Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2011.(IX.1.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról a módosításokkal egységes szerkezetben

Hatályos: 2013. 09. 01- 2014. 10. 31

Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörébe eljárva a következőket rendeli el:


                                                                       I. Fejezet

                                       

1. Általános rendelkezések


1.§ (1) E rendelet hatálya Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületére és a

képviselő-testület szerveire terjed ki.


(2)10   


2.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

                     Sajószöged Község Önkormányzata   (a továbbiakban: Önkormányzat).

                     Székhelye:                   3599 Sajószöged Ady Endre út 71. szám

                     Működése:                   Sajószöged Község közigazgatási területe.

                     Honlapjának elérhetősége: www.sajoszoged.hu


  1. 10Az Önkormányzat hivatalos pecsétje:

„Sajószöged Község Önkormányzata” feliratú körbélyegző, középen a Magyarország címerével.  


  1. Az Önkormányzat hivatalos jelképei: Sajószöged Község címere, zászlója melyek leírását, valamint azok használatát az Önkormányzat  5/1993.(IV. 27.) önkormányzati rendelete szabályozza.


  1. Az Önkormányzat által alapított kitüntetéseket, díjakat a képviselő-testület 9/2010.(V.27.) önkormányzati rendelete tartalmazza. 


  1. Az Önkormányzat működési területe Sajószöged község közigazgatási területe. Sajószöged község főbb adatait a rendelet 1. függeléke tartalmazza.




2. Az Önkormányzat feladat- és hatásköre


3.§ (1)10 Az Önkormányzat kötelező feladat- és hatásköreit az 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.), a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek  feladat-és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény és az ágazati törvények állapítják meg.


       (2) Az önkormányzat a kötelező feladat- és hatáskörein túl, költségvetésében meghatározottak        

                 szerint biztosítja:

  1. a településen működő civil szervezetek – pályáztatási eljárás keretében történő – anyagi

     támogatását,

  1. a községben lakó fiatal házasok első lakása megszerzésének támogatását a 3/2001.(I.31.) önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek szerint,
  2. ingyenes közérdekű kiadvány időszakonként történő megjelentetését, évfolyamonként

     történő lefűzését és öt évenkénti bekötését a községtörténeti munkák feldolgozásának elősegítése érdekében.


(2a)1 Az Önkormányzat alaptevékenységének szakfeladatszám szerinti besorolását az SZMSZ

       5. függeléke tartalmazza.



  1. A képviselő-testület egyes hatásköreit bizottságaira és a polgármesterre ruházza át. Az átruházott hatásköröket a rendelet 1. melléklete tartalmazza.



4.§ (1)10


(2)2,10



5.§ (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.                  

                                                     

  1. A képviselő-testület tagjainak névsorát és lakcímét, telefon és e-mail elérhetőségüket a 2. függelék tartalmazza.



II. fejezet


A képviselő-testület működése


  1. A Képviselő-testület ülései



6.§ (1) A képviselő-testület alakuló, munkaterv szerinti (rendes) és rendkívüli ülést, valamint

               közmeghallgatást tart.


  1. A képviselő-testület alakuló ülését a megválasztott polgármester – a választást követő tizenöt napon belüli időpontra – hívja össze.


  1. Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester(ek) választásáról, a polgármester és az alpolgármester(ek) illetményéről, tiszteletdíjáról, költségátalányáról, a képviselők tiszteletdíjáról.


  1. A képviselő-testület az alakuló ülésen az alpolgármester(ek) választásának titkos szavazással történő lebonyolításához a tagjai sorából 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.



2. A rendes és rendkívüli ülés


7.§ (1)10 A képviselő-testület munkaterv alapján ülésezik, az ülések kezdési időpontja: 09:00 óra, helye a Polgármesteri Hivatal házasságkötő terme.


      (2)10 A határidőhöz kötött, illetve fontos és halaszthatatlan napirend megtárgyalására a polgármester rendkívüli képviselő-testületi ülést hívhat össze.

     ­

  1. 10

3. A képviselő-testület munkaterve


8.§ (1) A képviselő-testület  munkatervét a polgármester irányításával a jegyző állítja össze és a    

            polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.


      (2) Az önkormányzat féléves munkatervet készít. Az I. féléves munkatervet tárgy év január        

havi, a II. féléves munkatervet augusztus havi ülésén hagyja jóvá a képviselő-testület.


(3)A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni a lakossági fórumokon elhangzott

javaslatokat, észrevételeket és elfogadása előtt javaslatot kell kérni:

  1. a képviselő-testületi tagoktól,
  2. a képviselő-testület bizottságaitól,
  3. az önkormányzati intézmények vezetőitől.


  1. A munkaterv tartalmazza:
    1. az ülések tervezett időpontját, napirendjét és ezek előterjesztőit,
    2. a közmeghallgatás időpontját
    3. a napirendhez meghívandókat,
    4. az egyéb szervezési feladatokat.


  1. A jegyző gondoskodik arról, hogy a munkaterv a község polgárai számára megismerhető 

legyen. A munkatervet közzé kell tenni a Művelődési Ház és Könyvtárban, az önkormányzat faliújságján és honlapján is.


4. A meghívó


9.§ (1)  A képviselő-testület ülésére a testület tagjainak és a meghívottaknak írásbeli meghívót kell kézbesíteni.


  1. Az ülés meghívóját olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.


  1. A meghívónak tartalmaznia kell:

a)   az ülés helyét és időpontját,

  1. a javasolt napirendi pontokat,
  2. a napirendek előterjesztőit.


  1. A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
    1. a képviselőket
    2. a jegyzőt,
    3. mindazon személyeket, akiknek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő tárgyalásához elengedhetetlenül szükséges és erre az előterjesztő javaslatot tett.

  1. A meghívót ki kell függeszteni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és közzé kell tenni az Önkormányzat honlapján.



5. Az előterjesztés


10.§ (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, továbbá a képviselő-testület tagja, vagy bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.


  1. Az előterjesztés szóban is benyújtható, de a rendelet- és határozat-tervezetet a testületi ülés megkezdése előtt írásban ki kell osztani a képviselőknek.


  1. Az előterjesztéseket elektronikus formában kell a meghívottak e-mail címére kézbesíteni és letölthetővé kell tenni a www.sajoszoged.hu portálról is, de a nagy terjedelmű, nehezen áttekinthető előterjesztéseket nyomtatott formában is meg kell küldeni.


  1. A bizottság nem képviselő tagjai részére az őket érintő előterjesztések – amennyiben internetes hozzáféréssel rendelkeznek – a (2) bekezdés szerint kerülnek kézbesítésre, ennek hiányában hagyományos módon (írásban) történik a kézbesítés.


  1. Az előterjesztéseknek tartalmaznia kell:

a)  a tárgy pontos meghatározását,

b) az előterjesztők, elkészítők pontos megnevezését,

c) utalást arra, hogy a képviselő-testület foglalkozott-e korábban a tárgykörrel, ha    igen, milyen döntést hozott és milyen eredménnyel történt meg annak végrehajtása,

d) azokat a körülményeket, összefüggéseket, amelyek a döntési javaslat elfogadását indokolják,

e) az eltérő vélemények megjelölését és annak indokait.


  1. Az előterjesztést a munkatervben megjelölt időpont figyelembe vételével legalább az ülést megelőző 6 munkanappal korábban kell leadni a polgármesternek, vagy a jegyzőnek. A határidő alól fontos közérdekből, vagy méltányolható egyéb okból – a polgármester előzetes engedélyével - lehet eltérni.


  1. Az előterjesztésnek mindenkor lényegre törőnek, konkrétnak és tömörnek kell lennie. Az előterjesztéseket a feladatkörükben érintett bizottságoknak előzetes megvitatásra ki kell adni.



6. A képviselő-testület ülése


11.§(1) A képviselő-testület nyilvános üléséről kép- és hangfelvétel készül.


  1. Az ülésen megjelent hallgatóság a részükre kijelölt helyen foglalhat helyet. A képviselő-testület esetenként – vita nélkül –egyszerű szótöbbséggel dönt arról, hogy az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási jogot ad-e, amelynek időtartama maximum 3 perc lehet.


  1. A személyi ügyek tárgyalásakor a képviselő-testület ülése előtt a jegyző feladata beszerezni az érintett nyilatkozatát az ülés jellegét érintően.



7. Az ülés vezetése


12.§ (1)3 A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása vagy távolléte esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti. Az ülés vezetőjének munkáját a jegyző segíti.


  1. A polgármester megnyitja az ülést és megállapítja a határozatképességet. A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen legalább 4 települési képviselő jelen van. A határozatképesség biztosítása érdekében a polgármester 20 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el.


  1. A polgármester a határozatképességet az ülés alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és a határozatképtelenség bekövetkeztekor az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt ismét biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el.


  1. A határozatképtelenség vagy bármely egyéb ok miatt félbeszakított ülést 15 napon belül újból össze kell hívni, melynek napirendjén új napirendi pontok is szerepelhetnek.



13.§ (1) A polgármester az ülés megnyitása után előterjeszti a meghívóban szereplő – tárgyalási sorrendet is tartalmazó – napirendi javaslatokat.  Az ülés napirendjének végleges megállapítása előtt a képviselő-testület bármely tagja ügyrendi javaslatként kezdeményezheti a meghívóban nem szereplő javaslatok napirendre vételét, vagy a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását (sürgősségi indítvány). A javaslatról a képviselő-testület - vita nélkül - minősített többséggel dönt. Ezt követően kerül sor a végleges napirend elfogadására.


  1. A napirendi pontok tárgyalási sorrendjétől – ügyrendi javaslatra – el lehet térni.



8. A tanácskozás rendje


14.§ (1) A polgármester a napirendi pontok tárgyalása során minden előterjesztés felett külön nyit vitát, de az egyes napirendi pontok összevont tárgyalását is javasolhatja.


  1. Tájékoztató jellegű napirend esetében általában nincs vita. Vitát kell nyitni a polgármester, vagy legalább két képviselő javaslatára.


  1. A vitát megelőzően a napirend előadója az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítést tehet. A napirendi pont előadójának kiegészítését követően a bizottságok véleményét kell meghallgatni, ha tárgyalták az előterjesztést.



  1. A napirend előadója a vita megkezdése előtt módosíthatja, kiegészítheti a döntési javaslatot, ez esetben a módosított, kiegészített döntési javaslat eredeti javaslatnak minősül.


  1. Az előadóhoz és a szakértőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal rendelkezők kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni.


  1. A hozzászólás joga a jelentkezés sorrendjében a képviselő-testületi tagokat, majd a tanácskozási joggal rendelkezőket illeti meg.


  1. A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt javasolhatja az előterjesztés napirendről    történő levételét. A javaslatról a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.


  1. A vita lezárására a képviselő-testület tagja javaslatot tehet, melyről a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. Amennyiben további hozzászólás nincs, a polgármester a vitát lezárja.



15.§ (1) A tárgyalt napirendi pontot érintően bármikor szót kérhetnek és ügyrendi észrevételt, javaslatot tehetnek a képviselő-testület tagjai és a jegyző.


  1. Az ügyrendi javaslat, az észrevétel a testületi ülés vezetésével, rendjével, a szavazás módjával, a vita lezárásával összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozhat.


  1. Az ügyrendi javaslat, észrevétel előterjesztőjének a polgármester elsőbbséggel adja meg a szót. Az ügyrendi javaslatról, észrevételről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel azonnal határoz.


  1. Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a hozzászólás nem azonnali döntést igénylő ügyrendi javaslat, észrevétel, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben vitának helye nincs.



9. Kérdés, interpelláció



16.§ (1) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés-előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás. A kérdésre az ülésen vagy azt követően legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni. Kérdés esetében a képviselő-testület az adott válasz  elfogadásáról nem dönt.


  1. Az interpelláció olyan felvilágosítás kérés, amelynek tárgya szoros kapcsolatban áll a képviselő-testület hatáskörének ellátásával, illetőleg az valamely szervének, intézményének feladat- és hatáskörét érinti.


  1. Az interpellációt a testületi ülésen kell megválaszolni, ha azt a címzett az ülés előtt legalább 3 munkanappal írásban megkapta.


  1. Amennyiben a (3) bekezdésben írt határidőn túl, vagy az ülésen nyújtanak be interpellációt, az érintettnek csak abban az esetben kell a testületi ülésen választ adni, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel, ellenkező esetben a (6) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni


  1. Az ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról – ha az interpelláló nem fogadta azt el – a képviselő nyilatkozata után a képviselő-testület határoz. Ha a képviselő-testület a választ nem fogadja el, úgy külön napirendben folytatott vitában dönt a szükséges intézkedésről. Az interpelláció kivizsgálásában való részvételt fel kell ajánlani az interpelláló képviselőnek.


  1. A bonyolult, vizsgálatot igénylő ügyben interpellálónak az ülést követő 15 napon belül írásban kell választ adni. Az interpellálónak megküldött válasz másolatát valamennyi testületi tagnak meg kell küldeni.


  1. Az interpellációkról a jegyző – a hivatal útján - rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet.



10. Az ülés rendjének biztosítása



17.§ (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:


  1. rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,
  2. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,
  3. a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót, amelynek következményeként az illető személy ugyanazon napirendi pont tárgyalásánál nem szólalhat fel,
  4. az ülést általa meghatározott időre felfüggeszti, ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi.


  1. A hallgatóság tetszését vagy nemtetszését nem nyilváníthatja ki.


  1. Ha a polgármester szünetet rendel el, a tanácskozás nem folytatható. Szünetet kell elrendelni abban az esetben is, ha azt bármelyik képviselő indítványára a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadja.



11. Döntéshozatal



18.§ (1) A képviselő-testület a határozatait általában egyszerű többséggel hozza meg. Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.


  1. Minősített többség (legalább 4 fő települési képviselő „igen” szavazata) szükséges:

                   a) a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható valamennyi kérdésben,

                   b) a jelen rendeletben meghatározott esetekben,

                   c) azon határozatok elfogadásához, amelyek végrehajtása költségvetési előirányzat módosítását teszi szükségessé.


  1. Szavazategyenlőség esetén a polgármester ismételt szavazásra teszi fel a kérdést. Amennyiben a szavazategyenlőség továbbra is fennáll, szünetet rendel el. Ha érvényes döntés nem születik, az előterjesztést a soron következő ülésen ismételten napirendre tűzi.


  1. Először a vitában elhangzott módosító, kiegészítő döntési javaslatokat kell az elhangzás sorrendjében egyenként szavazásra bocsátani. Átfogalmazott és írásba nem foglalt határozati javaslat esetén az ülés levezetője a szavazás megkezdése előtt szó szerint köteles  ismertetni az új határozati javaslatot.


  1. A módosító, kiegészítő indítvány elfogadásához – a döntési javaslat részleteit érintő esetben is – ugyanolyan szavazati arány (egyszerű többség, vagy minősített többség) szükséges, mint a döntés egészéhez.


  1. Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta a szükséges többséget, nem kell szavazásra bocsátani a többi javaslatot.


  1. Ha a szavazás tárgya vagy eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.



19.§ (1) A szavazás történhet:

  1. nyílt szavazással (kézfelemeléssel)

    b) titkos szavazással.


(2) 4 fő képviselő indítványára név szerinti szavazást kell elrendelni. Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.


(3) Név szerinti szavazás „igennel”, vagy „nemmel” és „tartózkodással” történhet. A képviselők a polgármester felkérésére személyesen, élő szóval közlik szavazatukat, amelyet a jegyző a képviselő neve mellett rögzít.



20.§ (1) A titkos szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyzőnek kell biztosítani.


(2) A titkos szavazás szavazólapon, szavazóurna igénybevételével történik. Lebonyolítása az alakuló ülésen létrehozott Szavazatszámláló Bizottság, ezt követően pedig a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladata.



12. A képviselő-testület döntései: az önkormányzati rendelet és

a határozat


21.§ (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetnek:

  1. a települési képviselők,
  2. a képviselő-testület bizottsága,

c)4   a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,

      d)   a helyi társadalmi és civil szervezetek vezető testülete,

  1. sajószögedi választópolgárok.


(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, a rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.

                                                   

22. § (1) A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és társadalmi egyeztetés céljából az önkormányzat honlapján közzéteszi. Megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, vagy külső szakértő.


  1. A társadalmi egyeztetés keretében az állampolgárok, a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek (továbbiakban: véleményezésre jogosultak) a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak a sajoszoged@gmail.com elektronikus levélcímen, vagy írásban. A véleménynyilvánításra nyitva álló határidő nem lehet kevesebb 8 napnál.


  1. A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében a Képviselő-testület lakossági fórumot szervezhet.


  1. Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

a) a költségvetésről szóló,

b) a helyi adókról szóló,

c) a költségvetés végrehajtásáról szóló,

d) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló

                önkormányzati rendelet-tervezetet, valamint

e)az önkormányzati rendeletet módosító rendelet-tervezetet, ha a módosítás 

    magasabb szintű jogszabály rendelkezése miatt szükséges.



  1. A beérkezett véleményekről a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet és javaslatot tesz a rendelet-tervezet esetleges módosítására.



23.§ (1) A képviselő-testület rendeletének megjelölése:

„Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének …./… év (…hó … nap)  önkormányzati rendelete………………………………(ról/ről) (a rendelet címe)”


  1. Az önkormányzat rendeleteit évenként folyamatos növekvő arab számmal és évszámmal, a kihirdetés hónapjának és napjának feltüntetésével kell jelölni, továbbá meg kell határozni a rendelet címét.


  1. Az önkormányzati rendelet hiteles szövegének a rendeletet elfogadó képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve mellékleteként kezelt rendelet szövegét kell tekinteni.


  1. A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban tartani.


  1. Az önkormányzati rendeletek a döntést követően 5 munkanapon belül, kivételes és sürgős esetben 1 munkanapon belül elkészítésre és kihirdetésre kerülnek. A rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztése. Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet.


  1. A jegyző gondoskodik arról, hogy az önkormányzat rendeleteiről a község lakossága, az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek.


  1. A kihirdetett rendeletek egy példányát a Művelődési Ház és Könyvtár részére meg kell küldeni és Sajószöged község honlapján (www.sajoszoged.hu) közzé kell tenni a jegyzőkönyv elkészültét követő 15 napon belül.


24.§ (1) A testület határozatainak megjelölése:

„Sajószöged Község Önkormányzata Képviselő-testületének …./…év (… hó…nap) határozata

……………………………….. (tárgya)”.


(2)  A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos arab sorszámozással és évszámmal kell ellátni.


  1. A testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet és felelős a határozatok írásba foglalásáért és kiadásáért. A határozatot tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatot a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.


  1. A határozatokat a jegyzőkönyv elkészültét követő 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, továbbá azoknak, akikre nézve rendelkezést tartalmaz.


25.§ A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt:


  1. a napirend meghatározásáról,
  2. az ügyrendi kérdésekről,
  3. a tájékoztató jellegű anyagok tudomásulvételéről,
  4. a képviselő interpellációjára adott válasz elfogadásáról,
  5. a rendelet-tervezet, vagy a határozati javaslat módosítására, kiegészítésére tett indítványokról.



13. A jegyzőkönyv


26.§10 A jegyzőkönyv a Mötv. 52.§ (1) bekezdésben foglaltakon kívül tartalmazza az előterjesztésre „nem”-mel szavazó nevét, ha azt kéri.


  1. 10
  2. 10


14. Lakossági fórumok


27.§ (1)10  A közmeghallgatásra a Mötv. 54.§ foglaltak az irányadók.


  1.  A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal kell válaszolni. A megválaszolatlanul maradt kérdést, kezdeményezést, javaslatot a tárgy szerint illetékes bizottság, vagy a jegyző a képviselő-testület által meghatározott határidőig megvizsgálja, annak eredményéről a következő ülésen tájékoztatást ad és a kérdés feltevőjét is tájékoztatja.


  1. A közmeghallgatáson elhangzott, nem a képviselő-testületet és szerveit érintő feladat- és hatáskörbe tartozó kérdéseket, észrevételeket haladéktalanul továbbítani kell a hatáskörrel rendelkező illetékes szervhez.


(4)10 A Sajószögeden működő civil szervezeteket az 6. függelék tartalmazza.



III. fejezet

1. A képviselő-testületi tagok jogai és kötelezettségei



28.§ (1) A települési képviselő jogállását az Ötv. 19.§ (1) bekezdése szabályozza.


  1. Minden önkormányzat képviselő jogai és kötelezettségei azonosak.


  1. A képviselő köteles:
    1. a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,
    2. rendszeres kapcsolatot tartani a község polgáraival, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel,
    3. írásban vagy szóban bejelenteni a polgármesternek, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
    4.  a Képviselő-testületi vagy bizottsági felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
    5. közéleti szerepéhez és esküjéhez méltó módon viselkedni.

f)10  személyes érintettségére vonatkozó bejelentést tenni.

(4)10 A képviselő-testület bármely tagja javaslatára két havi időtartamra 20%-kal csökkenti annak a települési képviselőnek a tiszteletdíját, aki a (3) bekezdés f) pontjában foglaltakat elmulasztja.



2. A képviselő-testület bizottságai


29.§ (1) A képviselő-testület az alábbi bizottságokat hozza létre:

a) Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság  -   3 fő

b)5 Szociális és Egészségügyi Bizottság  -   4 fő.


  1. A bizottságok személyi összetételét a 3. függelék, feladat és hatáskörüket az 1. melléklet tartalmazza.


  1. A bizottságok tevékenységüket munkaterv alapján végzik, amelynek összhangban kell lennie a képviselő-testület munkatervével,


  1. A bizottságok elnökei a ciklus folyamán egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek a megválasztásuk óta végzett tevékenységükről.


  1. A képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat értelemszerűen a bizottságok működésére is alkalmazni kell.


30.§  A képviselői vagyonnyilatkozatot a képviselő-testület Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsága tartja nyilván és ellenőrzi, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról az erre vonatkozó szabályzatban foglaltak szerint.



3.6 A polgármester, az alpolgármester


31.§ (1) A polgármester megbízatását főállásban, kötetlen munkaidőben látja el. Tartós távolléte esetén (betegség, szabadság, kiküldetés, stb.) köteles a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnökét tájékoztatni.


  1. A polgármester feladatkörét, hatáskörét és hatósági jogkörét törvény vagy törvényi felhatalmazás alapján kormányrendelet, illetve önkormányzati rendelet állapítja meg.


  1. A polgármester jutalmazására, illetményének emelésére a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság tesz javaslatot.



32.§ (1)7 A képviselő-testület - a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel - tagjai közül két fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.


(2)8



IV. fejezet



1. A polgármesteri hivatal


33.§10 A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre „Sajószöged Polgármesteri Hivatal” elnevezéssel (a továbbiakban: Hivatal), 3599 Sajószöged Ady Endre út 71. székhellyel. A Hivatal a képviselő-testület által elfogadott szervezeti és működési szabályzat szerint működik (4. függelék), amely meghatározza a Hivatal feladatait, a munka- és ügyfélfogadás rendjét és idejét.


2. A jegyző


34.§ (1)10 A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós távolléte esetén a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónapra az anyakönyvvezető látja el.


  1. A képviselő-testület hivatalának szervezetét a jegyző vezeti. Az önkormányzati és közigazgatási feladatait a Hivatal bevonásával látja el.



35.§ (1) A jegyző főbb feladatai:

a) Az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása, e körben:

aa) előkészíti, koordinálja, és ellenőrzi a bizottságok és a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések törvényességét,

ab) megszervezi a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

ac) tanácskozási joggal részt vesz a testület, a bizottságok ülésein és köteles jelezni, ha a döntéshozatalnál jogszabálysértést észlel,

ad) intézkedést kezdeményez a törvénysértések megszüntetésére,

ae) gondoskodik a képviselő-testületi és a bizottsági ülések jegyzőkönyveinek elkészíttetéséről és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal részére való megküldéséről,

af) tájékoztatja a képviselő-testületet az önkormányzatot érintő új jogszabályokról,

ag) gondoskodik a testületek és a tisztségviselők munkájának segítéséről, a munkájukhoz szükséges feltételek megteremtéséről,

ah) rendszeres kapcsolatot tart azokkal a nem önkormányzati szervekkel, amelyek tevékenységi köre az önkormányzati ügyintézéssel összefügg ,

ai) irányítja a jogpropagandával és a közigazgatási munka egyszerűsítésével és korszerűsítésével kapcsolatos feladatok végrehajtását,


b) A hivatal vezetésére irányuló tevékenysége keretében:

                        ba) elemzi, értékeli, ellenőrzi a hivatal döntés-előkészítő, a végrehajtást szervező tevékenységét,

                        bc) előkészíti a hivatal működési rendjéhez kapcsolódó, a köztisztviselők munkakörülményeit érintő szabályzatokat,

                        bd) biztosítja a hivatal működési rendjét és fegyelmét.


c) Törvényességi felügyeletet gyakorol az intézmények működésével kapcsolatban.


d) Az önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatban ellátja a jogszabályokban számára meghatározott feladatokat.


e) Egyéb feladatai:

                        ea) ellátja a közigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat,

                        eb)  a polgármester megbízása alapján egyéb feladatokat is ellát.


V. Fejezet


Az önkormányzat gazdasági alapjai

1. Az önkormányzat gazdálkodása, költségvetése, vagyona


36.§ (1) A képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és költségvetéséről évente rendeletet alkot.


  1. A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik


  1. Az Önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes vagyontárgyak körét a 2/2004.(I.29.) önkormányzati rendelet tartalmazza.



2. A gazdálkodás ellenőrzése


37.§ Az Önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátása a Tiszaújvárosi Többcélú Kistérségi Társulással kötött megállapodásban foglaltak szerint történik.


38.§ (1) Ez a rendelet 2011. szeptember 05.-én lép hatályba.

  1. Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007.(IV.26.) önkormányzati rendelet.


Sajószöged, 2012. szeptember 11.


dr.  Boros István                                                                                                             dr. Gulyás Mihály

címzetes főjegyző                                                                                                             polgármester



Kihirdetési záradék:

Jelen rendelet az SZMSZ-ben meghatározott módon 2012. szeptember 11. napján kihirdetésre került.

Sajószöged, 2012. szeptember 11.


                                                                                                          dr. Boros István

                                                                                                          címzetes főjegyző





1Kiegészítette: a 17/2012.(IX.11.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2012.09.12-től.

2Módosította a 14/2012.(IV.26.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2012.05.09-től.

3Módosította a 14/2012.(IV.26.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos: 2012.05.09-től.

4Módosította a 14/2012.(IV.26.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos: 2012.05.09-től.

5 Módosította a 14/2012.(IV.26.) önkormányzati rendelet 4.§-a. Hatályos: 2012.05.09-től.

6 Módosította a 14/2012.(IV.26.) önkormányzati rendelet 5.§-a. Hatályos: 2012.05.09-től.

7 Módosította a 14/2012.(IV.26.) önkormányzati rendelet 6.§-a. Hatályos: 2012.05.09-től.

8 Hatályon kívül helyezte a 14/2012.(IV.26.) önkormányzati rendelet 7.§-a. Hatályát vesztette: 2012.05.09.

10Hatályon kívül helyezte a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 9.§-a. Hatálytalan: 2013.03.13-tól.

10Módosította a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10Módosította a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10Hatályon kívül helyezte a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 9.§-a. Hatálytalan: 2013.03.13-tól.

10Módosította a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10Módosította a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10 Hatályon kívül helyezte a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 9.§-a. Hatálytalan: 2013. 03.13-tól.

10Módosította a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 4.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10 Hatályon kívül helyezte a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 8.§-a. Hatálytalan: 2013. 03.13-tól.

10 Módosította a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 5.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10Beiktatta a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 5.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10Beiktatta a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 6.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10Módosította a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 8.§-a. Hatályos: 2013. 03.13-tól.

10Módosította a 6/2013.(III.12.) önkormányzati rendelet 7.§-a. Hatályos 2013.03.13-tól.