Tiszaigar Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 7/2016(IV.29.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 11. 29


TiszaigarKözség Önkormányzatának Képviselő-testülete

7/2016.(IV.29.)  önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról


(2019. november 29-től hatályos szöveg)



TiszaigarKözség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:


1. Általános rendelkezések


1.§


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: TiszaigarKözség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)

(2) Az  önkormányzat székhelye: 5361 Tiszaigar, Dózsa György út 19.

(3) Az önkormányzat képviselő-testületének megnevezése: Tiszaigar Község Önkormányzatának Képviselő-testülete

(4) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.tiszaigar.eu.

(5) A önkormányzat  hivatalának hivatalos megnevezése: Tiszaigari Közös Önkormányzati  Hivatal.

(6) A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek jegyzékét a 1. melléklet tartalmazza.

(7) A helyi önkormányzat közfeladatának és alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölését  a2.  melléklet tartalmazza.



2. A Képviselő-testület ülései


2. §


  1. A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi  ülést tart.
  2. AKépviselő-testület évente legalább 6  ülést tart.
  3. A munkatervben meghatározott időpontra összehívott ülés a rendes ülés.
  4. A képviselő-testület rendkívüli ülést tart,ha  halaszthatatlan döntést kell hoznia a rendes ülésnapja előtt.
  5. A képviselő-testületi ülés helye az Önkormányzati Hivatal tanácskozó terme, amelytől a    

képviselő-testület indokolt esetben eltérhet.


3. A képviselő-testület munkaterve


3. §


(1) A képviselő-testület  munkáját  éves időszakra meghatározott munkaterv alapján végzi.

(2) A munkaterv tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester  terjeszti a képviselő-testület elé elfogadás végett minden év december 31-ig.

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a)az egyes ülések tervezett időpontját,

b)a javasolt napirendek megnevezését,

c)  a napirendek előadóinak megnevezését,

d)az egyes napirendi témák előkészítésében részt vevő bizottság megjelölését,

e)a közmeghallgatás  időpontját.


4. Az előterjesztések


4. §


(1) A Képviselő-testület a napirendeket  írásbelivagy - a rendelet-tervezetek kivételével - szóbeli  előterjesztés alapján tárgyalja. 

(2) Szóbeli előterjesztés alapján képviselő-testületi döntés kizárólag abban az esetben hozható, ha a döntés elhalasztása az önkormányzat vagy más érintett jogos érdekét sértené vagy veszélyeztetné.

(3) Az előterjesztés elkészítéséért a napirend  előadója a felelős.

(4) Az írásbeli előterjesztéseket  az ülést megelőző 10. napig át kell adni a jegyzőnek törvényességi felülvizsgálatra.

(5) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztő szerv vagy személy megnevezését,

b)az előterjesztés tárgyát,

c)  az előterjesztő aláírását,

d) a vonatkozó jogszabályi keretet,

e)az adott téma alapos, tárgyilagos és tényszerű bemutatását, megjelölve mindazokat a körülményeket, melyek indokolják a javaslat előterjesztését,

f) a jegyző törvényességi észrevételét,

g) a rendelet-tervezet, határozati javaslat egyértelmű és tömör meghatározását,

h) az anyagi források megjelölését,

i) avégrehajtásért  felelős személy megnevezését,

j) a végrehajtás határidejének pontos megjelölését.

(6) Az önkormányzati képviselő rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát a polgármesternél vagy jegyzőnél kezdeményezheti. A szóban tett kezdeményezésről írásos feljegyzést kell készíteni. A kezdeményezés alapján készített előterjesztést az önkormányzati képviselő döntésétől függően a önkormányzati képviselő vagy a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.


5. §


(1) Előterjesztés benyújtására jogosult a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,  az aljegyző, az önkormányzati képviselő és a képviselő-testület bizottsága.

(2) A Képviselő-testület elé csak olyan írásos előterjesztés kerülhet, melyet a jegyző törvényességi szempontból ellenőrzött. Az ellenőrzés tényét és eredményét, amennyiben az előterjesztést nem a jegyző készítette,  az előterjesztésre fel kell jegyezni.



5. A Képviselő-testület üléseinek összehívása


6.§


(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. Írásbeli meghívónak tekintendő a papír alapon küldött levélben, az elektronikuslevélben,  továbbított meghívó, továbbá az ahhoz elektronikus rendszeren keresztül történő hozzáférés biztosítása.

(2) A meghívót az előterjesztésekkel együtt úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők az ülés előtt legalább 3 – rendkívüli ülés esetén 1 – nappal korábban megkapják.

(3) A meghívónak tartalmaznia kell az üléskezdetének  idejét, helyét,  a tervezett napirendek címét és  az előterjesztőket.[1]

(4) A Képviselő-testület üléséről a meghívó kiküldésével egyidejűleg a település lakosságát a meghívóknak a  Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal  Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épülete hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján történő közzétételével tájékoztatni kell.

(5) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és SzociálisBizottság elnöke hívja össze a képviselő-testület ülését.


6. Tanácskozási jog a Képviselő-testület ülésén


7.§


(1) A Képviselő-testület ülésére állandó tanácskozási joggal meg kell hívni:

  1. a jegyzőt és az aljegyzőt,
  2. a roma nemzetiségi önkormányzat elnökét,
  3. a bizottság nem képviselő tagját,
  4. akiknek jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi.

(2) A Képviselő-testület ülésére esetenkénti tanácskozási joggal meghívhatók azok, akiknek jelenlétét a polgármester az adott napirendnél indokoltnak tartja.

(3) Az állandó tanácskozási joggal kötelezően meghívottak részére a meghívóval együtt valamennyi előterjesztést - a zárt ülés anyagának kivételével - meg kell küldeni, az esetenkénti tanácskozási joggal meghívottak részére csak az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.


7. Az ülés vezetése, tanácskozási rendje


8.§


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Szociális Bizottság elnöke vezeti  a képviselő-testület ülését.

(2) Az ülés megnyitásakor az ülést vezető megállapítja a jelenlévő önkormányzati képviselők számát, a határozatképességet, majd ezt követően az alábbi sorrendben vezeti az ülést:

  1. javaslatot tesz a napirendekre  és elfogadtatja azt,
  2. napirendi pontonként megnyitja, vezeti és lezárja a vitát,
  3. napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot, megállapítja a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntést,
  4. tájékoztatást ad  az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről,
  5. berekeszti az ülést.


9.§


(1) Az ülésvezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása, melynek  érdekében

  1. megadja a szót az előterjesztőnek, jelentkezési sorrendben az önkormányzati képviselőknek, majd a testületi ülésen megjelenteknek,
  2. engedélyezi a kérdések felvetését, felkéri az előadót a hozzá intézett kérdések megválaszolására,
  3. figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, s ha a felszólítás eredménytelen, megvonja a szót,
  4. rendreutasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tekintélyét hozzászólásában sérti, illetve a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentéseket tesz.

(2) Az ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben meghatározott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.


8. A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja


  1. §


(1) Szavazni „igen”-nel, vagy „nem”-mel, vagy „tartózkodom”-mal lehet.

(2) A vita lezárása után az ülésvezető összefoglalja a vitát és szavazásra teszi fel az elhangzott javaslatokat. A vita lezárása után, a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat törvényességét érintő észrevételt kíván tenni.

(3) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.



11. §


(1) A polgármester és bármely önkormányzati képviselő kezdeményezhet név szerinti szavazást, amelyről a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyzőkönyvvezető ábécé sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők  „igen”, „nem”, vagy  „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak.

(3) A jegyzőkönyvvezető a szavazást a névsoron feltünteti,majd  anévsort átadja az ülésvezetőnek. A szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg és hirdeti ki.

(4) A  jegyző által hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


12.§


(1) A titkos szavazásnál a Pénzügyi és Szociális  szavazatszámlálóbizottságként jár el.

(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon  urna igénybevételével történik.

(3) A szavazásról  aPénzügyi és SzociálisBizottság külön jegyzőkönyvet készít.



9. Rendeletalkotás


13.§


(1) A jegyző által előkészített  rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal  Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épületének hirdetőtábláján kifüggesztéssel történik.


10. Határozathozatal


14.§


(1) A képviselő-testület  határozatait minden évben előröl kezdve, növekvő rendben, arab számmal kell jelölni, törve az évszámmal, zárójelben feltüntetve a határozathozatal időpontját (a hónapot római számmal, a napot arab számmal.) Ezt követően a „számú határozata” szövegrészt kell használni  (pl.: 1/2010.(I. 01.) számú határozata).

(2) A határozatnak tartalmazni kell a testületi döntés szószerinti megfogalmazását, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.


11. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve


15.§


(1) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvet és mellékleteit, továbbá a zárt ülésen hozott döntéseket a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal  Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épületében az állampolgárok számára hozzáférhetővé, az önkormányzat honlapján pedig közzé kell tenni.

(2) A jegyzőkönyv elkészültét követő 3 napon belül a határozat-kivonatokat meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és azoknak, akikre nézve a határozat kötelezettséget, vagy jogosultságot állapít meg, valamint, a határozattal érintett más személynek vagy szervnek.



12. A közmeghallgatás, lakossági fórum


16. §


(1) A képviselő-testület  munkatervében előre meghatározza  a közmeghallgatás időpontját.

(2) A közmeghallgatás képviselő-testületi ülésnek minősül, melynek összehívására és levezetésére   -  az e paragrafusban meghatározott eltérésekkel - az e rendeletben meghatározott szabályokat kell alkalmazni.

(3) A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról a lakosságot legalább 15 nappal korábban  értesíteni kell az önkormányzat honlapján közzétett, továbbá  a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal  Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épületének hirdetőtábláján kifüggesztett meghívóval.



17. §


(1) A Képviselő-testületa lakosság és az önkormányzat illetékességi területén működő társadalmi és egyéb szervezetek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása  érdekébenlakossági fórumot tarthat.

(2) A lakossági fórum helyéről és időpontjáról  a lakosságot legalább 15 nappal korábban  értesíteni kell az önkormányzat honlapján közzétett, továbbá  a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal  Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épületének hirdetőtábláján  kifüggesztett meghívóval.

(3) A polgármester feladata a lakossági fórum összehívása és levezetése.




13. Polgármester, alpolgármester, jegyző


18. §


(1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.[2]

(2)  A polgármester általános feladatai:

  1. a település fejlődésének elősegítése,
  2. a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,
  3. az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása,
  4. az önkormányzat gazdálkodásának menedzselése,
  5. a demokratikus helyi hatalomgyakorlás megvalósítása és segítése, a közakarat érvényesítésének biztosítása,
  6. a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok megrendezése,
  7. a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, a hatékony együttműködési formák kialakítása,
  8.  a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának a megszervezése,
  9. az önkormányzati képviselők és a bizottságokmunkájának  segítése,
  10. a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának a megszervezése és ellenőrzése,
  11. beszámolás a Képviselő-testületnek a két ülés között végzett munkáról.


19.§


A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, alpolgármester hiányában  pediga Pénzügyi és SzociálisBizottság elnökének.


20.§


(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egyalpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja  el.


21. §


(1) A Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal  jegyzője vagy aljegyzője  köteles a képviselő-testület ülésén részt venni és ott a szükséges tájékoztatást megadni és  jelezni, ha döntésüknél vagy működésüknél törvénysértést észlel.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok polgármesterei által  kijelölt, a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott felsőfokú végzettségű köztisztviselő látja el.






14. A képviselő-testület bizottságai


22.§



(1) A Képviselő-testület Pénzügyi és Szociális Bizottság(a továbbiakban: Bizottság) elnevezéssel egy  állandóbizottságot hoz létre, mely ellátja valamennyi   kötelező bizottsági feladat- és hatáskört, így különösen

  1. a jogszabályban  pénzügyibizottságnak meghatározott feladatokat,
  2. az összeférhetetlenséggel  és a méltatlansággal kapcsolatos feladatokat,
  3. a  vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, nyilvántartásával, kezelésével   és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.

(2) A vagyonnyilatkozatok nyilvántartására és ellenőrzésére vonatkozó egyes szabályokat az 3.melléklet határozza meg.

(3) A Képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozhat létre meghatározott időre vagy  egy feladat elvégzésére. A feladat elvégzésével az ideiglenes bizottság megbízatása megszűnik. Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.


23. §


(1)[3]A Bizottság létszáma 3 fő.

(2) A Bizottság a képviselőtestület hatáskörébe tartozó pénzügyi döntés-előkészítő tevékenységet illetően véleményez, illetve alakít ki állásfoglalást, továbbá az végzi az Mötv. szerinti képviselői vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel kapcsolatos előírások betartatását.[4]

(3) A Bizottságok működésére - törvényben és e rendeletben meghatározott kivételekkel- a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(4) A Bizottság szükség szerint tart ülést.

(5) A Bizottság ülését az elnök,  akadályoztatása esetén az általa megbízott bizottsági tag   hívja össze és vezeti.

(6) A Bizottságülésére állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző  és az aljegyző.


15. A  költségvetési rendelet véleményezése



24.§


(1) A polgármester a jegyző által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet véleményezésre  Pénzügyi és Szociális Bizottság   elé terjeszti.

(2) A Bizottság a rendelet-tervezetről kialakított véleményét határozatba foglalja.

(3) A polgármester a Bizottság véleményével együtt terjeszti s képviselő-testület elé a költségvetési rendelet-tervezetet.







16. Képviselői kötelezettségszegés


25. §


  1. A Képviselő-testület a  Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő tiszteletdíját, természetbeni juttatását  a Pénzügyi és Szociális Bizottság  javaslatára  legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja.
  2. A Pénzügyi és Szociális Bizottságnál  a polgármester vagy bármely önkormányzati képviselő  kezdeményezheti képviselői kötelezettségszegés kivizsgálását. A Bizottság a kezdeményezés alapján köteles eljárni és az eredményéről a Képviselő-testületet tájékoztatni.
  3. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén az e szakaszban foglaltak szerint jár el a Képviselő-testület.



17. Az önkormányzat kapcsolata a helyi nemzetiségi önkormányzattal


26.§


A Képviselő-testület a Tiszaigar Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges feltételeket az 4. mellékletben meghatározottak szerint biztosítja.


18. Záró rendelkezések


27. §


(1) Ez a rendelet 2016. május 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a TiszaigarKözség Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2011. (V.05.) önkormányzati rendelet.



[1]

2019. november 29. napi hatállyal módosította a 7/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 1.§-a

[2]

2019. november 29. napi hatállyal módosította a 7/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 2.§-a


[3][4]

2017. március 1. napi hatállyal módosította a 3/2017.(II.28.) önkormányzati rendelet 1. §-a

[5]

2019. november 29. napi hatállyal módosította a 7/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 3.§-a