Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 45/2020.(XI.27.) önkormányzati rendelete

Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete 45/2020. (XI.27.) önkormányzati rendelete a közterület használatának szabályozásáról szóló 47/2013. (XII.13.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 01. 01- 2021. 01. 01

Keszthely Város Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében eljárva – figyelemmel a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény rendelkezéseire  az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 1. pontjában rögzített felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.



1.§ A közterület használatának szabályozásáról szóló 47/2013. (XII.13.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Rendelet) 1.§ (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„1.§ (5) E rendelet szabályait a reklámhordozókra és egyéb információs kiegészítő berendezések elhelyezésére Keszthely Város Önkormányzata a településkép védelméről szóló 22/2017. (XII.14.) önkormányzati rendeletében (továbbiakban: településképi rendelet) foglaltak figyelembe vételével kell alkalmazni.”



2.§ A Rendelet 2. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„2.§ (3) A közterület rendeltetésétől eltérő használata (továbbiakban: közterület-használat) kérdésében Keszthely Város Önkormányzata önkormányzati hatósági hatáskörben hoz döntést, amely hatósági szerződés megkötése vagy hatósági határozat lehet.”



3.§ (1) A Rendelet III. fejezetének címe - A KÖZTERÜLET-HASZNÁLATI SZERZŐDÉS helyébe az alábbi cím lép: A KÖZTERÜLET-HASZNÁLATI HATÓSÁGI SZERZŐDÉS.

(2) A Rendelet 3. § - A közterület-használat iránti ajánlat – helyébe az alábbi 3. § - A közterület használat iránti kérelem - lép.

„3. § (1) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmet kizárólag a 2. melléklet szerinti formanyomtatványon, az abban felsorolt mellékletek csatolásával együtt lehet benyújtani. A formanyomtatványt elektronikus úton oly módon lehet benyújtani, hogy az aláírt formanyomtatványt és annak mellékleteit személyesen a polgármesteri hivatalban vagy az elektronikus levélhez csatolva küldik meg a formanyomtatványon megadott elektronikus levélcímre.

(2) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmet – a közfeladat ellátására vonatkozó, a közfeladat ellátásához szükséges mértékű közterület-használati hozzájárulás iránti kérelem kivételével – legkésőbb a tervezett használat megkezdése előtt 15 nappal kell benyújtani.

(3) A közterület-használati ügy elbírálása során figyelembe kell venni a városképi, városarculati, városimázs, városrendezési, városfejlesztési, városrehabilitációs, műemlékvédelmi, közlekedési, környezetvédelmi, természetvédelmi, zajvédelmi, közrendi, közbiztonsági, közegészségügyi, köztisztasági, gazdaságszervezési, gazdaságfejlesztési, szociális, kereskedelmi, turisztikai és vagyongazdálkodási, vagyonhasznosítási, valamint közérdekre, közcélra vonatkozó szempontokat, az adott közterület-használattal kapcsolatos korábbi tapasztalatokat, lakossági jelzéseket.”



4.§ (1) A Rendelet 4.§ (1) bekezdés e) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„4.§ (1) Közterület-használati szerződés és díjfizetés nélkül végezhető nem rendeltetésszerű közterület-használati tevékenységek:

  1. a tüzelőanyagok, (szervezett lim-lom akció) szilárd törmelék konténerek 72 órát meg nem haladó és a közlekedést nem zavaró tárolásához a közterületet használó felelősségére.”

(2) A Rendelet 4.§ (2) bekezdésében a „tulajdonosi hozzájárulással” szövegrész helyébe a „hatósági határozattal” szövegrész lép.

(3) A Rendelet 4.§ (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(3) Közterület-használati szerződés nélkül, polgármester által kiadott hatósági határozattal, díjfizetés mellett végezhető nem rendeltetésszerű közterület-használati tevékenységek:

  1. tüzelőanyagok, (szervezett lim-lom akció) szilárd törmelék konténerek 72 órát meghaladó, a közlekedést nem zavaró tárolása,
  2. építési munkával kapcsolatos állvány, építési terület, építőanyag, törmelék elhelyezése és 72 órát meghaladó, a közlekedést nem zavaró tárolása.”

(4) A Rendelet 4.§ (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(4) A (2)-(3) bekezdések szerinti közterület-használatra irányuló kérelmet a 2 melléklet szerinti formanyomtatványon a használó a tevékenység megkezdése előtt legalább 5 nappal köteles benyújtani.”


5.§ A Rendelet 5. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki.

„5.§ (3) Amennyiben a közterület-használatról szóló hatósági szerződés az önkormányzat általi aláírásáról szóló értesítés kézbesítését követő 15 napon belül a kérelmező aláírásának hiánya miatt nem jön létre, az eljárás okafogyottá válik, megszüntetésre kerül.”



6.§ A Rendelet 6.§-a - A közterület-használatról szerződés – helyébe az alábbi 6. § A közterület-használatról szóló hatósági szerződés lép.

„6.§ (1) A közterület-használatról szóló hatósági szerződés megkötése a jelen rendeletben foglaltak figyelembevételével a polgármester hatáskörébe tartozik.

(2) A közterület-használatról szóló hatósági szerződés kötelező tartalma:

  1. a jogosult nevét és lakóhelyének, vagy székhelyének, telephelyének címét;
  2. a közterület-használat célját és időtartamát, vagy azt a feltételt, amelynek bekövetkeztéig a hozzájárulás érvényes;
  3. a közterület-használat helyének, módjának, mértékének és egyéb feltételeinek pontos meghatározását;
  4. utalást arra, hogy a hozzájárulás csak a közreműködő szakhatóságok hozzájárulásában foglalt előírások megvalósítása esetén érvényes;
  5. a hozzájárulás megszűnése esetére az eredeti állapot kártalanítási igény nélküli helyreállításának kötelezettségét;
  6. közterület-használati díj fizetési kötelezettség esetén a díj mértékét és megfizetésének módját, egyéb esetben a díjmentesség tényét;
  7.   a jogosultnak a közterületen végzett tevékenységében közreműködők (így különösen alvállalkozók, bérlők, üzemeltetők) nevét, továbbá lakcímét vagy székhelyét;
  8. a közterület-használat jellegétől függően egyéb hatósági, szakhatósági előírásokról és kikötésekről szóló tájékoztatást, a városképi követelményeket, a környezetvédelmi, valamint a munka- és balesetvédelmi előírásokra történő utalást;
  9. a közterület-használat időtartama alatt a szükséges állagmegóvási, karbantartási és tisztántartási kötelezettség előírását;
  10. a közterület-használati hozzájárulás átengedésének tilalmát annak rögzítésével, hogy a közterület-használati hozzájárulás kizárólag a jogosult részére szól, azonban lehetősége van a közterület-használathoz közreműködőket igénybe venni, de a közterület-használat joga tovább nem ruházható;
  11. a jogosult kötelezettségét a közterület-használati hozzájárulásában szereplő bármely adatában történő változás 15 napon belüli bejelentésére;
  12. reklámhordozók és egyéb információs kiegészítő berendezések, megállítótábla elhelyezéséhez, fennmaradásához igényelt közterület-használat esetén a településképi bejelentési eljárás lefolytatása eredményeképp született megállapításokat;
  13. a közterület-használat egyéb feltételeit.

(3) Közterület-használati szerződés nem köthető:

  1. közúti űrszelvényen belüli területre, kivéve: építési munkák területe, sport-kulturális rendezvények és vásárok, valamint közúti jelzések láthatósága biztosítható és közútkezelői hozzájárulással rendelkezik., valamint járműforgalom elől elzárt közutak területére,
  2.  közúti szolgáltatást végző járművek elhelyezésére a város műemléki jelentőségű területein Balaton-parti zónában, lakótelepeken, kivéve: személyszállítási-szolgáltatás esetén.
  3. ha a közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmet hiányosan nyújtották be és a kérelmező az erre vonatkozó hiánypótlási felhívásnak sem tett eleget,
  4. azzal, aki az Önkormányzat tulajdonában lévő közterület jogellenes közterület-használata miatt vele szemben kiszabott közigazgatási bírságot nem fizette meg;
  5. annak, aki az Önkormányzat közterület-használati önkormányzati hatósági ügyében hozott végleges döntésben foglalt kötelezésnek nem tett eleget.
  6. azzal, akinek az Önkormányzattal szemben köztartozása, vagy polgárjogi megállapodásból eredő egyéb tartozása van, a tartozások kiegyenlítéséig.”



7.§ A Rendelet 8.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„8.§ (1) Közterület-használati díj megfizetésének szabályozása:

  1. Az 1 évre vagy azt meghaladó időtartamra kötött szerződés esetén a közterület-használati díj negyedéves részletekben fizetendő.
  2. A közterület-használati díj havi részletekben is fizethető, amennyiben a havi közterület-használati díj mértéke eléri, vagy meghaladja a 10.000,- Ft + ÁFA összeget.
  3. A szerződő felek a közterület-használati szerződés megkötésekor a közterület-használati díjnak az a.) és b.) pontban leírtaktól eltérő, nagyobb részletekben történő fizetésében is megállapodhatnak.
  4. A vendéglátó-ipari előkertek esetében a felek – kivéve a június 1-jétől augusztus 31-éig terjedő időszakot - a közterület-használati díjnak félhavi részletekben történő fizetésében is megállapodhatnak.
  5. Amennyiben az 1. számú melléklet szerinti díjszabás napi díjat állapít meg, a felek a közterület-használati díjnak az a.) és b.) pontban leírtaktól eltérő – a területhasználathoz igazodó – részletekben történő fizetésében is megállapodhatnak.

(1a) A használatba vevő köteles a közterület használatának megkezdését megelőzően az esedékes használati díjat a használatba adó költségvetési elszámolási számlájára befizetni. A közterület-használat megkezdésének elengedhetetlen feltétele a közterület-használati díj befizetése. A közterület használat díjának átutalásáról vagy befizetéséről szóló igazolást a használatba vevő köteles magánál tartani”



8.§ A Rendelet 11.§ (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„11. § (2) A polgármester egyedi esetekben – különösen helyi közérdekű célok érdekében végzett tevékenység esetén - közterület-használati díj fizetésének kötelezettsége alól kérelemre részben, vagy egészében felmentést adhat.”



9.§ (1) A Rendelet 12. § (1) g) pontjában az „Örökségvédelmi Osztály” szövegrész helyébe a „kormányhivatal” szövegrész lép.

(2) A Rendelet 12. § (3) a) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„12. § (3) a) A vendéglátó-ipari előkertek közterület-használata a településképi rendeletben foglaltak figyelembe vételével történhet.”

(3) A Rendelet 12. § (4) bekezdés c) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„A településképi rendeletben meghatározott reklámeszközöket, valamint a megállító táblát a jelen rendelet alapján végezhető tevékenységekre igénybe vett – arra közterület-használati szerződést kötött – közterületen kívül kell elhelyezni és ezen eszközökről a közterület-használati szerződés külön rendelkezik.”

(4) A Rendelet 12. § (4) bekezdése az alábbi d) ponttal egészül ki.

„12.§ (4) d) A településképi rendeletben településképi bejelentéshez kötött kérelmek esetén közterület-használati hozzájárulás kizárólag a településképi rendeletben meghatározottak szerinti területeken, az ott meghatározottak szerinti forma elhelyezéséhez, fennmaradásához adható.”

(5) A Rendelet 12. § (4) bekezdése az alábbi e) ponttal egészül ki.

„12. § (4) e) A d) pontban meghatározott közterület-használatra vonatkozó kérelem esetén a szükséges településképi bejelentési eljárás lefolytatására hivatalból kerül sor. A közterület-használati szerződés tartalmazza a településképi eljárás eredményeképp született megállapításokat, vagy annak rögzítését, hogy településképi bejelentési eljárás lefolytatására nem volt szükség.”



10.§ A Rendelet 18. §- a helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„18.§ (1) A közterület-használati szerződés megszűnik:

  1. a hozzájárulásban meghatározott idő elteltével;
  2. a hozzájárulásban meghatározott feltétel bekövetkeztével;
  3. a hozzájárulásban foglaltak, vagy a közterület-használattal kapcsolatos tevékenységekre vonatkozó jogszabályok megsértése miatti felmondással;
  4. a közterületen folytatott tevékenységre jogosító okirat érvénye megszűnik, vagy a jogosult a tevékenység folytatására való jogosultságát egyébként elveszti;
  5. a jogosult halálával vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetén annak jogutód nélküli megszűnésével;
  6. a jogosult írásban bejelenti az Önkormányzatnak, hogy a közterület használatával - érdekkörében felmerült méltányolható okból - felhagy.
  7. Ha a közterület-használat zenei rendezvényekkel együtt, illetve azokkal összekapcsolódva történik, és a rendezvény zajszintje a környezetvédelemről szóló 18/1997. (VI.12.) önkormányzati rendeletében meghatározott zajkibocsátási határérték szintjét meghaladja, a használatba adó a közterült-használati szerződést azonnal felmondhatja.

(2) A közterület-használati szerződés megszűnése esetén külön döntés nélkül a jogosult által már befizetett használati díj időarányos részét vissza kell fizetni a jogosult részére, amennyiben a szerződés megszűnése a kérelmezőnek nem felróható.”




11.§ A Rendelet 20. §- a helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„20. § (1) Jogellenesen használja a közterületet az, aki a rendelet előírásait megszegve közterület-használati szerződés vagy határozat nélkül, illetve a megállapított közterület-használati díj megfizetése nélkül, vagy a meglévő közterület-használati hozzájárulásától eltérő módon (így különösen a hozzájárulásban rögzített céltól vagy tevékenységtől eltérő más tevékenység kifejtésére, vagy a hozzájárulásban meghatározott mértéket meghaladó területen) használja a közterületet. A jogellenes közterület-használó a közterület-használat ellenőrzésére jogosult szerv vagy személy felszólítására köteles a használatot haladéktalanul megszüntetni és a közterület eredeti állapotát saját költségén, bármiféle kártérítési, kártalanítási vagy egyéb igény nélkül azonnal helyreállítani.

(2) A jogellenes közterület-használó köteles a jogellenes közterület-használatának céljára, időtartamára, helyére, módjára és mértékére tekintettel a megállapított közterület-használati díjat megfizetni.

(3) Az Önkormányzat az eredeti állapotot az erre irányuló felhívás mellőzésével azonnal helyreállíthatja, ha az

a) élet- és balesetveszély, jelentős anyagi kár, a közrend, közbiztonság, a közterület rendje, rendeltetésszerű használata súlyos sérelmének elhárítása érdekében, vagy

b) jelentős közérdekből

egyébként indokolt. Az eredeti állapot helyreállításának költségeit ebben az esetben is a jogosulatlan közterület-használó köteles viselni.”



12.§ A Rendelet az alábbi - Közigazgatási szankciók című - 20/A. §-sal egészül ki:

„20/A. § (1) Aki a rendeletben előírt kötelezettségeket elmulasztva a közterületet közterület-használati hozzájárulás nélkül, illetve a megállapított közterület-használati díj megfizetése nélkül, vagy meglévő közterület-használati hozzájárulásától eltérő módon használja, közigazgatási szabályszegést követ el és vele szemben - ha cselekménye egyébként más jogszabályban meghatározott jogsértést nem valósít meg - közigazgatási bírság szabható ki a (2)-(5) bekezdésben foglaltak szerint.

(2) A kiszabható közigazgatási bírság mértéke természetes személyek esetén legfeljebb kétszázezer forint, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek esetében pedig legfeljebb kétmillió forint lehet.

(3) A közterület-felügyelő a közterület használatának ellenőrzése során az (4) bekezdésben meghatározott mértékű helyszíni bírságot szabhat ki, ha a helyszíni intézkedés alkalmával annak törvényi feltételei fennállnak.

(4) A kiszabható helyszíni bírság mértéke természetes személyek esetén legfeljebb ötvenezer forint, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek esetében pedig legfeljebb ötszázezer forint lehet.

(5) Ha az ügyfél a jogsértést nem ismeri el, a közterület-felügyelő a rendelkezésre álló és megfelelően rögzített adatok jegyzőkönyvvel való megküldésével tájékoztatja a Polgármesteri Hivatalt az (1) bekezdés szerinti jogsértés megtörténtéről.”



13.§ A Rendelet az alábbi - Adatkezelés című - 20/B. §-sal egészül ki:

„20/B. § Az Önkormányzat a hatósági eljárás lefolytatása során tudomására jutott személyes adatokat az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szabályai szerint kezeli, valamint a közútkezelői, rendészeti feladatokat ellátó szervezetek számára a feladatukat meghatározó külön jogszabályok szerinti ellenőrző vagy engedélyező feladataik ellátása érdekében továbbítja.”




14.§ (1) A Rendelet 1. melléklete helyébe jelen rendelet 1. melléklete lép.

(2)A Rendelet jelen rendelet 2. mellékletét képező 2. melléklettel egészül ki.


15.§ Záró rendelkezések

(1) E rendelet a 2021. január 1. napján lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Keszthely Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2014. (X.22.) önkormányzati rendelete 2. melléklete VII. Egyéb ügyekben o.) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

VII.

….

o.) a közterület használatának szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet alapján megköti a közterület-használatra vonatkozó szerződéseket, és gyakorolja a rendeletben meghatározott egyéb hatásköröket,”

(3) Hatályát veszti a Rendelet 7. § (2) c) pont „valamint a Mély u., Napfény sor és Keringő u. területe” szövegrész.

(4) Hatályát veszti a Rendelet 8. § (2) bekezdése, a Rendelet 17. §-a, a Rendelet 19. § (4)-(5) bekezdése.

(5) Jelen rendelet hatályba lépésének napját követő napon hatályát veszti.




Nagy Bálint

Dr. Gábor Hajnalka

polgármester

jegyző