Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testületének 35/2023. (XII. 11.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2024. évi összevont költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 28

Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testületének 35/2023. (XII. 11.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2024. évi összevont költségvetéséről

2025.02.28.

Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testületére, bizottságaira, az önkormányzat költségvetési szerveire, valamint az önkormányzat által alapított gazdasági társaságok önkormányzati költségvetési kapcsolataira.

2. A 2024. évi költségvetés bevételei és kiadási előirányzatai

2. § (1)1 Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Önkormányzat 2024. évi összevont költségvetésének (a továbbiakban: költségvetés)

a) költségvetési bevételeit

46 931 329 063

Ft-ban,

b) költségvetési kiadásait

51 131 761 816

Ft-ban,

c) költségvetési egyenlegét

- 4 200 432 753

Ft-ban,

d) finanszírozási bevételeit

5 893 545 593

Ft-ban,

e) finanszírozási kiadásait

1 693 112 840

Ft-ban,

f) finanszírozási egyenlegét

4 200 432 753

Ft-ban,

g) bevételi főösszegét

52 824 874 656

Ft-ban,

h) kiadási főösszegét

52 824 874 656

Ft-ban

állapítja meg.
(2) 2 Az (1) bekezdésben meghatározott finanszírozási bevételek és finanszírozási kiadások tartalmazzák az irányító szervi támogatás halmozódásának kiszűrését 19 215 596 536 Ft összegben.
(3) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti költségvetési bevételek és költségvetési kiadások egyenlegének finanszírozása teljes egészében az előző év maradványának igénybevételével történik.
(4) Az (1) bekezdés g) és h) pontja szerinti bevételi és kiadási főösszegek fejezetenként, működési bevételek és működési kiadások, felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások, továbbá kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban, valamint az államháztartás számviteléről szóló kormányrendelet által meghatározott rovatrend szerinti bontásban kerülnek meghatározásra.
(5) Az (1) bekezdés g) és h) pontja szerinti bevételi és kiadási főösszegeknek a (4) bekezdés szerinti részletezését, továbbá az Önkormányzat, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek, és a Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyeri Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) létszámát az 1. melléklet tartalmazza.
(6) A Polgármesteri Hivatal fejezet bevételi és kiadási előirányzatainak címsorok szerinti részletezését a 2. melléklet, az Önkormányzat fejezet bevételi és kiadási előirányzatainak címsorok szerinti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
(7) Az Önkormányzat 2024. évi és az azt követő éveket terhelő adósságszolgálatának kiadásait és saját bevételeit Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény szerinti adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig a 4. melléklet tartalmazza.

3. Az illetményalap meghatározása és a jutalmazás szabályai

3. § (1) A köztisztviselői illetmények, pótlékok, kiegészítések megállapításánál 2024. január 1. és 2024. február 29. között 65 000 Ft, 2024. március 1-jétől 72 000 Ft illetményalapot kell figyelembe venni.

(2) A rendelet 1., 2. és 3. melléklete szerinti előirányzatok tartalmazzák a jogszabályok által biztosított illetmény- és béremeléseket.

(3) A jutalomkeret mértékét, valamint a bérmegtakarításból kifizethető jutalmazás feltételeit – a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló törvény (a továbbiakban: Kttv.), valamint a Munka Törvénykönyve (a továbbiakban: Mt.) előírásait is figyelembe véve – a Közszolgálati Szabályzat VI. fejezete tartalmazza.

4. A 2024. évi költségvetés végrehajtásával, a költségvetési szervek finanszírozásával kapcsolatos rendelkezések

4. § Az Önkormányzat, a költségvetési szervek és a Polgármesteri Hivatal költségvetési alapokmányaikat a rendelet mellékleteiben jóváhagyott előirányzatok alapján készítik el.

5. § A Képviselő-testület felhatalmazza a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek vezetőit és a Polgármestert a 2024. évi költségvetésben előírt bevételek beszedésére, valamint – a 16–17. § szerinti korlátozások figyelembe vételével – a kiadásoknak a bevételektől függő, bevételek arányában történő teljesítésére.

6. § (1) Az éves költségvetést

a) az alapító okiratban előírt, engedélyezett, valamint a költségvetési szervek költségvetési alapokmányaiban és szervezeti működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségük mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, belső ellenőrzési előírások betartásával,

d) az Önkormányzat fizetőképességének biztosításával

kell teljesíteni.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a költségvetés végrehajtásának biztosítása érdekében a szükséges utasítások, zárlatok elrendelésére.

5. A 2024. évi kiadási előirányzatok finanszírozása

7. § (1) Az Önkormányzatnak elsősorban törvény által meghatározott kötelező feladatokat, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben felsorolt feladatok köréből az Önkormányzat által vállalt közszolgáltatásokat, a felsorolt feladatokhoz szorosan kapcsolódó működési (igazgatási) kiadásokat, valamint az előző évekről áthúzódó kötelezettségeket kell finanszíroznia.

(2) A rendeletben előirányzott saját bevételek tartósan (30 napon túli), időarányosnál kisebb mértékű realizálása esetén csak a következő működési kiadások finanszírozhatók:

a) 2024. évre vonatkozó jogszabályok alapján meghatározott rendszeres személyi juttatások és járulékai,

b) dologi kiadásokon belül a közüzemi számlák kifizetése,

c) gyermek és felnőtt étkeztetés,

d) határozattal megállapított szociális kiadások (települési támogatások),

e) 2023. és előző évekről áthúzódó kötelezettségek,

f) eseti pénzbeli támogatások,

g) életveszély- és katasztrófa helyzetek elhárítására vonatkozó kötelezettségvállalások teljesítése,

h) külkapcsolat-reprezentáció.

(3) Az Önkormányzatnak, a Polgármesteri Hivatalnak, a költségvetési szerveknek ágazati bontásban - az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyának megőrzése és a költségvetési előirányzatok realizált forrásarányos teljesítésének érdekében - havi bevételek beszedésének és a kiadások teljesítésének ütemezéséről, az éves előirányzat felhasználási ütemtervet figyelembe véve, havi pénzforgalmi tervet kell készíteni.

(4) A havi pénzforgalmi tervnek tartalmaznia kell:

1. A kötelezettségvállalások havi tervét a következő bontásban:

a) adott hónapban esedékes kötelezettségvállalások terve (szerződéskötés jogcímének, dátumának, összegének, és a teljesítés várható dátumának feltüntetésével),

b) adott hónapban beindítandó közbeszerzési eljárások (közbeszerzési eljárás jogcímének, összegének, és a szerződéskötés, teljesítés várható dátumának feltüntetésével).

2. Az adott hónapban utalványozandó kiadási előirányzatok tervét a következő bontásban:

a) a szorosan vett működési kiadások (különösen: közüzemi díjak, élelmezési kiadások) tárgyhónapban esedékes kifizetései,

b) a felújítási, ingatlan-karbantartási munkák tárgyhónapban esedékes kifizetései,

c) felhalmozási kiadásokon belül, a nagy értékű tárgyi eszközök tárgyhónapban esedékes kifizetései,

d) a létszámmal nem lefedett túlórák várható felhasználása és kifizetésének várható időpontja,

e) a rendszeres személyi juttatások havi várható alakulása,

f) a nem rendszeres személyi juttatások várható alakulása (különös tekintettel a megbízási díjakra),

g) kis értékű tárgyi eszközök beszerzések és kis értékű karbantartási kiadások,

h) pályázatokhoz kapcsolódó önrészek kifizetései,

i) civil szervezetek támogatása.

3. A bevételek havi alakulását a következő bontásban

a) a saját bevételek várható alakulása, ideértve az alszámlákat is,

b) pályázati forrásból származó bevételek,

c) központi és kiegészítő támogatásból származó bevételek,

d) helyi és települési adóbevételek,

e) fővárosi forrásmegosztásból származó bevételek,

f) egyéb támogatások.

(5) A havi pénzforgalmi tervet a Polgármester hagyja jóvá.

(6) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek finanszírozása havonta, az előirányzat felhasználási ütemterv és a hónap elején elkészítendő tárgyhónapra vonatkozó havi pénzforgalmi terv alapján, hónapon belüli ütemezés szerint történik.

(7) A Polgármester által tárgyhó 5-éig jóváhagyott, havi pénzforgalmi terv alapján az önkormányzati támogatás hónapon belüli utalása a költségvetési szerveknél ténylegesen felmerült és indokolt kiadások és a költségvetési szerv elszámolási számlája egyenlegének figyelembevételével, legfeljebb a 2024. évi előirányzat-felhasználási ütemtervben meghatározott időarányos előirányzatok mértékéig történik.

(8) A jogszabályok alapján meghatározott és a működéshez közvetlenül szükséges személyi juttatásokon felüli bér kifizetése csak a Polgármester jóváhagyása mellett történhet.

(9) Pályázati önrészek finanszírozásánál elsősorban az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és a költségvetési szervek költségvetésében szereplő eredeti előirányzatokat kell figyelembe venni.

(10) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, a költségvetési szervek kötelezettséget, ideértve a közbeszerzési eljárást is, csak a pénzforgalmi tervben jóváhagyott előirányzatok mértékéig vállalhatnak.

(11) A havi rendszerességgel jelentkező szorosan vett működési kiadási előirányzatokon felüli kifizetés (teljesítés) csak a havi pénzforgalmi terv jóváhagyását követően történhet.

(12) A költségvetési szervek a havi kiadási igényeiket írásban, indokolással ellátva készítik el és a tárgyhót megelőző hónap 20-áig egyeztetik a szakmailag illetékes szervezeti egységgel.

(13) A Polgármesteri Hivatal önálló szervezeti egysége, valamint a költségvetési szerv a (12) bekezdés szerint egyeztetett kiadási igényét írásban tárgyhót megelőző hónap 25-éig megküldi a Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály részére.

(14) A Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály vezetője az Önkormányzat pénzügyi és likviditási helyzetének függvényében az igényeket ütemezi és beépíti az Önkormányzat havi pénzforgalmi tervébe. A jóváhagyott pénzforgalmi tervet a Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály tárgyhó 5-éig megküldi a költségvetési szervek részére.

(15) A Polgármesteri Hivatal önálló szervezeti egységeinek és a költségvetési szerveknek a havi pénzforgalmi terv teljesüléséről a Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály részére tárgyhót követő 10-éig Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály által megadott táblázat és adatok alapján jelentést kell készíteni.

(16) A pénzforgalmi tervben szereplő kiadások és bevételek teljesülését tárgyhót követő 15-éig a Vagyonfelügyeleti és Ellenőrzési Főosztály Ellenőrzési Osztálya összesíti, és amennyiben eltérést észlel, indokolt esetben, felkéri az adott gazdálkodó szervezetet indokolás készítésére.

(17) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok a havi pénzforgalmi terv készítésének a következő eltérésekkel tesznek eleget:

a) az önkormányzati költségvetési kapcsolatait érintő havi kiadási igényt indokolással ellátva a (4) bekezdés szerinti tartalommal készítik el,

b) az a) pont szerint elkészített havi kiadási igényt tárgyhót megelőző hónap 20-áig egyeztetik a szakmailag illetékes, és a pénzügyekért felelős alpolgármesterrel,

c) a b) pont szerint egyeztetett havi kiadási igényt tárgyhót megelőző hónap 25-éig írásban megküldik a Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály részére.

6. Költségvetési szervekre vonatkozó rendelkezések

8. § A költségvetési szerv költségvetési támogatása csak az alaptevékenységre és az azzal összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.

9. § (1) A költségvetési szerv vezetője a bevételi és kiadási főösszeget érintő módosításokat nem hajthat végre. Az önkormányzati költségvetési szerv az élelmezési, ingatlan-karbantartási, közmű-szolgáltatás kiadási részelőirányzatait saját hatáskörben nem módosíthatja.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt kiadási részelőirányzat kivételével a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv előirányzat-módosítási hatáskörében – saját és a gazdálkodási körébe tartozó költségvetési szervek – bevételi és kiadási részelőirányzatait a jogszabályi előírások betartása mellett módosíthatja.

(3) Jutalmat kifizetni a költségvetési szervek vezetőinek javaslata alapján az Önkormányzat pénzügyi-likviditási helyzetének figyelembevételével a Polgármester jóváhagyásával lehet.

(4) A (2)–(3) bekezdés szerint végrehajtott előirányzat-módosítás többlettámogatási igénnyel nem járhat.

(5) A költségvetési szervek élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges forrásokat a 17. §-ban meghatározott rendelkezések alapján csak a saját előirányzatuk felhasználása után igényelhetnek.

(6) A gazdálkodási feladatokat ellátó költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat módosításokról havonta tájékoztatja a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztályának vezetőjét.

(7) A költségvetés előirányzatainak felhasználásáról és az előirányzatok módosításáról a költségvetési szerv folyamatos, naprakész nyilvántartást vezet.

(8) A Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény (a továbbiakban: KSZKI), valamint a gazdálkodási köréhez tartozó költségvetési szervek gazdálkodási kapcsolatának részletes szabályozását a Képviselő-testület által jóváhagyott külön megállapodás tartalmazza.

(9) A költségvetési szerv vezetője köteles a Képviselő-testület által, az intézmény részére jóváhagyott éves költségvetési előirányzaton (intézmény főösszege, kiemelt előirányzatok) belül gazdálkodni. A költségvetési szerv vezetője a költségvetés szabályos végrehajtásáért fegyelmi felelősséggel tartozik.

(10) A költségvetési szervek a kötött felhasználású támogatásokat a teljesítés függvényében, a költségvetési szervekre vonatkozó mutatószámok által meghatározott mértékig igényelhetik. A finanszírozás szabályai megegyeznek a 7. §-ban foglaltakkal.

(11) A költségvetési szerv önkormányzati tulajdonú ingatlanvagyon bérbeadásból származó bevétele az Önkormányzatot illeti meg.

(12) A Polgármesteri Hivatal tulajdonában álló vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályait a jegyző normatív utasításban állapítja meg.

7. Képviselő-testületre vonatkozó rendelkezések

10. § (1) A Képviselő-testület előirányzat-módosítási jogát – a 11. §-ban foglaltak kivételével – fenntartja úgy, hogy a jogszabályon alapuló előirányzat módosításokon túl a kapcsolódó bevételek vagy kiadáscsökkentések megjelölésével lehet kiadást növelni vagy bevételt csökkenteni.

(2) Az Alaptörvény 53. cikke szerinti veszélyhelyzetben a polgármester az önkormányzati költségvetés keretében átmeneti intézkedéseket hozhat, az előirányzatok között átcsoportosításokat hajthat végre, egyes kiemelt előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, és a költségvetésben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet. Ezen intézkedéseiről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén beszámol.

(3) A Képviselő-testület előirányzat-módosítási joga kiemelten a következőkre terjed ki:

a) költségvetési főösszeget érintő módosítások,

b) az egyes fejezetek szerinti önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek költségvetési támogatásának módosítása,

c) felhalmozási előirányzatok módosítása,

d) külön döntést igénylő önkormányzati bevételek változtatása,

e) pénzmaradvány jóváhagyása,

f) általános és céltartalék főösszegének módosítása.

(4) A Nemzetiségi Önkormányzatok részére átadott költségvetési előirányzat:

Megnevezés az Önkormányzat támogatása

Bolgár Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Cigány Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Görög Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Német Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Örmény Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Szerb Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Román Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Lengyel Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Horvát Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

Ukrán Nemzetiségi Önkormányzat 1 300 000 Ft

(5) A Nemzetiségi Önkormányzatok 2024. évi működési kiadásainak helyi önkormányzati forrásból történő finanszírozása negyedévente, a Nemzetiségi Önkormányzatok által benyújtott igény, valamint az Önkormányzat Polgármestere által jóváhagyott havi pénzforgalmi terv alapján történik. A finanszírozásnál figyelembe kell venni a Nemzetiségi Önkormányzatok és a helyi Önkormányzat között létrejött közigazgatási szerződésben (továbbiakban: Megállapodás) meghatározott pénzügyi-számviteli szabályokat is.

(6) 2024. évben Nemzetiségi Önkormányzat önkormányzati támogatást csak akkor kaphat, ha a 2023. évi és előző évek önkormányzati támogatásaival a számviteli-pénzügyi jogszabályoknak és a Megállapodásnak megfelelően elszámolt.

11. § A Képviselő-testület a következő esetekben biztosít előirányzat-módosítási és döntési jogot a Polgármester részére:

a) Céltartalékon belül a Polgármesteri keret címsor, a Külkapcsolat+reprezentáció címsor, az Egyéb turisztikai keret címsor, valamint a Testvérvárosi keret címsor előirányzatai közötti átcsoportosításra és felosztására,

b) a 3. § (3) bekezdésében meghatározott, a Polgármesteri Hivatal éves bérmaradványból képződő és tervezett jutalomkeret felhasználásának előzetes jóváhagyására,

c) a 9. § (3) bekezdésében meghatározott, a költségvetési szervek éves bérmaradványból képződő és tervezett jutalomkeret felosztására,

d) a Reklám, lakossági tájékoztatás, média és kommunikációs kiadások címsoron, valamint a Reklám, információs füzet, honlap karbantartás, kisfilm és egyéb kommunikációs kiadások címsoron tervezett előirányzatok felhasználására,

e) az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működési és felhalmozási támogatás előirányzatai közötti átcsoportosításra,

f) a civil szervezetek részére címsorral nem tervezhető, a Polgármesteri keretből pályázati rendszeren kívül biztosított támogatás odaítélésére, a módosítási igények elbírálására és elszámolásának elfogadására,

g) az Egyházi közösségek támogatása címsor felhasználására, odaítélésére, a módosítási igények elbírálására és elszámolásának elfogadására,

h) önkormányzat pályázaton való részvételével kapcsolatos döntés a 12. § szerint,

i) a Megemlékezések, ünnepségek, események címsor előirányzat felhasználására,

j) a „Városfejlesztő által kezelt projektek, feladatok” kiadási előirányzatait tartalmazó költségvetési sorok közötti átcsoportosítások esetében, feltéve, hogy azok nem járnak többletforrás bevonásával. Amennyiben az átcsoportosítás a „Városfejlesztő által kezelt projektek feladatok” kiadási előirányzatait tartalmazó költségvetési sorokon kívül egyéb előirányzatokat érint, úgy az előirányzat módosítás csak képviselő-testületi döntés alapján végrehajtható. A „Városfejlesztő által kezelt projektek, feladatok” kiadási előirányzatait tartalmazó költségvetési sorokat érintő előirányzat átcsoportosítások esetében Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. ügyvezetője átcsoportosítási kérelmet küld a Polgármester részére, amelyben röviden indokolja az átcsoportosítás okait. Az átcsoportosítás csak a Polgármester jóváhagyásával történhet meg.

k) július 1. és augusztus 31., valamint december 15. és december 31. közötti időszakban – az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet 19. § (2)-(4) bekezdés alkalmazásának mellőzésével – előirányzatok közötti átcsoportosításra.

12. § (1) Az önkormányzat pályázaton való részvételi szándéka esetén a pályázati felhívásra való jelentkezést, ha a pályázati díj (részvételi díj)

a) 10 millió Ft alatt van, a polgármester

b) 10 millió Ft vagy a felett van, a pénzügyekért felelős bizottság

engedélyezi.

(2) A támogatás feltételeit meghatározó jogszabály vagy a pályázati kiírás eltérő rendelkezése hiányában az önkormányzat pályázaton való indulásáról, amennyiben a tervezett támogatás vagy az önrész mértéke

a) 10 millió Ft alatt van, a polgármester,

b) 10 millió Ft vagy a felett van a városfejlesztésért felelős bizottság

dönt.

13. § (1) Közép- és hosszú lejáratú hitel felvételére vonatkozó döntés meghozatala a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

(2) Éven belüli likviditási – folyószámla – hitel 2024. évben egyidejűleg felvett összege 1,5 milliárd Ft. A folyószámla hitelkeretet a pénzügyi-likviditási helyzet függvényében a Polgármester által jóváhagyott havi pénzforgalmi terv alapján lehet igénybe venni.

14. § (1) A Képviselő-testület a következő hatásköreit ruházza a bizottságokra:

a) a költségvetési rendeletben nevesített önkormányzati pályázatok kiírása a költségvetési keret összegén belül,

b) a 11. § f)–g) pontjában foglalt kivétellel, a címmel nem tervezett, pályázati úton történő támogatási keretének felosztása, és a pályázatok kiírása,

c) pályázati úton történő támogatás során a beérkezett pályázatok elbírálása, és támogatási döntés meghozatala, döntés a módosítási igényről, a támogatás felhasználásának szakmai és pénzügyi beszámolójáról,

d) a 11. § f)–g) pontjában foglalt kivétellel, a pályázati rendszeren kívüli támogatási keretének felosztása, döntés a támogatásról, a módosítási igényről, a támogatás felhasználásának szakmai és pénzügyi beszámolójáról.

(2) Civil szervezet tárgyévben az előző évi támogatás elszámolási kötelezettségének teljesítése után és megkötött támogatási vagy együttműködési szerződés alapján finanszírozható a rendeletben meghatározott előirányzat mértékéig. A támogatás abban az esetben finanszírozható az előző évi támogatás elszámolási kötelezettségének teljesítése hiányában, ha a mulasztás a civil szervezetnek nem felróható.

(3) A 11. § f)–g) pontjában foglalt kivétellel a címsoron támogatott szervezetek szakmai és pénzügyi beszámolójáról a tárgykör szerint illetékes bizottság dönt.

8. Költségvetés elfogadását követő rendelkezések

15. § (1) A rendelet és a mellékleteiben foglaltak végrehajtásáról a Polgármester a Jegyző útján gondoskodik. A rendeletben és a mellékleteiben foglaltak végrehajtását a pénzügyekért felelős bizottság jogosult és köteles ellenőrizni.

(2) Az egyházi közösségek az előirányzatokat ingatlan felújításra-karbantartásra, pandémiás kiadásokra, tárgyi eszköz beszerzésre, korszerűsítésre, karitatív tevékenységre és a szokásos egyházi ceremóniákon kívül eső egyházi rendezvényekre fordíthatják.

9. Kötelezettségvállalás

16. § (1)3 A 2024. évi költségvetés terhére az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, az önkormányzat költségvetési szerve és gazdasági társasága valamennyi előirányzat tekintetében

a) bruttó 500 000 Ft-ot meghaladó személyi, dologi, felhalmozási, átadott pénzeszközök kötelezettségvállalást,

b) bruttó 500 000 Ft-ot meghaladó keretszerződéssel megkötött kötelezettségvállalás részmegrendelést,

a (2)-(3) bekezdés szerint köthet.

(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettségvállalás előtt, a kötelezettségvállalást indokolással

a) a Polgármesteri Hivatal esetében az önálló szervezeti egység a vezetőjének aláírásával és a jegyző véleményével,

b) amennyiben a kötelezettségvállalás címsoron szerepel, az annak kezelésére jogosult szervezeti egység az önálló szervezeti egység vezetőjének véleményével,

c) az önkormányzat költségvetési szerve és az önkormányzat gazdasági társasága esetében a költségvetési szerv vagy gazdasági társaság vezetője a Polgármesteri Hivatal illetékes önálló szervezeti egysége vezetőjének véleményével,

d) a KSZKI alá tartozó intézmények a KSZKI vezetőjének jóváhagyásával, a Polgármesteri Hivatal illetékes önálló szervezeti egység vezetőjenek véleményével

juttathatja el kérelmét a pénzügyekért felelős alpolgármester részére.

(3) A kérelmeket a pénzügyekért felelős alpolgármester az egyetértését követően juttatja el a polgármesterhez.

17. § (1) A gazdasági szervezettel rendelkező, és a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek együttműködését háromoldalú szerződés szabályozza.

(2) Az élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges finanszírozásról a műszaki indokoltság figyelembevételével a Polgármester vagy az általa kijelölt helyettese dönt, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett.

(3) A köznevelési, szociális, közterület-felügyeleti, és egészségügyi költségvetési szervek ingatlan felújítási-karbantartási címeiről a költségvetési kereten belül, a költségvetési szervek vezetői javaslata alapján szakértők bevonásával az Óbudai Vagyonkezelő NZrt. a Polgármester jóváhagyásával dönt. Erről beszámolót készít a Képviselő-testületnek a költségvetési rendelet végrehajtásáról szóló tájékoztatókkal és beszámolóval egy időben. A felújítási-karbantartási munkákat az Óbudai Vagyonkezelő NZrt. az egységes közbeszerzési eljárás keretében valósítja meg.

(4) A Polgármesteri Hivatal saját költségvetésében címsoronként határozza meg felújítási kiadásait.

10. Felhalmozási előirányzatok felhasználása

18. § (1) Az Önkormányzat pénzügyi-likviditási egyensúlyának megtartása érdekében a rendeletben meghatározott felhalmozási kiadási előirányzatok felhasználása és a közbeszerzési eljárások beindítása csak a „2024. évi közbeszerzések ütemezése” ütemterv alapján meghatározásra kerülő preferencia-sorrend szerint, a likviditási-pénzügyi helyzet figyelembevételével, a fejlesztési előirányzatokhoz kapcsolódó forrás megléte esetén a Polgármester engedélyével valósítható meg. Az ütemezést a rendelet hatálybalépését követő 20 napon belül el kell végezni.

(2) A fejlesztési kiadások ütemezésénél a külső forrásokkal támogatott előirányzatokat kell elsősorban figyelembe venni.

(3) Az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. önkormányzati költségvetésben szereplő felhalmozási kiadásai megvalósításához szükséges előkészítési, tervezési, kivitelezési feladatok kötelezettségvállalása csak polgármesteri engedéllyel történhet meg.

11. Juttatások meghatározása, óbudai hűségjutalom és óbudai óvodai pótlék, illetve óbudai pótlék

19. § (1) A Képviselő-testület 2024. évre a Polgármesteri Hivatal, a KSZKI, az Óbuda-Békásmegyer Piac Igazgatóság, valamint az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet részére, a Kttv-ben meghatározott kereteken belül és a Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló törvény alapján bruttó 300 000 Ft/év/fő cafetéria keretet biztosít. A Képviselő-testület által meghatározott cafetéria keretek fel nem használt előirányzatát az Önkormányzat céltartalékába kell beemelni.

(2) A Képviselő-testület 2024. évre az (1) bekezdésben nem nevesített önkormányzati költségvetési szerveknél dolgozók (Mt. és a Kttv. hatálya alá tartozók) részére 12 000 Ft/hó + munkáltatói közterhet tartalmazó bérkiegészítést biztosít a korábbi években megszűnt cafetéria kiváltására azoknak a dolgozóknak, akik a kinevezésükben vagy a munkaszerződésükben feltüntetett munkavégzési helyen legalább az adott hónap munkanapjainak a felében munkát végeznek. A juttatás a foglalkoztatási százaléknak megfelelő összegben jár.

20. § (1) A Képviselő-testület 2024. évre is a KSZKI gazdálkodási körébe tartozó intézmények esetében az Óbudai Hűségprogram keretében, továbbá az óvodai dolgozók, a szociális intézményekben közalkalmazotti jogviszonyban állók, a védőnői szolgálatnál egészségügyi szolgálati jogviszonyban állók munkájának elismeréseként

a) óbudai hűségjutalmat,

b) óbudai óvodai pótlékot és óbudai pótlékot

vezet be.

(2) Az óbudai hűségjutalom az Önkormányzat – KSZKI gazdálkodási jogkörébe tartozó – költségvetési szervénél a kerületben eltöltött évek alapján a közalkalmazott részére biztosított differenciált juttatás, amelynek mértéke a következő:

a) 15 éves jogviszony után bruttó 150 ezer Ft,

b) 20 éves jogviszony után bruttó 200 ezer Ft,

c) 25 éves jogviszony után bruttó 250 ezer Ft,

d) 30 éves jogviszony után bruttó 300 ezer Ft,

e) 35 éves jogviszony után bruttó 350 ezer Ft,

f) 40 éves jogviszony után bruttó 400 ezer Ft.

(3) A kerületben eltöltött jogviszony megállapításánál a kerületben eltöltött folyamatos jogviszonyt kell érteni, ahol a kiindulási dátum és egyben a számítás alapja a jelenlegi munkahelyre történt belépés dátuma, ha a közalkalmazott a kerületen belül egy másik, az önkormányzat által fenntartott intézménytől vagy gazdasági társaságtól lépett át a jelenlegi munkahelyére, akkor annak a belépési dátuma lesz a számítás alapja.

(4) A (3) bekezdés szerinti számítási módtól csak abban az esetben lehet eltérni, ha a jelenlegi munkahely, és az azt megelőző szintén Önkormányzat által fenntartott munkahely között kevesebb, mint két munkanap telt el.

(5) A jogviszony számításánál figyelembe kell venni a közalkalmazotti, köztisztviselői, munkaviszony időtartamát.

(6) A megbízási szerződés, közfoglalkoztatás, nyugdíj melletti munkavégzés nem számítható be.

(7) Abban az esetben, ha a jogosultnak több jogviszonya is van az intézményhálózatban, akkor annál a munkahelynél kapja meg a jutalmat, amelyik előbb kezdődött. A hűségjutalom több jogviszony esetén sem lehet több, mint a jogosultsági évekhez tartozó összeg.

(8) Az óbudai óvodai pótlék az Önkormányzat által fenntartott óvodákban, az óbudai pótlék a KSZKI gazdálkodási körébe tartozó szociális intézményekben dolgozó közalkalmazotti jogviszonyban állók, továbbá a KSZKI gazdálkodási körébe tartozó védőnői szolgálatnál egészségügyi szolgálati jogviszonyban állók részére biztosított juttatás, amelynek mértéke a következő:

a) az óbudai óvodai pótlék összege az Önkormányzat által fenntartott óvodákban teljes munkaidőben foglalkoztatott esetén bruttó 30 000 Ft/fő/hó, részmunkaidőben foglalkoztatott esetén a foglalkoztatás mértékének megfelelően arányosított összeg;

b)4 az óbudai pótlék összege a KSZKI gazdálkodási körébe tartozó szociális intézményekben közalkalmazotti jogviszonyban teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott esetén bruttó 30 000 Ft/fő/hó, részmunkaidőben foglalkoztatott esetén a foglalkoztatás mértékének megfelelően arányosított összeg;

c) az óbudai pótlék összege a KSZKI gazdálkodási körébe tartozó védőnői szolgálatnál egészségügyi szolgálati jogviszonyban teljes munkaidőben foglalkoztatott esetén bruttó 20 000 Ft/fő/hó, részmunkaidőben foglalkoztatott esetén a foglalkoztatás mértékének megfelelően arányosított összeg.

(9)5 Abban az esetben, ha a (8) bekezdés szerinti közalkalmazott több intézményben is foglalkoztatott, akkor a pótlékok együttes összege nem haladhatja meg 2024. január 1. – a (8) bekezdés b) pontja esetében 2024. március 1. – és 2024. december 31. közötti időszakban a (8) bekezdés szerinti összeget.

12. Záró rendelkezések

21. § Ez a rendelet 2024. január 1-jén lép hatályba.

22. § A rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik.

23. §6 Az Önkormányzat 2024. évi összevont költségvetéséről szóló 35/2023. (XII. 11.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 6/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított 20. § (8) bekezdés b) pontját 2024. március 1-jétől kell alkalmazni.

1

módosította: 2/2025. (II. 27.) Ör. 1. § (1) bekezdése. Hatályos: 2025. február 28-ától.

2

módosította: 2/2025. (II. 27.) Ör. 1. § (2) bekezdése. Hatályos: 2025. február 28-ától.

3

módosította: 11/2024. (VII. 11.) Ör. 2. §-a.

4

módosította: 6/2024. (III. 21.) Ör. 1. § (1) bekezdése. Hatályos: 2024. március 22-étől. Alkalmazására lásd még a 23. § rendelkezéseit.

5

módosította: 6/2024. (III. 21.) Ör. 1. § (2) bekezdése. Hatályos: 2024. március 22-étől.

6

beiktatta: 6/2024. (III. 21.) Ör. 2. §-a. Hatályos: 2024. március 22-étől.

7

módosította: 2/2025. (II. 27.) Ör. 2. § (1) bekezdése. Hatályos: 2025. február 28-ától.

8

módosította: 2/2025. (II. 27.) Ör. 2. § (2) bekezdése. Hatályos: 2025. február 28-ától.

9

módosította: 2/2025. (II. 27.) Ör. 2. § (3) bekezdése. Hatályos: 2025. február 28-ától.

10

módosította: 2/2025. (II. 27.) Ör. 2. § (4) bekezdése. Hatályos: 2025. február 28-ától.