Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (VII. 29.) önkormányzati rendelete

Tiszadob Nagyközség közigazgatási területén súlykorlátozáshoz kötött behajtás rendjéről

Hatályos: 2022. 08. 01

Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (VII. 29.) önkormányzati rendelete

Tiszadob Nagyközség közigazgatási területén súlykorlátozáshoz kötött behajtás rendjéről

2022.08.01.

Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 3. § (1) bekezdése, 34. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2.pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 3.2. pontja által biztosított véleményezési jogkörében illetékes Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével - a következőket rendeli el:
Súlykorlátozási tilalom

1. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó utakon a súlykorlátozás elrendelését a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 3.) KPM-BM együttes rendelet 14. § (1) bekezdés l) pontjának megfelelő közúti jelzőtábla kihelyezésével kell jelölni.

(2) Az 1. számú mellékletben felsorolt, -elrendelt súlykorlátozás- súlykorlátozást jelző közúti jelzőtáblákkal ellátott útszakaszokra az ott megjelölteknél megengedett legnagyobb össztömegű járművel behajtani tilos.

(3) Az 1. mellékletben felsorolt,-maximum súlyhatár engedéllyel- a súlykorlátozást előíró közúti jelzőtáblákkal ellátott útszakaszokon súlykorlátozás hatálya alá tartozó járművel kizárólag Tiszadob Nagyközség Önkormányzata által kiállított behajtási engedély birtokában szabad közlekedni. A behajtási engedélyek kiadásának, felhasználásának és felülvizsgálatának, valamint visszavonásának rendjét e rendelet szabályozza.

A behajtási engedély kiadásának feltételei

2. § (1) A behajtási engedéllyel kapcsolatos ügyekben a polgármester jár el. A behajtás iránti kérelmet írásban, e rendelet 2. mellékletében található nyomtatvány kitöltésével kell benyújtani. A kérelmet a gépjármű tulajdonosa, üzembentartója nyújthatja be, vagy annak az ingatlannal a tulajdonosa, akihez a súlykorlátozással érintett járművel szállítás történik.

(2) Engedély egy adott gépjárműre adható ki az e rendeletben előírt feltételek fennállása esetén. Amennyiben egy kérelmező több járműre vonatkozóan kíván benyújtani engedély iránti kérelmet, úgy minden járműre külön engedélyt kell kiadni.

(3) behajtási engedély az alábbi esetekben adható ki:

a) a járművel a kérelemben megjelölt ingatlanhoz, vagy onnan árut szállítanak, és az áru be- és kirakodása másként nem oldható meg, vagy

b) a gépjármű forgalmi engedélyében a tulajdonos, üzembentartó, illetve a velük kötött megállapodás alapján megjelölt használó lakóhelye, tartózkodási helye, székhelye, illetve telephelye súlykorlátozással érintett területen található és a gépjárművet a kérelemben megjelölt saját ingatlanán belül –garázsban, udvaron – helyezi el, vagy

c) a behajtott járművel az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatot végez, vagy végeztet, vagy

d) a súlykorlátozási tilalommal érintett területen építési, felújítási munkát végeznek és az építő-, és egyéb anyagok odaszállítása, illetve a bontási anyagok elszállítása másként nem oldható meg.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott feltételek valamelyikének fennállását a kérelmezőnek kérelme benyújtásakor megfelelően igazolni kell.

(5) Amennyiben a behajtási engedély kibocsátásának feltételei maradéktalanul teljesülnek, a polgármester, a behajtási engedélyt a kérelem benyújtásától számított három napon belül adja meg.

Behajtási engedély iránti kérelem

3. § (1) A behajtási engedély iránti kérelemben pontosan meg kell jelölni:

a) a kérelmező nevét, lakcímét, vagy székhelyét, telephelyét
b) az érintett utcát, vagy útszakaszt, területet, amelyre vonatkozóan a kérelmező az engedély kiadását kéri
c) a megközelítendő ingatlan pontos meghatározását, utca, házszám, esetleg helyrajzi számát,
d) a kérelemben meg kell jelölni a 3. § (3) bekezdésben meghatározott valamely feltétel fennállását,
e) azt az időtartamot, amelyre vonatkozóan a behajtási engedélyt kéri,
f) a gépjármű hatósági jelzését (forgalmi rendszámát). Amennyiben a járművet – a vonatkozó jogszabályok szerint – nem kell ellátni hatósági jelzéssel, úgy azt más azonosításra alkalmas módon kell meghatározni.
g) a járműnek a megengedett legnagyobb össztömegét és azt, hogy a jármű a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 3.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú függelékének II. számú, a közúti járművekkel kapcsolatos fogalomtára szerint mely járműkategóriába tartozik.
4. Az engedély érvényességének időtartama

4. § (1) Az engedély a kiadás napjától kezdődően az engedélyező határozatban megjelölt időpontig érvényes. Az engedély érvényességének legrövidebb időtartama 30 nap, leghosszabb időtartama egy év.

(2) Az engedély az (1) bekezdésben meghatározott érvényességi időn belül érvénytelenné válik, ha az engedély kiadásának az e rendeletben meghatározott feltételei már nem állnak fenn. Erről az engedély kiadóját az engedélyesnek haladéktalanul értesíteni kell.

Az engedély használata

5. § (1) Az engedély csak az abban meghatározott járművel történő behajtásra használható fel, más járműre nem érvényes. A behajtási engedélyt a gépjármű vezetőjének a gépjárművel, a súlykorlátozással érintett területen történő közlekedés során magánál kell tartania.

(2) Az engedély csak az abban meghatározott korlátozás alá eső közterületre történő behajtásra jogosít fel.

(3) Az engedélyről bármilyen formában készített másolat nem érvényes, és nem használható fel.

Záró rendelkezések

6. § Ez a rendelet 2022. év augusztus hó 1. napján lép hatályba és ezzel egyidejűleg hatályát veszti Tiszadob Nagyközség Önkormányzata képviselő-testületének a Tiszadob nagyközség közigazgatási területén súlykorlátozáshoz kötött behajtás rendjéről szóló 4 /2020.(III.3.) önkormányzati rendelete.

Tiszadob, 2022. 07.28.
Bán György s.k. Horváth Ernő s.k.
polgármester jegyző
Kihírdetve: 2022. 07. 29-én Horváth Ernő s.k.
jegyző

A súlykorlátozással érintett önkormányzati utak listája

Sorszám:

Utca:

Elrendelt súlykorlátozás:

Maximum súlyhatár (engedéllyel):

1

Esze Tamás

3,5 tonna

10,0 tonna

2

Vásárhelyi

10,0 tonna

20,0 tonna

3

Kölcsey

10,0 tonna

------------------------

4

Temető

3,5 tonna

10,0 tonna

5

Névtelen

5,0 tonna

10,0 tonna

6

Dózsa Gy.

10,0 tonna

-------------------------

7

Honvéd

10,0 tonna

--------------------------

8

Kossuth

5,0 tonna

10,0 tonna

9

József A.

5, 0 tonna

-------------------------

10

Dobó

3, 5 tonna

-------------------------

11

Vörösmarty

10,0 tonna

-------------------------

12

Gárdonyi

10,0 tonna

-------------------------

13

Ságvári

20,0 tonna

------------------------

14
15

Jókai
Hunyadi

10,0 tonna
10,0 tonna

------------------------
-------------------------

BEHAJTÁSI ENGEDÉLY KÉRELEM

Az igénylő neve / cégnév:

Telefonszám:

Lakcím / székhely / telephely:

A kérelmezett útszakasz:

A megközelítendő ingatlan címe / hrsz-a:

Az engedély érvényességének kérelmezett időtartama:

A gépjármű tulajdonosa / üzembentartója

A gépjármű forgalmi rendszáma / hatósági jelzése / azonosítója:

A jármű megengedett legnagyobb össztömege:

A jármű kategóriája:

A behajtási engedély kiadását a …/2022. (VII…) önkormányzati rendeletben foglaltak alapján, a következő indokok alapján kérem:

TISZADOB NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA

KÉPVISELŐ-TESTÜLETE

Tiszadob nagyközség közigazgatási területén súlykorlátozáshoz kötött behajtás rendjéről

szóló

5/2022. (VII.29.)

önkormányzati rendelet

indokolása

Általános indokolás

Az önkormányzati rendelet újra alkotását az indokolja, hogy a Sz.-Sz.-B. Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztálya törvényességi felhívással élt Tiszadob Nagyközség Önkormányzata képviselő-testületének a Tiszadob nagyközség közigazgatási területén súlykorlátozáshoz kötött behajtás rendjéről szóló 4 /2020.(III.3.) önkormányzati rendeletével kapcsolatosan. A hatályos rendeleti szabályozásnak részei, paragrafusai, bekezdései, pontjai törvénysértő rendelkezéseket tartalmaztak. Megvizsgálva a törvényességi felhívást, azzal egyetértettünk, a módosítások helyett új rendeletet alkotunk, mivel az önkormányzatunk tulajdonában és kezelésében lévő helyi közutak helyenként olyan igénybevételnek vannak kitéve, amelyet azok, állagromlás nélkül képtelenek elviselni. A rendelet megalkotásával lehetővé tesszük a túlsúlyos járművek engedéllyel történő önkormányzatunk fenntartásában és kezelésben lévő úthasználatát, ezzel tehermentesítve az utak túlzott igénybevételét.

Részletes indokolás

1. §

-hoz

Ez a szakasz rögzíti a súlykorlátozási tilalom alávont, valamint a behajtási engedéllyel használható helyi, belterületi utakat, melyeket a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

2. §

-hoz

Rögzítésre került a behajtási engedély feltételei, illetve szabályozza, hogy a súlykorlátozással terhelt járművek mikor vehetik igénybe a kijelölt utakat. Megjelölésre került az eljáró szerv-polgármester.

3. §

-hoz

Ez a szakasz tartalmazza a behajtási engedély kérelmének tartalmát

4. §

-hoz

Ebben a szakaszban lett szabályozva a behajtási engedély érvényességének ideje.

5. §

-hoz

Rögzítve lett az engedély használatának szabályozása.

6. §

-hoz

Ez a szakasz az önkormányzati rendelet hatálybaléptetéséről, valamint a tárgyban korábban alkotott önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről szól.
Tiszadob, 2022. 07. 28. Horváth Ernő s.k.
jegyző
Tisztelt Képviselő-testület!
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. Tv. 17. § (1) bekezdése alapján a jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű – előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható követelményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményről a testületet tájékoztatni kell.
A hatásvizsgálat során be kell mutatni:
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.
A fentiek alapján a rendelet megalkotásának várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:
1. A rendeletalkotás valamennyi jelentősnek ítélt hatása, különösen:
1.1. társadalmi hatása: Az alkotott rendelet megalkotásával a járműveknek lehetőséget biztosítunk a súlykorlátozással ellátott belterületi utak használatához.
1.2. gazdasági hatása: A rendelet megalkotásával hosszabb időn keresztül nem kerül önkormányzati kiadás az utak állapotának javítására.
1.3. költségvetési kihatása: A tervezett rendeletnek nincsen költségvetést érintő hatása.
2. A rendeletalkotás környezeti és egészségügyi következményei: A rendelet elfogadása nem eredményez települési környezeti és egészségügyi változásokat.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet elfogadása és alkalmazása nem jelent többlet adminisztratív terhet az önkormányzati dolgozók számára.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Egyrészt a tárgyban alkotott korábbi rendeletünk több pontja törvényt sértett, ezért is indokolttá vált az újra szabályozása, másrészt fontos a belterületi, önkormányzat fenntartásában lévő utak állagmegóvása, valamint a biztonságos közlekedés érdekében a rendelet megalkotása.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet megalkotása nem jár személyi, szervezeti, tárgyi feltételek biztosításának kötelezettségével.
Tiszadob, 2022. 07. 28. Horváth Ernő s.k.
jegyző