Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

a 2025. évi költségvetésről

Hatályos: 2025. 12. 21

Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

a 2025. évi költségvetésről

2025.12.21.

[1] A képviselő-testület a mindenkori gazdasági környezet és a helyi sajátosságok figyelembe vételével kíván eleget tenni jogalkotási kötelezettségének, ezért a 2025. évi költségvetés elfogadása során célja az önkormányzat kiegyensúlyozott gazdálkodásának fenntartása, a tervezhető és működtethető feladatellátás finanszírozásának biztosítása, valamint a települési fejlesztési elképzelések pénzügyi megalapozása.

[2] Helvécia Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a 14. § tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdésében és Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésben és 78. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014 (XII.17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 2. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Gazdasági Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat intézményeire terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. §1 (1) Az Önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetésének összesített

a) bevételi főösszege 1 745 536 620 Ft

b) kiadási főösszege 1 966 339 620 Ft

c) költségvetési hiány összege 220 803 000 Ft

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti bevételből 1 389 011 361 Ft működési költségvetési bevétel, ezen belül:

a) 966 573 154 Ft Működési célú támogatások államháztartáson belülről

b) 252 000 000 Ft Közhatalmi bevételek

c) 165 147 499 Ft Működési bevételek

d) 5 290 708 Ft Működési célú átvett pénzeszközök

(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti kiadásból 1 375 313 981 Ft működési költségvetési kiadás, ezen belül:

a) 583 654 363 Ft Személyi juttatással,

b) 82 226 118 Ft Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

c) 404 543 293 Ft Dologi kiadással

d) 14 000 000 Ft Ellátottak pénzbeli juttatásai

e) 290 890 207 Ft Egyéb működési célú kiadások

(4) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti bevételből 356 525 259 Ft felhalmozási költségvetési bevétel, ezen belül

a) 34 170 730 Ft felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

b) 321 346 871 Ft Felhalmozási bevételek

c) 1 007 658 Ft Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

(5) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti kiadásból 564 062 793 Ft felhalmozási költségvetési kiadás, ezen belül:

a) 515 210 021 Ft Beruházási kiadás

b) 48 505 730 Ft Felújítási kiadás

c) 347 042 Ft Egyéb felhalmozási célú kiadások

3. §2 (1) A tárgyévi működési bevételek és kiadások különbözeteként keletkező hiányt a képviselő-testület 13 265 466 Ft összegben, a felhalmozási bevételek és kiadások különbözeteként keletkező hiányt 207 537 534 Ft összegben, ezek együttes összegét 220 803 000 Ft összegben állapítja meg.

(2) A hiány finanszírozásának módja: a költségvetési hiány belső finanszírozására működési célra 13 265 466 Ft, felhalmozási célra 207 537 534 Ft előző évi költségvetési maradvány igénybevételét határozza el.

4. §3 Az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására a képviselő-testület az egyéb működési célú kiadásokon belül 25 939 434 Ft általános tartalékot, valamint 50 000 Ft céltartalékot különít el.

5. § (1)4 ) A képviselő-testület az Önkormányzat működési költségvetését és felhalmozási költségvetését az alábbiak szerint hagyja jóvá:

a) 1 339 029 356 Ft működési költségvetési bevétellel, ezen belül:

aa) 966 573 154 Ft Működési célú támogatások államháztartáson belülről

ab) 252 000 000 Ft Közhatalmi bevételek

ac) 115 165 494 Ft Működési bevételek

ad) 5 290 708 Ft Működési célú átvett pénzeszközök

b) 667 662 381 Ft Működési költségvetési kiadással, ezen belül:

ba) 143 400 363 Ft Személyi juttatással,

bb) 19 013 118 Ft Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

bc) 200 358 693 Ft Dologi kiadások

bd) 14 000 000 Ft Ellátottak pénzbeli juttatása

be) 290 890 207 Ft Egyéb működési célú kiadások

c) 356 525 259 Ft felhalmozási költségvetési bevétellel, ezen belül:

ca) 34 170 730 Ft Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

cb) 321 346 871 Ft Felhalmozási bevételek

cc) 1 007 658 Ft Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

d) 554 571 393 Ft Felhalmozási költségvetési kiadással, ezen belül:

da) 505 718 621 Ft Beruházási kiadással

db) 48 505 730 Ft Felújítási kiadással

dc) 347 042 Ft Egyéb felhalmozási célú kiadások

(2) Az önkormányzat engedélyezett létszámkerete:

a) 13 fő az alábbi feladatokra:

aa) Polgármester 1 fő

ab) Művelődési ház 1,5 fő

ac) Községi könyvtár 0,5 fő

ad) Községgazdálkodás 1 fő

ae) Zöldterület-kezelés 3 fő

af) Tanyagondnoki szolgálat 3 fő

ag) Út és közútkezelés 2 fő

ah) Háziorvosi alapellátás 1 fő

b) közfoglalkoztatottak: 12 fő

6. § (1)5 A képviselő-testület a Helvéciai Polgármesteri Hivatal működési költségvetését és felhalmozási költségvetését az alábbiak szerint hagyja jóvá:

a) 2 721 249 Ft Működési költségvetési bevétellel, ezen belül 2 721 249 Ft Működési bevétel

b) 147 331 000 Ft működési költségvetési kiadással, ezen belül:

ba) 117 272 000 Ft Személyi juttatással,

bb) 15 201 000 Ft Munkaadókat terhelő járulék és szociális hozzájárulási adóval

bc) 14 858 000 Ft Dologi kiadással

c) 0 ezer Ft felhalmozási költségvetési bevétellel,

d) 6 858 000 Ft felhalmozási költségvetési kiadással, ezen belül 6 858 000 Ft beruházási kiadással

(2) A Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszámkerete 16,31 fő

7. § (1)6 A képviselő-testület a Helvéciai Napvirág Óvoda és Bölcsőde költségvetési szervének működési költségvetését és felhalmozási költségvetését az alábbiak szerint hagyja jóvá:

a) 47 260 756 Ft működési költségvetési bevétellel, ezen belül 47 260 756 Ft működési bevétellel

b) 560 320 600 Ft működési költségvetési kiadással, ezen belül:

ba) 322 982 000 Ft Személyi juttatással,

bb) 48 012 000 Ft Munkaadókat terhelő járulék és szociális hozzájárulási adóval,

bc) 189 326 600 Ft Dologi kiadással

c) 0 Ft felhalmozási költségvetési bevétellel,

d) 2 633 400 Ft felhalmozási költségvetési kiadással, ezen belül 2 633 400 Ft beruházási kiadással

(2) A Helvéciai Napvirág Óvoda és Bölcsőde engedélyezett létszámkerete 42 fő

3. Az önkormányzat bevételei

8. § (1) Az önkormányzat és az önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételeit előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban az 1–4. melléklet tartalmazza.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat saját bevételeit a 14. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

4. Az önkormányzat kiadásai

9. § (1) Az önkormányzat és az önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 5–8. melléklet szerint állapítja meg.

(2) Az önkormányzat 2025. évi felhalmozási és működési támogatási kiadásainak részletezését a 9. melléklet szerint fogadja el.

10. § Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.

11. § A képviselő-testület az önkormányzat beruházási kiadásait feladatonként a 12. melléklet szerint, az önkormányzat felújítási kiadásait feladatonként a 13. melléklet szerint jóváhagyja.

12. § A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 53 787 625 Ft összegben az 11. mellékletben részletezett célokra állapítja meg.

13. § A képviselő-testület az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására 43 594 784 Ft általános tartalékot képez a 11. melléklet szerint.

14. § (1) A képviselő-testület 2025-ben a jutalmazásra felhasználható mértéket az eredeti rendszeres személyi juttatás 8,16 %-ában határozza meg.

(2) A polgármesteri hivatalban foglalkoztatott felsőfokú és érettségi végzettségű köztisztviselőket illetménykiegészítés illeti meg, amelynek mértéke 2025. évben egységesen a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a.

(3) A képviselő-testület a köztisztviselői illetményalap mértékét 65 000 Ft-ban határozza meg.

15. §7 (1) A 15. melléklet szerint a Képviselő-testület a 2025. évi költségvetés elfogadásakor adósságot keletkeztető jogügylet megkötését nem tervezi.

(2) A 2025. évi költségvetésről szóló rendelet módosításával összefüggésben a 16. melléklet ad áttekintést az egyes előirányzat módosítások indokáról és tervezett hatásáról.

5. A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

16. § (1) Az önkormányzat egységes költségvetését (bevételek beszedését, kiadások teljesítését) a költségvetési törvény, az államháztartásról szóló törvény és végrehajtási rendelete, az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata, valamint a jelen önkormányzati rendelet előírásainak megfelelően hajtja végre a polgármesteri hivatal, valamint költségvetési intézménye útján.

(2) A hivatal a központi költségvetési normatív hozzájárulásokat a pénzügyi információs rendszer szerkezetének megfelelő formában köteles nyilvántartani, hogy az elszámolás az éves lezárást követően elkészíthető legyen.

(3) A költségvetési szervek a részükre jóváhagyott, illetve az évközben az önkormányzat által módosított kiadási előirányzatot nem léphetik túl, vagyis a költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzaton belül köteles gazdálkodni.

17. § A bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére 500 000 Ft erejéig egyszeri kifizetés a házipénztárból teljesíthető abban az esetben, ha átutalásra nincs lehetőség. A kiadások készpénzben történő teljesítésének konkrét esetei a következők:

a) a készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzések (szakmai anyagok, irodaszerek, gyógyszer, könyv, folyóirat, munkaruha, tisztítószerek), a kiküldetési, reprezentációs kiadások, továbbá egyes kisösszegű karbantartási, javítási, szolgáltatási kiadások (szállítási költség, orvosi vizsgálat, hirdetés készpénzben történő teljesítése);

b) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások, az ellátottak pénzbeli juttatásainak készpénzben kifizetendő összege;

c) egyéb személyi juttatások kifizetése (utazási költségtérítés) illetményelőleg, megbízási díjak;

d) utólagos elszámolásra kiadott előleg kifizetése;

e) az önkormányzat és intézményei rendezvényeivel kapcsolatos kiadás;

f) a gyermek hátrányos helyzetét megállapító gyámhatósági határozat alapján törvény szerinti pénzbeli támogatás;

g) testületi döntés szerinti beiskolázási támogatás;

h) eseti jelleggel egyéb céljellegű kifizetés (pl. támogatási szerződés alapján a támogatás összegének) kifizetése.

18. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai évközben megváltoztathatók.

(2) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai között átcsoportosítást hajthat végre. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad. A polgármester 5 millió Ft értékhatárig dönthet a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht). 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott támogatások kiadási előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(4) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a naptári éven belül visszafizetendő hitel felvétele a számlavezető pénzintézettől.

18/A. §8 (1) Az önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek követeléséről lemondani (követelést törölni) csak törvényben vagy e rendeletben meghatározott esetekben és módon lehet. Nem tartoznak e szabályozás alá az adók módjára behajtandó követelések.

(2) Az önkormányzat az alábbi esetekben mondhat le részben vagy egészben pénzügyi követelésről:

a) a követelés – a számviteli törvény előírásainak megfelelő kritériumok alapján- behajthatatlannak minősül,

b) a követelés kis összegű és az önkéntes teljesítésre történő felhívás nem vezetett eredményre,

c) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján az várhatóan nem térül meg,

d) a végrehajtás során nem, vagy csak részben térül meg,

e) ha a követelés bizonyítottan csak veszteséggel, vagy aránytalanul nagy költségráfordítással érvényesíthető,

f) kötelezettje nem lelhető fel, s ez dokumentumokkal hitelt érdemlően bizonyított,

g) olyan méltánylást érdemlő körülmények merülnek fel a követelés kötelezettjénél, amelyre tekintettel a követelésről való lemondás indokolt, így különösen: a kötelezett rendszeres jövedelemmel legalább 1 éve nem rendelkezik, egészségi állapota, szociális helyzete miatt képtelen a követelés teljesítésére, és helyzete miatt a kedvező változás a jövőben sem várható, vagy olyan rendkívüli esemény, káresemény következik be a kötelezettnél, amely a méltányos követelésről való lemondást indokolttá teszi.

(3) A (2) a) pont alapján behajthatatlannak minősülő követelésről -értéktől függetlenül-, és a (2) b) pont szerinti kisösszegű követelésről az önkormányzatnál és a polgármesteri hivatalnál a jegyző javaslata alapján, az önkormányzat irányítása alá tartozó más költségvetési szervnél az intézményvezető javaslata alapján a polgármester írásba foglalt, megalapozott döntésével mondhat le.

(4) A kisösszegű követelés behajtását előírni nem kell, de a követelés törlése előtt legalább 2 alkalommal dokumentáltan meg kell kísérelni a követelés beszedését.

(5) A (2) c)-g) pontjaiban foglalt esetekben a jegyző és a pénzügyi csoportvezető előterjesztése alapján a követelés-elengedés

a) a kis összeghű követelés értékhatárát meghaladó, de az 500. 000,-Ft-ot el nem érő követelés esetén a polgármester

b) az 500. 000,-Ft- vagy azt meghaladó követelés esetén a képviselő-testület

hatáskörébe tartozik.

(6) Az eljárás során a hatáskör gyakorlója alaposan mérlegeli a kötelezett (adós) pénzügyi helyzetét, személyi körülményeit, valamennyi adatot, dokumentummal alátámasztott információt, az elengedés esetleges előnyeit, hátrányait. A követelésről lemondással egyidejűleg el lehet tekinteni a késedelmi kamat megfizetésétől is.

19. § (1) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközei legfeljebb 3 hónapos lekötési határidővel államilag garantált értékpapírokba leköthető.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

20. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. naptól kell alkalmazni.

(2) A Képviselő-testület – az Áht. 25. § rendelkezései alapján – felhatalmazza a Polgármestert, hogy 2025. január 1-jétől a 2025. évi költségvetési rendelet hatályba lépéséig a helyi bevételeket folytatólagosan szedje be és a kiadásokat időarányosan teljesítse.

21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

1

A 2. § -t módosította Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 2. §- és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 1. §.

2

A 3. §-t módosította Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 2. §, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-a.

3

A 4. § -t módosította Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 2. § és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-a.

4

Az 5. § (1) bekezdést módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 3. §, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 2. §.

5

A 6. § (1) bekezdést módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 4. §, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 3. §.

6

A 7. § (1) bekezdést módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 5. §, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 4. §.

7

A 15. § a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

8

A 18/A. §-t a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 7. §-a iktatta be.

9

Az 1. mellékletet módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdése, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdése.

10

A 2. melléklet a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 4. mellékletet módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (3) bekezdése, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdése.

12

Az 5. mellékletet módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (4) bekezdése, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (3) bekezdése.

13

A 6. mellékletet módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (5) bekezdése, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (4) bekezdése.

14

A 7. mellékletet módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (6) bekezdése, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (5) bekezdése.

15

A 8. mellékletet módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (7) bekezdése, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (6) bekezdésée.

16

A 9. mellékletet módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (8) bekezdése, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (7) bekezdése.

17

A 10. melléklet a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (9) bekezdésével megállapított szöveg.

18

A 11. mellékletet módosította a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (10) bekezdése, és a 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (8) bekezdése.

19

A 12. melléklet a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (9) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 13. melléklet a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (10) bekezdésével megállapított szöveg.

21

A 16. mellékletet a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete 8. § (11) bekezdése iktatta be. A 16. melléklet a Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendelete 5. § (11) bekezdésével megállapított szöveg.