Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 35/2023. (XI. 16.) önkormányzati rendelete

a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 11. 17- 2023. 11. 18

Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 35/2023. (XI. 16.) önkormányzati rendelete

a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) rendelet módosításáról

2023.11.17.

Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 2.  §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„2.  § (1) Az önkormányzat alaptevékenységének a kormányzati funkció szerinti megjelölését, valamint az önkormányzat önként vállalt feladatainak a meghatározását az 1. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat a közfeladatait különösen költségvetési szerve, gazdasági társasága vagy államháztartáson kívüli szervezet bevonásával látja el.”

2. § A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 6.  §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„6.  § (1) A polgármester a tisztségét főállású polgármesterként látja el.

(2) A polgármester

a) a jogszabályban számára meghatározott hatásköröket gyakorolja,

b) a képviselő-testület által önkormányzati rendeletben rá átruházott önkormányzati feladat- és hatásköröket látja el,

c) dönt a kötelezettségvállalást nem keletkeztető együttműködési megállapodások megkötéséről,

(3) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatásköröket, valamint önkormányzati hatósági hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A képviselő közérdekű ügyben a kezdeményezheti a polgármestert intézkedését, melyre 30 napon belül írásban érdemi választ kell adni, melyről a polgármester a képviselő tájékoztatásával egyidőben a képviselő-testület tagjait is írásban tájékoztatja.

(5) A polgármester szükség szerint, de évente legalább kétszer beszámol a képviselő- testületnek a rá átruházott feladat- és hatáskörök ellátásáról, az önkormányzati hatósági jogkörök gyakorlásáról.”

3. § A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 12.  §-a a következő (4)–(6) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A Polgármesteri Hivatal költségvetési szervi alapadatait a 4. melléklet határozza meg.

(5) A Polgármesteri Hivatal gazdálkodó szervezet tekintetében alapítói és tulajdonosi jogokat nem gyakorol.

(6) A Polgármesteri Hivatal vállalkozási tevékenységet folytathat, a vállalkozási tevékenységének a felső határa az engedélyezett éves kiadási előirányzatának az 5%-a.”

4. § A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 13.  § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) „A bizottság működésének ügyviteli feladatai ellátása során a Hivatal a bizottsági ülés, szervezése, a meghívó az előterjesztések előkészítése és a bizottsági ülések zökkenőmentes megtartása érdekében a rendes bizottsági ülés tervezett napja előtt 7 nappal egyeztet a Bizottság elnökével az ülés tervezett időpontjáról, napirendi pontjairól. A Hivatal az egyeztetés során minden olyan információt átad a Bizottság elnökének, amely az egyes napirendi pontokkal kapcsolatban felmerült, beleértve az adott ügyben tett eljárási cselekmények és keletkezett dokumentumok összefoglaló ismertetését, annak érdekében, hogy az elnök a bizottsági ülés összehívása és a meghívó jóváhagyása során valamennyi releváns információ birtokában tudjon döntést hozni.

(2) Határidőre és a kért rendszerességgel előkészíti, elkészíti a bizottság feladatkörébe tartozó és a bizottság által kért szakmai javaslatot, adatszolgáltatást, információt, elemzést, tájékoztatást, és előterjesztést.

(3) A Polgármesteri Hivatal heti rendszerességgel írásban tájékoztatja a bizottsági elnökökön keresztül a bizottságot hatáskörébe tartozó kérelmek, beadványok, megkeresések érkezéséről, az adott ügyben tett intézkedésekről, a szükséges bizottsági döntések ütemezéséről, az ügy lezárásának várható időpontjáról.

(1) A Polgármesteri Hivatal határidőre gondoskodik a bizottság SZMSZ-ben rögzített feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben hozott döntéseinek a végrehajtásáról.”

5. § A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 46.  § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A bizottságok működésére a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat az e fejezetben foglalt eltérésekkel kell megfelelően alkalmazni.”

6. § A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 47.  § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) „A bizottság a képviselő-testület döntéselőkészítő, véleményező, ellenőrző és átruházott hatáskörben döntéshozó szerve. A bizottság legfontosabb általános feladata különösen:

a) döntés a képviselő-testület által átruházott önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekbe,

b) állásfoglalás kialakítása a feladatkörébe tartozó önkormányzati feladat és hatásköröket érintően a képviselő-testület döntéseinek előkészítése érdekében,

c) a Polgármesteri Hivatal képviselő-testületi és saját bizottsági döntéseinek az előkészítésre és végrehajtására irányuló munkájának ellenőrzése feladatkörében,

d) benyújtja saját önálló indítványként elnöke útján azokat az előterjesztéseket, amely feladat vagy hatáskör gyakorlására önkormányzati rendelet feljogosította, vagy kötelezte,

e) intézkedést kezdeményez a polgármestertől, ha a Polgármesteri Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljától történő eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedések elmulasztását észleli.

(2) A bizottság feladat és hatáskörei gyakorlásának elősegítése érdekében:

f) a bizottság képviseltében a bizottság elnöke tart kapcsolatot a képviselő-testület szerveivel,

g) a bizottság szakmai javaslatot, adatot, információt, elemzést, tájékoztatást, és előterjesztés előkészítését kérhet a Polgármesteri Hivataltól,

h) előzetesen tájékozódhat, helyszíni szemlét tarthat,

i) információt kérhet a lakosságtól, helyi szervezetektől.”

7. § A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 48.  §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„48.  § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze úgy, hogy a meghívó és az előterjesztések legkésőbb az ülést megelőző legkésőbb negyedik nap 19 óráig kézbesítésre kerüljenek.

(2) A bizottság rendkívüli ülést tarthat, a bizottság elnöke hívja össze úgy, hogy a meghívó és az előterjesztések legkésőbb az ülést megelőzően legkésőbb 48 órával kézbesítésre kerüljenek.

(3) A Bizottság részére előterjesztést az SZMSZ szerint Önálló indítvány benyújtására jogosultak a bizottság tagja, az önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság ügyvezetője és az intézményvezető nyújthat be. Az előterjesztést az elnök részére kell benyújtani és a benyújtással egyidejűleg a polgármester és a jegyző részére is meg kell küldeni. Rendkívüli sürgős esetben szóbeli előterjesztés alapján is hozható döntés. A rendkívüliség okát az előterjesztőnek meg kell indokolnia az előterjesztés ismertetése során.

(4) Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság ülését az alelnök, az elnök és az alelnök együttes akadályoztatása esetén a polgármester hívja össze. A bizottság ülését ebben az esetben a bizottság által az ülés levezető elnökének megválasztott képviselő bizottsági tag vezeti.

(5) A bizottság ülését a bizottság elnökének 8 napon belüli időpontra össze kell hívnia a polgármester, az alpolgármester, a képviselők vagy a bizottsági tagok egynegyedének az indítványára. Az indítványt a bizottság elnökéhez kell benyújtania, amelynek tartalmaznia kell a döntésre vonatkozó határozati javaslatot.

(6) Ha a bizottság elnöke az ülés összehívására vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a bizottság ülését a polgármester hívja össze.

(7) A bizottsági ülés napirendjére felvett előterjesztéshez a bizottság tagjai az ülésén írásban és szóban módosító indítványt nyújthatnak be.

(8) Ha a bizottság önkormányzati hatósági ügyben jár el, eljárására az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szabályai az irányadók.

(9) A bizottság egyes napirendjeit más bizottsággal együttes ülésen is megtárgyalhatja.

(10) Az együttes bizottsági ülésre a bizottsági ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni e §-ban foglat eltérésekkel.

(11) Együttes ülés tartását

a) a polgármester, az alpolgármester,

b) a bizottság,

c) a képviselő és

d) a jegyző a bizottságok elnökeinél kezdeményezheti.

(12) Az együttes bizottsági ülésre érkezett kezdeményezés esetén a bizottságok külön-külön meghívóval kerülnek összehívásra, mely meghívóban az együttes ülésre szóló kezdeményezést fel kell tüntetni. A bizottságok az együttes ülés tartásáról bizottságonként döntenek.

(13) Az együttes bizottsági ülés döntéshozatalát, határozatképességét bizottságonként külön kell vizsgálni.

(14) Az együttes bizottsági ülés vezetésében a bizottságok elnökei állapodnak meg.

(15) A polgármester köteles gondoskodni arról, hogy a bizottság a Polgármesteri Hivataltól kért szakmai javaslatot, adatot, információt, elemzést, előterjesztést a bizottság által kért határidőre és amennyiben releváns rendszerességgel megkapja.

(16) A bizottság tagja a bizottság ülésén köteles részt venni. Amennyiben a bizottság tagja hat hónapon belül a bizottsági ülések több, mint a felén nem vett részt, a bizottság elnökének javaslata alapján a képviselő-testület dönt az érintett bizottsági tagsága megszüntetéséről.

(17) A bizottság javaslatot tehet külső szakértő igénybevételére. A szakértő megbízásáról, a szakértői díjról és az elszámolásról a bizottság elnökének javaslata alapján a képviselő-testület dönt.

(18) A bizottság üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az elnök által kijelölt egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet meg kell küldeni a Bizottság elnökének, tagjainak és a polgármesternek.

(19) A Bizottság elnökének, bármely tagjának kérése alapján szó szerinti jegyzőkönyv készül.

(20) A bizottság ülésén megfogalmazott kisebbségi véleményt kérésre a bizottsági üléséről készült jegyzőkönyvben fel kell tüntetni.

(21) A bizottság üléséről hangfelvételt kell készíteni, amelynek megőrzéséről a jegyző gondoskodik.

(22) A bizottság döntését a képviselő-testület döntésével azonos módon kell közzétenni.

(23) A Bizottság SZMSZ-ben rögzített feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben hozott döntéseinek a végrehajtásáról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.

(24) A polgármester köteles a bizottsági határozatok végrehajtásról vagy annak elmaradásáról - az indokok megjelölésével - a határidő leteltét követő soron következő rendes bizottsági ülésen az érintett bizottságnak beszámolni.

(25) A Bizottság döntését a bizottság elnöke vagy távollétében az alelnök írja alá.

(26) A Bizottság a munkájáról éves beszámolót készít, melyet minden évben a Bizottság elnöke a Képviselő-testület decemberi rendes ülésén terjeszt elő.

(27) A Bizottság a saját nevében, feladatkörét érintően az Önkormányzat képviselete nélkül kapcsolatot tarthat fenn más önkormányzatok bizottságaival és egyéb, szakterületéhez tartozó intézményekkel, szervezetekkel.”

8. § (1) A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 3. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

9. § Hatályát veszti a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet

c) 49.  §-a.

10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 35/2023. (XI. 16.) önkormányzati rendelethez

1. A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 1.17.1. pontja helyébe a következő pont lép:

„1.17.1. az illetékes bizottság döntését követően aláírja a koncessziós szerződést,”

2. melléklet a 35/2023. (XI. 16.) önkormányzati rendelethez

1. A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 1.6. pontja helyébe a következő pont lép:

„1.6. Az Önkormányzat közbeszerzésekért felelős bizottsága, amely alapján:

1.6.1. véleményezi az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal, mint ajánlatkérő éves közbeszerzési tervét,

1.6.2. elfogadja az Önkormányzat közbeszerzési szabályzatát és értékhatár alatti beszerzésekre vonatkozó szabályzatát

1.6.3. dönt a közbeszerzési eljárás megindításáról és az eljárás eredményéről, vagy eredménytelenségéről, ideértve a keretmegállapodásos eljárások második szakaszaként lebonyolított eljárásokat is,

1.6.4. egy adott közbeszerzési, beszerzési eljárás bármely szakaszában felvilágosítást kérhet a hivataltól az eljárás kapcsán

1.6.5. dönt a koncessziós eljárás megindításáról és az eljárás eredményéről, vagy eredménytelenségéről, abban az esetben is, ha az adott koncessziós eljárás nem a Kbt. hatálya alá tartozik

1.6.6. dönt az in-house kivételi körbe tartozó szerződések megköthetőségéről,

1.6.7. dönt az előzetes vitarendezésről, jogorvoslati eljárás esetén a jogi képviselet ellátásáról, a Közbeszerzési Döntőbizottság ajánlatkérőt marasztaló határozata bírósági felülvizsgálatáról.”

2. A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 4.26. pontja helyébe a következő pont lép:

„4.26. Dönt az Önkormányzat tulajdonában álló ingatlant érintő munkálathoz, építési engedélyezési eljáráshoz, építési engedély módosításához, és az ehhez szükséges engedély kiadásához, bejelentéséhez kapcsolódó tulajdonosi hozzájárulás iránti kérelemről (Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 16/1995. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 10. § (8) bekezdés)”

3. A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 4. pontja a következő 4.27. és 4.28. ponttal egészül ki:

„4.27. előkészíti az önkormányzati tulajdonú lakások elidegenítéséről szóló képviselő-testületi döntéseket ( a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő lakások elidegenítésének szabályairól szóló 1/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése),

4.28. javaslatot tesz a lakás elidegenítésre történő kijelölésére ( a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő lakások elidegenítésének szabályairól szóló 1/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdése).”