Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2025. (VI. 23.) önkormányzati rendelete

Jászjákóhalma Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2021. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 06. 23- 2025. 06. 24

Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2025. (VI. 23.) önkormányzati rendelete

Jászjákóhalma Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2021. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.06.23.

[1] A rendeletmódosítás célja, hogy Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal által törvényességi felügyeleti jogkörében megvizsgált rendelettel kapcsolatban észlelt jogszabálysértést megszüntesse.

[2] Jászjákóhalma Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében megállapított eredeti jogalkotói hatáskörében, illetve az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. § Jászjákóhalma Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2021. (II.26.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Rendelet) bevezető szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:

„Jászjákóhalma Község Önkormányzatának Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében meghatározott jogkörében, Jászjákóhalma Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében megállapított eredeti jogalkotói hatáskörében, illetve az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:”

2. § A Rendelet 1. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Az Önkormányzat működési területe: Jászjákóhalma község közigazgatási területe

(4) A képviselő-testületnek a polgármesterrel együtt 7 tagja van.”

3. § A Rendelet 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A települési önkormányzat feladatára, hatáskörére vonatkozóan a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadóak.”

4. § A Rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A képviselő-testület ülésén az önkormányzat működési területén székhellyel működő társadalmi szervezetek a tevékenységüket érintő kérdésekben tanácskozási joggal vesznek részt.”

5. § A Rendelet 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A képviselő-testület bármely képviselő indítványára név szerint szavaz. A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a polgármester felolvassa a képviselők nevét, és a jelenlévő képviselők a nevük felolvasásakor igen-nel, nem-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.”

6. § A Rendelet a 10. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:

„3/A. Interpelláció

7. § A Rendelet a következő 10. §-sal egészül ki:

„10. § (1) Az interpelláció olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatásköreinek ellátásával, illetve annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.

(2) Az interpellációt a képviselő az ülést megelőzően írásban is felteheti a polgármesternek, a kérdést az ülésen szóban megismételheti.

(3) A szóban elmondott interpelláció, és az arra adott válasz az öt-öt percet nem haladhatja meg.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, amennyiben a válasza nemleges, a képviselő-testület annak elfogadásáról, vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.”

8. § A Rendelet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„12. § (1) A képviselő-testület határozatot hoz és rendeletet alkot.

(2) A határozat tartalmazza a képviselő-testület döntését, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

(3) A határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos, növekvő sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(4) Önkormányzati rendelet alkotását, módosítását kezdeményezhet a polgármester, a képviselők, a bizottságok és a jegyző.

(5) Az önkormányzati rendeletek előkészítése a jegyző feladata.

(6) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos, növekvő sorszámozással és évszámmal kell ellátni, zárójelben feltüntetve a kihirdetés időpontját.

(7) Az önkormányzati rendeleteket az Önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni, továbbá közzé kell tenni az Önkormányzat honlapján.

(8) A döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. A kizárásról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt.

(9) A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.”

„(6) Ellátja

a) a képviselők, a polgármester és az alpolgármester összeférhetetlenségével kapcsolatos, Mötv.-ben meghatározott bizottsági feladatokat,

b) a képviselők, a polgármester és az alpolgármester méltatlansági eljárásával kapcsolatos, Mötv.-ben meghatározott bizottsági feladatokat,

c) átveszi az összeférhetetlenség megszüntetése érdekében tett lemondó nyilatkozatot.”

10. § A Rendelet 21. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Polgármesteri Hivatal ügyrendjét a 2. melléklet tartalmazza.”

11. § A Rendelet a következő alcímmel egészül ki:

„9/A. Társulások

21/A. § (1) A Képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében együttműködhet más önkormányzatokkal, gazdasági és szolgáltató szervezetekkel, illetve társulásokat hozhat létre az Mötv.-ben leírtak szerint és formában.

(2) Jászjákóhalma Községi Önkormányzat társulásai:

a) Jászsági Szociális Szolgáltató Társulás (székhelye: 5055 Jászladány, Hősök tere 6.)

b) REGIO-KOM Térségi Kommunális Szolgáltató Társulás (székhelye: 5100 Jászberény, Lehel vezér tér 18.)

c) Jászberény-Jászjákóhalma Szennyvízközmű Önkormányzati Társulás (székhelye: 5100 Jászberény, Lehel vezér tér 18.)”

12. § A Rendelet 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„23. § Az önkormányzat kormányzati funkcióit az 1. melléklet tartalmazza.”

13. § (1) A Rendelet 25. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Jászjákóhalma Községi Önkormányzat és Jászjákóhalma Roma Nemzetiségi Önkormányzata közötti együttműködés szabályait a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (2) bekezdése szerinti külön megállapodás tartalmazza.”

„(2) A helyi önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére – annak székhelyén – biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgy feltételeit, szakmai segítséget nyújt, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos gazdálkodási és adminisztratív végrehajtási feladatok ellátásáról. A végrehajtásról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.

(3) A helyi önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére a hivatali munkaidőben bármikor, de legalább harminckét órában, az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használatát biztosítja, számítógép használati, internet-elérési és nyomtatási lehetőséggel. A helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket a helyi önkormányzat viseli. A helyi önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat feladatellátásához – térítésmentesen – külön helyiséget biztosít, (földszint 14.) amelyben a nemzetiségi önkormányzat általa meghatározott és hirdetett időpontban ügyfélfogadást tart.

(4) A helyi önkormányzat a Polgármesteri Hivatal megbízott munkatársán keresztül biztosítja a meghívók, az előterjesztések előkészítésével és postázásával kapcsolatos feladatokat, a postai levelezési, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását, jegyzőkönyvek elkészítését, a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítését, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátását, és az ezzel járó költségek viselését.

(5) A helyi önkormányzat megbízásából és képviseletében a jegyző vagy a jegyzővel azonos képesítési előírásokkal rendelkező megbízottja részt vesz a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein, és jelzi amennyiben törvénysértést észlel.

(6) A helyi önkormányzat a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézőjén keresztül biztosítja a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási, iratkezelési feladatok ellátását. Szükség esetén gondoskodik a jelnyelv és a speciális kommunikációs rendszer használatának biztosításáról. Viseli ezen feladatok ellátásához kapcsolódó költségeket, a testületi tagok és a tisztségviselők telefonhasználati költségeinek kivételével.”

14. § A Rendelet 26. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kihirdetés napján hatályát veszti Jászjákóhalma Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (V.22.) önkormányzati rendelete.”

15. § Hatályát veszti a Rendelet

b) „Interpelláció”ja,

16. § Ez a rendelet 2025. június 23-án lép hatályba, és 2025. június 24-én hatályát veszti.