Pusztamérges Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2019 (XI.29.)

Pusztamérges Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2019. (XI.29.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 03. 14- 2022. 11. 25

Pusztamérges Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2019 (XI.29.)

Önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2020.03.14.

Pusztamérges Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, és a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény rendelkezéseiben foglaltak alapján a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Pusztamérges Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: Pusztamérges, Móra tér 2.

(3) Az Önkormányzat működési területe: Pusztamérges község közigazgatási területe.

(4) Az önkormányzati feladatokat Pusztamérges Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) és szervei:

a) a polgármester,

b) a jegyző,

c) a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága,

d) a Képviselő-testület hivatala: Ruzsai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal),

e) a társulások

látják el.

2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.

(2) A címer és zászló használatának rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(3) Az Önkormányzat pecsétje: az Önkormányzat kör alakú bélyegzőjén a körívben Pusztamérges Községi Önkormányzat felirat szerepel, középen Magyarország címere szerepel.

(4) Az Önkormányzat pecsétjét kell használni:

a) a Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,

b) a testület által adományozott okleveleken, elismeréseken,

c) az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.

(5) Az Önkormányzat hagyományőrző ünnepe a Szüreti Fesztivál és Kakaspörkölt-főző verseny. A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.

(6) Az Önkormányzat – külön önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint - kitüntetéseket és elismerő címeket adományozhat.

2. Az Önkormányzat feladatai és hatásköre

3. § (1) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény (a továbbiakban: Mötv.) alapján az önkormányzati feladatok és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg, egyes hatáskörök a polgármesterre, a Bizottságra, a jegyzőre és társulásra is ruházhatóak. Az átruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ 1. számú melléklete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat a jogszabályokban meghatározott kötelező feladatai ellátásáról önállóan, illetve társulási formában gondoskodik.

(3) Az önként vállalt feladatokat önállóan illetve társulási formában látja el.

(4) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti meghatározását a 2. számú melléklet tartalmazza.

(5) Az Önkormányzat önként vállalt feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik e közösségekkel, részükre állandó működésükhöz, illetve alkalomszerűen fellépéseikhez helyiséget és költségvetési helyzetétől függően pénzügyi támogatást biztosít.

3. A Képviselő-testület működése

4. § (1) A Képviselő-testület létszáma: 6 fő települési képviselő, 1 fő polgármester.

(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát jelen rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.

4. A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülése, közmeghallgatás

5. § (1) A Képviselő-testület üléseinek helyét és idejét a munkaterv tartalmazza.

(2) A képviselő-testület alakuló ülését a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően tartja, egyebekben a rendes ülésre meghatározott szabályokat kell alkalmazni.

(3) A Képviselő-testület rendes ülést (ezen belül legalább évi egy alkalommal közmeghallgatást), szükség szerint rendkívüli ülés tart.

(4) A Képviselő-testület az éves munkatervében meghatározottak szerint, évente 7 alkalommal rendes ülést tart.

(5) A Képviselő-testület rendkívüli ülést tarthat a felmerülő határidők, feladatok függvényében a Mötv-ben foglaltakon túl:

a) ha a meghozandó döntés határideje azt megköveteli;

b) ha a polgármester megítélése szerint arra szükség van;

c) a polgármester köteles rendkívüli ülést összehívni a képviselők legalább egynegyedének, vagy az Önkormányzat bizottságának indítványára.

(6) A Képviselő-testület soros ülései keretében, évente egy alkalommal közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, közérdekű javaslatokat tehetnek.

(7) A közmeghallgatás előkészítésére és lebonyolítására a rendes ülésre irányadó szabályokat kell alkalmazni. Közmeghallgatást kell tartani a képviselők minősített többségének indítványára.

(8) A képviselő-testület ülése nyilvános, törvényben meghatározott esetekben tart, illetve tarthat zárt ülést.

5. Előterjesztés

6. § (1) A Képviselő-testület ülésének napirendjére fel kell venni a munkatervbe foglaltakat, az előterjesztésnek minősülő anyagokat, valamint a képviselők, a bizottság, a polgármester, a jegyző által javasolt rendeleti és határozati javaslatot.

(2) Előterjesztésnek minősül mindazon a képviselő-testület részére benyújtott anyag, melyben a képviselő-testület döntése szükséges. Tájékoztató minden olyan a képviselő-testület részére benyújtott írásos anyag, melyben nem szükséges képviselő-testületi döntés és melynek célja a testület tájékoztatása egy kérdésről vagy területről.

(3) Előterjesztést nyújthat be a képviselő-testülethez a polgármester, a települési képviselő, a jegyző, és bárki, ha az ügyben történő döntés a képviselő-testület hatáskörébe tartozik

(4) Az előterjesztések eredeti példányát törvényességi véleményezés céljából a testületi ülést megelőzően legalább 10 nappal az előterjesztésért felelős köteles a jegyzőnek leadni.

(5) A Képviselő-testületi ülésre az előterjesztést írásban, kivételesen szóban lehet benyújtani. Írásban kell benyújtani a rendelet-tervezeteket és azok indoklását, az intézmények beszámolóit, a vagyoni tárgyú előterjesztéseket. A szóbeli előterjesztéskor a határozati javaslatot írásban kell beterjeszteni.

(6) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az előterjesztésnek vagy a határozati javaslatnak az ülésen való kiosztását.

7. § Az előterjesztésnek minden esetben tartalmaznia kell:

a) a tárgy pontos meghatározását,

b) az előterjesztésben foglaltakhoz szorosan kapcsolódó, csatolt melléklet megnevezését,

c) az előterjesztés tárgyának valósághű, tárgyilagos és tényszerű bemutatását,

d) a hozandó döntés indokainak a felsorolását,

e) a vonatkozó jogszabályokat – amennyiben van,

f) az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot vagy javaslatokat,

g) szükség szerint a felelős(-ök) és a végrehajtási határidő megjelölését.

6. A Képviselő-testület összehívásának rendje

8. § (1) A Képviselő-testület üléseit – a munkaterv szerintit – a polgármester, a polgármester tartós távollétében az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a testület összehívását az Ügyrendi bizottság elnöke látja el.

(2) A polgármester a képviselő-testület ülésére a képviselők és a meghívottak részére a napirendek és azok előadói megjelölésével az ülés napját megelőzően legalább négy nappal írásos meghívót küld. A képviselők és tanácskozási joggal meghívottak számára az előterjesztések elektronikus úton - elektronikus levélben vagy adathordozón - is megküldhetők, legalább négy nappal az ülést megelőzően.

(3) Indokolt esetben a polgármester a képviselő-testület rendkívüli ülését rövid úton is összehívhatja. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a képviselőkkel közölni kell. Írásos anyag ebben az esetben az ülés előtt közvetlenül is kiosztható.

(4) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet, és tetszést vagy nem tetszést nem nyilváníthat. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, a polgármester vagy a levezető elnök a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

(5) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről - a nyilvánosság biztosítása érdekében - a lakosságot a meghívónak – az ülés összehívásával egyidejűleg - a Hivatal hirdetőtábláján való közzétételével tájékoztatni kell.

9. § (1) A képviselő-testület ülésein a jogszabályokban meghatározottakon túl tanácskozási joggal vesznek részt:

a napirendben érintett, tevékenységi körükbe tartozóan az Pusztamérgesi székhellyel bejegyzett helyi önszerveződő közösségek képviselői,
mindazok, akiket a polgármester az ülésre tanácskozási joggal meghívott.
(2) Meghívót kell küldeni tanácskozási jog biztosítása nélkül annak, akit az ülés összehívója megjelöl.

7. A Képviselő-testület üléseinek vezetése

10. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi bizottság elnöke vezeti (a polgármester, alpolgármester és az Ügyrendi bizottság elnöke továbbiakban együtt: levezető elnök).

(2) A levezető elnök feladatai az ülés vezetése során:

a) megállapítja a határozatképességet, amely a képviselők több mint felének a jelenlétét jelenti, és ezt az állapotot az ülés teljes ideje alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és ellenőrzi;

b) javaslatot tesz a napirendekre; a levezető elnök és a képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, javasolt napirendi pontok törlésére,

c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát;

d) a vita lezárása után napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatot;

e) tájékoztatást ad az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről és a végzett tevékenységéről, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az átruházott hatáskörben hozott valamennyi döntésről;

f) lehetőséget biztosít a jegyző számára az Önkormányzatot érintő fontosabb jogszabályok ismertetéséről és a hivatal működéséről szóló tájékoztató ismertetésére;

g) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogát;

h) berekeszti az ülést.

8. Határozatképesség

11. § (1) A képviselő-testület ülése akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselő-testület több, mint fele – azaz legalább 4 fő jelen van.

(2) Amennyiben a szükséges létszám nem biztosítható, úgy a polgármester az ülés határozatképtelenségét állapíthatja meg, mellyel egyidejűleg az ülést berekesztheti. A határozatképtelenség miatt elmaradt ülést a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályok szerint kell összehívni és megtartani az elmaradt ülés időpontjától számított 15 napon belül.

9. Napirend elnapolása

12. § (1) A napirenden szereplő, meg nem tárgyalt előterjesztéseket - azok ismételt kiküldése nélkül – a munkaterv szerinti soron következő ülés napirendjére kell felvenni, kivéve a (2) bekezdésben meghatározottakat.

(2) Az elmaradt előterjesztés megtárgyalására sürgős döntést igénylő kérdésben a polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni.

13. § A Képviselő-testület elhatározhatja, hogy a kiemelkedően fontos ügyeket két fordulóban - előbb az elveket, majd a konkrét döntés tervezetet - tárgyalja meg.

10. Tanácskozás rendje

14. § (1) A Képviselő-testületi ülés rendjéért a levezető elnök a felelős.

(2) Az ülés megnyitását követően a napirend elfogadásáról a képviselő-testület dönt.

(3) A levezető elnök a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. A napirend feletti vita vezetésének szabályai:

a) A vitát megelőzően először az előterjesztőnek kell szót adni, aki az írásos anyaghoz szóbeli kiegészítést tehet.

b) Az előterjesztőhöz elsőként a képviselő-testület tagjai, majd a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel – melyre az előterjesztő köteles rövid, tömör választ adni, ezt követően kifejthetik az előterjesztéssel kapcsolatos véleményeiket, megtehetik hozzászólásaikat.

c) A hozzászólás csak a tárgyra vonatkozhat, amelynek az időbeli terjedelme öt percnél hosszabb nem lehet.

d) A tárgyra vonatkozóan a napirend tárgyalása keretében a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak egy alkalommal szólhatnak hozzá, kivéve a polgármester, a jegyző és az előterjesztő. A felszólalási szándékot kézfeltartással kell jelezni. Érintettség esetén egy alkalommal az érintett ismét hozzászólhat. Amennyiben a napirend feletti vita során több javaslat születik, a hozzászólás lehetőségét további egy alkalommal biztosítani kell.

e) A polgármester a testületi ülésen tanácskozási jog nélkül megjelenteknek maximum 2 percben hozzászólási jogot adhat.

f) Az előterjesztő a határozati javaslatot a szavazás megkezdéséig bármikor módosíthatja, azt vissza is vonhatja.

g) A vita lezárására, illetve a hozzászólások időtartamának és számának (amennyiben az egy előterjesztés kapcsán a 3-at meghaladta) korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet.

h) A vita lezárását és a döntés meghozatalát követően csak az előterjesztőt illeti meg hozzászólási jog.

i) A jegyzőnek a napirend tárgyalása során bármikor, illetve a vita lezárását követően is szót kell adni.

j) Személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén az érintett képviselő szavazata nem vehető figyelembe.

k) Azonos témakörben készített előterjesztések egy napirendi ponton belül együtt is tárgyalhatóak, azonban ez esetben is külön-külön szükséges szavazást tartani.

(4) A levezető elnök az ülés rendjét a következőképpen biztosíthatja:

a) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgytól vagy a tanácskozáshoz nem méltó, másokat sértő megfogalmazást használ;

b) rendre utasíthatja azt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít;

c) a rendre utasított felszólalótól ismételt rendzavarás esetén megvonja a szót. Szükség esetén javaslatot tesz a vitából való kizárásra, amelyről a Képviselő-testület tagjai vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoznak;

d) rendreutasítja, illetve a terem elhagyására kötelezi a rendzavarást tanúsító nem képviselő jelenlévőket.

11. Sürgősségi indítvány

15. § (1) Kivételesen, sürgős esetben legkésőbb az ülésig szóban vagy írásban is javasolható döntés meghozatala (sürgősségi indítvány). Ezen bekezdés alkalmazásában sürgős esetnek kell tekinteni, ha az azonnali döntés elmaradása

a) az Önkormányzatnak vagy más személynek anyagi veszteséget okozhat,

b) jogszabállyal ellentétes állapotot eredményez, vagy

c) bárki életét, testi épségét, egészségét veszélyezteti.

(2) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülés megkezdéséig terjeszthető elő. Az írásban benyújtott sürgősségi indítványnak a sokszorosításáról és a képviselők részére történő kiosztásáról a polgármester gondoskodik.

(3) Sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult:

a) a polgármester,

b) a jegyző,

c) a képviselők egynegyede.

(4) A Képviselő-testület ülésén a polgármester ismerteti az írásban benyújtott sürgősségi indítványt és szükség esetén alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid, szóbeli indoklására. Ha a polgármester vagy valamely települési képviselő ellenzi az indítvány azonnali megtárgyalását, a Képviselő-testület a napirendre tűzésről vita nélkül, szavazással dönt.

(5) Ha a Képviselő-testület a sürgősséget elismeri, az indítvány megtárgyalását a napirendre felveszi, és dönt az adott indítványról.

(6) Ha a Képviselő-testület a sürgősségi indítványt nem fogadja el, dönt annak megtárgyalása időpontjáról.

12. Határozathozatal és szavazás

16. § (1) A képviselő-testület döntéseit alapesetben nyílt szavazással hozza, a szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A levezető elnök az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a Képviselő-testület - az elhangzás sorrendjében -, majd az eredeti határozati javaslatról.

(3) A Képviselő-testület tagjai "igen"-nel vagy "nem"-el szavazhatnak, vagy tartózkodnak a szavazástól. A levezető elnök köteles a szavazás eredményét számszerűsítve közölni. A szavazás eredményére vonatkozóan a kisebbségben maradókat név szerint fel kell tüntetni a jegyzőkönyvben.

17. § (1) A képviselő-testület titkos szavazás elrendelése esetén azt borítékba helyezett szavazólapon, szavazóurna igénybevételével tarthat jogszabályban meghatározott esetekben.

(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le, amelyről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. Az így készült jegyzőkönyv a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi.

18. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni – a jogszabályban előírtakon túl - ha bármelyik képviselő indítványozza, vagy a polgármester kéri.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők névsorát, és a jelenlévők pedig a nevük felolvasásakor „igen", „nem” vagy „tartózkodom” szavazattal fejezik ki álláspontjukat.

(3) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, azokat összeszámolja, és az eredményt a névsorral együtt átadja a polgármesternek. A polgármester a szavazás eredményét kihirdeti.

(4) A szavazásban részt vevők nevét és az általuk leadott szavazatot az ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.

19. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől kezdődő - folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: sorszám/év. (hó.nap.) Kt. határozat.

(2) A képviselő-testület határozatairól a Hivatal nyilvántartást vezet.

(3) A határozatokról készült kivonatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően 10 napon belül – szoros határidő esetén azonnal – el kell juttatni a végrehajtásért felelős személyeknek, szerveknek.

(4) A normatív határozatok közzétételének módja a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztés.

13. Rendeletalkotás

20. § (1) Rendeletalkotást kezdeményezhet:

a) a polgármester;

b) a települési képviselő;

c) a képviselő-testület bizottsága;

d) a jegyző;

e) a választópolgárok – csak erre irányuló helyi népszavazás útján.

(2) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani, aki a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság, előkészítők, illetve a jegyző általi szakmai előkészítést követően a képviselő-testület elé terjeszti a rendelet-tervezetet.

(3) A rendelet tárgya szerint illetékes bizottság a rendelet-tervezetet és indokolását a képviselő-testület ülését megelőzően megvitatja, elfogadásáról vagy módosításáról javaslattal élhet a képviselő-testület felé.

(4) A rendelet-tervezetet írásos indokolással kell a képviselő-testület elé terjeszteni a hatályos jogszabály-szerkesztési előírások figyelembevételével. A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

(5) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik oly módon, hogy az a Nemzeti Jogszabálytár elektronikus felületén és a helyben szokásos módon – a Hivatal hirdetőtábláján, az Önkormányzat honlapján - 3 munkanapon belül egységes szerkezetben feltöltésre kerül.

(6) Az önkormányzati rendeletek felülvizsgálatának szakmai előkészítése a jegyző feladata.

14. Kérdés, Interpelláció

21. § (1) Az interpelláció, olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az Önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely - az Önkormányzat irányítása alá tartozó - szervezet hatáskörébe kell tartoznia.

(2) A képviselő a képviselő-testület ülésén - lehetőleg a napirendek lezárása után:

a) a polgármestertől,

b) alpolgármestertől,

c) az önkormányzati bizottságok elnökeitől,

d) a jegyzőtől

önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat), amelyről az az ülésen - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - érdemi választ ad.

(3) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül dönt a Képviselő-testület az elfogadásról.

(4) Ha az interpellációra az interpellált írásban ad választ, akkor azt minden képviselőhöz el kell juttatni. A Képviselő-testület a válasz elfogadásáról a soron következő ülésen vita nélkül dönt.

15. A Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve

22. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyv eredeti példányát mellékleteivel együtt a jegyző kezeli, valamint elektronikusan feltölti a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően erre a célra kialakított felületre.

(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.

(3) A polgármester, illetve a képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles az általuk elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe vetetni.

(4) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(5) A választópolgárok - zárt ülés kivételével – a nyilvánosság biztosítása érdekében, a Hivatalban betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A betekintési jog gyakorlására hivatali időben kerülhet sor.

(6) A zárt ülés jegyzőkönyvébe betekinthet a jegyző, vagy az ügyiratkezelő jelenlétében a zárt ülésen résztvevő.

(7) A jegyzőkönyvek papír alapú példányait úgy kell összefűzni, hogy azok megváltoztathatatlansága biztosított legyen. Ennek keretében

a) a kisebb terjedelmű (tűzőgéppel tűzhető) jegyzőkönyvek esetén gerinctűzéssel, a tűzési pontokon önkormányzati bélyegzőlenyomattal ellátott zárócédula elhelyezésével;

b) nagyobb terjedelmű jegyzőkönyvek esetén azok spirálozásával és zsinór áthúzásával a gerincen, melynek csomópontját bélyegzőlenyomattal ellátott zárócédulával kell lezárni.

(8) A jegyzőkönyvek nyilvánosságáról a jegyző gondoskodik oly módon, hogy az papír alapon megtekinthető a Hivatalban, elektronikus formátumban a település honlapján.

16. Munkaterv

23. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával - a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé, a tárgyévet megelőző év december 31-ig.

(2) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések tervezett időpontját és helyét,

b) a napirendi pontokat,

c) az előadók nevét, beosztását,

d) egyéb szervezési feladatokat.

17. A települési képviselő

24. § (1) A települési képviselőre vonatkozóan az Mötv. tartalmaz részletes előírásokat, a települési képviselői tiszteletdíjak mértékéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

(2) Amennyiben a képviselő jogszabályban előírt kötelezettségeit megszegi, a képviselő-testület tagjának jelzés vagy észlelés alapján tett írásos indítványára – mely tartalmazza a kötelezettségszegés pontos leírását - legfeljebb 12 havi időtartamra a megállapított tiszteletdíját legfeljebb 75%-kal csökkentheti.

(3) A képviselő köteles bejelenteni a Képviselő-testületnek személyes érintettségét. Személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén az érintett képviselő szavazata nem vehető figyelembe.

(4) A települési képviselő köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában. Ennek keretében köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára.

Felkérésre köteles részt venni a testületi ülések előkészítésében, a képviselő-testület által elrendelt vizsgálatokban, az önkormányzat számára fontos közéleti feladatokban.
(5) Amennyiben akadályoztatása miatt nem tud részt venni a képviselő-testület vagy bizottsága ülésén úgy köteles azt írásban vagy amennyiben ez nem lehetséges az azt megelőző napon írásban vagy szóban jelezni az ok megjelölésével, ezáltal távolléte Igazoltnak tekinthető.
(6) Amennyiben a képviselő távolmaradását csak az ülés napján jelenti be, vagy nem jelenti be és hiányzásának nincs menthető indoka (betegség, stb.) úgy távolmaradását igazolatlannak kell tekinteni.

18. A Képviselő-testület bizottságai

25. § A Képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi Bizottság, meghatározott feladatok ellátására ezen kívül ideiglenes bizottság is létrehozható.

26. § (1) Az Ügyrendi Bizottság 3 főből áll.

(2) A bizottságok tagjainak névsorát a rendelet 2. függeléke tartalmazza.

(3) A bizottság elnökére és a bizottsági tagok személyére a polgármester tesz javaslatot.

(4) A Képviselő-testület az ügyrendi bizottság részére meghatározott feladatait és átruházott hatáskörét az 1. melléklet tartalmazza.

(5) A bizottság határozatképességére és a határozat hozatalára a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(6) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze és vezeti.

(7) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság egy tagja írja alá.

(8) A bizottság a tevékenységéről ciklusonként legalább egyszer beszámol a képviselő-testületnek.

27. § A Képviselő-testület meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre, amelynek a megbízatása a feladat elvégzése, illetve az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

19. Vagyonnyilatkozat

28. § A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos nyilvántartási és ellenőrzési feladatokat az Ügyrendi Bizottság látja el, mely feladatokat részletesen az 1. számú melléklet tartalmaz.

20. A polgármester

29. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

(2) A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatásköreit jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) A polgármester feladatait a vonatkozó jogszabályi rendelkezések tartalmazzák.

21. Az alpolgármester

30. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére, saját tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait, munkarendjét a polgármester határozza meg.

22. A jegyző

31. § (1) A jegyző a jogszabályban meghatározott feladatkörében eljárva a Képviselő-testület ülésén azonnal jelezni köteles a tudomására jutó jogszabálysértő működést, döntés-előkészítést, döntést.

(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a 6 hónapot meg nem haladó helyettesítés céljából – tekintettel arra, hogy másik jegyző helyettesítése céljából a megyei kormányhivatal kinevezésével a jegyző további egy közszolgálati jogviszonyt létesíthet – a Hivatalt fenntartó Önkormányzatok polgármestereinek javaslatával meg kell keresni a Csongrád Megyei Kormányhivatal vezetőjét.

(3) A jegyzői feladatokat a vonatkozó jogszabályi rendelkezések tartalmazzák.

23. A Képviselő-testület hivatala

32. § (1) A Képviselő-testület a jogszabályi előírásoknak megfelelően az Önkormányzat működésével, valamint a közigazgatási hatósági ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Ruzsa és Öttömös községekkel együtt közös hivatalt hozott létre és tart fenn.

(2) A képviselő-testület hivatalának neve: Ruzsai Közös Önkormányzati Hivatal (rövidített neve: Ruzsai Közös Hivatal).

(3) A Hivatal

a) belső szervezeti felépítését,

b) munkarendjét,

c) ügyfélfogadási rendjét,

Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzíti, melyet a képviselő-testület külön előterjesztésként határozattal fogad el.

24. Társulások, együttműködés

33. § (1) Az Önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb megoldása érdekében egyedi döntése alapján vesz részt társulásokban a vonatkozó jogszabályi rendelkezésekben foglaltaknak megfelelően.

(2) Öttömös Községi Önkormányzat társulási tagságai a társulás megnevezése, jogállása és feladatai szerint:

a) Társulás megnevezése: Homokháti Kistérség Többcélú Társulása

Jogállása: önálló jogi személy
b) Társulás megnevezése: Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulása
Jogállása: önálló jogi személy
c) Társulás megnevezése: Mórahalom és Térsége Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás
Jogállása: önálló jogi személy
d) Társulás megnevezése: Homokháti Kistérség Belső Ellenőrzési Társulása
Jogállása: önálló jogi személy
e) Társulás megnevezése: Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás
Jogállása: önálló jogi személy
(3) A (2) bekezdésben nevezett társulások feladatait a Társulási Megállapodások tartalmazzák.

34. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny együttműködéseit is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak.

(2) A lakossági önszerveződő szervezetekkel való együttműködés célja és rendeltetése:

a) a tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése; aktív közreműködés elősegítése;

b) a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, részvételük elősegítése az Önkormányzat feladatainak ellátásában.

25. Lakossági fórumok, helyi népszavazás

35. § (1) A Képviselő-testület, vagy a Polgármester a lakosság és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonása céljából falugyűlést tarthat.

(2) A falugyűlés összehívásáról írásos meghívó közzétételével a polgármester gondoskodik.

36. § (1) A népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény rendelkezéseiben foglaltak

(2) alapján helyi népszavazás választópolgárok által történő kezdeményezéséhez a választópolgárok 25 %-ának kezdeményezése szükséges.

26. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai

37. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás feladatait a Hivatal látja el.

(2) Az Önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó alapvető rendelkezéseket és részletszabályokat külön önkormányzati rendelet határozza meg.

(3) Az Önkormányzat saját bevételei körében a Képviselő-testület külön rendelettel állapítja meg, és veti ki a helyi adókat.

(4) A képviselő-testület hitelt csak abban az esetben vesz fel, amennyiben más finanszírozási mód nem lehetséges, vagy gazdaságilag célszerűtlen.

(5) A saját intézmények és a Hivatal belső pénzügyi ellenőrzésének biztosítására az Önkormányzat társulást hozott létre. A belső ellenőrzés működtetése a költségvetési szerv vezetőjének a feladata.

27. Záró rendelkezések

38. § (1) A Rendelet 2019. november 30-án lép hatályba.

(2)1

39. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzat mellékletei:

1. számú melléklet: Képviselő-testület által átruházott feladat- és hatáskörök jegyzéke
2. számú melléklet: Pusztamérges Községi Önkormányzat alaptevékenységének
kormányzati funkciók szerinti besorolása
(2) A Szervezeti és Működési Szabályzat függelékei:
1. számú függelék: A képviselő-testület tagjainak névsora
2. számú függelék: Az Ügyrendi bizottság tagjainak névsora
A rendelet függelékeinek folyamatos vezetése a jegyző feladata.

1. melléklet

KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁLTAL ÁTRUHÁZOTT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRÖK
POLGÁRMESTERRE ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK

I. A szociális és egészségügyi ellátással kapcsolatos hatáskörök

1. A települési támogatások rendszeréről és a szociális ellátásokról szóló 4/2015.(II.24.) önkormányzati rendeletben szabályozott ügyekben.

2. Elbírálja a szociális tűzifa támogatásra benyújtott kérelmeket

II. Az Önkormányzat vagyonával kapcsolatos hatáskörök

1. A polgármester átruházott hatáskörben dönt az önkormányzat vagyonáról és vagyonhasznosítás szabályairól szóló 8/2013. (V.31.) önkormányzati rendelet 6. §. (3) bekezdésében szabályozott ügyekben.

III. Helyi címer, zászló alapításával, használatával kapcsolatos hatáskörök

1. A polgármester átruházott hatáskörében dönt a helyi címer, zászló alapításáról és használatának rendjéről szóló 6/1994. (VI.27.) önkormányzati rendelet 4. §. (2) bekezdésében szabályozott ügyekben.

JEGYZŐRE ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖR

I. A szociális és egészségügyi ellátással kapcsolatos hatáskörök

1. A települési támogatások rendszeréről és a szociális ellátásokról szóló 4/2015.(II.24.) önkormányzati rendeletben szabályozott ügyekben.

ÜGYRENDI BIZOTTSÁGRA ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK ÉS FELADATOK
Az Ügyrendi Bizottságra átruházott hatáskör:
Ellátja – amennyiben a Képviselő-testületi ülés nem hívható össze – a helyi választási szervek megválasztásával összefüggő, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó feladatokat.
Az Ügyrendi Bizottság feladatköre:
1) Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.
2) Ellátja a képviselőtestület titkos szavazásainak lebonyolításával kapcsolatos teendőket.
3) Előkészíti és megszervezi a helyi népszavazás lebonyolítását.
4) Megtárgyalja az önkormányzat költségvetési koncepcióját, költségvetését és költségvetésének végrehajtását.
5) Végzi a képviselőtestület által esetenként meghatározott egyéb feladatokat.
6) Ellátja a települési képviselő összeférhetetlenségének, méltatlanságának megállapításával kapcsolatos feladatokat.
7) Vagyonnyilatkozat nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladat és hatásköre:
képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak gyűjtése
a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása
a vagyonnyilatkozatok olyan kezelése, mely lehetővé teszi a nyilvánosság biztosítását
a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettség megtételéhez információ és nyomtatvány biztosítása a képviselő-testület hivatalán keresztül
a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás lefolytatása, ennek keretében:
- a képviselő felszólítása (a saját és hozzátartozóinak) az ellenőrzéshez szükséges azonosító adatok írásbeli bejelentésére
- a felszólításra szolgáltatott azonosító adatok megfelelő őrzése, és az ellenőrzést követő, 8 napon belüli törlése
a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményének a képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatás.
8) Segíti a közösségi kulturális hagyományok és értékek ápolását, támogatja a hagyományteremtő kulturális és művészeti tevékenységeket. Javaslatot tesz a civil szervezetek, valamint a rendezvények támogatására.

1. függelék

A képviselő-testület tagjainak névsora

1. Dr. Papp Sándor

polgármester

2. Turcsányi János

alpolgármester

3. Krisztin Krisztián Gábor

Ügyrendi Bizottsági elnök

4. Bakos-Homoki Szilvia

Ügyrendi Bizottsági tag

5. Kispál István

Ügyrendi Bizottsági tag

6. Csíkos István

önkormányzati képviselő

7. Preszner Richárd

önkormányzati képviselő

2. melléklet2

Pusztamérges Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános
igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb
szolgáltatások
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
031030 Közterület rendjének fenntartása
032020 Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041235 Vállalkozás részére foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személy foglalkoztatásához nyújtható támogatás
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
045120 Út, autópálya építése
045150 Egyéb szárazföldi személyszállítás
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
061020 Lakóépület építése
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
072311 Fogorvosi alapellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081043 Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása
081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme
082044 Könyvtári szolgáltatások
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
084070 A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése
086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
091220 Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok
091250 Alapfokú művészetoktatással összefüggő működtetési feladatok
092120 Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
101143 Pszichiátriai betegek közösségi alapellátása
101222 Támogató szolgáltatás fogyatékos személyek részére
102031 Idősek nappali ellátása
102050 Az időskorúak társadalmi integrációját célzó programok
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások
104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
107052 Házi segítségnyújtás
107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
109010 Szociális szolgáltatások igazgatása

2. függelék

Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsora

1. Krisztin Krisztián Gábor

Ügyrendi Bizottsági elnök

2. Bakos-Homoki Szilvia

Ügyrendi Bizottsági tag

3. Kispál István

Ügyrendi Bizottsági tag

1

Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2014 (XI.28.) önkormányzati rendelet.

2

Módosította 3/2020. (II.14.) Hatályos 2020.02.15. Módosította 5/2020. (III.13.) Hatályos 2020.03.14.