Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről szóló 23/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 09. 01- 2025. 09. 02

Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről szóló 23/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.09.01.

[1] A településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet megalkotása óta az e tárgykört érintő törvényi és kormányrendeleti szintű szabályozás módosult. Hatályba lépett a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény, valamint a reklám és reklámeszköz elhelyezésének szabályairól szóló 476/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet, továbbá módosult a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet és hatályon kívül helyezésre kerültek a településkép védelmét korábban meghatározó egyes jogszabályok. Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a magasabb szintű jogszabályokkal való összhang megteremtése érdekében alkotja meg e rendeletét, mely tartalmazza az értelmező rendelkezések, valamint a helyi védelem alá helyezéssel kapcsolatos eljárási szabályok, a településkép védelme érdekében szükséges szakmai konzultációra és a településképi bejelentési eljárásra, a településkép-védelmi bírságra vonatkozó előírások módosítását, továbbá a településképi véleményezési eljárással érintett építményekre vonatkozó egyes szabályok pontosítását, a reklámokra és a reklámhordozókra vonatkozó előírások hatályon kívül helyezését.

[2] Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225. § (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 70/A. §-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítész, valamint a Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 8. melléklet 2.2.1. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Jogi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A településkép védelméről szóló 23/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

„Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225. § (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 62. § (1) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítész, a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága, az örökségvédelmi hatáskörében eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala, valamint a Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 8. melléklet 2.2.1. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Jogi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:”

2. § (1) A Rendelet 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) E rendelet célja Sajószentpéter város sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása, a helyi építészeti örökség védelmének meghatározásával, a védetté nyilvánítás, a védelem megszüntetés szabályozásával, a településképi szempontból meghatározó területek és a településképi követelmények meghatározásával, a településkép védelmét elősegítő szakmai konzultációval, valamint a településképi követelmények megvalósítását biztosító sajátos jogintézmények és a településkép érvényesítő eszközök szabályozásával, valamint a településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásával.”

(2) A Rendelet 1. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) E rendeletben foglaltakat a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (a továbbiakban: Méptv.), a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) előírásaival, az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet előírásaival, valamint a hatályos településrendezési eszközökkel együtt kell alkalmazni.

(6) A Képviselő-testület a Méptv. 97. §-ában foglalt önkormányzati hatósági hatásköröket a polgármesterre ruházza át.”

3. § A Rendelet 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. § E rendelet alkalmazásában:

1. áttört kerítés: olyan kerítés, amelynél a tömör felületek aránya a kerítés teljes felületének 50%-át nem haladja meg és a lábazatmagasság legfeljebb 60 cm;

2. cégér: a Kormányrendelet 2. § 2. pontjában meghatározott fogalom;

3. cégjelzés: cégér, cégtábla, címtábla, cégfelirat, felíró tábla összefoglaló megnevezése;

4. cégtábla, címtábla, cégfelirat: a vállalkozás közterület felőli homlokzatán megjelenő, az adott rendeltetési egység funkcióját, az ott folytatott tevékenység megnevezését, egyéb adatait feltüntető tábla, felirat;

5. egyéb műszaki berendezés: a Kormányrendelet 2. § 3. pontjában meghatározott fogalom;

6. értékvizsgálat: a helyi védelem alá helyezést megalapozó, szakember által készített történeti, esztétikai, műszaki, természetföldrajzi, biológiai vizsgálati munkarész;

7. felíró tábla: kereskedelmi, vendéglátó üzlet információs táblája, jellemzően a napi kínálat feltüntetésére szolgál;

8. funkcionális célokat szolgáló utcabútor: olyan utasváró, kioszk és információs vagy más célú berendezés, amely létesítésének célját tekintve elsődlegesen nem reklámközzétételre, hanem az adott területen ténylegesen felmerülő, a berendezés funkciójából adódó lakossági igények kielégítésére szolgál;

9. helyi védelem alatt álló egyedi érték: az önkormányzat által helyi védetté nyilvánított helyi jelentőséggel bíró épület, építmény, amely a hagyományos településkép és jellemző karakter megőrzése céljából, továbbá építészeti, településtörténeti, helytörténeti, művészeti, valamint ipartörténeti szempontból, vagy a használati mód szempontjából jelentős alkotás, valamint a helyi védetté nyilvánított fa, facsoport. A védett épület, építmény fogalmába beletartozik annak minden alkotórésze, ideértve a kiegészítő, díszítő elemeket is;

10. illeszkedés elve: a meglévő szomszédos épületek, építmények arányrendszerét, karakterét, anyaghasználatát és színezését szem előtt tartó követelmény;

11. információs vagy más célú berendezés: a Méptv. 16. § 65. pontjában meghatározott fogalom;

12. kioszk: a Méptv. 16. § 70. pontjában meghatározott fogalom;

13. közművelődési célú hirdetőoszlop: a Méptv. 16. § 74. pontjában meghatározott fogalom;

14. látványterv: a tervezési terület környezetének jelenlegi és a tervezett – a beillesztett építményt tartalmazó – képét több nézőpontból bemutató rajz;

15. manzárdtető: egy meredekebb, s felette egy laposabb hajlású síkkal létrehozott tető;

16. napelempanel: napenergiát elektromos árammá alakító fotovoltaikus táblás kivitelű műszaki berendezés;

17. önkormányzati hirdetőtábla: az önkormányzat által a lakosság tájékoztatása céljából létesített és fenntartott, elsődlegesen a település élete szempontjából jelentős információk, közlemények, tájékoztatások, így különösen a település életének jelentős eseményeivel kapcsolatos információk közzétételére szolgáló, közterületen elhelyezett tábla, mely a közérdekű tájékoztatási célt meghaladóan reklámok közzétételére is szolgálhat;

18. pasztellszínek: kis telítettségű színek, melyek között nincsenek mesterséges árnyalatok, neonszínek, inkább meleg árnyalatok, mint a bézs, narancs, sárga, barna, vörös árnyalatai;

19. plakát: a Méptv. 16. § 105. pontjában meghatározott fogalom;

20. természetes színek a tetőn: barna, vörös, antracit és árnyalatai;

21. településképi jelentőségű útvonalak, közterületek: a településképi jelentőségű útvonalak, közterületek utcakép-védelmi meghatározó területe az épített környezet olyan összefüggő részére, a város azon útvonalaira és közterületeire terjed ki, ahol az egyes épületek, építmények városképi megjelenéséhez a városi arculat szempontjából kiemelt városi érdek fűződik;

22. utasváró: a Méptv. 16. § 131. pontjában meghatározott fogalom;

23. utcabútor: a Méptv. 16. § 132. pontjában meghatározott fogalom;

24. védett műtárgy: az önkormányzat által helyi védetté nyilvánított műszaki alkotás, műtárgy, pl. az emlékmű, szobor, síremlék, utcabútorzat, díszkút, kerítés, híd, torony;

25. vendéglátó terasz: vendéglátó egység saját homlokzati szakasza előtt közterületen a fogyasztóknak a gyalogos forgalomtól jelzésszerű elkülönülését biztosító vagy az ingatlan közterületről látszó belső területén az udvar egyéb funkcióitól jelzésszerű elkülönülést biztosító – esetleg kiemelt szintű, korláttal körülhatárolt – terület.”

4. § (1) A Rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A védelem alá helyezést, vagy a védelem megszüntetését (a továbbiakban: a helyi védelemmel kapcsolatos kezdeményezés) írásban vagy a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvényben (a továbbiakban: Dáptv.) meghatározott elektronikus úton (a továbbiakban együtt: írásban) bármely természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet kezdeményezheti a polgármesternél.”

(2) A Rendelet 4. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A helyi védelemre vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell:)

„e) a Kormányrendelet 32. § által meghatározott értékvizsgálatot,”

(3) A Rendelet 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Amennyiben a kezdeményezés hiánypótlásra szorul és azt a polgármester erre vonatkozó felhívása ellenére 15 napon belül a kezdeményező nem egészíti ki, a helyi védelem alá helyezésre vonatkozó eljárást a polgármester megszünteti.”

5. § A Rendelet V. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„V. Fejezet

CÉGJELZÉSEK ELHELYEZÉSE, UTCABÚTOROKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK

6. § A Rendelet 19. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A település területén legfeljebb 10 darab közművelődési célú hirdetőoszlop létesíthető.”

7. § (1) A Rendelet 25. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A településkép védelme érdekében az önkormányzati főépítész (a továbbiakban: főépítész) kérelemre a településképi követelményekről – a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül – szakmai konzultációt és ezen belül szakmai tájékoztatást (a továbbiakban: szakmai konzultáció) biztosít.”

(2) A Rendelet 25. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Lakóépület egyszerű bejelentés alapján történő építése és bővítése esetén, valamint az eljárás során történő tervmódosítás esetén a szakmai konzultáció igénybevétele a településkép védelme szempontjából meghatározó területeken az egyszerű bejelentést megelőzően kötelező.”

8. § (1) A Rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A szakmai konzultáció a 3. melléklet szerinti kérelem benyújtásával kezdeményezhető. A kérelmet – ha erre építésügyi engedélyezési eljárást vagy egyszerű bejelentést megelőzően kerül sor – az építtető vagy a tervező a Dáptv. szerinti elektronikus formában köteles benyújtani az önkormányzat részére.”

(2) A Rendelet 26. § (4)–(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) A szakmai konzultáció a főépítész feladata. A szakmai konzultációról a főépítész írásos emlékeztetőt készít, amely tartalmazza a felvetett javaslatokat, valamint a főépítész lényeges nyilatkozatait. Az emlékeztetőben foglaltakat a településképi véleményezési, bejelentési és kötelezési eljárás során figyelembe kell venni.

(5) Az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó esetekben a szakmai konzultációt írásban, vagy a Dáptv.-ben meghatározott elektronikus úton (a továbbiakban együtt: írásban) kell kérelmezni.

(6) A szakmai konzultáció megtartására és az arról készült (4) bekezdés szerinti emlékeztető kérelmező részére történő megküldésére nyitva álló határidő 15 nap.”

9. § A Rendelet 27. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A polgármester településképi véleményezési eljárást folytat le a (3) bekezdésben foglalt területekre a Kormányrendelet 44. § (2) bekezdése szerinti engedélyezési eljárásokat megelőzően.”

10. § A Rendelet 28. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A településképi véleményezési eljárás a Kormányrendelet 45. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak szerint kezdeményezhető.

(2) A polgármester a településképi véleményét a főépítész szakmai véleményére alapozza.”

11. § A Rendelet 30. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„30. § (1) A polgármester a település teljes közigazgatási területén településképi bejelentési eljárást köteles lefolytatni a Kormányrendelet 46. § (1) bekezdésében meghatározott építmények rendeltetésének megváltoztatása esetén.

(2) A polgármester – a (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével – településképi bejelentési eljárást folytat le:

a) a Kormányrendelet 46. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott közterületről látható építési tevékenység megkezdését megelőzően, ha az építési tevékenység köre szerepel a Kormányrendelet 13. mellékletében,

b) a Kormányrendelet 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott cégjelzések, berendezések épületeken való elhelyezhetőségét megelőzően, ha az épületeken való elhelyezések köre szerepel a Kormányrendelet 13. mellékletében,

c) közterületen vagy közterületről látható vendéglátó terasz kialakítása esetén.

(3) Településképi bejelentési eljárást

a) a (2) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott esetekben a településképi szempontból meghatározó területeken,

b) a (2) bekezdés b) pontjában foglaltak tekintetében a település teljes közigazgatási területén kell lefolytatni.”

12. § (1) A Rendelet 31. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A településképi bejelentési eljárás az építtető, az építési tevékenységgel érintett telek, építmény építményrész tulajdonosa, vagy az általa megbízott tervező kérelmére az 5. melléklet szerinti kérelem benyújtásával indul. A kérelmet a polgármesterhez a Dáptv. szerinti elektronikus úton vagy – természetes személy esetén – papír alapon, írásban kell benyújtani a 30. § (1)-(2) bekezdés szerinti építési tevékenység megkezdése előtt 15 nappal.”

(2) A Rendelet 31. § (2) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A dokumentációnak a bejelentés tárgyának megfelelően az alábbi munkarészeket kell tartalmazni:)

„a) a 30. § (2) bekezdés a) pontja szerinti építési tevékenység esetén
aa) műszaki leírást a telepítésről és az építészeti kialakításról,
ab) védett épület esetében értékvédelmi felmérési dokumentációt,
ac) helyszínrajzot a szomszédos építmények feltüntetésével,
ad) alaprajzokat,
ae) közterületről látszó homlokzatot,
b) a 30. § (1) bekezdés szerinti rendeltetésmódosítás esetén
ba) műszaki leírást, mely ismerteti az új rendeltetésnek megfelelő (terület) használat, illetve technológia jellemzőit, a rendeltetés-módosítás következtében – a szomszédos és a környező ingatlanokat érintő – változásokat, hatásokat, továbbá a szükségessé váló járulékos beavatkozásokat,
bb) helyszínrajzot a szomszédos építmények és terepviszonyok feltüntetésével,
bc) alaprajzot, valamint
bd) homlokzatot vagy a közterületről látható felületek változtatását bemutató látványtervet, fotómontázst.”

(3) A Rendelet 31. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A polgármester hatósági határozatát a főépítész szakmai véleményére alapozza.”

(4) A Rendelet 31. § (5) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A bejelentési eljárás során vizsgálni kell, hogy a tervezett építési tevékenység, vagy rendeltetésváltoztatás:)

„b) megfelel‐e a településképi követelményeknek.”

13. § A Rendelet 32. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„32. § (1) A polgármester a IV. fejezetben meghatározott településképi követelmények megsértése esetén a Méptv. 100. § (1) bekezdése szerint jár el.

(2) A polgármester

a) a településképi bejelentés elmulasztása,

b) a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése,

c) a településképi követelmények megsértése

esetén a településképi követelmények teljesülése érdekében településképi kötelezés formájában az ingatlan tulajdonosát a Méptv. 100. § (2) bekezdése szerinti intézkedések megtételére kötelezi.”

14. § A Rendelet 33. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A településkép-védelmi bírság kiszabására a Méptv. 100. § (2) bekezdése és a Kormányrendelet 51. § (1) bekezdése alapján kerül sor”

15. § A Rendelet 5. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

16. § Hatályát veszti a Rendelet

17. § Ez a rendelet 2025. szeptember 1-jén lép hatályba, és 2025. szeptember 2-án hatályát veszti.

1. melléklet a 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelethez

5. melléklet