Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2012(IV.24.) önkormányzati rendelete
Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2012. (IV.24.) önkormányzati rendelete Nagyberény Község Önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról
Hatályos: 2020. 10. 01Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2012(IV.24.) önkormányzati rendelete
Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2012. (IV.24.) önkormányzati rendelete Nagyberény Község Önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról
2020-10-01-tól
Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete
7/2012. (IV.24.) önkormányzati rendelete
Nagyberény Község Önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról
- Egységes szerkezetben -
Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény ( továbbiakban: Vagyontörvény ) 18. § (1) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján Nagyberény Község Önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya kiterjed Nagyberény Község az Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában lévő, illetve tulajdonába kerülő minden ingatlan és ingó vagyonra, továbbá bármely vagyoni értékkel rendelkező jogosultságra, amelyet jogszabály vagyoni értékű jogként nevesít, a pénzügyi eszközökre és társasági részesedésekre (továbbiakban: vagyon).
(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a külön rendelettel szabályozott költségvetési pénzeszközökre.
Az Önkormányzat vagyona
2. §
(1) Az Önkormányzat vagyona törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll. A törzsvagyon az Önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon külön része. A törzsvagyon körébe tartozó vagyon forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes.
(2) Forgalomképtelen a törzsvagyon azon része, amely közvetlenül a kötelező önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását szolgálja és amelyet a Vagyontörvény kizárólagos önkormányzati tulajdonnak minősít. Az Önkormányzat vagyonából nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű vagyonelemet nem jelöl meg.
(3) A (2) bekezdés alapján az Önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyonát e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
3. §.
(1) Korlátozottan forgalomképes törzsvagyontárgyak:
- közművek
- az önkormányzati költségvetési szervek használatában lévő ingatlan vagyon
- az önkormányzat által alapított gazdasági társaságnak átadott vagyon
- a közüzemi tevékenységet ellátó társaságban lévő önkormányzati részesedés
- műemlékek
- a köztemető
- sportpálya és sportcélú létesítmény
- mindazon vagyon, amelyet, melyet törvény, vagy a Képviselő-testület rendeletével annak nyilvánít.
(2) Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes törzsvagyonát a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
4. §.
(1) Üzleti vagyon – ha jogszabály másként nem rendelkezik – mindazon vagyontárgy, amely
nem tartozik a törzsvagyon körébe, különösen:
- lakások,
- beépítetlen ingatlanok
- nem lakás céljára szolgáló helységek
- mezőgazdasági ingatlanok
(2) Az Önkormányzat üzleti vagyonát a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
A vagyon nyilvántartása
5. §.
(1) A vagyon kimutatás az Önkormányzat tulajdonában a költségvetési év zárónapján meglévő – az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 91. §. (2) bekezdés c.) pontjában meghatározott - vagyon állapot szerinti kimutatás, melynek célja az önkormányzati vagyontárgyak értékben és mennyiségben történő számbavétele. A vagyonkimutatást az éves költségvetési beszámolóhoz csatolva kell bemutatni a Képviselő-testületnek. A vagyonkimutatásban szerepeltetni kell az önkormányzati vagyon terheit is.
(2) A vagyonkimutatás alapját képező nyilvántartások létrehozásáról, a vagyonkimutatás összeállításáról, közzétételéről a polgármester gondoskodik.
(3) A vagyonnyilvántartásban nyilvántartott ingatlanokban bekövetkezett változások folyamatos vezetéséért, az adatok hitelességéért a jegyző felelős.
Forgalomképtelen törzsvagyon
6. §
(1) Forgalomképtelen vagyontárgyat elidegeníteni nem lehet, az arra kötött szerződés érvénytelen. Az érvénytelenségre bárki határidő nélkül hivatkozhat.
(2) A forgalomképtelen vagyontárgy nem terhelhető meg, nem lehet követelés biztosítéka, tartozás fedezete.
(3) A közterületek használatáról helyi rendelet rendelkezik.
Vagyongazdálkodás irányelvei
7. §.
(1) A vagyongazdálkodás célja és alapvető feladata az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai eredményes ellátásának elősegítése.
(2) A vagyongazdálkodás során a vagyontárgyak hasznosítása nem veszélyeztetheti az Önkormányzat kötelező feladatainak ellátását.
(3) E rendelet alkalmazásában vagyonnal való rendelkezésnek minősül a vagyontárgyon fennálló jog vagy kötelezettség megváltoztatása, megszűntetése.
(4) A tulajdonosi jogok gyakorlója gondoskodik a vagyontárgyak hasznosítására irányuló megállapodások, szerződések megkötéséről, valamint a tulajdonosi pozícióból eredő jognyilatkozatok megadásáról.
A rendelkezési jog gyakorlása különösen a bérleti szerződések, továbbá használati jogra vonatkozó megállapodások, valamint a telekrendezési eljárás végrehajtását szolgáló megállapodások megkötését foglalja magába.
(5) A vagyonnal való rendelkezésre vonatkozó szabályokat a vagyont érintő megállapodások módosítása (kiegészítése), megszűntetése és felmondása esetén is alkalmazni kell.
Vagyonkezelés
8. §.
(1) A vagyonkezelés mindazon tevékenységek összessége, melyek célja az ingatlannak (ingónak) a rajta, vele vagy benne végzendő feladatok rendeltetésének alkalmas állapotának megóvása, korszerűsítése, átalakítása, az ingatlan természetesállapotának megőrzése, gondozása, művelése vagy átalakítása, valamint e rendeletben foglalt nyilvántartási és adatszolgáltatási feladatok ellátása.
(2) Az ingatlankezelés – függetlenül az ingatlan nyilvántartási megjelölésétől, elnevezésétől, elhelyezkedésétől – kiterjed az ingatlan határain elül valamennyi természetben is meghatározható ismert alkotóelemére ( föld, nyílt vizek, növényzet, burkolat, felszíni és felszín alatti műtárgyak, épületekre, építményekre ), valamint az ingatlan határain kívül jogszabály által előírt feladatok elvégzésére.
9. §.
(1) Vagyonkezelési feladatot látnak, láthatnak el:
- Nagyberényi Polgármesteri Hivatal
- költségvetési szervek (intézmények)
- önkormányzati kizárólagos vagy résztulajdonú gazdasági társaságok a kezelésükben
lévő önkormányzati vagyon vonatkozásában.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott vagyonkezelők a feladataikat a velük kötött szerződés, illetve alapító okirat, alapszabály alapján és ezen rendeletben foglalt alapelvek figyelembe vételével kötelesek ellátni.
10. §.
(1) A vagyonkezelő jogai – ha jogszabály vagy szerződés másként nem rendelkezik:
- a birtoklás joga, a birtokvédelem
- használat és hasznok szedésének joga
- a vagyon birtoklásának vagy hasznai szedésének jogát más részére átengedje, amennyiben azt jogszabály, vagy szerződéses kikötés nem tiltja
- a vagyontárgy üzemeltetése.
(2) A vagyonkezelő kötelezettségei különösen:
- a vagyontárgy őrzése a felelős őrzés szabályai szerint
- a karbantartás
- felújítás, átalakítás (a tulajdonossal kötött megállapodás alapján)
- üzemeltetés és az azzal kapcsolatos költségek viselése
- gondoskodni a kezelésében lévő önkormányzati vagyon nyilvántartásáról, leltározásáról, állományváltozásainak átvezetéséről és a tulajdonos felé történő elszámolásról
- a kezelésében lévő, de nem birtokolt vagyon rendeltetésszerű használatának ellenőrzése.
(3) A vagyonkezelő a kezelésében lévő ingatlanvagyon állapotában, értékében bekövetkező változásról a vagyonkataszter vezetésével megbízott szervezeti egysége vezetőjét - jogszabályban előírt bizonylatokkal, dokumentumokkal- haladéktalanul köteles tájékoztatni.
(4) A vagyonkezelési feladatok ellátásával kapcsolatos mindennemű felelősség kizárólag a vagyonkezelő felelős vezetőjét terheli.
11. §.
(1) A vagyon kezelésbe adni, illetve onnan kivonni kizárólag a tulajdonosi jogok gyakorlója jogosult. A vagyonkezelő mindaddig köteles az ingatlant kezelni amíg azt a kezeléséből ki nem vonták és birtokba nem vették. A kezelésből kivont vagyon birtokba adását a vagyonkezelő nem tagadhatja meg, feltételhez nem kötheti.
(2) Ha a kezelésbe adott ingatlan a kezelő alapfeladatainak ellátásához nem szükséges a vagyonkezelő felelős vezetője köteles azt haladéktalanul írásban a polgármesternek
(3) A volt vagyonkezelő kezelői jogának megszűnésekor, a birtokbaadás előtt köteles:
- rendezni az ingatlanra fennálló közterheket és az üzemeltetéssel kapcsolatos kifizetéseket, teljesítéseket
- el kell végeznie a megkezdett, de még be nem fejezett kezelői feladatokat, a folyamatban lévő beruházások kivételével
- vagyonleltárt kell készítenie
- az ingatlant – egyéb megállapodás hiányában – ki kell üríteni és rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotba kell hozni.
(4) A birtokba adási és vételi eljárás során jegyzőkönyvet kell felvenni, melyet 15 napon belül meg kell küldeni a vagyonkataszter vezetésével megbízott szervezeti egysége vezetőjének.
Az önkormányzati vagyon hasznosítása
12. §.
(1) Önkormányzati vagyont hasznosítani, hasznosításának jogát átengedni törvényben, illetve a (2)-(5) bekezdésben foglalt kivétellel csak versenyeztetés (pályáztatás, licitálás) útján, összességében s legelőnyösebb ajánlattevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet. A pályáztatásnak főszabályként nyilvánosnak.
(2) Amennyiben a hasznosítani kívánt önkormányzati vagyon bruttó értéke az egymillió forint értékhatárt nem haladja meg hasznosítani, hasznosításának jogát átengedni a képviselő-testület egyedi döntése alapján is lehet.
(3) Az önkormányzati tulajdonú beépítetlen ingatlanok, lakások és helyiségek bérbeadása, bérleti díjának meghatározása kizárólag a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. A bérleti szerződés aláírására a polgármester jogosult.
(4) Mezőgazdasági ingatlan haszonbérbe adása csak határozott időre történhet, éves díját a föld minőségét (AK érték) figyelembe véve a Képviselő-testület határozza meg. A haszonbérbeadásnál a mindenkori hatályos jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni. A haszonbérleti szerződés aláírására a polgármester jogosult.
(5) Nem kell pályázati, licitálási felhívást kiírni abban az esetben, ha a hasznosítás államháztartási körbe tartozó szervezet, illetve jogszabályban előírt állami, önkormányzati feladatot ellátó gazdálkodó szervezet javára történik.
Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának átruházása
13. §.
(1) A Képviselő-testület ingatlan vagyon elidegenítéséről, cseréjéről eseteként határoz. Független ingatlanforgalmi értékbecslő általötmillió forint összeget meghaladó összegre becsült ingatlant értékesíteni kizárólag versenytárgyalás útján a legjobb ajánlatot tevő részére lehet.
(2) Ingó vagyon értékesítésekor versenytárgyalás tartása egymillió forintot meghaladó forgalmiérték esetén kötelező. A forgalmi érték megállapításánál független értékbecslő által készített szakvéleményt kell figyelembe venni.
(3) Az (1) - (2) bekezdés alkalmazása során nem sérülhetnek a jogszabályban előírt elővásárlási jogok.
Vagyonhasznosítás és tulajdonjog átruházás szabályai
14. §.
(1) Az Önkormányzat vagyonát érintő kérdésekben a polgármester által elkészített előterjesztés alapján kizárólag a Képviselő-testület dönt.
(2) Versenyeztetési eljárás esetén az értékesítendő vagyont a helyben szokásos módon kell meghirdetni. Helyben szokásos módnak minősül a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint az Önkormányzat honlapján történő meghirdetés
(3) A hirdetésnek tartalmaznia kell legalább a vagyontárgy megnevezését, lényeges adatait, az árat, az ár megfizetésének ütemezését, a pályázat benyújtásának határidejét, pályázat eredményének közzétételi időpontját, annak közlését, hogy több érvényes pályázat esetén licittárgyalásra kerül sor és ez esetben a licittárgyalás helyét és időpontját.
(4) Az első hirdetésnél a hirdetményi ár nem lehet kevesebb:
- ingatlan esetében a független ingatlanforgalmi értékbecslő által meghatározott
forgalmi értéknél
- ingóság esetén, a független értékbecslő által megállapított forgalmi érték.
(5) Amennyiben határidőn belül nem érkezik érvényes pályázat, a hirdetést az (1) bekezdés szerinti tartalommal meg kell ismételni. Ha a második hirdetés is eredménytelen a Képviselő-testület az első hirdetési árhoz képest 5 %-al alacsonyabb összegű új értékesítési árat is meghatározhat. Több azonos árajánlatúpályázat esetén licittárgyalást kell tartani.
15. §.
(1) A licittárgyalás az Önkormányzat által megbízott köztisztviselő folytatja le, melyre az érintetteken kívül a települési képviselők is jogosultak részt venni.
(2) A licittárgyalást a legmagasabb összegű ajánlatot tevő pályázó nyeri, akivel a polgármester 8 napon belül a polgármester szerződést megköti. Amennyiben a fenti határidőn belül a nyertes pályázó a szerződést nem köti meg és akadályoztatását a mulasztástól számított 8 napon belül hitelt érdemlően nem igazolja, a szerződés megkötésére a soron következő legmagasabb ajánlat-tévővel kell megkötni.
(3) Önkormányzati tulajdonú lakás értékesítésére külön jogszabály rendelkezése az irányadó.
16. §.
(1) A polgármester rendelkezik a nem törzsvagyon körébe tartozó 100.000.-Ftegyedi forgalmi értékhatár alatti önkormányzati ingó vagyon szerzéséről, elidegenítéséről, bérbeadásáról, használatba adásáról és gazdasági társaságba történő beviteléről, melyről a soron következő Képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni a testületnek.
(2) A Képviselő-testület rendelkezik a nem törzsvagyon körébe tartozó ingatlan vagyonról, valamint a 100.000.-Ft vagy a feletti egyedi forgalmi értékű önkormányzati ingó vagyon szerzéséről, elidegenítéséről, bérbeadásáról, használatba adásáról és gazdasági társaságba történő beviteléről.
Önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházása, hasznosítása
17. §. [1]
(1) [2] Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni, nemzeti vagyon tulajdonjogát ingyenesen átvenni az nemzeti vagyonról szóló törvényben és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben megfogalmazott feltételek szerint lehet, csak közfeladat ellátása céljából, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben, amelyről, ha e rendelet eltérően nem rendelkezik, a Képviselő-testület dönt minősített többséggel.
(2) [3] Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházása, hasznosítása nem lehet ellentétes hazai és közösségi jogszabály előírásaival, a gazdasági versenyt nem torzíthatja, vagy annak torzításával nem fenyegethet, az Európai Unió tagállamai közötti kereskedelmet nem befolyásolhatja.
(3) [4] Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően önkormányzati ingóság tulajdonjogának ingyenes átruházásáról
a) a nettó 1 millió Ft forgalmi értékhatárt el nem érő ingóság esetén a Polgármester;
b) a nettó 1 millió Ft forgalmi értékhatárt elérő, vagy azt meghaladó ingóság esetén a Képviselő-testület dönt.
A felajánlott vagyon elfogadása
18. §.
(1) Öröklés, valamint vagyonról az Önkormányzat javára történő lemondás esetén a vagyon elfogadásáról, annak átvételéről kizárólag a Képviselő-testület dönt.
(2) Az előterjesztést a polgármester köteles elkészíteni, melynek során köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni amennyiben a vagyon nem per-, teher- és igénymentes.
(3) Ha a vagyonról önkormányzati költségvetési szerv javára mondanak le a 200.000.-Ft-t meghaladó ingó és - értékhatárra tekintet nélkül - ingatlan vagyon esetében az költségvetési szerv vezetőjének elfogadó nyilatkozatához csak a Képviselő-testület hozzájárulása szükséges.
(4) A költségvetési szerv vezetője írásban köteles a polgármestert tájékoztatni a felajánlott vagyonról, aki a (2) bekezdésben meghatározottak szerint köteles eljárni.
Az önkormányzati követelés elengedése
19. §.
(1) Önkormányzatot megillető követelésről részben vagy egészben az alábbi esetekben lehet lemondani:
- csődegyezségi megállapodásban
- felszámolási eljárásban, ha a felszámoló írásban nyilatkozata szerint a követelés várhatóan nem térül meg
- bírói egyezség keretében
- a követelés érvényesítése, behajtása bizonyítottan a követelés összegét meghaladó költségekkel jár
- bizonyított, hogy a követeléssel érintett szervet, személyt nem lehet elérni vagy fellelni
- jogszabályok által megfogalmazott közérdekű cél érdekében, ha a lemondás a közérdekű cél megvalósulását szolgálja.
(2) Az önkormányzat követeléseiről - mint az önkormányzati vagyon részéről- való lemondás jogát:
a) a Képviselő-testület gyakorolja az adósok, vevők és egyéb követelések vonatkozásában,
amennyiben az érintett követelés eléri a 100.000.- Ft összeghatárt,
b) a polgármester gyakorolja
ba) az adósok, vevők és egyéb követelések vonatkozásában, amennyiben az érintett
követelés nem éri el az a) pontban meghatározott értékhatárt,
bb) a munkavállalókkal szembeni követelésekről való lemondás jogát értékhatár nélkül.
(3) A követelésekről való lemondás esetében figyelembe kell venni az államháztartásról szóló2011. évi CXCV. törvény 97. § (3) bekezdésében meghatározott, a kis összegű követelésértékhatárát el nem érő követelések behajtására vonatkozó rendelkezést.
Az üzleti titokra vonatkozó rendelkezések
20. §.
(1) A Képviselő-testület a pályázat útján történő vagyonhasznosításról szóló döntésein alapuló ajánlati kiírások, licittárgyalási vagy pályázati dokumentációk tartalmát a Polgármesteri Hivatal köteles titkosan kezelni, ilyen iratokba a pályázati hirdetmény megjelenéséig betekintést nem engedélyezhet. A hirdetmény megjelenését követően dokumentáció csak a hirdetményben közölt feltételek szerint adható át.
(2) A pályázat útján történő vagyonhasznosításoknál a pályázat elbírálási szempontjai nem hozható kívülállók tudomására a pályázati hirdetmény közzétételéig.
(3) Önkormányzati ingatlanszerzés esetén a kötendő jogügylet feltételei a szerződés megkötéséről szóló döntés meghozataláig nem hozhatók nyilvánosságra.
(4) Ha az Önkormányzat olyan szerződési ajánlat címzettje, melyben az ajánlattevő fél kiköti, hogy ajánlatát a szerződéskötésig titkosan kell kezelni, ajánlata tartalma kívülálló tudomására nem hozható.
(5) A Képviselő-testület vagyonával történő rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor az Ötv. rendelkezése alapján zárt ülést rendelhet el.
Záró rendelkezések
21. §.
(1) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Rendelkezései nem érintik a hatályba lépése előtt megkötött jogügyletek (szerződések) érvényességét.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 5/2001. (V.26.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
Tóth András Károly sk. Dr. Dudás Katalin sk.
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésének napja: 2012. április 24.
Dr. Dudás Katalin sk.
jegyző
Módosította a 8/2020. (IX.30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos:2020. október 1-től.
Módosította a 8/2020. (IX.30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos:2020. október 1-től.
Módosította a 8/2020. (IX.30.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos:2020. október 1-től.
Módosította a 8/2020. (IX.30.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos:2020. október 1-től.