Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 1.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 04. 01- 2025. 04. 02

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 1.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.04.01.

[1] Kiemelt jogalkotói cél a képviselő-testületi és bizottsági munka alapvető szabályainak rögzítése Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatában.

[2] Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 43. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Képviselő-testület zárt üléséről készült hangfelvételt csak az adott zárt ülésen jelen lenni jogosultak hallgathatják meg.”

2. § Az R. 4. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

3. § Az R. 5. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

4. § Ez a rendelet 2025. április 1. napján lép hatályba.

1. melléklet a 4/2025. (IV. 1.) önkormányzati rendelethez

„4. melléklet a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendeletéhez

1. A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottságra átruházott hatáskörök

Sor-
szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

1.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994. (V. 4.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdés

A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság önkormányzati érdekből a lakás vételárát a forgalmi értéknél, illetve a rendelet 5. §-ában meghatározottnál alacsonyabb mértékben is megállapíthatja.

2.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994. (V. 4.) önkormányzati rendelet 13. § (1) bekezdés

Az elidegeníthető lakások körét a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság jelöli ki.

3.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994. (V. 4.) önkormányzati rendelet 21. §

A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság kijelölheti azon helyiségek körét, amelyeket az Önkormányzat hosszú távon nem kíván elidegeníteni (tilalmi lista).

4.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X. 7.) önkormányzati rendelet 5. § (1)–(3) bekezdés, 6. § (4) bekezdés és 7. § (2a) bekezdés

A helyiséget kereskedelmi, szolgáltató, ipari, irodai, raktározási, gépkocsi-tárolási és egyéb közösségi célra lehet bérbe adni. A helyiséget játékterem működtetése céljára, illetve – kivéve, ha a helyiségben már korábban is ilyen tevékenységet folytattak – szeszes italt árusító vendéglátó-ipari tevékenység folytatására csak a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság előzetes hozzájárulásával lehet bérbe adni. A helyiségnek fentiektől eltérő célra történő bérbeadásáról a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt. A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság ebben az esetben a bérbeadás céljára tekintettel – a jelen rendelet keretei között – sajátos szerződési feltételeket határozhat meg. A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság a rendeletben meghatározott eseteken túl is hozzájárulhat határozatlan időre szóló vagy 5 évnél hosszabb határozott idejű bérleti jogviszony létrehozásához.
A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság a rendeletben meghatározott eseteken felüli, a bérleti jogviszonyt megszüntető feltételt is meghatározhat.

5.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X. 7.) önkormányzati rendelet 23. §

Az irányadó bérleti díjak mértékét a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság – normatív alapon – határozza meg. Amennyiben a bérbeadó és a bérlő a helyiség bérleti díja vonatkozásában a megállapított irányadó bérleti díjhoz képest alacsonyabb összegben kíván megállapodni, úgy a megállapodás jóváhagyásáról – amennyiben a jelen rendelet eltérően nem rendelkezik – a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt. Az irányadó bérleti díjak évenkénti felülvizsgálatáról a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.

6.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X. 7.) önkormányzati rendelet 27. §

A bérlő a helyiségbe más személyt csak a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság előzetes hozzájárulásával fogadhat be.

7.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X. 7.) önkormányzati rendelet 42. § (2) és (3) bekezdés

A kedvezményes bérbeadásról – a helyiségben folytatni kívánt tevékenység szerint illetékes Bizottság állásfoglalásának ismeretében – a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.
A kedvezményes bérbeadás feltételeit a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság határozza meg. Ennek során a bérleti díj vonatkozásában kedvezmény vagy mentesség adható, illetve mentesítés adható a szerződéskötési díj megfizetése alól is.

8.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a piacok és a vásárcsarnokok létesítéséről és működésük rendjéről szóló 27/2008. (X. 6.) önkormányzati rendelet 16. §, 28. §, 43. § és 47. § (2) bekezdés

A helypénz mértékét a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság határozza meg.
A külön díjazás ellenében végzett, a kereskedelmi tevékenységet segítő egyéb szolgáltatások díját, valamint a tárolási díjakat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság határozza meg.
A piac területére megállapított irányadó bérleti díjnál alacsonyabb összegű bérleti díjjal csak a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság jóváhagyásával lehet bérleti szerződést kötni.

9.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérbeadásának szabályairól és a bérleti jogviszony feltételeiről szóló 39/2011. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 67. § (6) bekezdés

A lakbér és a külön szolgáltatások díja tartozásának és az azt terhelő késedelmi kamat részbeni vagy egészbeni elengedéséről – az NLB. javaslata alapján – a GB dönthet.

10.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata vagyonáról és a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 48/2012. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 20. § (2) bekezdés, 21. § (2) bekezdés, 22. § (2) bekezdés, 27. § (3) bekezdés, 39. § (1) bekezdés b) pont, 41. § (1) bekezdés b) pont, 46. § (1) bekezdés a) pont, 48. § (2) bekezdés a) pont, 52. § (2) bekezdés b) pont, 53. § (1) bekezdés b) pont

Az Önkormányzat forgalomképtelen vagyona felett az alábbi tulajdonosi jogokat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság gyakorolja:
a) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó értékű forgalomképtelen vagyon 1 évet meghaladó, de 5 évet meg nem haladó időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása,
b) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meg nem haladó értékű forgalomképtelen vagyon 5 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása.
Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyona felett az alábbi tulajdonosi jogokat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság gyakorolja:
a) az 5 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó, de a 25 millió forintot meg nem haladó értékű korlátozottan forgalomképes vagyon tulajdonjogának megszerzése,
b) az 1 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó, de a 25 millió forintot meg nem haladó értékű korlátozottan forgalomképes vagyon tulajdonjogának átruházása,
c) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó értékű korlátozottan forgalomképes vagyon 1 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása.
d) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meg nem haladó értékű korlátozottan forgalomképes vagyon 5 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása.
Az Önkormányzat üzleti vagyona felett az alábbi tulajdonosi jogokat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság gyakorolja:
a) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó értékű üzleti vagyon 1 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása,
b) a 10 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó, de a 100 millió forintot meg nem haladó értékű üzleti vagyon 5 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem
érintőhasznosítása.
A gazdasági társaságok tekintetében a Bizottság dönt:
a) a gazdasági társaság előző évi közszolgáltatási tevékenység költségének finanszírozására vonatkozó pénzügyi elszámolásának elfogadásáról, melyet a gazdasági társaságnak minden év február 28. napjáig be kell nyújtani a Bizottság részére,
b) a számviteli törvény szerinti éves beszámoló jóváhagyásáról és az adózott eredmény felhasználására vonatkozó döntésről,
c) az éves közszolgáltatási és üzleti terv, és az annak végrehajtásáról szóló beszámoló jóváhagyásáról,
e) A gazdasági társaság előző évi pénzügyi elszámolásának a gazdasági társaság által elkészített és a Bizottság által elfogadott éves közszolgáltatási tervvel összehasonlíthatónak kell lennie.
Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes, bármely jogcímen történő átruházásáról, vagy a vagyon egyéb módon történő, ingyenes vagy kedvezményes hasznosításáról 500 ezer forint értéket meghaladóan, de 50 millió forint értéket meg nem haladóan a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt. Az Önkormányzat ingyenes, vagy kedvezményes vagyonszerzéséről 5 millió forint értéket meghaladóan, de 50 millió forint értéket meg nem haladóan a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.
Önkormányzati tulajdonú (résztulajdonú) ingatlan társasházzá alakításáról forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes ingatlan esetében a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.
Az Önkormányzat meglévő vagy várományi vagyonát érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség megkötésének jóváhagyására – a vagyonkezelésbe adott vagyonelemek kivételével, illetve, ha a vagyongazdálkodásba adott vagyonelemek tekintetében a vagyongazdálkodási szerződés eltérően nem rendelkezik – 100 millió forint pertárgy értéket vagy peren kívüli egyezségben szereplő 100 millió forint értéket meghaladóan a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság jogosult.
Behajthatatlannak nem minősülő követelésről való teljes vagy részbeni lemondásra vagy annak egy részéről történő lemondásról – ha más önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik – 500 ezer forint követelés összeget meghaladóan, de 50 millió forint követelés összeget meg nem haladóan a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.
Behajthatatlanná vált követelésről való lemondásról – ha más önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik – 500 ezer forint követelés összeget meghaladóan, de a 20 millió forint követelés összeget meg nem haladóan a Bizottság dönt.

11.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a közterületek használatáról és rendjéről szóló 25/2021. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdés, 31. § (1)–(2) bekezdés és 52. § (4) bekezdés

A közterület-használathoz szükséges közterület-használati engedély megadásáról az Önkormányzat Képviselő-testületének Gazdasági és Tulajdonosi Bizottsága dönt, a) ha a kérelmező a közterületen településképi bejelentési kötelezettség alá eső, két évet meghaladó időtartamra szánt építményt kíván elhelyezni; b) a két évet meghaladó határozott időtartamú, meghatározott feltételig tartó vagy határozatlan idejű közterület-használat engedélyezése esetében; vagy c) a közúti közlekedési szolgáltatást végző, 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművek közterületi tárolása esetén az e célra kijelölt területeken. Ettől eltérően nincs szükség a közterület-használathoz szükséges közterület-használati engedély megadására a Bizottság részéről
a) az önkormányzati tulajdonú pavilon,
b) a hírközlési tevékenységgel vagy közművel kapcsolatos berendezések, létesítmények, valamint az ilyen célt szolgáló oszlopok közterületen történő elhelyezése esetében.
A közterület-használati díj fizetésének kötelezettsége alól kérelemre, a) a közterület használatának kulturális-, sport-, hitéleti- vagy egyéb közérdekű céljára; b) a közterületi rendezvény humanitárius, karitatív jellegére; vagy c) a közterület használójának nonprofit jellegére tekintettel részben vagy egészben felmentés adható. A felmentés kérdésében a Bizottság dönt. A Bizottság a közterület-használati díjat kérelemre mérsékelheti vagy teljes egészében elengedheti a mutatványos vagy cirkuszi tevékenység esetében.
Nem kell a közterület filmforgatási célú használatáért díjat fizetni amennyiben a díjmentességet a Bizottság a kérelmező kérelmére – a filmforgatásra irányuló kérelemnek az Nemzeti Filmintézet Közhasznú Nonprofit Zrt. tulajdonában álló gazdasági társasághoz történő benyújtását megelőzően – a filmforgatás közérdekű céljára figyelemmel engedélyezte.

2. A Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottságra átruházott hatáskörök

Sor-
szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

1.

Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a hagyományos-, a panel- és az egyéb iparosított technológiával épült lakóépületek felújításának önkormányzati támogatásáról szóló 12/2013. (III. 25.) önkormányzati rendelet 18. § (2) bekezdés, 19. § (3) bekezdés és 20. § (1) bekezdés

A pályázatokat a benyújtási határidőt (hiánypótlás esetében a hiánypótlási határidőt) követő 60 napon belül a Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottság határozattal bírálja el.
A támogatás felhasználásának végső határidejének második meghosszabbítására a kedvezményezett indokolt kérelmére a Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottság jogosult.
A támogatási szerződést a pályázat eredményéről való értesítés kézbesítésétől számított 6 hónapon belül kell megkötni. Amennyiben ezen határidőn belül a kedvezményezett hibájából nem kerül sor a szerződés megkötésére, a lakóközösség elveszti a támogatás igénybe vételére való jogosultságát. Ezen határidő második hosszabbításának engedélyezésére a Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottság jogosult.

2.

Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata közösségi költségvetési programjának általános szabályairól szóló 3/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelet 10. § (1) bekezdés 2. mondat és (2) bekezdés

Az adott évi közösségi költségvetési keretösszegből megvalósítandó ötletekről (a továbbiakban: nyertes ötletek) szóló döntést a szavazásra nyitva álló időszak lejártát követő tizennégy napon belül a Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottság hozza meg.
A megvalósítás lehetetlenülése esetén az adott közösségi költségvetési projektet nem kell megvalósítani. A megvalósítás lehetetlenülés miatti mellőzéséről szóló döntést és annak indokait a döntés meghozatalától számított tíz napon belül a weboldalon nyilvánosságra kell hozni.

3. A Közművelődési és Oktatási Bizottságra átruházott hatáskörök

Sor-
szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

1.

Közművelődési és Oktatási Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat testnevelési és sportfeladatairól szóló 18/2011. (III. 31.) önkormányzati rendelete 8. § (2) bekezdés d) és e) pont

A jogszabályokban és a rendeletben meghatározott sportfeladatokkal kapcsolatos fenntartói, felügyeleti és más jogköröket az Önkormányzat Képviselő-testülete, a polgármester és a Közművelődési és Oktatási Bizottság gyakorolja.
A Közművelődési és Oktatási Bizottság:
d) kiírja a bizottság hatáskörében lévő sportcélú pályázatokat, dönt a keretek odaítéléséről. A bizottsági döntéssel az alapítvány részére biztosított támogatás átutalását a Képviselő-testület engedélyezi,
e) kiírja és elbírálja az „Újpest Kiváló Diáksportolója” pályázatot.

2.

Közművelődési és Oktatási Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Újpesti Diákösztöndíjakról szóló 24/2011. (V. 9.) önkormányzati rendelet 8. § (1) bekezdés

A diákösztöndíjak elnyerésére irányuló pályázatot a Közművelődési és Oktatási Bizottság írja ki minden év május 31. napjáig.

3.

Közművelődési és Oktatási Bizottság

Budapest Főváros IV. került Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Újpest Gyermekeiért Jótékonysági Alap (UGYJA) létrehozásáról és felhasználásáról szóló 38/2020. (X. 30.) önkormányzati rendelet 7. § (1) bekezdés

Az Alap felhasználásáról – támogatás(ok) odaítéléséről – e rendelettel átruházott hatáskörében az Önkormányzat Képviselő-testületének Közművelődési és Oktatási Bizottsága dönt.

4.

Közművelődési és Oktatási Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az egyes közösségi célú önkormányzati támogatásokról szóló 3/2015. (I. 30.) önkormányzati rendelet 17. § (1) bekezdés, 18. § (5) bekezdés és 20. § (3) bekezdés

A pályázatokat a benyújtási határidőt követő 45 napon belül a Közművelődési és Oktatási Bizottság határozattal bírálja el.
Az egyház támogatási keret felosztásáról az igénylő egyházak között minden évben május 31-ig a Közművelődési és Oktatási Bizottság dönt.
A nemzetiségi önkormányzatok támogatási keret felosztásáról az igénylő nemzetiségi önkormányzatok között minden évben május 31-ig a Közművelődési és Oktatási Bizottság dönt.

4. A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottságra átruházott hatáskörök

Sor-
szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

1.

Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság

A többször módosított Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatáról szóló Budapest Főváros IV. került Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 70/2019. (IV. 25.) önkormányzati határozata

A közbeszerzési eljárást lezáró, a szerződő fél kiválasztását szolgáló döntést – közbeszerzési értékhatárra tekintet nélkül – a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság hozza meg.

2.

Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság

A többször módosított Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatáról szóló Budapest Főváros IV. került Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 70/2019. (IV. 25.) önkormányzati határozata

2. Az előző pontban említett döntésen kívül:
a) dönt a megfelelő eljárási forma kiválasztásáról;
b) a hirdetmények – Kbt.-ben szabályozott kötelező közzétételi módokon kívüli – más módon történő közzétételéről;
c) meghatározza az ajánlati/ajánlattételi/részvételi felhívás elemeit, a dokumentáció rendelkezésre bocsátásának feltételeit.

3.

Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság

A többször módosított Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatáról szóló Budapest Főváros IV. került Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 70/2019. (IV. 25.) önkormányzati határozat

3. Amennyiben a Közbeszerzési Szabályzat másként nem rendelkezik, a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság hoz döntést minden olyan egyéb kérdésben, amelyben a Kbt. szerint érdemi döntés szükséges.

5. A Népjóléti és Lakásügyi Bizottságra átruházott hatáskörök

Sor-
szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló

Az átruházott feladat- és hatáskör tartalma

1.

Népjóléti és Lakásügyi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 37/2008. (XII. 22.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdés és 21. §

A személyi térítési díj elengedéséről vagy mérsékléséről és annak mértékéről, illetve a kedvezmény időtartamáról a Népjóléti és Lakásügyi Bizottság dönt.
A Szociális és Egészségügyi Intézmény igazgatójának döntése ellen az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül az Önkormányzathoz lehet panasszal fordulni, amelyet a Népjóléti és Lakásügyi Bizottság bírál el.

2.

Népjóléti és Lakásügyi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások formáiról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjról szóló 23/2010. (VIII. 23.) önkormányzati rendelet 23. §, 26. § (6) bekezdés és 28. §

A gyermekjóléti alapellátásért fizetett személyi térítési díj összegét a Népjóléti és Lakásügyi Bizottság évente kétszer felülvizsgálhatja.
A Gyermekek Átmeneti Otthonában az ellátásért fizetendő személyi térítési díjat a Népjóléti és Lakásügyi Bizottság méltányosságból, részben vagy egészben elengedheti.
Ha a kötelezett a személyi térítési díjat vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül – az ellátást nyújtó intézmény vezetőjén keresztül – a fenntartóhoz fordulhat. Ebben az esetben a kérelmet a Népjóléti és Lakásügyi Bizottság bírálja el.

3.

Népjóléti és Lakásügyi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérbeadásának szabályairól és a bérleti jogviszony feltételeiről szóló 39/2011. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 9. § (2) bekezdés, 10. § (1) bekezdés d) pont, 11. § (3) bekezdés, 14. § (3) bekezdés, 15. § (2) bekezdés, 16. § (4) bekezdés, 17. § (4) bekezdés, 24. § (2) bekezdés, 25. §, 28. §, 28/A. § (1) bekezdés, 37. § (1) bekezdés, 39. § (2) bekezdés, 40. §, 41. §, 43. § (1) bekezdés, 43/A. §, 49. § (1) bekezdés, 52/C. §, 56. § (1) bekezdés, 60. § (3)-(4) bekezdés, 62. §, 64. § és 65. §

Az NLB. indokolt esetben engedélyezheti, hogy a lakásbérleti jogviszonya) egy évnél hosszabb, de legfeljebb öt éves határozott időtartamra, b) határozatlan időre, vagy c) valamely feltétel bekövetkezéséig jöjjön létre. Amennyiben a bérlő nem felel meg a meghosszabbítás feltételeinek, úgy a bérleti jogviszony időtartamának meghosszabbításáról, vagy új bérleti szerződés megkötésének engedélyezéséről – méltányosság alapján – az NLB. jogosult dönteni. A 14. § (1) és (2) bekezdésben és a 15. § (1) bekezdésében foglaltaktól az NLB. indokolt esetben eltekinthet (szociális alapon való bérbeadás). A méltányolható lakásnagyságot az NLB. legfeljebb 1 lakószobával és 15 m2-rel megemelheti. A rendelet 17. § (4) bekezdésében foglaltak alól az NLB. indokolt esetben – a bérlő méltányolható személyi körülményeire tekintettel – mentesítést adhat. Ha a bérleti szerződés megkötésére nem a szociális helyzet alapján került sor, úgy a bérleti jogviszony időtartama alatt a szociális helyzet alapján történő bérbeadás szabályaira csak a bérlő kérelmére, méltányolható személyi körülményeinek változására figyelemmel, az NLB. hozzájárulásával és csak akkor lehet áttérni, ha a bérlő a jövedelmi és vagyoni helyzetének változása alapján a 17. § szerinti feltételeknek megfelel. A lakás bérbeadásáról – amennyiben e rendelet eltérően nem rendelkezik – az NLB. dönt. Lakás bérbeadására irányuló kérelmet a 39/2011. (XII. 19.) önkormányzati rendeletben meghatározott elutasítási ok hiányában az NLB. bjrálja el. A lakások bérbeadására irányuló pályázatot (a továbbiakban: pályázat) az NLB. írhatja ki. A pályázatokat az NLB. bírálja el. Közérdekű feladatok céljára való bérbeadásról és annak formájáról az NLB. dönt. Az NLB. kijelölhet olyan lakásokat, amelyeket kizárólag munkaviszonyhoz kötődően lehet bérbe adni. Az NLB. ennek során – e rendelet keretei között – a bérbeadás sajátos feltételeit is meghatározhatja. Munkaviszonyhoz kötődően a lakás szociális helyzet alapján vagy nem szociális helyzet alapján is bérbe adható. A bérbeadásról és annak formájáról az NLB. dönt. Az NLB. – a munkáltató írásbeli javaslata alapján – pályázaton kívül is dönthet a fiatalok garzonházában lévő lakás bérbeadásáról annak részére, aki megfelel a 40. § (1) bekezdés a)–c) pontjában meghatározott feltételeknek.
Az állami támogatással épült lakások esetében a bérbeadásról és annak módjáról az NLB. dönt.
Új bérlőkijelölési jogot biztosító megállapodás az NLB. jóváhagyásával köthető.
Az NLB. a bérleti szerződés felmondását követően három hónapos időtartamra bérbe adhatja a lakást annak, aki a lakbér vagy külön szolgáltatások díja tartozásai és járulékai megfizetésére legfeljebb 24 havi részletfizetési megállapodást köt. Az NLB. a lakás bérlőjének halálát követően, a kérelmező és vele együttlakó személyek jövedelmi és vagyoni helyzete alapján – a szociális helyzet alapján vagy a nem a szociális helyzet alapján történő bérbeadás szabályai szerint – az 58. §-ban előírtakon túl is engedélyezheti bérleti szerződés megkötését az általa lakott lakásra, azon jogcím nélküli lakáshasználó részére, aki a bérlővel annak halálakor és az azt megelőző három évben jogszerűen befogadott személyként, folyamatosan és életvitelszerűen együtt lakott. Az NLB. – a nem a szociális helyzet alapján történő bérbeadás szabályai szerint – kivételesen engedélyezheti az Önkormányzat által bontásra vagy rehabilitációra kijelölt lakás bérbe adását, amennyiben a kérelmező a lakás megtekintése után vállalja, hogy a lakást önerőből rendeltetésszerű használatra alkalmassá teszi és ellátja a komfortfokozatának megfelelő lakásberendezésekkel, továbbá a 68. § szerinti költségtérítésről lemond. Az NLB. méltányossági jogkörben eljárva, a 3. §-ban meghatározott szempontok mérlegelése alapján különösen indokolt esetben – az e rendeletben meghatározott egyéb jogcím hiányában is – dönthet lakás bérbeadásáról.

4.

Népjóléti és Lakásügyi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 15/2022. (IV. 28.) önkormányzati rendelet 7. § (1) bekezdés, 36. § (1) bekezdés, 45. §, 47. § (1) bekezdés, 49. § (1) bekezdés és 50. §

Az Önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítésének elrendelése esetén a megtérítés összegét, valamint pénzegyenértékét és a kamat összegét (a továbbiakban együtt: megtérítendő ellátás) – amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné – méltányosságból az Önkormányzat Képviselő-testületének Népjóléti és Lakásügyi Bizottsága (a továbbiakban: Bizottság)
a) elengedheti, ha a megtérítendő ellátás összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum) 300%-át;
b) legfeljebb 50%-kal csökkentheti, ha a megtérítendő ellátás összege nem haladja meg a nyugdíjminimum 500%-át.
Fogyatékos személyek díjhátralék-kiegyenlítő támogatásában részesítheti a Bizottság azt a személyt, aki az Önkormányzat közigazgatási területén lévő
a) az Önkormányzat vagy az Önkormányzat tulajdonosi részesedésével működő gazdasági társaság tulajdonában álló lakásban bérlőként, bérlőtársként, társbérlőként;
b) saját tulajdonában (résztulajdonában) álló lakásban;
c) más tulajdonában álló lakásban az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett haszonélvezeti vagy használati jog jogosultjaként lakik, és önhibáján kívül lakhatási költségei (a továbbiakban: közüzemi díjak) megfizetésének elmulasztása miatt jelentős hátralékot halmozott fel.

A Bizottság azt az eltemettetésre köteles személyt, aki a 44. § (1) bekezdésben meghatározott hozzátartozója eltemettetéséről nem gondoskodott, a köztemetés költségeinek megtérítése alól részben vagy egészben mentesítheti, ha
a) az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a helyi jövedelemalap 350%-át;
b) az eltemettetésre köteles személynek és családjának nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona; és
c) a 44. § (1) bekezdésben meghatározott elhunyt hozzátartozó hagyatéka nem nyújt megfelelő fedezetet a hagyatéki teherként bejelentett temetési költségek kielégítésére.

Egyszeri kiegészítő rendkívüli év végi támogatásban részesítheti a Bizottság azt a személyt, aki az e rendeletben meghatározott feltételek szerint a tárgyévet megelőző év november 15. napja és a tárgyév november 14. napja között az e rendelet szerinti szociális ellátásban részesült.
A 48. §-ban foglaltakon túl a Bizottság – a polgármester javaslata alapján – méltányosságból, évente legfeljebb egy alkalommal 100 000 Ft-ot meghaladó, de 500 000 Ft-ot meg nem haladó összegű rendkívüli települési támogatást állapíthat meg annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a helyi jövedelemalap 275%-át.
A 48–49. §-ban foglaltakon túl a Bizottság – a polgármester javaslata alapján – legfeljebb a helyi jövedelemalap 200%-át meg nem haladó havi összegű rendkívüli települési támogatást állapíthat meg 12 hónapra annak a személynek,
a) aki életművével Újpesten belül, országosan vagy nemzetközi viszonylatban általános elismerést szerzett, vagy Újpest közösségének, életének, hagyományainak gazdagításához járult hozzá; valamint
b) akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem együttesen nem haladja meg a helyi jövedelemalap 500%-át.

5.

Népjóléti és Lakásügyi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az egészségügyi alapellátások körzeteinek megállapításáról szóló 2/2017. (II. 2.) önkormányzati rendelet 6/A. §

A területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosokkal, házi gyermekorvosokkal és fogorvosokkal (egészségügyi szolgáltatókkal) kötött feladat-ellátási szerződéseknek a feladat-ellátásra kötelezett orvos személyét nem érintő módosításáról a Népjóléti és Lakásügyi Bizottság dönt.

6. Klíma- és Környezetvédelmi Bizottságra átruházott hatáskörök

Sor-
szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

1.

Klíma- és Környezetvédelmi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az újpesti fiatalok kerékpárvásárlásának támogatásáról szóló 10/2024. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdés és 2. § (6) bekezdés

Az 1. melléklet szerinti tartalmi elemeket tartalmazó pályázat kiírásáról Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Klíma- és Környezetvédelmi Bizottsága (a továbbiakban: Bizottság) dönt.

A benyújtott pályázatokról a Bizottság dönt, a pályázatok benyújtására előírt határidő lejártát követő ülésén, annak eredményéről az Önkormányzat írásban értesíti a pályázat benyújtóját a döntés meghozatalától számított tizenöt napon belül.

7. A polgármesterre átruházott hatáskörök

Sor-
szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

1.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994. (V. 4.) önkormányzati rendelet 13. § (2) és (4) bekezdés, 15. § (2) és (3) bekezdés

A lakás elidegenítéséről – ha az értékesítésre a lakástörvény szerint elővásárlási joggal rendelkező személy részére kerül sor – a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság kijelölésre vonatkozó döntésének figyelembe vételével a polgármester dönt. A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság által kijelölt lakások elidegenítését a lakástörvény szerint elővásárlási joggal rendelkező bérlőnél a polgármester is kezdeményezheti. Az előbbi esetben, valamint az elővásárlási joggal nem terhelt elidegeníthető lakások esetében a polgármester dönt a lakás elidegenítéséről, illetve – e rendelet keretei között – annak módjáról és feltételeiről. Ezekben az esetekben a polgármester úgy is dönthet, hogy az elidegenítésre pályázat útján kerüljön sor.

2.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994. (V. 4.) önkormányzati rendelet 23. § (1) bekezdés

A helyiségek elidegenítését a bérlőnél a polgármester is kezdeményezheti.

3.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994. (V. 4.) önkormányzati rendelet 26. § (2) bekezdés

A polgármester a vételár vagy annak egy része megfizetésére legfeljebb 120 napos haladékot engedélyezhet, amennyiben a vevő a vételárat részben vagy egészben banki hitelből fizeti meg.

4.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994. (V. 4.) önkormányzati rendelet 46. §

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az elidegenítések lebonyolításáról az UV Újpesti Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal kötött megállapodás útján gondoskodjon.

5.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételéért fizetendő díjak mértékéről szóló 12/2000. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 4. § és 4/A. § (2) bekezdés

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat tulajdonában lévő közutak kategóriába sorolását elvégezze.
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a közműszolgáltatókkal megállapodást kössön az üzemzavarok bejelentése, a közút helyreállításával kapcsolatos munkálatok műszaki paraméterei. a minőség-ellenőrzés rendje és a felelősségi szabályok tekintetében.

6.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X. 7.) önkormányzati rendelet 2. § (1) és (2) bekezdés

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert mindazon bérbeadói jogok gyakorlására, amelyek a rendelet alapján nem tartoznak a Képviselő-testület vagy a Gazdasági és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság kizárólagos hatáskörébe.
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a bérbeadói jogok meghatározott körének gyakorlásáról, továbbá a bérbeadói jogok gyakorlásával kapcsolatos döntések végrehajtásáról az UV Újpesti Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: UV Zrt.) kötött megállapodás útján gondoskodjon.

7.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X. 7.) önkormányzati rendelet 3. § (1) és (2) bekezdés

A bérbeadói kötelezettségek teljesítéséről a polgármester gondoskodik. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a bérbeadói kötelezettségek teljesítéséről az UV Zrt.-vel kötött megállapodás útján gondoskodjon.

8.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az újpesti kisvállalkozások fejlődését elősegítő támogatásról szóló 1/2011. (I. 31.) önkormányzati rendelet 4. §

A pályázatot a polgármester írja ki.

9.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérbeadásának szabályairól és a bérleti jogviszony feltételeiről szóló 39/2011. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdés, 5. §, 11. § (1) bekezdés, (2a) és (5) bekezdés, 29. § (2) bekezdés, 31. § (1) bekezdés, 52/D. § (1) bekezdés, 53. § (1) bekezdés, 54. § (1) és (2) bekezdés, 55. § (1) bekezdés, 57. § (1) bekezdés, 60. § (4) bekezdés, 67. § (1) és (2) bekezdés, 76. §, 101. § (2) bekezdés és 108. § (2) bekezdés

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert mindazon bérbeadói jogok gyakorlására, amelyek e rendelet alapján nem tartoznak a Képviselő-testület, az NLB. vagy a GB. kizárólagos hatáskörébe.
A bérbeadói kötelezettségek teljesítéséről a polgármester gondoskodik.
A bérleti jogviszony időtartamának lejártakor a bérleti jogviszony időtartamának egy évvel történő meghosszabbításáról a polgármester a rendeletben meghatározott eset kivételével dönt.
Ha a bérlő a lakásbérleti szerződés hosszabbítására irányuló kérelem benyújtását megelőzően megállapodott a jogosulttal a díjhátralék (lakbér-, különszolgáltatási díj-, vagy közüzemi díj tartozás) kiegyenlítéséről, és igazolja a megállapodásban foglaltak teljesítését, a polgármester a bérleti jogviszony időtartamának meghosszabbítását egy évnél rövidebb időtartamra is engedélyezheti.
Amennyiben a bérlő a hosszabbítás iránti kérelmét határidőben nyújtja be, a polgármester a határnapot követően, de legfeljebb a bérleti szerződés lejártát követő 30. napig indokolt esetben engedélyezheti a bérleti jogviszony időtartamának – legfeljebb három hónappal történő – meghosszabbítását, vagy ilyen időtartamú új szerződés megkötését.
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a pályázati kiírás egyéb, nem szabályozott tartalmi elemeit és a pályázati eljárás további szabályait – e rendelet keretei között – meghatározza.
A pályázati nyomtatvány tartalmát – a rendelet keretei között – a polgármester határozza meg.
A polgármester indokolt esetben, legfeljebb egyéves időtartamra engedélyezheti nyugdíjasházi lakás bérbe adását.
A lakásbérleti jogának elcseréléséhez szükséges bérbeadói hozzájárulás megadásáról vagy megtagadásáról a polgármester dönt.
Azonnali intézkedést igénylő rendkívüli élethelyzet (pl. tűzeset, elemi csapás, stb.) bekövetkezése esetén – az eset összes körülményeinek mérlegelése alapján – a polgármester döntése alapján átmeneti elhelyezés céljából is bérbe lehet adni lakást. Átmeneti elhelyezés céljára szolgáló elhelyezés esetében a bérleti jogviszony időtartama legfeljebb három hónap lehet, amelyet a polgármester indokolt esetben további három hónappal meghosszabbíthat.
Ha a bérlőkijelölési vagy bérlő-kiválasztási joggal érintett lakást ismételten bérbe lehet adni, bérbeadásról a rendeletben meghatározott keretek között a polgármester dönt.
A törvényben, bírósági- vagy hatósági határozatban előírt bérbeadási vagy elhelyezési kötelezettség teljesítéséről a polgármester gondoskodik.
A bérleti szerződésben és a részletfizetési megállapodásokban vállalt kötelezettségek teljesítése esetén a bérleti szerződés a polgármester döntése alapján újabb három hónapos időtartamokkal meghosszabbítható a tartozások teljes kiegyenlítéséig.
A lakbér és külön szolgáltatások díja tartozás után felszámítandó késedelmi kamatot a polgármester indokolt esetben részben vagy egészben elengedheti. A bérlő kérelmére a lakbér és külön szolgáltatások díja tartozására valamint járulékaira a polgármester legfeljebb 24 havi részletfizetést engedélyezhet.
Ahol a Lakástörvény a bérbeadó és bérlő jogai és kötelezettségei vonatkozásában a felek megállapodására utal, a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a megállapodás tartalmának meghatározására.
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy meghatározza a garzonház házirendjét.
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy meghatározza az állami támogatással épült lakóépület házirendjét.

10.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata vagyonáról és a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 48/2012. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 15/A. §, 20. § (3) bekezdés, 21. § (3) bekezdés, 22. § (3) és (4) bekezdés, 27. § (3) bekezdés d) pont, 27. § (5) bekezdés, 29. § (3) bekezdés, 31. § (1) bekezdés, 35. § (2) bekezdés, 39. § (1) bekezdés c) pont, 39. § (2) bekezdés, 41. § (1) bekezdés c) pont, 41. § (4) bekezdés, 42. § (2) és (3) bekezdés, 43. § (2) bekezdés b) pont, 44. § (1) és (2) bekezdés, 45. §, 46. § (1) bekezdés b) pont, 46. § (2) bekezdés, 48. § (1) bekezdés, 48. § (2) bekezdés b) pont, 49. §, 50. §, 51. § (2) bekezdés, 52. § (2) bekezdés c) pont, 53. § (1) bekezdés ad) pont, 56. § (5) bekezdés, 71. § (2) bekezdés, 78. § (1) és (2) bekezdés

Bármely vagyonelem tekintetében az értékesítési eljárás megindításáról, annak módjáról és feltételeiről – e rendelet keretei között – értékhatártól függetlenül minden esetben a polgármester dönt.
Az Önkormányzat forgalomképtelen vagyona felett az a 20. § (1) és (2) bekezdésben nem említett, tulajdonjogot nem érintő egyéb tulajdonosi jogokat a polgármester gyakorolja.
Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyona felett a 21. § (1) és (2) bekezdésben nem említett egyéb tulajdonosi jogokat a polgármester gyakorolja.
Az Önkormányzat üzleti vagyona felett a 22. § (1) és (2) bekezdésben nem említett egyéb tulajdonosi jogokat a polgármester gyakorolja.
Az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek befektetéséről – az Önkormányzat éves költségvetési rendeleteinek keretei között – értékhatártól függetlenül a polgármester dönt.
A gazdasági társaság előző évi pénzügyi elszámolásának benyújtására vonatkozó határidő egy alkalommal, a gazdasági társaság írásbeli kérelmére, indokolt esetben 30 nappal meghosszabbítható. A kérelem elbírálásáról a Polgármester dönt.
A gazdasági társaságok tekintetében a 27. § (2)–(4) bekezdésben nem említett egyéb tulajdonosi jogokat a polgármester gyakorolja.
A polgármester a nem kötelező esetekben is dönthet a versenyeztetés lefolytatásáról.
A versenyeztetési eljárás (pályázat) kiírásáról, módjáról, főbb feltételeiről a polgármester, annak eredményéről a tulajdonosi jogok gyakorlója dönt.
A polgármester – indokolt esetben – a pályázat kiírásakor a rendelet 2. mellékletben foglaltaktól eltérő feltételeket is meghatározhat.
Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes, bármely jogcímen történő átruházásáról, vagy a vagyon egyéb módon történő, ingyenes vagy kedvezményes hasznosításáról 500 ezer forint értéket meg nem haladóan, valamint a rendelet 42. § (3) bekezdésében meghatározott esetben a polgármester dönt.
Leselejtezett tárgyi eszköz ingyenes átruházásáról a polgármester dönt.
Az Önkormányzat ingyenes, vagy kedvezményes vagyonszerzéséről 5 millió forint értéket meg nem haladóan a polgármester dönt.
Az Önkormányzat javára történő közérdekű kötelezettségvállalás elfogadásáról a polgármester dönt.
Az önkormányzati vagyonelem alkalmi jellegű igénybevételét a polgármester jogosult engedélyezni. Különös méltánylást érdemlő esetben a polgármester dönthet az önkormányzati vagyonelem térítésmentesen vagy kedvezményesen történő alkalmi jellegű igénybevételéről is.
A vagyon más önkormányzattól vagy állami szervtől történő használatba vételéről a polgármester jogosult dönteni, amennyiben a 43. § (1) bekezdésben meghatározott esetben a vagyon – tulajdonjogot nem érintő – használatba adására kerül sor.
Az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken vagy egyéb ingatlanokon (telek, épület, létesítmény, stb.), azok alatt vagy felett, valamint abban közművek, vezetékek, valamint nyomvonal jellegű távközlési, telekommunikációs és egyéb építmények és ezekkel összefüggő egyéb építmények, vezetékek, a közműcsatornák és közműalagutak létesítéséhez, elhelyezéséhez, bővítéséhez és áthelyezéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulásról és annak feltételeiről a polgármester dönt. A nem említett egyéb építési beruházásokhoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadásáról a polgármester dönt.
Az önkormányzati tulajdonú ingatlant érintő építési vagy bontási munkálatokra, illetve funkcióváltásra vonatkozó tulajdonosi hozzájárulás megadására a polgármester jogosult.
Önkormányzati tulajdonú (résztulajdonú) ingatlan társasházzá alakításáról
a) forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes ingatlan esetében a Bizottság,
b) minden más esetben a polgármester dönt. A társasház-alapítás végrehajtásáról a polgármester gondoskodik. A társasházi alapító okirat elfogadásáról és módosításáról a polgármester dönt. Az Önkormányzat tulajdonában lévő vagyonelemekkel kapcsolatos vagy azokat érintő hatósági eljárásokban az ügyfél jogait – a vagyonkezelésbe adott vagyonelemek kivételével, illetve, ha a vagyongazdálkodásba adott vagyonelemek tekintetében a vagyongazdálkodási szerződés eltérően nem rendelkezik, továbbá a rendelet 56. § (4) bekezdésében foglaltak kivételével – a polgármester gyakorolja.
Az önkormányzati tulajdonú vagy tulajdonba bekerülő ingatlanra vonatkozó telekrendezési eljárás megindításáról a polgármester dönt. A telekrendezés végrehajtásáról a polgármester gondoskodik.
A polgármester dönt továbbá
c) az illetékes ingatlanügyi hatóság által záradékolt és jogerős határozattal engedélyezett térrajzi munkarészek aláírásáról, valamint
d) az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés érdekében az érintett tulajdonostársakkal való megállapodás megkötéséről.
Az 51. § (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően lakásra vonatkozó elővásárlási jog gyakorlása tekintetében minden esetben a polgármester jogosult dönteni.
Behajthatatlannak nem minősülő követelésről vagy annak egy részéről történő lemondásról – ha más önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik – 500 ezer forint követelés összeget meg nem haladóan a polgármester dönt.
A behajthatatlanná vált követelésről való lemondásról – ha más önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik –
a) 500 ezer forint követelés összeget meg nem haladóan
aa) az önkormányzati költségvetési szervet megillető követelés tekintetében a költségvetési szerv vezetője,
ab) a Polgármesteri Hivatalt megillető követelés tekintetében a jegyző,
ac) a vagyongazdálkodó szervezet vezetője a vagyongazdálkodási szerződésben meghatározottak szerint,
ad) minden más követelés esetében a polgármester dönt.
Az intézményi vagyon tekintetében az 56. § (1)–(4) bekezdésben nem említett egyéb – tulajdonjog-változással nem járó – tulajdonosi jogokat a polgármester gyakorolja.
A vagyonkezelési szerződés módosításáról a polgármester dönt, ha annak oka a vagyonkezelési szerződés hatálya alá tartozó vagyonelemek körének megváltozása.
Az ÚV Zrt.-vel kötendő közszolgáltatási szerződés jóváhagyásáról a Képviselő-testület dönt. A szerződés alkalmazási körébe tartozó vagyoni kör módosításáról és a szerződés végrehajtása során szükségesé váló egyéb ügyekben a polgármester dönt. Az ÚV Zrt.-vel kötendő más vagyongazdálkodási szerződések jóváhagyásáról a polgármester dönt.

11.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Újpest Kártyáról szóló 30/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdés, 3/A. § (3) bekezdés és 14. § (1) bekezdés

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 3. § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményesen igénybe vehető önkormányzati szolgáltatások körének és a kedvezmények mértékének meghatározására.
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 3/A. § (1) bekezdés szerinti tárgyi juttatások biztosításáról való döntés meghozatalára, a tárgyi juttatások tartalmának és az átvétel feltételeinek meghatározására.
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Újpest Kártya kibocsátásának és a kártyarendszer működtetésének – az e rendeletben nem szabályozott – egyéb részletes feltételeinek meghatározására, a szükséges szabályzatok kiadására, megállapodások megkötésére és az e rendelet végrehajtása érdekében szükséges egyéb intézkedések megtételére.

12.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a közterületek használatáról és rendjéről szóló 25/2021. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 5. § (1) és (4) bekezdés, 9. § (3) bekezdés, 31. § (3) és (4) bekezdés és 52. § (2) bekezdés

A közterület-használati engedély tekintetében az első fokú eljárás lefolytatására – a (2) bekezdésben meghatározott esetek kivételével – a polgármester jogosult.
A (2) bekezdésben meghatározott esetben a közterület-használati engedély megtagadásáról a polgármester dönt, ha annak megadása jogszabályba ütközne.
A 24. § (2) bekezdése, a 44. § (1) bekezdése szerinti hatósági szerződések megkötésére a polgármester jogosult.
A polgármester az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően – a folytatni kívánt tevékenység jellegéhez igazodóan – a kérelmezőt egyéb, az ügy elbírálása szempontjából fontos iratok csatolására is felhívhatja.
Hiányos kérelem esetében a kérelmezőt egy alkalommal, határidő kitűzésével hiánypótlásra kell felhívni. A felhívás eredménytelensége vagy a hiányok nem teljes körű pótlása esetén a kérelmet a polgármester visszautasítja.

Az Önkormányzat, a Hivatal, az Önkormányzat által fenntartott, valamint működtetett intézmények és az Önkormányzat közvetlen vagy közvetett tulajdonosi részesedésével működő gazdasági társaságok által
a) szervezett közterületi rendezvények;
b) végzett építési, felújítási, karbantartási munkák; vagy
c) az általuk közterületen elhelyezett közérdekű célt szolgáló létesítmények, berendezések esetében a polgármester részleges vagy teljes mentességet adhat a közterület-használati díj megfizetése alól.


Az Önkormányzat megbízásából vagy az Önkormányzat érdekében végzett építési, felújítási munkálatok esetében a polgármester részleges vagy teljes mentességet adhat a közterület-használati díj megfizetése alól.

Az Önkormányzat tulajdonában álló közterületek filmforgatási célú használatával kapcsolatos önkormányzati feladat- és hatásköröket – a (4) bekezdés c) pontjában foglaltak kivételével – a polgármester gyakorolja.

13.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 15/2022. (IV. 28.) önkormányzati rendelet 3. §

A Képviselő-testület – ha a 15/2022. (IV. 28.) önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik vagy törvény a hatáskör átruházását kizárja – a 15/2022. (IV. 28.) önkormányzatirendeletben szabályozott hatáskörei gyakorlását a polgármesterre ruházza át.

14.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Újpesti Önkormányzati Rendészetről szóló 9/2017. (III. 31.) önkormányzati rendelet 7. §

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert mindazon döntések meghozatalára, amelyeket a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény a képviselő-testület hatáskörébe utal feltéve, hogy az nem tartozik a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe.

15.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Újpesti Építészeti- Tervtanácsról szóló 25/2024. (XII. 3.) önkormányzati rendelet 9. § (4) bekezdés

A Tervtanács tagjait a polgármester nevezi ki.

16.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Képviselő-testületének 158/2020. (VII. 15.) határozata az Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatának módosításáról

Közbeszerzési eljárásokban dönt az ajánlattételi, részvételi határidő meghosszabbításáról.

17.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 22/2021. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 80. §, 88. §, 90. §, 91. § (1) és (2) bekezdés

A Képviselő-testület a településkép-érvényesítési eszközök (településképi véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás, rendeltetésváltozás, településképi kötelezés kiadása és bírság kiszabása, településképi kötelezést tartalmazó döntés végrehajtásának foganatosítása) alkalmazásának jogkörét átruházza a polgármesterre.

18.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Újpesti Babaköszöntő Program bevezetéséről szóló Budapest Főváros IV. került Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 37/2011. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 7. § (1) bekezdés

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az e rendelet végrehajtása, a támogatások megállapítása és kiadása érdekében szükséges intézkedések megtételére és döntések meghozatalára.

19.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Képviselő-testületének a Környezetvédelmi Alap létrehozásáról szóló Budapest Főváros IV. került Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 18/1996. (V. 6.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdés

Az Alap felhasználásáról a polgármester dönt.

20.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet 4. melléklet V.23. pontja

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a mindenkor hatályos személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló jogszabály alapján a nyári zárva tartás időtartamával kapcsolatos fenntartói döntés meghozatalára.

21.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet 4. melléklet V.24. pontja

A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a mindenkor hatályos nemzeti köznevelésről szóló törvény alapján a nyári és a decemberi zárva tartás időtartamával kapcsolatos fenntartói döntés meghozatalára.

22.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Újpest jelképeiről szóló 8/1993. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdés

A 3. § g) pontjában meghatározottakon kívül más jogi személy számára az általa készített kiadványokon vagy jellegzetes termékeken Újpest címerének használatát - kérelemre - a jegyző javaslata alapján a polgármester engedélyezheti.

23.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a kegyeleti szabályokról szóló 18/2009. (VI. 25.) önkormányzati rendelet 3. § (4) bekezdés

A síremlék állításához az Önkormányzat legfeljebb a mindenkori minimálbér húszszorosának megfelelő összeggel járul hozzá. Az önkormányzati hozzájárulás mértékéről a polgármester dönt.

24.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a hagyományos-, a panel- és az egyéb iparosított technológiával épült lakóépületek felújításának önkormányzati támogatásáról szóló 12/2013. (III. 25.) önkormányzati rendelet 12. § (1) bekezdés, 19. § (3) bekezdés, 20. § (1) bekezdés és 24. § (2) bekezdés

A támogatás elnyerésére irányuló pályázatot a polgármester írja ki.
A támogatás felhasználásának végső határidejét a kedvezményezett indokolt kérelmére a polgármester - a támogatási szerződés megfelelő módosításával - egy alkalommal meghosszabbíthatja.
A támogatási szerződést a pályázat eredményéről való értesítés kézbesítésétől számított 6 hónapon belül kell megkötni. Amennyiben ezen határidőn belül a kedvezményezett hibájából nem kerül sor a szerződés megkötésére, a lakóközösség elveszti a támogatás igénybe vételére való jogosultságát. Ezen határidőt a kedvezményezett indokolt kérelmére a polgármester egy alkalommal meghosszabbíthatja.
A visszafizetési kötelezettség elrendelésére a polgármester jogosult.

25.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az egyes közösségi célú önkormányzati támogatásokról szóló 3/2015. (I. 30.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdés, 19. § (2) bekezdés, 22. § (2) bekezdés, 24. § (4) bekezdés és 28. §

Az érvénytelen pályázatokat a polgármester elutasítja.
Az egyházak részére egyedi támogatás nyújtásáról a polgármester dönt.
A 22. § (1) bekezdés szerinti egyedi támogatásról - a 22. § (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - a polgármester dönt.
A támogatás felhasználásának végső határidejét a támogatott indokolt kérelmére a polgármester egy alkalommal - a támogatási szerződés megfelelő módosításával - meghosszabbíthatja.
A támogatás jogosulatlan igénybevétele, jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása, továbbá a támogatási szerződéstől történő elállás, annak felmondása esetén a támogatott a jogosulatlanul igénybe vett támogatás összegét a Ptk. szerinti kamattal, késedelem esetén késedelmi kamattal növelt mértékben köteles visszafizetni az Önkormányzat részére. A visszafizetési kötelezettség elrendelésére a polgármester jogosult.

26.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a fás szárú növények védelméről szóló 27/2021. (VII. 29.) önkormányzati rendelet 8. § (1) bekezdés

Az önkormányzati tulajdonú ingatlanon álló fás szárú növény kivágásához szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadására a polgármester jogosult.

27.

polgármester

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata közösségi költségvetési programjának általános szabályairól
szóló 3/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelet 3. § (1) és (3) bekezdés, 7. § (5) és (6) bekezdés és 8. § (1) bekezdés

A Polgármester minden naptári évben ötletpályázatot hirdet a közösségi költségvetési keretösszeg felhasználására.
A Polgármester az ötletek meghatározott kategóriáit és ezzel együtt a közösségi költségvetési keretösszegnek az egyes kategóriákra eső részét (a továbbiakban: kategória-keretösszeg) legkésőbb az ötletpályázat meghirdetéséig jogosult meghatározni.
Amennyiben az ötlet egyáltalán nem tartalmaz javaslatot vagy az ötletekre vonatkozó feltételeknek megfelelés a (4) bekezdés szerint sem biztosítható, az ötletet a szakmai bizottság javaslata alapján a Polgármester utasítja el, és az elutasításról az ötletbeadót legkésőbb a (2) bekezdés szerinti határidőn belül indokolással együtt értesíteni kell.
Ha az ötlet benyújtója nem jogosult ötlet benyújtására, vagy az egy ötletpályázatban benyújtható ötletei maximális számát túllépte, az ötletet a szakmai bizottság javaslata alapján a Polgármester érdemi vizsgálat nélkül elutasítja. Az érdemi vizsgálat nélküli elutasításról a (2) bekezdés szerinti határidőn belül értesíti az ötlet benyújtóját.
A 7. § (5)–(6) bekezdései szerint nem elutasított ötleteket a szakmai bizottság javaslatára a Polgármester szavazásra bocsátja.

8. A jegyzőre átruházott hatáskörök

Sor-
szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

1.

jegyző

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata vagyonáról és a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 48/2012. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 53. §

A vonatkozó jogszabályok előírásai szerint behajthatatlanná vált követelésről való lemondásról – ha más önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik 500 ezer forint követelés összeget meg nem haladóan a Polgármesteri Hivatalt megillető követelés tekintetében a jegyző.

2.

jegyző

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 17/2015. (V. 29.) önkormányzati rendelet 5. § és 5/A. §

Az e rendeletben meghatározott közigazgatási bírság kiszabásával kapcsolatos ügyekben átruházott hatáskörben a jegyző jár el.


A közigazgatási bírság végrehajtását a jegyző foganatosítja.

3.

jegyző

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének az Újpesti Önkormányzati Rendészetről 9/2017 (III. 31.) önkormányzati rendelet 7/A. §

Az Újpesti Önkormányzati Rendészet által kiszabott bírság végrehajtását a jegyző foganatosítja.

4.

jegyző

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének a fás szárú növények védelméről szóló Budapest Főváros IV. került Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2021. (VII. 29.) önkormányzati rendelet 3. § (7) és (9) bekezdés

A fakivágás engedélyezése tárgyában a jegyző dönt.
A fás szárú növény kivágásának engedélyezéséről, az engedély megadása esetén a fapótlási kötelezettségről a jegyző hatósági határozattal dönt.”

2. melléklet a 4/2025. (IV. 1.) önkormányzati rendelethez

5. melléklet a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendeletéhez

Az Önkormányzat és az Újpesti nemzetiségi önkormányzatok között a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján létrejött közigazgatási szerződések