Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 39/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete
Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 11. 01- 2025. 11. 02Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 39/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete
Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] A szabályozás célja a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal törvényességi észrevételeinek és a magasabb jogszabályokban rögzített előírásoknak történő megfelelés.
[2] A szabályozás célja továbbá a Pénzügyi, Gazdasági, Városfejlesztési és Mezőgazdasági Bizottság, valamint a Köznevelési, Kulturális, Turisztikai és Sport Bizottság taglétszámainak, a jelenlegi 7 főről 5 főre történő csökkentése. A taglétszám 5 főre történő csökkentése elősegíti a bizottságok működésének stabilabbá és kiszámíthatóbbá tételét, hozzájárulva a határozatképesség biztosításához és a testületi munka zökkenőmentesebb lebonyolításához.
[3] Hajdúböszörmény Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 47. § (4) bekezdésében, valamint az 58. § (4) bekezdés e) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testületének Jogi, Ügyrendi, Összeférhetetlenségi és Fenntarthatósági Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. § A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„22. § (1) Az ülést a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskörét általános helyettesítését ellátó alpolgármester (a továbbiakban: általános alpolgármester), több alpolgármester esetén a polgármester által kijelölt alpolgármester gyakorolja.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetére a korelnök hívja össze a képviselő-testület ülését.
(3) A korelnök akadályoztatása esetén a korban sorban következő tagja hívja össze a képviselő-testület ülését.”
2. § A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 27. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a helyettesítésével megbízott általános alpolgármester vezeti (ezen fejezet alkalmazásában együtt: ülésvezető). A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a korelnök vezeti. A korelnök akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a korban sorban következő tagja vezeti.”
3. § (1) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 35. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A napirendi ponthoz hozzászólásra jelentkező állampolgárnak a hozzászólási szándékát az ülésvezetőnél az ülés megkezdése előtt legkésőbb egy órával megelőzően, írásban kell jeleznie. Amennyiben állampolgári jogon történő hozzászólási szándékát az állampolgár az ülésen jelzi, úgy részére az ülésvezető adhatja meg a szót. ”
(2) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 35. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) Az ülésvezető a napirend tárgyalásakor a képviselői hozzászólásokat követően adhatja meg a szót az állampolgári jogon hozzászólásra jelentkező állampolgárnak.”
4. § A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 36. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő a napirendi pontokhoz nem tartozó önkormányzati ügyben az önkormányzati törvény szerinti módon felvilágosítást kérhet az abban meghatározott személyektől, melyre az ülésen szóban - vagy legkésőbb harminc napon belül írásban - érdemi választ kell adni.”
5. § A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 40. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Név szerinti szavazást kell tartani:)
6. § (1) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 56. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A képviselő-testület állandó bizottságai szervezetét és létszámát az alábbiak szerint állapítja meg:)
(2) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 56. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A képviselő-testület állandó bizottságai szervezetét és létszámát az alábbiak szerint állapítja meg:)
(3) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 56. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(3) A bizottság elnökét a képviselő-testület a polgármester előterjesztésére választja.
(4) A bizottság képviselő-, illetve nem képviselő tagjait, az érintett bizottság elnökének előzetes véleménye kikérésével, a polgármester előterjesztésére a képviselő-testület egy szavazás keretében választja. Amennyiben a képviselő-testület a bizottság tagjait nem választja meg, úgy személyükről egyenkénti szavazást kell tartani.”
7. § A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 62. § (4) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(Ha a képviselő:)
(csökkentésre kerül.)
8. § A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 63. § (1)–(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A képviselők a képviselői munkához szükséges adminisztratív közreműködést a polgármesterrel történt előzetes időpont egyeztetést követően a Városháza 54. sz. irodahelyiségében – annak tárgyalások céljára szolgáló funkciója mellett is – igénybe vehetik.
(2) A képviselői munkához szükséges tájékoztatást a már befejezett és folyamatban lévő ügyekről a polgármestertől kérheti a jegyzo@hajduboszormeny.hu e-mailcímre megküldve.
(3) Legfeljebb 5 oldalnyi terjedelmű iratokról a képviselő másolatot kérhet, ettől nagyobb terjedelmű anyagokat megfelelő körülmények biztosítása mellett betekintésre kaphat meg a jegyző által a Polgármesteri Hivatal szervezeti egységének vezetőjétől, vagy azt elektronikus formában kapja meg..
(4) A képviselő a jegyző által szóbeli és írásbeli tájékoztatást igényelhet a Polgármesteri Hivataltól, melyre a tájékoztatást harminc napon belül kapja meg. A képviselő részére adott tájékoztatásokról a Polgármesteri Hivatal szervezeti egységeinek vezetői részletes nyilvántartást vezetnek.
(5) Ha a képviselő a képviselő-testület bizottságai feladat- és hatáskörét érintő felvilágosítást kér, a polgármester útján erről a bizottságot a legközelebbi rendes ülésén értesíti.”
9. § A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 65. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(3) A polgármestert az önkormányzati törvényben meghatározott feladatokon és hatáskörökön kívül a képviselő-testület az alábbi külön feladatok ellátásával és hatáskörökkel ruházza fel:
a) biztosítja az önkormányzat nyilvános, demokratikus működését;
b) felügyeli a településfejlesztést, a közszolgáltatások ellátását, az intézmények működését;
c) képviseli a várost és az Önkormányzatot;
d) segíti a bizottságok és a képviselők munkáját;
e) együttműködik a helyi társadalmi szervekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel, a helyi nemzetiségi önkormányzattal;
f) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a kizárólagosan önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság vezetője tekintetében;
g) eljár a képviselő-testület által átruházott egyéb hatáskörökben;
h) amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a testület hatásköréből át nem ruházható önkormányzati hatáskörök kivételével a döntést meghozhatja.
(4) A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, és meghatározza a jogszabályok keretei között az illetményét.”
10. § (1) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 66. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A polgármester tartós akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén a polgármestert helyettesítő általános alpolgármester jogai és kötelezettségei – amennyiben azt jogszabály nem zárja ki – azonosak a polgármesterével.”
(2) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 66. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) A főállású alpolgármesterek száma 2 fő, jogállásuk választással létrejövő sajátos közszolgálatai jogviszony.”
11. § (1) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) A Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 6. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
12. § Hatályát veszti a Hajdúböszörmény Város Önkormányzata Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelet
b) 45. § (1) bekezdése,
c) 62. § (2) bekezdés c) és d) pontja,
d) 62. § (3) bekezdése,
e) 63. § (6) bekezdése.
13. § Ez a rendelet 2025. november 1-jén lép hatályba.
|
Hajdúböszörmény, 2025. október 30. |
|
|
Göröghné Bocskai Éva |
Dr. Lajter Zoltán |
1. melléklet a 39/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 39/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 39/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez