Tiszaigar Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 7/2016(IV.29.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 11. 29Tiszaigar Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 7/2016(IV.29.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2019-11-29-tól
TiszaigarKözség Önkormányzatának Képviselő-testülete
7/2016.(IV.29.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
(2019. november 29-től hatályos szöveg)
TiszaigarKözség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1.§
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: TiszaigarKözség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 5361 Tiszaigar, Dózsa György út 19.
(3) Az önkormányzat képviselő-testületének megnevezése: Tiszaigar Község Önkormányzatának Képviselő-testülete
(4) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.tiszaigar.eu.
(5) A önkormányzat hivatalának hivatalos megnevezése: Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal.
(6) A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek jegyzékét a 1. melléklet tartalmazza.
(7) A helyi önkormányzat közfeladatának és alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölését a2. melléklet tartalmazza.
2. A Képviselő-testület ülései
2. §
- A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.
- AKépviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
- A munkatervben meghatározott időpontra összehívott ülés a rendes ülés.
- A képviselő-testület rendkívüli ülést tart,ha halaszthatatlan döntést kell hoznia a rendes ülésnapja előtt.
- A képviselő-testületi ülés helye az Önkormányzati Hivatal tanácskozó terme, amelytől a
képviselő-testület indokolt esetben eltérhet.
3. A képviselő-testület munkaterve
3. §
(1) A képviselő-testület munkáját éves időszakra meghatározott munkaterv alapján végzi.
(2) A munkaterv tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé elfogadás végett minden év december 31-ig.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a)az egyes ülések tervezett időpontját,
b)a javasolt napirendek megnevezését,
c) a napirendek előadóinak megnevezését,
d)az egyes napirendi témák előkészítésében részt vevő bizottság megjelölését,
e)a közmeghallgatás időpontját.
4. Az előterjesztések
4. §
(1) A Képviselő-testület a napirendeket írásbelivagy - a rendelet-tervezetek kivételével - szóbeli előterjesztés alapján tárgyalja.
(2) Szóbeli előterjesztés alapján képviselő-testületi döntés kizárólag abban az esetben hozható, ha a döntés elhalasztása az önkormányzat vagy más érintett jogos érdekét sértené vagy veszélyeztetné.
(3) Az előterjesztés elkészítéséért a napirend előadója a felelős.
(4) Az írásbeli előterjesztéseket az ülést megelőző 10. napig át kell adni a jegyzőnek törvényességi felülvizsgálatra.
(5) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztő szerv vagy személy megnevezését,
b)az előterjesztés tárgyát,
c) az előterjesztő aláírását,
d) a vonatkozó jogszabályi keretet,
e)az adott téma alapos, tárgyilagos és tényszerű bemutatását, megjelölve mindazokat a körülményeket, melyek indokolják a javaslat előterjesztését,
f) a jegyző törvényességi észrevételét,
g) a rendelet-tervezet, határozati javaslat egyértelmű és tömör meghatározását,
h) az anyagi források megjelölését,
i) avégrehajtásért felelős személy megnevezését,
j) a végrehajtás határidejének pontos megjelölését.
(6) Az önkormányzati képviselő rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát a polgármesternél vagy jegyzőnél kezdeményezheti. A szóban tett kezdeményezésről írásos feljegyzést kell készíteni. A kezdeményezés alapján készített előterjesztést az önkormányzati képviselő döntésétől függően a önkormányzati képviselő vagy a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
5. §
(1) Előterjesztés benyújtására jogosult a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző, az önkormányzati képviselő és a képviselő-testület bizottsága.
(2) A Képviselő-testület elé csak olyan írásos előterjesztés kerülhet, melyet a jegyző törvényességi szempontból ellenőrzött. Az ellenőrzés tényét és eredményét, amennyiben az előterjesztést nem a jegyző készítette, az előterjesztésre fel kell jegyezni.
5. A Képviselő-testület üléseinek összehívása
6.§
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. Írásbeli meghívónak tekintendő a papír alapon küldött levélben, az elektronikuslevélben, továbbított meghívó, továbbá az ahhoz elektronikus rendszeren keresztül történő hozzáférés biztosítása.
(2) A meghívót az előterjesztésekkel együtt úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők az ülés előtt legalább 3 – rendkívüli ülés esetén 1 – nappal korábban megkapják.
(3) A meghívónak tartalmaznia kell az üléskezdetének idejét, helyét, a tervezett napirendek címét és az előterjesztőket.[1]
(4) A Képviselő-testület üléséről a meghívó kiküldésével egyidejűleg a település lakosságát a meghívóknak a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épülete hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján történő közzétételével tájékoztatni kell.
(5) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és SzociálisBizottság elnöke hívja össze a képviselő-testület ülését.
6. Tanácskozási jog a Képviselő-testület ülésén
7.§
(1) A Képviselő-testület ülésére állandó tanácskozási joggal meg kell hívni:
- a jegyzőt és az aljegyzőt,
- a roma nemzetiségi önkormányzat elnökét,
- a bizottság nem képviselő tagját,
- akiknek jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi.
(2) A Képviselő-testület ülésére esetenkénti tanácskozási joggal meghívhatók azok, akiknek jelenlétét a polgármester az adott napirendnél indokoltnak tartja.
(3) Az állandó tanácskozási joggal kötelezően meghívottak részére a meghívóval együtt valamennyi előterjesztést - a zárt ülés anyagának kivételével - meg kell küldeni, az esetenkénti tanácskozási joggal meghívottak részére csak az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.
7. Az ülés vezetése, tanácskozási rendje
8.§
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Szociális Bizottság elnöke vezeti a képviselő-testület ülését.
(2) Az ülés megnyitásakor az ülést vezető megállapítja a jelenlévő önkormányzati képviselők számát, a határozatképességet, majd ezt követően az alábbi sorrendben vezeti az ülést:
- javaslatot tesz a napirendekre és elfogadtatja azt,
- napirendi pontonként megnyitja, vezeti és lezárja a vitát,
- napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot, megállapítja a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntést,
- tájékoztatást ad az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről,
- berekeszti az ülést.
9.§
(1) Az ülésvezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása, melynek érdekében
- megadja a szót az előterjesztőnek, jelentkezési sorrendben az önkormányzati képviselőknek, majd a testületi ülésen megjelenteknek,
- engedélyezi a kérdések felvetését, felkéri az előadót a hozzá intézett kérdések megválaszolására,
- figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, s ha a felszólítás eredménytelen, megvonja a szót,
- rendreutasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tekintélyét hozzászólásában sérti, illetve a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentéseket tesz.
(2) Az ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben meghatározott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
8. A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja
- §
(1) Szavazni „igen”-nel, vagy „nem”-mel, vagy „tartózkodom”-mal lehet.
(2) A vita lezárása után az ülésvezető összefoglalja a vitát és szavazásra teszi fel az elhangzott javaslatokat. A vita lezárása után, a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat törvényességét érintő észrevételt kíván tenni.
(3) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
11. §
(1) A polgármester és bármely önkormányzati képviselő kezdeményezhet név szerinti szavazást, amelyről a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyzőkönyvvezető ábécé sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak.
(3) A jegyzőkönyvvezető a szavazást a névsoron feltünteti,majd anévsort átadja az ülésvezetőnek. A szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg és hirdeti ki.
(4) A jegyző által hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
12.§
(1) A titkos szavazásnál a Pénzügyi és Szociális szavazatszámlálóbizottságként jár el.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon urna igénybevételével történik.
(3) A szavazásról aPénzügyi és SzociálisBizottság külön jegyzőkönyvet készít.
9. Rendeletalkotás
13.§
(1) A jegyző által előkészített rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épületének hirdetőtábláján kifüggesztéssel történik.
10. Határozathozatal
14.§
(1) A képviselő-testület határozatait minden évben előröl kezdve, növekvő rendben, arab számmal kell jelölni, törve az évszámmal, zárójelben feltüntetve a határozathozatal időpontját (a hónapot római számmal, a napot arab számmal.) Ezt követően a „számú határozata” szövegrészt kell használni (pl.: 1/2010.(I. 01.) számú határozata).
(2) A határozatnak tartalmazni kell a testületi döntés szószerinti megfogalmazását, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
11. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
15.§
(1) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvet és mellékleteit, továbbá a zárt ülésen hozott döntéseket a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épületében az állampolgárok számára hozzáférhetővé, az önkormányzat honlapján pedig közzé kell tenni.
(2) A jegyzőkönyv elkészültét követő 3 napon belül a határozat-kivonatokat meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és azoknak, akikre nézve a határozat kötelezettséget, vagy jogosultságot állapít meg, valamint, a határozattal érintett más személynek vagy szervnek.
12. A közmeghallgatás, lakossági fórum
16. §
(1) A képviselő-testület munkatervében előre meghatározza a közmeghallgatás időpontját.
(2) A közmeghallgatás képviselő-testületi ülésnek minősül, melynek összehívására és levezetésére - az e paragrafusban meghatározott eltérésekkel - az e rendeletben meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
(3) A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról a lakosságot legalább 15 nappal korábban értesíteni kell az önkormányzat honlapján közzétett, továbbá a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épületének hirdetőtábláján kifüggesztett meghívóval.
17. §
(1) A Képviselő-testületa lakosság és az önkormányzat illetékességi területén működő társadalmi és egyéb szervezetek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekébenlakossági fórumot tarthat.
(2) A lakossági fórum helyéről és időpontjáról a lakosságot legalább 15 nappal korábban értesíteni kell az önkormányzat honlapján közzétett, továbbá a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal Tiszaigar, Dózsa György út 19. szám alatti épületének hirdetőtábláján kifüggesztett meghívóval.
(3) A polgármester feladata a lakossági fórum összehívása és levezetése.
13. Polgármester, alpolgármester, jegyző
18. §
(1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.[2]
(2) A polgármester általános feladatai:
- a település fejlődésének elősegítése,
- a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,
- az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása,
- az önkormányzat gazdálkodásának menedzselése,
- a demokratikus helyi hatalomgyakorlás megvalósítása és segítése, a közakarat érvényesítésének biztosítása,
- a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok megrendezése,
- a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, a hatékony együttműködési formák kialakítása,
- a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának a megszervezése,
- az önkormányzati képviselők és a bizottságokmunkájának segítése,
- a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának a megszervezése és ellenőrzése,
- beszámolás a Képviselő-testületnek a két ülés között végzett munkáról.
19.§
A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, alpolgármester hiányában pediga Pénzügyi és SzociálisBizottság elnökének.
20.§
(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egyalpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
21. §
(1) A Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője vagy aljegyzője köteles a képviselő-testület ülésén részt venni és ott a szükséges tájékoztatást megadni és jelezni, ha döntésüknél vagy működésüknél törvénysértést észlel.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok polgármesterei által kijelölt, a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott felsőfokú végzettségű köztisztviselő látja el.
14. A képviselő-testület bizottságai
22.§
(1) A Képviselő-testület Pénzügyi és Szociális Bizottság(a továbbiakban: Bizottság) elnevezéssel egy állandóbizottságot hoz létre, mely ellátja valamennyi kötelező bizottsági feladat- és hatáskört, így különösen
- a jogszabályban pénzügyibizottságnak meghatározott feladatokat,
- az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal kapcsolatos feladatokat,
- a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, nyilvántartásával, kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.
(2) A vagyonnyilatkozatok nyilvántartására és ellenőrzésére vonatkozó egyes szabályokat az 3.melléklet határozza meg.
(3) A Képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozhat létre meghatározott időre vagy egy feladat elvégzésére. A feladat elvégzésével az ideiglenes bizottság megbízatása megszűnik. Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
23. §
(1)[3]A Bizottság létszáma 3 fő.
(2) A Bizottság a képviselőtestület hatáskörébe tartozó pénzügyi döntés-előkészítő tevékenységet illetően véleményez, illetve alakít ki állásfoglalást, továbbá az végzi az Mötv. szerinti képviselői vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel kapcsolatos előírások betartatását.[4]
(3) A Bizottságok működésére - törvényben és e rendeletben meghatározott kivételekkel- a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(4) A Bizottság szükség szerint tart ülést.
(5) A Bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén az általa megbízott bizottsági tag hívja össze és vezeti.
(6) A Bizottságülésére állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző és az aljegyző.
15. A költségvetési rendelet véleményezése
24.§
(1) A polgármester a jegyző által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet véleményezésre Pénzügyi és Szociális Bizottság elé terjeszti.
(2) A Bizottság a rendelet-tervezetről kialakított véleményét határozatba foglalja.
(3) A polgármester a Bizottság véleményével együtt terjeszti s képviselő-testület elé a költségvetési rendelet-tervezetet.
16. Képviselői kötelezettségszegés
25. §
- A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő tiszteletdíját, természetbeni juttatását a Pénzügyi és Szociális Bizottság javaslatára legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja.
- A Pénzügyi és Szociális Bizottságnál a polgármester vagy bármely önkormányzati képviselő kezdeményezheti képviselői kötelezettségszegés kivizsgálását. A Bizottság a kezdeményezés alapján köteles eljárni és az eredményéről a Képviselő-testületet tájékoztatni.
- A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén az e szakaszban foglaltak szerint jár el a Képviselő-testület.
17. Az önkormányzat kapcsolata a helyi nemzetiségi önkormányzattal
26.§
A Képviselő-testület a Tiszaigar Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges feltételeket az 4. mellékletben meghatározottak szerint biztosítja.
18. Záró rendelkezések
27. §
(1) Ez a rendelet 2016. május 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a TiszaigarKözség Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2011. (V.05.) önkormányzati rendelet.
2019. november 29. napi hatállyal módosította a 7/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 1.§-a