Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015. (VI. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 09. 26- 2025. 09. 27

Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015. (VI. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.09.26.

[1] A módosítás célja Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának kiegészítése és pontosítása, jogszabályi megfelelés biztosítása érdekében.

[2] Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 3. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata és a Nyírábrányi Roma Nemzetiségi Önkormányzat közötti közigazgatási szerződésbe foglalt megállapodás szerinti működési feltételek az SZMSZ 8. sz. melléklete szerint biztosítottak.”

2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„15. § (1) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a Képviselő-testület a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy a megvonás újra megállapítható.

(2) A képviselői kötelezettségszegések esetköre:

a) eskü letételének hiánya,

b) személyes érintettség bejelentésének elmulasztása

c) a Képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét,

d) a megválasztást követő 30 napon belül nem kérelmezi felvételét a köztartozásmentes adózói adatbázisba,

e) vagyonnyilatkozat-tétel elmulasztása,

f) választópolgárokkal történő kapcsolattartás elmulasztása adott éven belül.

(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a mulasztás megszüntetéséig, de legfeljebb 12 havi időtartamra 100 %-ban csökkenti.

(4) A Képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 1 havi időtartamra 50 %-kal csökkenti.

(5) A Képviselő-testület az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 1 havi időtartamra 50 %-kal csökkenti.

(6) A Képviselő-testület az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételt igazoló igazolás bemutatásáig 50 %-kal csökkenti.

(7) A Képviselő-testület az (1) bekezdés e) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a vagyonnyilatkozat benyújtásának idejéig 50 %-kal csökkenti.

(8) A Képviselő-testület az (1) bekezdés f) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 1 havi időtartamra 50 %-kal csökkenti.

(9) A tiszteletdíj megvonásáról a Képviselő-testület egyedi határozattal dönt.

(10) A rendelkezéseket a kötelezettségeit megszegő bizottsági tagok vonatkozásában is alkalmazni kell.”

3. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 19. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke (az ülés összehívása és vezetése szempontjából a továbbiakban együtt: polgármester) hívja össze és vezeti, meghatározva a meghívóban feltüntetendő napirendi javaslatot is. Döntése szerint ezeken kívüli előterjesztések is kiküldhetők.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 19. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A képviselő-testületi ülésre a meghívót és mellékleteit elektronikus úton kell megküldeni.”

4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„20. § Az ülést vezető teendői:

a) ülésenként:

aa) a határozatképesség megállapítása, folyamatos figyelemmel kísérése, szükség esetén jelzése;

ab) a napirendre javaslattétel, a napirend kiegészítésének lehetővé tétele, a napirendek elfogadtatása;

ac) előzetesen jelzett hozzászólási igény alapján - a képviselőtestület egyetértésével - a jelenlevő polgároknak rövid felszólalási lehetőség biztosítása;

ad) tájékoztatás adása az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről, intézkedésekről;

ae) a nyilvános ülésen előterjesztett napirendi pontok megtárgyalásának lezárását követően a képviselőknek kérdezési, interpellálási, az ülésre meghívottaknak bejelentés-tételi lehetőség biztosítása;

af) az ülés bezárása.

b) napirendi pontonként:

ba) nyílt, vagy zárt ülésen történő tárgyalási kötelezettség tisztázása a napirend címének (tárgyának) ismertetése;

bb) az előterjesztőnek, illetve az érintett bizottság elnökének szóbeli megajánlásra, kiegészítésre, bizottsági vélemény ismertetésére lehetőség adása;

bc) kérdésfeltevésre, majd válaszadásra felhívás;

bd) előterjesztések vitára bocsátása, a jelentkezőknek (név szerint) a szó megadása, ügyrendi javaslattal élőnek soronkívüliség nyújtása;

be) a vita lezárása előtt az előterjesztőnek reagálási, a jegyzőnek törvényességi észrevételezési lehetőség biztosítása;bf) a vita lezárása, lényegének összefoglalása, a határozati javaslat(ok) ismertetése, majd szavazásra bocsátása és a döntés megállapítása, ismertetése.”

5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„26. § (1) Az egyes napirendi pontok fontosságára tekintettel sürgősségi indítvány terjeszthető elő, hogy az adott témát a napirendi javaslattól eltérő sorrendben, vagy annak ellenére tárgyalja a képviselő-testület, hogy az előzetesen kiküldött napirendben nem szerepel.

(2) Sürgősségi indítványt

a) a polgármester,

b) téma szerint illetékes bizottság(ok) elnökei,

c) a képviselő-testület tagja, valamint

d) a jegyző terjeszthet elő írásban.

(3) A sürgősségi indítvány, a sürgősség tényének rövid indoklásával, az összehívott ülést megelőző ötödik napot követően, és legkésőbb az ülés napján 10 óráig, írásban nyújtható be a polgármesternél.

(4) A polgármester röviden ismerteti az indítványt, majd lehetőséget ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid megalapozására.

(5) A Képviselő-testület a sürgősségi indítvány elfogadásáról, vagy elvetéséről vita nélkül minősített többséggel soron kívül dönt.

(6) Sürgősségi indítványként a képviselő-testület napirendjére felvett előterjesztés bizottsági tárgyalás nélkül is tárgyalható.”

6. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„35. § Amennyiben az önkormányzati képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, és erről a polgármesternek tudomása van, felhívja a képviselő figyelmét bejelentési kötelezettségére. Amennyiben a személyes érintettségét a képviselő-testületi döntést követően válik valószínűsíthetővé, a polgármester a szavazás eredményétől függően mérlegeli, hogy megtárgyalásra ismét a képviselő-testület elő terjeszti-e az előterjesztést.”

7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 37. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A határozatokat, a végrehajtási határidőn belül, de legkésőbb a testületi ülést követő 30. napig kell megküldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, szerveknek, és a határozatban értesítésre megjelölt személyeknek. A megküldésről a jegyző által kijelölt köztisztviselő köteles gondoskodni.”

8. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 49. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyet elkülönítve kell kezelni.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 49. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntések megismerésére a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv., illetve az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról szóló 2011. évi CXII. tv. rendelkezései az irányadóak.”

9. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet 54. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„54. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:

a) Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013.(II.27.) önkormányzati rendelet.

b) Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013.(II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 17/2013.(X.15.) önkormányzati rendelet,Nyírábrány Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013.(II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 5/2014.(V.23.) önkormányzati rendelet.”

10. § Hatályát veszti Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015.(VI.24.) önkormányzati rendelet

b) 46. §-a,

c) 55. §-a,

11. § Ez a rendelet 2025. szeptember 26-án lép hatályba, és 2025. szeptember 27-én hatályát veszti.