Tiszaszőlős Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020 (II.12.) számú önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről

Hatályos: 2020. 02. 13- 2020. 09. 18

Tiszaszőlős Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020 (II.12.) számú önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről

Tiszaszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testülete Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a.) és f.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.), az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény (továbbiakban: Áht.), valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Ávr.), a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi LXXI. törvény (továbbiakban: költségvetési törvény), az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) sz. Kormányrendelet (továbbiakban: Áhsz.) figyelembe vételével Tiszaszőlős Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről az alábbi rendeletet alkotja:

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak szerveire és költségvetési szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre, a költségvetési szervek gazdálkodásának szabályai alapján gazdálkodó egyéb törzskönyvi jogi személyekre (a továbbiakban együtt: költségvetési szerv) terjed ki.

(2) Ahol e rendelet „Ft” kifejezést használ, azon forint kifejezést kell érteni.

A költségvetés címrendje

2. § (1) A Képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az intézmények, mint költségvetési szervek, a helyi önkormányzat, intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet.

(3) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a (2) bekezdés szerint meghatározott címrendjét 2020. évre címek szerinti bontásban az 1. melléklet tartalmazza.

A költségvetés bevételei és kiadásai

3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését:

283.317.722 Ft

Költségvetési bevétellel

535.117.010 Ft

Költségvetési kiadással

- 251.799.288 Ft
- 59.111.179 Ft
- 192.688.109 Ft

Költségvetési egyenleggel[1]
ebből működési (hiány,többlet)
felhalmozási (hiány,többlet)

251.799.288 Ft

Finanszírozási bevétellel

0 Ft

Finanszírozási kiadással

251.799.288 Ft

Finanszírozási egyenleggel

a bevételek és kiadások főösszegét 535.117.010 Ft-ban állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4.mellékletek szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételével történik.

Önkormányzati költségvetés részletezése

4. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3.melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2020. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7.melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1., 9.2., 9.3., mellékletek szerint határozza meg.

(8) Az Önkormányzat a kiadások között 400.000 Ft általános tartalékot állapít meg.[2]

(9) A képviselő-testület 1. tájékoztató táblában a Többéves kihatással járó döntéseket, a 2. tájékoztató táblában a Közvetett támogatásokat, a 3. tájékoztató táblában Előirányzat felhasználási tervet, a 4. tájékoztató táblában a Feladatalapú finanszírozás jogcímenként, a 5. tájékoztató tábla a Céljelleggel juttatott támogatásokat, a 6. tájékoztató tábla a Költségvetési évet követő 3 év tervezett bevételeit és kiadásait rögzíti.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

5. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.[3]

(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.[4].

(6) A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig[5] az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

Az előirányzatok módosítása

6. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 500.000 Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2020. december 31-ig gyakorolható.

(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként[6], a következő hónap 30. napjáig (a döntése szerinti időpontokban), de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

A gazdálkodás szabályai

7. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(3) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Tiszafüredi Közös Önkormányzati Hivatal útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Hatályba léptető és záró rendelkezések

9. § (1) Ezen rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2020. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) A költségvetési rendelet elfogadásáig 2020. január 1. napjától teljesített kiadások és bevételek a rendeletbe beépültek.

1. melléklet

1.1 melléklet.xlsx

2. melléklet

1.2 melléklet.xlsx

3. melléklet

1.3 melléklet.xlsx

4. melléklet

1.4 melléklet.xlsx

5. melléklet

2.1 melléklet.xlsx

6. melléklet

2.2 melléklet.xlsx

7. melléklet

3. sz melléklet.xlsx

8. melléklet

4. sz melléklet.xlsx

9. melléklet

5. sz melléklet.xlsx

10. melléklet

6. sz melléklet.xlsx

11. melléklet

7. sz melléklet.xlsx

12. melléklet

8. sz melléklet.xlsx

13. melléklet

9.1. melléklet.xlsx

14. melléklet

9.1.1 melléklet.xlsx

15. melléklet

9.1.2. melléklet.xlsx

16. melléklet

9.1.3. melléklet.xlsx

17. melléklet

9.2. melléklet.xlsx

18. melléklet

9.2.1 melléklet.xlsx

19. melléklet

9.2.2 melléklet.xlsx

20. melléklet

9.2.3 melléklet.xlsx

21. melléklet

9.3 melléklet.xlsx

22. melléklet

9.3.1 melléklet.xlsx

23. melléklet

9.3.2 melléklet.xlsx

24. melléklet

9.3.3 melléklet.xlsx

25. melléklet

9.4 melléklet.xlsx

26. melléklet

9.4.1 melléklet.xlsx

27. melléklet

9.4.2 melléklet.xlsx

28. melléklet

9.4.3 melléklet.xlsx


[1] A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként a költségvetési többletet vagy hiányt (költségvetési egyenleg) kell bemutatni.
[2] Amennyiben - az államháztartási tartalék kivételével - tartalékképzésre nem kerül sor, akkor arról kell rendelkezni.
[3] Ettől eltérő módon is vállalható kötelezettség, figyelemmel az Ávr. 51. § (1) bekezdésére.
[4] Az önkormányzat rendeletében önkormányzati biztos kirendelését az e bekezdésben meghatározottaknál kisebb mérték, illetve rövidebb időtartam vagy lejárat esetén is kötelezővé teheti.
[5] Az időpontok meghatározására a célszerűség figyelembe vételével került sor.
[6] A döntése szerinti időpontokban.