FEHÉRGYARMAT VÁROS ÖNKORMÁNYZATA kÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 14/2014(X.27.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti Működési Szabályzatról
Hatályos: 2014. 10. 27- 2015. 02. 28FEHÉRGYARMAT VÁROS ÖNKORMÁNYZATA kÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 14/2014(X.27.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti Működési Szabályzatról
2014-10-27-tól 2015-02-28-ig
Fehérgyarmat Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés (1) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Hivatalos megnevezés
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Fehérgyarmat Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: Fehérgyarmat, Kiss Ernő utca 2.
(2) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Fehérgyarmat Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 9 fő.
(3) A képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Fehérgyarmati Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: Hivatal).
Jelképek
2. §
Fehérgyarmat város jelképei a címer és a zászló, melyek leírását, valamint azok használatát a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
Bélyegző használat
3. §
(1) A képviselő-testület, polgármester, jegyző, valamint a hivatal bélyegzőjén Magyarország címerét kell használni.
(2) A bélyegző körívén az alábbi felirat olvasható:
a) Fehérgyarmat Város Önkormányzata Képviselő- testülete
b) Fehérgyarmat Város Polgármestere
c) Fehérgyarmat Város Jegyzője
d) Fehérgyarmati Polgármesteri Hivatala
II. fejezet
A képviselő-testület megalakulása
4. §
A képviselő-testület alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg. Az alakuló ülést a megválasztott polgármester hívja össze és vezeti.
A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása
5. §
(1) Az alakuló ülésen a képviselő-testület dönt
a) a polgármester javaslata alapján az alpolgármester személyről,
b) a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján bizottsági elnökök, a bizottságok képviselő és nem képviselő tagok személyéről
(2) Az alpolgármester választással kapcsolatos titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. Amennyiben az Ügyrendi Bizottság megválasztása még nem történt meg, vagy a bizottság határozatképtelen, a Képviselő-testület tagjai közül háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ. A Szavazatszámláló Bizottság tagjai maguk közül elnököt választanak. A választás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke hirdeti ki. A szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(3) Ha az alpolgármester, a bizottsági elnökök, tagok megválasztása során tisztség betöltetlen marad , e tisztség(ek) tekintetében a soron következő ülésen szavazást kell tartani.
6. §
A bizottságok nem képviselő tagjai a képviselő-testület előtt esküt tesznek Az eskü szövegét a polgármester olvassa elő.
III. fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
Az ülések éves munkaterve
7. §
(1) A képviselő-testület éves munkatervének megfelelően, - július hónap kivételével - minden hónap utolsó csütörtöki napján ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
(2) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
a) a képviselő-testület tagjától;
b) a képviselő-testület bizottságától;
d) a jegyzőtől.
(3) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a képviselő-testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállításánál nem vették figyelembe.
(4) A munkaterv tervezetét a polgármester december hónapban terjeszti a képviselő-testület elé.
(5) A munkaterv tartalmazza:
a) az ülések tervezett időpontját, napirendjét;
b) az egyes napirendi pontoknál az előterjesztő személyét
Az ülés összehívása
8. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze.
(2) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit, a meghívottakat.
(3) A képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
9. §
(1) Az ülés meghívóját a tervezett napirendi pont(ok) előterjesztéseivel együtt az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén 2 nappal, kell a képviselők és meghívottak részére kézbesíteni. Kézbesítésnek minősül az ülés anyagának elektronikus elérhetőségének biztosítása.
(2) A képviselő-testület rendkívül indokolt esetben rövid úton, telefon, futár, elektronikus üzenet útján is összehívható.
(3) A rendkívüli ülésen csak olyan napirend tárgyalható, amely az ülés összehívását indokolttá tette.
(4) A képviselő-testület elé kerülő napirendi pontokat írásban kell előterjeszteni. Kivételes esetben a napirend szóban is előterjeszthető, de ezt a napirend elfogadásakor az előterjesztőnek indokolni kell.
(5) Azon napirendek írásos anyagát, amelyet a képviselők korábban megkaptak, részükre ismételten nem kell megküldeni, amennyiben az írásos anyagban változás nem következett be.
10. §
A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a képviselő-testület tagjai mellett
a) a jegyzőt, Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
b) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szervezet , önkormányzati intézmény vezetőjét;
e) valamint akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges. Erről a polgármester dönt.
11. §
(1) A képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Hivatal a lakosságot a városi televízióban, és a város honlapján tájékoztatja
(2) A közmeghallgatást tárgyaló ülés időpontját, helyét legalább tizenöt nappal az ülés előtt a városi televízióban és a város honlapján közzé kell tenni.
Az ülés vezetése
12. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.
(2) A képviselő-testület ülését vezető személy:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét;
c) előterjeszti az ülés napirendjét;
(3) A polgármester, a képviselők, a jegyző, valamint az előterjesztő kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
(4) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(5) A napirendi pontok tárgyalási sorrendje:
a) rendelet- tervezetek
b) határozati javaslatot tartalmazó előterjesztések
c) beszámolók
d) tájékoztatók
e) kérdések, bejelentések.
(6) Képviselő-testületi napirendi pont előterjesztője lehet:
a) a polgármester
b) a képviselő-testület tagja
c) a képviselő-testület bizottsága
d) a jegyző
e) a Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői
f) a képviselő-testület által felkért szervezet vezetője.
(7) Amennyiben a benyújtott előterjesztés véleményezése bizottság feladatkörbe tartozik, a bizottság véleményét a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az általa kijelölt bizottsági tag ismerteti.
A vita
13. §
(1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. A vita a következők szerint zajlik:
a) az előterjesztő szóbeli kiegészítést tehet az előterjesztéshez, legfeljebb 3 percben
b) az előterjesztést megtárgyaló bizottság elnöke ismerteti a bizottság véleményét, legfeljebb 3 percben
c) a bizottsági vitában kisebbségben maradt vélemények ismertetése az érintett bizottsági tagok által , legfeljebb 3 percben
d) a képviselők és tanácskozási joggal rendelkezők legfeljebb 2 percben kérdéseket tehetnek fel, amire az érintett válaszol, legfeljebb 5 percben
e) a képviselők és tanácskozási joggal rendelkezők ismertetik véleményüket egy alkalommal, legfeljebb 4 percben
f) a vita lezárása előtt a az előterjesztő válaszol a hozzászólásokra, és véleményt nyilvánít a módosító javaslatokról.
(2) A jegyző a szavazást megelőzően jelzi a képviselő-testületnek ha a tervezett döntésnél jogszabálysértést észlel.
(3) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során időrendben elhangzott módosító és kiegészítő javaslat , majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
(4) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatról vita nélkül azonnal kell dönteni.
14. §
A képviselő-testület ülésein jelenlévő választópolgárnak a polgármester adja meg a szót, legfeljebb 3 perc időtartamra, amennyiben hozzászólási szándékát és hozzászólásának témáját a polgármesternél legkésőbb az ülést megelőző 2. napon írásban jelezte.
A képviselő- testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei
15.§
A képviselő-testület elé kerülhet:
a) előterjesztés
b) beszámoló
c) tájékoztató
16. §
(1) Az előterjesztéshez fedőlapot kell készíteni, amely tartalmazza:
a) az ülés időpontját,
b) a nyilvános/zárt ülés megjelölését
c) a tárgyat,
d) az iktatószámot,
e) az előterjesztő megnevezését,
f) az előterjesztés készítőjét,
g) a „látta” megjelölés alatt a jegyző aláírását az előterjesztés előzetes törvényességi ellenőrzéséről
h) a véleményező bizottságokat az SZMSZ-re való hivatkozással,
(2) Az előterjesztés szöveges része tartalmazza:
a) a határozati javaslat megértéséhez szükséges előzményeket, magyarázatot, az alapjául szolgáló tényeket, adatokat
b) a jogszabályi háttér megvilágítását
c) annak áttekintését, hogy a témakör szerepelt –e már korábban, napirenden, és ha igen, milyen döntés született
d) a döntési alternatívákat és lehetséges következményeik bemutatását.
e) minősített többségű döntés esetén ennek szükségességét
(3) A határozati javaslatban meg kell jelölni:
a) a konkrét döntést
b) a rendelkező részt és indokolást önkormányzati hatósági hatáskörben hozott határozatnál
c) az esetleges döntési változatokat ( döntési alternatívaként nem szerepelhet ugyanazon kérdés elfogadása és elutasítása )
d) a végrehajtási határidőt, a végrehajtásért felelős személy (ek) megnevezését, ott, ahol az a határozatból eredően indokolt
(4) Az alaki és tartalmi kellékeket értelemszerűen alkalmazni kell a beszámolóra és a tájékoztatóra is.
17. §
(1) A beszámoló
a) önkormányzati hatáskör gyakorlásáról
b) a képviselő – testület határozatainak végrehajtásáról
c) az interpellációk kivizsgálásáról
d) a képviselő – testület és szervei működéséről
e) önkormányzati intézmény, önkormányzati feladatot ellátó szervezet tevékenységéről készíthető.
(2) A beszámoló benyújtására a polgármester, bizottsági elnök, jegyző, a Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetője, továbbá a képviselő- testület döntése alapján a beszámolásra kötelezett jogosult.
(3) A beszámoló elfogadásáról a képviselő – testület határozatot hoz.
18. §
(1) A tájékoztató olyan írásos információk képviselő – testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá, illetve, amelyek valamely, a város életével kapcsolatos jelenségnek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.
(2) Tájékoztató benyújtására a polgármester ( az általa felkért személy ), a bizottság, a jegyző, a Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetője továbbá a jogszabály alapján a tájékoztatásra kötelezett jogosult.
(3) A tájékoztató jellegű napirendi pontok esetében, nem kötelező vitát nyitni. A tájékoztató vitára bocsátásáról, a képviselő – testület egyszerű többséggel határoz.
Az ülés rendje
19. §
(1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
b) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására szólíthatja fel a rendbontót;
d) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához a rendőrség segítségét veheti igénybe;
e) a c), d) pontban felsorolt intézkedések a képviselő-testület tagjával és a jegyzővel szemben nem alkalmazhatóak.
(2) Az ülés rendjének biztosítása érdekében az ülés ideje alatt az ülésteremben mobil telefon használata tilos.
Döntéshozatal
20. §
(1) Az ülés során a polgármester a határozatképességet folyamatosan figyelemmel kíséri, és határozatképtelenség bekövetkeztekor - amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt ismét biztosítható - tárgyalási szünetet rendel el, legfeljebb 30 perces időtartamra. A tárgyalási szünet után az ülés tovább folytatható, ha a határozatképesség helyreáll.
(2) Minősített többség szükséges a Magyarország Önkormányzatiról szóló törvényben meghatározottakon túl következő ügyekben:
a) díszpolgári cím adományozása
b) hitelfelvétel,
c) önkormányzati vagyonnal kapcsolatos döntések
d) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaság megszűntetése
e) közbeszerzési eljárás megindítása ( felhívás és dokumentáció jóváhagyása) , az eljárásban beérkezett ajánlatok minősítése, elbírálása
21. §
A képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.
22. §
(1) A képviselő-testület a polgármester, vagy bármely képviselő javaslatára titkos szavazást tarthat. A kezdeményezésről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. Amennyiben az Ügyrendi Bizottság határozatképtelen, a képviselő-testület tagjai közül háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ.
(3) A választás eredményét a bizottság elnöke hirdeti ki.
(4) A titkos szavazás borítékba helyezett bélyegzővel ellátott szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(5) A szavazásról jegyzőkönyv készül, amelyet a bizottság tagjai írnak alá. A jegyzőkönyv az ülés jegyzőkönyvének mellékletét képezi.
23. §
Személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a képviselő-testület a döntését a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásáról való tudomásra jutást követő ülésén felülvizsgálja.
24. §
A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak.
25. §
A döntéshozatal során először módosításra, kiegészítésére tett indítványokról az elhangzásuk sorrendjében kell dönteni, majd az elfogadott módosítások, kiegészítések figyelembe vételével kell szavazásra bocsátani a rendelet-tervezetet vagy határozati javaslatot.
A képviselő-testület döntései
26. §
A képviselő-testület döntései:
a) rendeletalkotás
b) határozathozatal
c) alakszerű határozat nélküli határozathozatal
A rendeletalkotás
27. §
Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) polgármester
a) a képviselő-testület tagja;
b) a képviselő-testület bizottsága;
c) a jegyző
28. §
(1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról, a költségvetésről, annak módosításáról és végrehajtásáról ( zárszámadásról), a rendezési tervről szóló rendelet tervezeteket a polgármester, az egyéb rendelet tervezeteket a jegyző terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) A rendelet jelölése:
Fehérgyarmat Város Önkormányzata Képviselő – testületének ..../…( …., ….. ) önkormányzati rendelete a/az ….…ról/ről, ahol a rendelet sorszáma , az évszám arab számmal, a rendelet kihirdetésének hónapja római számmal , napja arab számmal kerül feltüntetésre.
29. §
(1) A rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
(2) Sürgős esetben elrendelhető a rendelet azonnali kihirdetése. Ekkor a rendeletben rögzíteni kell kihirdetés időpontját óra, perc megjelöléssel.
Határozathozatal
30. §
(1) Ha a jogszabály rendeletalkotási kötelezettséget nem ír elő vagy nem tesz lehetővé, a képviselő-testület a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben határozatot hoz.
(2) A határozat jelölése:
Fehérgyarmat Város Önkormányzata Képviselő- testületének …/….( …., ….. ) önkormányzati határozata ……..ról/ről, ahol a határozat sorszáma , az évszám, a határozat meghozatalának hónapja és napja arab számmal kerül feltüntetésre
(3) A normatív határozatokra a 28. § rendelkezéseit értelem szerűen alkalmazni kell.
31. §
A képviselő – testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt:
a) a napirend meghatározásáról,
b) az ügyrendi kérdésekről,
c) a tájékoztató jellegű anyagok tudomásulvételéről,
d) a rendelet-tervezet vagy a határozati javaslat módosítására, kiegészítésére tett indítványokról,
e) titkos szavazás elrendeléséről.
V. fejezet
A JEGYZŐKÖNYV
32. §
(1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvnek az Mötv.-ben meghatározottakon túl, tartalmaznia kell:
a) az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,
b) napirendi pontonként az előterjesztő, a kérdést feltevők és a válaszadók nevét,
c) az elhangzott hozzászólásokat, véleményeket
d) az ülést vezető esetleges intézkedéseit,
(2) A kérdéseket és az arra adott válaszokat abban az esetben kell rögzíteni ha azt a kérdés feltevő vagy a válasz adó külön kéri. A hozzászólásokat és a véleményeket abban az esetben kell szó szerint rögzíteni ha azt a hozzászóló külön kéri.
(3) A jegyzőkönyvet az ülésen rögzített hangfelvétel, képfelvétel és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kell elkészíteni. A hangfelvételt 1 évig kell megőrizni.
(4) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, és a jelenléti ívet.
33. §
A jegyzőkönyv 2 eredeti példányban készül. A jegyzőkönyv 1 eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenként beköttetéséről, valamint megfelelő őrzéséről, 1 példány hivatali munkapéldány.
VI. fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
34. §
(1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, valamint az átruházott hatáskörben való döntéshozatalra állandó bizottságokat hoz létre.
(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
Intézmény-felügyeleti, Szociális, Közművelőségi és Sport Bizottság 7 fő
Pénzügyi Bizottság 5 fő
Ügyrendi Bizottság 5 fő
Városfejlesztési, Környezetvédelmi és Műszaki Bizottság 5 fő
(3) Az állandó bizottságok tagjainak névsorát e rendelet 1. függeléke tartalmazza.
(4) A bizottságok feladatait e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(5) A képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatásköröket a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
35. §
(1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. Az elnök akadályoztatása esetén, az általa megbízott képviselő bizottsági tag hívja össze a bizottság ülését és látja el az elnöki teendőket.
(2) A bizottság elnöke, a meghívót és az írásos napirendi anyagokat, az ülés előtt legalább 3 nappal megküldi a bizottság tagjainak, valamint az egyéb meghívottaknak. Nem kell megküldeni a bizottság képviselő tagjainak, a testületi ülés meghívójával megküldött anyagokat.
VIII. fejezet
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER
A polgármester
36. §
(1) A polgármester főállású választott tisztviselőként látja el feladatát.
(2) Feladatát főállásban, teljes munkaidőben, kötetlen munkarend szerint látja el.
(3) A polgármester esetében a munkáltatói jogokhoz kapcsolódó jogosítványokat az Ügyrendi Bizottság gyakorolja.
(4) A Polgármester minden héten pénteken 8-12 óráig tart ügyfélfogadást hivatali helyiségében.
(5) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
Alpolgármester
37. §
(1) Az alpolgármester társadalmi megbízatású választott tisztviselőként látja el feladatát.
(2) Az alpolgármester minden héten csütörtökön 14-16 óráig tart ügyfélfogadást a polgármester hivatali helyiségében.
ZÁRÓ RENDELKEZÉS
38. §
(1) E rendelet kihirdetésével lép hatályba. A Képviselő-testület elrendeli a rendelet azonnali, 13 óra 25 perckor történő kihirdetését.
(2) Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2006 (XI.29.) Önk. rendelet módosításáról és egységes szerkezetbe foglalásáról szóló 10/2007. (VI.04.) Önk. rendelet, valamint a módosításáról szóló 8/2010. (X.18.) önkormányzati rendelet.