Kunfehértó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2019. (X. 18.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2021. 10. 01- 2022. 05. 31Kunfehértó Község Képviselő-testületének 12/2019 (X.18..) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Kunfehértó Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezetet
Általános rendelkezések
1.Az önkormányzat és jelképei
1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Kunfehértó Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 6413 Kunfehértó, Szabadság tér 8.
2. § Az önkormányzat címerét, zászlóját, azok leírását az 1. melléklet tartalmazza.
3. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.
4. § Az önkormányzat hivatalos lapja: Kunfehértói Kalauz
Az önkormányzat működésének szabályai
2. Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
5. § Az önkormányzat önként vállalt feladatai :
a) Idegenforgalom szervezése,
b)Tófürdő üzemeltetése.
6. § Az önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik e közösségekkel. Ennek érdekében az önszerveződő közösségek képviselőinek tanácskozási jogot biztosít a Képviselő-testület és bizottsága ülésein.
3. A Képviselő-testület működése
7. § (1) A Képviselő-testület választáskori létszáma 7 fő.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 4 fő jelen van.
(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 7 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
4. A Képviselő-testület üléseinek száma
8. § A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
9. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján dolgozik. A következő évi munkatervet jóváhagyásra legkésőbb a decemberi ülésre kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
(2) A munkatervet a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) az ülések időpontját,
b) adott ülésen tárgyalandó témákat,
c) az előterjesztő megnevezését,
10. § A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:
a) a települési képviselők egynegyedének, a Képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének az indítványára, valamint
b) azokban az esetekben, mikor az ülés összehívására a munkatervben meghatározott rendes üléseken kívül egyéb okokból szükség van.
5. A Képviselő-testületi ülések összehívása
11. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A polgármester távolléte, akadályoztatása, a polgármesteri tisztség betöltetlensége esetén az alpolgármester gondoskodik a Képviselő-testület összehívásáról és az ülés vezetéséről.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi és Idegenforgalmi Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testület ülését.
(4) A Képviselő-testület ülését főszabályként az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
(5) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a Képviselő-testület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.
12. § A Képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.
13. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli üléseit az ülés összehívására jogosult személy akkor hívja össze, ha a 10. § -ban foglalt feltételek fennállnak.
(2) Az összehívás szükségességét az összehívásra jogosult személy a 10. § b) pontja esetében saját maga dönti el.
(3) A Képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés megtartásáról.
14. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) Képviselő-testület ülésének összehívóját
b) az ülés időpontját,
c) az ülés helyét,
d) a tervezett napirendeket előadókkal,
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt legalább 5 nappal előbb elektronikus formában ki kell küldeni.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
15. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
(2) Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására: telefonon keresztül történő szóbeli meghívással, egyéb szóbeli meghívással. A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását. A szóbeli meghívásnak legalább az ülés előtt 6 órával kell megtörténnie.
16. § (1) A Képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
a) a jegyzőt,
b) a bizottság nem képviselő tagját,
(3) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog a meghívottak közül:
a) az önkormányzat intézményeinek vezetőjét,
b) akit egy-egy napirendi pontra korlátozva hívtak meg.
(4) A Képviselő-testület tevékenységi körében tanácskozási jogot biztosít a
17. § A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az önkormányzat hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján tájékoztatni kell.
6. A Képviselő-testület ülésének vezetése
18. § A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:
19. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A Képviselő-testület egyedi döntéssel - egyszerű szótöbbséggel - hozzászólási jogot adhat a Képviselő-testület ülésén megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél a zárt ülés rendelhető el. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a Képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
20. § (1) Amennyiben a képviselő a Képviselő-testület döntéshozatala során személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja ellene az Ügyrendi és Idegenforgalmi Bizottság eljárást kezdeményez.
(2) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(3) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A Képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról. A Képviselő-testület az érintett képviselőt figyelmeztetésben részesítheti.
7. A vita és a döntéshozatal módja
21. § (1) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.
(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
22. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek, elmondhatják véleményüket (hozzászólások).
(2) A képviselők, meghívottak hozzászólásának időtartama max. 5 perc. Az érintetteknek 2 perc áll rendelkezésre a viszont reagálásra. A bizottsági elnököket további 2 perc illeti meg.
(3) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.
23. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.
24. § A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
25. § Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
26. § (1) Minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének a szavazata (legalább 4 képviselő) szükséges. Amennyiben a döntés minősített többségi szavazatot igényel, az azzal kapcsolatos részdöntések is minősített többségi szavazattal hozhatók meg.
(2) Minősített többségi szavazat szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) meghatározottakon túl:
27. § (1) A Képviselő-testület általában a döntéseit nyílt szavazással, (igen, nem szavazattal, illetve tartózkodással) kézfelemeléssel hozza.
(2) A Képviselő-testület a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványára név szerinti szavazást rendelhet el.
(3) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
28. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott döntések esetén. A titkos szavazásról minősített többségű döntés szükséges. Azt kezdeményezheti bármely képviselő.
(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi és Idegenforgalmi Bizottság gondoskodik.
(3) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
29. § A 20-28. § -ban foglaltak a bizottságokra is vonatkoznak.
8. Az ülés rendje fenntartásának szabályai
30. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
(2) A rend fenntartása kapcsán figyelmeztetheti a hozzászólót, hogy eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.
(3) Ismételt figyelmeztetést követően a szót megvonhatja.
(4) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok rendzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén az érintettet az ülésterem elhagyására szólíthatja fel.
9. Kérdés, interpelláció
31. § (1) A képviselők az ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottságok elnökeitől, valamint a jegyzőtől - az önkormányzat feladatkörébe tartozó témában - felvilágosítást kérhetnek, kérdést tehetnek fel.
(2) Felvilágosítás kérésnek az a kérdés-, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
(3) A felvilágosítás kérésre, kérdésre csak abban az esetben kell az ülésen választ adni, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 30 napon belül írásban kell válaszolni.
32. § (1) Az interpelláció: az önkormányzat és szervei feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben probléma felvetése, intézkedés kezdeményezése.
(2) A képviselők rendes, munkaterv szerinti ülésén tárgyalt napirendekhez írásban a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez interpellációt terjeszthetnek elő.
(3) Az ülésen előterjesztett interpellációra elsősorban az ülésen szóban, de legkésőbb 30 napon belül kell írásban érdemi választ adni. Az írásos választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(4) Az interpellációra adott szóbeli, vagy írásbeli válasz elfogadásáról a soron következő rendes, munkaterv szerinti ülésen az interpelláló nyilatkozik, amennyiben nem fogadja el a választ a Képviselő-testület dönt.
(5) Ha az interpellációra adott választ a Képviselő-testület nem fogadja el, a polgármester saját hatáskörében mérlegeli, hogy szükség van-e az interpelláció további vizsgálatára. Amennyiben szükségesnek tartja a vizsgálatot, úgy az interpellációt további vizsgálat céljából kiadja, az ügy tárgya szerint illetékes bizottságnak.
(6) A vizsgálat eredményéről a bizottság elnöke a Képviselő-testület soron következő rendes, munkaterv szerinti ülésén ad tájékoztatást.
10. Előterjesztés
33. § (1) Előterjesztésnek minősül a Képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet, határozat-tervezet.
(2) A Képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt elektronikus formában meg kell küldeni az érintetteknek.
(3) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadta. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
(4) Előterjesztés nélkül napirend nem tárgyalható. Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható a rendeletalkotással összefüggő napirend.
34. § (1) Előterjesztést benyújthat:
a) polgármester
b) képviselő
c) bizottság
d) bizottság elnöke
e) jegyző.
(2) Az előterjesztések tartalmi elemei:
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott Képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
c) a téma ismertetése,
d) a jogszabályi háttér bemutatása,
e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
f) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
g) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
i) határozati javaslat, illetve határozati javaslatok.
35. § (1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.
(2) A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag elektronikus megküldéséről.
(3) Az írásos előterjesztés oldalterjedelmét indokolt esetben a polgármester maximum 20 gépelt oldalra korlátozhatja.
11. Határozati javaslat
36. § (1) A határozati javaslat az írásos előterjesztésben, illetve a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.
(2) A határozati javaslat részei:
12. A Képviselő-testület döntései
37. § A Képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
a) a napirend meghatározásáról,
b) az ügyrendi kérdésekről,
c) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a kérdésre adott válasz elfogadásáról.
38. § A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
39. § (1) A Képviselő-testület határozatait naptári év elejétől folyamatos, növekvő egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal időpontját.
(2) A határozatok jelölése a következő formában történik:
40. § (1) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
(2) A határozat-nyilvántartás formái:
a) határozatok nyilvántartása sorszám szerint,
b) határozat-kivonatok sorszám szerint növekvő sorrendben,
c) határozatok betűrendes nyilvántartása,
d) határozatok határidő nyilvántartása.
41. § (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Rendelet alkotását a képviselő, a tárgy szerint illetékes bizottság és a jegyző írásban kezdeményezheti a polgármesternél.
(3) A Képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.
(4) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(5) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell kihirdetni. Az önkormányzati rendelet helyben szokásos kihirdetési módja Kunfehértói Polgármesteri Hivatal (6413 Kunfehértó, Szabadság tér 8.) hirdetőtáblájára történő kifüggesztés. A kihirdetés időpontjának a hirdetőtáblán történő kifüggesztés napját kell tekinteni.
42. § (1) A Képviselő-testület rendeleteit naptári év elejétől folyamatos, növekvő egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját.
13. A jegyzőkönyv
43. § (1) Az írásos jegyzőkönyvnek az Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmaznia kell:
a) az ülésen végig, illetőleg annak egyes napirendi pontjainál, tanácskozási joggal jelenlévők nevét,
b) napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a szóban előterjesztett határozati javaslatokat, döntésenként a szavazás, - név szerinti szavazás esetén annak részletes eredményét,
c) az elhangzott bejelentéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat,
d) a képviselő kérésére, írásos külön véleményét,
e) az elhangzott bejelentések lényegét.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a) a meghívót,
b) a jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket,
d) ülésen elfogadott rendeleteket
Szervezeti szabályok
14. A települési képviselő
44. § A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit. Részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. Minden települési képviselőnek azonosak a jogai és kötelességei. A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.
45. § A települési képviselő jogai különösen:
a) a Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet
b) a települési képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni; illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben;
c) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a települési képviselőt meg kell hívni;
d) kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek - a Képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését;
e) megbízás alapján képviselheti a Képviselő-testületet;
f) a Képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést;
g) közérdekű ügyben kezdeményezheti a Képviselő-testület hivatalának intézkedését, amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni.
46. § A települési képviselő kötelessége:
a) köteles részt venni a Képviselő-testület munkájában;
b) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a Képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről;
c) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni;
d) a képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a Képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni;
e) a tudomására jutott állami-, szolgálati-, üzleti-, valamint magántitok megőrzése.
f) vagyonnyilatkozatot tenni.
15. A Képviselő-testület bizottságai
47. § A Képviselő-testület állandó bizottságai:
1. Ügyrendi és Idegenforgalmi Bizottság (5 fő)
2. Pénzügyi és Községfejlesztési Bizottság (5 fő)
48. § (1) Ügyrendi és Idegenforgalmi Bizottság fő feladatai:
a) részt vesz az SZMSZ és egyéb rendelet kidolgozásában, hatályosulásuk vizsgálatában, javaslatot tesz azok módosítására, hatályon kívül helyezésére;
b) közreműködik a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásoknál a szavazás lebonyolításában;
c) előzetesen véleményezi a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó összeférhetetlenségi ügyeket;
d) javaslatot tesz a polgármester jutalmazására, egyéb személyi jellegű kifizetés engedélyezésére;
e) megvizsgálja a polgármester és a képviselők által benyújtott vagyonnyilatkozatokat, gondoskodik e nyilatkozatok nyilvántartásáról,
f) véleményezi a működési körébe tartozó testületi előterjesztéseket, tisztségviselői döntéseket, intézkedéseket,
g) eljár a személyes érintettség bejelentését elmulasztó képviselővel szemben,
h) közreműködik a titkos szavazás lebonyolításában,
i) gondoskodik a polgármester szabadságának nyilvántartásáról,
j)1 eljár összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyekben,
k)2 dönt a vendéglátó üzletek éjszakai nyitvatartás rendjéről szóló 9/2021. (IX.29.) önkormányzati rendeletben a bizottságra ruházott állandó éjszakai nyitvatartási engedély kiadásáról."
(2) Pénzügyi és Községfejlesztési Bizottság fő feladatai:
a) véleményezi a Képviselő-testület középtávú gazdasági ciklus programját, éves költségvetését, zárszámadási beszámolóit;
b) véleményezi az Önkormányzat gazdálkodását, településfejlesztését érintő pályázatokat;
c) folyamatosan figyelemmel kíséri a Kunfehértói Polgármesteri Hivatal és az intézmények gazdálkodását;
d) részt vehet a hivatal által lebonyolított vagyon megállapító leltározásban.
16. A képviselők vagyonnyilatkozata
49. § A polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos részletes szabályokat jelen rendelet 3. melléklete tartalmazza.
17. A bizottságok működésének általános szabályai
50. § A bizottságba indokolt beválasztani a feladatköre szerinti területen szolgáltatást nyújtó jelentősebb szervezet képviselőjét, társadalmi szervezet küldöttjét, a szolgáltatást igénybevevő más választópolgárt.
51. § A Képviselő-testület döntési jogot adhat bizottságainak és a bizottság döntését felülvizsgálhatja, önkormányzati rendeletben hatósági hatáskört állapíthat meg bizottságának.
52. § A bizottság feladata, hogy:
a) feladatkörében előkészítse a Képviselő-testület döntéseit, szervezze és ellenőrizze a döntések végrehajtását;
b) feladatkörében ellenőrizze a Képviselő-testület hivatalának a Képviselő-testület döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját. Ha a bizottság a hivatal tevékenységében a Képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti.
53. § (1) A bizottság szükség szerint ülésezik.
(2) A bizottsági üléseket az elnök hívja össze. A meghívás írásban, vagy elektronikus úton történhet. A meghívóhoz mellékelni kell az írásbeli előterjesztéseket. A meghívókat olyan időpontban kell kiküldeni, hogy azt az érintettek az ülés előtt legalább 3 nappal kézhez ill. elektronikus postafiókjukra érkezően megkapják.
(3) Az üléseket az elnök vezeti.
(4) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
54. §3 A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. Ennek elmaradása esetén a képviselők esetében követendő eljárást kell alkalmazni.
55. § A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság ülés vezetője és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni az illetékes kormányhivatalnak.
18. A polgármester
56. § (1) A polgármester főállású tisztségviselő.
(2) A Képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.
57. § (1) A polgármester Mötv-ben meghatározott feladatain túl:
a) kapcsolatot tart az üdülőtulajdonosokkal, érdekvédelmi szervezetükkel,
b)az elektromos és papíralapú médián keresztül népszerűsíti a települést, indokolt esetben helyreigazítást kér.
(2) A polgármester hosszabb szabadságát előzetesen a Képviselő-testületnek jelenti be. Rövidebb idejű (1-2 nap) szabadságáról az Ügyrendi és Idegenforgalmi Bizottság Elnökét és az alpolgármestert értesíti. A szabadság nyilvántartásáról a bizottság elnöke a hivatalon keresztül gondoskodik.
19. Alpolgármester
58. § (1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára a munkájának segítésére és a polgármester helyettesítésére, tagjai sorából 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester irányításával, annak távollétében, vagy akadályoztatása esetén a polgármesterrel egyeztetve látja el.
20. Jegyző
59. § (1) A jegyző ellátja az Mötv.-ben, valamint ágazati jogszabályokban számára meghatározott önkormányzati és államigazgatási feladatokat.
(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Kunfehértói Polgármesteri Hivatal munkaügyi ügyintézői feladatokat ellátó köztisztviselője látja el.
21. Képviselő testület hivatala
60. § (1) A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre az önkormányzat működésével, a polgármester, jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására, személyi és tárgyi feltételeit éves költségvetésében biztosítja.
(2) A hivatal hivatalos elnevezése: Kunfehértói Polgármesteri Hivatal
(3) A Kunfehértói Polgármesteri Hivatal a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati ügyeket készíti elő, az önkormányzati döntéseket hajtja végre és végzi a képviselő-testület, valamint a bizottságok működésével kapcsolatos adminisztratív feladatokat.
(4) A Kunfehértói Polgármesteri Hivatalt a polgármester irányítása mellett a jegyző vezeti.
(5) A Kunfehértói Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának tervezetét a jegyző javaslata alapján a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé jóváhagyás végett.
Közmeghallgatás és lakossági kapcsolattartás
22. A lakossággal való kapcsolati formák, lakossági fórumok,
a közmeghallgatás
61. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett - általános - közmeghallgatást tart.
62. § A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről legalább 8 nappal a közmeghallgatás előtt az önkormányzat honlapján és hirdető tábláján a lakosságot tájékoztatni kell.
63. § A közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek fel. A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatáson elhangzott és azonnal meg nem válaszolt közérdekű kérdés, kezdeményezés, javaslat megvizsgálását követően a polgármester 15 napon belül írásban tájékoztatja annak feltevőjét.
64. § (1) A polgármester, az alpolgármester a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítése céljából lakossági fórumot tarthatnak.
(2) A képviselők fórumot tarthatnak a választók részére.
65. § A Képviselő-testület évente egy alkalommal falugyűlés tart, amely a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálja.
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
23. Az önkormányzati gazdálkodás
66. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről, a költségvetés végrehajtásáról - a vonatkozó jogszabályok alapján - rendeletet alkot.
67. § A Képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására külön rendeletet alkot.
68. § Az önkormányzat gazdálkodását a jegyző által készített, a polgármester által jóváhagyott pénzügyi-gazdálkodási szabályzatok alapján végzi.
Helyi népszavazás
24.Helyi népszavazás
69. § A helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok száma a település választópolgárainak 25%-a.
Záró rendelkezések
70. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Kunfehértó Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2016. (VII.19.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet a …/2019. (X….) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a …/2019 (X….) önkormányzati rendelethez
1. dönt rendkívüli települési támogatásról,
2. gyógyszertámogatásról
3. lakásfenntartási támogatásról,
4. köztemetésről,
5. rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapításáról,
6. étkezési térítési díj hozzájárulás megállapításáról,
7. közüzemi ivóvízhálózat létesítésével kapcsolatos hozzájárulás részletfizetésének engedélyezése
8. dönt üzleti ingóvagyon értékesítéséről 100.000,- forint értékhatárig,
9. dönt önkormányzat követeléséről történő lemondásról 99.999,- forint összeghatárig
10. dönt a munkavállalókkal szembeni különféle követelések lemondásáról értékhatár nélkül
11. dönt 500.000,- forint piaci értéket el nem érő vagyon, illetve térítés nélkül kapott vagy felajánlatott vagyon elfogadásáról
12. jogosult az önkormányzat nevében pályázatot benyújtani abban az esetben, ha az önkormányzati önerőt nem igényel és az elnyert támogatás a későbbiekben működési többletköltséget nem eredményez,
13. az önkormányzat jogi képviseletének biztosításáról gondoskodik,
14. jogosult megkötni a biztosítási szerződéseket,
15. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben meghatározott önkormányzati hatáskörbe tartozó közútkezelői feladatok, kivéve: forgalmi rend kialakítása és felülvizsgálata
16. jogosult az önkormányzati tűzvédelmi, munkavédelmi és biztonságtechnikai szerződések megkötésére,
3. melléklet a …../2019.(X…..) önkormányzati rendelethez
I.
1. Az Mötv, 39. § (1), valamint 72. § (4) bekezdésében foglaltak értelmében a polgármester, valamint az önkormányzati képviselő (a továbbiakban együtt: képviselő) a megválasztásától, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül köteles az Mötv 2. mellékletében meghatározott tartalmú vagyonnyilatkozat megtételére.
2. A képviselő saját vagyonnyilatkozatához köteles csatolni a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének az Mötv. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatát is.
3. A képviselő - az Mötv 39. § (2) bekezdése alapján - a vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén - annak benyújtásáig - képviselői jogait nem gyakorolhatja, tiszteletdíjat, természetbeni juttatást, költségtérítést nem kaphat.
4. A vagyonnyilatkozatot az Ügyrendi és Idegenforgalmi Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) tartja nyilván és ellenőrzi. Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozata - az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével – közérdekből nyilvános. Az önkormányzati képviselő és hozzátartozója tárgyévben tett vagyonnyilatkozatának benyújtását követően, az előző évre vonatkozó vagyonnyilatkozatukat a vagyonnyilatkozat-vizsgáló bizottság a képviselőnek visszaadja. Az önkormányzati képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a vagyonnyilatkozat-vizsgáló bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából.
II.
1. A képviselői vagyonnyilatkozatokkal összefüggő feladatokat az Ügyrendi és Idegenforgalmi Bizottság látja el. Ebből következően a vagyonnyilatkozatok őrzéséért felelős is e bizottság.
2. A vagyonnyilatkozat-tételére kötelezett képviselő a „Tájékoztatás vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről" nyomtatvány átvételétől számított 5 napon belül az „Igénylő nyilatkozat" kitöltésével nyilatkozik arról, hány fő részére igényel az Mötv. alapján „Vagyon-, jövedelem- és gazdasági érdekeltségi nyilatkozat helyi önkormányzati képviselő, polgármester, alpolgármester, valamint a vele közös háztartásban élő házas-, vagy élettársa és gyermeke számára"(a továbbiakban: vagyonnyilatkozat) nyomtatványt. (1-2. melléklet)
3. A Bizottság 3 napon belül a képviselő rendelkezésére bocsátja az igényelt számú vagyonnyilatkozatot.
4. A képviselő a saját vagyonnyilatkozatát nyitott, a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat lezárt borítékban adja át előre egyeztetett időpontban a Bizottság elnökének és a technikai feladatok ellátásával megbízott hivatali dolgozónak. Az átvételről a bizottság elnöke átvételi elismervényt ad. A borítékra rávezeti a vagyonnyilatkozat-tételére kötelezett képviselő, vagy hozzátartozó nevét és nyilvántartási sorszámát. Az átvétellel összefüggésben a Bizottságnak további feladata nincs. Az átvételről a Bizottság elnöke a Bizottságot soron következő ülésén tájékoztatja.
III.
1. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése. Az Mötv. 39. § (4) bekezdése alapján a képviselői vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Bizottságnál bárki kezdeményezheti.
2. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Abban az esetben, ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem határozza meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság a kezdeményezőt hiánypótlásra hívja fel. Amennyiben a kezdeményező a hiánypótlásnak tíz napon belül nem tesz eleget, a Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést. Azonos módon jár el a Bizottság abban az esetben, ha megállapítja a kezdeményezésről, hogy az nyilvánvalóan alaptalan.
3. Ugyanazon képviselő esetében a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás megismétlésének csak abban az esetben van helye, amennyiben az eljárásra irányuló kezdeményezés új tényállást (konkrét adatot) tartalmaz. Új tényállás nélkül a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos megismételt eljárásra irányuló kezdeményezést a Bizottság eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
4. A képviselő vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatok - az azonosító adatok kivételével - nyilvánosak, azt bárki megtekintheti, míg a képviselő hozzátartozójának vagyonnyilatkozata nem nyilvános, abba csak a Bizottság tagjai tekinthetnek be ellenőrzés céljából.
5. A Bizottság eljárására a Képviselő-testület zárt ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
6. Abban az esetben, ha a képviselővel szemben vagyoni helyzetére vonatkozóan bejelentés érkezik, a Bizottság a bejelentést követő 5 napon belül írásban tájékoztatja a képviselőt - a bejelentés és „Az ellenőrzési eljárással kapcsolatos adatlap" megküldésével - a bejelentés tartalmáról. (5. melléklet)
7. A képviselő a Bizottság írásbeli felhívására köteles haladéktalanul írásban bejelenteni a saját, valamint hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat, az abban szereplő tényállításokat bizonyító okiratokat.
8. Az azonosító adatokat csak a Bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő 8 napon belül a nyilvántartásból törölni kell.
9. A Bizottság a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás eredményéről írásban tájékoztatást ad a Képviselő-testület soron következő ülésén.
10. A Bizottság vagyonnyilatkozattal kapcsolatos technikai tevékenységét a Kunfehértó Község Polgármesteri Hivatal munkaügyi ügyintézői feladatokat ellátó köztisztviselő (továbbiakban: ügyintéző) végzi.
11. A vagyonnyilatkozatba történő betekintést a „Betekintési nyilvántartás”-ban dokumentálni kell. (6. melléklet)
12. Abban az esetben, ha a vagyonnyilatkozat-tételére kötelezett képviselő írásban bejelenti a Bizottsághoz, hogy házas- vagy élettársa, gyermeke a közös háztartásból kikerült, a Bizottság az általa kezelt hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat haladéktalanul visszaadja a képviselőnek és a nyilvántartásból törli.
13. A képviselő megbízatásának megszűnését követő 30 napon belül a Bizottság a vagyonnyilatkozat-tételére kötelezett képviselő részére a saját és a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat visszaadja. A képviselő az átvétel tényét aláírásával igazolja.
14. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos egyéb iratokat az iratkezelési szabályzatban megjelölt időpontig kell megőrizni.
IV.
1. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel kapcsolatban adatvédelmet igénylő iratok az alábbiak:
a) a képviselő tájékoztatása a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségéről,
b) a képviselő igénylő nyilatkozata (a vele közös háztartásban élő házas, vagy élettárs és gyermekei részére történő vagyonnyilatkozat igényléséről),
c) a képviselői vagyonnyilatkozat,
d) a hozzátartozói vagyonnyilatkozat,
e) igazolás a vagyonnyilatkozat átvételéről,
f) betekintési nyilvántartás,
g) az ellenőrzési eljárással kapcsolatos adatlap.
2. A képviselői vagyonnyilatkozattal kapcsolatos iratok kezelése
a) vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítésével kapcsolatban keletkezett összes iratot az egyéb iratoktól elkülönítetten, biztonsági zárral ellátott szekrényben az ügyintéző irodájában egységesen kell kezelni,
b) a szekrény kulcsával az ügyintéző rendelkezhet,
c) a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos iratokat külön iktatószámra kell iktatni.
3. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel kapcsolatban keletkezett iratokat kezelők személyi felelőssége
a) A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos adatok védelméért, az adatkezelés jogszerűségéért a Bizottság elnöke felelős.
b) A vagyonnyilatkozat-tételi eljárásban keletkezett iratokkal összefüggő dokumentumokat kezelők felelőssége:
- A Bizottság elnöke felelős a vagyonnyilatkozattal összefüggő adatok védelmére és kezelésére vonatkozó jogszabályok, valamint e szabályzatban rögzített előírások megtartásáért, illetve e követelmények teljesítésének ellenőrzéséért.
- A Polgármesteri Hivatal ügyintézője felelős azért, hogy a kezelt egyéb iratok (adatok) kezelése megfeleljen a Szervezeti és Működési Szabályzatban és e Szabályzatban foglaltaknak.
- A képviselő felelős azért, hogy az általa bejelentett adatok hitelesek, pontosak, teljesek és aktuálisak legyenek, továbbá felelős azért, hogy a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos nyomtatványok a hozzátartozóhoz eljussanak, illetve a kitöltött nyomtatványok a Bizottság részére átadásra kerüljenek.
V.
1. A betekintési jog gyakorlását a Bizottság biztosítja az alábbiak szerint:
a) az állampolgár írásban jelzi a Bizottság elnökének, mely képviselő(k) vagyonnyilatkozatába kíván betekinteni,
b) a Bizottság elnöke az állampolgárral egyeztetett időpontban - az elnök, vagy az el- nök által megbízott bizottsági tag jelenlétében - 5 napon belül biztosítja a képviselői vagyonnyilatkozat(ok)ba történő betekintést,
c) a betekintésről az érintett képviselő(ke)t utólag értesíteni kell.
2. A betekintési lapon fel kell tüntetni:
- a betekintő nevét,
- a betekintés időpontját (év, hó, nap)
- a betekintő aláírását, esetleges megjegyzését.
VI.
1. Tájékoztatási vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről (polgármester részére),
2. Tájékoztatási vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről (képviselő részére),
3. Igénylő nyilatkozat,
4. Igazolás vagyonnyilatkozat átvételéről,
5. Ellenőrzési eljárással kapcsolatos adatlap
6. Betekintési nyilvántartás,
1. melléklet a Szabályzathoz
Készült: 2 pld
2. melléklet a Szabályzathoz
Készült: 2 pld
3. melléklet a Szabályzathoz
házas- /élettárs
vagyonnyilatkozatokat kezelő bizottság elnöke
4. melléklet a Szabályzathoz
5. melléklet a Szabályzathoz
1. A nyilatkozatot adó 4:
a) helyi önkormányzati képviselő, polgármester, alpolgármester5 (a továbbiakban együtt:
képviselő)
b) a képviselővel közös háztartásban élő házas- vagy élettárs (a továbbiakban: házas-
/élettárs)
c) a képviselővel közös háztartásban élő gyermek (a továbbiakban: gyermek)
2. A képviselő neve:
Szül. helye: ideje:
Anyja neve:
Állandó lakásának címe:
Egyéb azonosító adatai:
3. A házas-/élettárs neve:
Szül. helye: ideje:
Anyja neve:
Állandó lakásának címe:
Egyéb azonosító adatai:
4. A gyermek neve:
Szül. helye: ideje:
Anyja neve:
Állandó lakásának címe:
Egyéb azonosító adatai:
6. melléklet a Szabályzathoz
KI |
MIKOR |
MEGJEGYZÉS |
---|---|---|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
|
(név) |
(dátum) |
A 48. § (1) bekezdés j) pontja a Kunfehértó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 48. § (1) bekezdés k) pontját a Kunfehértó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
Az 54. §-a a Kunfehértó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja szerint módosított szöveg.
Csak a saját személyére vonatkozó adatokat töltse ki
A megfelelő szövet aláhúzandó