással, vagy

c) a támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közüzemi szerződés alapján biztosító szolgáltató számlájára történő utalással kerül teljesítésre.

(3) Az egyszeri ellátások kifizetése a döntésről szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított 5 napon belül átutalással, illetve pénztári kifizetéssel történik.

(4) A szociális támogatás folyósításának módjáról (postautalvány, pénztári kifizetés, átutalás) a kérelmező a kérelem benyújtásakor nyilatkozik, illetve az eljárás során bármikor nyilatkozhat.

(5) Ha a megállapított támogatás térítési díj vagy egyéb kötelezettség fedezeteként szolgál, azt közvetlenül az arra jogosult intézmény, szerv számlájára kell utalni a határozat jogerőre emelkedését követő 5 napon belül.

6. § (1) A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvényben, vagy az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában, vagy azok megsértésével megállapított szociális ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt pedig kötelezni kell:

a) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére;

b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére;

c) a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás esetében az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére.

(2) Ha az (1) bekezdésben foglalt esetben a hatáskör gyakorlója a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el

a) a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét, és

b) a kamat összegét a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztető helyzet miatt méltányosságból elengedheti, illetve csökkentheti, vagy részletekben megfizettetheti.

(3) A Polgármester a (2) bekezdésben foglaltak szerint méltányosságból akkor engedheti el a megtérítést, ha a jogosult családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegét nem haladja meg. Egyedül élő személy esetén a mindenkori nyugdíjminimum 200 %-át nem haladja meg.

(4) A Polgármester a (2) bekezdésben foglalt esetben a megtérítés összegét méltányosságból a felére csökkentheti annál a megtérítésre kötelezett személynél, akinél az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át nem haladja meg.

II. Fejezet

Pénzbeli ellátások

Rendkívüli települési támogatás

7. § (1) A hatáskör gyakorlója létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. A rendkívüli települési támogatás elbírálásáról átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.

(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.

(4)6 Kunhegyes Város Polgármestere rendkívüli települési támogatásra való jogosultságot állapít meg azon személy részére, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében 200%-át (létfenntartási gonddal küzd).

(5)7 Rendkívüli települési támogatás eseti jelleggel, családonként havonta legfeljebb egy, egy naptári évben legfeljebb három alkalommal állapítható meg. Ettől eltérni rendkívüli indokolt esetben lehet.

(6)8 A rendkívüli települési támogatás egyszeri összegének megállapításakor a család szociális helyzete, a támogatás gyakorisága, a család rászorultságának mérlegelése alapján egyszeri összege nem lehet kevesebb 2000 Ft-nál, de nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosát. Ettől eltérni csak különösen indokolt esetben lehet.

(7)9

(8)10 Ha célszerű felhasználás érdekében a rendkívüli települési támogatást pénzbeli ellátás helyett természetbeni szociális ellátásként nyújtja az önkormányzat, abban az esetben is a pénzbeli ellátásra vonatkozó szabályozás alkalmazásával kerül a döntés meghozatalra.

(9)11 Természetben ellátás különösen: a ruhanemű, az élelmiszer, a tüzelőanyag, a közüzemi díjak, a tankönyv, a tanszer, a tandíj, a mezőgazdasági termékellátás, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló termékek.

(10)12 Ha a rendkívüli települési támogatás tűzifa formájában kerül megállapításra, rászorultnak kell tekinteni a kérelmezőt, ha családjában az egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetében 250 %-át nem éri el.

Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás (Lakásfenntartási települési támogatás)

8. § (1) A hatáskör gyakorlója a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a távhő-szolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, a közös költséghez, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakásfenntartási támogatást nyújt. A lakásfenntartási települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. Elbírálásáról átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.

(2) A lakásfenntartási települési támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(3) A lakásfenntartási települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(4) A lakásfenntartási települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(5) Ha a háztartás

a) (4) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) (4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(6) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(7) A lakásfenntartási települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege: 2015. évben a költségvetési törvényben megállapított összeg.

(8) A normatív lakásfenntartási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(9) A lakásfenntartási települési támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2000 Forint, és nem lehet több, mint 5000 Forint azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(10) A TM kiszámítása a következő módon történik:ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(11) A lakásfenntartási települési támogatást a kérelem benyújtásától számított 8 napon belül meg kell állapítani.

(12) A lakásfenntartási települési támogatás egy év időtartamra kerül megállapításra.

(13) Lakásfenntartási települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Szociális krízistámogatás keretében nyújtott pénzbeli ellátás13

8/A. § (1) A szociális krízistámogatás keretében nyújtott pénzbeli ellátás elbírálásáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

(2) Támogatásra jogosult:

a) az a veszélyhelyzeti korlátozó intézkedésekkel érintett területeken foglalkoztatott, aki 2020. november 1 -je után kereső tevékenységét elveszítette,

b) támogatásra jogosult továbbá az is, aki a közfoglalkoztatási program lejárta után foglalkoztatás nélkül maradt, elhelyezkedése érdekében aktív álláskeresési tevékenységet gyakorolt, de önhibáján kívül keresőtevékenységet nem tudott folytatni.

(3) A (2) bekezdés szerinti jogosultság igazolására mellékelendő irat: személyi igazolvány, lakcímet igazoló hatósági igazolvány, a család tagjainak jövedelmi-vagyoni viszonyait tanúsító igazolások, a munkaviszony megszüntetéséről szóló irat, valamint annak igazolása, hogy a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában álláskeresőként regisztrált személy vagy a fizetés nélküli szabadságot elrendelő vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony szüneteléséről szóló dokumentum.

(4) Méltányosságból települési szociális krízistámogatást a pandémia alatt polgármesterhez benyújtott írásbeli kérelem útján úgy is lehet igényelni, hogy a méltánylást érdemlő élethelyzet – így különösen az esetleges fogyatékosság, egészségkárosodás, betegség, elemi kár vagy más, előre nem látható, rendkívüli esemény, díjhátralék – fennállását a kérelmezőnek hitelt érdemlő módon, az ezt igazoló okiratnak a kérelemhez való csatolásával kell igazolnia (pl.: jövedelem igazolás, orvosi szakvélemény, díjhátralék kikapcsolási értesítés, kárfelmérés).

(5) Támogatásra jogosult jövedelmi viszonyait úgy kell vizsgálni, hogy családjában a kérelem előterjesztését megelőző hónapban az egy főre jutó havi nettó jövedelem összege nem haladhatja meg egyedül élő esetén a mindenkori garantált bérminimum havi összegét, nem egyedül élő esetén a mindenkori minimálbér havi összegét.

(6) A kifizethető szociális krízistámogatás legmagasabb összege pénzbeli ellátásként az (2)-(4) bekezdésben szabályozott szociális helyzetben 100 000,- Ft-ig terjedhet. A pénzbeli ellátás egyösszegben folyósított, vissza nem térítendő ellátás.

(7) Szociális krízistámogatás keretében –különösképpen a (3) bekezdésben foglaltakra – a pénzbeli támogatás természetbeni ellátásként is nyújtható, a természetben nyújtott ellátás formája lehet:

a) önkormányzati ingatlanban lakbértámogatás (lakó helyetti fizetése),

b) téli tüzelő vásárlása,

c) fűtőberendezés (kályha) vásárlása,

d) lakásfenntartási rezsiköltségek megtérítése a szolgáltatók felé,

e) kémény javítása a fűtési lehetőség biztosítása érdekében.

(8) Polgármesteri döntéshozatal esetén a (7) bekezdésben szabályozott természetben nyújtott támogatás összege eseteként nem haladhatja meg a 300.000, - Ft-ot.

(9) Az Oktatási, Kulturális, Szociális, Ifjúsági és Sport Bizottság által elbírált esetekben az igényjogosultaknak adható legmagasabb összegű természetbeni szociális krízistámogatás nem haladhatja meg a 855.000,- Ft-ot.

(10) A természetbeni ellátás egyösszegben folyósított, vissza nem térítendő ellátás.

(11) Ha a települési szociális krízistámogatást természetbeni szociális ellátásként nyújtja az önkormányzat, abban az esetben is a pénzbeli ellátásra vonatkozó eljárásrend alkalmazásával kerül a döntés meghozatalra.

(12) A települési szociális krízis támogatásként megállapított pénzbeli és természetbeni ellátás ugyanazon személynek naptári évente legfeljebb három alkalommal állapítható meg, és a támogatás ismételt megállapítása között legalább 30 napnak kell eltelnie.

(13) A települési szociális krízistámogatás iránti kérelmek a koronavírus-világjárvány elleni védekezés alatt Magyarország Kormánya által kihirdetett veszélyhelyzetben, annak fenn álltáig nyújthatók be.

Mezőgazdasági termékellátás

9. § (1) A hatáskör gyakorlója mezőgazdasági termékellátási települési támogatásban részesítheti az arra szociálisan rászoruló személyeket. A mezőgazdasági termékellátás elbírálásáról átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.

(2) A közösség szociálisan rászoruló tagjai részére a képviselő-testület az Önkormányzat rendelkezésére álló, START közmunkaprogram növénytermesztési programeleme keretében történő munkavégzés eredményéből származó mezőgazdasági termények, növények feleslegéből biztosítja szociális juttatásként a mezőgazdasági termékellátást.

(3) A támogatásra az a szociálisan rászoruló személy jogosult:

a) akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 200 %-át feltéve, hogy

b) a család tagjainak egyike sem rendelkezik termőföld tulajdonnal, továbbá

c) a mezőgazdasági termények, növények beszerzéséről más módon gondoskodni nem tud.

(4) A támogatás a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Intézmény Család- és Gyermekjóléti Szolgálatánál kerül kiosztásra.

(5) A családi szükségletek kielégítését szolgáló támogatásra egy családból csak egy személy jogosult. A kérelem e rendelet 1. sz. melléklete szerint töltendő ki. Minden kérelmező egy évben a betakarításhoz igazodóan egy alkalommal jogosult kérelmének benyújtására.

(6) Az átvételét a jogosult átvételi ív aláírásával igazolja. A mezőgazdasági termékellátás jogcímen kapott egységcsomag tartalmát továbbértékesíteni nem lehet.

(7) A mezőgazdasági termékek mezőgazdasági termékellátásként történő kiosztása kapcsán figyelemmel kell lenni a termékek idényjellegére, valamint a segélyezett egyéb körülményeire.

(8) Nincs szükség igazolásra a (3) bekezdésben foglalt adatok tekintetében, melyek a Polgármesteri Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint amelyet valamely hatóság jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásának tartalmaznia kell, és a személyes adatok tekintetében az adat továbbítását az adott ügy elbírálásához szükséges célból törvény lehetővé teszi, vagy az ügyfél saját személyes adat tekintetében ezt kéri.

(9) Szociálisan rászorultnak tekintendők a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Intézmény Család- és Gyermekjóléti Szolgálata által ismert adatok alapján jövedelmi, vagyoni helyzetüktől függetlenül azok, akik

a) egészségkárosodottak,

b) nyilatkozatban vállalt együttműködés keretében kötelesek együttműködni a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Intézménnyel,

c) hátrányos helyzetű, vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelnek,

d) hátrányos helyzetben élő idősek,

e) családi körülményeire, egészségi, vagy mentális állapotára tekintettel az önkormányzat által a szociális alapellátások igénybevételére meghatározott egyéb feltételeknek megfelelnek.

Ebben az esetben a (5) bekezdéstől eltérően a családgondozó javaslata, jelzése alapján a támogatás hivatalból kerül megállapításra.

(10) A szociális ellátás természetben történő nyújtásáról a kérelem elbírálása során az összes körülmény figyelembe vételével a hatáskör címzettje mérlegelési jogkörében dönt.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

Köztemetés

10. § (1) A hatáskör gyakorlója a Kunhegyesen történt haláleset esetén - a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül - gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről az Sztv.-ben foglaltaknak megfelelően. A közköltségen való eltemettetésről átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.

(2) Az eltemetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól legfeljebb 50 %-ban mentesíthető, ha családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 150 %-át.

(3) A köztemetés teljes költségének megfizetése alól mentesíthető a temetésre köteles személyt, ha családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimumot.

(4) Abban az esetben is mentesíthető a köztemetés költségeinek visszafizetése alól a temetésre kötelezett személy, ha az elhunyt jövedelmének kiesése miatt a család összjövedelme legalább 50 %-os mértékben csökken.

(5) A köztemetés költsége a helyben szokásos legolcsóbb temetés összege, de legfeljebb 70.000,- Ft.

(6) A köztemetés összegét 2011. évtől kezdődően a mindenkori költségvetési rendelet szabályozza.

Ünnepeket megelőző élelmiszercsomag14

11. § (1)15 A hatáskör gyakorlója a kötelezően előírt szociális juttatásokon túl a városban lakóhellyel rendelkező 65. életévét betöltött lakosoknak, valamint a város szociális intézményei által javasolt tartósan beteg és hátrányos helyzetű gyermekek részére a karácsonyi ünnepet megelőzően csomagot ad . Az ünnepekhez kapcsolódó karácsonyi csomag gyermekenként, illetve a helyben lakó 65. életévét betöltött lakosnak személyenként kerül megállapításra.

(2) A 65. évet betöltött lakosok, valamint a tartósan beteg és hátrányos helyzetű gyermekek részére megállapított karácsonyi csomag támogatást a Képviselőtestület hivatalból állapítja meg.

(3) A támogatás egyszeri és kizárólag természetben nyújtható.

(4)16 A karácsonyi csomag értékét a hatáskör gyakorlójának előterjesztésére a Képviselő-testület minden év december 15. napjáig külön határozattal állapítja meg az önkormányzat költségvetésének terhére a még felhasználható önkormányzati költségvetési keret figyelembe vételével. A hatáskör gyakorlójaként a Polgármester jogosult az előterjesztés megtételére.

(5)17 A karácsonyi csomagon felül a Képviselő-testület más ünnepi alkalmak előtt is megállapíthat élelmiszercsomagot az (1)-(4) bekezdésben foglaltak megtartásával.”

IV. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások

12. § (1) Az önkormányzat az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások fenntartásáról gondoskodik az alapellátás keretén belül:

a) szociális étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) idősek nappali ellátása,

e) demens betegek nappali ellátása.

(2) Kunhegyes Város Önkormányzata a szociális alapellátásokat a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Társulás által fenntartott Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Intézményen keresztül biztosítja. A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatások közül az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, a családsegítés és a nappali ellátás (idősek, demens betegek) a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Társulás által (továbbiakban: Társulás) fenntartott Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Intézmény (továbbiakban: Intézmény) keretén belül kerül ellátásra.

13. § (1) Étkeztetést kell biztosítani azoknak a szociálisan rászorult személyeknek és eltartottjaiknak, akik koruk vagy egészségi állapotuk miatt önmaguk ellátásáról gondoskodni nem tudnak.

(2) Szociális helyzete miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt,

a) aki életkora miatt saját ellátásáról gondoskodni képtelen, vagy

b) akinek ellátásáról hozzátartozója, vagy a vele közös háztartásban élő családtagja gondoskodni nem tud,

c) aki hajléktalan személy.

(3) Egészségi állapota miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki

a) mozgáskorlátozottsága miatt fogyatékossági támogatásban részesül

b) tartós betegségben szenved, mely önmaga ellátásában korlátozza

c) fogyatékossága miatt önmaga fenntartásáról gondoskodni képtelen

d) pszichiátriai beteg, szenvedélybeteg.

(4) Kunhegyes Város Önkormányzata a szociális és gyermekjóléti feladatokat a Társulás fenntartásában működő Intézményen keresztül látja el Tiszagyenda és Tiszaroff községekkel együtt. Az Intézménynél alkalmazásra kerülő étkeztetés térítési díjának megállapítása a fenntartó feladata és joga. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról a Társulás esetében a Társulási Megállapodásban megjelölt székhely szerinti települési önkormányzat a Társulási Megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot. A Társulás Társulási Megállapodásának XIII. 1. pontja alapján kapott felhatalmazás alapján az étkezetés, mint alapszolgáltatás igénybevételéről, valamint a térítési díjáról Kunhegyes Város Önkormányzata alkot rendeletet Tiszagyenda Községi Önkormányzat és Tiszaroff Községi Önkormányzat hozzájárulásával.

(5) A szociális helyzet miatti rászorultságot, az egészségi állapot miatti rászorultságot háziorvosi szakvéleménnyel, illetve a fogyatékossági támogatás megállapításáról szóló határozattal kell igazolni.

(6) A jogosultság feltételeinek vizsgálatára az étkezést biztosító szociális intézmény vezetője jogosult.

(7) Az étkeztetés során a kérelmezőt legalább napi egyszeri meleg étkeztetésben kell részesíteni.

(8) Az intézményvezető azonnali hatállyal megtagadhatja, ismételt esetben megszüntetheti az étel kiszolgálását, ha az ellátásra jogosult vagy az őt ellátó személy közegészségügyi, járványügyi szabályokat nem tartja be.

14. § (1) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni:

a) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak.

b) Azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek.

c) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik,

d) azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.

(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését

b) az önálló életvitel fenntartásában az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(3) Kunhegyes Város Önkormányzata a szociális és gyermekjóléti feladatokat a Társulás fenntartásában működő Intézményen keresztül látja el Tiszagyenda és Tiszaroff községekkel együtt. Az Intézménynél alkalmazásra kerülő házi segítségnyújtás térítési díjának megállapítása a fenntartó feladata és joga. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról a Társulás esetében a Társulási Megállapodásban megjelölt székhely szerinti települési önkormányzat a Társulási Megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot. A Társulás Társulási Megállapodásának XIII. 1. pontja alapján kapott felhatalmazás alapján a házi segítségnyújtás, mint alapszolgáltatás igénybevételéről, valamint a térítési díjáról Kunhegyes Város Önkormányzata alkot rendeletet Tiszagyenda Községi Önkormányzat és Tiszaroff Községi Önkormányzat hozzájárulásával.

15. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítséget igénylő személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(2) A szakmai tevékenységi körét részletesen az Sztv., valamint a Gyvt. szabályozza.

(3) Az időskorúak nappali ellátását nyújtó szolgáltatás keretében elsősorban a saját otthonukban élő, tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére továbbá igény szerint megszervezi az ellátottak napközbeni étkeztetését.

(4) Kunhegyes Város Önkormányzata a szociális és gyermekjóléti feladatokat a Társulás fenntartásában működő Intézményen keresztül látja el Tiszagyenda és Tiszaroff községekkel együtt. Az Intézménynél alkalmazásra kerülő idősek nappali ellátása térítési díjának megállapítása a fenntartó feladata és joga. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról a Társulás esetében a Társulási Megállapodásban megjelölt székhely szerinti települési önkormányzat a Társulási Megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot. A Társulás Társulási Megállapodásának XIII. 1. pontja alapján kapott felhatalmazás alapján az idősek nappali ellátása, mint alapszolgáltatás igénybevételéről, valamint a térítési díjáról Kunhegyes Város Önkormányzata alkot rendeletet Tiszagyenda Községi Önkormányzat és Tiszaroff Községi Önkormányzat hozzájárulásával.

(5) Demens betegek nappali ellátása keretén belül külön gondozási egységben vagy csoportban kell ellátni azt a személyt, akinél a külön jogszabályban meghatározott szerv a demencia körébe tartozó enyhe, középsúlyos vagy súlyos kórképet állapít meg. A demenciában szenvedő idősek számára nyújtott alapszolgáltatás igénybe vehető bármely olyan szellemi hanyatlással járó betegség esetén, amelyet szakorvos megállapított és Demencia Centrum is alátámasztott.

(6) Kunhegyes Város Önkormányzata a szociális és gyermekjóléti feladatokat a Társulás fenntartásában működő Intézményen keresztül látja el Tiszagyenda és Tiszaroff községekkel együtt. Az Intézménynél alkalmazásra kerülő demens betegek nappali ellátása térítési díjának megállapítása a fenntartó feladata és joga. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról a Társulás esetében a Társulási Megállapodásban megjelölt székhely szerinti települési önkormányzat a Társulási Megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot. A Társulás Társulási Megállapodásának XIII. 1. pontja alapján kapott felhatalmazás alapján a demens betegek nappali ellátása, mint alapszolgáltatás igénybevételéről, valamint a térítési díjáról Kunhegyes Város Önkormányzata alkot rendeletet Tiszagyenda Községi Önkormányzat és Tiszaroff Községi Önkormányzat hozzájárulásával.

16. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások iránti kérelem az ellátást biztosító intézménynél, annak egyes ellátási formákat biztosító szervezeti egységeinél nyújtható be.

(2) A kérelmek nyilvántartását, elintézési módját az intézményvezető utasításban köteles szabályozni.

(3) A kérelem döntésre való előkészítése – az intézmény szervezeti és működési szabályzata előírásainak figyelembevételével – az intézmény feladata, elbírálása pedig az intézményvezető hatáskörébe tartozik.

(4) A szociális alapszolgáltatás igénybevételének időpontjában - a családsegítés kivételével – az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő, illetve törvényes képviselője megállapodást köt, figyelemmel az Sztv.-ben és a szakmai jogszabályokban foglaltakra.

(5) Házi segítségnyújtást megelőzően az Sztv. 63. § (4)-(8) bekezdése alapján vizsgálni kell a gondozási szükségletet, ez alól kivételt képeznek azok az idősotthoni ellátást igénylő személyek, akiknek gondozási szükséglete a napi négy órát nem haladja meg, vagy a gondozási szükséglet átmeneti jellegű, és a szolgáltatást legfeljebb három hónapig nyújtják.

(6) A gondozási szükségletet a külön jogszabály által létrehozott szakértői bizottság vizsgálja.

(7) Az étkeztetés esetén az ellátás igénylését megelőzően, házi segítségnyújtás esetén a gondozási szükséglet megállapítását követően a kötelező jövedelemvizsgálatot el kell végezni. Az ellátást igénylő személynek az erre vonatkozó iratot a Kunhegyesi Polgármesteri Hivatal Szociális Irodájához kell benyújtania.

(8) A Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Társulás Társulási Megállapodásának XIII. pontja rögzíti a Társulás szolgáltatásai igénybevételének a Társulás által meghatározott feltételeit. A Társulásban résztvevő önkormányzatok megállapodása szerint a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló önkormányzati rendeletet Kunhegyes Város Önkormányzati Képviselőtestülete alkotja meg és vizsgálja felül, azzal, hogy a rendelet elfogadása előtt Tiszagyenda Községi Önkormányzat Képviselőtestülete és Tiszaroff Községi Önkormányzat Képviselőtestülete előzetesen véleményt nyilvánít. A személyes szociális alapszolgáltatások igénybevételéért fizetendő térítési díjakról Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselőtestületének a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló önkormányzati rendelet rendelkezik.

(9) Az intézmény vezetője külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani az olyan személy részére, aki önmaga ellátásáról valamilyen okból gondoskodni nem tud.

(10) Külön eljárás keretében abban az eseten nyújtható a rászorult személy számára ellátás, ha az élete, testi épsége közvetlen veszélynek van kitéve, illetve nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodni tudna.

(11) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátást meg kell szüntetni:

a) az ellátást igénybevevő halála esetén,

b) az igénybevevő intézményi elhelyezése esetén,

c) ha az igénybevevő más településen létesít lakó- illetve tartózkodási helyet,

d) ha szociális helyzetében olyan változás következik be, melyet követően már nem jogosult az ellátásra.

(12) A szociális alapszolgáltatást az intézményvezető megtagadhatja, ismételt esetben pedig az ellátást megszüntetheti, ha az ellátásra jogosult az ellátást szándékosan akadályozza, vagy a személyi térítési díjat határidőben nem fizeti meg, illetve agresszív, fenyegető magatartást tanúsít, vagy a házirendben foglaltakat súlyosan megsérti.

(13) A családsegítés esetében az ellátás megszűnik az aktív korúak ellátásában részesülő személy esetében – amennyiben a családsegítő szolgálattal való együttműködési kötelezettséget írtak elő számára – az aktív korúak ellátása jogerős megszűnésének időpontjában.

(14) Az ellátás megszüntetéséről az intézmény vezetője dönt.

(15) Az ellátás igénybevételével, a szolgáltatás teljesítésével kapcsolatos panaszok kivizsgálása az intézményvezető kötelessége.

(16) Az intézményvezető panasz ügyében hozott döntése felülvizsgálatát az önkormányzat képviselő-testületénél lehet kezdeményezni.

(17) A panaszost az eljárás folyamán, annak mindkét szakaszában meg kell hallgatni.

V. Fejezet

Szociálpolitikai Kerekasztal

17. § (1) Kunhegyes Város Önkormányzatának Képviselőtestülete helyi Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre.

(2) A Kerekasztal szakmai testületi fórum.

(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:

a) a Polgármester,

b) az Alpolgármester

c) a Jegyző,

d) az Aljegyző

e) az Oktatási, Kulturális, Szociális, Ifjúsági és Sport Bizottság elnöke,

f) a Polgármesteri Hivatal szociális irodájának köztisztviselője,

g) a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Intézmény (továbbiakban: KMSZI) vezetője,

h) a KMSZI Gondozási Központ szakmai vezetője,

i) a KMSZI Család-és Gyermekjóléti Központ vezetője,

j) a KMSZI Család- és Gyermekjóléti Szolgálat családsegítője,

k) a Kunhegyesi Református Egyházközség Sarepta Idősek Otthona vezetője,

l) a Sarepta Idősek Otthona szakmai vezetője,

m) a Kunhegyesi Református Általános Iskola, Óvoda és Családi Bölcsőde Hálózat vezetője,

n) a Kunhegyesi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola vezetője,

o) a Kunhegyes Város Óvodai Intézmény, Bölcsőde és Konyha vezetője,

p) a Karcagi SZC Nagy László Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola vezetője,

q) a Nagycsaládosok Egyesülete Kunhegyesi Csoportja vezetője,

r) a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Mozgássérültek Egyesületének Kunhegyesi Csoportja vezetője,

s) Mozgássérülten az Önálló Életért Kunhegyesen Alapítvány elnöke,

(4) A (3) bekezdésben meghatározott személyeket akadályoztatásuk esetén az általuk megbízott személy is képviselheti az ülésen.

18. § (1) A Szociálpolitikai Kerekasztal legalább évente egy alkalommal ülésezik.

(2) Összehívásáról az Oktatási, Kulturális, Szociális, Ifjúsági és Sport Bizottság elnöke intézkedik. A Kerekasztal ülésén a levezető elnöki feladatokat a bizottság elnöke látja el, aki egyben a Kerekasztal elnöke is.

(3) A bizottság elnökének akadályoztatása esetén feladatait a helyettesítésével megbízott bizottsági tag látja el.

(4) A Kerekasztal működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatok ellátásáról, különösen a tanácskozásról készült jegyzőkönyv vezetéséről a Titkársági és Hatósági Osztályt vezető Aljegyző gondoskodik.

(5) A Kerekasztal szociális kérdésekben a problémák kezelése érdekében a jelenlévő tagok szótöbbségével:

a) véleményt alkothat,

b) javaslatot tehet a Kunhegyes Város Önkormányzati Képviselőtestülete felé.

(6) A Szociálpolitikai Kerekasztal javaslattal élhet a (4) bekezdésben meghatározott feladatkörében, hogy a városban meglévő szociális problémák feltárására, kezelésére a helyi intézmények, szervezetek összehangoltabban működjenek.

(7) A Kerekasztal tagjai Kunhegyes Város Önkormányzata HEP Esélyegyenlőségi Fórumának résztvevői. A Helyi Esélyegyenlőségi Program képviselő-testületi elfogadását követően a program megvalósulását, végrehajtását a Kerekasztal figyelemmel követi, tagjai részt vesznek a monitoring és visszacsatolás érdekében tartott felülvizsgálatokon. A felülvizsgálatokon a Kerekasztal feladatkörében megvizsgálja:

a) az egyes esélyegyenlőségi csoportok helyzetének változásait az Intézkedési Tervben meghatározott feladatok időarányos teljesítésével,

b) a Helyi Esélyegyenlőségi Program végrehajtása érdekében elfogadott döntések megvalósulását, valamint

c) a HEP Programban kitűzött és elért eredményeket a többi partnerszervezettel együtt.

19. § (1) A Kerekasztal alakuló ülését e rendelet hatálybalépését követő hat hónapon belül össze kell hívni. Az alakuló ülés dönt a Kerekasztal ügyrendjéről. Az Ügyrend elfogadásához, módosításához egyszerű szótöbbség szükséges. Napirendi pontokra a meghívott tagok közül bárki tehet javaslatot. A Kerekasztal ügyrendjét maga határozza meg.

(2) A Kerekasztal ülései nyilvánosak. A Kerekasztal ülésén szavazati joggal rendelkező tagok döntéseikről, javaslataikról határozati formában döntenek. A Kerekasztal határozatképes, ha legalább 10, szavazati joggal rendelkező tag jelen van. Az érvényes határozathoz a jelen lévő, szavazati joggal rendelkező résztvevők egyszerű szótöbbsége szükséges.

(3) A Kerekasztal Ügyrendjében határozhat tanácskozási joggal meghívottak köréről.

(4) A Kerekasztal tagjait díjazás nem illeti meg, működéssel kapcsolatos egyéb költségeket az önkormányzat költségvetésében kell biztosítani.

(5) A Kerekasztal minden önkormányzati ciklus végén a képviselőtestület megbízatása alatt végzett tevékenységéről tájékoztatja a képviselő-testületet.

Értelmező rendelkezések

20. § E rendelet alkalmazásában:

a) számla: az Általános Forgalmi Adó (ÁFA) értéket is feltüntető ún. készpénzfizetési számla.

b) lakás: kizárólag lakás céljára szolgáló házrész, épület. Nem vonhatók a lakás fogalma alá sem az üzlethelyiségek, sem a kiegészítő gazdasági épületek.

c) életvitelszerű ott-tartózkodás: egy naptári évben 186 nap vagy annál hosszabb idő adott helyen (helyiségben) töltése.

d) Sztv.: az 1993. évi III. tv. a szociális igazgatásról, Flt.: az 1991. évi IV. tv. a foglalkoztatásról, Gyvt.: az 1997. évi XXXI. tv. a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

e) minimális lakásnagyság: a méltányolható lakásigény mértéke a kérelmező és a vele együtt-lakó családtagok (házastárs, élettárs, kiskorú gyermek) számától függően, komfortfokozattól függetlenül:
-1 - 2 személy esetén: 1 - 3 lakószoba
-3 személy esetén: 1,5 - 3,5 lakószoba
-4 személy esetén: 2 - 4 lakószoba
Minden további személy esetében fél lakószobával nő a lakásigény mértékének felső határa. A 3 vagy több gyermeket nevelő család esetében a lakásigény mértékének felső határa miden további személy esetében 1 szobával nő.

f)18 aktív álláskeresési tevékenység: a keresőtevékenység folytatása érdekében az állami foglalkoztatási szerv segítségével vagy egyénileg végzett cselekvő magatartás,

g)19 keresőtevékenység: bármilyen jogcímen jogszerűen végzett személyes közreműködés.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

21. § (1) A rendelet a Kunhegyesi Mikro-térségi Szociális Társulásban résztvevő Tiszagyenda Községi Önkormányzat, Tiszaroff Községi Önkormányzat társult önkormányzatok képviselőtestületeinek egyetértéséről szóló önkormányzati döntések beérkezését követő hónap első napjától lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a pénzben és természetben nyújtott, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 2/2009. (II.13.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

1

A 2. § (2) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 2. § (3a) bekezdését a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (X. 7.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdése iktatta be. A 2. § (3a) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 2. § (4) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 2. § (5) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 2. § (6) bekezdését a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.

6

A 7. § (4) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

7

A 7. § (5) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

8

A 7. § (6) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

9

A 7. § (7) bekezdését a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (X. 7.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

10

A 7. § (8) bekezdését a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (X. 7.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

11

A 7. § (9) bekezdését a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (X. 7.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.

12

A 7. § (10) bekezdését a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (X. 7.) önkormányzati rendelete 1. § (4) bekezdése iktatta be.

13

A „Szociális krízistámogatás keretében nyújtott pénzbeli ellátás” alcímet (8/A. §) a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

14

Az „Ünnepeket megelőző élelmiszercsomag” alcím címe a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

15

A 11. § (1) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

16

A 11. § (4) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (X. 7.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 11. § (4) bekezdése a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

17

A 11. § (5) bekezdését a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 6. § (3) bekezdése iktatta be.

18

A 20. § f) pontját a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 7. §-a iktatta be.

19

A 20. § g) pontját a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 7. §-a iktatta be.

20

A 4. mellékletet a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdése iktatta be.

21

Az 5. mellékletet a Kunhegyes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 8. § (2) bekezdése iktatta be.