Kaposmérő község képviselő testületének 2/2017 (III.14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2017. 03. 14

                                    

Kaposmérő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének

2/2017. (III.14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről


(Egységes szerkezetben a módosításáról szóló 11/2017. (XI.14.), 6/2018. (V.28.) rendelettel.


Kaposmérő Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésben és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §


A rendelet hatálya kiterjed a képviselő-testületre, annak bizottságaira, az önkormányzat hivatalára és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre), valamint a támogatásban részesített magányszemélyekre, jogi személyiséggel rendelkező, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.


2. §


Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a képviselő-testület a címrendet az 1. számú melléklet szerint állapítja meg.


I.


A költségvetés bevételeinek és kiadásainak

                                                                   fő összege


3. §


(1)1,2 Kaposmérő Községi Önkormányzat és költségvetési szerveinek együttes 2017. évi költségvetését

80 227 859 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel

80 227 859 Ft tárgyévi költségvetési kiadással

állapítja meg.


Bevételi főösszegét: 1 310 451 641 Ft-ban

ebből:

  • a működési célú támogatásokat                                       214 371 914 Ft-ban
  • egyéb működési célú támogatásokat                                 61 539 085 Ft-ban
  • a felhalmozási célú támogatásokat                                  592 432 705 Ft-ban
  • a közhatalmi bevételeket                                                   51 874 936 Ft-ban        
  • a működési célú bevételeket                                              63 196 722 Ft-ban
  • felhalmozási bevételeket                                                      2 551 956 Ft-ban
  • a működési célú átvett pénzeszközöket                             70 886 696 Ft-ban
  • a felhalmozási célú átvett pénzeszközöket                        20 498 230 Ft-ban
  • finanszírozási bevételét                                                    233 099 397 Ft-ban

ebből:

  • előző évi pénzmaradvány                                                  93 431 368 Ft-ban
  • likvid hitel felvételét                                                          10 000 000 Ft-ban

                                            

Kiadási főösszegét: 1 310 451 641 Ft-ban


ebből:

  • a működési célú kiadásokat                                         991 805 568 Ft-ban

ebből:

  • a személyi juttatások kiadásait                            138 219 075 Ft-ban
  • a munkaadókat terhelő járulékokat                        27 803 909 Ft-ban
  • a dologi kiadásokat                                              115 713 136 Ft-ban
  • ellátottak pénzbeli juttatása                                     6 588 500 Ft-ban
  • működési célú kiadás                                             56 490 000 Ft-ban
  • elvonások és befizetések                                          2 611 638 Ft-ban
  • tartalék                                                                 644 379 310 Ft-ban


  • a felhalmozási célú kiadást                                           109 412 399 Ft-ban

ebből:

  • a beruházások, felújítások összegét                       21 434 520 Ft-ban
  • felhalmozási célú kölcsön nyújtása                        13 000 000 Ft-ban
  • felhalmozási célú támogatások államháztartáson

kívülre                                                                    74 977 879 Ft-ban


  • finanszírozási kiadást                                                  209 233 674 Ft-ban


állapítja meg.


 (2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt  működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 9. számú melléklet alapján hagyja jóvá.


Az önkormányzat bevételei és kiadásai


4. §


(1) Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.


(2) Az önkormányzat és költségvetési szervek kiadási előirányzatait e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.


(3)  Az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét e rendelet 8. számú melléklete tartalmazza.


(4) A képviselő-testület az önkormányzat bevételeit e rendelet 4. számú melléklete szerint hagyja jóvá.


(5) A képviselő-testület az önkormányzat kiadásait e rendelet 5. számú melléklete szerint állapítja meg.


(6) A képviselő-testület a közös hivatal költségvetését e rendelet 6. számú melléklete szerint hagyja jóvá.


(7) A képviselő-testület a Kaposmérői Bokréta Óvoda költségvetését e rendelet 7. számú melléklete szerint hagyja jóvá.


(8) A képviselő-testület a felhalmozási kiadásokat feladatonként e rendelet 10. számú melléklete szerint állapítja meg.


(9) A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát összesen, e rendelet 11. számú melléklete szerint állapítja meg.




A bevételi többlet kezelése


5. §


(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.


(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.


Általános és céltartalék


6. §


A képviselő-testület az önkormányzat fejlesztési céltartalékát


                                               3 344 842 Ft összegben állapítja meg.



Előirányzat-felhasználási ütemterv


7. §


A 2017. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 12. számú melléklet tartalmazza.


II.


A 2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai


8. §


(1) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.


(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


9. §.


(1)  Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.


(2)  Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület dönt.


10. §


(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.







A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


11. §


(1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.


(2) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és/vagy a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.


(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel. 


(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.


(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét negyedévenként tájékoztatja.


(6) A képviselő-testület előterjesztés alapján negyedévente - a féléves beszámolóval, illetve a koncepcióval egyidejűleg - de legkésőbb a zárszámadási rendelettervezet képviselő-testület elé terjesztését közvetlenül megelőző testületi ülésen, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.


(7) A képviselő-testület a jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosítási jogát 1.000.000 forint erejéig a polgármesterre átruházza.

Az előirányzat-módosítást követő legközelebbi képviselő-testületi ülésen a polgármester köteles beszámolni az átruházott hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításról és ezzel egyidejűleg javaslatot kell tennie a költségvetési rendelet módosítására.


Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


12. §


 (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.



Támogatási szerződés


13. §.


(1) Az 100 000 ezer Ft-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.


(2) A képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.


(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.




14. §.


Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerüljenek kiutalásra.



Szolgáltatási szerződés


15. §.


Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.


(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele, hogy


a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.


(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.


(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.


(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:


 a.) az ellátandó feladatot,

 b.) a díjazás mértékét,

       c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d.) a szerződés időtartamát,

e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.



Önkormányzati biztos kirendelése


16. §


(1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 100/F. § (5) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.


(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.



Biztosítás


17. §.


  1. Az önkormányzat vagyontárgyaira teljes körű biztosításokat, egyes tevékenységére felelősségbiztosítást köt. Intézményei kizárólag a Közös Hivatal előzetes tájékoztatását követően köthetnek biztosításokat.



Előzetes hatásvizsgálati lap

(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján)


18. §.


A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:


A helyi önkormányzat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdése értelmében a költségvetését a költségvetési rendeletben állapítja meg, amely elősegíti a jelenlegi pénzügyi helyzetről a valós kép kialakítását és meghatározza az éves gazdálkodási lehetőségeket. A költségvetés végrehajtása során elsőbbséget élvez az önkormányzat működőképességének biztosítása, az önkormányzat kötelező feladatainak ellátásához szükséges forrás biztosítása, valamint a képviselő testületi döntésekből származó kötelezettségvállalások biztosítása.


Környezeti és egészségi következményei:


A költségvetés rendelkezik támogatás értékű működési kiadás formájában, valamint az érvényes társulási megállapodások alapján - többek között – az egészségügyi és szociális, valamint a gyermekjóléti feladatok ellátásáról, ezáltal biztosítja az önkormányzat által közvetlenül ellátandó és az említett feladatokat érintő finanszírozások zökkenőmentes megvalósulását, mely hozzásegíti a fenti feladatokat ellátó intézményt ahhoz, hogy fedezete legyen ezen feladatok ellátására, mely pozitív kihatással van településünk lakosságának egészségi állapotára, szociális életkörülményeire.



Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:


A költségvetés elkészítése és a hozzá kapcsolódó feladatok ellátása a munkatársak munkaköri leírásában szerepel.



A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:


Az Áht.24.§. (2) bekezdése alapján a „Jegyző által előkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatályba lépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő testületnek. „ Ennek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló jogszabálysértést von maga után, mely esetben Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 132.§. (1) bekezdés a) pontja alapján a Kormányhivatal törvényességi felhívással élhet.

Fentieken túl, ha a képviselő testület a költségvetési rendeletet a jogszabályban meghatározott határidőig nem alkotta meg és az átmeneti gazdálkodásról sem alkotott rendeletet, a polgármester jogosult a helyi önkormányzatot megillető bevételek és az előző év költségvetési rendeletben meghatározott kiadási irányzatok keretei között a kiadások időarányos teljesítésére.


A jogszabály megalkotásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:


A költségvetés végrehajtása az Áht. és a számviteli törvényről szóló 2000. évi C. törvény, valamint az államháztartás szervezeti beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságáról szóló 4/2013. (I.11.) kormányrendelet előírásai szerint a Hivatal végzi.







Záró és egyéb rendelkezések


19. §.


(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.



Kaposmérő, 2017. február 15.                                                                                             

                




                          Prukner Gábor sk.                              dr. Mészáros Renáta sk.

                              polgármester                                                jegyző          



Kihirdetési záradék:


Kihirdetve: 2017. március 14.





                                                                                dr. Mészáros Renáta sk.

                                                                                              jegyző