Csokonyavisonta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (III. 12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2015. 03. 12- 2016. 05. 22

Csokonyavisonta Község Önkormányzata Képviselő-testületének

3/2015. (III. 12.) önkormányzati rendelete


az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről



Csokonyavisonta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) a. és (1) f. bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §. (1) bekezdésében meghatározott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:


I.fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


  1. §.


A rendelet hatálya



  1. A rendelet hatálya a képviselő-testületre és annak szerveire terjed ki.
  2. A rendelet meghatározza a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges bevételeket és kiadásokat, figyelemmel a 2015. évi gazdálkodás főbb szabályaira.


  1. §.


A költségvetés címrendje


  1. A képviselő-testület a címrendet az alábbiak szerint állapítja meg.

      - Csokonyavisonta Község Önkormányzata és a

      - Csokonyavisontai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban Hivatal) önálló címet alkot.




II.fejezet


A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI


  1. §.


A költségvetés bevételei és kiadásai


  1. A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szerve együttes 2015. évi költségvetését







786.785 ezer Ft költségvetési bevétellel,

786.785 ezer Ft költségvetési kiadással


állapítja meg.


Ezen belül:

            a működési célú bevételt                                                                  721.980 e Ft-ban

            felhalmozás célú bevétel                                                                       2.800 e Ft-ban


előző évi pénzmaradvány

működési                                                                                                        49.305 e Ft-ban

felhalmozási                                                                                                  12.700 e Ft-ban                                                                                  

működési célú kiadásokat                                                                            760.722 eFt-ban


            ebből:

  • a személyi juttatások kiadásait                                        141.148 eFt-ban
  • a szociális hozzájárulási adót                                            26.452 eFt-ban
  • a dologi kiadásokat                                                           64.083 eFt-ban
  • az ellátottak pénzbeli juttatásait                                       37.229 eFt-ban
  • egyéb működési célú kiadásokat                                    481.810 eFt-ban
  • az általános tartalékot                                                         8.000 eFt-ban
  • céltartalék                                                                            2.000 e Ft-ban


a felhalmozás célú kiadásokat                                                            26.063 eFt-ban


állapítja meg.


  1. §.


  1. Az Önkormányzat és a Hivatal bevételi és kiadási főösszegének mérlegszerű bemutatását az 1. melléklet tartalmazza.
  2. Az Önkormányzat és a Hivatal bevételeit részletes bontásban kötelező és önként vállalt államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 2. melléklet, kormányzati funkciók szerinti bontásban a 4/a, 5/a mellékletek tartalmazzák
  3. Az Önkormányzat és a Hivatal kiadásait elkülönítetten jogcímenkénti bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 3. melléklet, kormányzati funkciók szerint bontásban a 4/b, 5/b mellékletek tartalmazzák.
  4. Az Önkormányzat felhalmozási kiadásait részletes bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben 6. melléklet tartalmazza.
  5. Az Önkormányzat költségvetési tartaléka 10.000 e Ft.
  6. Az Önkormányzat és a Hivatal költségvetési szervének létszámkeretét a 7. melléklet tartalmazza
  7. A Hivatal finanszírozási ütemtervét a 8. melléklet tartalmazza


  1. A képviselő-testületnek 2015. évben adósságot keletkeztető ügylete: a Thermálfürdő kft 25.000 e/Ft folyószámla hitelére vállalt garancia, melyből az önkormányzatnak fizetési kötelezettsége nem keletkezik.


  1. A költségvetési év, és az azt követő három év saját bevételeit és az adósságot keletkeztető ügyletekből eredő fizetési kötelezettségeket a 11 melléklet tartalmazza.




A bevételi többlet kezelése


  1. §.


  1. A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, ill. pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
  2. Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, ill. pénzügyi műveletek lebonyolítását költségvetési évet tekintve összesen maximum 2.500 eFt –ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
  3. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.
  4. A Hivatal a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az önkormányzatok egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használja fel.



Általános és céltartalék


  1. §.


(1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 8.000 ezer Ft összegben, a céltartalékát – belvíz mentesítéssel kapcsolatos feladatok - 2.000 ezer Ft összegben állapítja meg.


      (2)Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény       felmerülésekor egyedi határozatban dönt.



Többéves kihatással járó döntések, európai uniós

programok, projektek



  1. §.


A képviselő-testület többéves kihatással járó feladatról, ill. európai uniós forrásból megvalósuló programok, projektek tárgyában nem döntött.




Előirányzat- felhasználási ütemterv


  1. §.


A  költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 9. melléklet tartalmazza.



Támogatások


  1. §.


  1. Az önkormányzat által adott közvetlen támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 10. melléklete tartalmazza.
  2. Az önkormányzat a lakossági és közösségi szolgáltatások támogatásáról, - amelyeket nem a helyi önkormányzati, helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek útján végeztet – 6.500 eFt összegben döntött.
  3. Az önkormányzat közvetett támogatást nyújt 4.072 eFt összegben, építményadó mentesség formájában.

II.


A költségvetés végrehajtásának szabályai


  1. §.


(1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló  önkormányzati rendelet mellékletében átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi és létszám-előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát nem ruházza át, azt magának fenntartja.


(2)Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.


(3)Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.



11. §


(1) A Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) A Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


12. §.



(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére, szükség esetén a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.




(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület a 12. § (3) bekezdésben foglalt módon dönt.



A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai



13. §


(1) Az önkormányzat és a Hivatal bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.


(2) A Hivatal saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és/vagy a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.


(3) A jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel. 


(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.


(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az önkormányzatot negyedévenként tájékoztatja.



Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


14. §


(1) A polgármester, illetve a Hivatal vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az engedélyezett létszám (álláshely) keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.



Támogatási szerződés


15. §.


(1) Az 1.000 e Ft-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.


(2) A képviselő-testület a megállapodás megkötése előtt ellenőrzi a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználását, elszámolását.


(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás egy évig nem ítélhető meg.



16. §.


Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja.

Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások évi két egyenlő részletekben kerüljenek kiutalásra.


Szolgáltatási szerződés


17. §.


A Hivatal szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.


(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele, hogy


a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.


  1. Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.



(4) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.


(5) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:


 a.) az ellátandó feladatot,

 b.) a díjazás mértékét,




       c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d.) a szerződés időtartamát,

e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.



Önkormányzati biztos kirendelése


18. §


(1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71. §. (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.


(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.


(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

b) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

c) a költségvetési szerv vezetője.


(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.


(5) Amennyiben az önkormányzatnál időközben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott költségvetési szervek körében, az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:

a.) az önkormányzati biztos tevékenységéről a képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni,

b.) az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.  



Pótköltségvetés, költségvetés módosítása


19. §


(1) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.




(2) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 30 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén pótköltségvetési rendeletet kell elfogadni. A pótköltségvetési rendeletnek újból meg kell állapítania a költségvetési rendeletnek az előirányzatok meghatározására vonatkozó rendelkezéseit.



Záró és egyéb rendelkezések


20. §.


(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.



Csokonyavisonta, 2015. február 9.




Harasztia Attila                                                                                        Balla Róbert

 polgármester                                                                                        címzetes főjegyző




Kihirdetési záradék:



A rendelet kihirdetve:


2015. március 12.




    Balla Róbert

címzetes főjegyző