Nagyszénás Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019. (XI.20.) önkormányzati rendelete

Nagyszénás Nagyközség Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 02. 20

Nagyszénás Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019. (XI.20.) önkormányzati rendelete

Nagyszénás Nagyközség Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.02.20.

Nagyszénás Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat

a) hivatalos megnevezése: Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)

b) székhelye: 5931 Nagyszénás, Hősök útja 9.

c) bélyegzője: köralakú, 35 mm átmérőjű, felül Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testület, alul belső íven Nagyszénás felirat, közepén az ország címere

d) jelképe: a címer, a zászló és a pecsét, a használatának rendjéről szóló önkormányzati rendelet szerint;

e) testületének elnevezése: Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete

f) működési területe: Nagyszénás nagyközség közigazgatási területe.

g) telephelyei:

ga) 5931 Nagyszénás, Táncsics Mihály utca 1. (Nagyszénási Parkfürdő)

gb) 5931 Nagyszénás, Czabán Samu utca 16.

(2) Az önkormányzat hivatalának neve: Nagyszénási Polgármesteri Hivatal

(3) Az önkormányzat „Nagyszénás Nagyközség Díszpolgára” kitüntető címet adományoz az erről szóló önkormányzati rendelet szerint.

(4) Az önkormányzat testvértelepülési kapcsolatot tart fenn:

a) Magyar Csernye – Nova Crnja (Szerbia),

b) Illyefalva – Ilieni (Románia)

c) Magyarszentmiklós (Magyarország) települések önkormányzataival.

Az önkormányzat jogállása, feladata és hatásköre

2. § (1) Az Önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és más törvényekben szabályozott kötelező feladat- és hatásköreit, valamint önként vállalt feladatait szervei, intézményei, gazdasági társaságai, valamint közszolgáltatási szerződések útján látja el.

(2) Az önkormányzati szakmai alaptevékenységek kormányzati funkció szerinti felsorolását és megjelölését a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) 4. melléklete tartalmazza.

(3) Az önként vállalt (többlet)feladatok tekintetében a képviselő-testület az éves költségvetésben foglal állást. Közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításához szükséges költségvetési forrásokat.

(4) Az önkormányzat önként vállalt közcélú feladata a fürdőüzemeltetés és a hőértékesítés.

(5) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható feladatokat az Mötv. tartalmazza.

(6) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.

A képviselő-testület szervezete és működése

3. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát az SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.

(3) A képviselő-testület alakuló, rendes és soronkívüli ülést tart.

(4) A képviselő-testület az adott évben megtartandó üléseinek tervezett időpontjáról határozatban dönt.

(5) A képviselő-testület rendes üléseit keddi napokon, 16 órai kezdettel tartja a Polgármesteri Hivatal házasságkötő termében. (Nagyszénás, Hősök útja 9.)

Előterjesztések

4. § (1)1 Előterjesztésnek minősül a polgármester, a képviselők, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző és az önkormányzati intézmény vezetője által előzetesen javasolt rendelettervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) Írásban kell előterjeszteni:

a) az önkormányzati rendeleteket

b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése napirendeket

c) helyi népszavazás kiírása napirendjét

(3)2 Az előterjesztések formai és tartalmi követelményei, a határozati javaslat:

a) A helyzetfeltárás:

aa) a tárgy pontos meghatározása,

ab) az előkészítésben résztvevők megnevezése,

ac) annak megjelölése, hogy a képviselő-testület vagy szervei, illetve jogelődje foglalkozott-e korábban az előterjesztés tárgykörével, ha igen, milyen határozatot hozott és milyen eredménnyel történt meg annak végrehajtása,

ad) az eltérő vélemények megjelölése és annak indokai,

ae) mindazon körülmények, összefüggések és tényszerű információk feltüntetése, melyek indokolják a meghozandó döntést

af) pénzügyi tárgyú előterjesztés esetén a költségvetésben nem tervezett kiadás forrásának pontos meghatározása

b) Az előterjesztés megállapításain alapuló, feladat-meghatározást tartalmazó határozati javaslat, melynek:

ba) szervesen kapcsolódnia kell az előterjesztés megállapításaihoz,

bb) törvényesnek, célszerűnek, szakszerűnek és végrehajthatónak kell lennie, konkrétan meg kell határozni a végrehajtás objektív és szubjektív feltételeit,

bc) rendezni kell az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsát,

bd) meg kell jelölni a végrehajtásért felelőst, több felelős esetén fel kell tüntetni a feladatok végrehajtásának koordinálásáért felelős személyt,

be) meg kell jelölni a végrehajtási határidőt, a határidőt általában évre, hóra, napra kell meghatározni, szükség esetén rész határidőt kell alkalmazni,

bf) vagyont érintő előterjesztésnek tartalmazniuk kell a vagyontárgy forgalomképesség szerinti besorolását.

Amennyiben a határozati javaslatban foglalt feladat végrehajtása értelemszerűen folyamatos, vagy azonnali tevékenységet igényel, a végrehajtás határidejére a „folyamatos”, illetve „azonnal” megjelölés alkalmazandó.

(4) A napirendek előterjesztésére fő szabály az írásbeliség, de a (2) bekezdés a) pontjában foglaltakon kívül a képviselő-testület nem zárja ki a szóbeli előterjesztés lehetőségét sem.

(5) A polgármester – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat, javaslatok összeállítására. Az előterjesztést – törvényességi szempontból – ilyenkor is a jegyző észrevételezi.

(6)3 Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülésen, a napirendi pontok elfogadása előtt, írásban nyújtható be. Sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselő és a jegyző.

(7) A sürgősségi indítvánnyal előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.

(8) A sürgősségi indítvány elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. Az indítványt – elfogadása esetén – első napirendi pontként kell megtárgyalni. A sürgősség elutasításakor egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, és meg kell jelölni, hogy hányadik napirendi pontként kerül megtárgyalásra.

Az ülés összehívása

5. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve az említett tisztségviselők tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületet az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság elnöke hívja össze. Tartós akadályoztatásnak minősül az egy hónapot meghaladó betegség vagy távollét.

(2) A képviselő-testület ülésének meghívóját és az előterjesztéseket – a (7) és (8) bekezdés esetét kivéve – az ülés előtt legalább 4 nappal kizárólag elektronikus formában kell hozzáférhetővé tenni a képviselő-testület tagjainak.

(3) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét,

b) az ülés kezdési időpontját,

c) a javasolt napirendet,

d) a napirendi pontok előterjesztőit.

(4)4 A képviselő-testület ülésére a képviselőkön és a jegyzőn kívül meg kell hívni:

a)5 adott napirendi pontra vonatkozó tanácskozási joggal: az Orosházi Járási Hivatal vezetőjét, a Nagyszénási Polgármesteri Hivatal pénzügyi csoportvezetőjét, a Gondozási Központ Nagyszénás intézményvezetőjét, a Nagyszénási Önkormányzati Óvoda intézményvezetőjét, a Nagyszénási Czabán Samu Általános Iskola intézményvezetőjét, a Nagyszénási Kulturális Központ Kft. ügyvezetőjét, az érintett társadalmi szervezetek képviselőjét, a pártok helyi vezetőit és az egyházak képviselőit;

b) azon személyeket, akiknek az ülésen való részvételét a polgármester szükségesnek tartja.

(5) Amennyiben valamely előterjesztés nem a meghívóval együtt kerül kiküldésre, a meghívóban a napirendi pont címe mellett a „későbbi kiküldéssel” kifejezést kell szerepeltetni, és az előterjesztés elkészültét követően haladéktalanul el kell juttatni a képviselő-testület tagjainak.

(6) A testületi ülés meghívója az önkormányzat honlapján közzétételre kerül.

(7)6 A polgármester a képviselő-testület soron kívüli ülését hívja össze, ha azt az önkormányzat halaszthatatlan érdekei megkívánják.

(8) A soronkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a soronkívüli ülés napirendjét, helyét, idejét és indokát. A soronkívüli ülés összehívása írásban, telefonon, vagy elektronikus úton is történhet, az ülés kezdete előtt legalább 1 órával. A soronkívüli ülés meghívója – ha mellékelt előterjesztésben nem szerepel – tartalmazza a soronkívüliség indokát is. A soronkívüli testületi ülésre meg kell hívni a testületi tagokat, a jegyzőt és a napirend tárgyában érintett személyt, vagy szervezet képviselőjét.

Az ülések nyilvánossága és a zárt ülés

6. § (1) Az ülés nyilvánosságára az Mötv. szabályai az irányadók. Az ülés időpontjáról, helyéről, valamint lehetőség szerint a tervezett napirendről a lakosságot az önkormányzat www.nagyszenas.hu címen elérhető internetes oldalán (a továbbiakban: honlap) tájékoztatni kell. A meghívó egy példányát a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján is ki kell függeszteni.

(2) A közmeghallgatás időpontját, helyét legalább 15 nappal az ülés előtt a Nagyszénás című önkormányzati lapban, hangos híradón, valamint a honlapon nyilvánosságra kell hozni.

(3)7 Zárt ülést a képviselő-testület az Mötv.-ben meghatározott esetekben a polgármester, a képviselők és a jegyző javaslatára minősített többséggel rendelhet el a napirend elfogadásakor.

(4) A zárt ülésen hozott döntésekről a nyilvánosságot tájékoztatni kell. Ennek során a személyiségi jogok védelméről és az adatvédelemről szóló jogszabályokat be kell tartani.

Az ülés vezetése

7. § (1)8 Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet, majd azt az ülés teljes ideje alatt ellenőrzi. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve az említett tisztségviselők tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületet az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság elnöke vezeti.

(2) Ezt követően a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére. A napirendről, illetve ezt megelőzően a sürgősségi indítványról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz.

(3) A polgármester a lejártát követő soros testületi ülésen beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, tájékoztatást ad az előző ülést követően történt fontosabb önkormányzati eseményekről, a tett lényegesebb intézkedésekről.

A tanácskozás rendje

8. § (1) Napirend előtt felszólalásra a polgármestertől – írásban – bármelyik képviselő kérhet engedélyt.

(2) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. Az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet. Az előterjesztőhöz a vita megkezdése előtt a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre szintén a vita előtt választ kell adni.

(3) A vita során a napirendet előzetesen véleményező bizottság elnökének elsőbbséggel kell szót adni.

(4)9 A vita során módosító indítványt tehetnek a képviselők és a jegyző.

(5) Az előterjesztőhöz a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, illetve az előterjesztéshez maximum kétszer 5 percben hozzászólhatnak. Az elhangzott kérdésre a vita előtt kell választ adni. Az a képviselő, aki a hozzászólásának iőtartamát kimerítette, a vitának a további részében még egyszer 2 percben reagálhat a később elhangzottakra.

(6) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A hozzászólási időtartam korlátozása az adott napirendre, vagy ülésre vonatkozhat. A javaslatról a testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.

(7) A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(8)10 Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő és a jegyző a módosító indítványt, a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(9)11 A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha bármely javaslat törvényességét illetően észrevételt kívánnak tenni.

(10) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő indítványokról - elhangzásuk sorrendjében - majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokról dönt a képviselő-testület.

(11) Az ülés nyilvánossága a választópolgároknak elsősorban a részvétel lehetőségét jelenti. Az ülésen megjelent választópolgárok napirendhez kapcsolódva kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak. A polgármester esetenként dönt a kérdések, hozzászólások sorrendjéről.

Az ülés rendjének fenntartása

9. § A polgármester feladata a tanácskozás rendjének biztosítása. Ennek érdekében a képviselő-testület a polgármestert feljogosítja az alábbiakra:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a hozzászólása,

b) rendre utasítja azt a képviselőt, aki a testület munkáját zavaró, képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít. A rendre utasított képviselőtől megvonhatja a szót.

c) rendre utasítja a rendzavarást tanúsító – nem képviselő – jelenlévőket,

d) amennyiben a testületi ülésen olyan jellegű rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést az általa meghatározott időre félbeszakíthatja,

e) a polgármester saját jogkörében eljárva bármikor szünetet rendelhet el,

f) azt a képviselőt, aki az ülés rendjét folyamatosan zavarja, vagy aki a testület tekintélyét vagy valamely személyt kirívóan sértő kifejezést használ, vagy az általa használt sértő kifejezés súlyos rendzavaráshoz vezet, bármelyik képviselő-testületi tag kezdeményezésére a képviselő-testület ülésén, vagy a rendes ülést követő soron kívüli ülésen a megválasztott képviselők több mint felének szavazatával meghozott döntés alapján legfeljebb a helyi önkormányzati képviselő egy hónapra járó tiszteletdíjának megfelelő összegű pénzbírsággal sújtja, vagy egy havi tiszteletdíját megvonja.

Határozathozatal

10. § (1) A képviselő-testület határozatait általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(2) Az Mötv. rendelkezésein túlmenően a képviselő-testület az alábbi döntésekben rendel el minősített többséget:

a) Helyi népszavazás kiírása, önkormányzati jelképek, kitüntetések és elismerő címek meghatározása, használatuk szabályozása, díszpolgári cím adományozása.

b) Hitelfelvétel és önkormányzati ingatlanvagyon eladása kérdésében, ez utóbbi alól kivétel az építési és a vállalkozói telek.

c) Véleménynyilvánítás olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő.

(3) Ha a határozathozatal során döntés nem születik, a képviselő-testület tovább folytatja a vitát, ha az ezt követő szavazás sem vezetne eredményre, akkor a képviselő-testület ismételten bizottság elé utalhatja az ügyet, vagy felkérheti a polgármesteri hivatalt, illetve más szakértőt az ügy megvizsgálására, azzal, hogy a következő ülésre ennek figyelembevételével újból előterjeszthető a javaslat.

(4) A képviselő-testület határozatait külön-külön - naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal és a döntés idejének évszámával, valamint hónapjának és napjának megjelölésével kell ellátni.

A szavazás módja

11. § (1) A szavazás kézfelemeléssel történik. Titkos szavazást képviselő-testületi tag kezdeményezhet, továbbá személyi kérdésekben ez a jog megilleti a személyében érintettet is.

(2) A titkos szavazás lebonyolítása az Ügyrendi Bizottság feladata, mely borítékba helyezett szavazólappal és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról az Ügyrendi Bizottság külön jegyzőkönyvet készít. A titkos szavazás eredményét a testületi jegyzőkönyvben alakszerű határozatba kell foglalni.

(3) A titkos szavazás elrendelése kérdésében a testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül dönt.

(4) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét ABC sorrendben, és a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor szavaznak. A név szerinti szavazás eredményét a jegyző összesíti, majd kihirdeti.

Személyes érintettség

12. § (1) A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét a napirendi pont tárgyalása előtt.

(2) A személyesen érintett képviselő érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.

(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására a képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.

(4) Amennyiben a képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a képviselőtől 1 havi tiszteletdíját vonja el.

Kérdés, interpelláció

13. § (1) A képviselők az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás céljából kérdést intézhetnek az ülésre tanácskozási joggal meghívottakhoz.

(2)12 A képviselő-testület ülésén a képviselő a polgármestertől, az alpolgármestertől, az önkormányzati bizottságok elnökeitől és a jegyzőtől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat).

(3) A kérdést, az interpellációt a napirendek lezárását követően lehet előterjeszteni.

(4) Az interpellációra adott válaszról a képviselő-testület vita nélkül akkor határoz, ha a választ a kérdező nem fogadta el.

(5) Az interpellációra a címzett az ülésen akkor ad választ, ha felkészülés nélkül képes érdemi válaszadásra. Akkor köteles az ülésen választ adni, ha az interpelláció a címzetthez az ülés előtt legalább 2 munkanappal már megérkezett.

(6) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendel el abban az esetben, ha a címzett által adott választ a képviselő-testület nem fogadja el. A testület a vizsgálatot a tárgy szerint érintett bizottságra bízza. Az interpelláció érdemi vizsgálatába az interpelláló képviselőt is be kell vonni.

(7) A képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz is, hogy az interpellációra írásban adjanak választ. A válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek szükséges megküldeni és annak elfogadása tárgyában a következő ülés dönt.

Jegyzőkönyv

14. § (1) A képviselő-testület üléséről az Mötv-ben meghatározott tartalommal jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvhöz a jegyző mellékeli a meghívót, az írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeleteket, ha kérik, a képviselők írásban benyújtott hozzászólásait és a jelenléti ívet.

(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.

(3) A jegyző a jegyzőkönyveket a mellékletekkel együtt évente bekötteti, és gondoskodik a település honlapján hozzáférhető módon történő közzétételéről. A jegyzőkönyv és mellékletei a polgármesteri hivatalban az érdeklődők részéről megtekinthető. Ez alól kivétel a zárt ülések jegyzőkönyve. A zárt ülés jegyzőkönyvéből is biztosítani kell a külön törvény szerint közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét.

Lakossági fórum

15. § (1)13 A képviselő-testület minden évben testületi ülés keretében, legalább 1 alkalommal, előre meghirdetett közmeghallgatást tart. A közmeghallgatást a Polgármesteri Hivatal szervezi meg és teszi közzé.

(2)14 A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, egyes települési képviselőkhöz, polgármesterhez, alpolgármesterhez, jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.

(3)15 A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(4)16 A közmeghallgatáson előterjesztett közérdekű kérdéseket és javaslatokat a közmeghallgatáson, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban kell megválaszolni.

(5)17 A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek elkészítésére, tárolására és kezelésére a Képviselő-testület nyilvános üléseinek jegyzőkönyveire vonatkozó szabályozás az irányadó.

A képviselő-testület bizottságai

16. § (1) A képviselő-testület bizottságai - feladatkörükben - előkészítik a képviselő-testület döntéseit, ellenőrzik a döntések végrehajtását.

(2) A képviselő-testület az Mötv-ben kötelezően előírt Pénzügyi Bizottságon túlmenően Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(3) Pénzügyi Bizottság összetétele:

a) Elnök: 1 fő

b) Képviselő-testületi tagok közül választott bizottsági tag: 2 fő

c) Nem képviselő-testület tagjaiból választott bizottsági tag: 2 fő

(4) Ügyrendi Bizottság összetétele:

a) Elnök: 1 fő

b) Képviselő-testületi tagok közül választott bizottsági tag: 1 fő

c) Nem képviselő-testület tagjaiból választott bizottsági tag: 1 fő

(5) A bizottságok feladatköreit ezen szabályzat 2. melléklete tartalmazza.

A bizottság működése

17. § (1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke a polgármesteri hivatal útján gondoskodik.

(2) Amennyiben a bizottság által tárgyalt ügy más bizottság feladatkörét is érinti, úgy a bizottság elnöke összevont tárgyalást kezdeményezhet.

(3) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(4)18 A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert és a jegyzőt.

(5) A bizottság határozatképességére, határozathozatalára és a jegyzőkönyv készítésére a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Ideiglenes bizottság

18. § (1) A képviselő-testület feladatai eredményesebb ellátása érdekében, továbbá interpelláció kivizsgálására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Szervezetükre és működésükre az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(3) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(4) Amennyiben célszerűségi ok indokolja, hogy önkormányzati tisztségviselő, vagy köztisztviselő részt vegyen a feladatellátásában, akkor a képviselő-testület ideiglenes bizottság helyett „munkacsoport” létrehozása mellett dönthet, ahol a bizottság megalakításának és működésének Mötv. által megfogalmazott korlátai nem érvényesülnek.

Polgármester

19. § (1) Nagyszénás Nagyközség Önkormányzatánál a polgármester megbízatását főállásban tölti be.

(2) A polgármester külön fogadónapot nem tart, az állampolgárok ügyfélfogadási időben - ha hivatalában tartózkodik - bármikor közvetlenül fordulhatnak hozzá.

(3) A polgármester munkarendje megegyezik a mindenkori hivatali köztisztviselői munkarenddel. A polgármester szabadságának nyilvántartása a Polgármesteri Hivatal Titkárságán történik, a hivatal köztisztviselőinek szabadság-nyilvántartásával egy rendszerben. Alkalmazni kell a köztisztviselői szabadság-nyilvántartás rendjét.

Alpolgármester

20. § (1) Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata egy alpolgármestert választ, aki e tisztségét társadalmi megbízatásban tölti be.

(2) Az alpolgármester teljes jogkörrel helyettesíti az akadályoztatása miatt távol lévő polgármestert. Az alpolgármester önkormányzati döntést csak helyettesítő jogkörében hozhat.

(3) A képviselő-testület az Mötv. 41. § (4) bekekezdése értelmében az alpolgármester részére feladatokat nem határozhat meg, reá feladat-és hatáskört nem ruházhat át.

(4) Az alpolgármester részt vesz a képviselő-testület és a polgármester döntéseinek előkészítésében, segíti és koordinálja a bizottságok és a képviselők munkáját. E feladatait a polgármester irányításával látja el.

(5) Az alpolgármester meghívást kap minden bizottsági ülésre és a bizottsági elnökök eseti koordinációs tanácskozására. Amennyiben az alpolgármester a polgármester akadályoztatása miatt őt teljes jogkörrel helyettesíti, akkor a munkarendje megegyezik a polgármesteri munkarenddel.

A települési képviselő

21. § (1) A települési képviselő a Mötv-ben meghatározott feladatain túl köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, méltó magatartást tanúsítani, akadályoztatását lehetőség szerint előre bejelenteni.

(2) A képviselő-testület tagjai az általuk választott rendszerességgel és időpontokban fogadóórát tarthatnak. A fogadóóra időpontjáról a képviselő közleményt jelentet meg az önkormányzat lapjában, illetve az önkormányzat honlapján, egyben bejelenti a polgármesteri hivatalnak, amely biztosítja a szükséges helyiséget.

Jegyző

22. § (1) A jegyző az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatainak ellátása körében:

a) előkészíti a képviselő-testület ülése, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

b) ellátja a testületek, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet és a bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a Polgármesteri Hivatal munkájáról és az ügyintézésről,

d) haladéktalanul jelzi a képviselő-testületnek, ha az önkormányzat vagy annak szervei működése vagy döntése jogszabálysértő.

(2)19

(3)20

(4)21

(5)22 A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamban – a jegyzői feladatokat a titkárságvezető látja el.

Polgármesteri Hivatal

23. § Az SZMSZ 2. függeléke tartalmazza a Polgármesteri Hivatal működésének szabályairól, szervezeti felépítéséről, munkarendjéről, ügyfélfogadási rendjéről rendelkező Polgármesteri Hivatali szervezeti és működési szabályzatot.

Önkormányzati rendeletalkotás

24. § (1) A képviselő-testület önkormányzati rendeletet alkothat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtására.

(2) A rendeletalkotást kezdeményezheti:

a) polgármester, alpolgármester, települési képviselő, illetve,

b) képviselő-testület bizottsága,

c)23 jegyző.

(3) A hatályban lévő helyi rendeletekről külön nyilvántartás készül, melyet a jegyző vezet.

25. § (1)24 Az önkormányzati rendeletalkotás tervezetének előkészítése az ügyrendi bizottság és a jegyző feladata. A tervezet elkészítéséhez a képviselő-testület szakértőt kérhet fel, vagy ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az állampolgárok szélesebb körét érintő rendeletek tervezetét a különböző jogszabályokban előírt véleményeztetési eljárásokon túl, 8 napos véleményezési határidővel, meg kell küldeni a szabályozási területtel érintett helyi önszerveződő közösségek, termelői-gazdasági társulások, érdekképviseleti szervek részére. Az adott rendelettervezet véleményeztetéséről a polgármester dönt. Az így véleményeztetett rendelettervezetet a megküldött véleményekkel együtt kell a képviselő-testület elé terjeszteni.

(3) A képviselő-testület elé kerülő tervezetnek tartalmaznia kell az előkészítés során felmerült véleményeket és a rendelet indoklását.

(4) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti. A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(5) A rendelet kihirdetése a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történik.

(6) Az önkormányzati rendelet megjelölése tartalmazza a „Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének” megnevezést, évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal, arab számmal a rendelet számát, a megalkotás évszámát, ezt követően zárójelben a kihirdetés hónapját római számmal és napját arab számmal, továbbá az „önkormányzati rendelet” megjelölést és a rendelet címét.

(7) Az önkormányzati rendeletet hatályba lépését követően meg kell küldeni:

a) a képviselő-testület érintett tagjainak,

b) az érintett önkormányzati intézmények vezetőinek,

c) azon érintetteknek, akiknek munkája során a rendeletet alkalmaznia kell.

(8) A jegyző feladata az önkormányzati rendeletek hatályosságáról való gondoskodás.

Záró és értelmező rendelkezések

26. § Ezen rendelet alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a 30 naptári napot meghaladó mozgásképtelenséggel járó betegség, valamint a 30 naptári napot meghaladó település közigazgatási határán kívüli tartózkodás.

27. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendelete.

(3) A szabályzat mellékletei:

1. melléklet: Átruházott hatáskörök jegyzéke

2. melléklet: A bizottságok feladatkörének jegyzéke

3. melléklet: Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján vagyonnyilatkozat tételére kötelezett személyek

4. melléklet: Az önkormányzat alaptevékenységébe tartozó kormányzati funkciók felsorolása

(4) A szabályzat függelékét képezik:

1. függelék: Települési képviselők névsora.

2. függelék: A Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzata.

3. függelék: Társulásokkal kapcsolatos megállapodások.

4. függelék: A Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv alapító okirata.

5. függelék: A Polgármesteri Hivatalnál vagyon-nyilatkozattételi kötelezettséggel járó munkakörök felsorolása.

6. függelék: A Polgármesteri Hivatalnál képzettségi pótlékra jogosító munkakörök és képzettségek.

7.25 függelék: Nagyszénási Polgármesteri Hivatal Egyedi Iratkezelési Szabályzata

(5) A szabályzat bármely választópolgár részéről megtekinthető a polgármesteri hivatal jegyzői irodájában.

1. melléklet

Átruházott hatáskörök jegyzéke
Polgármesterre:
a) Dönt a rendkívüli települési támogatás, az első lakáshoz jutók támogatása, a babakelengye és a tanévkezdési támogatás megállapításáról.
b) Gondoskodik a köztemetésről.
c) Dönt a törvényben meghatározott feltételek hiányában, vagy a törvény megsértésével nyújtott szociális ellátás megszüntetéséről, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett összeg igénybevevőjét kötelezi az ellátás visszafizetésére. Indokolt esetben, méltányosságból a megtérítés összegét, a kamat összegét elengedheti, illetve csökkentheti.
d) Dönt a közterület-használat engedélyezésének ügyeiben.
e) Az önkormányzati tulajdonban és használatban lévő lakások tekintetében ellátja a bérbeadói feladatokat.
f) Az 5 millió forintot el nem érő beszerzés esetén értékeli és elbírálja az ajánlatokat.
g) Lefolytatja a településképi véleményezési eljárást.26

2. melléklet

A bizottságok feladatkörének jegyzéke
Pénzügyi Bizottság
(1) Közreműködik az Önkormányzat egy ciklusra szóló programjának kidolgozásában.
(2) Véleményezi az Önkormányzat éves költségvetési koncepcióját, a költségvetés tervezetét és a zárszámadást.
(3) Közreműködik az Önkormányzat éves költségvetésének végrehajtásában.
(4) Javaslatot tesz a képviselő-testület felé az önkormányzati vagyon hasznosítására.
(5) Az 5 millió forintot elérő és a nemzeti közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzés esetén értékeli és elbírálja az ajánlatokat.
(6) Javaslatot tesz a helyi adó megállapítására, eltörlésére, önkormányzati hitel felvételére, önkormányzati intézmény alapítására, önkormányzati társulás létrehozására,
(7) Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.
(8) Ellenőrzi az önkormányzat gazdálkodásával és vagyonkezelésével kapcsolatos képviselő-testületi döntések végrehajtását.
(9) Véleményezi a társadalmi szervezetek, alapítványok és közalapítványok pályázati kérelmeit és a támogatások felhasználásáról szóló beszámolót.
(10) Dönt a munkahelyteremtő támogatásról.
Ügyrendi Bizottság
(1) Közreműködik az Önkormányzat szervezeti és működési szabályainak kialakításában.
(2) Véleményezi egyes önkormányzati rendeletek tervezeteit, esetenként közreműködik azok kidolgozásában.
(3) Előzetesen állást foglal a képviselő-testület hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben.
(4) Lebonyolítja a testület ülésein a titkos szavazást.
(5) Kivizsgálja az összeférhetetlenség, a méltatlanság és a személyes érintettség megállapítására irányuló kezdeményezést, a vizsgálat eredményét a képviselő-testület elé terjeszti.
(6) Ellátja az Mötv. 39. § (3) bekezdésében meghatározott vagyonnyilatkozatok nyilvántartását és ellenőrzését, valamint kezeli a 2007. évi CLII. törvény alapján az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának 3. mellékletében felsorolt, vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek vagyonnyilatkozatait.
(7) Lefolytatja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárást.
(8) Engedélyezi a Nagyszénás címer használatát.
(9) Felügyeli és ellenőrzi az önkormányzat és intézményeinek a fiatalokkal kapcsolatos tevékenységét.
(10) Véleményezi a rendkívüli települési támogatás iránti kérelmeket.27

3. melléklet

Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján vagyonnyilatkozat tételére kötelezett személyek:

Nagyszénás Nagyközség jegyzője28

kétévente

Nagyszénási Kulturális Központ Nonprofit Kft. ügyvezetője

kétévente

Nagyszénási Kulturális Központ Nonprofit Kft. felügyelő bizottsági tagja

kétévente

Nagyszénási Önkormányzati Óvoda vezetője29

kétévente

Gondozási Központ Igazgatója

kétévente

Pénzügyi Bizottság nem képviselő tagjai

kétévente

1

A 4. § (1) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

2

A 4. § (3) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 4. § (6) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

4

Az 5. § (4) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 5. § (4) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

5

Az 5. § (4) bekezdés a) pontja a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (X. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

6

Az 5. § (7) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 6. § (3) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

8

A 7. § (1) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (X. 18.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

9

A 8. § (4) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

10

A 8. § (8) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 8. § (9) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

12

A 13. § (2) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

13

A 15. § (1) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 15. § (2) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

15

A 15. § (3) bekezdését a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.

16

A 15. § (4) bekezdését a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.

17

A 15. § (5) bekezdését a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.

18

A 17. § (4) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

19

A 22. § (2) bekezdését a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 11. §-a hatályon kívül helyezte.

20

A 22. § (3) bekezdését a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 11. §-a hatályon kívül helyezte.

21

A 22. § (4) bekezdését a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 11. §-a hatályon kívül helyezte.

22

A 22. § (5) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

23

A 24. § (2) bekezdés c) pontja a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

24

A 25. § (1) bekezdése a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

25

A 27. § (4) bekezdés 7. pontját a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2022. (VIII. 17.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdése iktatta be.

26

Az 1. melléklet cím szövege a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (X. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

27

A 2. melléklet cím szövege a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (X. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

28

A 3. mellékletben foglalt táblázat „Nagyszénás Nagyközség jegyzője” sora a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 10. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

29

A 3. mellékletben foglalt táblázat „Nagyszénási Önkormányzati Óvoda vezetője” sora a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (X. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

30

A 4. melléklet a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (VI. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 4. melléklet a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (X. 18.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdésével megállapított szöveg. A 4. melléklet a Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete 10. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.