Závod Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2019 (II.28.) önkormányzati rendelete

a településkép alakításáról és védelméről

Hatályos: 2019. 03. 15- 2020. 08. 27

Závod Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdés a) – h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró az állami főépítészi hatáskörében eljáró Tolna Megyei Kormányhivatal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a kulturális örökség védelméért felelős miniszter és a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatósága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:


I. FEJEZET
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK


1. Általános rendelkezések

1.§  A rendelet célja Závod sajátos településképének védelme, fenntartása és alakítása, így különösen:

a) a helyi építészeti örökség területi és egyedi védelmének (a továbbiakban: helyi védelem) meghatározása, a védetté nyilvánítás és a védelem megszüntetésének szabályozása,

b) a településképi szempontból meghatározó területek meghatározása,

c) a településképi követelmények meghatározása,

d) a településképi-érvényesítési eszközök szabályozása

e) a településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásának szabályozása,

f) az országos és a helyi védelem alá eső területek és elemek hatékony védelméhez áttekinthető, összehangolt eljárások kialakítása.


2. A helyi védelem célja


2.§ A helyi védelem célja az országos védettséget nem élvező, de a helyi örökség, a sajátos településkép megőrzése érdekében védendő építmények és területek meghatározása, az ott követendő tulajdonosi kötelezettségek és önkormányzati támogatások rögzítésével.


3. A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja


3.§ A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja azoknak a területeknek az elkülönítése, ahol a településkép kialakult, megőrzendő sajátosságainak védelme érdekében az építkezéseket megelőzően településképi véleményezési vagy bejelentési eljárás lefolytatása szükséges.


4. A rendelet alkalmazásában használt fogalmak jegyzéke és magyarázata


4.§ E rendelet alkalmazásában:

  1. Értékvizsgálat: az építmény helyi védelem alá helyezésének szakmai megalapozására szolgáló esztétikai, műszaki és történeti vizsgálatot tartalmazó dokumentum.
  2. Funkcionális célokat szolgáló utcabútor : olyan utasváró, kioszk és információs vagy más célú berendezés, amely létesítésének célját tekintve elsődlegesen nem reklám közzétételére, hanem az adott területen ténylegesen felmerülő, a berendezés funkciójából adódó lakossági igények kielégítésére szolgál.
  3. Helyi védett érték: helyi védelem alá helyezett érték, a 4., 5., és 6. pontban foglaltak gyűjtőfogalma.
  4. Helyi védett épület és épületrész: olyan épület, épületrész, utcai vagy udvari épületszárny, homlokzat, tetőszerkezet, portál, lépcsőház, díszítmény és tartószerkezet, amely a hagyományos településkép megőrzése céljából, vagy építészeti, településtörténeti, helytörténeti, régészeti, művészeti vagy műszaki-ipari szempontból jelentős, megőrzésre érdemes alkotás, és ezért a helyi önkormányzat képviselő-testülete azt rendeletében védettnek nyilvánította.
  5. Helyi védett természeti érték: egyedi tájértékű, jellegzetes növényzettel borított terület, amelyet a helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletében védettnek nyilvánított.
  6. Helyi védett terület: az a képviselő-testület rendeletével védettnek nyilvánított terület, amelynek védelme a közterületet, valamint az azzal szorosan összefüggő táj- és utcaképet, az épített, természeti és táji környezet közterületről látható elemeit egyaránt magában foglalja, tekintettel az épülethomlokzatokra, a település sziluettjére, a történeti műtárgyakra, az épületekkel szoros egységet alkotó domborzati elemekre, növényekre, kertekre, közterületi bútorzatokra és burkolatokra.
  7. Információs célú berendezés : az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közcélú molinó, valamint a City Light formátumú eszköz (függőleges elhelyezésű berendezés, 118cm / 175cm, kb. 2m2  látható, papíralapú reklám közzétételére alkalmasfelülettel vagy 72”-90”col képátlójú, 16:9 arányú digitális kijelző) és City Board formátumú eszköz (2,5-3,5 m magasságú két lábon álló berendezés, 7-9 m2 látható, papír vagy fóliaalapú, nem ragasztott, hátulról megvilágított rekám közzétetére alkalmas, vagy ilyen méretű digitális felület)
  8. Ingatlantulajdonos: az egyedi, vagy területi védelem alá helyezett építészeti örökségi, településszerkezeti elem tulajdonosa, vagyonkezelője, vagy tulajdonosi jogainak gyakorlója.
  9. Könnyűszerkezetes épület: mely szerkezeti tömege 300kg/m2-nél kisebb.
  10. Közérdekű molinó : olyan, elsődlegesen a település életének valamely jelentős eseményéről való közérdekű tájékoztatást tartalamzó, nem merev anyagból készült hordozófelületű hirdetmény, amely falra vagy más felületre, illetve két felület között van kifeszítve oly módon, hogy az nem képezi valamely építmény homlokzatának tervezett és engedélyezett részét.
  11. Közérdekű reklámfelület : olyan reklámhordozó vagy reklámhordozót tartó berendezés, amelyen a reklám közzététele más, egyéb célú berendezés közterületen való létesítésére, fenntartására tekintettel közérdekből biztosított, és amely ezen egyéb célú berendezéstől elkülönülten kerül elhelyezésre.
  12. Más célú berendezés : a pad, a kerékpárállvány, a közterületi hulladékgyűjtő, a telefonfülke, a reklámfelületet is tartalmazó, közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés, korlát és a közterületi illemhely.
  13. Önkormányzati faliújság : az önkormányzat által a lakosság tájékoztatása céljából létesített és fenntartott, elsődlegesen az önkormányzat testületei, szervei, tisztségviselői tevékenységéről a lakosságot tájékoztató berendezés, amely az önkormányzat működését szolgáló épületek homlokzatán kerül elhelyezésre, és amely a közérdekű tájékoztatási célt meghaladóan reklámok közzétételére is szolgálhat. 
  14. Településszerkezet: a település közterületi és telekszerkezetének, az alkalmazott területhasználatnak, közterületi határvonalaknak, beépítési módoknak, és kialakult építési vonalaknak az összessége.
  15. Útbaigazító hirdetmény : közérdekű információt nyújtó olyan közterületi jelzés, amelynek funkciója idegenforgalmi eligazítás, közösségi közlekedési szolgáltatásról tájékoztatás, vagy egyéb közérdekű tájékoztatás.
  16. Védett érték károsodása: minden olyan esemény, beavatkozás, amely a védett érték teljes vagy részleges megsemmisülését, karakterének előnytelen megváltoztatását, általános esztétikai értékcsökkenését eredményezi
  17. Védett érték: a műemlék, a nyilvántartott műemlék, és a helyi védelem alá eső objektumok gyűjtőfogalma.
  18. Védett terület: a műemléki jelentőségű terület, a műemléki környezet, és a helyi védett terület gyűjtőfogalma.

II. FEJEZET

A HELYI VÉDELEM


5. A helyi védelem feladata


5. §.  (1) A kulturális örökség védelme közérdek, ezen belül a helyi védelem feladata a település múltját bemutató, településképi, építészettörténeti, vagy építészeti értéket képviselő épületek, műtárgyak, képzőművészeti alkotások a jövő nemzedékek számára való megőrzése. Ennek érdekében az önkormányzat a közigazgatási területén található kiemelkedő építészeti értékeket helyi védelem alá helyezi.


(2) A helyi értékvédelem feladata a különleges oltalmat igénylő településszerkezeti, település- és utcaképi, építészeti, történeti, régészeti, képző- és iparművészeti, műszaki-ipartörténeti szempontból védelemre érdemes területek, épület-együttesek, építmények, épületrészek, köz- és műtárgyak, növények vagy növény-együttesek számbavétele, meghatározása, nyilvántartása, dokumentálása, valamint a nyilvánossággal történő megismertetése.


6. A helyi védelem fajtái


6. §. (1) A helyi védelem területi vagy egyedi védelem lehet.


(2) Helyi területi védelem illeti meg mindazon közterületekből, egyedi ingatlanokból álló összefüggő területrészeket, melyek településszerkezeti, és ebből következő településképi, építészeti és történeti adottságuk miatt a település szempontjából meghatározó jelentőséggel bírnak.


(3) A helyi egyedi védelem a jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatot, településkaraktert meghatározó valamely


a) építményre, építményrészletre vagy az alkalmazott anyaghasználatra, tömegformálásra, homlokzati kialakításra,

b) táj- és kertépítészeti alkotásra, egyedi tájértékre, növényzetre,

c) szoborra, képzőművészeti alkotásra, utcabútorra, valamint

d) az a)-c) ponthoz kapcsolódóan az érintett földrészlet, telek egészére vagy részére


terjedhet ki.


(4) Az Önkormányzat helyi egyedi védelem alá helyezi a 1. mellékletben meghatározott ingatlanokat, értékeket.


7. A helyi védelem keletkezése és megszűnése


7. §    Az egyes, jelentős védendő értéket tartalmazó egyedi építészeti örökségek (épületek, építmények) és területek helyi védelem alá helyezését, illetve annak megszüntetését bármely természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet a jegyzőnél írásban kezdeményezheti.

8. §    (1) Az egyedi helyi védelemmel kapcsolatos döntés előkészítéséhez a települési főépítész értékvizsgálaton alapuló javaslatot készít, amely tartalmazza:

                 a)    a védelemre javasolt érték megnevezését és helyét,

                 b)    az ingatlantulajdonos, illetve ingatlantulajdonosok nevét, esetleges észrevételeit,

                 c)    a védelem fajtáját és a védetté nyilvánítás vagy a védettség megszüntetésének indoklását,

                 d) a védett értékre vonatkozó dokumentációt és

                 e) amennyiben indokolt, a helyreállítási javaslatot.

          (2)   A területi helyi védelem elrendelésével, vagy megszüntetésével kapcsolatos döntéshez a főépítész előkészítő tanulmányt készít, amelyben leírja:

                 a)    a védelemre, vagy annak megszüntetésére javasolt terület megnevezését és helyét,

                 b) a védettség elrendelését, vagy megszüntetését eredményező eseményeket,

                 c) a védettség elrendelését indokoló értékeket. sajátosságokat

          (3)   A védetté nyilvánításról és a védettség megszüntetéséről a főépítész szakmai véleményét figyelembe véve, a jegyző javaslata alapján a Képviselő-testület dönt.

          (4)   A Závod Község Önkormányzat tulajdonában álló, helyi egyedi védelemre javasolt építészeti örökségi elemre vonatkozó javaslat esetén az (1) bekezdés b) pontjában foglalt rendelkezéseket nem kell alkalmazni.

          (5)   A helyi védelem alá vonni kívánt épületek összefüggésében folyamatban lévő hatósági eljárásokat a hatósági eljárás megindításakor fennálló védettségi viszonyok szerint kell lefolytatni.

(6)   Ha helyi védettség alatt álló érték országos védelem alá kerül, a helyi védettsége automatikusan megszűnik. Ha országosan védett érték védettség szűnik meg, a főépítész külön kezdeményezés nélkül megvizsgálja az adott objektum helyi védettségének indokoltságát, és ennek eredményéről tájékoztatja a képviselő-testületet.

9. §    (1)   A helyi egyedi védelem megszüntetésére csak akkor kerülhet sor, ha a védett érték építészeti károsodása olyan mértékű, hogy a károsodás műszaki eszközökkel nem állítható helyre, vagy a helyreállításának költsége nem áll arányban a helyi építészeti örökségi elem értékével.

(2)   A helyi védett épület védettsége megszüntetésének, vagy részleges bontása engedélyezésének feltételeként előírható egyes épületrésznek, vagy tartozéknak az új épületbe történő beépítése vagy megőrzése.

(3)   A helyi védett érték helyreállítását, újjáépítését követően a helyi védelem fennmarad.

(4)   A helyi egyedi védelem alatt álló növényzetet – a balesetveszélyes állapot elhárítását kivéve - csak a helyi védettség megszüntetését követően lehet csonkítani, kivágni.

10. §  (1)   A helyi védelem alá tartozó objektumokról és területekről a főépítész nyilvántartást vezet.

(2)   A nyilvántartásban szerepeltetni kell:

a) a védett érték megnevezését, védelmi nyilvántartási számát és azonosító adatait,

b) a védelem típusát,

c) a védett érték helymeghatározásának adatait, területi védelem esetén a védett terület lehatárolását

d) a védelem rövid indokolását (különösen az épület védendő sajátosságai, védendő részei, kertépítészeti, vagy egyéb sajátosságai)

e) az objektum rövid műszaki leírását

f) legalább 10 fotóból álló képi dokumentációt



8. A helyi egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek

11. §  (1)   Az 1. mellékletben szereplő, helyi területi és egyedi védelem alatt álló építészeti örökséget a tulajdonos köteles jó karban tartani, állapotát megóvni, a használat nem veszélyeztetheti az adott építészeti örökség fennmaradását.

(2)   Az adott építészeti örökségen vagy közvetlen környezetében végzett építési tevékenység, területhasználat, vagy annak változtatása a helyi védelem alatt álló elemet nem veszélyeztetheti, településképi vagy műszaki szempontból nem befolyásolhatja károsan.


III. FEJEZET


A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK

9. A településképi szempontból meghatározó területek kijelölése


12. §  (1)   A településképi szempontból meghatározó területekhez tartoznak a műemléki, vagy helyi védelem alá tartozó területek mellett a 2. mellékletben lehatárolt karakterű területek közül Závod: Településközpont, Történeti településrész, Libafarok, Szőlőhegy.

                 a) A Településközpont területrész közterületi határai és leírása: Kossuth Lajos utca menti telektömbök.

                  b) Történeti településrész közterületi határai és leírása: A Závodi patak mindkét oldalán a Településközpont feletti területek, Kivéve Szőlőhegy és Libafarok településrészek

                 c) Libafarok településrész közterületi határai és leírása: A Petőfi Sándor utca mente a Településközponttól Nyugati irányban

                 d) Szőlőhegy településrész közterületi határai: A Székely utca felső szakasza

         (2)   A településképi szempontból meghatározó területek műemléki környezethez, vagy a helyi védettségű területekhez nem tartozó részeinek a módosítása a Településképi Arculati Kézikönyv módosításával együtt, az arra vonatkozó eljárási szabályok mellett lehetséges.


IV. FEJEZET

TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK


10. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti követelmények


13. § (1) A településközpontban és a településfejlesztés szempontjából kiemelt területrészeken:

  a) Az új épületek elhelyezése, vagy a meglévő épületek átépítése, felújítása során illeszkedni kell a terület kialakult beépítéséhez, az ezzel együtt kialakult településképhez.

b) Az új épület előkertjének illeszkednie kell a szomszédok előkertjéhez, eltérő méretű előkertek esetén az előkert mérete bármelyik szomszédéval megegyezhet, vagy a kettő közé is eshet, de nem lehet nagyobb azoknál.

c) A beépítés jellemző szintszáma: 1-3 szint, az alábbiak szerint: (pince +) földszint (+ tetőtér)

    


11. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények


14. § A településképi szempontból meghatározó területeken építési tevékenységgel érintett  épületek:

a) a jellemzően vakolt, vagy téglaarchitektúrájú felületképzés és pasztell színezésen kívül egyéb megoldás nem alkalmazható lakóházak esetén;

b) lakóépületek esetén nem szabad 35°-nál alacsonyabb, vagy 45°-nál meredekebb lejtésű tetőt kialakítani; a cserépen vagy azzal egyenértékű megjelenésű tetőfedő anyagon kívül más (pl. műanyag, bitumenes lemez, hullámpala… stb.) anyagot használni;

c) a tetőgerinc utcavonallal hegyes vagy tompaszöget nem zárhat be (párhuzamos, vagy arra merőleges tetőgerinc kialakítású lehet);

d) utcai oromzat nem nyúlhat a tető síkja fölé

e) nyílászárók kialakítása nem lehet tetősíkon túlnyúló felépítmény-jellegű, kivéve a építészeti értékek történeti helyreállítása során eredetileg fellelhető tetőfelépítmények  esetén.

f) az épületek tetőfelületein, a házak orom-, vég- és tűzfalain eligazító illetve tájékoztató tábla, festett felirat, kép -kivéve eredeti homlokzati dísz helyreállítása esetén- nem létesíthető,

g) nem helyezhető el üzletfelirat a bejárat feletti, vagy amelletti, az építészeti tagozatok nagyságrendjétől eltérő, vagy az épület homlokzatához nem illeszkedő stílusban,

h) cégérként az adott épülethez megtervezett szerkezet alkalmazható,

i) nem helyezhető el védőtető, előtető, biztonsági rács, korlát, ernyőszerkezet, zászlótartó, konzolos homlokzati lámpa az épület homlokzatától eltérő stílusban,

j) meglévő épületeken nem lehet az üzletportál feletti előtetőt portálon kívül beépíteni, 80 cm-es kiállásnál nagyobb részben elhelyezni

(2) A telken a zöldfelületek kialakításával kapcsolatban:

a) a 4. melléklet szerinti invazív növényfajok nem telepíthetőek

b) zöldfelületen elhelyezkedett építmények nem térhetnek el a főépület jellemző tömegképzésétől és színhasználatától.



12. A helyi védelemben részesülő területekre vonatkozó területi építészeti követelmények


15 §     a) Az új épületek elhelyezése, vagy a meglévő épületek átépítése, felújítása során illeszkedni kell a terület kialakult beépítéséhez, az ezzel együtt kialakult településképhez.

b) Az új épület előkertjének illeszkednie kell a szomszédok előkertjéhez, eltérő méretű előkertek esetén az előkert mérete bármelyik szomszédéval egyező legyen.

c) A beépítés jellemző szintszáma: 1-3 szint, az alábbiak szerint: (pince +) földszint (+ tetőtér)

d) Közterület-alakítási terv által érintett terület a településképi szempontból meghatározó területek külterületi határa.



13. A helyi védelemben részesülő egyedi értékekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények


16. § (1) Helyi védett egyedi érték esetén a védelem alapját képező érték a műemlék épületeknél elvárható legnagyobb gondossággal eredeti állapotában megtartandó, helyreállítandó mind anyaghasználat, tömegformálás és homlokzati kialakítás tekintetében.

(2) Helyi védett értékek eredeti külső megjelenését, a védett érték

a) egészének és részleteinek külső geometriai formáit, azok rész- és befoglaló méreteit,

b) eredeti anyaghatását egészében és részleteiben,

c) eredeti, ha az nem ismert, a feltételezhetően hasonló felületi kialakítását és színhatását,

d) eredeti épülettartozékait és felszereléseit


a műemlékeknél előírt módon az értékvizsgálattól függően a 10. § szerinti nyilvántartásban foglaltak figyelembe vételével kell megőrizni, illetve helyreállítani.

(3) Ha a helyi védett érték egyes részét, részletét korábban az eredetitől eltérő megjelenésűvé alakították át, a védett érték egészére, vagy lehatárolható részegységére kiterjedő felújítás során a homlokzatot – ide értve a tetőt is - az eredeti állapotnak megfelelően kell kialakítani anyaghasználat, tömegformálás és homlokzati kialakítás tekintetében is. Ha az átalakított rész eredeti állapotára vonatkozó dokumentum nem lelhető fel, és azt következtetésekkel sem lehet valószínűsíteni, a megmaradt eredeti elemeinek, vagy hasonló stílusú épülethomlokzatok formaelemeinek alkalmazásával kell helyreállítani anyaghasználat, tömegformálás és homlokzati kialakítás tekintetében is.

(4) A helyi egyedi védelem alatt álló épület tetőfelületén tetőablak akkor helyezhető el, amennyiben azok összképe az épület jellegéhez igazodik.

(5) A környezetében betöltött jelleghordozó szerepe miatt helyi egyedi védelem alá helyezett épület, épülethomlokzat, vagy egyéb építményrész esetleges anyaghasználati, tömegképzési, vagy homlokzati kialakítási hibája a felújítás során a települési főépítésszel történt egyeztetés alapján korrigálható, ha annak eredményeként egységes építészeti hatás jön létre.

(6) Helyi védett épületen fa vagy fahatású és megjelenésű homlokzati nyílászáró építhető be. Meglévő épületet érintő építési tevékenység esetén a nyílászárókat az eredeti beépítési síkban kell elhelyezni az eredetivel megegyező megjelenésű szerkezettel.

(7) Védett érték felújítása, átalakítása során a védelem alapját képező homlokzati és tömegformáló elemek nem sérülhetnek, a történetileg kialakult rendeltetés nem változhat meg.

(8) Védett épület utólagos külső hőszigetelése csak akkor, és olyan kialakítással alkalmazható, hogy az ne okozza az épület jellegének megváltoztatását, értékeinek elvesztését.

(9) A meglévő épületek helyreállításánál és új épületek létesítésénél a hagyományos vagy azokkal egyenértékű és hasonló megjelenésű építőanyagok és homlokzatfestésen kívül egyéb megoldá nem lehet alkalmazni.

(10) A kémények részletképzésénél, anyaghasználatánál a hagyományos kéményformák és felületképzéseken kívül egyéb megoldás nem lehet alkalmazásni. Fém burkolatú kémény nem létesíthető.

(11) A magas tetős épületeknél cserépfedés vagy azzal megegyező megjelenésű héjazat alkalmazható.

(12) Könnyűszerkezetes épület nem építhető, kivéve ha megjelenése, tömegformálása és homlokzatának kialakítása igazodik a védettség meghatározó elemeihez, továbbá történeti könnyűszerkezetes épület (ún. „fachwerk”) esetében.


14. A műemléki környezet és helyi védelem alá tartozó egyes településrészek sajátos előírásai


17. §    R.K. templom, plébániaház és Szent Flórián szobor környezete

a) Csak a meglévő műemléki és helyi védett épületekhez illeszkedő épületek építhetők.

b) Az új, vagy átépített épületek tömegformálását, homlokzatképzését, tetőformáját és tetőfedését a szomszédos épületek homlokzatképzésével harmóniában kell kialakítani.



15. Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése


18. § (1) A teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére elsősorban a kiemelten kezelendő tájképvédelmi területbe nem tartozó területek alkalmasak.

(2) Az állandó jellegű sajátos építményeket és műtárgyakat (távvezeték-tartószerkezet, víztorony, hírközlési létesítmények, torony, antenna, szélkerék, geodéziai jel, siló, terményszárító, kémény) a környezethez (a domborzati és növényzeti adottságokhoz valamint a művi környezethez) illeszkedően kell elhelyezni.

(3) Önálló távközlési antennatorony és szélerőmű nem helyezhető el és nem korszerűsíthető belterületen, tájképvédelmi területen, és régészeti lelőhely területen. Egyéb területeken való létesítését – nagyságtól függetlenül –megelőzően településképi bejelentési eljárás lefolytatása szükséges.

(4) Új villamosenergia-ellátási, táv- és hírközlési hálózat építése, illetve ezek rekonstrukciós átépítése csak földkábeles megoldással történhet.

(5) A helyi védelemmel érintett területeken a sajátos éptmények és műtárgyak elhelyezésekor a településképbe illeszkedő pozíció, méret és anyaghasználat betartására különösen ügyelni kell (pl. kerítéshez/homlokzathoz illeszkedő burkolatok használata).

(6) A helyi védelemmel érintett területeken a sajátos éptmények és műtárgyak anyaghasználatát tekintve törekedni kell a tartós, időjárásálló burkolóanyagok használatára, műanyag elemek legfeljebb a műszaki berendezés biztonságos működtetéséhez szükséges mértékben alkalmazhatóak.



16. Az egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények

19. § (1) Hűtő-fűtő berendezések külső egysége többszintes épületeknél a homlokzaton nem látható helyen erkélyen, és lapos tetőn, családi házaknál az utcáról nem látható helyen helyezhető el.

(2) Közmű- és hírközlési berendezések (gázfogyasztásmérő, homlokzati égéstermék kivezető, külső szerelt kémény, parabola antenna, stb.), valamint klímaberendezés közterületről látható módon nem helyezhető el.

(3) A kerti építmények, műtárgyak, szobrok, emléktáblák védelméről, jó karban tartásáról folyamatosan gondoskodni kell.


17. A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények


 20.§ Závod közigazgatási területén tiltott valamennyi e rendeletben, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényben (a továbbiakban Tvtv.), valamint a Tvtv. felhatalmazása alapján kiadott, a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017 (IV. 28.) Korm. rendeletben (a továbbakban Kr.) tiltott vagy nem szabályozott reklám közzététele.

21.§   (1) Závod közterületein reklámok és reklámhordozók csak a Kr. keretei között helyezhetők el.

(2) Reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.

(3) Reklámhordozó az épületek utcai homlokzatán – az építési háló kivételével – nem helyezhető el.

(4) Magántulajdonban álló ingatlanon elhelyezett reklámhordozó a telekhatárt nem keresztezheti és közvetlenül a telekhatáron nem helyezhető el.

(5) Reklámhordozó megvilágítása céljából kizárólag 80 lumen /Watt mértéket meghaladó hatékonyságú, statikus meleg fehér színű fényforrások használhatók.

(6) A közérdekű molinó, az építési reklámháló és a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés kivételével molinó, ponyva vagy háló reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként nem alkalmazható.

22.§ Závod közigazgatási területén reklámhordozók nem helyezhetők el

  a) horganyzott és szinterezett acélból, vagy szinterezett alumíniumból készült eszközön

  b) plexi vagy biztonsági üveg mögött

  c) hátsó fényforrás által megvilágított eszközben

  d) állandó és változó tartalmat is megjelenítő eszközön

  e) egymástól számított 2 méteres távolságon belül sem horizontálisan, sem vertikálisan.


18. Egyes reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó szabályok


23.§       (1) Nem helyezhető el reklámhordozó, és reklámhordozót tartó berendezés a helyi területi védelem alatt álló területeken.

(2) E rendelet 3. melléklete tartalmazza azon területeket, amelyeken reklám közzététele, illetve reklámhordozók és reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése kizárólag utcabútor alkalmazásával lehetséges, továbbá azon területeket, ahol nem tehető közzé semmilyen reklám illetve nem helyezhető el reklámhordozó és reklámhordozót tartó berendezés.

(3) Kizárólag funkcionális célokat szolgáló utcabútor, valamint közérdekű információs célt szolgáló berendezés, hirdetőtábla helyezhető el azokon a területeken, ahol a rendelet szerint reklám nem tehető közzé reklámhordozón vagy reklámhordozót tartó berendezésen.

(4) Az Önkormányzat illetékességi területén elhelyezhető reklámhordozók száma: 2db

24.§ (1) A funkcionális célokat szolgáló utcabútorok elhelyezése és kialakítása nem befolyásolhatja hátrányosan a településképi megelenést.

            (2) A funkcionális utcabútornak kizárólag a felülete vehető igénybe reklám közzététele céljából.

            (3) A funkcionális célú utcabútoron reklámhordozót tartó berendezés nem helyezhető el.

(4) A funkcionális célokat szolgáló utcabútorként létesített információs célú berendezés reklám közzétételre alkalmas felületének legfeljebb kétharmadán tehető közzé reklám.

(5) Funkcionális célokat szolgáló más célú berendezés reklámcélra nem használható.

25.§ (1) Závod Község közigazgatási területén kizárólag olyan utasváró létesíthető, amely megfelel a jelenleg meglévő utasvárók technológiai feltételeinek.

            (2) Závod Község közigazgatási területén kioszk nem létesíthető.

(3) Závod Község közigazgatási területén a közművelődési intézmények számával megegyező számú közművelődési célú hirdetőoszlop létesíthető, a közművelődési létesítmények e hirdetőoszlopok használatára jogosultak. Közművelődési célú hirdetőoszlop reklám közzétételére igénybe vehető felülete a tizenkét négyzetmétert nem haladhatja meg.

(4) Információs berendezés a gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információk közlésére létesíthető, a berendezés felületének egyharmada az a)-e) bekezdések szerinti közérdekű információt tartalmazza. Egyúttal a berendezés felületének legfeljebb kétharmada vehető igénybe reklám közzétételére.

a) az önkormányzati működés körébe tartozó információk,

b) a település szempontjából jelentős eseményekkel kapcsolatos információk,

c) A településen elérhető szolgáltatásokkal, ügyintézési lehetőséggel kapcsolatos tájékoztatás nyűjtása

d) idegenforgalmi és közlekedési információk

e) a társadalom egészét vagy széles rétegeit érintő, elsősorban állami információk.

26.§ Závod Község közigazgatási területén építési reklámháló egy épület azonos közterületre néző homlokzatán kihelyezhető az építési tevékenység építési naplóval igazolt megkezdésétől számított 3 hónap időtartamra, mely egy alkalommal további 3 hónap időtartamra meghosszabbítható.

           




V. FEJEZET

ELJÁRÁSI SZABÁLYOK

19. Szakmai konzultáció

27. §  (1) Az Önkormányzat szakmai konzultációra lehetőséget biztosít a lakóépületek egyszerű bejelentésével megvalósuló építési tevékenységekkel kapcsolatban.

(2)Az Önkormányzat előzetesen írásban érkező kérelem esetén, egyeztetett időpontban lehetőséget biztosít a főépítésszel történő szakmai konzultációra és szakmai tájékoztatásra, a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül.

(3) A szakmai konzultáció tartalma a kérelmező tervező által meghatározott, a konzultációs kérelemmel együtt megküldött szöveges bemutatással és rajzos műszaki vázlatokkal a tárgyalhatóság követelményeinek megfelelően alátámasztott településképi kérdés lehet.

(4) A szakmai konzultáció eredményéről az egyeztetés befejezését követően emlékeztető készül, a 314/2012 (XI.8.) Korm. rendelet (továbbiakban: Elj. R.) 25 §. (5) és (6) bekezdésének megfelelően, amit az egyeztetés résztvevői aláírnak. A szakmai konzultációban összefoglalt megállapodások kötik az önkormányzatot a további eljárások során.

VI. FEJEZET

20. Településképi véleményezési eljárás

28. §    (1) Településképi véleményezési eljárás alá vonhatóak az építési engedélyhez kötött építési munkák.

(2) Závod Község Önkormányzata a községben nem teszi kötelezővé a településképi véleményezési eljárás lefolytatását.

VII. FEJEZET

30. Településképi bejelentési eljárás

29.§ Závod községben az építési engedély nélkül végezhető tevékenységek, beleértve a rendeltetés megváltoztatását is, illetve reklámok és reklámhordozók elhelyezése, átalakítása, valamint belterületi műtárgy elhelyezése esetén településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni.

31. A bejelentési eljárás részletes szabályai



30. § A polgármester - a nyilvántartott műemléki értéket vagy műemléket érintő, az örökségvédelmi hatósághoz történő bejelentéshez vagy örökségvédelmi engedélyhez kötött tevékenység kivételével - településképi bejelentési eljárást (a továbbiakban: bejelentési eljárás) folytathat le


31. § (1) A Polgármester a bejelentési eljárás során kialakított állásfoglalásához nem köteles kikérni tervtanácsi vagy települési főépítészi szakmai véleményt.

(2) A településképi bejelentési eljárás szakmai szempontjai:

a) a terv egyezik-e a településképi arculati kézikönyv szakmai ajánlásaival;

b) a terv betartja-e a településképi rendelet előírásait;

c) a tervezett megoldás illeszkedik-e az adott környezethez, utcaképhez


(3) A bejelentés tartalmazza:


a) a bejelentő nevét,

b) a bejelentő lakcímét, szervezet esetén székhelyét,

c) a folytatni kívánt építési tevékenység, reklámhordozó-elhelyezés vagy rendeltetésváltoztatás megjelölését,

d) a tervezett építési tevékenység, reklámhordozók vagy rendeltetésváltoztatás helyét, a telek helyrajzi számát,

e) az építési tevékenység elvégzése, a rendeltetésváltozás megvalósítása vagy a reklámhordozók elhelyezésének tervezett időtartamát.


(4) A bejelentéshez a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki tervet, továbbá rendeltetésváltozás esetén a településrendezési eszközök rendeltetésekre vonatkozó követelményeinek való megfelelést igazoló dokumentációt kell mellékelni.


32. §    (1) A polgármester a bejelentést követően, az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) szerinti teljes eljárásban a Tvtv.-ben meghatározott határidőn belül


a) a tervezett építési tevékenységet, reklám és reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatást - feltétel meghatározásával vagy anélkül - tudomásul veszi, ha a bejelentés


aa) megfelel a 32. § (3) és (4) bekezdésében meghatározott követelményeknek,


ab) a tervezett építési tevékenység illeszkedik a településképbe és megfelel a településképi követelményeknek, a tervezett reklám, reklámhordozó elhelyezése illeszkedik a településképbe, megfelel a településképi követelményeknek, valamint a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek, és


ac) a tervezett rendeltetésváltozás megfelel a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek;


b) megtiltja az építési tevékenységet, reklám és reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatás megkezdését, és - a megtiltás indokainak ismertetése mellett - figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha


ba) a tervezett építési tevékenység nem illeszkedik a településképbe, vagy nem felel meg a településképi követelménynek,


bb) a tervezett reklám, reklámhordozó elhelyezése esetén nem illeszkedik a településképbe, nem felel meg a településképi követelménynek, vagy nem felel meg a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek,


bc) a tervezett rendeltetésváltozás nem felel meg a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek;


c) megszünteti az eljárást, ha a kérelem és melléklete nem felel meg a 32. § (3) és (4) bekezdésében meghatározott követelményeknek, vagy az eljárás okafogyottá válik.



VIII. FEJEZET

A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉP-VÉDELMI BÍRSÁG

32. Településképi kötelezési eljárás


33. § (1) Az Önkormányzati településkép-érvényesítési eszközök tekintetében Tvtv. 8§-11§ alapján: ha az ingatlan tulajdonosa a településképi rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértette, az önkormányzat polgármestere felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre, és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.

34. §  (1) A településképi követelmények érvényesülése érdekében a Polgármester az Elj.R. 26/E. § előírásai szerint településképi kötelezési eljárást folytat le.

(2) A településképi kötelezés kiterjedhet:

a) a településképet jelentős mértékben zavaró építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására;

b) helyi védelem alatt álló épület védett értéknek minősülő részén szakszerűtlenül végzett átalakítás esetén az eredeti, vagy korábbi állapot visszaállítására;

c) a településképet zavaró, jogszabályokkal ellentétesen elhelyezett reklámhordozó, cégér, cégfelirat, hirdetmény eltávolítására, mely esetben az EljR. 26/d. § b) pontja szerint Polgármester 15 napon belül értesíti a megyei Kormányhivatalt.


33.  A településkép-védelmi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke


35. § (1) A Tvtv. 11. §-ában nevesített településkép-védelmi bírság alkalmazásának esetei:

a) a településképi követelmények hatósági döntésben megállapított határidőre történő nem teljesítése esetén


(2) A településkép-védelmi bírság mértéke:

a) településképi követelmények be nem tartása, valamint a településképi bejelentési határozatban foglaltaktól eltérő építés esetén a szabálytalanul megvalósított építményérték 40 %-a, de legfeljebb 1.000.000 forint;

b) településképi kötelezésben hozott döntés végre nem hajtása esetén a döntéssel érintett építési beavatkozás értékének 30 %-a, de legfeljebb 1.000.000 forint.

(3) A (2) bekezdés b) és c) pontjaiban szereplő építményértékt az építésügyi bírság megállapításában részletes szabályairól szóló 245/2006. (XII.5.) Kormányrendelet 1. mellékletében foglalt szabályoki szerint kell kiszámítani.

(4) A településkép-védelmi bírság befizetésének határideje 60 nap. A határidőre be nem fizetett településkép-védelmi bírság behajtására az Ákr. előírásai az irányadók.




IX. FEJEZET

ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐ RENDSZER


34. A településképi követelmények alkalmazásának önkormányzati ösztönzése


36. § (1) A védett érték megóvása, állagának megőrzése céljából pályázat útján önkormányzati támogatás adható.

(2) A helyi védelem támogatására felhasználható összeget minden évben az önkormányzat költségvetési rendeletében kell meghatározni.

(3) A támogatás feltételeit, folyósításának, elszámolásának módját, az elvégzett munkák bizonylatolásának rendjét a támogatásban részesített tulajdonossal kötött támogatási szerződésben kell rögzíteni.


X. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

35. Hatályba léptető rendelkezés

37. § E rendelet a kihirdetést követő 15. napon lép hatályba.

36. Hatályon kívül helyező rendelkezés

38. § Hatályát veszti

1. Závod Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi építési szabályzatról szóló 5/2006. (V.2.) önkormányzati rendeletének (továbbiakban: HÉSZ) 7. §. (3) bekezdése,

2. a HÉSZ 9. §-a,

3. a HÉSZ 33. §-a,

4. a HÉSZ 36. §-a,

5. a HÉSZ 1. melléklete, 

6. a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról szóló 9/2017.  (XI. 2.) önkormányzati rendelete.



László Attila                                                                                                 dr. Hoffmann Adél

polgármester                                                                                                           jegyző


Kihirdetési záradék :

Jelen rendelet 2019. február 28. napján kihirdetésre került.


                                                                                                                      dr. Hoffmann Adél

                                                                                                                                 jegyző