Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2011.(IV.15.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2013. 08. 13- 2014. 01. 31

Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 10. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva

- Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2005. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 1. Melléklete III. fejezet 3. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével

a következőket rendeli el:

I. fejezet

Általános rendelkezések


1. §


(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Bélapátfalva Város Önkormányzata.

(2) Az Önkormányzat székhelye: 3346 Bélapátfalva, József A. u. 19.

(3) Hatályon kívül


2. §


(1) Bélapátfalva Város Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) A címer: hegyestalpú pajzs kék mezejében ezüstszínű templom (a ciszterci apátsági templom nyugati homlokzatának stilizált képe) lebeg, alatta három ezüst pólya. A pajzsra helyezve nyílt ezüst, arany koronás lovagi sisak. A sisaktartó kék-ezüst és vörös-ezüst.

(3) A zászló kék-fehér-kék színű. A szélesebb fehér mezőben a címer.

(4) A (2) és (3) bekezdésekben meghatározott címer és zászló alkotásáról és használatának rendjéről Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének önkormányzati rendelete rendelkezik.

II. fejezet

Az önkormányzat feladat és hatásköre


3. §


(1) Az önkormányzat önként vállalt feladatként gondoskodik:

a) a sport feladatokról,

b) turisztikai programokról, feladatokról,

c) a város infrastrukturális ellátásához szükséges beruházásokról, felújításokról,

d) a járóbeteg-szakellátásról,

e) a helyi tűzvédelemről,

f) a kábeltelevíziós szolgáltatásról.

(2) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben – a fedezet biztosításával egyidejűleg – foglal állást a Képviselő-testület.

(3) A Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörének minősül

a) a Képviselő-testület által történő választás, kinevezés, megbízás alkalmával személyi illetmény (tiszteletdíj) meghatározása,

b) közfeladat önkéntes vállalása, vagy erről való lemondás,

c) megállapodás belföldi önkormányzattal és egyéb szervezettel, vagy annak megszüntetése,

d) éves munkaterv elfogadása, módosítása,

e) az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodás, vagyonhasznosítás főbb elveinek meghatározása,

f) gazdasági társaságba történő belépés, kilépés, gazdasági társaság alapítása, megszüntetése, közalapítvány létrehozása, alapítványhoz történő csatlakozás, ezen szervezetekbe az Önkormányzatot képviselő személy kijelölése vagy visszahívása,

g) kitüntető díj megítélése.

(4) A Képviselő-testület (3) bekezdésben megjelölt hatásköreire vonatkozó előterjesztést az illetékes képviselő-testületi bizottságok előzetesen véleményezik.

III. fejezet

A Képviselő-testület működése


4. §


A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő. A Képviselő-testület tagjainak névsorát az önkormányzati rendelet 1. függeléke tartalmazza.

5. §

(1) A Képviselő-testület éves munkaterv szerint működik.

(2) A munkatervre vonatkozó javaslatot a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé jóváhagyás céljából.

(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

a) a Képviselő-testület tagjaitól,

b) a Képviselő-testület bizottságaitól,

c) az intézményvezetőktől.

(4) Az éves munkaterv tartalmazza:

a) a tervezett ülések napirendjét és időpontját,

b) a napirendi pontok előkészítésében résztvevő személyek vagy szervek nevét,

c) a napirendi pont előterjesztőjét,

d) a napirendi pontot véleményező bizottság megjelölését.

A települési képviselő


6. §


A települési képviselő köteles

  1. a) a Képviselő-testület munkájában tevékenyen részt venni,
  2. b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
  3. c) felkérés alapján részt venni a képviselő-testületi ülések előkészítésében,
  4. d) írásban vagy szóban bejelenteni, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.

A Képviselő-testület ülései


7. §


(1) Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testülete alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(2) A Képviselő-testület az éves munkaterve szerint ülésezik. Indokolt esetben a munkatervtől eltérő időpontban is összehívható a képviselő-testület. Az indokoltság kérdésében az ülés összehívója dönt.

(3) A Képviselő-testület rendes üléseinek helye: Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatalnak tanácskozó terme (3346 Bélapátfalva IV. Béla út 1., I. emeleti tanácskozó terem).

A Képviselő-testület ülésének összehívása


8. §


(1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság elnöke hívja össze.

(2) A meghívottak részére a meghívót és az írásbeli előterjesztéseket az ülés előtt legalább 7 nappal kell megküldeni. A meghívó tartalmazza a Képviselő-testület ülésének helyét, idejét, a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztő nevét és beosztását.

(3)  A Képviselő-testület ülésének helyéről, idejéről és napirendi pontjairól a lakosság Bélapátfalva Város Önkormányzat hirdetőtábláján, a helyi kábeltelevízión és a település honlapján keresztül értesül.

(4) A Képviselő-testület ülésére a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt/aljegyzőt,

b) a napirendi pont előadóját,

c)  a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatalnak a napirend tárgya szerint illetékes ügyintézőjét,

d) a napirendi pont tárgya szerint illetékes intézmény, szervezet képviselőjét,

e) a könyvvizsgálót a véleményezése körébe tartozó ügyekben,

f) a helyi kisebbségi szószólót.

(5) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívhatók a tevékenységi körükhöz kapcsolódóan:

a) az országgyűlési egyéni választókerületben megválasztott országgyűlési képviselő,

b) bizottsági előterjesztésnél a bizottság nem képviselő tagja,

c) a helyi önszerveződő közösségek képviselői.

(6) A kisebbség helyi szószólója tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság a kisebbséget érintő napirendi pontjának tárgyalásán, ideértve a zárt üléseket is.


Előterjesztések


9. §


(1) A Képviselő-testület döntéseit írásbeli és szóbeli előterjesztés alapján hozza meg.

(2) Előterjesztésre jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a Képviselő-testület bizottságai,

d) a Képviselő-testület tagjai,

e) a jegyző,

f) az intézményvezetők.

(3) Az előterjesztést megfelelő előkészítés után, - amennyiben a munkatervben meghatározott előkészítési határidőig benyújtásra kerül - a benyújtást követő képviselő-testületi ülésen napirendre kell tűzni.

(4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell a tárgy pontos meghatározását, a javasolt döntés indokainak bemutatását, az előkészítésben résztvevők pontos megjelölését, az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot, ennek alternatíváit és a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését, valamint a végrehajtás határidejét.

(5) A sürgősségi indítványokat legkésőbb a képviselő-testület ülése előtt 10 perccel írásban kell az ülés vezetője részére benyújtani.

(6) A Képviselő-testület 3. § (3) bekezdésében meghatározott hatáskörökben az előterjesztés csak az illetékes bizottság véleményével tűzhető napirendre.

(7) Az előterjesztés fontosságára való tekintettel a napirend két fordulóban is tárgyalható.

(8) Személyi kérdésekben – amennyiben a nyilvános tárgyaláshoz az érintett beleegyezése szükséges – a napirend előterjesztését csak a Képviselő-testület tagjainak lehet megküldeni.


A Képviselő-testület ülésének vezetése


10. §


  1. (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság elnöke vezeti. A Képviselő-testület ülésének vezetésében a tanácskozási joggal meghívott jegyző (távollétében az aljegyző) nyújt segítséget.
  2. (2) A Képviselő-testület ülésének megnyitását követően az ülést vezető megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet.
  3. (3) A Képviselő-testület határozatképességéhez 4 képviselő-testületi tag jelenléte szükséges.
  4. (4) Ha a Képviselő-testület ülését határozatképtelenség miatt el kell napolni, az ülés vezetője köteles azt 8 napon belül ismételten összehívni.
  5. (5) A képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról az ülés vezetője gondoskodik. Ennek keretében figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő magatartást tanúsít.
  6. (6) Az ülés menete:
  1. a) napirend előtti felszólalás,
  2. b) tájékoztató a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
  3. c) a napirend elfogadása,
  4. d) a napirendi pontok megtárgyalása, döntéshozatal,
  5. e) interpellációk, kérdések, bejelentések,
  6. f) a választópolgárok közérdekű és egyéni felvetései.

11. §


Napirend előtt a Képviselő-testület tagjait legfeljebb öt perc időtartamú felszólalási jog illeti meg. A felszólalási szándékot az ülés megnyitásáig lehet bejelenteni az ülést vezető részére.

12. §


A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a jegyző a határozatban megjelölt határidő eltelte után – a soron következő ülésen – tájékoztatja a Képviselő-testületet. A Képviselő-testület előterjesztés alapján határozhat arról, ha nem ért egyet valamely intézkedéssel vagy a végrehajtás módjával. 

13. §


  1. (1) Napirendenként elsőként a napirendi pont előterjesztője vagy előadója az írásbeli előterjesztést kiegészítheti, illetve ismerteti a szóbeli előterjesztést.
  2. (2) Az első hozzászólás joga az előterjesztést előzetesen véleményező bizottságok elnökeit illeti meg.
  3. (3) Az előadókhoz, előterjesztőkhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívott személyek kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni.
  4. (4) A válaszadást követően az ülést vezető megnyitja a napirend felett a vitát. A vita során a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívott személyek véleményüket vagy javaslataikat megában foglaló hozzászólásra jogosultak. Egy hozzászólás ideje legfeljebb három perc, a másodszori hozzászólásé kettő perc. Ismételt szókérés esetén a Képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül hozott döntésével engedélyezhet még egyszeri egy perc időtartamú hozzászólást.
  5. (5) Az ülésen tanácskozási joggal nem rendelkező választópolgárok napirendhez kapcsolódó hozzászólásáról a Képviselő-testület dönt.
  6. (6) A hozzászólások időbeni korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet, illetve javasolhatja a vita lezárását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
  7. (7) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, az ülés vezetője lehetőséget ad az előadónak, előterjesztőnek – legfeljebb három perc időtartamban – az elhangzottak véleményezésére, majd ezt követően a vitát lezárja.
  8. (8) Az ülés vezetője a vita lezárását követően összefoglalja az elhangzottakat.
  9. (9) A határozati javaslatot az előterjesztő, a módosító javaslatot pedig a települési képviselő a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás kezdetéig bármikor vissza is vonhatja.
  10. (10) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben törvényességi észrevételt kíván tenni. 

14. §


  1. (1) A javaslat elfogadása egyszerű többséggel történik.
  2. (2) Minősített többség – 4 képviselő-testület tag szavazata – szükséges
  1. a) az önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdésében meghatározott ügyekben,
  2. b) a Képviselő-testület hatáskörének átruházásakor,
  3. c) titkos szavazás elrendeléséhez a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 12. § (4) bekezdésében meghatározott ügyekben,
  4. d) minősített többséget igénylő ügyekben előterjesztett módosító javaslatok elfogadásakor.
  1. (3) A szükséges szavazat hiánya esetén a javaslat legfeljebb egyszer ismételten napirendre tűzhető, a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel hozott döntésével.
  2. (4) A Képviselő-testület döntéseit naptári évenként külön-külön folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben hónappal és nappal kell ellátni. A Képviselő-testület határozatainak jelölése: ……/év (hó. nap) Képviselő-testületi határozat
  3. (5) A Képviselő-testület alakszerű határozat nélkül, a szavazati arány rögzítésével dönt a napirendekre tett javaslatok elfogadásáról.
  4. (6) A Képviselő-testület rendeleteiről és határozatairól a jegyző nyilvántartást vezet. 

15. §


  1. (1) Az önkormányzati rendelet alkotását az előterjesztésre jogosultak kezdeményezhetik a polgármesternél, aki a rendelet-tervezetet kettő hónapon belül köteles a Képviselő-testület elé terjeszteni.
  2. (2) A rendelet-tervezet szakszerű előkészítéséért a jegyző felelős.
  3. (3) A rendelet-tervezetet a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság előzetesen véleményezi és szükség esetén módosítási javaslatokat terjeszt elő.
  4. (4) A rendelet-tervezetet a bizottsági javaslatokkal kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
  5. (5) A Képviselő-testület munkatervében határozza meg azokat a rendeleteket, amelyek tervezetét a képviselő-testületi ülés előtt legalább harminc napra nyilvánosságra kell hozni, vagy amelyekben kétfordulós tárgyalást kell tartani.
  6. (6) A rendelet-tervezetről folytatott vita lezárása után először a módosító javaslatokról kell dönteni, majd az egész – módosításokkal egybefoglalt – tervezetről.
  7. (7) Az önkormányzati rendeletet – hiteles végleges szövegével – az elfogadást követően a jegyző köteles megszerkeszteni.
  8. (8) Az önkormányzati rendeleteket a helyi hirdetőtáblán kifüggesztve kell kihirdetni. A kifüggesztés időtartama harminc nap.

16. §


  1. (1) A Képviselő-testület ülésén a szavazás kézfeltartással történik.
  2. (2) Név szerinti szavazást kell tartani a Képviselő-testület jelenlévő tagjai egynegyedének kérésére. Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc-sorrendben olvassa fel a Képviselő-testület tagjainak– utoljára a polgármester – nevét, akik „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” nyilatkozatokkal szavaznak.
  3. (3) A név szerinti szavazásról szó szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni.
  4. (4) A törvényben meghatározott esetekben tartott titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
  1. a) a szavazás helyét, idejét és tárgyát,
  2. b) a szavazás eredményét,
  3. c) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és aláírását.

17. §


(1) A Képviselő-testület tagjai szóban vagy írásban az önkormányzat és szervezetei hatáskörébe tartozó ügyekben magyarázat kérése céljából interpellációt terjeszthetnek elő.

(2) Az interpellációra az érdemi választ a Képviselő-testület ülésén – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – kell megadni. Az adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és dönt róla a Képviselő-testület is.

(3) A Képviselő-testület tagjai szóban vagy írásban az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű ügyekben felvilágosítás kérése céljából kérdést nyújthatnak be.

(4) A kérdésre érdemi választ a Képviselő-testület ülésén – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – kell megadni.

5) Természetes személy, állami, társadalmi vagy önkormányzati szerv képviselője – felkérésre vagy önként – tájékoztatást adhat a Képviselő-testületnek.

(6) A tájékoztatóról a Képviselő-testület nem nyit vitát és nem hoz határozatot, kivéve ha azt a jelenlévő képviselők egynegyede indítványozza.

18.§


(1) A Képviselő-testület ülésén jelenlévő választópolgárok az utolsó napirendi pont lezárását követő harminc percben, közérdekű és egyéni felvetéseket intézhetnek a Képviselő-testülethez és annak bizottságaihoz.

(2) Egy felvető két ügyre térhet ki, legfeljebb öt perc időtartamban. A válaszadás módjáról az ülés vezetője dönt.

(3) Amennyiben a válaszadás írásban történik, a felvetést 15 napon belül kell megválaszolni.

19. §


(1) A Képviselő-testület és a bizottságai üléséről írásos jegyzőkönyv készül. A Képviselő-testület üléseiről hang/videofelvétel készül. A Képviselő-testület tagja a jegyzőtől kérheti a jegyzőkönyv pontosítását.

(2) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) a meghívó,

b) az írásos előterjesztések,

c) a rendelet-tervezetek, valamint határozati javaslatok,

d) az elfogadott rendeletek,

e) a jelenléti ív,

f) a Képviselő-testület tagjának kérésére az írásban benyújtott hozzászólás,

g) önkormányzati ingatlan elidegenítésekor az ingatlan 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapja,

h) személyi kérdésekben az érintett, nyilvános tárgyaláshoz történő hozzájáruló nyilatkozata,

i) a Képviselő-testület döntéséhez kapcsolódó egyéb dokumentumok.

(3) A jegyzőkönyv eredeti – mellékletekkel ellátott – példányát a jegyző kezeli, gondoskodik évenkénti beköttetéséről és megőrzéséről.

(4) A jegyzőkönyvek – kivéve a zárt ülésről készültek – a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatalban, a Bélapátfalvai Művelődési Ház és Könyvtárban és a település honlapján tekinthetők meg.

(5) A Képviselő-testület tagjai elektronikus levél mellékleteként megkapják az elkészítését követően a jegyzőkönyvet, valamint azon rendeleteket, amelyeket módosító javaslatokkal fogadott el a Képviselő-testület.


A Képviselő-testület bizottságai


20. §


(1) Bélapátfalva Város Képviselő-testülete állandó bizottságai:

a) Pénzügyi és Gazdasági Bizottság,

b) Szociális, Oktatási és Kulturális Bizottság,

c) Ügyrendi Bizottság.

(2)Az állandó bizottságok feladatait az önkormányzati rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) A bizottság működése során a bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei azonosak.

(4) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(5) A Képviselő-testület az éves munkatervében határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyek a Képviselő-testület elé csak bizottsági véleménnyel nyújthatók be.

(6) A Képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatásköröket az önkormányzati rendelet 2. melléklete, az állandó bizottságok tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.


21. §


(1) A Képviselő-testület bizottságának ülését az elnök vagy a polgármester hívja össze úgy, hogy az ülést megelőzően legalább hét nappal korábban a tagok a meghívót és az előterjesztéseket kézhez kapják. Indokolt esetben a bizottság rövid úton is összehívható.

(2) A Képviselő-testület bizottságának ülésére a tagokon kívül az önkormányzati rendelet 8. § (4) bekezdésében felsoroltakat kell meghívni. Az önkormányzati rendelet 8. § (5) bekezdésében megjelölt személyek a bizottsági ülésre tevékenységi körükhöz kapcsolódóan meghívhatók.

(3) Több bizottság feladatkörét érintő ügy napirendre tűzéséről a bizottságok elnökei kötelesek egymást tájékoztatni.

22. §


(1) A Képviselő-testület bizottsága határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van.

(2) A Képviselő-testület bizottsága ülését az elnök, akadályoztatása esetén a bizottság által kijelölt tag vezeti.

(3) A Képviselő-testület bizottsága döntéseit nyílt szavazással, egyszerű többséggel hozza.

(4) A Képviselő-testület bizottságai a működésükre vonatkozó egyéb szabályokat maguk határozzák meg.

(5) A Képviselő-testület bizottsága elnökét és tagjait a költségvetésben és önkormányzati rendeletben meghatározott tiszteletdíj illeti meg. 

23. §


(1) A Képviselő-testület bizottságai együttes ülést is tarthatnak, ha olyan napirendet tárgyalnak, amely feladatkörüket érinti.

(2) Önkormányzati hatósági ügyben együttes ülés nem tartható.

(3) Az együttes ülés tartására javaslatot tehetnek:

a) a települési képviselők,

b) a polgármester,

c) a bizottságok elnökei.

(4) Az együttes bizottsági ülést az érdekelt bizottságok elnökei együttesen hívják össze.

(5) Az együttes bizottsági ülést az érdekelt bizottságok elnökei közül a megállapodásuk szerinti bizottság elnöke vezeti.

(6) Az együttes bizottsági ülés akkor határozatképes, ha a résztvevő bizottságok külön-külön számításba vett jelen lévő tagjai alapján a bizottságok önállóan is határozatképesek. A nem határozatképes bizottság jelen lévő tagjai tanácskozási joggal vesznek részt a bizottsági ülésen.

(7) Az együttes bizottsági ülésen a döntéshozatal rendje az alábbi:

a) a bizottságok külön-külön szavaznak az előterjesztésről,

b) a szavazás eredményét az ülést vezető bizottságonként állapítja meg.

(8) Az együttes bizottsági ülés javaslatát a bizottsági ülést vezető bizottsági elnök ismerteti a Képviselő-testület ülésén. 

24. §


(1) A Képviselő-testület bizottságának üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint – külön indítványra – a kisebbségi véleményeket tartalmazza.

(2) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyző írja alá.

25. §


(1) Esetenkénti feladatra a Képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozhat létre, így különösen önkormányzati rendelet előkészítésére, felülvizsgálatára, vagy nagyobb jelentőségű feladat végrehajtására, megszervezésére, valamely napirend előkészítésére.

(2) Az ideiglenes bizottság összetételére és működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Közmeghallgatás


26. §


(1) A Képviselő-testület minden évben legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására a Képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

IV. fejezet

A tisztségviselők


Polgármester


27. §


(1) A polgármester a választópolgárok által közvetlenül megválasztott, főállású közszolgálati jogviszonyban álló tisztségviselő.

(2) A polgármester illetményének meghatározásáról a Képviselő-testület az alakuló ülésen dönt.

(3) A polgármester illetményének emelését a Képviselő-testület állapítja meg, az Ügyrendi Bizottság javaslata alapján.

(4) A polgármester a tisztségéről a Képviselő-testülethez intézett írásbeli nyilatkozatával mondhat le, amelyet az alpolgármesternek, akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnökének ad át. A polgármester e tisztsége az írásbeli nyilatkozat aláírásának napjával szűnik meg. A lemondás nem vonható vissza.

(5) A polgármester lemondásáról szóló írásbeli nyilatkozatot a Képviselő-testület soron következő ülésén ismertetni kell. 

28. §


(1) A polgármesternek a Képviselő-testület működésével összefüggő főbb feladatai:

a) segíti a települési képviselők munkáját, ennek keretében gondoskodik, hogy a települési képviselők által megfogalmazott kérdésekre, javaslatokra az önkormányzat hivatala 15 napon belül érdemi választ adjon,

b) összehívja és vezeti a Képviselő-testület ülését,

c) képviseli az Önkormányzatot,

d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

e) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését,

f) rendszeres kapcsolatot épít ki a kistérség területén a települési önkormányzatokkal és a megyei önkormányzattal,

g) beszámol a Képviselő-testületnek a Bélapátfalvai Kistérség Többcélú Társulás Társulási Tanácsában végzett tevékenységéről.

(2) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:

a) indítványozhatja a bizottságok ülésének összehívását,

b) a bizottság vagy a bizottság elnöke előzetesen megfogalmazott igénye alapján a bizottság ülésén megadja a tagok számára a kért tájékoztatást,

c) bizottsági döntéshozatal esetén dönt a bizottsági elnök jelzése alapján a kizárás kérdéséről, ha az ügy a bizottság elnökét vagy hozzátartozóját személyesen érinti. 

29. §


A polgármester

a) szükség szerint vezetői megbeszélést tart az időszerű feladatok előkészítése, összehangolása, ellenőrzése érdekében,

b) minden héten kedden 8.00 – 12.00  óra között ügyfélfogadást tart,

c) a vonatkozó szabályok szerint gyakorolja a Képviselő-testület által rá átruházott hatásköröket. A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket az önkormányzati rendelet 2. melléklete tartalmazza.

Alpolgármester


30. §


(1) A Képviselő-testület egy - társadalmi megbízatású - alpolgármestert választ.

(2) A polgármester tartós akadályoztatása esetén történő helyettesítésnél az alpolgármester jogai és kötelezettségei a polgármesterével azonosak.

(3) A polgármestert távolléte, tartós akadályoztatása esetén a Bélapátfalvai Kistérség Többcélú Társulása Társulási Tanácsában állandó jelleggel az alpolgármester helyettesíti.

(4) Az alpolgármester a Társulási Tanács üléséről 15 napon belül írásban beszámol a polgármesternek.

(5) A Képviselő-testületnek a Társulási Tanácsban végzett tevékenységéről szerepelnie kell az alpolgármesteri helyettesítésnek. 

Jegyző, aljegyző


31. §


(1) A jegyző főbb feladatai a Képviselő-testület és a bizottságai működésével kapcsolatban:

a) koordinálja, ellenőrzi az előterjesztések előkészítését,

b) figyelemmel kíséri a képviselő-testületi üléseket törvényességi szempontból, szükség esetén kötelessége jelezni a jogszabálysértést,

c) gondoskodik a jegyzőkönyv pontos vezetéséről, a döntések érintettek részére történő eljuttatásáról és azok végrehajtásáról.

(2) A jegyző főbb feladatai az önkormányzat hivatalának működésével kapcsolatban:

a) gyakorolja a jogszabályok által a hatáskörébe utalt jogköröket,

b) gyakorolja az önkormányzat hivatalának dolgozóival kapcsolatos munkáltatói jogkört, gondoskodik a továbbképzésükről,

c) koordinálja és ellenőrzi a hivatal működésével kapcsolatos feladatok elvégzését.

(3) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti, akit a polgármester - a jegyző javaslatára - határozatlan időre nevez ki.


V. fejezet

A Képviselő-testület hivatala


32. §


(1) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) A Képviselő-testület: közös önkormányzati hivatalt hoz létre Bükkszentmárton és Mónosbél községek Képviselő-testületeivel. A közös hivatal székhelytelepülése: Bélapátfalva.

(3) A Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal a helyi nemzetiségi önkormányzat kérésére biztosítja a helyi nemzetiségi önkormányzat testületi működésének feltételeit és ellátja az ezzel kapcsolatos feladatokat, így különösen:

a) biztosítja a nemzetiségi képviselő-testület ülésére szóló meghívók és előterjesztések továbbítását,

b) biztosítja az adminisztrációs feltételeket a nemzetiségi képviselő-testület működésével kapcsolatban (gépelési, fénymásolási feladatok ellátása),

c) viseli a nemzetiségi önkormányzat által használt helyiséggel kapcsolatban felmerülő rezsiköltségeket, valamint a postázási, gépelési, fénymásolási és telefonköltségeket.

(4) A Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal egységes, de az önkormányzat feladataihoz igazodó –alábbi- szervezeti tagoltsággal működik:

a) Pénzügyi és vagyongazdálkodási csoport

b) Igazgatási csoport

c) Építésügyi csoport

(5) A Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal munkarendje:

hétfőtől – csütörtökig 7.30 -16.00 óráig, pénteken 7.30 – 13.30 óráig tart.

(6) A Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélfogadási rendje:

Bélapátfalva:

hétfő-kedd-péntek: 7.30 – 12.00 óráig

szerda-csütörtök: 12.30-16.00 óráig

Bükkszentmárton:

csütörtök: 8.00 – 11.30 óráig

Mónosbél:

szerda: 8.00 – 11.30 óráig

(7) A Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal működésével kapcsolatos részletes szabályokat a Szervezeti és Működési Szabályzata, valamint az Ügyrendje tartalmazza.


VI. fejezet

Az Önkormányzat társulásai, együttműködése

Társulások


33. §


(1)  Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testülete Bükkszentmárton és Mónosbél Községek Önkormányzatának Képviselő-testületével körjegyzőségben működik.

(2)  Az Önkormányzat társulásainak és azon érdekképviseleti szerveknek felsorolását, amelyeknek tagja, az önkormányzati rendelet 3. függeléke tartalmazza.

VII. fejezet

Az Önkormányzat gazdasági alapjai


34. §


(1) A költségvetés megtárgyalása két fordulóban történik. Az első fordulóban a Magyar Köztársaság Kormánya által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az önkormányzat kötelezően előírt, és önként vállalt feladatainak alapos elemzése, helyzetfelmérése alapján gazdasági koncepciót kell összeállítani, amelynek keretében

a) számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit,

b) meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,

c) egyeztetni szükséges az igényeket, a célkitűzéseket a lehetőségekkel, megfogalmazható a szükségletek kielégítésének sorrendje. Be kell mutatni a felmerült igényeket, ezek kielégítésének alternatíváit, változatait. Az elemzés lehetőség szerint jelezze a döntés több évre szóló hatásait.

(2) A költségvetés megtárgyalásának második fordulójában a költségvetési törvény által előírt részletezésben a költségvetési rendelet tervezetét tárgyalja a Képviselő-testület. Ezt megelőzően a jegyző a rendelet-tervezetet az intézmények vezetőivel egyezteti, amelynek eredményeit írásban rögzíti. 

Az Önkormányzat vagyona


35. §


(1) Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás részletes szabályait önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) Az önkormányzati vagyon Képviselő-testület előtti folyamatos, évenként elszámolásáról a polgármester gondoskodik. 

35/A. §


Az Önkormányzat alaptevékenységeit szakfeladatonkénti bontásban a 4. melléklet tartalmazza. Az Önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytat.


VIII. fejezet

Záró rendelkezések


36. §


Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének jelen, 7/2011. (IV. 15.) önkormányzati rendelete 2011. május 1. napján lép hatályba.


37. §

Hatályon kívül