Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 33/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati lakások és helyiségek bérbeadásáról szóló 5/2023. (II.16.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2026. 01. 01- 2026. 01. 02

Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 33/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati lakások és helyiségek bérbeadásáról szóló 5/2023. (II.16.) önkormányzati rendelet módosításáról

2026.01.01.

[1] Az önkormányzati rendelet módosításának a célja az önkormányzati rendelet egyes rendelkezéseinek a felülvizsgálatával az elmúlt időszakban összegyűlt tapasztalatok felhasználása és beépítése az önkormányzati rendeletbe. A módosítás szerint különösen az elmúlt évek jövedelem- és nyugdíjváltozásainak a figyelembevételével felülvizsgálatra kerülnek a jövedelemhatárok, a lakbérek mértéke. Pontosításra kerülnek a méltányossági szabályok és a meglévő szerződések hatályban hagyása mellett a Fiatal Házasok Otthona kivezetésre kerül.

[2] Sárvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdésében, a 12. § (5) bekezdésében, a 23. § (3) bekezdésében, a 27. § (2) bekezdésében, a 34. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a VII. Fejezet vonatkozásában az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a bérlők és bérbeadók településen működő érdekképviseleti szervezete véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § (1) Az önkormányzati lakások és helyiségek bérbeadásáról szóló 5/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 2. § (1) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában)

„i) fiatal házas: a bérleti ajánlat benyújtásakor 40 év alatti, házassági életközösségben élő személy.”

(2) Az Ör. 2. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltaktól eltérően e rendelet alkalmazásában nem minősül jövedelemnek]

„c) a nyugdíjprémium, az egyszeri juttatás, a tizenharmadik és további heti vagy havi nyugdíj, a tizenharmadik és további heti vagy havi ellátás és a szépkorúak jubileumi juttatása.”

2. § Az Ör. a következő 7/A. §-sal egészül ki:

„7/A. § (1) Új bérleti szerződés megkötésére irányuló bérleti ajánlatot soron kívül, de a bérleti ajánlat benyújtásától számított legkésőbb 180 napon belül kell elbírálni.

(2) A bérleti szerződés meghosszabbítása iránti bérleti ajánlatot soron kívül kell elbírálni.”

3. § Az Ör. 11. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A bérleti ajánlat elbírálásakor)

„a) a havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó – jövedelem esetén a kérelem benyújtása hónapját megelőző három hónap jövedelmét,”

4. § Az Ör. 13. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kijelölés érvényét veszti, amennyiben a kijelölt ajánlattevő a (1) bekezdés szerinti határidőn belül nem köti meg a szerződést és a kijelölt ajánlattevő a lakás további használata esetén jogcím nélküli lakáshasználóvá válik.”

5. § (1) Az Ör. 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Szociális helyzete alapján jogosult önkormányzati lakásra az a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseiben meghatározott személy, akinek a bérleti ajánlat megtételének időpontjában

a) nincs beköltözhető lakásra vonatkozó tulajdonjoga,

b) folyamatosan több mint 15 éve Sárváron található a bejelentett lakóhelyének a címe,

c) az önkormányzati lakásba együtt költözni szándékozó személyek vonatkozásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 140000 forintot,

d) és a vele együtt költöző személynek nincs és a bérleti ajánlat benyújtását megelőző 5 éven belül nem volt vagyona,

e) bérleti szerződését térítési díj ellenében 5 éven belül nem szüntette meg, továbbá önkormányzati lakást ő vagy a hozzátartozója kedvezménnyel nem vásárolta meg és azt nem értékesítette.”

„(1a) Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott jövedelemhatártól a bérleti ajánlat elbírálásakor a Humán Erőforrás Bizottság méltányosságból

a) 165000 forintig emelt mértékben, ha az ajánlattevő személy az (1) bekezdés a), b), d) és e) pontok szerinti feltételeknek megfelel és gyermekét egyedül nevelő szülő vagy más törvényes képviselő, tartósan beteg, nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban részesül, három vagy több gyermeket nevel, vagy fiatal házas,

b) 200000 forintig emelt mértékben, ha az ajánlattevő személy az (1) bekezdés a), b), d) és e) pontok szerinti feltételeknek megfelel és az ajánlattevő vagy a vele együtt költöző személy rokkantsági járadékban vagy rokkantsági ellátásban részesül

eltérhet.”

„(3) Fiatal házas ajánlattevő esetén az (1) bekezdés b) pontja szerinti feltétel teljesül, ha a fiatal házasok közül legalább az egyik fél esetében fennáll.”

6. § Az Ör. 15. § (2)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) Új bérleti szerződésre irányuló bérleti ajánlat vagy a bérleti szerződés meghosszabbítására irányuló bérleti ajánlat elbírálásakor a Képviselő-testület az együtt költözni szándékozó személyek egy főre jutó jövedelmétől méltányosságból eltekinthet, ha az ajánlattevő személy az e rendeletben foglalt egyéb feltételeknek megfelel és gyermekét egyedül nevelő szülő vagy más törvényes képviselő, ha tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos gyermeket nevel.

(3) Kizárólag a bérleti szerződés meghosszabbítására irányuló bérleti ajánlat elbírálásakor a Képviselő-testület az együtt költözni szándékozó személyek egy főre jutó jövedelmétől méltányosságból eltekinthet, ha az ajánlattevő személy az e rendeletben foglalt egyéb feltételeknek megfelel és gyermekét egyedül nevelő szülő vagy más törvényes képviselő, tartósan beteg, nyugdíjszerű ellátásban, rokkantsági ellátásban részesül, három vagy több gyermeket nevel.

(4) A 6., a 7. és a 8. alcím alkalmazásában az az ajánlattevő személy is gyermekét egyedül nevelő szülőnek minősül, akinek a gyermeke a 18. életévét betöltötte, és azt megelőzően tartós betegnek minősült. E bekezdés alkalmazásában az árvaellátás nem minősül jövedelemnek.”

7. § Az Ör. 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„17. § Lakáscsere iránti ajánlat elbírálásakor a hatáskör gyakorlója az e rendelet szerinti jövedelmi értékhatároktól, ha a csere útján biztosított önkormányzati lakás

a) nagysága legalább egy lakószobával kisebb,

b) legalább eggyel alacsonyabb komfortfokozatú, vagy

c) gyermekét egyedül nevelő, egyedülálló szülő részére kerül bérbeadásra,

eltekinthet.”

8. § (1) Az Ör. 18. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott jövedelemhatártól a bérleti ajánlat elbírálásakor a Humán Erőforrás Bizottság méltányosságból 260000 forintig emelt mértékben eltérhet, ha az ajánlattevő személy az (1) bekezdés a), c) és d) pontok szerinti feltételeknek megfelel és gyermekét egyedül nevelő szülő vagy más törvényes képviselő, tartósan beteg, nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban, rokkantsági ellátásban részesül, három vagy több gyermeket nevel, vagy fiatal házas.”

„(3) Fiatal házas ajánlattevő esetén az (1) bekezdés a) pontja szerinti feltétel teljesül, ha a fiatal házasok közül legalább az egyik fél esetében fennáll.”

9. § (1) Az Ör. 19. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott jövedelemhatártól a bérleti ajánlat elbírálásakor a Humán Erőforrás Bizottság méltányosságból

a) 340000 forintig emelt mértékben, ha az ajánlattevő személy az (1) bekezdés a), c) és d) pontok szerinti feltételeknek megfelel és gyermekét egyedül nevelő szülő vagy más törvényes képviselő, tartósan beteg, nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban, rokkantsági ellátásban részesül, három vagy több gyermeket nevel, vagy

b) 450000 forintig emelt mértékben, ha az ajánlattevő fiatal házas,

eltérhet.”

„(3) Fiatal házas ajánlattevő esetén az (1) bekezdés a) pontja szerinti feltétel teljesül, ha a fiatal házasok közül legalább az egyik fél esetében fennáll.”

10. § Az Ör. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„20. § A polgármester egyedi elbírálása alapján soron kívül bérlőnek jelölheti ki azt az igénylőt, aki önhibáján kívül előre nem látott elháríthatatlan kényszerhelyzetbe, rendkívüli élethelyzetbe került.”

11. § Az Ör. 25. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Az (1) bekezdéstől eltérően fiatal házas részére történő bérbeadás időtartama legfeljebb 2 év lehet.”

„(3) Bérleti jog cseréjére, vagy a bérleti szerződésnek a bérlő kérésére történő megszüntetésével egyidejűleg másik lakás bérbeadására irányuló bérleti ajánlat benyújtása esetén az ingatlankezelő a bérbeadott önkormányzati lakásban soron kívüli ellenőrzést tart, melynek a célja annak megállapítása, hogy a visszaadni vagy elcserélni kívánt lakásban a lakás visszaadása esetén milyen munkákat kell a bérlőnek, illetve a lakás bérbeadhatóságához a lakás rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotához a bérbeadónak elvégezni.

(4) Az ingatlankezelő a (3) bekezdés szerinti ellenőrzés megállapításait, a cserével kapcsolatos véleményét jegyzőkönyvben rögzíti, melyet az ellenőrzést követően soron kívül az előterjesztés elkészítéséhez megküld a Hatósági Irodának.

(5) A (3) bekezdésben említett tárgyú előterjesztés a (4) bekezdés szerinti jegyzőkönyvet tartalmazza.

(6) A 36/A. § szerinti lakásbérleti szerződés megszüntetése feltételének fennállását a bérbeadó ellenőrzi.”

13. § Az Ör. 16. alcíme a következő 28/A. §-sal egészül ki:

„28/A. § Ha a bérlő és a vele együtt lakó személy magatartásával kapcsolatos panaszt terjesztenek elő és a panasz szerint a bérlő és a vele együtt lakó személy különösen a közös használatú helyiségeket szándékosan rongálja, beszennyezi vagy a tisztántartásukra vonatkozó rendelkezéseket megszegi, a házban lakó személyek nyugalmát zavarja vagy velük szemben az együttélés követelményeit durván sértő, botrányos magatartást tanúsít, az ingatlankezelő a bérlő lakásában haladéktalanul ellenőrzést végez.”

14. § Az Ör. IV. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„IV. Fejezet

A lakbér és lakáshasználati díj mértéke”

„(3) A lakást jogcím nélkül használó lakáshasználati díjat (a továbbiakban: használati díj) köteles fizetni. A használati díj a jogcím nélküli lakáshasználat első két hónapjában a jogcím nélküli lakáshasználatot közvetlenül megelőző hónapban fizetendő lakbérrel azonos összeg.

(4) A jogcím nélküli használat kezdetétől számított két hónap elteltével a használati díj mértéke a (3) bekezdés szerinti díj kétszeresével egyezik meg.

(5) A 13. § (2) bekezdés szerinti esetben a használati díj mértéke azonos a kijelölés szerinti jogcímnek e rendelet szerint megfelelő mértékű lakbérével.

(6) A 15. § (2) és (3) bekezdés szerint kijelölt bérlőnek a lakbért a szociális helyzet alapján történő bérbeadás figyelembevételével kell megállapítani.”

16. § Az Ör. V. Fejezete a következő 36/A. §-sal egészül ki:

„36/A. § (1) E rendelet erejénél fogva megszűnik a csereként kiutalt lakásra kötött lakásbérleti szerződése (a továbbiakban: csereszerződés) a bérlőnek, ha a visszaadott lakást a csereszerződés megkötését követő egy hónapon belül a 29. § szerinti kötelezettségét megszegve nem állítja helyre.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában csereszerződésnek minősül az a lakásbérleti szerződés is, amelyet a kijelölésnek megfelelően a visszaadott önkormányzati lakásra kötött lakásbérleti szerződés megszüntetésével egyidejűleg kötnek.”

17. § Az Ör. 45. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A kérelemben feltüntetett személyes adatok: a kérelmezők és az együtt költöző személyek személyazonosításához szükséges adatok, így különösen a születési és családi neve, a születés helye és ideje, a lakó-, illetve tartózkodási helye a szálláshasználati szerződés megszűnése után nem kezelhetők, azokat meg kell semmisíteni.”

18. § Az Ör. 46. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A szálláshasználati szerződés a bérbeadó és a kijelölt fiatal házasok között határozott időre jön létre. Az időtartamra nézve a Hatósági Irodának a kijelölésről szóló közlésében foglaltak az irányadók.

(2) Az otthonban való elhelyezés leghosszabb időtartama 6 év. A szálláshasználati szerződés kérelemre a jogosultsági feltételek fennállása esetén meghosszabbítható, ha a szálláshasználati szerződést 6 évnél rövidebb időre kötötték.”

19. § Az Ör. 54. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A (2) bekezdés d) és f) pontja alapján nem szűnik meg a szálláshasználati szerződés, ha annak fenntartását a gyermekét egyedül nevelő szülő, vagy új házasságkötés esetén a házastársak együttesen szociális helyzetükre tekintettel kérik és a szálláshasználati szerződés fenntartásához a Humán Erőforrás Bizottság hozzájárul.”

20. § Az Ör. IX. Fejezete a következő 57. §-sal egészül ki:

„57. § A 2026. január 1-jét megelőzően kötött szálláshasználati szerződés az e rendeletben foglalt eseteknek megfelelő megszűnése szerinti időpontig érvényes.”

21. § (1) Az Ör. 1. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(2) Az Ör. 2. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

(3) Az Ör. 3. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.

(4) Az Ör. 4. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

22. § Az Ör.

a) 18. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében az „a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény” szövegrész helyébe az „az Szt.” szöveg,

b) 18. § (1) bekezdés a) pontjában a „10” szövegrész helyébe a „15” szöveg,

c) 18. § (1) bekezdés b) pontjában a „192500” szövegrész helyébe a „220000” szöveg,

d) 19. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében az „a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény” szövegrész helyébe a „Szt.” szöveg,

e) 19. § (1) bekezdés a) pontjában a „10” szövegrész helyébe a „15” szöveg,

f) 19. § (1) bekezdés b) pontjában a „275000” szövegrész helyébe a „290000” szöveg,

g) 21. §-ában a „Humán Erőforrás Bizottság” szövegrész helyébe a „polgármester” szöveg,

h) 34. § (4) bekezdésében a „10” szövegrész helyébe a „11” szöveg,

i) 37. § (2) bekezdés a) pontjában a „nyolc” szövegrész helyébe a „hat” szöveg,

j) 37. § (2) bekezdés b) pontjában a „nyolc” szövegrész helyébe a „hat” szöveg,

k) 37. § (3) bekezdésében a „8” szövegrész helyébe a „hat” szöveg

lép.

23. § Hatályát veszti az Ör.

b) 16. §-a,

24. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 33/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzati lakásban fizetendő bérleti díj, a fiatal házasok otthonában fizetendő szálláshasználati díj mértéke (forint/négyzetméter)

A

B

C

D

E

F

1

a lakás komfortfokozata

szociális

költségelvű

piaci

szakemberlakás

szálláshasználati díj

2

összkomfortos

805

1610

2205

1610

805

3

komfortos (gázkonvektoros)

707

1413

1936

1413

707

4

komfortos (szilárd tüzelésű)

572

1142

1566

1142

572

5

félkomfortos

401

803

1093

803

6

komfort nélküli

300

601

822

601

2. melléklet a 33/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelethez

3. melléklet a 33/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelethez

4. melléklet a 33/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelethez