Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 40/2013.(XI.29.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról és azok igénybevételéről

Hatályos: 2014. 03. 01- 2014. 03. 31

Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában rögzített, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján Keszthely Város Önkormányzata által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról és azok igénybevételéről az alábbi rendeletet alkotja.

 
I. RÉSZ

A RENDELET CÉLJA


1.§ E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási határain belül - a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban Szt.), a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben, továbbá a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendeletben foglaltakkal összhangban - megállapítsa az önkormányzat által pénzben és természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, illetve azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.



ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

2.§ (1) Az Önkormányzat hatáskörébe tartozó szociális ellátásra a kérelmező csak akkor jogosult, ha nyilatkozik családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól, illetve azokat igazolja, együttműködik a környezettanulmány elkészítésében.

(2) A Keszthelyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) Igazgatási Osztálya az adatok valódiságát megvizsgálja, amelyhez felhasználhatja a jövedelemadózási rendszer adatait, a jövedelem és a vagyon megállapításához rendelkezésre álló egyéb információkat és a személyi adat és lakcímnyilvántartás adatait.

(3) E rendeletben szabályozott szociális rászorultságtól függő pénzbeli rendszeres ellátásokat (aktív korúak ellátása, rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás) az önkormányzat a jogosult számlaszámára átutalással a Gazdasági Ellátó Szervezet Keszthely (8360 Keszthely, Kísérleti u. 10/A.) útján teljesíti.


ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK

3.§ (1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos hatáskörét - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

(2) A képviselő-testület jelen rendelet 15.§ (2) bekezdéséhez kapcsolódó hatáskörét az önkormányzati segély tekintetében – a temetéshez nyújtott támogatás és a gyermekek jogán járó támogatás kivételével -  az Egészségügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Bizottságra ruházza át.

4.§ Az e rendeletben szabályozott pénzbeni és természetbeni szociális ellátások megállapítására irányuló kérelmek a Hivatalnál nyújthatók be.

5.§ (1) A jogosultsági feltételek közül

  1. a nappali tagozaton tanulás tényét, illetve az esetleges tanulmányi ösztöndíj összegének nagyságát a tanintézet igazolásával,
  2. elvált szülők esetén a saját háztartásban tartást, a kiskorú elhelyezését is rendező jogerős bírósági határozattal kell bizonyítani.

(2) A jövedelem számításához felhasználható bizonyítékok

  1. A havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén az Szt., illetve a vonatkozó jogszabályok szerinti jövedelemigazolás,
  2. munkanélküli járadék esetén az azt megállapító határozat, megszűnés esetén a megszüntető határozat
  3. a társadalombiztosítás, egészségbiztosítás, nyugdíjbiztosítás, magánnyugdíj-biztosítás  keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapokban kifizetett ellátás igazoló szelvénye,
  4. vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolása a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról,
  5. a Hivatal nyilvántartásaiban szereplő támogatás összegei,
  6. adott támogatási formáknál az előző havi számlával igazolt rezsiköltségek,
  7. egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozata havi átlagos nettó jövedelméről.

(3) Kétséges jövedelemigazolás esetén - az érdemi döntés meghozatalához - környezettanulmányt kell végezni. Ebben az esetben a jövedelmi viszonyok mellett a döntés alapját a környezettanulmány megállapításai képezhetik.

6.§ Elemi kár esetén benyújtott átmeneti (krízis) segélykérelem elbírálásánál a jövedelmi viszonyoktól indokolt esetben el lehet térni.

7.§ (1) A Hivatal a támogatásra való jogosultság fennállását folyamatosan figyelemmel kíséri és szükség esetén javaslatot tesz a támogatás megszüntetésére.

(2) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokra vonatkozó kérelem esetében a tényállás tisztázása során a Hivatal környezettanulmányt készít. Nem szükséges környezettanulmányt készíteni, ha a kérelmező életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben egy éven belül vizsgálta.

8.§ A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a Hivatal a jogosultság fennállását - ha jogszabály másként nem rendelkezik - az ellátás megállapítását követő 12 hónapon belül ismételten vizsgálni köteles.

9.§ Az Szt. 7.§-a, valamint 48.§-a alapján teljesített kifizetéseknek, az arra egyébként illetékes önkormányzattól történő visszaigénylése iránt a Hivatal intézkedik.



 II. RÉSZ
SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBENI ELLÁTÁSOK


LAKÁSFENNTARTÁSI TÁMOGATÁS

10.§ (1) Lakásfenntartási támogatást kell megállapítani a Szt. 38.§ rendelkezéseiben foglalt feltételek fennállása esetén (továbbiakban: normatív lakásfenntartási támogatás).

(2) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelem benyújtója, illetve a támogatás jogosultja köteles lakókörnyezete rendezettségének biztosítása érdekében az Szt. 38.§ (9) bekezdésében rögzített kötelezettségeknek eleget tenni.

(3) A támogatást kérelmező, valamint a támogatásra jogosult a (2) bekezdésben előírt

kötelezettségét megszegi, ha:

a) a lakóház helyiségeiben a járófelületek szemetesek, a burkolatok, berendezési és felszerelési tárgya, textíliák szennyezettek,

b) az épület állaga veszélyezteti az emberi életet és testi épséget,

c) a lakóházban, illetve a lakóház környezetében jelentős mennyiségű hulladékot

halmoz fel,

d) a lakóház környezetében csekély mennyiségű, de emberi egészségre ártalmas

veszélyes hulladékot halmoz fel,

e) az udvarban, kertben található tárgyak rendben tartását elmulasztja,

f) az épület, járda hó- és jégmentesítési kötelezettségét elmulasztja,

g) egészségügyi kártevők elszaporodása meggátolását elmulasztja,

h) szükség szerinti gyomtalanítást, fűnyírást elmulasztja,

i) az állattartásra vonatkozó helyi szabályozást megszegi.

(4) A kérelem benyújtója vagy a támogatásra jogosult az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölését tartalmazó felszólítástól számított 8 napon belül köteles eleget tenni a (2) bekezdésben előírt kötelezettségnek.

(5) Az (2) bekezdésben foglalt kötelezettség teljesítését negyedévente, illetve szükség esetén a Hivatal családsegítő közreműködésével ellenőrzi.


AKTÍV KORÚAK ELLÁTÁSA


11.§ (1) Aktív korú rendszeres szociális segélyre jogosult az a 18 év feletti és a nyugdíjkorhatár betöltését megelőző öt év korhatárt még el nem érő foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személy, aki

a) egészségi állapotára tekintettel, tizenkét hónapon belül két alkalommal a foglalkozás-egészségügyi vizsgálat alkalmával munkavégzésre alkalmatlannak, vagy ideiglenesen alkalmatlannak minősül, és kérelmezi az átminősítését,

b) a családsegítő szolgálat írásbeli javaslatára családi körülményeire tekintettel az érintett munkanélküli kérelmével kéri a támogatást,

c) a munkaügyi közvetítés során 10 hónapon belül két alkalommal a közfoglalkoztató által elutasításra került,

d) legalább 40%-ban munkaképesség-csökkenést vagy legalább 40%-os mértékű egészségkárosodást igazol és kérelmezi a támogatást.

A támogatásban részesülő körülményeiben beálló állapotváltozás esetén vagy családi körülményeinek változása esetén a támogatás megállapítását követő 12 hónapon belül a támogatásra való jogosultság felülvizsgálatra kerül.

(2) Keszthely Város Önkormányzata által az Szt. 37.§-a szerinti együttműködési kötelezettség teljesítéséhez kijelölt szerv: a Keszthely és Környéke Kistérségi Többcélú Társulás Szociális Szolgáltató Központ Családsegítő Szolgálata (8360 Keszthely, Kossuth L. u. 42.).

12.§ (1) Az együttműködésre kötelezett köteles:

  1. a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül a nyilvántartásba vétel céljából az együttműködésre kijelölt szervnél jelentkezni,
  2. a beilleszkedést segítő program elkészítésében az együttműködésre kijelölt szervvel együttműködni, majd a megállapodást megkötni,
  3. havonta az együttműködésre kijelölt szervnél, az általa meghatározott időpontban személyes megjelenésével kapcsolatot tartani,
  4. eleget tenni a beilleszkedést segítő program megvalósítására kötött megállapodásban foglaltaknak,
  5. teljesíteni az együttműködés eljárási szabályait.

(2) Az együttműködésre kijelölt szerv az együttműködés során az alábbi beilleszkedést segítő programokat szervezi:

  1. egyéni foglalkozás-egészségügyi állapot helyreállítása érdekében gyógykezelés vállalása,
  2. esetkezelés, tanácsadás,
  3. csoportos képességfejlesztés,
  4. munkavégzésre történő felkészítés,
  5. információs szolgáltatás,
  6. szakmai programokon részvétel,
  7. segítséget nyújt az együttműködő személy számára az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre (1. sz. melléklet).

13.§ (1) Az együttműködésre kötelezett együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget, ha

  1. a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem jelentkezik az együttműködésre kijelölt szervnél,
  2. nem veteti magát nyilvántartásba,
  3. a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül nem vesz részt a beilleszkedést segítő program kidolgozásában, és arról nem köt megállapodást,
  4. a beilleszkedést segítő program megvalósítására kötött megállapodásban foglaltakat nem teljesíti, különös tekintettel az egészségi állapot javítását szolgáló gyógykezelés elmulasztására, illetőleg annak idő előtti megszakítására,
  5. a havonkénti személyes megjelenési kötelezettségének nem tesz eleget.

(2) Amennyiben az együttműködésre kötelezett együttműködési kötelezettségének önhibájából nem tesz eleget, az együttműködésre kijelölt szerv azt haladéktalanul telefonon – de legkésőbb nyolc napon belül - írásban jelzi a Hivatalnak.

14.§ (1) Az aktív korúak ellátása iránti kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles lakókörnyezete rendezettségének biztosítása érdekében az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartására, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására.

(2) Az aktív korúak ellátását kérelmező, valamint az ellátásra jogosult az (1) bekezdésben előírt

kötelezettségét megszegi, ha:

a) a lakóház helyiségeiben a járófelületek szemetesek, a burkolatok, berendezési és felszerelési tárgya, textíliák szennyezettek,

b) az épület állaga veszélyezteti az emberi életet és testi épséget,

c) a lakóházban, illetve a lakóház környezetében jelentős mennyiségű hulladékot

halmoz fel,

d) a lakóház környezetében csekély mennyiségű, de emberi egészségre ártalmas

veszélyes hulladékot halmoz fel,

e) az udvarban, kertben található tárgyak rendben tartását elmulasztja,

f) az épület, járda hó- és jégmentesítési kötelezettségét elmulasztja,

g) egészségügyi kártevők elszaporodása meggátolását elmulasztja,

h) szükség szerinti gyomtalanítást, fűnyírást elmulasztja,

i) az állattartásra vonatkozó szabályozást megszegi.

(3) A kérelem benyújtója vagy az ellátásra jogosult az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölését tartalmazó felszólítástól számított 8 napon belül köteles eleget tenni az (1) bekezdésben előírt kötelezettségnek.

(4) Az (1) bekezdésben foglalt kötelezettség teljesítését negyedévente, illetve szükség esetén a Hivatal egy családsegítővel együttműködve ellenőrzi. A kötelezettség teljesítésének ellenőrzését helyszíni szemle keretében kell lefolytatni, a teljesítését vagy annak elmaradását képfelvétellel, valamint a szemle lefolytatásáról jegyzőkönyv felvételével kell rögzíteni.

(5) Amennyiben a kérelem benyújtója vagy az ellátásra jogosult a felszólítás ellenére nem tesz eleget az (1) és (2) bekezdésben előírtaknak, úgy az aktív korúak ellátását nem lehet megállapítani, illetve a már megállapított ellátást meg kell szüntetni.


ESETI ELLÁTÁSOK
ÖNKORMÁNYZATI SEGÉLY

15.§ (1) Kérelemre vagy hivatalból önkormányzati segélyben részesíthető az a személy, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező nem várt többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul és a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíjminimum másfélszeresét, egyedülálló esetében pedig a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíjminimum kétszeresét.

(2) Kérelmezőnként évente egy alkalommal a jövedelmi határtól és a gépkocsivagyontól a jogosultság megállapításánál el lehet térni.

(3) A segély egyszeri összegének felső határa a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 60%-a, de rendkívül indokolt esetben (elemi kár, krízishelyzet) ettől el lehet térni.

(4) Egy naptári éven belül ugyanaz a család, illetve személy önkormányzati segélyben – a temetéssel kapcsolatos jogcímet kivéve - legfeljebb az öregségi nyugdíjminimum háromszorosának megfelelő összegben részesülhet.

(5) A segély iránti kérelmet a segélyre jogosult, illetve az terjesztheti elő, aki ilyen helyzetről tudomást szerez. Utóbbi esetben a döntésre jogosult az eljárás hivatalból történő megindításáról intézkedhet.

(6) A megállapított segély folyósítása történhet készpénzben vagy az igénylő költségeinek - a lakhatási feltételek megőrzése érdekében - szolgáltató felé történő közvetlen utalásával, különösen annak a családnak, személynek, akinek lakbér-, fűtés-tartozása áll fenn.

(7) A készpénzben megállapított és végrehajtható határozat szerinti segély folyósítása elsősorban folyószámlára vagy postai átutalás útján történik. Egy naptári éven belül legfeljebb kettő esetben a segély folyósítása kérelem benyújtását követő ügyfélfogadási napon pénztári kifizetéssel is történhet.

16.§ (1) Segély nyújtható kérelemre annak a gyermeket/gyermekeket gondozó családnak – elsősorban iskolakezdés előtt – akinek a beiskolázás költségei komoly anyagi terhet jelentenek.

A támogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori sajátjogú öregségi nyugdíjminimum két és félszeresét.

(2) A segély egyszeri összege nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 60%-át. Rendkívül indokolt esetben a támogatás magasabb összegben is megállapítható.

(3) A segély egy naptári éven belül legfeljebb kettő alkalommal adható.

(4) A készpénzben megállapított és végrehajtható határozat szerinti segély folyósítása folyószámlára vagy postai átutalás útján történik.

17.§ (1) Segély nyújtható kérelemre annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, továbbá az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum másfélszeresét.

(2) A segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10%-ánál, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti.

(3) A segély iránti kérelemhez mellékelni kell a temetés költségeiről a segélyt kérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát.

(4) Az (3) bekezdésben meghatározott számlákat a kérelmező részére vissza kell adni. A megállapított segély összegét - vagy a kérelem elutasításának tényét - illetve a határozat számát a számlákra rá kell vezetni.

(5) A segély természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható közvetlenül a temetkezést végző gazdálkodó szervezet, vállalkozó felé történő utalással.

(6) A segély a temetés költségeit igazoló számla hiányában is - utólagos elszámolási kötelezettség mellett - megállapítható.


III. RÉSZ
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁS
KÖZGYÓGYELLÁTÁS


18.§ Kérelemre vagy hivatalból közgyógyellátási jogosultság biztosítható rászorultsági alapon annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíjminimum összegének másfélszeresét, egyedülálló esetében pedig ezen összegnek a kétszeresét nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 25%-át eléri, illetve meghaladja.


EGYSZERŰSÍTETT FOGLALKOZTATÁS

ALKALMI MUNKAVÉGZÉS[1]


18/A §[2] (1) a) Keszthely Város Önkormányzata kérelemre egyszerűsített foglalkoztatást biztosít annak az aktív korú személynek, aki foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesül vagy együttműködési kötelezettségét az állami foglalkoztatási szervvel teljesíti, munkára kész és képes állapotban van, egyéb munkaerő piaci foglalkoztatásban vagy programban nem tud részt venni, és önmaga vagy családja számára nem várt többletkiadása keletkezett, melyet önerőből megoldani nem tud, a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíjminimum másfélszeresét, egyedülálló esetében pedig a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíjminimum kétszeresét.

b) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete a mindenkori költségvetésében biztosít forrást az (1) bekezdés a) pontjában meghatározottak költségeire. 

(2) Keszthely Város Önkormányzata kijelöli a VÜZ Keszthelyi Városüzemeltető Egyszemélyes Nonprofit Kft.-t, hogy az önkormányzati hatósági határozatban foglaltak alapján nevezettel az egyszerűsített munkaszerződést (alkalmi munka) kösse meg, intézze a munkabér kifizetéssel, közteherfizetéssel kapcsolatos feladatokat, az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvényben foglaltak alapján.

(3)  A VÜZ Nonprofit Kft. az Önkormányzat felé minden hónap 15. napjáig elszámol az előző hónapban hatósági határozat alapján egyszerűsített munkaszerződéssel foglalkoztatottak számára kifizetett összegről. A megküldött elszámolás alapján az Önkormányzat a Gazdasági Ellátó Szervezetnél biztosított önkormányzati természetbeni segély terhére 8 napon belül a foglalkoztató részére utaltatja a havi kifizetések összegét.

(4)  Az egyszerűsített foglalkoztatás egy alkalommal maximum 2-5 nap, éves szinten maximum 15 nap, kiemelt figyelemmel a szezonalitásra. Az alkalmi munkavállalói szerződés a mindenkori napi minimálbér alkalmazásával köthető meg.

(5) Kérelmező a kérelem benyújtását követő ügyfélfogadási napon személyesen ügyfélfogadási időben az alkalmi foglalkoztatást megállapító hatósági határozat kettő eredeti példányát átveszi. A foglalkoztatónál (VÜZ Nonprofit Kft.) – legkésőbb a kézhezvételt követő munkanapon köteles megjelenni és szerződést kötni. Kérelmező tudomásul veszi, hogy a számára biztosított munka segédmunka, ami a VÜZ Nonprofit Kft. keretein belül elvégzendő tevékenységekre korlátozódik (pl. közterület takarítás, csapadékvíz elvezetés, ároktisztítás, stb.).

A munkáltató legkésőbb 3 munkanapon belül alkalmi foglalkoztatást biztosít nevezett számára, a határozatban megjelölt időtartamban, segédmunkás munkakörben.

(6) Amennyiben az (5) bekezdésben megjelölt időpontig kérelmező a foglalkoztatónál nem jelenik meg, a határozat érvényét veszti, ismételt kérelemmel 2 hónap elteltével élhet, pénzbeni önkormányzati támogatásban sem részesülhet ezen időtartam alatt.

A munkáltatónak joga van megtagadni a foglalkoztatást abban az esetben, ha a kérelmező nem munkára kész és képes állapotban jelenik meg. A munkavállaló köteles az alkalmi munkavégzés során szem előtt tartani a baleseti, munkavédelmi előírásokat, nyilatkozata alapján vállalni a munkavégzést és azt a munkavezető utasításának megfelelően elvégezni.

(7) A foglalkoztató – amennyiben a kérelmező a munkavégzés során szabályt sért, illetve kárt okoz – az okozott kár megtérítését követelheti, a következőkben megtagadhatja számára az alkalmi munkavégzés biztosítását.


IV. RÉSZ
A SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK, AZOK IGÉNYBEVÉTELE, VALAMINT A FIZETENDŐ TÉRÍTÉSI DÍJAK


19.§ Az önkormányzat személyes gondoskodás keretében látja el, illetve feladat-ellátási szerződéssel biztosítja az alapellátási formákat, valamint gondoskodik az alapellátás keretében nem gondozható rászorultak szakosított ellátáshoz való hozzájutásáról.

Az alapellátási formák:

  1. étkeztetés,
  2. házi segítségnyújtás,
  3. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
  4. családsegítés,
  5. támogató szolgáltatás,
  6. nappali ellátás.

20.§ (1) Keszthely Város Önkormányzata működteti a helyi Szociális Kerekasztalt, különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának figyelemmel kísérésére.

(2) A Szociális Kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart, tagjai az önkormányzat működési területén szociális intézményeket működtető fenntartók képviselői, az Egészségügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Bizottság tagjai, továbbá az alábbi helyi civil szervezetek képviselői:

- Magyar Vöröskereszt Városi Szervezete,

- Szent Erzsébet Jótékonysági Alapítvány,

- Magyar Máltai Szeretetszolgálat Keszthelyi Csoportja,

- KESOTE Mozgáskorlátozottak Szakosztálya,

- Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége Zala Megyei Szervezete Keszthelyi Csoportja,

- „Nők a XXI. Századért” Egyesület,

- Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma 14. sz. Keszthelyi Szervezete,

- Nagycsaládosok Keszthelyi Egyesülete,

- Kistérségi Szociális Szolgáltató Központ

- Értelmi Fogyatékos Gyermekekért Alapítvány

- Magyar Kolping Szövetség Támogató Szolgálata – Keszthely

- Filemon Támogató Szolgálat

- Magyar Máltai Szeretetszolgálat Gondviselés Háza

21.§ Az önkormányzat által biztosított szakosított ellátási formák

a) ápolást, gondozást nyújtó intézmény:

- idősek otthona (Keszthely, Csók I. u. 1/A.)

b) nappali ellátást nyújtó intézmény:

- idősek klubja (Keszthely, Csók I. u. 1/A.)

- fogyatékosok nappali intézménye (Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület Gondoskodás Háza Fogyatékosok Nappali Otthona Keszthely, Eötvös u. 2.)

c) nappali melegedő (Szent Erzsébet Jótékonysági Alapítvány Keszthely, Bakacs u. 10.)


HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS


22.§ Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybevevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást az Szt 63. §-ban foglalt feltételekkel. Keszthely Város Önkormányzata a szolgáltatást a Keszthely és Környéke Kistérségi Többcélú Társulás Szociális Szolgáltató Központjával (továbbiakban: Szociális Szolgáltató Központ) kötött megállapodás keretében biztosítja.


CSALÁDSEGÍTŐ SZOLGÁLAT


23.§ Keszthely Város Önkormányzata a szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzetekhez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének érdekében szükséges törvényi kötelezettségeit a Szociális Szolgáltató Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata útján biztosítja.




JELZŐRENDSZERES HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS


24.§ Keszthely Város Önkormányzata a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást Szociális Szolgáltató Központtal kötött megállapodás keretében biztosítja.


TÁMOGATÓ SZOLGÁLTATÁS


25.§ A támogató szolgálat térítésköteles, igénybevételét az Szt. 65/C.§-ban foglaltaknak megfelelően a Magyar Kolping Oktatási és Szolgáltató Keszthelyi Támogató Szolgálat (Keszthely, Szalasztó u.1.) útján biztosítja.


ÉTKEZTETÉS


26.§ (1) A népkonyhát (Szent Erzsébet Jótékonysági Alapítvány Keszthely, Bakacs u. 10. sz.) helyben fogyasztással elsősorban azok a hajléktalan 18 éven felüli személyek vehetik igénybe, akik ellátatlanok, de együttműködési kötelezettségüket az állami foglalkoztatási szervvel teljesítik – kivéve, ha ezt egészségi állapotuk nem teszi lehetővé, ebben az esetben pedig a munkaképesség csökkenés megállapítására kell törekedni.  

(2) Átmeneti jelleggel – krízishelyzet esetén – azok a családok, személyek is igénybe vehetik a népkonyhán történő étkezést, akiknél az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 100%-át, egyedülálló esetében pedig a 150%-át nem haladja meg. Erről igazolást – nyilvántartása alapján - a Hivatal ad. 

(3) Az Egyesített Szociális Intézmény (Idősek Klubja Keszthely, Csók I. u. 1/A.) elsősorban az időskorú szociálisan rászorult ellátottak napi egyszeri meleg étkeztetését biztosítja.


NAPPALI ELLÁTÁS


27.§ (1) A hajléktalanok nappali ellátását – az önkormányzattal kötött külön megállapodás alapján – a Szent Erzsébet Jótékonysági Alapítvány (Keszthely, Bakacs u. 10.) biztosítja.

A nappali ellátás munkanapokon 8.00-16.00 óráig vehető igénybe. A téli hónapokban a hideg miatt beállt krízishelyzet esetén fenntartói döntés alapján a nappali ellátás hosszabb időtartamban is igénybe vehető.

(2) Az Idősek Klubja (Keszthely, Csók I.u.1/A.) biztosítja a saját otthonukban élő, tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk, idős koruk, pszichiátria és szenvedélybetegségük miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek napi háromszori étkeztetését is, havi jövedelmük függvényében.

A nappali ellátás 7.00 – 19.00 óráig vehető igénybe.

(3) A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület működtetésében (Keszthely, Eötvös u. 2.) biztosítja a saját otthonukban élő, 3. életévüket betöltött, önkiszolgálásra részben képes, vagy önellátásra nem képes, de felügyeletre szoruló fogyatékos, illetve autista személyek részére napközbeni tartózkodás, társas kapcsolatok, alapvető higiéniai szükségletek kielégítését, valamint az ellátottak napközbeni étkeztetését.

Fogyatékosok nappali ellátása hétfőtől-csütörtökig 6.45 – 16.30 óráig, pénteken 6.45 – 16.00 óráig vehető igénybe.

(4) Szociálisan rászorult az a család, személy, ahol az egy főre jutó havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének 100%-át, egyedülálló esetében pedig 150%-át nem haladja meg.

28.§ A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az az ellátást igénylő kérelmére történik. Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet törvényes képviselője terjeszti elő. A korlátozottan cselekvőképes személy kérelmét törvényes képviselőjének beleegyezésével terjesztheti elő. Ha közöttük a kérelem kérdésében vita van, arról a gyámhatóság dönt.

a) Az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelmet:

aa) a szociális étkeztetés,

- az idősek klubja,

- az ápolást, gondozást nyújtó intézmény igénybevételére irányuló kérelem esetén

az Egyesített Szociális Intézmény vezetőjénél,

ab) a Családsegítő szolgáltatásainak igénybevételét a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál,

ac) a nappali melegedő nyújtotta ellátás esetén a Szent Erzsébet Jótékonysági Alapítvány által fenntartott Bakacs utcai intézménynél,

ad) a házi segítségnyújtás esetén a Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjénél,

ae) fogyatékosok nappali ellátása esetén a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület Gondviselés Háza Fogyatékosok Nappali Otthona intézményvezetőjénél

lehet benyújtani.

b) Ha a törvényes képviselő ideiglenes gondnok, az intézményi elhelyezésre vonatkozó kérelemhez, indítványhoz a gyámhatóság előzetes jóváhagyása szükséges.


A TARTÓS BENTLAKÁST NYÚJTÓ SZOCIÁLIS ELLÁTÁS


29.§ A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményi jogviszony keletkezését

a) az intézményvezető határozata

b) a bíróság ideiglenes intézkedését tartalmazó végzése,

c) a bírói ítélet,

e) a Szt. 94/B.§ szerinti esetben a megállapodás

alapozza meg.

30.§ (1) Az önkormányzat által fenntartott és működtetett intézmény esetén, ha az intézményvezető férőhely hiányában az ellátásra vonatkozó igényt nem teljesíti, úgy a kérelmet a kézhezvétel napján nyilvántartásba veszi. A nyilvántartás célja az igények teljesítési sorrendjének megállapíthatósága. A nyilvántartott igények teljesítésének indokoltságát évente felül kell vizsgálni.

(2) A nyilvántartás az alábbi adatokat tartalmazza:

- a kérelem beadásának időpontját,

- a kérelmező személyazonosító adatait,

- a kérelmező lakó-, illetve tartózkodási helyét,

- a tartásra köteles személy, illetve törvényes képviselője természetes személyazonosító adatait.

(3) A nyilvántartásból törölni kell az adatokat, ha az ellátásra vonatkozó igény teljesül, illetve az ellátásra vonatkozó igény megszűnik.

(4) A nyilvántartásból adat csak az adatigénylésre jogosult szervnek és a jogosultságot megállapító szociális hatáskört gyakorló szervnek szolgáltatható.

31.§ (1) Az intézményvezető az igények beérkezésének sorrendjében gondoskodik az ellátást igénylők elhelyezéséről.

(2) Ha soron kívüli elhelyezési igény merül fel, az intézményvezető dönt a soron kívüliség fennállásáról. Ha valamennyi soron kívüli elhelyezési igény nem teljesíthető, az intézményvezető haladéktalanul intézkedik az előgondozás lefolytatásáról, majd dönt a jogosultak elhelyezési sorrendjéről.

32.§ Az alapellátási és szakosított forma esetében az intézmény vezetője külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani, ha az ellátásra szoruló élete és testi épsége veszélyben van.


A SZEMÉLYES GONDOSKODÁSÉRT FIZETENDŐ TÉRÍTÉSI DÍJAK

33.§ A gyermekintézményekben fizetendő térítési díjakat a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint Keszthely Város Önkormányzata a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 41/2013.(XI. 29.) önkormányzati rendelete tartalmazza.

34.§ Az étkeztetésért fizetendő intézményi térítési díjat a 2. számú melléklet tartalmazza.

35.§ (1) A házi segítségnyújtás keretében biztosított ellátás intézményi térítési díja a tervezett ellátotti létszámra jutó szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbségének az évi munkaórákra és egy gondozóra jutó összege. A személyi térítési díj az óradíj és az igénybevett órák számának szorzata, amely nem haladhatja meg a gondozott rendszeres havi jövedelmének 20 %-át.

(2) Ha a házi segítségnyújtás keretében étkeztetést is biztosítanak, a személyi térítési díj együttes összege nem haladhatja meg a gondozott rendszeres havi jövedelmének 30%-át.

(3) A házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjat a Szociális Szolgáltató Központ állapítja meg. Alkalmazására a Keszthely és Környéke Kistérségi Többcélú Társulás Társulási Tanácsa, illetve Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete jóváhagyását követően kerül sor (3. számú melléklet).

36.§ (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szolgáltatásért fizetendő térítési díj az igénybevevő jövedelemének 2%-át nem haladhatja meg.

(2) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjat a Szociális Szolgáltató Központ állapítja meg. Alkalmazására a Keszthely és Környéke Kistérségi Többcélú Társulás Társulási Tanácsa, illetve Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete jóváhagyását követően kerül sor (3. számú melléklet).

37.§ A támogató szolgáltatásért fizetendő térítési díj az igénybevevő jövedelemének 2%-át nem haladhatja meg. A támogató szolgáltatásért fizetendő térítési díjat a szolgáltató állapítja meg.

38.§ Nappali ellátást nyújtó intézmények esetén az intézményi térítési díj nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbségének a tervezett ellátotti létszámra jutó napi összegét. Az Idősek Klubja intézményi térítési díját a 4. számú melléklet tartalmazza. A személyi térítési díj csökkentését pedig az 5. számú melléklet tartalmazza.

39.§ (1) Az idősek otthonában az intézményi térítési díj alapja az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete, melyet Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete évente állapít meg.

(2) A jogosult által fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg a jogosult rendszeres havi jövedelmének 80%-át.

(3) Az idősek otthonában fizetendő intézményi térítési díjakat a 6. számú melléklet tartalmazza.


A TÉRÍTÉSI DÍJ CSÖKKENTÉSÉNEK, ILLETVE ELENGEDÉSÉNEK ESETEI ÉS MÓDJAI

40.§ (1) A személyes gondoskodás keretébe tartozó nem gyermekintézményi alapellátási formák (étkeztetés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, idősek klubja, támogató szolgálat) esetében az intézmény, a szolgálat vezetője méltányosságot gyakorolhat, az ellátott jövedelmi viszonyai és egyéb szociális körülményei alapján.

(2) Több egy sorban kötelezett hozzátartozó esetében a térítési díjat vagy annak hiányzó részét a hozzátartozó jövedelmi viszonyai alapján - arányosan elosztva - kell megállapítani.


V. RÉSZ
 ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


41.§ (1) E rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.

(2) a) E rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló Brüsszelben 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3.§-ával összhangban a Tanács 1408/71/EGK, 574/72/EGK és 1612/68 EGK rendelete előírásaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.

b) E rendelet a következő uniós aktusoknak való részleges megfelelést szolgálja. 

ba) a Tanács 2003/109/EK tanácsi irányelve (2003. november 25.) a harmadik országok huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező állampolgárainak jogállásáról, 11. cikk (1) bekezdés d) pont és 21. cikk,

bb) az Európai Parlament és a Tanács 2004/38/EK irányelve (2004. április 29.) az Unió polgárainak és családtagjainak a tagállamok területén történő szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogáról, valamint az 1612/68/EGK rendelet módosításáról, továbbá a 64/221/EGK, a 68/360/EGK, a 72/194/EGK, a 73/148/EGK, a 75/34/EGK, a 75/35/EGK, a 90/364/EGK, a 90/365/EGK és a 93/96/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről, 24.cikk.

42.§ E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a szociális ellátásokról és azok igénybevételéről 27/1996.(X.29.) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 41/1996. (XII. 19.), 4/1997. (II. 27.) 6/1997. (IV. 3.), 17/1997. (VI. 12.), 42/1997. (XII. 17.), 1/1998. (I .29.), 15/1998. (IV. 30.), 31/1999. (XI .25.), 7/1999. (III. 25.), 5/2000. (IV. 1.), 12/2000. (IV. 27.), 2/2001. (II. 26.), 15/2001. (IX. 10.), 7/2002. (III. 1.), 3/2003. (III. 3.), 17/2003. (VI. 30.), 22/2003. (IX. 12.), 5/2004. (III. 1.), 22/2004. (VI. 26.), 7/2005. (II. 28.), 8/2006. (II. 28.), 15/2006. (III. 30.), 43/2006. (XII. 1.), 6/2007. (II. 26.), 15/2007. (IV. 30.), 33/2007. (VIII. 23.), 49/2003. (XI. 21.), 4/2008. (II. 1.), 15/2008. (III. 28.), 39/2008. (X. 31.), 11/2009. (III. 30.), 33/2009. (IX. 30.), 41/2009. (XI. 30.), 5/2010. (III. 1.), 8/2010. (III. 26.), 14/2010. (VI. 25.), 19/2010. (IX. 30.), 3/2011. (I. 28.), 25/2011. (VI. 27.), 28/2011. (IX. 23.) és az 1/2012. (I. 27.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

43.§ E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti az egyes szociális tárgyú rendeletek módosításáról szóló 22/2009. (VI.26.) önkormányzati rendelet, továbbá az Európai Unióhoz történő csatlakozásra vonatkozó jogharmonizációs kötelezettség végrehajtásáról szóló 19/2004. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 7.§-a, az egyes helyi rendeletek díjtételeinek Áfa-változás miatti módosításáról szóló 31/2006. (IX. 28.) önkormányzati rendelet 2.§-a,.





                            Ruzsics Ferenc                                                      Dr. Horváth Teréz

                             polgármester                                                                 jegyző



[1] A címet beiktatta az 5/2014. (II. 27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2014. március 1-től.

[2] Beiktatta az 5/2014. (II. 27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2014. március 1-től.