Nagytarcsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VII. 26.) önkormányzati rendelete
NAGYTARCSA KÖZSÉG Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VII.26.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2022. 07. 27- 2022. 10. 07 00:01Nagytarcsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VII. 26.) önkormányzati rendelete
NAGYTARCSA KÖZSÉG Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VII.25.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Nagytarcsa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontja szerinti feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján a következő rendeletet alkotja.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az Önkormányzat elnevezése: Nagytarcsa Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), székhelye: 2142 Nagytarcsa, Rákóczi u. 4.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete: Nagytarcsa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület)
(3) Az Önkormányzat működési területe: Nagytarcsa község
(4) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Nagytarcsai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal), székhelye: 2142 Nagytarcsa, Rákóczi u. 4.
(5) Az Önkormányzat lapja a „Nagytarcsa” (továbbiakban: Önkormányzati lap) címet viseli.
(6) Az Önkormányzat hivatalos internetes honlapcíme (a továbbiakban: honlap): www.nagytarcsa.hu.
(7) A Képviselő-testület a közzététel helyben szokásos módját a következők szerint határozza meg:
a) az Önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelentetés és
b) a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés.
2. § (1) A helyi önkormányzati jogok Nagytarcsa község választójoggal rendelkező lakosainak közösségét illetik meg. A választópolgárok a Képviselő-testületbe választott képviselők útján és a helyi népszavazáson való részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz való jogaikat. A helyi népszavazás részletes szabályait külön rendelet állapítja meg.
(2) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg. A Képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(3) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei, úgymint
(4) a polgármester, a Képviselő-testület bizottságai, a Hivatal és a jegyző látják el.
3. § (1) Az Önkormányzat jelképei: címer, zászló.
a) Az önkormányzat címere: A címer kissé kerekített oldalú háromszög pajzs, felül kék, alul zöld mezőre osztott. A zöld mezőből emelkedik ki az aranyszínű szkíta, sámáncsörgő, mely nagytarcsai lelet, kora 2500 évre tehető. A pajzson a szoborcsörgő felett az egyik oldalon a sugarasan aranyló nap, a másik oldalon az aranyszínű fogyó hold látható.
b) az Önkormányzat zászlaja:
ba) A zászló téglalap alakú, két egyenlő szélességű kék és zöld színű sávból áll.
bb) A zászló első felében helyezkedik el a címerpajzs, felette aranybetűkkel a falu neve, a zászló végét arany rojt zárja.
(2) Az önkormányzat jelképeit a község rendezvényein, okiratain, nemzeti és községi ünnepeinken, valamint nemzetközi és települések közötti kapcsolatokban lehet használni.
(3) Az Önkormányzat jelképeit a polgárok ingatlanjaik díszítésére használhatják. A jelképek használatával összefüggésben felmerülő kérdésekben a Képviselő-testület dönt
(4) Tilos a jelképeket termék (áru) forgalmazásánál, reklám célra használni.
(5) Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI
4. § (1) Az Önkormányzat ellátja a törvényben számára meghatározott kötelező feladat- és hatásköröket, valamint önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv feladat- és hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.
(2) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, valamint a jegyzőre átruházhatja, az átruházott hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható. A Képviselő-testület a rendeleti szabályozást nem igénylő ügyekben feladat-és hatásköreit minősített többséggel hozott határozatával ruházhatja át. A polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét az 1. számú melléklet tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület hatásköréből nem ruházhatóak át a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 42. §-ában felsorolt hatáskörök, továbbá:
a) alapítvány létrehozása, alapítványhoz történő csatlakozás;
b) az Önkormányzati lap kiadói jogainak gyakorlása;
c) azok a feladatok, melyeket törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
A Képviselő-testület megalakulása
5. § (1) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belüli időpontra és az ülést a polgármester vezeti le. Az alakuló ülésen a választás eredményéről a Helyi Választási Bizottság elnöke, akadályoztatása esetén helyettese beszámol. Az alakuló ülésen a polgármester és a képviselők esküt tesznek a Képviselő-testület előtt és erről okmányt írnak alá. Az esküvevő a Helyi Választási Bizottság elnöke, akadályoztatása esetén helyettese.
(2) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
(3) A képviselő-testület elnöke a polgármester.
A Képviselő-testület ülései
6. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkét tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy mindkettőjük tartós akadályoztatása esetén a korelnök (jelenlévő legidősebb képviselő) hívja össze és vezeti.
(2) A Képviselő-testület az üléseit a Hivatal dísztermében, illetve indokolt esetben külső - a meghívóban megjelölt - helyszínen tartja.
(3) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
(4) A Képviselő-testület rendes ülése 17.00 órától legfeljebb 21.00 óráig tart. Ha 21.00 órakor még van napirendi pont, a Képviselő-testület minősített többségi szavazással dönt az ülés folytatásáról. Amennyiben az ülés nem folytatódik, a polgármester a még meg nem tárgyalt napirendi pontok tárgyalására az ülést nyolc napon belüli időpontra ismételten összehívja. A képviselőtestület előzetes egyeztetése alapján valamennyi képviselő és a polgármester egyetértésével a fenti időponttól eltérhet az ülés kezdő időpontja.
(5) A meghívót a napirendi pontok megjelölésével elektronikus levél útján, valamint az egyes napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket a Hivatal szerverének privát felhőjében legalább három munkanappal az ülést megelőzően a képviselők részére elérhetővé kell tenni. Az esetleges előterjesztés-kiegészítést legkésőbb az ülést megelőző munkanapon elérhetővé kell tenni a képviselők és bizottsági tagok számára.
(6) Azt az előterjesztést, mely a meghívóban szereplő napirendi ponthoz kapcsolódik, de az a (5) bekezdésben megjelölt időpontban még nem áll rendelkezésre, legkésőbb az ülést megelőző munkanapon kell a képviselők számára elektronikusan elérhetővé tenni.
(7) A Képviselő-testület ülésére a polgármester meghívhatja a napirendben érintett szervezeteket vagy személyeket.
(8) Az ülés meghívóját és a nyilvános ülések előterjesztéseit a képviselők részére történő elérhetővé tétellel egyidejűleg az Önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni.
(9) Rendkívüli képviselő-testületi ülést kell összehívni - a Mötv. 44. §-ában meghatározottak szerint - a települési képviselők egynegyedének vagy a Képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Bármelyik indítvány alapján a rendkívüli testületi ülést a polgármester, illetve az (1) bekezdésben meghatározott személy köteles összehívni annak kezdeményezésétől számított 15 napon belüli időpontra. A meghívónak tartalmaznia kell a testületi ülés indokát, időpontját, helyszínét és napirendjét.
(10) A rendkívüli ülés meghívóját és előterjesztéseit a polgármester köteles az ülés előtt legalább 2 munkanappal az ülést megelőzően, elektronikus levél formájában a képviselők részére eljuttatni.
A Képviselő-testület munkaterve, előterjesztések
7. § (1) A Képviselő-testület az éves munkatervének megfelelően ülésezik.
(2) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni valamennyi képviselőtől, a Képviselő-testület bizottságaitól és a jegyzőtől. A munkaterv tervezetét a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
(3) A munkaterv tartalmazza a képviselő-testületi ülések tervezett időpontját, napirendjét, valamint a közmeghallgatás időpontját.
8. § (1) Előterjesztés kizárólag írásban készülhet. Az előterjesztésnek formai és tartalmi szempontból alkalmasnak kell lennie a megalapozott döntésre. A megfelelő színvonalú, tárgyalásra és döntésre alkalmas tervezet elkészítéséért az előterjesztő felel.
(2) Az előterjesztés tartalmi elemei:
a) a tárgy pontos meghatározása;
b) mindazok a tények, körülmények, adatok, információk ismertetése, melyek a megalapozott döntés meghozatalához szükségesek;
c) ha az előterjesztés alapján többféle döntést lehet hozni, ebben az esetben az alternatív határozati javaslatok felsorolása;
d) a tárgyban esetlegesen létező korábbi döntések ismertetése, hatályon kívül helyezésére vagy érvényben tartására vonatkozó javaslat;
e) egyértelműen megfogalmazott és a végrehajtás szempontjából ellenőrizhető feladatok, határidők, valamint a végrehajtásért felelős személyt megjelölő határozati javaslatok;
f) a határozati javaslatnál annak feltüntetése, hogy elfogadása egyszerű vagy minősített többséget igényel;
g) a döntési alternatívákhoz kapcsolódó gazdasági és pénzügyi hatások elemzése és számszerűsítése.
(3) A Képviselő-testület elé döntésre az illetékes bizottság által a feladat- és hatáskörébe tartozó, általa tárgyalt és határozati formában véleményezett ügyek kerülhetnek. Minősített többséggel a Képviselő-testület dönthet úgy, hogy a bizottság által nem tárgyalt ügyet is napirendre vesz és arról érdemben dönt.
(4) A bizottságnak az előterjesztést elutasító álláspontja a napirendre vételnek nem akadálya.
(5) Előterjesztésre jogosult:
a) a polgármester, az alpolgármester;
b) a bizottság;
c) bármely képviselő;
d) a jegyző,
e) az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaság vezetője a társaságra vonatkozó döntést igénylő kérdésben;
f) az önkormányzati intézmény vezetője az intézményre vonatkozó döntést igénylő kérdésben.
Sürgősségi indítvány
9. § (1) A sürgősségi indítvány olyan előterjesztés, indítvány, ami a képviselő-testületi ülésre szóló meghívóban nem szerepel.
(2) Sürgősségi indítványt írásban terjeszthet elő a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a bizottság, vagy együttesen legalább két képviselő. A sürgősségi indítványt a polgármesternél – az indokok megjelölésével – az ülést megelőző munkanapon lehet előterjeszteni.
(3) A sürgősségi indítványokat legkésőbb a testületi ülést megelőző munkanapon kell a képviselők és a bizottsági tagok számára hozzáférhetővé tenni.
(4) A Képviselő-testület elé rendelet-tervezetet sürgősségi indítvánnyal nem lehet előterjeszteni.
(5) A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel határoz.
Az ülések nyilvánossága
10. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános, azon – az erre kijelölt helyen – hallgatóként bárki megjelenhet. A hallgatók az ülést nem zavarhatják.
(2) Zárt ülést kell tartani:
a) a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) pontjában foglalt esetekben,
b) a Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt esetekben azzal, hogy az érintettet az ülést megelőzően írásban, vagy ha az ülésen jelen van, szóban nyilatkoztatni kell, kívánja-e zárt ülés tartását.
(3) A Képviselő-testület zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekeit sértené.
(4) A zárt ülésen a Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vesznek, vehetnek részt.
(5) A zárt ülésen hozott határozatot nyilvánosságra kell hozni, kivéve, ha a nyilvánosságra hozatalt jogszabály tiltja.
A képviselő-testület ülésének általános tanácskozási rendje, az ülés megnyitása és a napirend elfogadása
11. § (1) A Képviselő-testületi ülés elnöke
a) az ülést megnyitja,
b) felkéri a jegyzőt névsorolvasásra,
c) megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét, számba veszi az előre bejelentett és bejelentés nélkül távollévő képviselőket,
d) javaslatot tesz a napirendekre és tájékoztatást ad a beérkezett sürgősségi indítványokról.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni. AZ ülést be kell rekeszteni, ha a testületi tagok létszáma a testületi ülés alatt a határozatképességet jelentő létszám alá csökken.
(3) Az ülést levezető elnök megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét és a távollévők számát. A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.
(4) Határozatképtelenség esetén az ülést – változatlan napirenddel – nyolc napon belüli időpontra ismét össze kell hívni.
(5) A napirendet a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel fogadja el.
(6) A rendes ülés első, kötelező napirendi pontja a képviselő-testületi ülés napjáig lejárt határidejű, végre nem hajtott határozatokról szóló polgármesteri jelentés.
(7) Amennyiben az ülés elnöke meggyőződött arról, hogy több indítvány, kérdés, bejelentés nincs, az ülést bezárja.
Az egyes napirendek tárgyalásának általános rendje
12. § (1) Az ülés levezetője napirendi pontonként megnyitja, vezeti, illetve lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat. Elhúzódó vita lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását. A javaslatról a testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) A napirendi pont vitája az előterjesztés ismertetésével kezdődik. Először az előterjesztő, illetve az előterjesztést készítő jogosult az előterjesztést ismertetni, az előterjesztéshez magyarázatot fűzni, ezt követően az elnök az előterjesztést előtárgyaló bizottságok határozati javaslatának ismertetését kéri. Ezután az előterjesztőnek rövid, értelmezést igénylő kérdéseket lehet feltenni, legfeljebb 1 percben. Az előterjesztő válasza után kezdődik az érdemi vita.
(3) Az ülést levezető elnök jogosult, de nem köteles szót adni az ülésen megjelent lakosságnak, illetve a tanácskozási jog nélküli személyeknek.
(4) Kötelező szót adni kérésük esetén:
a) a tanácskozási joggal bíró személyeknek;
b) a jegyzőnek, és az általa felhatalmazott köztisztviselőknek;
c) az ügyrendi hozzászólást jelző képviselőnek.
13. § (1) Ügyrendi javaslat a Képviselő-testület ülésének vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat, illetve az ezzel kapcsolatos álláspont.
(2) Bármely képviselő tehet ügyrendi javaslatot. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, azonnal, egyszerű többséggel határoz. A javaslatról történő határozathozatal előtt csak azok kaphatnak szót, akik a javaslatig már szólásra jelentkeztek.
14. § (1) Az ülés levezető elnöke gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról. A tanácskozás rendjének megtartása érdekében:
a) Rendzavarás esetén az elnök a rendzavarót figyelmezteti, szükség esetén távozásra szólítja fel. Ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja. A félbeszakított ülést az elnök nyolc napon belül, a nem tárgyalt napirendi pontokkal ismét összehívja.
b) A polgármester rendreutasítja azt a képviselőt, aki az Önkormányzat tekintélyét rombolja, vagy valamelyik képviselőre illetlen vagy sértő kifejezést használ. Megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a rendreutasítást követően ismételten illetlen vagy sértő kifejezést használ. Figyelmeztetés nélkül megvonhatja a szót attól a képviselőtől, aki a polgármester ülés vezetése során hozott döntését, vagy ülésvezetését - ügyrendi javaslat kivételével - kifogásolja.
(2) Az ülés elnökének a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben szabályozott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
A döntéshozatal szabályai
15. § (1) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, egyszerű többséggel hozza. A javaslat elfogadásához a jelenlévő önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A nyílt szavazás főszabályként szavazógéppel történik, egyéb esetben kézfeltartással, vagy szavazólappal.
(2) A nyílt szavazás név szerinti is lehet. A Képviselő-testület név szerint szavaz az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára. Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni. Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi javaslatot tartalmazó) kérdésekben. Név szerinti szavazás esetén a Képviselő-testület tagjai névsor szerint adják le szavazataikat, melynek során szóban kötelesek a véleményüket a (4) bekezdésben meghatározott formában kinyilvánítani.
(3) A Mötv. 74. § (1) bekezdésében foglalt esetekben titkos szavazást tart, a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást tarthat. A titkos szavazás a képviselő-testület döntése szerint szavazógéppel vagy szavazólappal történhet. A szavazólappal történő titkos szavazás lebonyolítása, és az eredmény megállapítása a Képviselő-testület tagjaiból álló, adott ügyre választott ad-hoc bizottság feladata. A bizottság létszáma három fő. A bizottság tagjai közül elnököt választ. A szavazás eredményéről az elnök tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(4) Szavazni csak személyesen, „igen”, „nem”, illetve „tartózkodom” nyilatkozattal lehet. A tartózkodás a szavazás eredményének a szempontjából ellenszavazatnak minősül.
16. § (1) A Képviselő-testület döntése lehet:
a) rendelet,
b) határozat.
(2) Az e rendeletben előírt esetekben a Képviselő-testület minősített többségű döntést hoz. A minősített többség szükségessége esetén azt az elnöknek a szavazás előtt be kell jelentenie. A minősített többséghez az önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.
(3) A Képviselő-testület minősített többségű döntése kell:
1. rendeletalkotáshoz;
2. a képviselő-testület szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás, felmentés;
3. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
4. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
5. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;
6. a helyi önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházására vagy nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átvételére vonatkozó döntés;
7. összeférhetetlenség megállapítása;
8. méltatlanság megállapítása;
9. a képviselői megbízás megszűnéséről való döntés;
10. a zárt ülés elrendeléséről szóló döntés, ha az önkormányzat vagyonával rendelkezik, vagy az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, valamint a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás tartása az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené;
11. a képviselő döntéshozatalból való kizárásához;
12. zárt ülés elrendeléséhez;
13. intézmény, gazdasági társaság alapításához, megszüntetéséhez és alapító okiratának módosításához;
14. önkormányzati társulás létrehozásához, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez való csatlakozáshoz;
15. külföldi önkormányzattal történő együttműködési megállapodáshoz, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozáshoz;
16. a településfejlesztési koncepció elfogadásához;
17. képviselő-testületi hatáskör átruházásához és visszavonásához;
18. önkormányzati tulajdonú vagyontárgyak üzleti vagyonná, korlátozottan forgalomképessé vagy forgalomképtelenné minősítéséhez;
19. sürgősségi indítvány napirendre vételéhez;
20. önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaság, intézmény tevékenységi körének meghatározásához, a működés szervezeti rendjének jóváhagyásához, vezetőjének prémiumfeladatára, a prémium összegére és a kifizetés jóváhagyására vonatkozó döntéshez, az Önkormányzat által alapított társaság mérlegének, üzleti tervének, éves beszámolójának elfogadásához;
21. rendeletalkotási koncepció elfogadásához;
22. önkormányzati vagyon, vagyon értékű jog ellenérték nélküli lemondásához, ellenérték nélküli hasznosításához;
23. Közterület elnevezéséhez, emlékmű állításához;
24. Közalapítvány létrehozásához;
25. Kötvény kibocsátásához, befektetéshez vagy más, a költségvetés által nem részletezett kiadáshoz;
26. Az önkormányzat vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának átruházása;
27. Helyi népszavazásra irányuló kezdeményezés elutasításához, valamint népszavazás elrendeléséhez;
28. Ingatlan elidegenítési tilalom alóli felmentés megadásához.
(4) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.
(5) A (4) bekezdés szerinti személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a meghozott határozatot vissza kell vonni, és az ügyet az érintettség ismeretében megismételt szavazásra kell bocsátani úgy, hogy a mulasztó képviselő az új döntéshozatalban nem vehet részt. A kizárási szabályokat nem kell alkalmazni, ha a Képviselő-testület döntéshozatala saját tagjának választására, kinevezésére, megbízására vagy delegálására irányul.
(6) A határozati javaslat szövegét szavazásra egyértelműen kell feltenni. A szavazás először a módosító indítvány(ok)ról, végül az egész rendeleti vagy határozati javaslatról történik. A módosító indítvány(ok)ról a benyújtás sorrendjének megfelelően kell szavazni.
(7) Egymásnak ellentmondó módosító indítványok esetén az azokról való szavazás sorrendjéről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
(8) Ha a képviselő a szavazást követően azonnal jelzi, hogy a határozati javaslat félreérthető módon hangzott el, egy alkalommal kezdeményezheti a szavazás megismétlését. Az indítványról a Képviselő-testület vita nélkül, azonnal, egyszerű többséggel határoz. A levezető elnök a Képviselő-testület szavazás megismétlésére vonatkozó határozatának megfelelően a szavazást megismételteti vagy a szavazást lezárja.
(9) Módosító indítványt a vita lezárásáig írásban, kivételes esetben szóban, az ülés levezető elnökénél nyújthatnak be az előterjesztésre jogosultak. Ettől eltérően a költségvetés, költségvetés-módosítás és zárszámadás tárgyalása során az előterjesztéshez a módosító indítványokat a testületi ülést megelőző munkanapon le kell adni a polgármesternél írásban, a költségvetési forrás megjelölésével.
(10) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat törvényességét érintő észrevételt kíván tenni.
(11) Az ülésvezető megállapítja a szavazás eredményét. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.
Rendeletalkotás
17. § (1) A Képviselő-testület az Alaptörvényben kapott felhatalmazás alapján és szerint a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A rendeletalkotást kezdeményezhetik:
a) polgármester,
b) képviselő,
c) Képviselő-testület állandó bizottsága,
d) jegyző,
(3) Az önkormányzati rendelet szakmai előkészítése főszabályként a jegyző feladata.
(4) A rendelettervezethez írásos előterjesztést kell készíteni. A Képviselő-testület elé terjesztendő rendelettervezet tartalmi követelményei különösen a következők:
a) a rendelet megalkotásának indokai, szükségessége;
b) a rendelettervezet teljes szövege;
c) előzetes hatásvizsgálat elkészítése.
(5) Az elfogadott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. A rendelet kihirdetéséről és nyilvántartásáról a jegyző köteles gondoskodni.
(6) A rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni, valamint gondoskodni kell annak a honlapon történő közzétételéről is.
(7) A rendeleteket és határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan, arab számmal kell ellátni és róluk nyilvántartást kell vezetni, amelyről a jegyző gondoskodik.
Interpelláció
18. § (1) Az interpelláció önkormányzati ügyben a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz írásban (írásbelinek minősül az e-mail útján érkező interpelláció) benyújtott illetve szóban elmondott olyan előterjesztés, amely problémát tár fel és arra kér választ, hogy az miként szüntethető meg, vagy valamilyen mulasztás, helytelen gyakorlat, panasz orvoslását kéri. Az interpelláció nem foglalhat magában előkészítést igénylő önálló napirendet.
(2) Interpelláció a Képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottsági elnökhöz intézhető.
(3) Az interpellációt legkésőbb az ülést megelőző 2 munkanappal - az (1) bekezdésben meghatározott módon - kell benyújtani a polgármesternél vagy a jegyzőnél és lehetőséget kell adni a képviselő-testületi ülésen a szóban történő előadásra is. Az interpellációnak tartalmaznia kell az interpelláció tárgyát, rövid leírását.
(4) A szabályszerűen előterjesztett interpelláció a napirend része. Az interpellációról vitát nem lehet nyitni.
(5) Interpellálni csak képviselőnek van joga.
(6) Az interpellációra az interpellált az ülésen szóban vagy 30 napon belül írásban köteles válaszolni. Az írásbeli választ valamennyi képviselő részére kézbesíteni kell.
(7) Ha az interpellációra adott választ az interpelláló képviselő nem fogadja el, akkor a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz a válasz elfogadásáról, illetve elutasításáról
(8) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, további vizsgálat és javaslattétel céljából a kérdést bizottság elé utalja. Az illetékes bizottság kijelöléséről a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. A bizottság állásfoglalását a következő rendes ülésen terjeszti elő.
Kérdés
19. § (1) A képviselő a képviselő-testületi ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottságok elnökeitől önkormányzati ügyekben, szóban vagy írásban felvilágosítást kérhet. Erre a kérdezett az ülésen szóban, vagy legkésőbb 30 napon belül írásban érdemi választ köteles adni.
(2) A képviselő napirenden nem szereplő ügyben kérdést csak az „Egyebek” napirendi pont keretében tehet fel.
(3) A kérdezett kizárólag az „Egyebek” napirendi pont keretében feltett kérdésre köteles az ülést követő 30 napon belül írásban választ adni, amennyiben azt az ülésen szóban nem válaszolta meg.
A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
20. § (1) A képviselő-testület üléséről hangfelvétel alapján, az Mötv. 52. §. (1) bekezdésében előírtak szerinti tartalmú jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, az előterjesztéseket, az írásban benyújtott interpellációkat, a jelenléti ívet, az Mötv. 32. § (2) bekezdés c)pont értelmében a képviselő írásban benyújtott hozzászólását, vagy hozzászólásának szó szerinti jegyzőkönyvbe foglalását. Ez irányú igényét a képviselőnek a felszólalása előtt kérelmezni kell.
(2) A jegyzőkönyvet 15 napon belül írásba kell foglalni; a nyílt és zárt ülést külön kell jegyzőkönyvezni. A zárt minősítés kiterjed az ülés jegyzőkönyvének egészére, valamint a jegyzőkönyv alapjául szolgáló hanganyagra.
(3) A jegyzőkönyvet a jegyző köteles a törvényességi felügyeletre hatáskörrel rendelkező szervnek megküldeni.
(4) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
(5) A jegyzőkönyv – a zárt ülések jegyzőkönyvének kivételével – nyilvános, és azt bárki a honlapon, vagy a Hivatal titkárságán megtekintheti, arról térítés ellenében másolat készíthető.
A képviselő jogai és kötelezettségei
21. § (1) A képviselőt a Mötv-ben és e szabályzatban foglalt jogok illetik és kötelezettségek terhelik. A képviselőnek tevékenyen részt kell vennie a képviselő-testület és a bizottságok munkájában, felkérés alapján részt kell vállalnia a különböző vizsgálatok lefolytatásában, a testületi és bizottsági döntések előkészítésében. Tevékenysége során olyan magatartást kell tanúsítania, ami méltóvá teszi feladatai ellátására.
(2) A képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit.
(3) A képviselők jogai és kötelességei azonosak, amelyeket a Mötv. 32-37. §-a tartalmazza. Ezen felül:
a) A képviselőt tiszteletdíj, valamint a feladatai ellátása során felmerült költségeinek fedezésére költségtérítés illeti meg.
b) Köteles részt venni a Képviselő-testület és azon bizottság ülésén, melynek tagja. Akadályoztatása esetén távolmaradását a polgármesternél, illetve a bizottság elnökénél az ülés megkezdése előtt be kell jelentenie;
c) Köteles a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni;
d) Köteles vagyonnyilatkozatot tenni, aminek elmulasztása esetén – pótlásáig – képviselői jogait nem gyakorolhatja.
e) Az önkormányzati képviselő az összeférhetetlenségi okot a megválasztásától vagy az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított harminc napon belül köteles megszüntetni. Amennyiben jogszabályban meghatározottak szerint nem lehetséges az összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony harminc napon belül történő megszüntetése, akkor az önkormányzati képviselő által tett és a jogviszony megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatának az illetékes bizottságnak történő átadását az összeférhetetlenség megszüntetésének kell tekinteni.
(4) A Képviselő-testület tagjainak tiszteletdíja: bruttó 90.000,- Ft., kivéve a bizottsági elnöki tisztséget is betöltő képviselőt, akinek tiszteletdíja megegyezik a bizottsági elnöki tiszteletdíj összegével.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
A bizottságok és jogállásuk
22. § (1) A Képviselő-testület feladatai, döntései előkészítésére, szakmai iránymutatások nyújtására a döntések végrehajtásához állandó és ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
(2) A képviselő-testület bizottságai:
a) Pénzügyi Bizottság (5 fő);
b) Humán Bizottság (5 fő);
c) Településfejlesztési és Üzemeltetési Bizottság (5 fő).
(3) Az állandó bizottságok részletes feladatainak jegyzékét e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(4) A képviselő-testület meghatározott feladatokra ideiglenes bizottságokat hozhat létre. Az ideiglenes bizottság a rábízott feladat elvégzéséről beszámol. Az ideiglenes bizottság megbízatása a feladatának elvégzéséről szóló beszámolónak a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart. Az ideiglenes bizottságot működésének időtartamára ugyanazok a jogok és kötelezettségek illetik meg és terhelik, mint az állandó bizottságokat.
(5) A Bizottság nem képviselő tagjainak tiszteletdíja: bruttó 45.000,- Ft.
(6) A Bizottság elnökének tiszteletdíja: bruttó 135.000,- Ft.
(7) A bizottsági tag több bizottságban való részvétel esetén is csak egyszeri tiszteletdíjra jogosult. A bizottság elnöke, ha más bizottságban is tisztséget lát el, akkor is csak egyszeri bizottsági elnöki tisztségre járó díjazásra jogosult.
(8) Nem jár tiszteletdíj annak a képviselőnek vagy a bizottsági tagnak, aki 3 egymást követő ülésen nem vesz részt.
(9) A bizottságot az elnök képviseli. Távollétében az általa megbízott, ennek hiányában a bizottság által választott képviselő tag helyettesíti.
(10) Egy képviselő legfeljebb kettő állandó bizottságba választható.
A bizottságok közös szabályai
23. § (1) A bizottság tagjai, valamint elnökei személyére a Mötv. 58. §, szakmai működésére az Mötv. 60. § előírásai az irányadók.
(2) Az állandó bizottságok az ügyrendjükben meghatározott időpontban, illetve szükség szerint üléseznek. A bizottság ügyrendjét maga készíti és fogadja el.
(3) A bizottsági üléseken a nem bizottsági tag képviselők tanácskozási joggal részt vehetnek.
A TISZTSÉGVISELŐK ÉS A HIVATAL
A polgármester
24. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el. A polgármesteri tisztség betöltésének módját a képviselő-testület a megbízatás időtartamán belül egy esetben a polgármester egyetértésével, az SZMSZ egyidejű módosításával megváltoztathatja.
(2) A képviselő-testület az Mötv. 71. § (2) bekezdésében foglaltak szerint megállapítja a polgármester illetményét, gyakorolja felette a munkáltatói jogokat.
(3) A polgármester szabadságának idejét a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 225/C. §-a szerint veheti igénybe. Szabadságának idején a helyettesítéséről gondoskodni köteles.
(4) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre ruházza. Az átruházott hatáskörök jegyzékét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
25. § (1) A polgármester feladat-és hatásköreit a Mötv. 67. § (1) bekezdése határozza meg:
a) a képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a Képviselő-testület Hivatalát;
b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a Hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
c) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes ilyen hatásköreinek a gyakorlását jogszabály felhatalmazása esetén átruházhatja;
d) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a Képviselő-testületnek a Hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;
e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
f) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző, valamint az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.
(2) A polgármesternek a Képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
a) segíti a képviselők munkáját;
b) összehívja és vezeti a Képviselő-testület üléseit;
c) képviseli az Önkormányzatot
d) az önkormányzati rendeleteket, valamint a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet a jegyzővel együtt aláírja;
e) a Mötv. 68. § (1) bekezdésében foglaltak szerint az ülést követően kezdeményezheti a képviselő-testületi döntés újabb megtárgyalását, ha a döntést az Önkormányzat érdekeit sértőnek tartja.
(3) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő jogkörei különösen:
a) biztosítja a bizottságok jogainak és kötelességeinek érvényesítését,
b) kötelező jelleggel indítványozhatja a bizottság összehívását;
c) felfüggesztheti a bizottság Képviselő-testület által átruházott hatáskörében hozott döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő-testület határozatával, avagy sérti az önkormányzat érdekeit.
(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat.
(5) A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(6) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.
Az alpolgármester
26. § A Képviselő-testület a Polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ. Az alpolgármestert a Képviselő-testület saját tagjai közül választja meg. Az alpolgármester jogai és kötelezettségei a megválasztásával keletkeznek, a megbízatás megszűnésével szűnnek meg. Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
A jegyző
27. § (1) A Polgármester az Mötv. 82. § (1) bekezdésében foglaltak szerint és időre jegyzőt nevez ki.
(2) A jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt.
(3) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti, ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat. Az aljegyzői pozíció betöltetlensége esetén, a jegyző akadályoztatásának fennállásakor, annak időtartamára a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a jegyző javaslatára a munkakör betöltéséhez szükséges képesítéssel rendelkező köztisztviselőt jelöl ki.
(4) A jegyző
a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben;
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a polgármesteri hivatal, a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében, továbbá gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az aljegyző tekintetében;
c) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról;
d) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén;
e) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő;
f) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről;
g) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;
h) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át;
i) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben;
j) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
k) rögzíti a talált dolgok nyilvántartásába a talált idegen dologgal kapcsolatos a körözési nyilvántartási rendszerről és a személyek, dolgok felkutatásáról és azonosításáról szóló törvény szerinti adatokat, valamint a talált idegen dolog tulajdonosnak történő átadást követően törli azokat.
(5) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében:
a) előkészíti a képviselő-testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
b) ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat;
c) tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület, a bizottságok ülésein;
d) ha a képviselő-testület ülésén előterjesztett határozati javaslatot, illetve annak vita utáni módosított változatát, jogszabálysértőnek tartja, köteles erre a képviselő-testület figyelmét felhívni;
e) amennyiben a Képviselő-testület törvényességi észrevétele ellenére megszavazza a javaslatot, a törvényesség helyreállítása érdekében a törvényességi felügyeletre hatáskörrel rendelkező szervhez fordulhat;
f) köteles jelezni a polgármesternek, a bizottságoknak, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel;
g) gondoskodik a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről;
h) a rendeletet a polgármesterrel együtt aláírja, és gondoskodik annak kihirdetéséről.
(6) A jegyző továbbá:
a) vezeti a Képviselő-testület Hivatalát;
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a hivatal köztisztviselői tekintetében, a Mötv. 81. § (4) bekezdése szerinti egyetértési jog figyelembevételével;
c) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;
d) ellátja a törvényben vagy kormányrendeletben előírt államigazgatási feladatot, hatósági jogkört;
e) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben;
f) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
g) rendszeresen ügyfélfogadást tart;
h) gondoskodik a belső ellenőrzési tevékenység megszervezéséről és működtetéséről.
Az aljegyző
28. § (1) A Polgármester – a Jegyző javaslatára – aljegyzőt nevez ki. Az aljegyző a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint ellátja a jegyző helyettesítését, valamint a jegyző által meghatározott feladatokat.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Hivatal azon köztisztviselője látja el, akinek a munkakörében az megtalálható.
A Hivatal
29. § (1) A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre az Önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A Képviselő-testület a jegyző előterjesztése alapján dönt a Hivatal szervezeti felépítéséről, munkarendjéről, valamint ügyfélfogadási rendjéről.
A VÁLASZTÓPOLGÁROK ÉS AZ ÖNKORMÁNYZAT
Közmeghallgatás, lakossági fórum
30. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 54. § előírásaira figyelemmel, minden évben – munkatervében meghatározott időpontban – közmeghallgatást tart. A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek. Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a Hivatal hirdetőtábláján, a község hivatalos honlapján és az Önkormányzati lap útján kell tájékoztatást adni a közmeghallgatást megelőzően legalább tizenöt nappal.
(3) A közmeghallgatáson köteles részt venni a polgármester, az alpolgármester, a települési képviselők, a jegyző vagy az általa kijelölt köztisztviselő(k), továbbá az önkormányzati intézmények és a gazdasági társaság/társaságok vezetői.
(4) A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői kérdést intézhetnek a (3) bekezdésben felsorolt, és a közmeghallgatáson megjelent személyekhez.
(5) Egyedi (önkormányzati vagy államigazgatási) hatósági ügyek közmeghallgatáson történő tárgyalása tilos.
(6) A közmeghallgatást a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti, melyről jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvre a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadóak.
(7) A polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester a lakosság, a társadalmi és civil szervezetek közvetlen tájékoztatása érdekébenlakossági fórumot hívhat össze. Összehívására, a meghívandók körére és a jegyzőkönyv készítésére vonatkozó szabályokat a közmeghallgatással azonos módon kell alkalmazni.
Az Önkormányzat lapja
31. § (1) Az Önkormányzat lapjának kiadója: Nagytarcsa Község Önkormányzata. A kiadói jogokat a Képviselő-testület gyakorolja. A főszerkesztő köteles a Képviselő-testület döntéseinek megfelelően ellátni feladatát. A főszerkesztőt a Képviselő-testület választja és bízza meg nyilvános pályázat útján. A főszerkesztő esetében a kinevezés és felmentés munkáltatói jogát, az ellenőrzési és beszámoltatási jogokat a Képviselő-testület gyakorolja.
(2) Az Önkormányzati lap tartalmáért a vállalkozó-főszerkesztő egyszemélyben felelős.
(3) Az Önkormányzati lap közszolgálati jellegű, közérdekű információkat közöl a község lakossága számára, valamint közzéteszi a Képviselő-testület által hozott, a község lakosságának jelentős részét érintő képviselő-testületi döntéseket. Kötelező szerkesztési alapelve a tényszerű és pártatlan tájékoztatás.
(4) Az Önkormányzati lapnak megfelelő, folyamatos és arányos terjedelmű tudósítást kell nyújtania a Képviselő-testület, a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok, a Hivatal, az önkormányzati intézmények és a nemzetiségi önkormányzat munkájáról. A nem önkormányzati, de közszolgálati jellegű anyagok közzétételével szemben előnyt élveznek a közvetlenül az Önkormányzat működéséről szóló hírek.
(5) Az Önkormányzati lap más újságba, kiadványba helyezve nem terjeszthető; továbbá tilos más újságot, kiadványt az Önkormányzati lapba helyezve terjeszteni.
(6) Az Önkormányzati lap példányszáma a helyi postacímek számához igazodik, terjesztésének módja a postaládákba történő eljuttatás.
(7) Az Önkormányzati lap ingyenes.
Az Önkormányzat honlapja
32. § (1) Az Önkormányzat honlapját abból a célból működteti, hogy ezen az úton is a lehető legszélesebb körű tájékoztatást nyújtsa a lakosságnak szervezetéről, működéséről, illetve elektronikus úton is kapcsolattartási lehetőséget biztosítson az érdeklődőknek.
(2) A honlap naprakész karbantartásáról, a szükséges méretű webtárhelyről, továbbá a tényszerű, pártatlan tájékoztatásról a polgármester köteles gondoskodni.
(3) A honlapon közzé kell tenni a vonatkozó jogszabályban meghatározott adatokat, információkat, dokumentumokat.
(4) A honlapon közzé tehetőek továbbá:
a) az önkormányzati intézmények által küldött anyagok;
b) helyi kulturális- és sport-programok;
c) a helyi civil szervezetek anyagai;
d) egyéb, helyi vonatkozású anyagok, figyelemmel a tényszerű, pártatlan tájékoztatás követelményére.
(5) A honlapon törekedni kell az interaktív, a lakossági ügyintézést megkönnyítő, a lakossági részvételt fokozó tartalmak elhelyezésére és fejlesztésére. A lakosság bevonása érdekében a Képviselő-testület nyílt ülése elé kerülő előterjesztések a döntéshozatal előtt is a honlapra helyezhetők.
Együttműködés a helyi nemzetiségi önkormányzattal
33. § A Képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzattal megkötött közigazgatási szerződésben rögzített részletes feltételeknek megfelelően támogatja a nemzetiségi önkormányzat működését.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
A költségvetés
34. § A Képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és évenként költségvetéséről, illetőleg a zárszámadásról rendeletet alkot. A költségvetési rendeletben a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatáskör-átruházásokat pontosan szabályozni kell oly módon, hogy a szabályozás tartalmazza az átruházott hatáskörben meghozott döntésekről történő beszámolás szabályait is.
Az Önkormányzat vagyona
35. § (1) Az önkormányzat törzsvagyonának körét és a tulajdonnal való rendelkezési jog gyakorlását külön rendelet szabályozza.
(2) Az Önkormányzat saját felelősségére vállalkozási tevékenységet folytathat. Az Önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti.
(3) Az Önkormányzat kizárólag olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg a vagyoni hozzájárulásának mértékét.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
36. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Nagytarcsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2021.(I.19.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról, valamint az azt módosító 2/2022.(II.7.) és 6/2022.(IV.26.) számú önkormányzati rendeletek.