Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2019.(XI.29.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 11. 30- 2020. 04. 01Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2019.(XI.29.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2019-11-30-tól 2020-04-01-ig
Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában továbbá Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2015.(XI.30.) önkormányzati rendelet 3. mellékletében biztosított véleményezési jogkörben eljáró Pénzügyi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. Alapvető rendelkezések
1.§
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tompa Város Önkormányzat
Polgármesteri Hivatal megnevezése: Tompai Polgármesteri Hivatal.
(2) Székhelye: Tompa, Szabadság tér 3.
(3) Az önkormányzat jelképei: címer, zászló, pecsét
Az önkormányzati jelképek leírását és azok használatának rendjét külön rendelet tartalmazza.
(4) A Képviselő-testület által létrehozott alapítvány: Városunkért Alapítvány
(5) Tompa Város Napja: július 1.
(6) Tompa Város hivatalos honlapja: www.tompa.hu
(7) Az önkormányzat hivatalos lapja: Tompai Élet.
(8) A város nemzetközi kapcsolatai:
Romániában Gyergyóújfalu községgel
Szerbiában Kelebija községgel
2.§
(1) Az önkormányzat által alapított kitüntetések:
a) Tompa Városért díj,
b) Tompa Városért emlékérem és oklevél
c) Tompa Város Közoktatásáért Díj
d) Tompa Város Közművelődéséért Díj
e) Tompa Város Egészségügyi és Szociális Ellátásáért Díj
f) Tompa Város Közszolgálatáért Díj
2. A képviselő-testület feladat- és hatásköre
3. §
(1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek felsorolását az 5. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.
(4) A képviselő-testület által a pénzügyi bizottság feladatait és átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.
II. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI
2. A MŰKÖDÉS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
4. §
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
(2) A Képviselő-testületi ülések típusai:
a) alakuló ülés,
b) munkaterv szerinti ülés,
c) rendkívüli ülés.
(3) A Képviselő-testület ülése nyilvános. Az ülés időpontját és a napirendet is tartalmazó meghívónak a www.tompa.hu honlapon, valamint a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő közzétételével kell tájékoztatni a nyilvánosságot.
(4) Ahol a jogszabály helyben szokásos közzétételt határoz meg, ennek módja alatt a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján és a www.tompa.hu internetes portálon történő közzététel értendő.
3. ALAKULÓ ÜLÉS
5. §
(1) A Képviselő- testület az alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a megválasztott polgármester hívja össze és vezeti.
(3) Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke beszámol a választások eredményéről, a képviselők és a polgármester az ülésen esküt tesznek. A polgármester ismerteti a programját, előterjesztése alapján a képviselő-testület megválasztja a bizottságait és bizottságok tagjait, az alpolgármestert, dönt illetményükről, tiszteletdíjukról.
(4) A polgármester javaslatára titkos szavazással a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére – alpolgármestert választ.
4. MUNKATERV SZERINTI ÜLÉS, MUNKATERV
6. §
(1) A Képviselő-testület munkaterv alapján, de évente legalább 6 ülést, és egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A Képviselő-testület ülései – eltérő jelzés hiányában – a hónap utolsó csütörtök reggelén 8.00 órakor kezdődnek, helye: Polgármesteri Hivatal tanácskozóterem, a közmeghallgatás tartása esetén a Tompai Művelődési Ház.
(3) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv előkészítése a jegyző feladata, előterjesztése a polgármester feladata. A munkatervet legkésőbb a decemberi testületi ülésre kell előterjeszteni.
(4) A munkaterv készítéséhez javaslatot tehet:
a) képviselők,
b) bizottság tagjai,
c) önkormányzati fenntartású intézmények vezetői,
(5) A munkaterv tartalmazza:
a) ülések tervezett időpontját,
b) a napirendek címét,
c) előadók nevét és beosztását,
(6) A képviselő-testület munkatervét a jegyző helyben szokásos módon közzéteszi.
5. RENDKÍVÜLI ÜLÉS
7.§
(1) A polgármester a - Képviselő-testület munkatervétől eltérően - sürgős, halasztást nem tűrő esetekben rendkívüli testületi ülést hívhat össze telefonon vagy e-mailen keresztül.
(2) Rendkívüli ülésre szóló meghívót, előterjesztéseket, döntési javaslatokat legalább az ülés tartását megelőző 24 órával előbb kell kézbesíteni illetve közzétenni, de legkésőbb a rendkívüli ülésen az érintett napirendi pont tárgyalásának megkezdése előtt kell ismertetni vagy átadni.
(3) Rendkívüli ülés napirendjére csak olyan tárgysorozat vehető fel, amely annak összehívását indokolttá tette, vagy indokolttá tenné.
6. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÖSSZEHÍVÁSA, MEGHÍVÓJA
8.§.
(1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze.
(2) A polgármester akadályoztatása estén az ülést az alpolgármester hívja.
A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(3) Az ülés meghívóját, a napirendek írásos előterjesztését, A döntési javaslatokat papíralapon vagy elektronikus úton kell - az érintettek kérésének megfelelően – megküldeni az ülés előtt legalább 3 nappal. A meghívót a polgármester írja alá.
(4) A meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét,
b) kezdési időpontját,
c) javasolt napirendeket,
d) napirendek előterjesztőit.
(5) A meghívóhoz mellékelni kell:
a) az előterjesztéseket,
b) döntési javaslatokat.
7. MEGHÍVOTTAK
9. §
(1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) képviselő-testület tagjait,
b) képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagjait a bizottság hatáskörét érintő napirendi pont tárgyában
c) jegyzőt,
d) aljegyzőt,
e) napirendi pont tárgyában érintett önkormányzati fenntartású költségvetési szerv vezetőjét,
f) napirendi pont tárgyában érintett kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagy önkormányzat részvételével működő gazdasági társaság vezető tisztségviselőjét,
g) napirendi pont tárgyában érintett polgármesteri hivatal ügyintézőjét,
h) napirendi pont tárgya szerint érintett személyt, szervezet vezetőjét,
i) Bács-Kiskun Megye 05.sz. országgyűlési egyéni választókerület országgyűlési képviselőjét,
j) Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kiskunhalasi Járási Hivatalának hivatalvezetőjét.
(2) A Képviselő-testület és a Pénzügyi Bizottság ülésein tevékenységéhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg az alább felsorolt önszerveződő közösségek, civil szervezetek képviselőit:
a) Kék Szivárvány Egyesület,
b) Tompai Nagycsaládosok Egyesülete,
c) Tompai Polgárőr Egyesület,
d) Tompai Sportegyesület,
e) „Városunkért Alapítvány” és a „Gyermekeinkért Ifjúsági Alapítvány” kuratóriumának elnöke.
(3) Az (1) bekezdés a)-d) pontokban megjelölt személyek esetében a meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. Az (1) bekezdés e)-h) pontjaiban, a (2) bekezdésben megjelöltek esetében a meghívóhoz a tevékenységi körüket vagy személyüket érintő előterjesztéseket kell mellékelni, az (1) bekezdés i) és j) pontjaiban megjelöltek részére kizárólag a meghívót kell megküldeni elektronikus levélként.
8. AZ ÜLÉSEK NYILVÁNOSSÁGA
10. §
(1) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.
(3) A polgármester az ülésen megjelenő polgároknak a napirenden szereplő ügyben hozzászólási lehetőséget ad, amennyiben a polgár írásban, szándékát és annak rövid tatalmát a polgármesternek az ülés megkezdéséig jelezte.
(4) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46.§ (2) a) pontjában meghatározott esetekben.
(5) A képviselő-testület zárt ülés tart, az Mötv. 46.§ (2) b) pontjában meghatározott esetekben az érintett írásban benyújtott kérelmére.
(6) A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el az Mötv.46.§ (2) c) pontjában meghatározott esetekben, minősített többséggel.
(7) A zárt ülésen az Mötv. 46.§(3) bekezdésben meghatározott személyek vehetnek részt.
(8) A közérdekű és a közérdekből nyilvános adat megismerhetőségét nem lehet megtagadni zárt ülés tartása esetén sem.
9. HATÁROZATKÉPESSÉG
11.§
(1) A polgármester az ülés megnyitása előtt – a jegyző közreműködésével – megvizsgálja a Képviselő-testület határozatképességét, és kihirdeti az arra vonatkozó megállapítását.
(2) Az ülés akkor határozatképes, ha azon a megválasztott képviselők több mint fele /4 fő/ jelen van. A képviselő-testület határozatképességét a polgármester az ülés vezetése során folyamatosan figyelemmel kíséri.
(3) Ha a képviselő-testület határozatképtelenné válik, a polgármester kísérletet tesz a határozatképesség helyreállítására. Ha a képviselő-testület a polgármester kísérlete ellenére határozatképtelen marad, a polgármester az ülést berekeszti.
(4) Az ülés berekesztése esetén a képviselő-testület a következő ülésén elsőként az elmaradt napirendi pontokat tárgyalja meg.
10. AZ ÜLÉS RENDJÉNEK FENNTARTÁSA
12.§
(1) Az ülés rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
(2) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ha a felszólítás eredménytelen, a polgármester a felszólalótól megvonhatja a szót.
(3) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(4) Tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester, ha az ismételt figyelmeztetései nem jártak eredménnyel – felfüggesztheti az ülést.
(5) Nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
11. A NAPIREND TÁRGYALÁSA
KÉPVISELŐ-TESTÜLET TANÁCSKOZÁSI RENDJE
13.§
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.
(2) A polgármester az ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) a jegyzőkönyv hitelesítéséhez megnevez 2 képviselőt,
d) javaslatot tesz az ülés napirendjére és azok tárgyalási sorrendjére, melyről a
képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz,
e) a polgármester a napirend tervezetét szóban kiegészíti a meghívó kiküldése és az ülés napja közötti időben keletkezett indítványok napirendre vételére vonatkozó javaslatával,
f) a polgármester, képviselő, bizottság, jegyző javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, napirendről történő levételét, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. Az elnapolásról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának újabb időpontját.
g) munkaterv szerinti üléseken beszámol az átruházott hatáskörben tett intézkedéseikről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, tájékoztatást ad a két ülés közötti fontosabb eseményekről, tájékoztatja a képviselő-testületet a jóváhagyott ütemezés szerinti, vagy attól eltérő szabadsága kivételéről,
(3) A polgármester minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.
(4) A napirendi pont tárgyalásakor elsőként annak előterjesztőjét vagy készítőjét illeti a szó, a döntéshozatalt befolyásoló, szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.
(5) Ezt követően a pénzügyi bizottság elnöke - amennyiben tárgyalta - ismerteti az előterjesztéssel kapcsolatos bizottsági véleményt, állásfoglalást.
(6) A tanácskozási joggal rendelkező meghívottak a tevékenységi körüket érintő előterjesztések kapcsán felszólalhatnak.
(7) A vita során a képviselők módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek.
(8) Az előterjesztést a napirend előterjesztője, a szavazást megelőzően bármikor visszavonhatja képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel.
(9) Szavazás előtt a polgármester, vagy bármelyik képviselő tárgyalási szünetet javasolhat (maximum 30 perc), a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
(10) A felszólalások után a polgármester a vitát lezárja, ha megállapítja, hogy hozzászólásra több hozzászóló nem jelentkezett.
(11) Szavazásra bocsátáskor a polgármester szövegszerűen ismerteti döntési javaslatot, ha az eredetileg írásban előterjesztett javaslatot teszi fel szavazásra, elegendő csak utalni arra.
(12) Szavazásra bocsátáskor a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen ismerteti.
(13) Először a módosító javaslatokat teszi fel szavazásra, majd a képviselő-testület dönt a módosításokat is tartalmazó egész napirendről.
(14) A javaslat szövegét szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen szavazni.
(13) Polgármester javaslatára a képviselő-testület a pénzügyi bizottsággal együttes ülést is tarthat, melyről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz,
(14) A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, képviselő-testület szervének ha a döntése, működése jogszabálysértő, valamint ha az előterjesztéssel kapcsolatban törvényességi észrevétele van.
(15) Ügyrendi kérdésekben a képviselő bármikor szót kérhet, melyről képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.
(16) Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a képviselő a képviselő-testület munkájával - ülésének lefolytatásával - kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.
(17) Ügyrendi kérdés:
a) napirend tárgyalásának elhalasztására vonatkozó javaslat,
b) szavazás módjára vonatkozó javaslat,
c) tanácskozás rendjének helyreállítására javaslat,
d) polgármester rend fenntartása érdekében tett intézkedés kifogásolása,
e) ha a képviselő szünetet kér.
12. SZEMÉLYES ÉRINTETTSÉG
14. §
(1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét. A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. Közeli hozzátartozón a Ptk. 8:1§(1) 1. pontja szerinti hozzátartozót kell érteni.
(2) A személyesen érintett képviselő – érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának esetén a képviselő-testület határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
13. ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI ELJÁRÁS
15.§
A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a Pénzügyi Bizottságnak adja át kivizsgálásra. A Pénzügyi Bizottság a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület elé terjeszti.
14. DÖNTÉSHOZATAL
16.§
(1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A képviselők ” igen „ vagy „nem” szavazattal vesznek rész a szavazásban, illetve tartózkodnak a szavazástól.
(2) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester a jegyző útján gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt a valamely képviselő kéri a polgármester a szavazást megismételni köteles.
(3) Titkos szavazás elrendelése esetén a szavazást a képviselő-testület a polgármester javaslatára –nyílt szavazással –három fős szavazatszámláló bizottságot választ.
Titkos szavazás az anyakönyvvezető irodájában urna igénybevételével és a szavazólapok borítékba helyezésével történik.
(4) Titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, melyet az ülésről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A titkos szavazás eredményét az ülés vezetője hirdeti ki.
(3) Titkos szavazással hozott döntést határozatba kell foglalni.
(4) Név szerint szavazást lehet tartani ha a polgármester, képviselő vagy bizottság ezt indítványozza, és a képviselő-testület a név szerinti szavazást egyszerű többséggel elrendeli.
(5) A név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként külön-külön felolvassa a képviselők nevét ABC sorrendben, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(6) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester kihirdeti a döntést.
17.§
(1) A javaslat elfogadásához a – a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel- jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(2) Minősített többség szükséges a Mötv.50.§-ában meghatározottakon túl:
a) kitüntetés, Tompa Városért Díj, Tompa Városért Emlékérem, és a Szakmai kitüntető Díjjak adományozásához,
b) az önkormányzat vagyonával kapcsolatos döntések meghozatalához,
c) hitelfelvételhez,
d) gazdasági társaság létrehozásához vagy abba való belépéshez,
e) nem kötelezően ellátandó önkormányzati feladat vállalásához.
15. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET JEGYZŐKÖNYVE
18. §
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) Az írásos jegyzőkönyv tartalmát az az Mötv. szabályozza.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) meghívó,
b) az írásos előterjesztések,
c) jelenléti ív,
d) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv.
(4) Az eredeti példányt a jegyző kezeli, elektronikusan az Törvényességi Felügyelet
Írásbeli Kapcsolattartás programon keresztül a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalnak a mellékletekkel együtt az ülést követő 15 napon belül megküldi.
(5) Az eredeti példányt évente be kell köttetni.
(6) A testületi ülésről kép és hangfelvétel is készíthető.
(7) Zárt ülésről külön hangfelvétel és külön jegyzőkönyv készül. Zárt ülésen hozott döntés nyilvános. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak.
(8) A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá, valamint a két hitelesítő képviselő.
16. ELŐTERJESZTÉSEK
19. §
(1) Előterjesztés a (2) bekezdésében megjelölt személy vagy szerv, szervezet által előzetesen javasolt, indokolt rendelet- vagy határozat-tervezet, beszámoló.
(2) Képviselő-testület elé előterjesztést terjeszthet:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) jegyző, aljegyző,
d) képviselő,
e) képviselő-testület bizottsága,
f) társulás,
g) az önkormányzati fenntartású költségvetési szerv vezetője, a költségvetési szerv tevékenységét, működését érintő ügyben,
h) a kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagy az önkormányzat részvételével működő gazdasági társaság vezető tisztségviselője, felügyelő bizottságának elnöke, a gazdasági társaság tevékenységét, működését érintő ügyben,
i) az a személy vagy szervezet, akit vagy amelyet a polgármester, a képviselő-testület a munkatervében vagy külön határozattal előterjesztés beterjesztésére kér fel vagy kötelez, továbbá akit jogszabály előterjesztés beterjesztésére kötelez.
(3) Az előterjesztéseket legkésőbb 7 nappal az ülés előtt le kell adni a jegyzőnek.
(4) Az előterjesztésekről a pénzügyi bizottság feladatkörében meghatározottak szerint állást foglal.
(5) Az előterjesztés főszabályként írásban nyújtandó be. Az előterjesztésben követelmény
a) a tárgy pontos bemutatása,
b) előkészítésben, véleményezésben résztvevők megnevezése,
c) annak megjelölése, hogy a képviselő-testület vagy szerve foglalkozott-e korábban az előterjesztés tárgykörével, ha igen milyen döntést hozott, milyen eredménnyel történt meg a döntés végrehajtása,
d) a hatályos szabályozás ismertetése, a tárgykört rendező jogszabályok ismertetése,
e) az esetleges alternatívák megjelölése, annak indokai, az előterjesztés célja,
f) mindazon körülmények, és információk feltüntetése, melyek indokolják a javasolt döntést, bemutatva a költségvetési és egyéb releváns hatásait.
(6) A döntési javaslat:
a) konkrétan meghatározza a döntést,
b) ha a döntésnek, végrehajtásnak több módja is lehetséges, szükség szerint tartalmazza az alternatívákat,
c) rendelkezik az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsáról,
d) megjelöli a végrehajtásért felelős személyt és a végrehajtás határidejét.
17. BESZÁMOLÓ
20. §
(1) A beszámoló önkormányzati hatáskör gyakorlásáról, a képviselő-testület vagy szerve továbbá más önkormányzati fenntartású, tulajdonában álló szervezet tevékenységéről, a képviselő-testület határozatának végrehajtásáról készíthető írásban.
(2) A beszámoló elfogadásáról a képviselő-testület határozatot hoz.
18. TÁJÉKOZTATÓ
21.§
(1) A tájékoztató olyan információk Képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá.
(2) A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, elfogadásáról a Képviselő-testület – a szavazati arányok rögzítésével – határozat nélkül dönt.
19. ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
22. §
(1) A rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) a települési képviselő,
d) képviselő-testület bizottsága,
e) jegyző.
(4) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani.
(5) A rendeletet a jegyző polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett munkatársaival készíti el, ennek során:
a) elosztja a munkát a közreműködők között,
b) biztosítja a rendelet-tervezet előkészítésében való társadalmi részvétel lehetőségét,
c) biztosítja a rendelet-tervezet bizottsági véleményezését, az észrevételek feldolgozását,
d) részt vesz a rendelet-tervezet képviselő.-testület előtti megvitatásában.
(6) A rendeletet véleményezés céljából a pénzügyi bizottság ülésére kell előterjeszteni.
(7) Megbízható az előkészítéssel illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság, sőt külső szakértő is.
(8) A rendelet-tervezet csak indokolással, bizottsági véleménnyel és - amennyiben előírt - társadalmi egyeztetés feldolgozott véleményeivel nyújtható be a képviselő-testület elé.
(9) A város helyi építési szabályzatáról szóló – rendeletet előzetesen társadalmi egyeztetésre kell bocsátani.
(10) A rendelettervezetet úgy kell a www.tompa.hu oldalon közzétenni, hogy a véleményezésre jogosultaknak legalább 3 nap álljon rendelkezésre a tervezet megismeréséhez, a véleményük kifejtéséhez.
(11) A véleményeket a hirdetményben megjelölt e-mail címre, határidőre kell megküldeni. A véleménynek tartalmaznia kell a véleményező nevét, lakcímét vagy egyéb postai címét, és azon e-mail címet, amelyre a képviselő-testületi értesítést a véleményező kéri.
(12) Nem kell a véleményt feldolgozni és figyelembe venni, ha
a) névtelen,
b) kétséget kizáróan megállapítható, hogy más valós vagy fiktív személy nevében terjesztették elő,
c) a közerkölcsöt sérti,
d) nem a rendelet-tervezethez kapcsolódik,
e) az (10) bekezdésben meghatározott határidőhöz képest elkésett.
(11) A beérkezett és feldolgozott véleményről, annak figyelembe vételéről, mellőzéséről vagy elutasításáról a véleményt adót az általa megjelölt e-mail címen a képviselő-testület döntését követő öt munkanapon belül értesíteni kell.
(12) A beérkezett vélemények, a véleményezésre jogosultak nevének, lakcímének és e-mail címének kezelése a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított egy évig történik, az adatvédelmi előírásokról az érintetteket előzetesen tájékoztatni kell.
(13) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni. A kihirdetési mód: a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztés. A kihirdetés időpontjának a hirdetőtáblán történő kifüggesztés napját kell tekinteni.
(14) A rendeletet meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek, amelyek számára az feladatot, hatáskört állapít meg.
(15) Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 11.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.
(16) Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, a nyilvántartásért és annak tartalmáért a jegyző felelős.
20. HATÁROZATOK
23. §
(1) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni.
(2) A nyilvántartásban: a döntések számát, tárgyát, végrehajtás határidejét, a végrehajtásért felelős személyt kell feltüntetni.
(3) A határozatokat az elkészítését követő 5 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek és szerveknek.
(4) A határozatok végrehajtásáról a polgármester írásban vagy szóban beszámol a végrehajtást követő munkaterv szerinti testületi ülésen.
(3) Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 15.§ és 19.§-ban foglaltak szerint kell megjelölni.
(4) A testület – a szavazati arányok rögzítésével – alakszerű határozat nélkül dönt:
a) napirendi pontokról,
b) feladat-meghatározást nem tartalmazó, érdemi döntést nem igénylő tájékoztatók, bejelentések, állásfoglalások elfogadásáról,
c) név szerinti szavazás, zárt ülés elrendelése,
d) ügyrendi kérdésekről
e) kizárásról
f) napirenden belül a végleges döntést megelőzően az un. részdöntések esetében.
21.KÖZMEGHALLGATÁS
24.§
(1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság a városban érdekelt szervezetek helyi közügyeket érintően kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) Közmeghallgatás időpontjáról és helyéről helyben szokásos módon– öt nappal előtte –a lakosságot tájékoztatni kell.
(3) Közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre vonatkoznak a Képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyveire irányadó szabályok.
(4) Az egyéb lakossági fórumot a képviselő-testület vagy a polgármester hívja össze.
III. FEJEZET
ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐ, A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEI
22. A KÉPVISELŐ
25. §
(1) A képviselők száma: 6 fő.
(2) Képviselő a város egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit.
(3) A képviselő főbb jogai: Mötv. 32§
a) részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.
b) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a Képviselő-testület átruházott hatáskörben hozott döntését.
c) hivataltól a polgármester és a jegyző útján igényelheti a képviselő munkájához szükséges tájékoztatást, illetőleg ügyviteli közreműködést.
d) bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet,
e) a képviselő-testület a képviselőnek, a bizottság tagjának rendeletében meghatározott tiszteletdíjat állapít meg. A tiszteletdíj részletes szabályait külön rendeletben szabályozza,
f) megbízás alapján képviselheti a Képviselő-testületet.
(4) A képviselő főbb kötelezettségei:
a) köteles részt venni a Képviselő-testület munkájában,
b) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
c) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a lakosság önszerveződő közösségeivel,
d) felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
e) a tudomására jutott állami szolgálati, üzleti titok megőrzése, titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll.
23. TISZTELETDÍJ, TERMÉSZETBENI JUTTATÁS
26.§
(1) A képviselőt és a bizottság nem képviselő tagjait a munkájuknak ellátásáért – megválasztása időpontjától megbízatása megszűnéséig tiszteletdíj illeti meg.
(2) Az önkormányzati képviselők és a bizottsági tagok kötelesek előre bejelenteni, ha a testületi vagy bizottsági ülésen nem tudnak megjelenni. A bejelentést az ülésről való távolmaradás esetén a Polgármesteri Hivatal titkárságán kell megtenni írásban vagy szóban; munkaterv szerinti ülés esetén az azt megelőző munkanapon, rendkívüli ülés esetén az ülés megkezdését megelőzően legalább három órával, betegség okozta váratlan helyzet esetén nincs időkorlát meghatározva.
(3) Az a képviselő vagy bizottsági tag, aki az ülésen való megjelenési kötelezettségét elmulasztja és bejelentési kötelezettségének sem tesz eleget, annak tiszteletdíja a mulasztást követő hónapban 50 %-al csökkentve kerül átutalásra.
(4) A képviselőt és a bizottság nem képviselő tagjait megillető tiszteletdíjra és természetbeni juttatásokra vonatkozó részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet szabályozza.
24. KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁLLANDÓ BIZOTTSÁGA
27. §
(1) A Képviselő-testület az önkormányzati törvényben kötelezően előírt pénzügyi bizottságot hozza létre.
(2) A bizottság létszáma 5 fő.
(3) A bizottságot a bizottság elnöke képviseli. A bizottság elnöki tisztség betöltetlensége, az elnök akadályoztatása, összeférhetetlensége esetén a bizottságot a bizottság legidősebb képviselő tagja képviseli, illetve vezeti a bizottság ülését.
(4) A pénzügyi bizottság tagjainak névsorát az 2. sz. függelék tartalmazza.
(5) A pénzügyi bizottság feladatkörét és az állásfoglalásával benyújtható napirendeket a 3. melléklet tartalmazza.
(6) Az ülést a bizottság elnöke hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén a bizottsági ülést a bizottság képviselő tagja hívja össze, illetve vezeti.
(7) A bizottságot a polgármester indítványára össze kell hívni. Az indítvány kézhezvételétől számított nyolc napon belül.
(8) A bizottsági üléseken tanácskozási joggal állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, aljegyző és a bizottságban tagsággal nem rendelkező képviselő. A bizottság elnöke a napirendi pontok tárgyalásához bárkit meghívhat, aki véleményének megismerését az adott határozat meghozatalához szükségesnek tartja.
(9) A bizottság döntésének végrehajtását a polgármester felfüggesztheti, ha az ellentétes a Képviselő-testület döntésével, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.
(10) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(11) A bizottság átruházott hatáskör gyakorlása során, valamint döntési jogkörébe utalt ügyekben határozatot hoz. A bizottság döntésének kiadmányozója a bizottság elnöke.
(12) A bizottság tevékenységéről valamint átruházott hatáskörben hozott döntéseiről félévente beszámoló formájában tájékoztatást ad a képviselő-testületnek.
(13) A bizottsági elnök a bizottsági ülésen hozott, napirendi ponttal kapcsolatos döntést a képviselő-testületi ülésen szóban ismerteti.
(14) A bizottság összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozat hozatalára, a döntések végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azzal, hogy bizottság üléséről hangfelvétel készíthető a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá, továbbá a bizottság tagjainak kizárásáról a bizottság dönt.
(15) A bizottság a képviselő-testülettel együttes ülést is tarthat.
25. IDEIGLENES BIZOTTSÁG
28. §
(1) A Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására bármelyik képviselő kezdeményezésére ideiglenes bizottságot választhat.
(2) Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a Képviselő-testület a bizottság létrehozásakor határozza meg.
(3) Az ideiglenes bizottság összetételére, működésére az állandó bizottság megállapított szabályok vonatkoznak, tagjai tiszteletdíjban, juttatásban nem részesülnek. Az ideiglenes bizottságnak képviselők, és külső szakértők is a tagjai lehetnek. A polgármester, az alpolgármester nem lehet a bizottság elnöke, vagy tagja.
26. A POLGÁRMESTER
29. §
(1) A polgármester Tompa Város Önkormányzatának vezetője, a Képviselő-testület elnöke. A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester a megválasztását követően esküt tesz a Képviselő-testület előtt.
(3) Képviselő-testületnek a polgármesterre átruházott hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza.
(4) A polgármesternek a Képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
a) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,
b) feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,
c) segíti az önkormányzati képviselők, a bizottság munkáját,
d) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel,
e) szervezi az önkormányzat és az állami szervek kapcsolatait és együttműködését, az önkormányzat és a külföldi partnertelepülések és -szervezetek együttműködését,
f) összehívja, és vezeti az ülést,
g) képviseli az önkormányzatot,
h) gondoskodik a helyi fórumok szervezéséről,
i) kapcsolatot tart a helyi pártok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel.
27. ALPOLGÁRMESTER
30. §
(1) A Képviselő-testület – saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester a feladatait a polgármester irányításával, annak távollétében, vagy akadályoztatása esetén a polgármesterrel egyeztetve látja el.
28. JEGYZŐ, ALJEGYZŐ
31.§
(1) A polgármester pályázat alapján a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
(2) A polgármester a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint aljegyzőt nevez ki a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására. A kinevezés határozatlan időre szól.
(3) A jegyző vezeti a Képviselő-testület hivatalát. A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ebben a körben különösen:
a) előkészíti a Képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,
b) ellátja a testületek, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
c) tanácskozási joggal részt vesz a testület és a bizottság ülésein,
d) jelzi a képviselő-testületnek, a bizottságnak, polgármesternek ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
e) gondoskodik a testületi és bizottsági ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről és a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal vezetőjének határidőben történő megküldéséről,
(4) Jegyző hatáskörében szabályozza a kiadmányozás rendjét, gyakorolja a munkáltató jogokat a hivatal közszolgálati tisztviselői felett.
(5) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetére –legfeljebb hat hónapidőtartamra – a polgármester által, a jegyző javaslatára írásban ezzel megbízott, a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő –, a polgármesteri hivatal állományába tartozó köztisztviselő bízható meg a jegyzői feladatok ellátásával.
(6) A képviselő-testület jegyzőre átruházott hatásköreit az 2. melléklet tartalmazza.
(7) A jegyző a hónap minden hétfőjén fogadónapot tart.
29.POLGÁRMESTERI HIVATAL
32. §
(1) A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre – Tompai Polgármesteri Hivatal elnevezéssel - az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A polgármesteri hivatalt a polgármester iránymutatása mellett a jegyző vezeti.
(3) A polgármesteri hivatal belső szervezeti felépítését annak –a képviselő-testület által elfogadott –szervezeti és működési szabályzata határozza meg.
(4) A jegyző az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló jogszabályokban előírt feladatait az önkormányzattal polgári jogi jogviszonyban álló külső szervezet útján látja el.
(5) Kttv. 89. § (1) bekezdése értelmében a munkaidő a polgármesteri hivatalban heti negyven óra. Az ebédidő harminc perc, amely a napi munkaidőn belül, 12:00 és 13:00 óra között kerülhet kiadásra, hétfőn ötven perc.
(6) Az ügyfélfogadási idő:
a) hétfőn: 8:00 órától 12:00 óráig és 13:00 órától 17:00 óráig,
b) kedden és csütörtökön:8:00 órától 12: óráig
c) szerdai napokon 8:00 órától 12:00 óráig és 13:00 órától 16:00 óráig,
d) pénteki napokon 8:00 órától 12:30 óráig
tart, az ezen kívüli időszakban az ügyfélfogadás szünetel.
30. TÁRSULÁS
33. §
(1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb és gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.
(2) A Képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése során az Mötv. helyi önkormányzati társulásira vonatkozó rendelkezéseiben foglaltak szerint jár el.
(3) Társulásra átruházott feladatokat az SZMSZ 5. mellékletet tartalmazza.
IV. FEJEZET
31. HELYI NÉPSZAVAZÁS
34.§
A helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok száma a település választópolgárainak 25%-a.
V. FEJEZET
Záró rendelkezések
32. Hatályba léptető rendelkezések
35.§
E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszíti Tompa Város Képviselő-testületének a Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2015. (XI.30.) önkormányzati rendelete.
Tompa, 2019. november 29.