Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VI.30.) önkormányzati rendelete
A szociális alapellátások helyi szabályozásáról
Hatályos: 2025. 01. 01Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendelete
A szociális alapellátások helyi szabályozásáról
Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő- testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésének valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésének, 10. § (1) bekezdésének, 25. § (3) bekezdés b) pontjának, 32. § (3) bekezdésének, 45. § (1) bekezdésének, 48. § (4) bekezdésének, 92. § (1) bekezdés a) pontjának és (2) bekezdésének, valamint a 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjának felhatalmazása alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1
Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet tárgyi hatálya az önkormányzati hatáskörben megállapítható szociális rászorultságtól függő támogatási formákra, és a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra terjed ki.
(2) A szociális rászorultságtól függő támogatási formák:
a) rendszeres települési lakhatási támogatás
b) rendkívüli települési támogatás
ba)2 élelmiszer-utalvány, gyógyszer-utalvány,
bb) tüzelő támogatás,
bc) pénzbeli települési támogatás,
bd) temetési települési támogatás,
c) kamatmentes települési támogatás,
d) gyermekvédelmi települési támogatás,
e)3 szünidei szociális gyermekétkezés.
(3) A képviselő-testület az Sztv. 48. § szerint gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről.
(4) Az Önkormányzat gondoskodik a szépkorúak köszöntésértől.
(5) A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatások:
a) tanyagondnoki szolgáltatás,
b) étkeztetés,
c) házi segítségnyújtás,
d)4
e) nappali ellátás,
f) támogató szolgáltatás,
g)5 családsegítés
2. § (1) A rendelet személyi hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 3. §-ában részletesen meghatározott személyekre terjed ki.
(2) A rendelet tárgyi hatálya alá tartozó ügyekben átruházott hatáskörben a polgármester; a jegyző; és a képviselő-testület Egészségügyi, Szociális és Ifjúsági Bizottsága (továbbiakban: bizottság) jár el.
(3) A polgármester jár el az 1. § (2) bekezdés b)-bd) pontjaiban rögzített ellátásokra való jogosultság elbírálásában. A polgármester engedélyezi az 1. § (4) bekezdésben foglaltakhoz kapcsolódó települési támogatás felhasználását. A polgármester természetben nyújtott ellátásként elrendeli az 1. § (3) bekezdésben foglaltakat.
(4) A bizottság jár el az 1. § (2) bekezdés a), c), d) pontjaiban rögzített ellátásokra való jogosultság elbírálásában.
(5) A jegyző jár el az 1. § (2) bekezdés a), d), e) pontjaiban rögzített ellátások elbírálása során a közbenső intézkedések meghozatalában.
(6) A bizottság jár el az 1. § (5) bekezdés a) - f) pontjaiban felsorolt valamely ellátás megállapításáról, ha az intézményvezető a kérelem teljesítését nem javasolja, valamint a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díjának csökkentéséről.
(7)6 Az 1. § (5) bekezdés a)-g) pontokban felsorolt szociális alapszolgáltatásokat az önkormányzat fenntartásában működő intézmény, a Wagner Viktória Szociális Központ (továbbiakban: Központ) nyújtja.
Eljárási rendelkezések
3. § (1)7 Az önkormányzati hatáskörbe tartozó szociális ellátások igénybevételéhez a Polgármesteri Hivatalnál, és a Központnál lehet benyújtani a kérelmet.
(2) A kérelmet a kérelem nyomtatványon kell benyújtani. Amennyiben a kérelmet nem a meghatározott nyomtatványon terjesztették elő, a kérelmezőt hiánypótlás során fel kell hívni a kérelem kitöltésére.
(3) A szociális ellátásokra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni.
(4) A jövedelem és vagyon fogalmánál, számításánál az Sztv.-nek a kérelem benyújtásakor hatályos rendelkezései az irányadóak.
(5)8 A települési támogatásra való jogosultság elbírálásához az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. tv. (továbbiakban: Ákr.) tényállás tisztázására vonatkozó rendelkezései szerint környezettanulmány készíthető. A környezettanulmány elkészítésére a Központ családsegítőjét fel lehet kérni.
(6) A polgármester és a bizottság a szociális ellátásokra való jogosultság elbírálásáról önkormányzati hatósági határozatot hoz.
(7) A hatósági határozat ellen benyújtott fellebbezést a képviselő-testület bírálja el másodfokon.
(8) A véglegessé vált határozattal megállapított támogatások folyósítását, illetve a térítési díjak befizetésének ellenőrzését az önkormányzat végzi.
(9) Amennyiben a kérelmező az eljárás során az ügy szempontjából jelentős valótlan tényt állít, adatszolgáltatási kötelezettségét felhívásra sem teljesíti, az ügy szempontjából jelentős tényt elhallgat, vagy valótlan adatot szolgáltat, az Ákr. szerinti eljárási bírsággal sújtható.
(10) A pénzbeli és természetbeni ellátások elbírálása során az Ákr. eljárási szabályai alkalmazandóak.
(11)9 A települési támogatás hivatalból is megállapítható. Az eljárást kezdeményezheti oktatási-nevelési intézmény, illetve a Központ is. Ez esetben a támogatásban részesülő értesítését követően – amennyiben igényli az ellátást – kell az eljárást lefolytatni.
4. § A képviselő-testület elemi kár esetén, amennyiben a károsult biztosítással nem rendelkezik, kivételes méltányosság gyakorlásával települési támogatásban részesítheti azt a kérelmezőt is, akinek a jövedelme a települési támogatás jövedelemhatárát meghaladja, ugyanakkor a kérelmet megalapozó rendkívüli szükséghelyzetet más módon megoldani nem tudja. Ekkor a támogatás formájának és mértékének megállapítása egyedi elbírálással történik. A támogatás összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszörösét.
5. § (1)10 Illetékességre tekintet nélkül az Önkormányzat a Központ útján étkezést, a polgármester útján természetbeni rendkívüli települési támogatást biztosít annak a rászorulónak, akinek az ellátás hiánya életét, testi épségét veszélyezteti.
(2) Az önkormányzat a folyósított ellátás, illetve a természetbeni támogatás pénzegyenértékét a rászoruló lakóhelye szerinti illetékes szervtől megtérítteti.
6. § (1) Közérdekű önkéntes munkát az önkormányzat az intézményeiben, a feladatellátásuk körében biztosíthat.
(2) A Polgármesteri Hivatal nyilvántartja az önkormányzat intézményeiben biztosítható közérdekű önkéntes tevékenység keretében ellátható munkaköröket.
(3) A Polgármesteri Hivatal a benyújtott kérelmek alapján nyilvántartja a közérdekű önkéntes tevékenység ellátására jelentkezőket.
(4) A Polgármesteri Hivatal tájékoztatja a közérdekű önkéntes tevékenységre jelentkezőket az önkéntes munkalehetőségekről.
(5) A Polgármesteri Hivatal a (2)-(3) bekezdés szerinti nyilvántartások alapján kapcsolatot tart, közvetít a kérelmezők és az intézmények között.
(6) A közérdekű önkéntes munkát vállaló írásbeli kérelme alapján a közérdekű önkéntes tevékenység ellátására írásbeli önkéntes szerződést köt a fogadó szervezettel.
(7) A szerződésnek tartalmaznia kell a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény 6. §-ában foglaltakat.
Szociális rászorultságtól függő ellátások
1. Rendszeres települési lakhatási támogatásra vonatkozó általános rendelkezések
7. § (1)11 A bizottság rendszeres jellegű, legfeljebb 12 havi időtartamú természetbeni, kivételes esetben pénzbeli települési lakhatási támogatást nyújt a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres költségek viseléséhez.
(2)12 A rendszeresen nyújtott települési lakhatási támogatás megállapításának feltétele, hogy a kérelmező a kérelem első alkalommal történő benyújtásával egyidejűleg, de legkésőbb a kérelem benyújtását követő 8 napon belül felkeresi a Központot.
(3)13 A Jegyző megkeresésére a Központ a kérelmező lakóhelyén a megkeresés átvételét követő 15 napon belül helyszíni szemlét tart, és javaslatot tesz a települési lakhatási támogatás természetbeni, vagy pénzbeli formában történő megállapítására, illetve a folyósítás időtartamára. A kérelem csak a javaslat birtokában bírálható el.
(4)14 A Jegyző megkeresésére a Központ a kérelmező lakóhelyén a megkeresés átvételét követő 15 napon belül helyszíni szemlét tart abban az esetben, ha azt a bizottság kezdeményezi, és javaslatot tesz a települési lakhatási támogatás továbbfolyósítására, módosítására, illetve a folyósítás időtartamára vonatkozóan.
(5)15 A Központ helyszíni szemlét tarthat abban az esetben is, ha tudomása szerint a településen élő rászoruló személy vagy család jogosult lehet a támogatásra. Ez esetben a (3) bekezdés rendelkezései szerint jár el.
(6) A rendszeres települési lakhatási támogatás kérelmen tett vagyonnyilatkozatban foglaltak valódiságát ellenőrizni kell.
(7) A rendszeres települési lakhatási támogatást havi egyenlő összegben, legfeljebb 12 hónapra lehet megállapítani.
(8) A kérelmezőt a havi rendszerességgel járó települési lakhatási támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.
(9) A rendszeres települési lakhatási támogatást a következő hónap 5. napjáig kell a jogosult részére folyósítani, illetve a közszolgáltatók felé utalni.
(10) A támogatásba részesülő halála, vagy a lakcíméről való elköltözés esetén a megállapított támogatás folyósítását az elhalálozás, illetve elköltözés hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
(11)16 A támogatás megszűnésétől számított 3 hónapon túl benyújtott kérelem esetében az ismételt megállapítás feltétele a Központ családsegítő javaslata.
2. Rendszeres települési lakhatási támogatás
8. § (1)17 A bizottság a lakásfenntartással kapcsolatos költségek viseléséhez települési lakhatási támogatást állapít meg, ha a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 350 %-át (99.750 Ft), egy személyes háztartás esetében 500 %-át (142.500 Ft), feltéve, hogy a háztartás tagjai egyikének sincs – az Sztv. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerint meghatározott - ingatlan vagyona.
(2)18
(3) A települési lakhatási támogatás havi összege:
a)19 1 személyes háztartás esetén: 5.000 Ft/hó-7.000 Ft/hó,
b)20 2-3 személyes háztartás esetében: 7.000 Ft/hó-8.000 Ft/hó,
c)21 4-5 személyes háztartás esetében: 9.000 Ft/hó-12.000 Ft/hó,
d)22 6 és több személy feletti háztartás esetében: 14.000 Ft/hó.
(4) A települési lakhatási támogatást elsősorban természetben kell biztosítani, a közműszolgáltatók részére történő közvetlen utalással.
(5) A települési lakhatási támogatásra való jogosultság megállapításának, valamint folyósításának feltételeként a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja – a 7. § (2) bekezdésében foglaltakon túl - a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó, a (6) bekezdésben meghatározott feltételeket köteles teljesíteni.
(6) A lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó kötelezettség:
a) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje tisztán tartása;
b) a kerítésen kívüli terület, járda, csapadékvíz-elvezető árok tisztán tartása;
c) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítása.
(7) A kérelmező vagy a jogosult személy udvarát, kertjét abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha
a) a fűfélék kaszálásáról, vágásáról, a gyomnövények eltávolításáról rendszeresen gondoskodnak,
b) a háztartási hulladékot a gyűjtőedényben, a hasznosítható anyagokat az udvarban rendezett formában tárolják, a szilárd tüzelőnek való rendezett formában felhalmozva, nem szétszórtan található,
c) a háziállatok tartására megfelelően kialakított hely áll rendelkezésre, melynek a tisztasága is megfelelő,
d) a kerítés olyan állapotú, amely megakadályozza az állatok elkóborlását és a kisgyermekek járdára, vagy utcára kiszaladását,
e) a ház előtti csapadékvíz-elvezető árok tiszta, a csapadékvíz lefolyása nem akadályozott,
f) a ház előtti növényzet nem akadályozza a forgalmat és a kilátást az úttestre.
(8) Amennyiben bejelentés és annak helyszíni ellenőrzése során, vagy hivatalos tudomásszerzés alapján megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a kérelmezőt, illetve a jogosultat annak teljesítésére megfelelő, de legalább 5 napos határidő kitűzésével a jegyző - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - felszólítja.
(9) Amennyiben a kérelmező, illetve a jogosult a felszólításnak a megadott határidőben önhibájából nem tesz eleget, illetve a határidő módosítását nem kéri, a jegyző javaslatot tesz a bizottságnak a támogatás folyósításának megszüntetésére. A folyósítás megszüntetésére a határozat meghozatala hónapja utolsó napjával kerülhet sor.
(10) Ugyanarra az időszakra egy háztartásban egy kérelmező részére állapítható meg támogatás.
3. Rendkívüli települési támogatás
1. Rendkívüli települési támogatásra vonatkozó általános rendelkezések
9. § (1)23 A polgármester eseti jellegű, illetve meghatározott időtartamú természetbeni, egyedi mérlegelés alapján kivételesen pénzbeli rendkívüli települési támogatást nyújt a létfenntartását időszakosan veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe (tartós betegség, munkanélkülivé válás, térítésköteles egészségügyi szolgáltatás fizetése, stb.) kerülő, vagy váratlanul jelentkező többletköltségük fedezéséről más módon gondoskodni nem tudó személynek, vagy családnak.
(2) Természetbeni támogatásnak minősül különösen a gyógyszerutalvány, az élelmiszer utalvány, tüzelő támogatás, mezőgazdasági termény (burgonya, zöldségfélék, gyümölcs), valamint az intézményi térítési díjtámogatás.
(3) A pénzbeli és természetbeni ellátások iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmet megalapozó igazolás(oka)t (gyógyszer kiváltásról igazolás, tankönyvszámla, tandíj, térítési díj számla, temetési számla, stb.).
2. Élelmiszer-utalvány, gyógyszer-utalvány24
10. § (1)25 A polgármester kérelem, illetve hivatalból indított eljárás alapján élelmiszer-utalványt, gyógyszer-utalványt állapít meg, feltéve, hogy az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 350 %-át, egyedül élő esetén 450 %-át.
(2)26 A támogatás összege élelmiszer-utalvány és gyógyszer-utalvány esetében alkalmanként 20.000 Ft-ig terjedhet.
3. Tüzelő-támogatás
11. § (1)27 A polgármester szociális célú tűzifa- vagy szén támogatást állapít meg a rászoruló kérelmezőnek, ha az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 350 %-át, egyedül élő esetén 500 %-át. A szociális célú tűzifában vagy szénben részesülő kérelmezőtől az Önkormányzat a tüzelőanyagért, és a szállításért ellenszolgáltatást nem kér. Háztartásonként legfeljebb 5 erdei m3 tűzifa vagy 10 q szén biztosítható.
(2) A tüzelő támogatás megállapításánál előnyt élvez:
a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerinti aktív korúak ellátására, időskorúak járadékára, továbbá e rendelet 8. § szerint megállapított rendszeres települési lakhatási támogatásban részesülő személy, család,
b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család.
4. Pénzbeli települési támogatás
12. § (1)28 A polgármester kérelemre kivételesen pénzbeli települési támogatást állapít meg a rendkívüli élethelyzetbe kerülő kérelmezőnek (különösen: gyógyászati segédeszköz vásárlás, betegség esetén munkabér kiesés, munkanélkülivé válás, stb.), feltéve, hogy az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 300 %-át, egyedül élő esetén 400 %-át.
(2)29 A támogatás összege alkalmanként legfeljebb 25.000 Ft-ig terjedhet.
5. Temetési települési támogatás
13. § (1)30 A polgármester pénzbeli települési temetési támogatásban részesíti azt a kérelmezőt, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy köteles volt ugyan, de a számlával igazolt temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, feltéve, hogy az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 350 %-át, egyedül élő esetén 600 %-át.
(2) Nem állapítható meg temetési támogatás, ha az elhalt és a kérelmező között tartási, vagy öröklési szerződés volt, illetve az elhalt temetéséről köztemetés keretében gondoskodtak.
(3) A kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről a kérelmező, vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát.
(4)31 A települési temetési támogatás mértéke 40.000 Ft-60.000 Ft- ig terjedhet.
4. Köztemetés
14. § (1) A polgármester önkormányzati hatáskörben köztemetést rendel el, ha nincs, vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(2) Az önkormányzat a vagyonnal rendelkező elhunyt esetében a közköltségen történő temetés költségét hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy az eltemettetésre köteles személyt a temetési költség megtérítésére kötelezi.
(3)32 Az eltemetésre köteles személy mentesül a közköltségen történő temetés költségének megfizetése alól, amennyiben családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 350%-át, egyedülálló esetében a 400%-át.
(4) Amennyiben a megtérítésre kötelezett egyösszegű megfizetésre nem képes, az önkormányzat és a megtérítésre köteles személy a részletekben történő teljesítésről megállapodást köthet.
5. Kamatmentes települési támogatás
15. § (1)33 A bizottság kamatmentes kölcsönként nyújtott települési támogatást állapít meg a rendkívüli élethelyzetbe (tartós betegség, közüzemi számla hátralék, elemi kár, lakhatást biztosító ingatlanon szükséges halaszthatatlan karbantartás, javítás, stb.) kerülő személynek, vagy családnak, ha az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 300 %-át, egyedül élő esetén 400 %-át.
(2)34 A kamatmentes települési támogatás összege alkalmanként és évente legfeljebb 50.000 Ft lehet. A törlesztő részletek visszafizetésének időtartama 12 hónapon túl nem terjedhet. Életvitelszerűen egy háztartásban élők esetében egyidejűleg 1 fő részére állapítható meg kamatmentes települési támogatás.
(3) A kamatmentes kölcsön folyósításakor a kérelmezővel az önkormányzat hatósági szerződést köt, amelyben rögzíteni kell a visszafizetés feltételeit, valamint a törlesztés elmaradásának jogkövetkezményeit.
(4) Kamatmentes települési támogatás teljes visszafizetéséig újabb támogatást megállapítani nem lehet.
(5) Betegség, vagy elemi kár miatt anyagi segítségre szoruló kérelmezőnek a kölcsönként nyújtott települési támogatás visszatérítését méltányosságból a bizottság elengedheti, vagy mérsékelheti.
6. Gyermekvédelmi települési támogatás
16. § (1)35 A bizottság természetbeni, vagy pénzbeli gyermekvédelmi települési támogatást állapít meg:
a) a gyermeket nevelő szülő, család, várandós anya, valamint a családban nevelkedő gyermek hátrányos helyzete miatt segítségre szoruló személy, család kérelme,
b) a gyermek családban történő nevelkedésének támogatása (gyermek születése esetén a fogadásának elősegítése, tartós hatósági intézkedés alá vett gyermek nevelése, kapcsolattartás, a gyermek családba történő visszahelyezésének elősegítése, stb.) érdekében annak a rendkívüli élethelyzetbe kerülő személynek, vagy családnak,
c) vagy oktatási-nevelési intézmény jelzése alapján a gyermeknevelési többletköltségek (beiskolázási kiadások, tandíj, térítési díj, stb.) fedezésére,
ahol az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 300 %-át, egyedül élő esetén 400 %-át.
(2)36 A támogatás mértéke pénzbeli támogatás esetében alkalmanként és gyermekenként legfeljebb 25.000 Ft lehet. Kivételes esetben (gyermek fogadásának elősegítése, stb.) a támogatás mértéke alkalmanként és gyermekenként legfeljebb 40.000 Ft lehet.
(3)37 A támogatás mértéke természetbeni támogatás (élelmiszer-utalvány, ruházati utalvány, térítési díj, stb.) esetében alkalmanként és gyermekenként legfeljebb 30.000 Ft lehet.
(4)38 Amennyiben az eljárás hivatalból indul, csatolni kell az oktatási-nevelési intézmény, vagy a Központ javaslatát.
7.39 Szünidei szociális gyermekétkezés
17. § (1)40 Az önkormányzat szünidei (évközi és nyári szünet) szociális gyermekétkezés céljára rendkívüli gyermekvédelmi települési támogatást biztosít a Gyermekjóléti Szolgálat által támogatásra javasolt gyermekek részére.
(2)41 A Gyermekjóléti Szolgálat elsősorban a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekek, tanulók, valamint az alapellátás körében ellátott gyermekek, tanulók étkeztetéséhez tesz javaslatot.
(3)42 Különösen azoknak a gyermekeknek szükséges az étkezést biztosítani, akik családjában a melegétel megoldása nehézséget jelent (szülő egyedül nevel gyermeket, betegség, rokkantság esetén….).
(4)43 Az étkezést a szünidő időtartama alatt munkanapokon lehet igénybe venni, a Központból történő elvitellel, kivételesen lakásra szállítással.
Szépkorúak köszöntése
18. §44 A polgármester a szépkorú polgárok számára (90., 95., 100., ..... életév betöltésekor) a személyes köszöntés során 15.000 Ft/fő értékű ajándékot juttat.
Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások
1. A személyes gondoskodás igénybevételére vonatkozó közös szabályok
19. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele általában önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik.
(2)45 A személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet a Központ vezetőjéhez kell benyújtani.
(3) A nappali ellátásba történő felvételi kérelem esetén a háziorvos véleményét arra vonatkozóan ki kell kérni, hogy a kérelmező nem szenved olyan betegségben, amely a közösségben való részvételre alkalmatlanná teszi, vagy a többi ellátott egészségét veszélyezteti.
(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások iránti kérelmekről az ellátást biztosító intézmény vezetője a kérelem benyújtását követő 15 napon belül dönt, és döntéséről értesíti a kérelmezőt.
(5)46 A Központ vezetője a szolgáltatást igénybevevővel írásbeli megállapodást köt az ellátás igénybevételéről.
(6) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni, ha:
a) az ellátás megállapítása határozott időre vagy a feltétel bekövetkeztéig történt,
b) az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 30 napig) nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki,
c) az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi, vagy akadályozza,
d) nappali ellátás esetén az ellátott magatartásával a közösséget zavarja, a házirendet súlyosan megsérti, vagy olyan betegségben szenved, amely a közösség látogatására alkalmatlanná teszi, illetőleg a közösséget veszélyezteti,
e) az ellátott a részére megállapított intézményi térítési díj megfizetését írásbeli felhívás ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne.
(7) Az ellátás megszüntetéséről az intézmény vezetője dönt, és döntéséről értesíti a kérelmezőt. Döntése ellen a kézhezvételtől számított 8 napon belül az Egészségügyi, Szociális és Ifjúsági Bizottsághoz lehet fordulni.
(8) Az intézményvezető külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést és házi segítségnyújtást biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti. A szükséges eljárást az ellátás biztosításától függetlenül utólag ilyen esetben is le kell folytatni.
2. Tanyagondnoki szolgáltatás
20. § (1) Az önkormányzat Bordány nagyközség külterületi lakott helyein három körzetű tanyagondnoki szolgáltatást biztosít. A tanyagondnokok által ellátandó körzetek az alábbiak:
1. Tanyagondnoki körzet: Mező dűlő 10-109., Béke dűlő,
2. Tanyagondnoki körzet: Seregélyes dűlő, Bordányi kiskertek,
3. Tanyagondnoki körzet: Bordány dűlő, Mező dűlő 1-9. hsz.
(2) A három körzetű tanyagondnoki szolgáltatás célja a külterületi, illetve tanyasi lakott helyek intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, valamint egyes alapellátásokhoz, különösen a szociális alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása.
(3) A tanyagondnok által ellátandó egyéb szolgáltatások:
a) külterületen élő ellátottak orvoshoz, szakrendelésre szállítása a település közigazgatási területén belül, indokolt esetben a járás területén,
b) az ellátottak Szociális Központba, egészségügyi ellátásra, Nyugdíjas klubba szállítása,
c) kisebb beszerzések teljesítése, szállítások helyi intézményeknek,
d) ellátottak részére gyógyszerbeszerzés, annak kiszállítása, továbbá bevásárlás, hivatalos és egyéb személyes ügyeik intézésében segítés,
e)47 közreműködés a Központ által a rászorulóknak szervezett élelmiszer csomagok szállításában,
f) speciális családsegítő feladatként a külterületen lakó gyermekek szállításában való közreműködés,
g) közreműködés a szociális alapszolgáltatásban megszervezésre kerülő étkeztetésben,
h) az oktatási-nevelési intézményekbe ételszállítás,
i) az önkormányzati információk közvetítése a külterületi lakosság felé,
j) közreműködés a helyi közösségi, művelődési, sport és szabadidős tevékenységek szervezésében, lebonyolításában.
3. Étkeztetés
21. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorulóknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a)48 a 65. életévet betöltötte és egészségi állapota, szociális körülményei indokolják,
b) átmeneti vagy krónikus betegség miatt megromlott egészségi állapotúak,
c) fogyatékossággal élők,
d) pszichiátriai betegségben szenvedők,
e) szenvedélybetegségben szenvedők,
f) hajléktalan személyek.
(2) Az (1) bekezdés a)-e) pontja szerinti igénylő esetében az ellátás megállapításához szakorvosi, vagy háziorvosi igazolás szükséges.
(3) A szociális étkeztetésre jogosult az a személy is, aki krízishelyzete alapján étkezését önmaga más módon nem képes megoldani.
(4) A szociális rászorultság hiánya esetén a térítési díj mértéke a mindenkori étkeztetés önköltségének összege.
(5) Az étkeztetés történhet:
a) helyben fogyasztással,
b) házhoz szállítással,
c) a jogosult által elvitellel.
4. Házi segítségnyújtás
22. § (1) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni
a) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
b) azokról a pszichiátriai betegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
c) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak,
d) azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.
(2) Házi segítségnyújtásban részesíthető az a személy, akinek tartásra képes és köteles hozzátartozója nincs, vagy tartási kötelezettségét nem teljesíti, valamint eltartási, öröklési, gondozási szerződéssel nem rendelkezik és jövedelmi viszonyai alapján ellátását önmaga más módon nem képes megoldani.
(3) A házi segítségnyújtás igénybevétele szempontjából rászorult az, akinek az egészségi állapota indokolja a szolgáltatás biztosítását.
(4) A gondozási szükséglettel nem rendelkező személy esetében a térítési díj mértéke a mindenkori házi segítségnyújtás önköltségének összege.
23. §49
6. Nappali ellátás
24. § (1)50 Az önkormányzat a Központ szervezeti keretei között idősek nappali ellátását biztosító intézményt tart fenn, amelynek részeként demens személyek nappali ellátását, továbbá pszichiátriai betegek nappali ellátását biztosítja.
(2) A nappali ellátás elsősorban időskoruk vagy egészségi állapotuk miatt szociális vagy mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére.
(3) A demens személyek nappali ellátása elsősorban az idős korú személyek mentális hanyatlásából adódó gondozási környezetet biztosítja, amely az egyéni és csoportos foglalkozások révén támaszkodik a rászoruló idősek még meglévő, mobilizálható képességeire, ezáltal segíti e készségek funkcionális megerősítését, megőrzését, továbbá igény szerint megszervezi az ellátottak napközbeni étkeztetését.
(4) A pszichiátriai betegek nappali ellátása a fekvőbeteg-intézeti ellátást nem igénylő pszichiátriai beteg személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére, továbbá igény szerint megszervezi az ellátottak napközbeni étkeztetését.
(5) Időskorú az a személy, aki az ellátás igénylésének időpontjában elérte a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt, valamint a nők 40 éves szolgálati jogviszonya alapján megállapított jogosultsággal rendelkezik.
7. Támogató szolgáltatás
25. § (1)51 Az önkormányzat a támogató szolgáltatást feladatellátási megállapodás alapján Bordány, Zsombó, Forráskút, Üllés, Pusztamérges települések részére a Központ szervezeti keretei között biztosítja.
(2) A támogató szolgáltatás célja a fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátása, a közszolgáltatások elérésének segítése, illetve az önálló életvitel megőrzésének segítése a lakáson belüli segítségnyújtás biztosítása mellett.
(3) A támogató szolgáltatás igénybevétele során szociálisan rászorultnak minősül a súlyosan fogyatékos személy.
(4) Az ellátás igényléséhez szükséges az igénybevevő fogyatékos személy állapotára vonatkozó orvosi vélemények, kezelési utasítások bekérése, megismerése.
(5) A szociális rászorultság hiánya esetén a térítési díj mértéke a támogató szolgáltatás önköltségének összege.
8. Családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás
26. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítséget igénylő személyek, családok számára nyújt segítséget. Cél a krízishelyzet kialakulásának megelőzése, illetve annak megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.
(2) A családsegítés keretében ellátok feladatok különösen:
a) ügyintézésben segítségnyújtás,
b) tanácsadás,
c) családtámogatási, társadalombiztosítási ellátások igénylése,
d) családban jelentkező konfliktusok kezeléséhez segítségnyújtás,
e) mentális gondozás,
f) szociális ellátások igényléséhez tájékoztatás,
g) pszichoterápiai, egészségügyi, jogi szolgáltatások igénybevételéhez segítségnyújtás,
h) kríziskezelés.
27. §52
9. A személyes gondoskodás térítési díjára vonatkozó rendelkezések
28. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások intézményi térítési díja a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget.
(2)53 Intézményi térítési díjat a demens személyek nappali ellátásáért, a pszichiátriai betegek nappali ellátásáért, a szociális étkeztetésért, a házi segítségnyújtásért, támogató szolgáltatásért, és a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásért kell fizetni, amelynek mértékét a térítési- és szolgáltatási díjak mértékéről szóló rendelet mellékletében megállapított térítési díjat köteles fizetni.
(3)54
(4)55
(5)56
(6)57
(7)58
(8)59
(9)60 A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért fizetendő személyi térítési díjat a Központ vezetője állapítja meg.
(10) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátott rendszeres havi jövedelmének, illetve szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás esetében a szolgáltatást igénybe vevő jövedelmének az Sztv. 116.-117. §-aiban foglalt mértéket.
(11) A demens személyek, továbbá a pszichiátriai betegek nappali ellátása esetében azokra a napokra kell személyi térítési díjat megállapítani, amelyeken az étkeztetést igénybe vették.
(12) Az önkormányzat által térítésmentesen, illetve kedvezményesen biztosított szolgáltatások:
a) Térítésmentes:
aa) heti öt órát meg nem haladó házi segítségnyújtás igénybevétele,
ab) súlyos fogyatékkal élők számára nyújtott támogató szolgáltatás,
ac)61
b)62
(13) Amennyiben a jogosult a személyi térítési díj összegét vitatja, illetve annak mérséklését kéri 8 napon belül az Egészségügyi, Szociális és Ifjúsági Bizottsághoz fordulhat.
(14)63 Kivételes méltánylást érdemlő esetben a bizottság a személyi térítési díjból 50 % mértékű kedvezményt biztosíthat, ha a kérelmező családja tartós létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, különösen, ha haláleset, elemi kár váratlan kiadást okoz és a kérelmező emiatt a személyi térítési díj teljes összegének megfizetésére nem képes. Térítési díj kedvezmény állapítható meg annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 300 %-át, egyedül élő esetén 400 %-át.
(15)64 A Központ vezetője havonta ellenőrzi a megállapított személyi térítési díjak befizetését. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztotta, az intézményvezető 8 napos határidő megjelölésével írásban felhívja annak teljesítésére, melynek eredménytelensége esetén az alapszolgáltatás biztosítását a tárgyhónap utolsó napjával felfüggeszti.
(16)65 A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások intézményi térítési díját minden év március 31-ig a térítési- és szolgáltatási díjak mértékéről szóló önkormányzati rendeletbe foglalva a képviselő-testület állapítja meg, amely indokolt esetben egy alkalommal a tárgyév szeptember 1. napjától változtatható meg.
Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal
29. § (1) Az önkormányzat helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.
(2)66 A helyi szociálpolitikai kerekasztal tagjai: a Központ vezetője, a bizottság kijelölt tagja, a Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézője.
(3) A helyi szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart.
Záró rendelkezések
30. § (1) E rendelet 2021. július 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit a hatályba lépéskor folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
(2)67
31. § E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
1. melléklet68
A bevezető a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. § (2) bekezdés e) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. § (5) bekezdés d) pontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 1. § (5) bekezdés g) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (7) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § (5) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § (11) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (4) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (5) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (11) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdése iktatta be.
A 8. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 8. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja szerint módosított szöveg. A 8. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (2) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 8. § (3) bekezdés a) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 8. § (3) bekezdés a) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdés b) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 8. § (3) bekezdés b) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdés c) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 8. § (3) bekezdés c) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdés d) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 8. § (3) bekezdés d) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A „2. Élelmiszer-utalvány, gyógyszer-utalvány” alcím címe a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 10. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § d) pontja szerint módosított szöveg. A 10. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 10. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 11. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 11. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § e) pontja szerint módosított szöveg. A 11. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg. A 12. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § f) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 13. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § g) pontja szerint módosított szöveg. A 13. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (4) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 14. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 14. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg. A 15. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § h) pontja szerint módosított szöveg.
A 15. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg. A 16. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § i) pontja szerint módosított szöveg.
A 16. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § (3) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § (4) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.
A 7. alcím címe a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.
A 17. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § j) pont, 3. §-a szerint módosított szöveg.
A 17. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § k) pontja szerint módosított szöveg.
A 17. § (3) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 17. § (4) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be. A 17. § (4) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg. A 18. § a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg.
A 19. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 15. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 19. § (5) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 15. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 20. § (3) bekezdés e) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg.
A 21. § (1) bekezdés a) pontja a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 17. §-ával megállapított szöveg.
Az „5. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás” alcímet (23. §-t) a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 24. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 18. §-ával megállapított szöveg.
A 25. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 30.) önkormányzati rendelete 2. § l) pontja szerint módosított szöveg. A 25. § (1) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 19. §-ával megállapított szöveg.
A 27. §-t a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 4. §-a hatályon kívül helyezte.
A 28. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 28. § (3) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 28. § (4) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 28. § (5) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 28. § (6) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 28. § (7) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 28. § (8) bekezdését a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 28. § (9) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 20. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 28. § (12) bekezdés a) pont ac) alpontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § e) pontja hatályon kívül helyezte.
A 28. § (12) bekezdés b) pontját a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § f) pontja hatályon kívül helyezte.
A 28. § (14) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 10. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.
A 28. § (15) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 20. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 28. § (16) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VII. 6.) önkormányzati rendelete 10. § (8) bekezdésével megállapított szöveg. A 28. § (16) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 20. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 29. § (2) bekezdése a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 21. §-ával megállapított szöveg.
A 30. § (2) bekezdése a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1. mellékletet a Bordány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 22. § g) pontja hatályon kívül helyezte.