Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (V. 22.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete módosításáról
Hatályos: 2025. 05. 23- 2025. 05. 24Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (V. 22.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete módosításáról
[1] E rendelet célja, hogy Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatán átvezetésre kerüljenek a gyakorlati alkalmazás során felmerült pontosítási, módosítási javaslatok és a magasabb szintű jogszabályokban bekövetkezett változások.
[2] Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 19. § (2) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület ülésére, illetve adott napirendi pontok tárgyalásához tanácskozási joggal meg kell hívni:)
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 19. § (2) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:
(A Képviselő-testület ülésére, illetve adott napirendi pontok tárgyalásához tanácskozási joggal meg kell hívni:)
2. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 23. § f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az előterjesztés első oldala az előlap, melynek kötelező elemei:)
3. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 27. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az előterjesztés készítője a (3) bekezdés szerinti benyújtással egyidejűleg átadja a Képviselő-testületi Csoportnak azt a nyilatkozatot, amelyben kijelenti, hogy az elektronikus formában megküldött/átadott előterjesztés minden tekintetben megegyezik az eredeti, aláírásokat is tartalmazó nyomtatott példánnyal és a GDPR előírásaival összhangban van. Amennyiben a 28. § (1) bekezdés szerinti egyéb jogosult elektronikus aláírással ellátott előterjesztést küld meg, kizárólag a GDPR előírásaival való összhangról nyilatkozik a megküldéssel egyidejűleg.”
4. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 28. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(4) A soron következő képviselő-testületi ülésre véglegesnek tekintett előterjesztést legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 13. nap 12 óráig kell leadni/megküldeni a polgármesternek annak érdekében, hogy a benyújtási határidőt megelőzően annak jegyző általi jogi, formai ellenőrzése megtörténhessen.
(5) A polgármesternek az előterjesztést kézjegyével kell ellátnia annak igazolására, hogy a benyújtási szándékról tudomást szerzett és azonnal továbbítania kell azt a jegyzői jogi, formai ellenőrzésre.”
5. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 29. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az előterjesztéseket legkésőbb az ülés előtti 7. napon 12.00 óráig lehet benyújtani.”
6. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 32. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„32. § A képviselő-testületi ülés elnöke a polgármester (a továbbiakban: levezető elnök).”
7. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 14. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„14. A levezető elnök ülésvezetési jogkörei”
8. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 33. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„33. § A levezető elnök ülésvezetési feladatai, jogkörei:
1. az ülés megnyitása, levezetése, határozatképtelenség esetén berekesztése,
2. az ülés határozatképességének megállapítása, továbbá az igazoltan, illetve igazolatlanul távollevők számba vétele.
3. szó megadása,
4. szó megvonása, tárgyra térésre felszólítás,
5. napirend utáni felszólalásra szó megadása,
6. ügyrendi kérdésben a szó megadása,
7. a tanácskozás rendjének fenntartása,
8. javaslattétel napirendi pont tárgyalására,
9. javaslattétel napirendek összevont tárgyalására,
10. szünet, illetve tárgyalási szünet elrendelése,
11. a képviselő-testületi ülés elnapolásának kezdeményezése, melyről a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel dönt,
12. napirendi pontonként a vita megnyitása és lezárása: a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását, amely indítványok tárgyában a Képviselő-testület minősített többséggel dönt, azzal a feltétellel, hogy a hozzászólások 3 percnél rövidebb időtartamra nem korlátozhatóak,
13. szavazás elrendelése,
14. szavazás eredményének megállapítása,
15. határozat, vagy rendelet elfogadásának bejelentése,
16. a Képviselő-testület ülésén a felszólalási jog korlátlan gyakorlása,
17. az ülés tartama alatt a határozatképesség ellenőrzése az egyes napirendi pontokkal kapcsolatos határozathozatalnál is.”
9. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„35. § A levezető elnök megvonja a szót attól a képviselőtől, valamint más felszólalótól, aki a felszólalásra megállapított időkeretét túllépi. Akitől a levezető elnök a szót megvonta, ugyanazon napirendi pont vitájában a továbbiakban nem szólalhat fel. Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a levezető elnök felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra, a levezető elnök a második felszólítás után ez esetben is megvonhatja a szót.”
10. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„40. § Amennyiben a Képviselő-testület ülése a szavazás előtt válik határozatképtelenné, úgy a levezető elnök a határozatképtelenség megállapítását követően 15 perc szünetet rendel el. A szünet alatt a levezető elnök megkísérli a határozatképesség helyreállítását. A 15 perc szünet elteltével a levezető elnök az ülést folytatja, és amennyiben annak feltételei fennállnak, megállapítja a határozatképességet. Ismételt határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti, és egyidejűleg intézkedik az ülés ismételt összehívásáról.”
11. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 42. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) Az (1) bekezdés f) pont szerinti beszámolók keretén belül a polgármester negyedévente a tárgyidőszakot követő
a) első rendes képviselő-testületi ülésen az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről,
b) a második rendes képviselő-testületi ülésen
ba) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
bb) a céltartalékok felhasználásáról
írásban számol be.”
12. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 43. § (13) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(13) A vita lezárását követően az előterjesztő előterjesztői zárszó keretében válaszolhat a felmerült kérdésekre, és összegezheti a vitában elhangzottakat. Az előterjesztői zárszó időtartama legfeljebb 1 perc.”
13. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 48. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„48. § (1) Ha a napirendi ponthoz több hozzászólás vagy ügyrendi javaslat nincs, a levezető elnök a vitát lezárja. A vita lezárását követően érdemi hozzászólásra – a 43. § (13) bekezdése szerinti előterjesztői zárszó kivételével – nincs lehetőség.
(2) A vita lezárása után vagy előterjesztői zárszó esetén, azt követően a levezető elnök elrendeli a szavazást.
(3) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többségű döntésével határoz. A vita lezárását követően is szót kell azonban adni a javaslat elhangzásáig hozzászólásra jelentkezetteknek, akik az (1) bekezdésétől függetlenül is jogosultak a vita lezárásáról szóló döntést követően írásbeli módosító és kiegészítő javaslataikat benyújtani. A vita lezárásakor a felszólalásra jogosult képviselők nevét a levezető elnök ismerteti.”
14. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 51. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők mikrofonba mondva „igen”, „nem”, „tartózkodom” szavakkal szavazhatnak. A jegyző az egyes szavazatokat a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét - névsorral együtt - átadja a levezető elnöknek. A szavazás eredményét a levezető elnök hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.”
15. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 54. § (1) bekezdés 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az Mötv. 50. §-ában és egyes további rendelkezéseiben meghatározott kötelező eseteken túl minősített többség szükséges:)
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 54. § (1) bekezdés 4. és 5. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Az Mötv. 50. §-ában és egyes további rendelkezéseiben meghatározott kötelező eseteken túl minősített többség szükséges:)
(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 54. § (1) bekezdés 15. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az Mötv. 50. §-ában és egyes további rendelkezéseiben meghatározott kötelező eseteken túl minősített többség szükséges:)
16. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 60. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„60. § A Képviselő-testület által alkotott önkormányzati rendeleteket a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendeletnek megfelelően szükséges megjelölni.”
17. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 62. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A képviselő-testületi határozatokat – a zárt ülésen hozott határozatok esetén a határozatok rendelkezésére történő utalással – az Önkormányzat honlapján meg kell jelentetni.”
18. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 72. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő egyidejűleg több állandó és egy ideiglenes bizottságnak lehet tagja, e minőségében hozzászólási jogára a 43. § (5) bekezdésében foglaltak irányadóak. Ha a képviselő olyan bizottsági ülésen kíván tanácskozási joggal részt venni, melynek nem tagja – figyelemmel a Mötv. 32. § (2) bekezdés d) pontjára is –, hozzászólási igényére a 43. § (8) bekezdésében foglaltak az irányadóak.”
19. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 74. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A bizottság üléseire az e rendelet 19. § (4) és (5) bekezdésében foglaltakon túl tanácskozási joggal meg kell hívni a polgármestert, a jegyzőt, az illetékes alpolgármestert, a frakcióvezetőket, illetve azokat, akiknek a bizottság az ügyrendjében állandó tanácskozási jogot biztosít, továbbá azt, akit az előterjesztő tanácskozási joggal meghívni javasolt.”
20. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 80. § (2a) bekezdés 8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A polgármester – az Mötv. 42. §-a szerinti ügyek kivételével – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan ügyekben. Halaszthatatlannak minősülnek azok az ügyek, amelyekben a döntés halasztása – a rendelkezésre álló határidő lejárta okán vagy az ügy egyéb okból sürgős jellege miatt – a Képviselő-testület rendes üléséig az Önkormányzat számára kárt okozhatna, előny elmulasztását vagy valamely feladat ellátásának átmeneti ellehetetlenülését eredményezné, az alábbi esetekben:)
21. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 88. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) Az írásbeli kérdéseket a levezető elnök, vagy az általa kijelölt személy olvassa fel.”
22. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 4. melléklete helyébe e rendelet 2. melléklete lép.
(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 5. melléklete helyébe e rendelet 3. melléklete lép.
(4) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 6. melléklete e rendelet 4. melléklete szerint módosul.
(5) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 10. melléklete e rendelet 5. melléklete szerint módosul.
23. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet
1. 6. §-ában a „szervei,” szövegrész helyébe az „annak szervei, így” szöveg,
2. 9. § (2) bekezdésében a „törvényekben” szövegrész helyébe a „jogszabályokban” szöveg,
3. 10. § (3) bekezdésében az „alpolgármesterek” szövegrész helyébe az „alpolgármester(ek)” szöveg,
4. 28. § (1) bekezdésében a „benyújtott” szövegrész helyébe a „készített” szöveg és a „folyamata polgármester” szövegrész helyébe a „folyamata a polgármester” szöveg,
5. 30. § (4) bekezdésében a „kezdetekor” szövegrész helyébe a „kezdetéig” szöveg,
6. 34. §-ában az „Az ülést vezető” szövegrész helyébe az „A levezető” szöveg,
7. 36. §-ában az „az ülést vezető” szövegrész helyébe az „a levezető” szöveg, az „Az” szövegrészek helyébe az „A levezető” szöveg és az „az ülés elnökének” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
8. 38. § (3) bekezdésében az „Az ülést vezető” szövegrészek helyébe az „A levezető” szöveg,
9. 38. § (4) bekezdésében az „Az ülést vezető” szövegrész helyébe az „A levezető” szöveg,
10. 39. § (2) bekezdésében az „Az ülés levezető elnöke” szövegrész helyébe az „A levezető elnök” szöveg,
11. 39. § (3) bekezdésében az „az ülés levezető elnöke” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
12. 41. § (1) bekezdésében a „polgármester” szövegrész helyébe a „levezető elnök” szöveg,
13. 41. § (8) bekezdésében a „napirendek” szövegrész helyébe a „napirendi pontok” szöveg,
14. 43. § (2) bekezdésében az „az ülés elnökénél” szövegrész helyébe az „a levezető elnöknél” szöveg,
15. 43. § (8) bekezdésében az „az” szövegrész helyébe az „a levezető” szöveg,
16. 43. § (9) bekezdésében az „az ülést” szövegrész helyébe az „a” szöveg,
17. 44. § (2) bekezdésében az „az ülés elnöke” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
18. 44. § (3) bekezdésében az „az ülés levezető elnöke” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
19. 44. § (6) bekezdésében az „az ülésvezető” szövegrészek helyébe az „a levezető” szöveg,
20. 47. § (1) bekezdésében az „Az ülés levezető elnöke” szövegrész helyébe az „A levezető elnök” szöveg,
21. 49. § (4) bekezdésében az „az ülés levezető elnöke” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
22. 49. § (6) bekezdésében az „az ülés elnöke” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
23. 49. § (8) bekezdésében az „az” szövegrész helyébe az „a levezető” szöveg,
24. 50. § (2) bekezdésében az „az ülés levezető elnöke” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
25. 55. § (3) bekezdésében az „Az ülés levezető elnöke” szövegrész helyébe az „A levezető elnök” szöveg,
26. 56. § (2) bekezdésében az „az ülés levezető elnöke” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
27. 57. § (3) bekezdésében a „történjék” szövegrész helyébe a „történjen” szöveg,
28. 58. §-ában az „az ülés elnöke” szövegrész helyébe az „a levezető elnök” szöveg,
29. 72. § (6) bekezdésében a „megbízatása a” szövegrész helyébe a „megbízatása az adott önkormányzati ciklus végéig, a” szöveg,
30. 80. § (2a) bekezdés 7. pontjában a „pontja” szövegrész helyébe a „pont” szöveg és az „irányító hatóság, felügyeleti” szövegrész helyébe az „a Magyar Államkincstár, továbbá az irányító/felügyeleti” szöveg,
31. 83. § (4) bekezdésében a „feladatok ellátásáról” szövegrész helyébe a „feladatokat” szöveg és a „gondoskodik” szövegrész helyébe a „látja el” szöveg,
32. 85. §-ában a „Felszólaló) közérdekű” szövegrész helyébe a „Felszólaló) a települést érintő közérdekű” szöveg
lép.
24. § Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet
a) 19. § (3) bekezdése,
b) 42. § (2) bekezdése,
c) 43. § (12) bekezdésében az „ügyrendi” szövegrész,
d) 80. § (2a) bekezdés 7. pontjában a „SZMSZ” szövegrész.
25. § Ez a rendelet 2025. május 23-án lép hatályba.
1. melléklet a 18/2025. (V. 22.) önkormányzati rendelethez
1. Környezetvédelemmel, növényvédelemmel és településüzemeltetéssel kapcsolatos hatáskörök:
1.1. Gyakorolja a zöldterületek és a zöldfelületek használatáról, fejlesztéséről, fenntartásáról és megóvásáról, továbbá Rákosmente fáinak védelméről és pótlásáról szóló önkormányzati rendeletben foglalt hatásköröket.
1.2. Megadja, vagy megtagadja az önkormányzati tulajdonú közterületeken lévő fás szárú növényzet kivágásának, telepítésének és a közterületek egyéb zöldfelületi munkálatainak engedélyezéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulást.
2. Állatjóléttel és állatvédelemmel kapcsolatos feladat-és hatáskörök:
2.1. Gondoskodik az állati hulladék ártalmatlanná tételével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
2.2. Ebrendészeti feladatainak elvégzése érdekében, illetve a veszettség elleni oltás járványvédelmi vonatkozásaira való tekintettel háromévente legalább egy alkalommal ebösszeírást végez.
3. Az épített környezet alakítása és védelme:
3.1. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az önkormányzati lakás, nem lakás célú helyiség felújítása, bővítése, átalakítása, korszerűsítése esetén.
3.2. Gyakorolja a tulajdonost megillető jogokat, ha az önkormányzat tulajdonát képező ingatlannal szomszédos ingatlanon folyó építési munka az önkormányzat jogos érdekeit sérti.
3.3. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az építésügyi hatósági engedélyek megadásához, a tulajdonában lévő ingatlanok esetében.
3.4. Az ügyfél kérelmére kiadja a hozzájárulást a beépítési kötelezettség miatt elrendelt elidegenítési és terhelési tilalom törlésére, amennyiben bizonyított, hogy az ügyfél a beépítési kötelezettségének eleget tett.
3.5. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az Önkormányzat tulajdonában lévő lakásban, nem lakás célú helyiségben és telek ingatlanon közművekkel és ezek mérőberendezéseivel kapcsolatos munkák (felújítás, csere, hibaelhárítás, új közműbekötés) esetén.
3.6. Településképi szakmai konzultációt biztosít, településképi véleményezési, bejelentési és kötelezési eljárásokat folytat le.
4. Közterület-használattal kapcsolatos hatáskörök:
4.1. Dönt a hozzájárulásról vagy a hozzájárulás megtagadásáról a közterület rendeltetéstől eltérő használatának kérelmezése esetén.
4.2. Dönt az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és rendjéről szóló rendeletben meghatározott minden ügyben.
4.3. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást – döntéséhez ki kell kérni az érintett egyéni választókerületi képviselő, valamint a Jogi és Közbiztonsági Bizottság véleményét – az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületen lévő nem lakáscélú helyiségek használati mód változásához.
4.4. Megadja vagy megtagadja az önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken létesítendő építmények, vonalas létesítmények, közművek létesítéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulást.
5. Az egészségügyi és szociális ellátással, valamint a gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
5.1. Egészségügyi ellátással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
5.1.1. Panaszok kivizsgálása és annak eredményéről a beteg mielőbbi, írásbeli tájékoztatása.
5.1.2. A betegjogi képviselő észrevételeinek érdemi megvizsgálása és a kialakított állásfoglalásról való tájékoztatása.
5.1.3. A rovarok és rágcsálók irtásának biztosítása.
5.1.4. Folyamatosan ellenőrzi és felügyeli az egészségügyi intézmények működését.
5.1.5. Kérelmet nyújt be a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőhöz a normatíván felüli kapacitás befogadására, benyújtja a kapacitásmódosítási kérelmet, megköti vagy módosítja az ezzel kapcsolatos megállapodást.
5.1.6. A Képviselő-testület előzetes hozzájárulását követően, a jogszabályban előírt feltételek teljesülése esetén, megköti a szerződést a háziorvossal.
5.1.7. Dönt a praxisjoggal rendelkező háziorvos, házi gyermekorvos vagy fogorvos és az Önkormányzat közötti feladat-ellátási szerződés megkötéséről, módosításáról.
5.2. Szociális ellátással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
5.2.1. Köteles az arra rászorulónak – tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére - rendkívüli települési támogatást, étkezést-, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.
5.2.2. Haladéktalanul értesíti az ellátást biztosító a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv.) 7. § (2) bekezdése szerint a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet és az értesítéssel egyidejűleg követelheti a kifizetett rendkívüli települési támogatás megtérítését.
5.2.3. A Szoc. tv.-ben meghatározott feltételek hiányában, vagy e törvény megsértésével nyújtott szociális ellátást megszünteti, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt pedig kötelezi a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére, természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénz egyenérték megfizetésére, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás esetében az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére.
5.2.4. Szociális rászorultság esetén - a szociális alapellátás keretében - a jogosult számára települési támogatást állapít meg a Szoc. tv.-ben, valamint az önkormányzat rendeleteiben meghatározott feltételek szerint.
5.2.5. Temetési segélyt nyújthat annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
5.2.6. Gyakorolja a Szoc. tv. 48. §-a szerinti, a köztemetéssel kapcsolatos hatásköröket.
5.3. Gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
5.3.1. Dönt a szociálisan rászoruló családok nevelési-oktatási intézményi étkezésben részesülő gyermekeinek étkezés térítési díjkedvezményének megállapításáról.
5.3.2. Dönt a szociálisan rászoruló családok jól tanuló gyermekei részére megállapítható szociális tanulmányi ösztöndíjról.
6. Közlekedési és vízügyi igazgatással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
6.1. Ellátja a közlekedési igazgatási feladatokat, megadja, vagy megtagadja az önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő közterületeken létesítendő építmények, vonalas létesítmények, közművek létesítéséhez szükséges közútkezelői és munkakezdési hozzájárulást.
6.2. Gondoskodik az önkormányzat tulajdonában, kezelésében lévő közutak, gyalogos és kerékpáros közlekedést szolgáló létesítmények, csapadékvíz elvezető rendszerek, tározók, közterek, parkok fenntartásáról, fejlesztéséről, üzemeltetéséről. Gondoskodik továbbá az önkormányzat tulajdonában, kezelésében lévő közterek, parkok gyalogos közlekedést szolgáló felületének tisztántartásáról, a hó eltakarításáról, síkosság-mentesítéséről.
7. A gazdálkodással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
7.1. Gyakorolja a mindenkori költségvetési rendeletben szabályozott gazdálkodási hatásköröket.
7.2. Dönt az általános és céltartalékok felhasználásáról a Képviselő-testület által meghatározott keretek között.
7.3. Évközi, év végi költségvetési beszámolót és havi pénzforgalmi költségvetési jelentést készít.
7.4. Értékhatárra tekintet nélkül elfogadja és felhasználja a magánszemélyek és jogi személyek által tett közérdekű kötelezettségvállalásokat, ha azok a jogszabályi előírásoknak megfelelnek és a következő célokra, feladatokra történnek:
7.4.1. egészség megőrzés, betegség-megelőzés, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenység,
7.4.2. szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása,
7.4.3. nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
7.4.4. kulturális tevékenység,
7.4.5. kulturális örökség megóvása,
7.4.6. műemlékvédelem,
7.4.7. természetvédelem, állatvédelem,
7.4.8. környezetvédelem,
7.4.9. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet,
7.4.10. hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,
7.4.11. emberi és állampolgári jogok védelme,
7.4.12. a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység,
7.4.13. sport, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység kivételével,
7.4.14. közrend és közlekedés biztonság védelme, önkéntes tűzoltás, mentés, katasztrófa- elhárítás,
7.4.15. ár- és belvízvédelem ellátásához kapcsolódó tevékenység,
7.4.16. a közforgalom számára megnyitott út, híd, alagút fejlesztéséhez, fenntartásához és üzemeltetéséhez kapcsolódó tevékenység.
7.5. Kiállítja a szükséges igazolást a közérdekű kötelezettségvállaló részére.
7.6. Ellátja az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. § 4. pontja szerinti megállapodás megkötéséhez kapcsolódó feladatokat, legfeljebb 5.000.000 Ft összeghatárig.
8. Az Önkormányzat vagyonával kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
8.1. Szerződésszerű teljesítés esetén, mint az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett teher/terhek jogosultja hozzájárul a teher/terhek törléséhez.
8.2. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakásépítés és lakásvásárlás helyi támogatásáról szóló 32/2022. (IX.22.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
8.3. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata fenntartásában működő költségvetési intézményekben foglalkoztatottak visszatérítendő lakáscélú támogatásáról szóló 6/2023. (II.23.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
8.4. Hozzájárulást ad az önkormányzat által értékesített ingatlanok vonatkozásában hitelt folyósító pénzintézet jelzálogjogának az önkormányzatot megelőző ranghelyen történő bejegyzéséhez, amennyiben a tulajdonosnak Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata, az általa alapított gazdasági társaság, illetve intézmény felé nincs tartozása, és ha a jelzálogjoggal biztosított követelések összértéke nem éri el az ingatlan forgalmi értékének 70%-át.
8.5. Hozzájárulást ad a munkáltatói kölcsön és helyi támogatás alapján bejegyzett jelzálogjogot megelőző helyen a hitelt folyósító pénzintézet jelzálogjogának bejegyzéséhez, amennyiben a kölcsönigénylőnek Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata, az általa alapított gazdasági társaság, illetve intézmény felé nincs tartozása, és ha a jelzálogjoggal biztosított követelések összértéke nem éri el az ingatlan forgalmi értékének 70%-át.
8.6. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az ingatlanok telekhatár rendezéséhez, szabályozásához.
8.7. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 1/2023. (I.26.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
8.8. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati tulajdonú földek hasznosításáról szóló 4/2023. (II.23.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
8.9. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan vagy helyiség székhelyként, telephelyként történő megjelöléséhez.
8.10. Előzetes hozzájárulást ad az önkormányzati beruházásokhoz kapcsolódó közművek, nyomvonalas létesítmények tervezési és műszaki átadás-átvételi eljárási szakaszában más önkormányzat, állami szerv, illetve üzemeltető részére történő, jogszabályon alapuló vagyonátadásához.
8.11. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást a vagyonkezelésbe adott önkormányzati ingatlanok felújítása, átalakítása, korszerűsítése, ehhez kapcsolódó pályázat benyújtása esetén, amennyiben az az Önkormányzat költségvetését nem érinti.
8.12. A természetes személyek adósságrendezésére irányuló eljárásban képviseli az Önkormányzatot mint hitelezőt, és nevében megteszi a hitelezői nyilatkozatokat.
8.13. A nevelési-oktatási intézmények elhelyezését szolgáló önkormányzati vagyonelemek esetében dönt az ingatlan 90 napon belül összesen legfeljebb 30 napot meg nem haladó időtartamú használatának biztosításáról.
8.14. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi/fenntartói hozzájárulást a nevelési-oktatási intézmények elhelyezését szolgáló önkormányzati vagyonelemeket érintő pályázat benyújtásához, amennyiben az az önkormányzat költségvetését nem érinti.
8.15. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanon gazdasági tevékenység végzéséhez.
8.16. Dönt az elővásárlási jog érvényesítéséről, vagy lemond az elővásárlási jogról az önkormányzat tulajdonában lévő közterületen épült nem lakás célú helyiségek (pavilonok, üzletek) elidegenítése esetén.
9. A lakások és helyiségek bérletével, elidegenítésével kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
9.1. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló 42/2022. (XII.15.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
9.2. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat tulajdonában álló lakások lakbéréről szóló 43/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
9.3. Igényelheti az egy naptári évben teljesített elhelyezési feladatok után járó támogatást a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 90. §-a alapján.
9.4. Hozzájárulást ad a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérlői, használói, jogcím nélküli használói részére a tartozásuk részletekben történő kiegyenlítéséhez.
10. Nemzetiségek jogainak biztosításával kapcsolatos feladat- és hatáskörök: Biztosítja az Njtv. 6. § (1) bekezdése szerinti feltételek fennállása esetén az ott leírt önkormányzati kötelezettségek teljesítését.
11. Közneveléssel és művelődéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
11.1. Óvodai felvételt elbíráló bizottságot szervez több óvoda esetén, ha az óvodába jelentkezők száma meghaladja a felvehető gyermekek számát.
11.2. Ellenőrzi a házirend, valamint – a kollektív szerződés és a közalkalmazotti szabályzat kivételével – más belső szabályzatok elfogadására előírt eljárási rendelkezések megtartását a törvényesség biztosítása érdekében.
11.3. Elfogadja és módosítja az Önkormányzati fenntartású közművelődési és muzeális intézmények hétéves továbbképzési terveit.
11.4. Véleményezi és jóváhagyja az önkormányzati fenntartású óvodák továbbképzési intézményi programjait.
12. Testneveléssel és sporttal kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
12.1. Közreműködik a mozgásgazdag életmóddal összefüggő és egyes sporttudományos felvilágosító tevékenység szervezésében.
12.2. Ellátja a hatáskörébe utalt ellenőrzési, pénzügyi és gazdasági feladatokat.
12.3. Összeállítja és közreadja az éves versenynaptárt és szabadidő sportnaptárt.
13. Pályázatok benyújtásával kapcsolatos feladat- és hatáskörök: benyújtja a pályázatot azon pályázatok esetében, amelyeknél az alábbi feltételek együttesen teljesülnek:
13.1. a pályázat nem igényli önrész biztosítását,
13.2. a pályázat keretösszege nem tartalmaz az Európai Unió valamely alrendszeréből származtatható forrást,
13.3. a pályázati felhívás és egyéb, a pályázás folyamatát meghatározó dokumentum nem írja elő a pályázaton történő részvételről szóló képviselő-testületi határozat benyújtását.
14. Egyéb feladat- és hatáskörök:
14.1. Biztosítja a kárpótlásra jogosult elővásárlási jogát a jogszabályban meghatározott kivételekkel, amennyiben volt tulajdonát az önkormányzat értékesíti. Felhívja írásban az elővásárlási jog gyakorlására a jogosultat.
14.2. Amennyiben a volt tulajdonos személye ismeretlen, akkor a jogosultakat a vagyontárgy értékesítése előtt 30 nappal két országos napilapban, illetve az önkormányzat hirdetőtábláján megjelenő hirdetményben, valamint a helyben szokásos módon kell az elővásárlási jog gyakorlásának lehetőségéről tájékoztatni azzal, hogy e jogával legkésőbb a vagyontárgy értékesítése (árverése) során élhet.
14.3. Gyakorolja a tulajdonosi jogokat a Képviselő-testület által alapított gazdasági társaságok vonatkozásában, az e rendelet 54. §-ban meghatározott minősített többséget igénylő ügyek kivételével.
14.4. Képviseli az Önkormányzatot a Rákosmenti Mezei Őrszolgálat Társulási Tanácsában, melyről évente – a társulás vezetőjének éves beszámolásával egyidejűleg – írásban beszámol legkésőbb a Képviselő-testület tárgyévet követő első rendes ülésén.
14.5. Meghatározza az Önkormányzat által rendezett alkalmi (ünnepi) vásárok helyét és idejét, valamint alkalmanként az azokra vonatkozó önkormányzati rendeletben foglaltaktól eltérő különös szabályokat és díjszabást.
14.6. Jóváhagyja az Önkormányzat által létrehozott költségvetési szervek alapító okiratainak technikai jellegű módosításait és ezeket továbbítja a nyilvántartásra felhatalmazott központi államigazgatási szerv részére.
14.7. A külföldiek mező- és erdőgazdasági hasznosítású földnek nem minősülő ingatlanokat érintő tulajdonszerzésről szóló 251/2014. (X. 2.) Korm. rendelettel összefüggésben állást foglal arról a körülményről, hogy az adott ingatlanszerzés önkormányzati érdeket sért-e.
14.8. Gyakorolja a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény 7. § (3) bekezdésében foglalt, a képfelvevő elhelyezéséről, valamint a képfelvevővel megfigyelt közterület kijelöléséről szóló döntési jogot.
14.9. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata fenntartásában működő költségvetési intézményekben foglalkoztatottak számára nyújtható illetményen kívüli juttatásokról szóló 32/2023. (XII. 14.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
14.10. Amennyiben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 7:74. §-a alapján felmerül az Önkormányzat törvényes öröklésének lehetősége, a hagyatéki eljárásban képviseli az Önkormányzatot, és nevében megteszi a szükséges nyilatkozatokat.
14.11. Az önkormányzat által fenntartott intézményekben az intézményvezető tartós távolléte esetén - tartós távollétnek az egy hónapnál hosszabb időtartam minősül – megbízza az intézmény szervezeti és működési szabályzatában meghatározott helyettest a teljes vezetői jogkör gyakorlásával.”
2. melléklet a 18/2025. (V. 22.) önkormányzati rendelethez
1. A Városfejlesztési és Vagyongazdálkodási Bizottság átruházott hatáskörei:
1.1. Vagyongazdálkodással kapcsolatos hatáskörök:
1.1.1. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 1/2023. (I.26.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
1.1.2. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló 42/2022. (XII.15.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
1.1.3. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati tulajdonú földek hasznosításáról szóló 4/2023. (II.23.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.
1.1.4. Megadja vagy megtagadja a hozzájárulást, hogy az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. törvény 23. §-ának alkalmazásával az Önkormányzat költségvetését megillető adótartozás egyezség útján történő megfizetéséről az adós és az adóhatóság egyezséget kössön.
1.2. Környezetvédelemmel kapcsolatos hatáskör: Rendelkezik a mindenkori éves költségvetésben a környezetvédelmi feladatok támogatására elkülönített előirányzat felhasználásáról (pályázatot ír ki, valamint elbírálja a benyújtott pályázatokat).
1.3. Városfejlesztéssel, közlekedéssel kapcsolatos hatáskörök:
1.3.1. Gyakorolja a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint az egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 66. § (7) bekezdésében meghatározott, a településrendezési eszközök és településtervek véleményezése során beérkezett vélemények elfogadására és el nem fogadására vonatkozó döntési jogot.
1.3.2. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a településterv, a településképi arculati kézikönyv, a településképi rendelet és a telepítési tanulmányterv partnerségi egyeztetésének szabályairól szóló 25/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 6. §-a és 7. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott, a partnerségi egyeztetés során keletkezett véleményekre adott válaszok elfogadására vonatkozó döntési jogot.
1.3.3. Gyakorolja az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 5. § (2) és (3) bekezdésében meghatározottak alapján a környezeti vizsgálat szükségességéről a kidolgozót illető döntési jogot.
1.3.4. Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 19/2019. (VII. 9.) önkormányzati rendelete II. fejezet 5. címben foglaltak alapján dönt a helyi védelem alá helyezésről, illetve a helyi védelem megszüntetéséről.
1.3.5. Kiírja a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 19/2019. (VII. 9.) önkormányzati rendelete II. fejezet 7. címben foglaltak alapján a „Rákosmenti Építészeti Értékvédelmi Támogatás” című pályázatot és a beérkező pályázatokat elbírálja.
1.3.6. Gyakorolja a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X. 6.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés alapján a vármegye területrendezési tervére vonatkozó véleményezési jogot.
1.3.7. Gyakorolja a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 7. § (7) és (8) bekezdése szerinti feljegyzés jóváhagyásának jogkörét.
1.3.8. Gyakorolja a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 62. § (1) bekezdésében, illetve 11. mellékletében foglalt, „közigazgatási határával szomszédos települési önkormányzat, valamint az érintett területi (vármegyei, fővárosi) önkormányzat” településtervének véleményezési jogkörét.
1.4. Energetikai pályázatokkal kapcsolatos hatáskörök:
1.4.1. Meghatározza az energetikai támogatásra irányuló pályázatok feltételeit és kiírja az erre irányuló pályázatokat.
1.4.2. Dönt a pályázaton elnyerhető támogatások odaítéléséről és összegéről.
1.5. Jóváhagyja a Piacfelügyelet SZMSZ-ét, amennyiben a fenntartóra többletkötelezettség emiatt nem hárul.
2. A Rákosmenti Erőforrás Bizottság átruházott hatáskörei:
2.1. Közneveléssel kapcsolatos hatáskörök, a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben (a továbbiakban: Nkt.) a fenntartót megillető jogok:
2.1.1. Jóváhagyja a köznevelési intézmények pedagógiai programját, amennyiben a fenntartóra többletkötelezettség emiatt nem hárul (Nkt. 26. § (1) bekezdése).
2.1.2. Dönt az óvoda heti és éves nyitvatartási idejének meghatározásáról és az időszakon belüli óvodai felvételek időpontjáról és a jelentkezés módjáról (Nkt. 83. § (2) bekezdésének b) pontja).
2.1.3. Meghatározza az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát (Nkt. 83. § (2) bekezdésének d) pontja).
2.1.4. Engedélyezi a maximális óvodai csoportlétszám átlépését (Nkt. 25. § (7) bekezdése).
2.1.5. Értékeli az intézmény pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai-szakmai munka eredményességét (Nkt. 83. § (2) bekezdésének h) pontja).
2.1.6. Évenként egy alkalommal kötelezheti a köznevelési intézmény igazgatóját arra, hogy az intézmény tevékenységéről átfogó módon beszámoljon. (Nkt. 85. § (2) bekezdése).
2.2. A jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően kiírja az Önkormányzat által létesített és fenntartott óvodák vezetői állásainak betöltésére irányuló pályázatokat.
2.3. Dönt a bölcsőde napi, heti és éves nyitvatartási rendjéről (a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM rendelet 37. § (3) bekezdése) és az időszakon belüli bölcsődei felvétel időpontjáról.
2.4. Közművelődési, közgyűjteményi, művészeti és egyéb kulturális tevékenységgel kapcsolatos hatáskörök:
2.4.1. Ellátja a közművelődési, közgyűjteményi és művészeti tevékenységekkel kapcsolatos helyi irányítási, ellenőrzési feladatokat.
2.4.2. Jóváhagyja az Önkormányzat fenntartásában működő muzeális intézmény(ek) (közérdekű muzeális gyűjtemény, közérdekű muzeális kiállítóhely) valamint közművelődési intézmény(ek) éves munkatervét, valamint elfogadja éves beszámolóját. (1997. évi CXL. törvény 78/I. § (4) bekezdése)
2.4.3. A Képviselő-testület által meghatározott keretek között közművelődési megállapodást köt a Jogi és Közbiztonsági Bizottság, valamint a Pénzügyi és Költségvetési Bizottság véleményének kikérésével, a polgármester egyetértésével a kulturális javak védelméről és a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény követelményeinek megfelelő jogi személlyel, magánszeméllyel.
2.4.4. Gyakorolja a vagyon feletti rendelkezési jogot külön jogszabályoknak a rendelkezési jog korlátozására irányuló szabályai szerint az Önkormányzat tulajdonában lévő muzeális emlék, illetve levéltári anyag tekintetében.
2.4.5. Engedélyezi Rákosmente címere, valamint zászlója, illetve lobogója engedélyhez kötött használatát vagy forgalomba hozatal céljából történő előállítását.
2.4.6. A jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően kiírja a megüresedett magasabb vezetői állás betöltésére irányuló pályázatot.
2.5. Ifjúságpolitikával és sporttal kapcsolatos hatáskörök:
2.5.1. Együttműködik a Rákosmentén tevékenykedő testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekkel.
2.5.2. Segíti a területi versenyrendszer kialakítását, működtetését, sportrendezvények szervezését.
2.5.3. Ellátja a hatáskörébe utalt ellenőrzési, pénzügyi és gazdasági feladatokat.
2.6. A szociális ellátásokkal és lakásügyekkel kapcsolatos hatáskörök:
2.6.1. Dönt az elidegenített önkormányzati bérlakások vételárhátralék törlesztésének felfüggesztéséről és a felfüggesztés időtartamáról.
2.6.2. Dönt a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Tanulmányi Ösztöndíjra kiírt pályázati fordulóhoz történő csatlakozásról.
2.7. Pályázatokkal kapcsolatos hatáskörök:
2.7.1. Dönt a sportpályázatok és az ifjúságpolitikával kapcsolatos hatáskörébe tartozó pályázatok meghirdetéséről, azok elbírálásáról, a kedvezményezettek köréről a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározott feltételek alapján.
2.7.2. Meghatározza az elfogadott éves költségvetés keretén belül a civil szervezetek támogatásának feltételeit, azok elnyerésére pályázatot ír ki, valamint elbírálja a benyújtott pályázatokat.
2.7.3. Dönt a kerületi nemzetiségi önkormányzatok pályázatainak kiírásáról és elbírálásáról.
2.7.4. Dönt a táboroztatással kapcsolatos pályázatok kiírásáról és elbírálásáról.
2.8. Dönt a közfoglalkoztatási programhoz nyújtandó támogatás elnyeréséhez szükséges kérelem benyújtásáról.
2.9. A Piacfelügyelet kivételével jóváhagyja az önkormányzati fenntartású intézmények SZMSZ-ét, amennyiben a fenntartóra többletkötelezettség emiatt nem hárul.
3. A Pénzügyi és Költségvetési Bizottság átruházott hatásköre: Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 1/2023. (I. 26.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.”
3. melléklet a 18/2025. (V. 22.) önkormányzati rendelethez
1. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság feladat- és hatáskörei:
1.1. Nyilvántartja, ellenőrzi a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatát, elvégzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, lefolytatja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást.
1.2. Jogi és közbiztonsággal kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
1.2.1. Figyelemmel kíséri és vizsgálja e rendelet érvényesülését, szükség esetén javaslatot tesz annak módosítására.
1.2.2. Képviselő és bizottsági tag felkérésére vizsgálja az adott bizottság jogszerű működését.
1.2.3. Véleményezi a Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv kiigazításának kérését.
1.2.4. Jogi megfelelőségi szempontból véleményezi az önkormányzati rendeletek tervezetét, vizsgálja az önkormányzati rendeletek gyakorlati érvényesülését, szükség esetén javaslatot tesz azok módosítására.
1.2.5. Véleményezi az Önkormányzat által alapított gazdasági társaságok első számú felelős vezetőinek foglalkoztatásával kapcsolatos kérdéseket.
1.2.6. Véleményezi az önkormányzati alapítású alapítványok létrehozására, illetve működésére vonatkozó javaslatokat, továbbá az Önkormányzatnak alapítványhoz, egyesülethez vagy szövetséghez történő csatlakozását.
1.2.7. Véleményezi az önkormányzati társulás létrehozására, illetve az ahhoz történő csatlakozásra vonatkozó javaslatokat.
1.2.8. A polgármester és a jegyző felkérésére jogi állásfoglalást ad.
1.2.9. Véleményezi az önkormányzati intézmény létrehozására, átszervezésére, illetve megszüntetésére vonatkozó javaslatokat.
1.2.10. Véleményezi a Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámolót.
1.2.11. Ellenőrzi a más önkormányzatokkal, a testvérvárosokkal, gazdasági szervezetekkel, pénzintézeti szervekkel kötött megállapodások jogszerűségét.
1.2.12. Véleményt nyilvánít a Képviselő-testület felkérésére jogi kérdésekben (különösen a szerződések előkészítéséről, peres eljárások megindításáról, perbeli álláspont kialakításáról).
1.2.13. Jogi megfelelőségi szempontból véleményezi a közbiztonsággal és közlekedésbiztonsággal összefüggő feladatok ellátása érdekében benyújtott előterjesztéseket.
1.2.14. Támogatja a közbiztonságot és közlekedésbiztonságot érintő kezdeményezéseket.
1.2.15. Kezdeményezi a helyi közbiztonságot és közlekedésbiztonságot érintő feladatok ellátása érdekében a rendőrkapitányság vezetőjével való együttműködést.
1.2.16. Segíti, támogatja a közbiztonsággal és közlekedésbiztonsággal összefüggő feladatok ellátásának segítésére irányuló civil törekvéseket.
1.2.17. Javaslatot tesz a rendőrség, a polgárőrség, a közterület-felügyelet, a katasztrófavédelem együttműködési rendjének továbbfejlesztésére.
1.2.18. Értékeli a polgárőrség, a helyi tűzoltó parancsnokság és a rendőrség tevékenységét, javaslatot tesz a végzett munkával arányos erkölcsi és anyagi támogatásra.
1.2.19. Tájékoztatást kér a tűzbiztonságról, figyelemmel kíséri a tűzoltóság technikai felszereltségét, az állomány megbecsülését.
1.2.20. Előkészíti a kerület közbiztonsága érdekében szükséges intézkedéseket.
1.2.21. Javaslatot tesz a kerület közbiztonsága érdekében szükséges intézkedések megtételére.
1.2.22. Ellenőrzi a kerület közbiztonsága érdekében történő intézkedéseket.
1.3. Ügyrendi és etikai jellegű feladat- és hatáskörök:
1.3.1. Kivizsgálja a polgármester, az alpolgármester(ek), a képviselők vonatkozásában az írásban benyújtott etikai vonatkozású bejelentéseket, panaszokat, s ennek megfelelően intézkedést kezdeményez.
1.3.2. Vizsgálja a képviselő-testületi tagok jogainak érvényesülését és kötelezettségeinek teljesítését.
1.4. Az épített környezet alakításával és védelmével kapcsolatos hatáskör: Véleményezési jogot gyakorol az Önkormányzat tulajdonában álló épületben vagy területen lévő nem lakáscélú helyiségek használati mód változásához szükséges polgármesteri (tulajdonosi) döntést megelőzően.
1.5. Közterület-használattal kapcsolatos hatáskör: Véleményezési jogot gyakorol az Önkormányzat tulajdonában álló közterületen lévő nem lakáscélú helyiségek használati mód változásához szükséges polgármesteri (tulajdonosi) döntést megelőzően.
1.6. Összeférhetetlenséggel, méltatlansággal kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
1.6.1. Átveszi az összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatot a polgármestertől, az alpolgármestertől, a képviselőtől, a bizottság nem képviselő tagjától. (Mötv. 37. § (1) bekezdés, 40. § (2) bekezdés, 72. § (4) bekezdés, 79. § (2) bekezdés)
1.6.2. Kivizsgálja a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottság nem képviselő tagja összeférhetetlenségének, méltatlanságának megállapítására irányuló képviselői, bizottsági indítványt, valamint a polgármester által továbbított kezdeményezést, és azt javaslatával ellátva - legkésőbb az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül - a Képviselő-testület elé terjeszti. (Mötv. 37. § (2) bekezdése).
2. A Városfejlesztési és Vagyongazdálkodási Bizottság feladat- és hatáskörei:
2.1. A környezetvédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
2.1.1. Közreműködik a kerületrendezési program kidolgozásában, megvalósulása figyelemmel kísérésében és elősegítésében.
2.1.2. Figyelemmel kíséri az ivóvízellátást, szennyvízelvezetést és -tisztítást, ezekkel kapcsolatban intézkedést kezdeményez, javaslatot tesz.
2.1.3. Javaslatot tesz a közműfejlesztésre, közreműködik annak előkészítésében és kimunkálásában, véleményezi azt.
2.1.4. Véleményt nyilvánít önkormányzati tulajdonú földek elidegenítésével kapcsolatos szabályozási tervi és környezetvédelmi kérdésekben.
2.1.5. Véleményezi az önkormányzati terület-felhasználásokat, beruházásokat.
2.1.6. Javaslatot tesz környezetvédelmi kérdésekben, és véleményezi az ide tartozó elgondolásokat.
2.1.7. Véleményezi a helyi közutak forgalmi rendje alakításának környezetvédelmi vonatkozásait.
2.1.8. Véleményezi a szabályozási tervek előkészítését továbbá a meglévő rendezési tervek továbbfejlesztését, illetve – szükség szerint – a módosított rendezési tervek kidolgozását.
2.1.9. Az önkormányzati Környezetvédelmi Alappal való rendelkezést véleményezi, annak mértékére és felhasználására javaslatot tehet.
2.1.10. Véleményezési jogot gyakorol a környezet elemeit érintő kérdésekben (levegőtisztaság, ivóvízellátás, zöldfelületek védelme, telepített környezet védelme, zajvédelem.)
2.1.11. Javaslatot tesz az önkormányzat közigazgatási területén belül az indokolt területek zajvédelmi szempontból fokozottan védetté nyilvánítására.
2.1.12. Elemzi, értékeli a környezet állapotát az Önkormányzat illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot.
2.2. A vagyongazdálkodással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
2.2.1. Véleményezi az Önkormányzat gazdasági programját, költségvetési tervezetét, a költségvetés módosításait, továbbá véleményezheti a zárszámadást.
2.2.2. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi az önkormányzati vagyon felmérését, nyilvántartásba vételét, a törzsvagyon kimutatását.
2.2.3. Véleményezi az Önkormányzat közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási tervét.
2.2.4. Véleményezi a gazdasági, pénzügyi kihatású előterjesztéseket.
2.2.5. Véleményezi az Önkormányzatot érintő vállalkozásfejlesztési elképzeléseket.
2.2.6. Előkészíti az Önkormányzat gazdasági társaságban való részvételére irányuló előterjesztéseket, javaslatot tesz a társaságban az Önkormányzatot képviselő személyre.
2.2.7. Javaslatot tesz az önkormányzati vagyon kezelésére, működtetésére.
2.2.8. Javaslatot dolgoz ki az Önkormányzat bérlet útján hasznosítható vagyontárgyai bérleti díjaira.
2.2.9. Közreműködik a vállalkozásbarát környezet kialakításában, javaslatot tesz az ezt elősegítő és az ehhez szükséges intézkedések megtételére.
2.2.10. Javaslatot tesz tenderek kiírására, illetve véleményt nyilvánít ezekről.
2.2.11. Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.
2.2.12. Véleményt nyilvánít a koncesszióba adás lehetőségéről.
2.2.13. Koncepciót dolgoz ki a kényszerbérletek megszüntetésére.
2.2.14. Előzetesen véleményezi az Önkormányzatnak a Rákosmente Városfejlesztő, Városüzemeltető, Kivitelező, Karbantartó és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társasággal (továbbiakban: Rákosmente Kft.) kötendő vagyonkezelési, megbízási és megbízási-vállalkozási szerződéseit.
2.2.15. Negyedévente, valamint szükség szerint bármikor beszámoltatja a Rákosmente Kft. (illetve esetleges jogutódja) ügyvezetőjét a cég aktuális helyzetéről, tevékenységéről, valamint minden az Önkormányzat vagyoni és egyéb érdekei szempontjából jelentőséggel bíró kérdésről, továbbá a felügyelő bizottság elnökét a felügyelő bizottság által végzett ellenőrzések megállapításairól, javaslatairól. A beszámoltatás eredményéről elnöke útján tájékoztatja a Képviselő-testületet.
2.2.16. Állást foglal az Önkormányzat tulajdonát képező ingatlanok hasznosítására vonatkozó kérdésekben.
2.3. A városfejlesztéssel és közlekedéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
2.3.1. Közreműködik a kerületrendezési program kidolgozásában, megvalósulása figyelemmel kísérésében és elősegítésében.
2.3.2. Figyelemmel kíséri a kerület forgalmi rendjét, a helyi közlekedés alakulását.
2.3.3. Figyelemmel kíséri az ivóvízellátást, szennyvízelvezetést és -tisztítást, ezekkel kapcsolatban intézkedést kezdeményez, javaslatot tesz.
2.3.4. Figyelemmel kíséri a kerület lakosságának kommunális ellátási, szolgáltatási helyzetét, ellenőrzi az e körbe tartozó ágazati feladatokat végző szervezetek tevékenységét, munkáját.
2.3.5. Elősegíti a kerületfejlesztés fő irányainak érvényesülését.
2.3.6. Közműfejlesztésre javaslatot tesz, közreműködik annak elkészítésében és kimunkálásában, véleményezi azt.
2.3.7. Véleményt nyilvánít önkormányzati tulajdonú földek elidegenítésével kapcsolatos rendezési tervi kérdésekben.
2.3.8. Kezdeményezheti a telekalakítás céljából szükséges munkálatok során okozott kár megtérítését, ha az eljárást hivatalból rendelték el.
2.3.9. Véleményezi az Önkormányzat területén tervezett terület-felhasználásokat, beruházásokat.
2.3.10. Javaslatot tesz területfejlesztési kérdésekben, és véleményezi az ide tartozó elgondolásokat.
2.3.11. Véleményt nyilvánít a képző- és iparművészeti alkotások, emlékművek, szobrok elhelyezéséről.
2.3.12. Véleményezi a helyi közutak forgalmi rendjének alakítását.
2.3.13. Részt vesz a szabályozási tervek döntés-előkészítő munkájában - szükség szerint javaslatot tesz módosításokra -, és a tervezési folyamat közben, illetve képviselő-testületi jóváhagyás előtt véleményezi azokat.
2.3.14. Támogatja a költségvetési rendelet megalkotása után felmerülő területfejlesztéssel és városfejlesztéssel kapcsolatos programok megvalósítását és a kezdeményezéseket.
2.3.15. Véleményt nyilvánít településfejlesztési és településüzemeltetési műszaki kérdésekben.
2.3.16. Területfejlesztési, kistérségi (regionális) fejlesztésekben képviseli a kerület és a térség ügyeit a pályázatok elbírálásában és a megvalósítás ellenőrzésében.
2.3.17. Véleményezési jogot gyakorol a hasznosítási céllal és a funkció meghatározásával kapcsolatban, különösen a tervszerű kerületfejlesztés és várostervezés szempontjaira tekintettel.
2.3.18. Véleményezi a kerület közlekedését érintő kezdeményezéseket, előterjesztéseket.
2.3.19. Javaslatot tesz a kerület közlekedését érintő kezdeményezések megtételére.
2.3.20. Kapcsolatot tart a kerület közlekedési helyzetének javításában érdekelt civil szervezetekkel, valamint a Fővárosi Közgyűlés e tárgyban illetékes bizottságával.
2.3.21. Véleményezi a településrendezési eszközök és településtervek program munkarészeit.
2.3.22. Véleményezi a szabályozási tervjavaslatokat.
2.3.23. Állást foglal a településrendezési eszközök és településtervek továbbtervezésének irányával kapcsolatban.
2.4. Véleményezi a Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámolót.
2.5. Véleményezi a Piacfelügyelet SZMSZ-ét, amennyiben azzal összefüggésben a fenntartóra többletkötelezettség hárul.
3. A Pénzügyi és Költségvetési Bizottság feladat- és hatáskörei:
3.1. A pénzügyi ellenőrzéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
3.1.1. Ellenőrzi a költségvetési előirányzatok teljesítését.
3.1.2. Véleményezi és ellenőrzi:
3.1.2.1. a költségvetési beszámolókat,
3.1.2.2. az éves költségvetési terveket, azok végrehajtását,
3.1.2.3. az intézmények részére biztosított keretszámok elosztását és felhasználását,
3.1.2.4. az Önkormányzatot érintő adókkal kapcsolatos tevékenységet.
3.1.3. Ellenőrzi az Önkormányzat vagyonával való gazdálkodást.
3.1.4. Véleményezi az önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaság alapítását, a belépés, összeolvadás, kilépés és megszűnés indokoltságát.
3.1.5. Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzati intézmény alapításának, összevonásának és megszűnésének indokoltságát.
3.1.6. Véleményezi az Önkormányzat által alapított közalapítvány megszüntetésének kezdeményezésére irányuló javaslatot.
3.1.7. Javaslatot tesz hitelek felvételére, illetve véleményezi az erre irányuló javaslatokat.
3.1.8. Véleményezi a belső ellenőrzési vezető által összeállított stratégiai és éves ellenőrzési terveket, az éves ellenőrzési és éves összefoglaló ellenőrzési jelentéseket.
3.1.9. Pénzügyileg ellenőrzi az önkormányzati beruházások, fejlesztések, szerződések teljesítésének és pénzügyi rendezésének szinkronitását.
3.1.10. Ellenőrzi a féléves és éves beszámolókat.
3.1.11. Ellenőrzi az Önkormányzat vagyonának felmérését.
3.1.12. Vizsgálatot indít, tájékozódik, elemzést készít minden általa fontosnak tartott, az Önkormányzat költségvetését érintő pénzügyi kérdésben.
3.1.13. Ellenőrzi és véleményezi a naptári éven belüli hitelfelvételt.
3.1.14. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat. Vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését. Vizsgálati megállapításait a vizsgálat befejezését követően haladéktalanul közli a Képviselő-testülettel. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
3.1.15. Támogatja a költségvetési rendelet megalkotása után újonnan felmerült, az Önkormányzat érdekeit érintő kezdeményezéseket.
3.2. A költségvetéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
3.2.1. Véleményezi az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelettervezetet.
3.2.2. Közreműködik a költségvetés általános irányelveinek kidolgozásában.
3.2.3. Közreműködik, koordinál, előzetes szelekciót végez a költségvetés összeállításában.
3.2.4. Esetenként vizsgálja az Önkormányzat bevételeinek teljesülését.
3.2.5. Közreműködik, koordinál, előzetes szelekciót végez a pénzmaradványok elosztásánál.
3.2.6. Véleményezi a költségvetés előirányzatainak módosítási javaslatait.
3.2.7. Véleményezi azokat az előterjesztéseket, amelyek befolyással vannak a költségvetésre.
3.2.8. Beszámoltat a költségvetés végrehajtásáról.
3.2.9. Véleményezi a költségvetési beszámolókat.
3.2.10. A költségvetési hiány, feszültség csökkentését szolgáló programozható intézkedéseket javasol, átmeneti gazdálkodásra tesz javaslatot.
3.2.11. Véleményezi a helyi adókról szóló rendelettervezetet, az adógazdálkodást.
3.2.12. Támogatja a költségvetési rendelet megalkotása után újonnan jelentkező, az Önkormányzat feladatait érintő kezdeményezéseket.
3.3. Véleményezi a Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámolót.
4. A Rákosmenti Erőforrás Bizottság feladat- és hatáskörei:
4.1. Az egészségüggyel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
4.1.1. Figyelemmel kíséri a kerület egészségügyi ellátottságát, a gyógyító-megelőző egészségügyi ellátást végző háziorvosi, fogorvosi szolgálat működését, a közegészségügy helyzetét, valamint a kerület köztisztasági állapotát.
4.1.2. Ellenőrzi, hogy az egészségügyi intézmények működéséhez szükséges tárgyi feltételek rendelkezésre állnak-e, hiányosság esetén kezdeményezi azok megszüntetését.
4.1.3. Figyelemmel kíséri az egészségügyi ellátórendszer és az egészségügyi intézmények tevékenységének színvonalát, és az ahhoz kapcsolódó lakossági észrevételeket, támogatást nyújt a biztonságos működéshez.
4.1.4. Vizsgálja az intézményfejlesztés lehetőségét, és erre vonatkozó javaslatot tesz.
4.1.5. A megüresedő háziorvosi, házi gyermekorvosi, az alapellátást biztosító fogorvosi praxisra pályázatot ír ki, továbbá véleményezi és rangsorolja a beérkező pályázatokat, illetve véleményezi praxisátadás esetén az előszerződéseket.
4.1.6. Kapcsolatot tart a tisztiorvosi szolgálattal és a helyi orvosi kamarával.
4.1.7. Figyelemmel kíséri a mozgáskorlátozottak helyzetét, kapcsolatot tart a mozgáskorlátozottak egyesületeivel, segíti munkáját.
4.1.8. Szakmailag véleményezi a kerület egészségügyi ellátásának fejlesztésére irányuló kezdeményezéseket.
4.1.9. Javaslatot tesz a háziorvosi körzethatárok kialakítására és módosítására.
4.1.10. Véleményezi a Képviselő-testület döntése előtt az egészségügy területén dolgozók nagyobb csoportját érintő intézkedések tervezetét.
4.2. Az ifjúságpolitikával és a sporttal kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
4.2.1. Javaslatot tesz:
4.2.1.1. a sporttevékenységgel kapcsolatos költségvetési irányelvekre, költségvetési tételekre, azok módosítására,
4.2.1.2. a sporttal összefüggő megállapodások, együttműködési szerződések megkötésére, társulások létrehozására,
4.2.1.3. a sporttevékenység területén helyi kitüntetések adományozására, más kitüntetésekre való felterjesztésre,
4.2.1.4. a nem önkormányzati fenntartású kerületi sportintézményekkel való együttműködésre, azok támogatására,
4.2.1.5. az Önkormányzat előtt álló főbb sportfeladatok megoldására,
4.2.1.6. az éves rendezvényterv kiemelt sporteseményeire,
4.2.1.7. az Önkormányzat kapcsolatrendszerének fejlesztésére a sport területén,
4.2.1.8. a kerületi sportkoncepcióból adódó aktuális feladatokra,
4.2.1.9. a kerületi sporttevékenység helyzetére vonatkozó felmérések, elemzések, beszámolók elkészítésére,
4.2.1.10. a sportlétesítmények fejlesztésére, hasznosítására irányuló döntések előkészítésére,
4.2.1.11. az Önkormányzat által fenntartott sportpályákon a pályabérleti díjak összegének éves felülvizsgálatára és megállapítására.
4.2.2. Véleményezi:
4.2.2.1. a sporttevékenységgel összefüggő helyiség- és ingatlanhasznosítási javaslatokat, beruházási és felújítási javaslatokat,
4.2.2.2. a sportlétesítmények üzemeltetésével kapcsolatos javaslatokat,
4.2.2.3. a kiemelt jelentőségű önkormányzati sportrendezvények programját,
4.2.2.4. a szakterületre vonatkozó tájékoztatókat, beszámolókat, elemzéseket.
4.2.3. Ellenőrzi: a Képviselő-testület sporttevékenységgel kapcsolatos döntéseinek és rendezvénytervének végrehajtását.
4.2.4. Előkészíti a sportlétesítmények fejlesztésére irányuló döntéseket.
4.2.5. Segíti a kerületi sportélet fejlesztését.
4.3. A közneveléssel és a kulturális tevékenységgel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
4.3.1. Ellenőrzi a közneveléssel kapcsolatos önkormányzati döntések végrehajtását.
4.3.2. Javaslatot tehet a nevelési-oktatási intézmény alapítására, átszervezésére, megszüntetésére, illetve alapító okiratának módosítására.
4.3.3. Feladatkörében javaslatot tesz külföldi szakmai utak anyagi támogatására.
4.3.4. Közreműködik a közneveléssel összefüggő nemzetközi rendezvények helyi megszervezésében és lebonyolításában.
4.3.5. Figyelemmel kíséri a kerületi nemzetiségi óvodában történő nyelvoktatást.
4.3.6. Figyelemmel kíséri a gyermekjogok érvényesülését kerületünkben.
4.3.7. Állást foglal a közművelődési és muzeális intézmények névváltoztatásával kapcsolatban, előkészíti a sportlétesítmények fejlesztésére irányuló döntéseket.
4.3.8. Véleményt nyilvánít és javaslatot tesz az Önkormányzat közigazgatási területén elhelyezésre kerülő képzőművészeti alkotásokkal kapcsolatban, közreműködik emlékművek állításának előkészítésében.
4.3.9. Véleményezi és javasolja művészeti alkotás, emléktábla nem önkormányzati épületen történő elhelyezését.
4.3.10. Véleményezi, javasolja és engedélyezi önkormányzati tulajdonú épületen képzőművészeti alkotások és emléktáblák elhelyezését.
4.3.11. Javaslatot tesz képzőművészeti események, kiállítások támogatására.
4.3.12. Javaslatot tesz és véleményt nyilvánít kulturális rendezvények megtartására, évfordulók megünneplésére, illetve megtartásáról és megünnepléséről.
4.3.13. Véleményezi az Önkormányzat által rendezendő képző- és iparművészeti, helytörténeti kiállítások tervét, támogatja az ilyen rendezvényeket.
4.3.14. Támogatja a kulturális programok megvalósítását.
4.3.15. Javaslatot tehet közművelődési és művészeti célú pályázatok meghirdetésére.
4.3.16. Javaslatot tesz a kulturális ágazatot érintő pénzügyi, költségvetési javaslatra.
4.3.17. Kezdeményezi az ellenőrzését az Önkormányzat által nyújtott kulturális céltámogatások felhasználásának.
4.3.18. Figyelemmel kíséri és véleményezi az önkormányzati tulajdonban álló média működését, javaslatot tesz azzal kapcsolatban.
4.3.19. Véleményezi a helyi tömegtájékoztatással kapcsolatos döntéseket.
4.3.20. Véleményezi és javaslatot tesz önkormányzati kiadványok megjelentetésére.
4.3.21. Véleményezi az utcanevek megváltoztatására, közterületek elnevezésére vonatkozó javaslatokat.
4.3.22. Véleményezi és javaslatot tesz kulturális alapítványok kuratóriuma tagjainak személyére.
4.3.23. Véleményezi és javasolja közművelődési és muzeális intézmény létesítését, megszüntetését, átszervezését.
4.3.24. Figyelemmel kíséri a kerület kulturális, művelődési, szellemi életét, elősegíti kezdeményezéseivel annak fejlődését.
4.3.25. Az épített környezet és a helyi építészeti örökség védelmével kapcsolatos ügyekben javaslattétellel él, közreműködik, véleményez, döntéseket készít elő.
4.3.26. Véleményezi a testvérvárosi kapcsolatok keretén belüli kulturális tevékenységet, javaslatot tesz kulturális programok szervezésére, támogatja az ilyen rendezvényeket.
4.3.27. Javaslatot tesz művészeti alkotások vásárlására, támogatja önkormányzati tulajdonba kerülő művészeti alkotások vásárlását.
4.3.28. Támogatja a közművelődési tevékenységet.
4.3.29. Együttműködik a helyi építészeti örökség feltárásában, számbavételében, kezdeményezi a XVII. kerületben lévő és műemléki oltalmat élvező értékek védetté nyilvánítását, illetve a védettség megszüntetését.
4.3.30. Együttműködik a műemlékvédelem terén működő társadalmi szervezetekkel, mozgalmakkal.
4.3.31. Együttműködik a civil szervezetekkel a helyi műemlékvédelem érdekében.
4.3.32. Támogatja a művészeti intézmények, továbbá a lakosság művészeti kezdeményezéseit, önszerveződéseit, a művészi alkotómunka feltételeinek javítását és a művészeti értékek létrehozását, megőrzését.
4.3.33. Támogatja a XVII. kerület múltjának és hagyományainak feltárására irányuló társadalmi tevékenységet.
4.3.34. Véleményezi a Képviselő-testület döntése előtt a művelődés területén dolgozók nagyobb csoportját érintő intézkedés tervezetét.
4.4. A szociális ellátásokkal és a lakásügyekkel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
4.4.1. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló törvény, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelet rendelkezéseinek végrehajtását.
4.4.2. Figyelemmel kíséri a szociális intézmények működését, valamint a szociális ellátásokkal és szolgáltatásokkal összefüggő tevékenységeket.
4.4.3. Figyelemmel kíséri a szociális intézmények biztonságos tevékenységének színvonalát.
4.4.4. Véleményezi a szociális feladatot ellátó intézmények alapítását, működési rendjük meghatározására tett előterjesztéseket, javaslatokat.
4.4.5. Véleményezi a szociális feladatot ellátó intézmények átszervezésére, szerkezetátalakítására tett javaslatot.
4.4.6. Részt vesz a szociális ágazatot érintő költségvetés és a céltartalékok felhasználásának kidolgozásában.
4.4.7. Támogatja a költségvetési rendelet megalkotása után ügykörében felmerülő szociális kezdeményezéseket.
4.4.8. Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló 42/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 7. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a polgármester döntését megelőzően állást foglal a szociális lakbérre jogosultság kérdésében, abban az esetben, ha a bérlő jövedelme legfeljebb 25 %-kal meghaladja a szociális lakbérre rendeletben megállapított – mindenkor hatályos – jövedelmi határt.
4.4.9. Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának az önkormányzat tulajdonában álló lakások lakbéréről szóló 43/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 5. § (11) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a polgármester döntését megelőzően állást foglal a szociális lakbérre jogosultság kérdésében, abban az esetben, ha a bérlő jövedelme legfeljebb 25 %-kal meghaladja a szociális lakbérre rendeletben megállapított – mindenkor hatályos – jövedelmi határt.
4.5. Az Önkormányzat saját halottjává nyilvánítással kapcsolatos feladat- és hatáskör: Véleményezi az Önkormányzat saját halottjává nyilvánítással kapcsolatos kezdeményezéseket.
4.6. Véleményezi a Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámolót.
4.7. A Piacfelügyelet kivételével véleményezi az önkormányzati fenntartású intézmények SZMSZ-ét, amennyiben azzal összefüggésben a fenntartóra többletkötelezettség hárul.”
4. melléklet a 18/2025. (V. 22.) önkormányzati rendelethez
1. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 6. melléklet címe helyébe a következő rendelkezés lép:
2. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 6. melléklet 1.1. pontja helyébe a következő pont lép:
„1.1. Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének képviselője és a bizottságok nem képviselő tagja (a továbbiakban: érintett) a megválasztásától, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül köteles vagyonnyilatkozatot tenni. Az érintett saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekeinek (a továbbiakban: hozzátartozók) - képviselő esetén az Mötv. 2. számú melléklete, nem képviselő bizottsági tag esetén a Vnytv. melléklete szerinti - vagyonnyilatkozatát. Az érintett megválasztásakor a vagyonnyilatkozatot a nyilatkozattétel napján fennálló érdekeltségi és vagyoni helyzetéről, az ezt követően benyújtott vagyonnyilatkozatot a tárgyévet megelőző év december 31. napján fennálló állapot szerinti tartalommal kell kitölteni.”
3. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 6. melléklet 1.6. és 1.7. pontja helyébe a következő pontok lépnek:
„1.6. Ha az érintett saját maga észleli, hogy vagyonnyilatkozatában elírás vagy tévedés folytán a valóságnak meg nem felelő adat szerepel, e körülményről a Jogi és Közbiztonsági Bizottságot írásban köteles értesíteni. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság ez esetben soron következő ülésén lehetőséget biztosít az érintettnek vagyonnyilatkozata kijavítására. A vagyonnyilatkozat kijavítása során az érintett a vagyonnyilatkozat kijavítással érintett oldalán a kijavítandó adatot áthúzza, a javított adatot mellé vagy fölé írja, majd a javítás tényét aláírásával és a javítás dátumának megjelölésével igazolja. A kijavítás megtörténtét a Jogi és Közbiztonsági Bizottság – ugyanazon napirendi pont keretében – határozattal tudomásul veszi, melynek tényét – a határozat számának és meghozatala dátumának megjelölésével együtt – a bizottság elnöke (távollétében a bizottsági ülés vezetésével a bizottsági ügyrendben foglaltak alapján megbízott tag) aláírásával igazolva rávezeti a vagyonnyilatkozat javított oldalára. Amennyiben a Jogi és Közbiztonsági Bizottság nem veszi tudomásul a vagyonnyilatkozat kijavításának megtörténtét, e körülményről a Jogi és Közbiztonsági Bizottság elnöke a polgármester útján haladéktalanul tájékoztatja a Képviselő-testületet, s a tudomásulvételről a Képviselő-testület dönt.
1.7. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a vagyonnyilatkozatot ellenőrző Jogi és Közbiztonsági Bizottságnál bárki kezdeményezheti. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye, ellenkező esetben a Jogi és Közbiztonsági Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására.”
4. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 6. melléklet 1.17. pontja helyébe a következő pont lép:
„1.17. Amennyiben a vagyonnyilatkozati eljárás során a Jogi és Közbiztonsági Bizottság azt állapítja meg, hogy az érintett vagyonnyilatkozata hiányos, vagy nem a valóságnak megfelelő adatokat tartalmazza, erről a Képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület az érintettet határozatában – határidő tűzésével – felszólítja a vagyonnyilatkozat kiegészítésére, illetve a valóságnak megfelelő tartalmú korrekciójára, a Jogi és Közbiztonsági Bizottság elnökét pedig a kiegészítés/korrekció elvégzésének ellenőrzésére és az arról történő beszámolásra a kiegészítés/korrekció elvégzését követő képviselő-testületi ülésen.”
5. melléklet a 18/2025. (V. 22.) önkormányzati rendelethez
1. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 10. mellékletében foglalt táblázat B:5 mezője helyébe a következő mező lép:
|
A |
|
|---|---|
|
1 |
Állat-egészségügy (kivéve: kóbor állatokkal kapcsolatos feladatok) |