Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (IX.29.) önkormányzati rendelete

Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 16- 2024. 11. 22

Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 29.) önkormányzati rendelete

Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról1

2024.10.16.

Újcsanálos község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 143. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésben meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.2

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Újcsanálos Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 3716 Újcsanálos, Hősök tere 1.

(3) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos elnevezése: Újcsanálos község Önkormányzata Képviselő-testülete

(4) A képviselő-testület hivatala: Hernádkaki Közös Önkormányzat Hivatal

a) Székhelye: 3563 Hernádkak, Rákóczi Ferenc utca 42.

b) Újcsanálosi Kirendeltsége: 3716 Újcsanálos, Hősök tere 1.

A Képviselő-testület ülései

2. § (1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.

(2) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülésezik.

(3) A munkatervet minden év első képviselő-testületi ülésén a polgármester terjeszti elő.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések várható időpontját

b) az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját

c) közmeghallgatás, falugyűlés időpontját

A Képviselő-testületi ülések összehívása

3. § A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Összeférhetetlenségi és Vagyon-nyilatkozat-kezelési Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a Képviselő-testület ülését.

4. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előadóit,

e) az ülés összehívójának nevét és tisztségét.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázásra nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy az az ülésen tárgyalható legyen.

(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.

(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

a) képviselőknek,

b) jegyzőnek,

c) nem állandó meghívottaknak:

ca) előterjesztőknek,

cb) akiket az ülés összehívója megjelöl:

cc) intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor,

cd) szakértőnek.

5. § (1) Amennyiben az ülés összehívását a települési képviselők egynegyede vagy a képviselő-testület bizottsága indítványozza, az indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.

(2) A polgármester indokolt esetben összehívhat rendkívüli képviselő-testületi ülést.

(3) A meghívót a napirendek írásos anyagaival együtt legalább az ülés megkezdése előtt 2 nappal kell elektronikus formában kézbesíteni. Indokolt esetben a meghívó és a napirendek írásos anyaga a képviselő-testületi ülés megkezdése előtt is kiosztható. Rendkívüli esetben a meghívás rövidebb úton is történhet (pl.: telefon, e-mail stb.).

(4) A képviselő-testületi ülés összehívására telefonon keresztül szóbeli meghívással is sor kerülhet.

6. § A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

a) jegyzőt,

b) előterjesztőt,

c) szakértőt,

d) nemzetiségi önkormányzat elnökét,

e) településen működő valamennyi bíróság által bejegyzett szervezetet vagy önszerveződő közösséget.

7. § A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt tájékoztatni kell. A tájékoztatás formája a meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára. A képviselő-testületi ülés meghívóját egyidőben kell kifüggeszteni a lépviselők meghívójának kiküldésével.

A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok

8. § (1) A polgármester feladata:

a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzat döntésekről,

d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

e) tárgyalt napirendként:

ea) vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

eb) vita összefoglalása,

ec) indítványok szavazásra való feltevése,

ed) határozati javaslatok szavaztatása,

ee) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

ef) a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése.

f) a rend fenntartása,

g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) az ülés bezárása.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

a) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,

b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,

c) a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót,

d) amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést a polgármester az általa meghatározott időre felfüggeszti.

(3) Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyek tetszésüket vagy nemtetszésüket nem nyilváníthatják ki, az ülést nem zavarhatják. Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarót figyelmezteti, szükség esetén távozásra szólítja fel.

A határozatképesség megállapítása

9. § (1) A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 5 fő

(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselők több mint a fele, azaz 3 fő jelen van.

(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.

Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása

10. § (1) A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok tárgyalási sorrendjének felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.

A Képviselő-testület döntései

11. § (1) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.

(2) A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.

(3) A Képviselő-testület név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4) A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a jegyző névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.

(5)3 A titkos szavazásról a Képviselő-testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel,borítékba helyezett szavazólap használatával.

(6) A titkos szavazás lebonyolításáról az Összeférhetetlenségi és Vagyon-nyilatkozat-kezelési Bizottság gondoskodik. A Bizottság határozatképtelensége esetén a Képviselő-testület eseti bizottságot választ a titkos szavazás lebonyolítására.

(7) Minősített többség szükséges a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározottakon túl:

a) helyi népszavazás kiírásához,

b) hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz, kölcsönfelvételhez vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállaláshoz,

c) települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárásával kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyben való döntéshez,

d) összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításához.

(8) Döntéshozatal során amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja és bármely képviselő vagy a polgármester tudomására jut a képviselő személyes érintettsége, első alakalommal a polgármester felszólítja kötelezettsége jövőbeni teljesítésére. Következő alkalommal bírság kiszabására kerül sor. A bírság mértéke 1000 Ft/alkalom.

(9)4 A képviselő a polgármesternél írásban benyújtott kezdeményezéssel kezdeményezhet rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A polgármester a jegyző bevonásával a kezdeményezést majd a tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

Képviselő-testületi határozat

12. § (1) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a döntést szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2) A Képviselő-testület hatósági határozataira - az Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. tv. (Ákr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) Nem kell számozott határozattal ellátni az intézmények szakmai beszámolóit.

13. § (1) A Képviselő-testület által hozott határozatok jelölése a következő formában történik: Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/évszám (hó. nap.) Határozata.

(2) A képviselő-testületi határozatok nyilvántartásának vezetéséről a jegyző gondoskodik.

Önkormányzati rendelet

14. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) – polgármester,

b) – jegyző

c) - képviselő-testület bizottsága,

d) – képviselő.

(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3) Az önkormányzat rendeletét a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.

(4) Helyben szokásos módnak minősül: önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.

15. § (1) Az önkormányzati rendeleteket a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által alkotott rendelet megjelölése: Újcsanálos község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év (hó.nap.) Önkormányzati Rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.

(2) A Képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

A jegyzőkönyv

16. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyvet 1 példányban kell készíteni, melyeket a jegyző kezel. Az ülésről készült jegyzőkönyvet a Nemzeti Jogszabálytárba 15 napon belül fel kell tölteni.

(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) írásos előterjesztéseket,

d) illetve a képviselők kérése alapján a képviselői beadványokat, hozzászólásokat és írásban benyújtott képviselői hozzászólásokat.

(3) A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd a zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.

(4) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.

(5) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

(6) A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek tárolásáról a jegyző gondoskodik.

16/A. §5 (1) A települési képviselő a gazdasági programban megfogalmazott célkitűzések, az önkormányzati feladat-és hatáskörök megvalósításáért a település egészéért vállalt felelősséggel vesz részt választói érdekeinek képviseletében.

(2) A képviselő főbb jogai a jogszabályokban foglaltakon túl, hogy

a) részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében, ellenőrzésében,

b) a jegyzőn keresztül betekintési joga van a Közös Önkormányzati Hivatal munkájába,

c) a képviselő tiszteletdíjra jogosult.

(3) A képviselőt a polgármester, a jegyző munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni és az általa előadott ügyben - amennyiben az azonnal lehetséges - érdemi választ adni.

(4) A képviselő főbb kötelessége:

a) képviselje választóinak érdekeit,

b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c) legjobb tudása szerint részt venni a képviselő-testület munkájában,

d) távolmaradását vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatását előzetesen bejelentse a polgármesternek, a jegyzőnek, vagy a bizottság elnökének, ha az ülésen nem tud részt venni,

e) esküjéhez híven a tudomására jutott állami és szolgálati titkokat megőrizze,

f) titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárata után is fennáll,

g) bejelentse - a döntéshozatal előtt - a személyes érintettségét, amennyiben az ügy őt vagy közeli hozzátartozóját személyesen érinti.

A képviselők névsora

17. §6

A képviselők tiszteletdíja

18. § (1) A képviselő tiszteletdíjra jogosult.

(2) A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott.

(3) Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek.

(4) Indokolt a távolmaradás:

a) betegség miatt,

b) munkájával kapcsolatos elfoglaltság miatt,

c) halaszthatatlan családi esemény miatt.

(5) A távolmaradás „igazolt” vagy „igazolatlan” tényét a jelenléti íven és a jegyzőkönyvben is rögzíteni kell.

(6) Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő-testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíja 100 %-ban megvonásra kerül.

(7) Az ismételt kötelezettség szegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.

(8) A (6)–(7) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik.

(9) A tiszteletdíjak kifizetése utólag a tárgynegyedévet követően kerül sor a tárgynegyedévet követő hó 20-ig.

(10) A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat.

(11) A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell:

a) mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása,

b) az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra.

(12) A települési képviselők tiszteletdíja havonta 20.000.-Ft.

A bizottságok létrehozása

19. § A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.

A bizottságok működése

20. § (1) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze.

(2) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével azonos módon kell megküldeni az írásbeli előterjesztésekkel egyidejűleg.

(3) A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vesz:

a) jegyző

b) nemzetiségi önkormányzat elnöke.

(4) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek:

a) képviselők,

b) bizottság által meghívott személyek.

(5) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.

(6) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.

(7) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles felterjeszteni a Nemzeti Jogszabálytár felületén a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal felé.

(8) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Hernádkaki Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

A Képviselő-testület állandó bizottsága

21. § (1)7 A Képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó bizottságot hoz létre, melynek megnevezése: Összeférhetetlenségi, Vagyonnyilatkozatkezelési és Falufejlesztési Bizottság, mely 3 fő Képviselőből áll.

(2) A bizottság feladata:

a)8 Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.

b) Ellátja a képviselőtestület tagjait terhelő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos teendőket. Kivizsgálja a képviselőtestületi tagok esetében az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, előterjesztést tesz a képviselő-testületnek.

c) Méltatlansági eljárás lefolytatása a Képviselő-testület tagjaival szemben, méltatlansági eljárás lefolytatására tesz javaslatot.

d)9 Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját.

e)10 Javaslatot tesz a falufejlesztésének irányára.

A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai

22. § (1) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot hoz létre:

a) meghatározott időre, vagy

b) meghatározott feladat elvégzésére

(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.

(3) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:

a) dönt a bizottság elnevezéséről,

b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,

c) meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,

d) meghatározza a bizottságok feladat- és hatáskörét.

(4) Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.

A polgármester

23. § A polgármester megbízatását főállásban látja el.

24. §11 A polgármesterre átruházott feladatkörök:

a) A szociális ellátásokról szóló 8/2021 (IX.29.) önkormányzati rendelet 5. § alapján

b) az Önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól szóló 2/2023 (II.13) 8.§ (2) bekezdés 12.§ (1) a) pontja és 14.§ a) pontja alapján.

25. § A polgármester két képviselő-testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:

a) döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított,

b) pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,

c) a képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről, illetve nem járhat műszaki tartalom csökkenésével az önkormányzat részéről

Az alpolgármester

26. § (1) A Képviselő-testület tagjai közül alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.

(3) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

A jegyző

27. § (1) A jegyzői tisztség betöltetlensége esetén ill. tartós akadályoztatása esetére a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra- a hivatalnak a közszolgálati dolgozója gondoskodik.

(2) Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a Képviselő-testület ülésén szóban jelezni, s ezt a jegyzőkönyvben rögzíteni, vagy a jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.

(3)12 A jegyző feladata az Mötv-ben foglaltakon túl az önkormányzati munkával összefüggésben:

a) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

b) közreműködik a képviselő-testület munkatervi javaslatának elkészítésében,

c) gondoskodik arról, hogy az előterjesztések és a döntéstervezetek a törvényességi követelményeknek megfeleljenek,

d) biztosítja a testületi ülésekről a jegyzőkönyvek elkészítését, határidőn belüli megküldését a törvényességi felügyeletet gyakorló szerv részére,

e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadványozás rendjét, gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, felmentéshez, jutalmazáshoz a polgármester egyetértése szükséges.

f) megszervezi a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

g) gondoskodik a testületek és a tisztségviselők munkájának segítéséről, a munkájukhoz szükséges feltételek megteremtéséről,

h) rendszeres kapcsolatot tart azokkal a nem önkormányzati szervekkel, amelyek tevékenységi köre az önkormányzati ügyintézéssel összefügg,

i) irányítja a közigazgatási munka egyszerűsítésével és korszerűsítésével kapcsolatos feladatok végrehajtását,

j) elemzi, értékeli, ellenőrzi a hivatal döntés-előkészítő, a végrehajtást szervező tevékenységét,

k) biztosítja a hivatal működési rendjét és fegyelmét és vezeti a hivatalt,

l) ellátja mindazon feladatokat, amellyel a képviselő-testület és a polgármester megbízza,

m) a jegyző a képviselő-testület ülésén jelzi, ha valamely döntési javaslat jogszabálysértő, ez a tény a jegyzőkönyvben is rögzítésre kerül.

A Képviselő-testület hivatala

28. § (1)13 A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.

(2)14 Az önkormányzat által ellátandó feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.

Közmeghallgatás

29. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 7 nappal.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét.

(4) Közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.

(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

Nemzetiségi Önkormányzat

30. § (1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók értékeinek kifejezésre juttatása érdekében együttműködik a települési nemzetiségi önkormányzatokkal.

(2) Az Önkormányzat ingyenesen biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek lebonyolításához szükséges helyiséget a Újcsanálos, Hősök tere 1. alatt.

(3) A Képviselő-testület biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat kérésének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és az ezzel járó költségek viselését, a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket. A Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző és a hivatal témafelelősei részt vesznek.

(4) A Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a hivatalon keresztül látja el.

(5) A Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele stb.) a hivatal biztosítja.

(6) A polgármester a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX, törvényben (a továbbiakban: Njtv,) előírtak szerint köteles a nemzetiségi önkormányzat kezdeményezései, javaslatai tárgyában történő döntéshozatal iránt intézkedni. A kezdeményezés, javaslat kézhezvételét követő képviselő-testületi ülésen a kezdeményezést, javaslatot napirendre tűzi. A döntésről írásban tájékoztatja a nemzetiségi önkormányzat elnökét és képviselő-testületét.

(7) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában az Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a polgármester gondoskodik. A polgármester köteles tájékoztatni a nemzetiségi önkormányzatot véleményezési, egyetértési jogának gyakorlásáról, úgy, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésére joga gyakorlásához. A tájékoztatást írásban kell eljuttatni a nemzetiségi önkormányzat elnökéhez.

(8)15 Az együttműködési megállapodást a 2. melléklet tartalmazza.

Társulás

31. § (1) Újcsanálos község Önkormányzata az alábbi társulásoknak a tagja:

a)16 Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás,

b) Sajó-Bódva völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás,

c)17

(2) A Társulási Tanácsok ülésén az Önkormányzatot a polgármester képviseli, akadályoztatása esetén a feladatot az alpolgármester látja el.

(3) A Képviselő-testület által az (1) bekezdésben meghatározott társulások Tanácsára átruházott hatáskörök:

a) polgári jog szabályainak megfelelően megbízást ad, szerződést köt a projekt tervezésével, megvalósíthatóságával kapcsolatos feladatok ellátása érdekében,

b) megbízást ad, a polgári jog szabályainak megfelelően szerződést köt a projekttel kapcsolatos pályázati anyagok dokumentációjának az elkészítésére, dönt a pályázat benyújtásáról,

c) dönt a projekt megvalósításával kapcsolatosan elnyert pályázatok igénybevételével összefüggő támogatási szerződések megkötéséről,

d) dönt, és a polgári jog szabályainak megfelelően szerződést köt a projekt beruházásával kapcsolatos beruházási, kivitelezési, műszaki-ellenőri, finanszírozási, fedezetbiztosítási megállapodásokkal összefüggésben,

e) projekt megvalósulását követően dönt annak üzemeltetésével, bérbeadásával kapcsolatos szerződésekről, a hatályos jogszabályoknak megfelelően,

f) szervezi a Társult Önkormányzatok együttműködését, a társulási szerződésben meghatározott mértékben beszámol a Társulás tagjainak,

g) azon esetekben, ahol a törvény kötelezővé teszi, a Társulás nevében kiírja, és lebonyolítja a projekt megvalósításához szükséges közbeszerzési eljárásokat,

h) szervezi és megvalósítja a társulással összefüggésben keletkezett költségvetési, adóelszámolási kötelezettségből fakadó feladatokat.

Együttműködés civil szervezetekkel

32. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja és együttműködik a lakosság olyan önszerveződő közösségeivel (társulásaival), amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására törekednek.

(2) Az önszerveződő közösségeket, civil szervezeteket és egyesületeket - a tevékenységi körük szerinti napirend tárgyalásakor - tanácskozási joggal a képviselő-testületi ülésre meg kell hívni.

Záró rendelkezések

33. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszíti az Újcsanálos Önkormányzat Képviselő-testülete és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2020. (II.29.) önkormányzati rendelet.

3. melléklet20

4. melléklet21

1

Az önkormányzati rendeletet az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 32. §-a hatályon kívül helyezte 2024. november 23. napjával.

2

A bevezető az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 11. § (5) bekezdése az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 11. § (9) bekezdését az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

5

A 16/A. §-t az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

6

A 17. §-t az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 5. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 21. § (1) bekezdése az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 21. § (1) bekezdése az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 14.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 21. § (1) bekezdése az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 21. § (2) bekezdés a) pontja az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 21. § (2) bekezdés d) pontját az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.

10

A 21. § (2) bekezdés e) pontját az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.

11

A 24. § az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

12

A 27. § (3) bekezdését az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

13

A 28. § (1) bekezdése az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

14

A 28. § (2) bekezdése az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

15

A 30. § (8) bekezdése az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

16

A 31. § (1) bekezdés a) pontja az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 14.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

17

A 31. § (1) bekezdés c) pontját az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 14.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

18

Az 1. melléklet az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2023. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2023. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

19

A 2. melléklet az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 3. mellékletet az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 5. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

21

A 4. mellékletet az Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 5. § c) pontja hatályon kívül helyezte.