Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015. (VI. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 09. 26- 2025. 09. 27Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015. (VI. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] A módosítás célja Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának kiegészítése és pontosítása, jogszabályi megfelelés biztosítása érdekében.
[2] Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 3. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata és a Nyírábrányi Roma Nemzetiségi Önkormányzat közötti közigazgatási szerződésbe foglalt megállapodás szerinti működési feltételek az SZMSZ 8. sz. melléklete szerint biztosítottak.”
2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„15. § (1) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a Képviselő-testület a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy a megvonás újra megállapítható.
(2) A képviselői kötelezettségszegések esetköre:
a) eskü letételének hiánya,
b) személyes érintettség bejelentésének elmulasztása
c) a Képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét,
d) a megválasztást követő 30 napon belül nem kérelmezi felvételét a köztartozásmentes adózói adatbázisba,
e) vagyonnyilatkozat-tétel elmulasztása,
f) választópolgárokkal történő kapcsolattartás elmulasztása adott éven belül.
(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a mulasztás megszüntetéséig, de legfeljebb 12 havi időtartamra 100 %-ban csökkenti.
(4) A Képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 1 havi időtartamra 50 %-kal csökkenti.
(5) A Képviselő-testület az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 1 havi időtartamra 50 %-kal csökkenti.
(6) A Képviselő-testület az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételt igazoló igazolás bemutatásáig 50 %-kal csökkenti.
(7) A Képviselő-testület az (1) bekezdés e) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a vagyonnyilatkozat benyújtásának idejéig 50 %-kal csökkenti.
(8) A Képviselő-testület az (1) bekezdés f) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 1 havi időtartamra 50 %-kal csökkenti.
(9) A tiszteletdíj megvonásáról a Képviselő-testület egyedi határozattal dönt.
(10) A rendelkezéseket a kötelezettségeit megszegő bizottsági tagok vonatkozásában is alkalmazni kell.”
3. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 19. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke (az ülés összehívása és vezetése szempontjából a továbbiakban együtt: polgármester) hívja össze és vezeti, meghatározva a meghívóban feltüntetendő napirendi javaslatot is. Döntése szerint ezeken kívüli előterjesztések is kiküldhetők.”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 19. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
„(6) A képviselő-testületi ülésre a meghívót és mellékleteit elektronikus úton kell megküldeni.”
4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„20. § Az ülést vezető teendői:
a) ülésenként:
aa) a határozatképesség megállapítása, folyamatos figyelemmel kísérése, szükség esetén jelzése;
ab) a napirendre javaslattétel, a napirend kiegészítésének lehetővé tétele, a napirendek elfogadtatása;
ac) előzetesen jelzett hozzászólási igény alapján - a képviselőtestület egyetértésével - a jelenlevő polgároknak rövid felszólalási lehetőség biztosítása;
ad) tájékoztatás adása az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről, intézkedésekről;
ae) a nyilvános ülésen előterjesztett napirendi pontok megtárgyalásának lezárását követően a képviselőknek kérdezési, interpellálási, az ülésre meghívottaknak bejelentés-tételi lehetőség biztosítása;
af) az ülés bezárása.
b) napirendi pontonként:
ba) nyílt, vagy zárt ülésen történő tárgyalási kötelezettség tisztázása a napirend címének (tárgyának) ismertetése;
bb) az előterjesztőnek, illetve az érintett bizottság elnökének szóbeli megajánlásra, kiegészítésre, bizottsági vélemény ismertetésére lehetőség adása;
bc) kérdésfeltevésre, majd válaszadásra felhívás;
bd) előterjesztések vitára bocsátása, a jelentkezőknek (név szerint) a szó megadása, ügyrendi javaslattal élőnek soronkívüliség nyújtása;
be) a vita lezárása előtt az előterjesztőnek reagálási, a jegyzőnek törvényességi észrevételezési lehetőség biztosítása;bf) a vita lezárása, lényegének összefoglalása, a határozati javaslat(ok) ismertetése, majd szavazásra bocsátása és a döntés megállapítása, ismertetése.”
5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„26. § (1) Az egyes napirendi pontok fontosságára tekintettel sürgősségi indítvány terjeszthető elő, hogy az adott témát a napirendi javaslattól eltérő sorrendben, vagy annak ellenére tárgyalja a képviselő-testület, hogy az előzetesen kiküldött napirendben nem szerepel.
(2) Sürgősségi indítványt
a) a polgármester,
b) téma szerint illetékes bizottság(ok) elnökei,
c) a képviselő-testület tagja, valamint
d) a jegyző terjeszthet elő írásban.
(3) A sürgősségi indítvány, a sürgősség tényének rövid indoklásával, az összehívott ülést megelőző ötödik napot követően, és legkésőbb az ülés napján 10 óráig, írásban nyújtható be a polgármesternél.
(4) A polgármester röviden ismerteti az indítványt, majd lehetőséget ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid megalapozására.
(5) A Képviselő-testület a sürgősségi indítvány elfogadásáról, vagy elvetéséről vita nélkül minősített többséggel soron kívül dönt.
(6) Sürgősségi indítványként a képviselő-testület napirendjére felvett előterjesztés bizottsági tárgyalás nélkül is tárgyalható.”
6. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„35. § Amennyiben az önkormányzati képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, és erről a polgármesternek tudomása van, felhívja a képviselő figyelmét bejelentési kötelezettségére. Amennyiben a személyes érintettségét a képviselő-testületi döntést követően válik valószínűsíthetővé, a polgármester a szavazás eredményétől függően mérlegeli, hogy megtárgyalásra ismét a képviselő-testület elő terjeszti-e az előterjesztést.”
7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 37. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A határozatokat, a végrehajtási határidőn belül, de legkésőbb a testületi ülést követő 30. napig kell megküldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, szerveknek, és a határozatban értesítésre megjelölt személyeknek. A megküldésről a jegyző által kijelölt köztisztviselő köteles gondoskodni.”
8. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 49. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyet elkülönítve kell kezelni.”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 49. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntések megismerésére a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv., illetve az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról szóló 2011. évi CXII. tv. rendelkezései az irányadóak.”
9. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 54. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„54. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:
a) Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013.(II.27.) önkormányzati rendelet.
b) Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013.(II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 17/2013.(X.15.) önkormányzati rendelet,Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013.(II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 5/2014.(V.23.) önkormányzati rendelet.”
10. § Hatályát veszti Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet
a) 36. § (4) bekezdése,
b) 46. §-a,
c) 55. §-a,
11. § Ez a rendelet 2025. szeptember 26-án lép hatályba, és 2025. szeptember 27-én hatályát veszti.