Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2023. 04. 01- 2023. 04. 02

Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete módosításáról

2023.04.01.

Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 8. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A Képviselő-testület tisztségviselőinek, valamint az állandó bizottságok képviselő, illetve nem képviselő tagjainak névjegyzékét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.”

2. § (1) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 9. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) A Képviselő-testület a 7. mellékletben felsorolt hatásköreit átruházza a jegyzőre.”

(2) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 9. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

„(7) Az átruházott hatáskörök gyakorlásáról az azt gyakorló szerv szükség szerint, de legalább negyedévente – a jegyző a Mötv. 81. § (3) bekezdés f) pontja szerinti éves beszámoló keretében – köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.”

3. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 17. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Képviselő-testület meghívóját a képviselők részére a tervezett napirendek elektronikus anyagaival együtt (hivatali Ftp. szerverre történő felhelyezéssel), más meghívottak részére a megadott elektronikus címükre történő megküldéssel az e-mailben szereplő - elektronikus dokumentumokra mutató - link segítségével, amennyiben ez nem lehetséges, abban az esetben postára adással, úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érintettek legalább 6 nappal az ülés előtt megkapják.”

4. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„22. § A 23. §-ban szabályozott tartalmi követelményeknek megfelelően a Képviselő-testületi Csoport elkészíti az előterjesztések szerkeszthető iratmintáit, melyeket a képviselők számára az FTP szerveren elérhetővé tesz, a 28. § (1) bekezdésben meghatározott, előterjesztés benyújtására jogosultak számára szükség szerint elektronikusan megküld.”

5. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 27. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Az előterjesztés készítője ezzel egyidejűleg átadja a Képviselő-testületi Csoportnak azt a nyilatkozatot, amelyben kijelenti, hogy az elektronikus formában megküldött/átadott előterjesztés minden tekintetben megegyezik az eredeti, aláírásokat is tartalmazó nyomtatott példánnyal és a GDPR előírásaival összhangban van.”

6. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 43. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) A tanácskozási joggal résztvevőknek - szólásra jelentkezésük alapján – az elnök ad szót egy alkalommal, legfeljebb 5 perc időtartamban. További hozzászólási igény esetén az (5) bekezdés b) pontjában, illetve a (7) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.”

7. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 61. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat honlapján kell kihirdetni (helyben szokásos mód). A kihirdetés napja a honlapon történő megjelentetés napja. A kihirdetett rendeletek a soron következő képviselő-testületi ülés napjáig maradnak a honlap hirdetményi felületén kifüggesztve.”

8. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 62. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) A képviselő-testületi határozatokat a Képviselő-testületi Csoport tartja nyilván.

(3) A Képviselő-testület nyilvános ülésének jegyzőkönyvében szereplő határozatokat az Önkormányzat honlapján meg kell jelentetni.”

9. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 63. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Képviselő-testület üléséről készült hangfelvételt elektronikus formában a Polgármesteri Hivatal számítógépes hálózatán kell archiválni. A külön törvény szerinti közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés esetén is biztosítani kell. A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvet az Önkormányzat honlapján - az aláírását követően - meg kell jelentetni.”

10. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 72. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő egyidejűleg több állandó és egy ideiglenes bizottságnak lehet tagja. Ha olyan bizottsági ülésen kíván tanácskozási joggal részt venni, melynek nem tagja, hozzászólási igényére a 43. § (8) bekezdésében foglaltak az irányadóak.”

11. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 80. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A polgármester ellátja a Képviselő-testület által rá átruházott feladat- és hatásköröket.”

12. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 82. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A tanácsnok - feladatai ellátásáról - szükség szerint, de legalább évente egyszer, a februári rendes ülésen köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.”

13. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 83. § (3) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A jegyző jogállását, alapvető feladatait, döntési jogosítványait az Mötv. vonatkozó rendelkezései határozzák meg. A jegyző feladata különösen:)

„g) Ellátja a Képviselő-testület által rá átruházott feladat -és hatásköröket.”

14. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 86. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A közmeghallgatás helyét és időpontját legalább a közmeghallgatást megelőző 15 nappal az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni, egyidejűleg tájékoztatást kell nyújtani a közmeghallgatáson való kérdésfeltevés és javaslattétel módjairól.”

15. § (1) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 3. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 4. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 5. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

(4) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 6. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.

(5) Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete 7. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.

16. § Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete

a) 2. melléklet 6.2.1. pontjában a „Domokos Zsolt” szövegrész helyébe a „Kóbor János Tamás” szöveg,

b) 9. melléklet címében a „megválasztott tanácsnok” szövegrész helyébe a „megválasztott környezetvédelmi tanácsnok” szöveg

lép.

17. § Hatályát veszti Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete

a) 9. § (1) bekezdésében a „költségvetési” szövegrész,

b) 63. § (5) bekezdése.

18. § Ez a rendelet 2023. április 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 16/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörei

1. A földművelésügyi igazgatással kapcsolatos hatáskörök:

1.1. Zöldfelület védelme: Gondoskodik a kerület közigazgatási területén belül - külön jogszabályban meghatározott - zöldterületek és a zöldfelületek rendeltetésszerű használatáról, fejlesztéséről, fenntartásáról és megóvásáról.

1.2. Állategészségügy:

1.2.1. Gondoskodik az állati hulladék ártalmatlanná tételével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

1.2.2. Ebrendészeti feladatainak elvégzése érdekében, illetve a veszettség elleni oltás járványvédelmi vonatkozásaira való tekintettel háromévente legalább egy alkalommal ebösszeírást végez.

2. Az épített környezet alakítása és védelme:

2.1. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az önkormányzati lakás, nem lakás célú helyiség szerkezetet érintő felújítása, bővítése, átalakítása, korszerűsítése esetén.

2.2. Gyakorolja a tulajdonost megillető jogokat, ha az önkormányzat tulajdonát képező ingatlannal szomszédos ingatlanon folyó építési munka az önkormányzat jogos érdekeit sérti.

2.3. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az építésügyi hatósági engedélyek megadásához, a tulajdonában lévő telekingatlanok esetében.

2.4. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást – döntéséhez ki kell kérni az érintett egyéni választókerületi képviselő, valamint a Jogi és Közbiztonsági Bizottság véleményét – az Önkormányzat tulajdonában lévő épületben vagy területen lévő nem lakáscélú helyiségek használati mód változásához.

2.5. Az ügyfél kérelmére kiadja a hozzájárulást a beépítési kötelezettség miatt elrendelt elidegenítési és terhelési tilalom törlésére, amennyiben bizonyított, hogy az ügyfél a beépítési kötelezettségének eleget tett.

2.6. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az Önkormányzat tulajdonában lévő lakásban, nem lakás célú helyiségben és telek ingatlanon közművekkel és ezek mérőberendezéseivel kapcsolatos munkák (felújítás, csere, hibaelhárítás, új közműbekötés) esetén.

2.7. Településképi szakmai konzultációt biztosít, településképi véleményezési, bejelentési és kötelezési eljárásokat folytat le.

2.8. Megkeresés esetén minden esetben olyan tartalmú nyilatkozatot ad ki, mely szerint Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata a szomszédos települések és kerületek területére készülő településrendezési eszközök véleményezésében részt kíván venni.

3. Közterület-használattal kapcsolatos hatáskörök:

3.1. Dönt a hozzájárulásról vagy a hozzájárulás megtagadásáról a közterület rendeltetéstől eltérő használatának kérelmezése esetén.

3.2. Dönt az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és rendjéről szóló rendeletben meghatározott minden ügyben, különösen a közterület-használati hozzájárulás visszavonásáról, a közterület-használati díj megfizetése alóli mentességről, a díjfizetési kedvezményről, illetve jogosulatlan közterület-használat esetén dönt a pótdíj kiszabásáról és annak mértékéről.

3.3. Dönt az elővásárlási jog érvényesítéséről, vagy lemond az elővásárlási jogról az önkormányzat tulajdonában lévő közterületen épült nem lakás célú helyiségek (pavilonok, üzletek) elidegenítése esetén.

3.4. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást – döntéséhez ki kell kérni az érintett egyéni választókerületi képviselő, valamint a Jogi és Közbiztonsági Bizottság véleményét – az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületen lévő nem lakáscélú helyiségek használati mód változásához.

3.5. Megadja vagy megtagadja az önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken létesítendő építmények, vonalas létesítmények, közművek létesítéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulást.

3.6. Megadja, vagy megtagadja az önkormányzati tulajdonú közterületeken lévő fás szárú növényzet kivágásának, telepítésének és a közterületek egyéb zöldfelületi munkálatainak engedélyezéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulást.

4. Az egészségügyi és szociális ellátással, valamint a gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

4.1. Egészségügyi ellátással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

4.1.1. Panaszok kivizsgálása és annak eredményéről a beteg mielőbbi, írásbeli tájékoztatása.

4.1.2. A betegjogi képviselő észrevételeinek érdemi megvizsgálása és a kialakított állásfoglalásról való tájékoztatása.

4.1.3. A rovarok és rágcsálók irtásának biztosítása.

4.1.4. Folyamatosan ellenőrzi és felügyeli az egészségügyi intézmények működését.

4.1.5. Dönt a külföldi állampolgár betegellátási díjának mérsékléséről, elengedéséről.

4.1.6. Kérelmet nyújt be a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőhöz a normatíván felüli kapacitás befogadására, benyújtja a kapacitásmódosítási kérelmet, megköti vagy módosítja az ezzel kapcsolatos megállapodást.

4.2. Szociális ellátással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

4.2.1. Köteles az arra rászorulónak – tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére - rendkívüli települési támogatást, étkezést-, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

4.2.2. Haladéktalanul értesíti az ellátást biztosító a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv.) 7. § (2) bekezdése szerint a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet és az értesítéssel egyidejűleg követelheti a kifizetett rendkívüli települési támogatás megtérítését.

4.2.3. A Szoc. tv.-ben meghatározott feltételek hiányában, vagy e törvény megsértésével nyújtott szociális ellátást megszünteti, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt pedig kötelezi a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére, természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénz egyenérték megfizetésére, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás esetében az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére.

4.2.4. Szociális rászorultság esetén - a szociális alapellátás keretében - a jogosult számára települési támogatást állapít meg a Szoc. tv.-ben, valamint az önkormányzat rendeleteiben meghatározott feltételek szerint.

4.2.5. Temetési segélyt nyújthat annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

4.2.6. Gondoskodnia kell az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs, vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

4.2.7. A költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

4.2.8. Igényelheti a meghalt személy utolsó állandó lakhelye szerinti települési önkormányzattól a köztemetés költségeinek megtérítését.

4.3. Gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

4.3.1. Dönt a szociálisan rászoruló családok nevelési-oktatási intézményi étkezésben részesülő gyermekeinek étkezés térítési díjkedvezményének megállapításáról.

4.3.2. Dönt a szociálisan rászoruló családok jól tanuló gyermekei részére megállapítható szociális tanulmányi ösztöndíjról.

4.3.3. Gondoskodik a Rákosmenti Életfa Humán Segítő Szolgálat vezetői állására kiírt pályázatot véleményező bizottság összehívásáról.

5. Közlekedési és vízügyi igazgatással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

5.1. Ellátja a közlekedési igazgatási feladatokat, megadja, vagy megtagadja az önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő közterületeken létesítendő építmények, vonalas létesítmények, közművek létesítéséhez szükséges közútkezelői és munkakezdési hozzájárulást.

5.2. Gondoskodik az önkormányzat tulajdonában, kezelésében lévő közutak, gyalogos és kerékpáros közlekedést szolgáló létesítmények, csapadékvíz elvezető rendszerek, tározók, közterek, parkok fenntartásáról, fejlesztéséről, üzemeltetéséről. Gondoskodik továbbá az önkormányzat tulajdonában, kezelésében lévő közterek, parkok gyalogos közlekedést szolgáló felületének tisztántartásáról, a hó eltakarításáról, síkosság-mentesítéséről.

6. A gazdálkodással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

6.1. Gyakorolja a mindenkori költségvetési rendeletben szabályozott gazdálkodási hatásköröket.

6.2. Dönt az általános és céltartalékok felhasználásáról a Képviselő-testület által meghatározott keretek között.

6.3. Az Önkormányzat elfogadott költségvetéséről készített elemi költségvetést a Képviselő-testület elé terjesztés határidejét követő 30 napon belül a Magyar Államkincstár területi igazgatóságához benyújtja.

6.4. Évközi, év végi költségvetési beszámolót és havi pénzforgalmi költségvetési jelentést készít.

6.5. Értékhatárra tekintet nélkül elfogadja és felhasználja a magánszemélyek és jogi személyek által tett közérdekű kötelezettségvállalásokat, ha azok a jogszabályi előírásoknak megfelelnek és a következő célokra, feladatokra történnek:

6.5.1. egészség megőrzés, betegség-megelőzés, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenység,

6.5.2. szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása,

6.5.3. nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,

6.5.4. kulturális tevékenység,

6.5.5. kulturális örökség megóvása,

6.5.6. műemlékvédelem,

6.5.7. természetvédelem, állatvédelem,

6.5.8. környezetvédelem,

6.5.9. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet,

6.5.10. hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,

6.5.11. emberi és állampolgári jogok védelme,

6.5.12. a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység,

6.5.13. sport, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység kivételével,

6.5.14. közrend és közlekedés biztonság védelme, önkéntes tűzoltás, mentés, katasztrófa- elhárítás,

6.5.15. Euroatlanti integráció elősegítése,

6.5.16. ár- és belvízvédelem ellátásához kapcsolódó tevékenység,

6.5.17. a közforgalom számára megnyitott út, híd, alagút fejlesztéséhez, fenntartásához és üzemeltetéséhez kapcsolódó tevékenység.

6.6. Kiállítja a szükséges igazolást a közérdekű kötelezettségvállaló részére.

7. Az Önkormányzat vagyonával kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

7.1. Szerződésszerű teljesítés esetén, mint az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett teher/terhek jogosultja hozzájárul a teher/terhek törléséhez.

7.2. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakásépítés és lakásvásárlás helyi támogatásáról szóló 32/2022. (IX.22.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

7.3. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata fenntartásában működő költségvetési intézményekben foglalkoztatottak visszatérítendő lakáscélú támogatásáról szóló 6/2023. (II.23.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

7.4. Hozzájárulást ad az önkormányzat által értékesített ingatlanok vonatkozásában hitelt folyósító pénzintézet jelzálogjogának az önkormányzatot megelőző ranghelyen történő bejegyzéséhez, amennyiben a tulajdonosnak Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata, az általa alapított gazdasági társaság, illetve intézmény felé nincs tartozása, és ha a jelzálogjoggal biztosított követelések összértéke nem éri el az ingatlan forgalmi értékének 70%-át.

7.5. Hozzájárulást ad a munkáltatói kölcsön és helyi támogatás alapján bejegyzett jelzálogjogot megelőző helyen a hitelt folyósító pénzintézet jelzálogjogának bejegyzéséhez, amennyiben a kölcsönigénylőnek Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata, az általa alapított gazdasági társaság, illetve intézmény felé nincs tartozása, és ha a jelzálogjoggal biztosított követelések összértéke nem éri el az ingatlan forgalmi értékének 70%-át.

7.6. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az ingatlanok telekhatár rendezéséhez, szabályozásához.

7.7. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 1/2023. (I.26.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

7.8. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati tulajdonú földek hasznosításáról szóló 4/2023. (II.23.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

7.9. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan vagy helyiség székhelyként, telephelyként történő megjelöléséhez.

7.10. Előzetes hozzájárulást ad az önkormányzati beruházásokhoz kapcsolódó közművek, nyomvonalas létesítmények tervezési és műszaki átadás-átvételi eljárási szakaszában más önkormányzat, állami szerv, illetve üzemeltető részére történő, jogszabályon alapuló vagyonátadásához.

8. A lakások és helyiségek bérletével, elidegenítésével kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

8.1. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló 42/2022. (XII.15.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

8.2. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat tulajdonában álló lakások lakbéréről szóló 43/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

8.3. Igényelheti az egy naptári évben teljesített elhelyezési feladatok után járó támogatást a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 90. §-a alapján.

8.4. Hozzájárulást ad a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérlői, használói, jogcím nélküli használói részére a tartozásuk részletekben történő kiegyenlítéséhez.

9. Nemzetiségek jogainak biztosításával kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

9.1. Biztosítja a helyi nemzetiségi önkormányzat igényeinek megfelelően, hogy a közigazgatási eljárás során használt nyomtatványok a nemzetiség anyanyelvén is rendelkezésre álljanak.

9.2. Megállapodást köt a helyi nemzetiségi önkormányzatokkal a zárszámadási rendelet-tervezet összeállítása, a költségvetési és zárszámadási rendelet megalkotása során alkalmazandó szabályokról.

10. Közneveléssel és művelődéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

10.1. Óvodai felvételt elbíráló bizottságot szervez több óvoda esetén, ha az óvodába jelentkezők száma meghaladja a felvehető gyermekek számát.

10.2. Ellenőrzi a házirend, valamint – a kollektív szerződés és a közalkalmazotti szabályzat kivételével – más belső szabályzatok elfogadására előírt eljárási rendelkezések megtartását a törvényesség biztosítása érdekében.

10.3. Elfogadja és módosítja az Önkormányzati fenntartású közművelődési és muzeális intézmények hétéves továbbképzési terveit.

11. Testneveléssel és sporttal kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

11.1. Közreműködik a mozgásgazdag életmóddal összefüggő és egyes sporttudományos felvilágosító tevékenység szervezésében.

11.2. Ellátja az állami sportinformációs adatszolgáltatással összefüggő területi feladatokat.

11.3. Ellátja a hatáskörébe utalt ellenőrzési, pénzügyi és gazdasági feladatokat.

11.4. Összeállítja és közreadja az éves versenynaptárt és szabadidő sportnaptárt.

12. Pályázatok benyújtásával kapcsolatos feladat- és hatáskörök: benyújtja a pályázatot azon pályázatok esetében, amelyeknél az alábbi feltételek együttesen teljesülnek:

12.1. a pályázat nem igényli önrész biztosítását,

12.2. a pályázat keretösszege nem tartalmaz az Európai Unió valamely alrendszeréből származtatható forrást,

12.3. a pályázati felhívás és egyéb, a pályázás folyamatát meghatározó dokumentum nem írja elő a pályázaton történő részvételről szóló képviselő-testületi határozat benyújtását.

13. Egyéb feladat- és hatáskörök:

13.1. Biztosítja a kárpótlásra jogosult elővásárlási jogát a jogszabályban meghatározott kivételekkel, amennyiben volt tulajdonát az önkormányzat értékesíti. Felhívja írásban az elővásárlási jog gyakorlására a jogosultat.

13.2. Amennyiben a volt tulajdonos személye ismeretlen, akkor a jogosultakat a vagyontárgy értékesítése előtt 30 nappal két országos napilapban, illetve az önkormányzat hirdetőtábláján megjelenő hirdetményben, valamint a helyben szokásos módon kell az elővásárlási jog gyakorlásának lehetőségéről tájékoztatni azzal, hogy e jogával legkésőbb a vagyontárgy értékesítése (árverése) során élhet.

13.3. Gyakorolja a tulajdonosi jogokat a Képviselő-testület által alapított gazdasági társaságok vonatkozásában, az e rendelet 54. §-ban meghatározott minősített többséget igénylő ügyek kivételével.

13.4. Képviseli az Önkormányzatot a Rákosmenti Mezei Őrszolgálat Társulási Tanácsában, melyről évente írásban beszámol a Képviselő-testület decemberi rendes ülésén.

13.5. Meghatározza az Önkormányzat által rendezett alkalmi (ünnepi) vásárok helyét és idejét, valamint alkalmanként az azokra vonatkozó önkormányzati rendeletben foglaltaktól eltérő különös szabályokat és díjszabást.

13.6. Gyakorolja a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának jóváhagyásával kapcsolatos hatáskörét.

13.7. Jóváhagyja az Önkormányzat által létrehozott költségvetési szervek alapító okiratainak szükséges módosításait, és ezeket továbbítja a nyilvántartásra felhatalmazott központi államigazgatási szerv részére.

13.8. A külföldiek mező- és erdőgazdasági hasznosítású földnek nem minősülő ingatlanokat érintő tulajdonszerzésről szóló 251/2014. (X. 2.) Korm. rendelettel összefüggésben állást foglal arról a körülményről, hogy az adott ingatlanszerzés önkormányzati érdeket sért-e.”

2. melléklet a 16/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület állandó bizottságaira átruházott hatáskörei

1. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság átruházott hatásköre: Nyilvántartja, ellenőrzi a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatát, elvégzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, lefolytatja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást.

2. A Városfejlesztési és Vagyongazdálkodási Bizottság átruházott hatáskörei:

2.1. Vagyongazdálkodással kapcsolatos hatáskörök:

2.1.1. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 1/2023. (I.26.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

2.1.2. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló 42/2022. (XII.15.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

2.1.3. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati tulajdonú földek hasznosításáról szóló 4/2023. (II.23.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.

2.1.4. Megadja vagy megtagadja a hozzájárulást, hogy az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. törvény 23. §-ának alkalmazásával az Önkormányzat költségvetését megillető adótartozás egyezség útján történő megfizetéséről az adós és az adóhatóság egyezséget kössön.

2.2. Környezetvédelemmel kapcsolatos hatáskör: Rendelkezik a mindenkori éves költségvetésben a környezetvédelmi feladatok támogatására elkülönített előirányzat felhasználásáról (pályázatot ír ki, valamint elbírálja a benyújtott pályázatokat).

2.3. Városfejlesztéssel, közlekedéssel kapcsolatos hatáskörök:

2.3.1. Gyakorolja a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdésében, valamint a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 66. § (7) bekezdésében meghatározott, a településrendezési eszközök és településtervek véleményezése során beérkezett vélemények elfogadására és el nem fogadására vonatkozó döntési jogot.

2.3.2. Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a partnerségi egyeztetés szabályairól szóló 10/2017. (III.17.) önkormányzati rendelete 8. § (1)-(2) bekezdéseiben, valamint Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a településterv, a településképi arculati kézikönyv és a településképi rendelet partnerségi egyeztetés szabályairól szóló 35/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelete 6. §-a és 7. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott, a partnerségi egyeztetés során keletkezett véleményekre adott válaszok elfogadására vonatkozó döntési jogot.

2.3.3. Gyakorolja a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 37-41. §-ában meghatározott, véleménynyilvánítással kapcsolatos hatásköröket.

2.3.4. Gyakorolja az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 5. § (2) és (3) bekezdésében meghatározottak alapján a környezeti vizsgálat szükségességéről a kidolgozót illető döntési jogot.

2.3.5. Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 19/2019. (VII. 9.) önkormányzati rendelete II. fejezet 5. címben foglaltak alapján dönt a helyi védelem alá helyezésről, illetve a helyi védelem megszüntetéséről.

2.3.6. Kiírja a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 19/2019. (VII. 9.) önkormányzati rendelete II. fejezet 7. címben foglaltak alapján a „Rákosmenti Építészeti Értékvédelmi Támogatás” című pályázatot és a beérkező pályázatokat elbírálja.

2.3.7. Gyakorolja a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X. 6.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés alapján a vármegye területrendezési tervére vonatkozó véleményezési jogot.

2.3.8. Gyakorolja a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 7. § (7) és (8) bekezdésében meghatározott döntési jogot, mely szerint a hét éven belül készült megalapozó vizsgálat, alátámasztó javaslat és telepítési javaslat felhasználhatóságáról a főépítésznek feljegyzés formájában tájékoztatni kell a Képviselő-testületet.

2.4. Energetikai pályázatokkal kapcsolatos hatáskörök:

2.4.1. Meghatározza az energetikai támogatásra irányuló pályázatok feltételeit és kiírja az erre irányuló pályázatokat.

2.4.2. Dönt a pályázaton elnyerhető támogatások odaítéléséről és összegéről.

3. A Rákosmenti Erőforrás Bizottság átruházott hatáskörei:

3.1. Közneveléssel kapcsolatos hatáskörök, a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben (a továbbiakban: Nkt.) a fenntartót megillető jogok:

3.1.1. Egyetértési jogot gyakorol a köznevelési intézmény pedagógiai programjának, SZMSZ-ének és házirendjének azon rendelkezéseinek érvénybelépéséhez, amelyekből a fenntartóra, a működtetőre többletkötelezettség hárul (Nkt. 25. § (4) bekezdése és 26. § (1) bekezdése).

3.1.2. Dönt az óvoda heti és éves nyitvatartási idejének meghatározásáról és az időszakon belüli óvodai felvételek időpontjáról (Nkt. 83. § (2) bekezdésének b) pontja).

3.1.3. Meghatározza az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát (Nkt. 83. § (2) bekezdésének d) pontja).

3.1.4. Engedélyezi a maximális óvodai csoportlétszám átlépését (Nkt. 25. § (7) bekezdése).

3.1.5. Értékeli az intézmény pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai-szakmai munka eredményességét (Nkt. 83. § (2) bekezdésének h) pontja).

3.1.6. Évenként egy alkalommal beszámoltathatja az intézményt a tevékenységéről (Nkt. 85. § (2) bekezdése).

3.2. A jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően kiírja az Önkormányzat által létesített és fenntartott óvodák vezetői állásainak betöltésére irányuló pályázatokat.

3.3. Dönt a bölcsőde napi, heti és éves nyitvatartási rendjéről (a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM rendelet 37. § (3) bekezdése) és az időszakon belüli bölcsődei felvétel időpontjáról.

3.4. Közművelődési, közgyűjteményi, művészeti és egyéb kulturális tevékenységgel kapcsolatos hatáskörök:

3.4.1. Ellátja a közművelődési, közgyűjteményi és művészeti tevékenységekkel kapcsolatos helyi irányítási, ellenőrzési feladatokat.

3.4.2. Jóváhagyja az Önkormányzat fenntartásában működő muzeális intézmény(ek) (közérdekű muzeális gyűjtemény, közérdekű muzeális kiállítóhely) valamint közművelődési intézmény(ek) éves munkatervét, szervezeti és működési szabályzatát, valamint elfogadja éves beszámolóját.

3.4.3. A Képviselő-testület által meghatározott keretek között közművelődési megállapodást köt a Jogi és Közbiztonsági Bizottság, valamint a Pénzügyi és Költségvetési Bizottság véleményének kikérésével, a polgármester egyetértésével a kulturális javak védelméről és a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény követelményeinek megfelelő jogi személlyel, magánszeméllyel.

3.4.4. A Jogi és Közbiztonsági Bizottsággal együtt gyakorolja a vagyon feletti rendelkezési jogot külön jogszabályoknak a rendelkezési jog korlátozására irányuló szabályai szerint az Önkormányzat tulajdonában lévő muzeális emlék, illetve levéltári anyag tekintetében.

3.4.5. Engedélyezi Rákosmente címere, valamint zászlója, illetve lobogója engedélyhez kötött használatát vagy forgalomba hozatal céljából történő előállítását.

3.4.6. A jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően kiírja a megüresedett magasabb vezetői állás betöltésére irányuló pályázatot.

3.5. Ifjúságpolitikával és sporttal kapcsolatos hatáskörök:

3.5.1. Együttműködik a Rákosmentén tevékenykedő testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekkel.

3.5.2. Segíti a területi versenyrendszer kialakítását, működtetését, sportrendezvények szervezését.

3.5.3. Ellátja a hatáskörébe utalt ellenőrzési, pénzügyi és gazdasági feladatokat.

3.6. A szociális ellátásokkal és lakásügyekkel kapcsolatos hatáskörök: Dönt az elidegenített önkormányzati bérlakások vételárhátralék törlesztésének felfüggesztéséről és a felfüggesztés időtartamáról.

3.7. Egészségügyi alapellátással kapcsolatos hatáskörök: Dönt a praxisjoggal rendelkező háziorvos, házi gyermekorvos vagy fogorvos és az Önkormányzat közötti feladat-ellátási szerződés megkötéséről.

3.8. Pályázatokkal kapcsolatos hatáskörök:

3.8.1. Dönt a sportpályázatok és az ifjúságpolitikával kapcsolatos hatáskörébe tartozó pályázatok meghirdetéséről, azok elbírálásáról, a kedvezményezettek köréről a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározott feltételek alapján,

3.8.2. Meghatározza az elfogadott éves költségvetés keretén belül a civil szervezetek támogatásának feltételeit, azok elnyerésére pályázatot ír ki, valamint elbírálja a benyújtott pályázatokat.

3.8.3. Dönt a kerületi nemzetiségi önkormányzatok pályázatainak kiírásáról és elbírálásáról.

3.8.4. Dönt a táboroztatással kapcsolatos pályázatok kiírásáról és elbírálásáról.

4. A Pénzügyi és Költségvetési Bizottság átruházott hatásköre: Gyakorolja Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 1/2023. (I. 26.) önkormányzati rendeletében foglalt hatásköröket.”

3. melléklet a 16/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelethez

Bizottsági feladat- és hatáskörök

1. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság feladat- és hatáskörei:

1.1. Jogi és közbiztonsággal kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

1.1.1. Figyelemmel kíséri és vizsgálja e rendelet érvényesülését, szükség esetén javaslatot tesz annak módosítására.

1.1.2. Képviselő és bizottsági tag felkérésére vizsgálja az adott bizottság jogszerű működését.

1.1.3. Állást foglal a bizottságok közötti hatásköri összeütközések esetén.

1.1.4. Véleményezi a Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv kiigazításának kérését.

1.1.5. Véleményezi az önkormányzati rendeletek tervezetét, vizsgálja az önkormányzati rendeletek gyakorlati érvényesülését, szükség esetén javaslatot tesz azok módosítására.

1.1.6. Véleményezi az Önkormányzat által alapított gazdasági társaságok első számú felelős vezetőinek foglalkoztatásával kapcsolatos kérdéseket.

1.1.7. Véleményezi az önkormányzati alapítású alapítványok létrehozására, illetve működésére vonatkozó javaslatokat, továbbá az Önkormányzatnak alapítványhoz, egyesülethez vagy szövetséghez történő csatlakozását.

1.1.8. Véleményezi az önkormányzati társulás létrehozására, illetve az ahhoz történő csatlakozásra vonatkozó javaslatokat.

1.1.9. A polgármester és a jegyző felkérésére jogi állásfoglalást ad.

1.1.10. Véleményezi az önkormányzati intézmény létrehozására, átszervezésére, illetve megszüntetésére vonatkozó javaslatokat.

1.1.11. Véleményezi az Önkormányzat által fenntartott köznevelési intézmény szervezeti és működési szabályzatát jóváhagyás előtt.

1.1.12. Vizsgálja a Képviselő-testület határozatainak, rendeleteinek törvényességét.

1.1.13. Ellenőrzi a Képviselő-testület által átruházott hatáskörök gyakorlásának érvényesülését.

1.1.14. Ellenőrzi a más önkormányzatokkal, a testvérvárosokkal, gazdasági szervezetekkel, pénzintézeti szervekkel kötött megállapodások jogszerűségét.

1.1.15. Véleményt nyilvánít a Képviselő-testület felkérésére jogi kérdésekben (különösen a szerződések előkészítéséről, peres eljárások megindításáról, perbeli álláspont kialakításáról).

1.1.16. Véleményezi a közbiztonsággal és közlekedésbiztonsággal összefüggő feladatok ellátása érdekében benyújtott előterjesztéseket.

1.1.17. Támogatja a közbiztonságot és közlekedésbiztonságot érintő kezdeményezéseket.

1.1.18. Kezdeményezi a helyi közbiztonságot és közlekedésbiztonságot érintő feladatok ellátása érdekében a rendőrkapitányság vezetőjével való együttműködést.

1.1.19. Segíti, támogatja a közbiztonsággal és közlekedésbiztonsággal összefüggő feladatok ellátásának segítésére irányuló civil törekvéseket.

1.1.20. Javaslatot tesz a rendőrség, a polgárőrség, a közterület-felügyelet, a katasztrófavédelem együttműködési rendjének továbbfejlesztésére.

1.1.21. Értékeli a polgárőrség, a helyi tűzoltó parancsnokság és a rendőrség tevékenységét, javaslatot tesz a végzett munkával arányos erkölcsi és anyagi támogatásra.

1.1.22. Tájékoztatást kér a tűzbiztonságról, figyelemmel kíséri a tűzoltóság technikai felszereltségét, az állomány megbecsülését.

1.1.23. Előkészíti a kerület közbiztonsága érdekében szükséges intézkedéseket.

1.1.24. Javaslatot tesz a kerület közbiztonsága érdekében szükséges intézkedések megtételére.

1.1.25. Ellenőrzi a kerület közbiztonsága érdekében történő intézkedéseket.

1.2. Ügyrendi és etikai jellegű feladat- és hatáskörök:

1.2.1. Kivizsgálja a polgármester, az alpolgármester(ek), a képviselők vonatkozásában az írásban benyújtott etikai vonatkozású bejelentéseket, panaszokat, s ennek megfelelően intézkedést kezdeményez.

1.2.2. Vizsgálja a képviselő-testületi tagok jogainak érvényesülését és kötelezettségeinek teljesítését.

1.3. Az épített környezet alakításával és védelmével kapcsolatos hatáskör: Véleményezési jogot gyakorol az Önkormányzat tulajdonában álló épületben vagy területen lévő nem lakáscélú helyiségek használati mód változásához szükséges polgármesteri (tulajdonosi) döntést megelőzően.

1.4. Közterület-használattal kapcsolatos hatáskör: Véleményezési jogot gyakorol az Önkormányzat tulajdonában álló közterületen lévő nem lakáscélú helyiségek használati mód változásához szükséges polgármesteri (tulajdonosi) döntést megelőzően.

1.5. Összeférhetetlenséggel, méltatlansággal kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

1.5.1. Átveszi az összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatot a polgármestertől, az alpolgármestertől, a képviselőtől, a bizottság nem képviselő tagjától. (Mötv. 37. § (1) bekezdés, 40. § (2) bekezdés, 72. § (4) bekezdés, 79. § (2) bekezdés)

1.5.2. Kivizsgálja a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottság nem képviselő tagja összeférhetetlenségének, méltatlanságának megállapítására irányuló képviselői, bizottsági indítványt, valamint a polgármester által továbbított kezdeményezést, és azt javaslatával ellátva - legkésőbb az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül - a Képviselő-testület elé terjeszti. (Mötv. 37. § (2) bekezdése).

2. A Városfejlesztési és Vagyongazdálkodási Bizottság feladat- és hatáskörei:

2.1. A környezetvédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

2.1.1. Közreműködik a kerületrendezési program kidolgozásában, megvalósulása figyelemmel kísérésében és elősegítésében.

2.1.2. Figyelemmel kíséri az ivóvízellátást, szennyvízelvezetést és -tisztítást, ezekkel kapcsolatban intézkedést kezdeményez, javaslatot tesz.

2.1.3. Javaslatot tesz a közműfejlesztésre, közreműködik annak előkészítésében és kimunkálásában, véleményezi azt.

2.1.4. Véleményt nyilvánít önkormányzati tulajdonú földek elidegenítésével kapcsolatos szabályozási tervi és környezetvédelmi kérdésekben.

2.1.5. Véleményezi az önkormányzati terület-felhasználásokat, beruházásokat.

2.1.6. Javaslatot tesz környezetvédelmi kérdésekben, és véleményezi az ide tartozó elgondolásokat.

2.1.7. Véleményezi a helyi közutak forgalmi rendje alakításának környezetvédelmi vonatkozásait.

2.1.8. Véleményezi a szabályozási tervek előkészítését továbbá a meglévő rendezési tervek továbbfejlesztését, illetve – szükség szerint – a módosított rendezési tervek kidolgozását.

2.1.9. Az önkormányzati Környezetvédelmi Alappal való rendelkezést véleményezi, annak mértékére és felhasználására javaslatot tehet.

2.1.10. Véleményezési jogot gyakorol a környezet elemeit érintő kérdésekben (levegőtisztaság, ivóvízellátás, zöldfelületek védelme, telepített környezet védelme, zajvédelem.)

2.1.11. Javaslatot tesz az önkormányzat közigazgatási területén belül az indokolt területek zajvédelmi szempontból fokozottan védetté nyilvánítására.

2.1.12. Elemzi, értékeli a környezet állapotát az Önkormányzat illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot.

2.2. A vagyongazdálkodással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

2.2.1. Véleményezi az Önkormányzat gazdasági programját, költségvetési tervezetét, a költségvetés módosításait, továbbá véleményezheti a zárszámadást.

2.2.2. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi az önkormányzati vagyon felmérését, nyilvántartásba vételét, a törzsvagyon kimutatását.

2.2.3. Véleményezi az Önkormányzat közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási tervét.

2.2.4. Véleményezi a gazdasági, pénzügyi kihatású előterjesztéseket.

2.2.5. Véleményezi az Önkormányzatot érintő vállalkozásfejlesztési elképzeléseket.

2.2.6. Előkészíti az Önkormányzat gazdasági társaságban való részvételére irányuló előterjesztéseket, javaslatot tesz a társaságban az Önkormányzatot képviselő személyre.

2.2.7. Javaslatot tesz az önkormányzati vagyon kezelésére, működtetésére.

2.2.8. Javaslatot dolgoz ki az Önkormányzat bérlet útján hasznosítható vagyontárgyai bérleti díjaira.

2.2.9. Közreműködik a vállalkozásbarát környezet kialakításában, javaslatot tesz az ezt elősegítő és az ehhez szükséges intézkedések megtételére.

2.2.10. Javaslatot tesz tenderek kiírására, illetve véleményt nyilvánít ezekről.

2.2.11. Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.

2.2.12. Véleményt nyilvánít a koncesszióba adás lehetőségéről.

2.2.13. Koncepciót dolgoz ki a kényszerbérletek megszüntetésére.

2.2.14. Előzetesen véleményezi az Önkormányzatnak a Rákosmente Városfejlesztő, Városüzemeltető, Kivitelező, Karbantartó és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társasággal (továbbiakban: Rákosmente Kft.) kötendő vagyonkezelési, megbízási és megbízási-vállalkozási szerződéseit.

2.2.15. Negyedévente, valamint szükség szerint bármikor beszámoltatja a Rákosmente Kft. (illetve esetleges jogutódja) ügyvezetőjét a cég aktuális helyzetéről, tevékenységéről, valamint minden az Önkormányzat vagyoni és egyéb érdekei szempontjából jelentőséggel bíró kérdésről, továbbá a felügyelő bizottság elnökét a felügyelő bizottság által végzett ellenőrzések megállapításairól, javaslatairól. A beszámoltatás eredményéről elnöke útján tájékoztatja a Képviselő-testületet.

2.2.16. Állást foglal az Önkormányzat tulajdonát képező ingatlanok hasznosítására vonatkozó kérdésekben.

2.3. A városfejlesztéssel és közlekedéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

2.3.1. Közreműködik a kerületrendezési program kidolgozásában, megvalósulása figyelemmel kísérésében és elősegítésében.

2.3.2. Figyelemmel kíséri a kerület forgalmi rendjét, a helyi közlekedés alakulását.

2.3.3. Figyelemmel kíséri az ivóvízellátást, szennyvízelvezetést és -tisztítást, ezekkel kapcsolatban intézkedést kezdeményez, javaslatot tesz.

2.3.4. Figyelemmel kíséri a kerület lakosságának kommunális ellátási, szolgáltatási helyzetét, ellenőrzi az e körbe tartozó ágazati feladatokat végző szervezetek tevékenységét, munkáját.

2.3.5. Elősegíti a kerületfejlesztés fő irányainak érvényesülését.

2.3.6. Közműfejlesztésre javaslatot tesz, közreműködik annak elkészítésében és kimunkálásában, véleményezi azt.

2.3.7. Véleményt nyilvánít önkormányzati tulajdonú földek elidegenítésével kapcsolatos rendezési tervi kérdésekben.

2.3.8. Kezdeményezheti a telekalakítás céljából szükséges munkálatok során okozott kár megtérítését, ha az eljárást hivatalból rendelték el.

2.3.9. Véleményezi az Önkormányzat területén tervezett terület-felhasználásokat, beruházásokat.

2.3.10. Javaslatot tesz területfejlesztési kérdésekben, és véleményezi az ide tartozó elgondolásokat.

2.3.11. Véleményt nyilvánít a képző- és iparművészeti alkotások, emlékművek, szobrok elhelyezéséről.

2.3.12. Véleményezi a helyi közutak forgalmi rendjének alakítását.

2.3.13. Részt vesz a szabályozási tervek döntés-előkészítő munkájában - szükség szerint javaslatot tesz módosításokra -, és a tervezési folyamat közben, illetve képviselő-testületi jóváhagyás előtt véleményezi azokat.

2.3.14. Támogatja a költségvetési rendelet megalkotása után felmerülő területfejlesztéssel és városfejlesztéssel kapcsolatos programok megvalósítását és a kezdeményezéseket.

2.3.15. Véleményt nyilvánít településfejlesztési és településüzemeltetési műszaki kérdésekben.

2.3.16. Területfejlesztési, kistérségi (regionális) fejlesztésekben képviseli a kerület és a térség ügyeit a pályázatok elbírálásában és a megvalósítás ellenőrzésében.

2.3.17. Véleményezési jogot gyakorol a hasznosítási céllal és a funkció meghatározásával kapcsolatban, különösen a tervszerű kerületfejlesztés és várostervezés szempontjaira tekintettel.

2.3.18. Véleményezi a kerület közlekedését érintő kezdeményezéseket, előterjesztéseket.

2.3.19. Javaslatot tesz a kerület közlekedését érintő kezdeményezések megtételére.

2.3.20. Kapcsolatot tart a kerület közlekedési helyzetének javításában érdekelt civil szervezetekkel, valamint a Fővárosi Közgyűlés e tárgyban illetékes bizottságával.

2.3.21. Véleményezi a településrendezési eszközök és településtervek program munkarészeit.

2.3.22. Véleményezi a szabályozási tervjavaslatokat.

2.3.23. Állást foglal a településrendezési eszközök és településtervek továbbtervezésének irányával kapcsolatban.

3. A Pénzügyi és Költségvetési Bizottság feladat- és hatáskörei:

3.1. A pénzügyi ellenőrzéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

3.1.1. Ellenőrzi a költségvetési előirányzatok teljesítését.

3.1.2. Véleményezi és ellenőrzi:

3.1.2.1. a költségvetési beszámolókat,

3.1.2.2. az éves költségvetési terveket, azok végrehajtását,

3.1.2.3. az intézmények részére biztosított keretszámok elosztását és felhasználását,

3.1.2.4. az Önkormányzatot érintő adókkal kapcsolatos tevékenységet.

3.1.3. Ellenőrzi az Önkormányzat vagyonával való gazdálkodást.

3.1.4. Véleményezi az önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaság alapítását, a belépés, összeolvadás, kilépés és megszűnés indokoltságát.

3.1.5. Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzati intézmény alapításának, összevonásának és megszűnésének indokoltságát.

3.1.6. Véleményezi az Önkormányzat által alapított közalapítvány megszüntetésének kezdeményezésére irányuló javaslatot.

3.1.7. Javaslatot tesz hitelek felvételére, illetve véleményezi az erre irányuló javaslatokat.

3.1.8. Ellenőrzi a Képviselő-testület hivatala és az Önkormányzat intézményei gazdálkodását belső ellenőrrel együtt, a polgármesterrel együttműködve összeállítja a vizsgálati szempontokat.

3.1.9. Pénzügyileg ellenőrzi az önkormányzati beruházások, fejlesztések, szerződések teljesítésének és pénzügyi rendezésének szinkronitását.

3.1.10. Ellenőrzi a féléves és éves beszámolókat.

3.1.11. Ellenőrzi az Önkormányzat vagyonának felmérését.

3.1.12. Vizsgálatot indít, tájékozódik, elemzést készít minden általa fontosnak tartott, az Önkormányzat költségvetését érintő pénzügyi kérdésben.

3.1.13. Ellenőrzi és véleményezi a naptári éven belüli hitelfelvételt.

3.1.14. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat. Vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését. Vizsgálati megállapításait a vizsgálat befejezését követően haladéktalanul közli a Képviselő-testülettel. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.

3.1.15. Támogatja a költségvetési rendelet megalkotása után újonnan felmerült, az Önkormányzat érdekeit érintő kezdeményezéseket.

3.2. A költségvetéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

3.2.1. Véleményezi az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelettervezetet.

3.2.2. Közreműködik a költségvetés általános irányelveinek kidolgozásában.

3.2.3. Közreműködik, koordinál, előzetes szelekciót végez a költségvetés összeállításában.

3.2.4. Esetenként vizsgálja az Önkormányzat bevételeinek teljesülését.

3.2.5. Közreműködik, koordinál, előzetes szelekciót végez a pénzmaradványok elosztásánál.

3.2.6. Véleményezi a költségvetés előirányzatainak módosítási javaslatait.

3.2.7. Véleményezi azokat az előterjesztéseket, amelyek befolyással vannak a költségvetésre.

3.2.8. Beszámoltat a költségvetés végrehajtásáról.

3.2.9. Véleményezi a költségvetési beszámolókat.

3.2.10. A költségvetési hiány, feszültség csökkentését szolgáló programozható intézkedéseket javasol, átmeneti gazdálkodásra tesz javaslatot.

3.2.11. Véleményezi a helyi adókról szóló rendelettervezetet, az adógazdálkodást.

3.2.12. Támogatja a költségvetési rendelet megalkotása után újonnan jelentkező, az Önkormányzat feladatait érintő kezdeményezéseket.

4. A Rákosmenti Erőforrás Bizottság feladat- és hatáskörei:

4.1. Az egészségüggyel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

4.1.1. Figyelemmel kíséri a kerület egészségügyi ellátottságát, a gyógyító-megelőző egészségügyi ellátást végző háziorvosi, fogorvosi szolgálat működését, a közegészségügy helyzetét, valamint a kerület köztisztasági állapotát.

4.1.2. Ellenőrzi, hogy az egészségügyi intézmények működéséhez szükséges tárgyi feltételek rendelkezésre állnak-e, hiányosság esetén kezdeményezi azok megszüntetését.

4.1.3. Figyelemmel kíséri az egészségügyi ellátórendszer és az egészségügyi intézmények tevékenységének színvonalát, és az ahhoz kapcsolódó lakossági észrevételeket, támogatást nyújt a biztonságos működéshez.

4.1.4. Vizsgálja az intézményfejlesztés lehetőségét, és erre vonatkozó javaslatot tesz.

4.1.5. Javaslatot tesz az egészségügyi ágazat költségvetési előirányzatára.

4.1.6. A megüresedő háziorvosi, házi gyermekorvosi, az alapellátást biztosító fogorvosi praxisra pályázatot ír ki, továbbá véleményezi és rangsorolja a beérkező pályázatokat, illetve véleményezi praxisátadás esetén az előszerződéseket.

4.1.7. Gondoskodik az egészségügyi informatikai rendszer hasznosításáról.

4.1.8. Kapcsolatot tart a tisztiorvosi szolgálattal és a helyi orvosi kamarával.

4.1.9. Figyelemmel kíséri a mozgáskorlátozottak helyzetét, kapcsolatot tart a mozgáskorlátozottak egyesületeivel, segíti munkáját.

4.1.10. Szakmailag véleményezi a kerület egészségügyi ellátásának fejlesztésére irányuló kezdeményezéseket.

4.1.11. Javaslatot tesz a háziorvosi körzethatárok kialakítására és módosítására.

4.1.12. Véleményezi a Képviselő-testület döntése előtt az egészségügy területén dolgozó közalkalmazottak nagyobb csoportját érintő intézkedések tervezetét.

4.2. Az ifjúságpolitikával és a sporttal kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

4.2.1. Javaslatot tesz:

4.2.1.1. a sporttevékenységgel kapcsolatos költségvetési irányelvekre, költségvetési tételekre, azok módosítására,

4.2.1.2. a sporttal összefüggő megállapodások, együttműködési szerződések megkötésére, társulások létrehozására,

4.2.1.3. a sporttevékenység területén helyi kitüntetések adományozására, más kitüntetésekre való felterjesztésre,

4.2.1.4. a nem önkormányzati fenntartású kerületi sportintézményekkel való együttműködésre, azok támogatására,

4.2.1.5. az Önkormányzat előtt álló főbb sportfeladatok megoldására,

4.2.1.6. az éves rendezvényterv kiemelt sporteseményeire,

4.2.1.7. az Önkormányzat kapcsolatrendszerének fejlesztésére a sport területén,

4.2.1.8. a kerületi sportkoncepcióból adódó aktuális feladatokra,

4.2.1.9. a kerületi sporttevékenység helyzetére vonatkozó felmérések, elemzések, beszámolók elkészítésére,

4.2.1.10. a sportlétesítmények fejlesztésére, hasznosítására irányuló döntések előkészítésére,

4.2.1.11. az Önkormányzat által fenntartott sportpályákon a pályabérleti díjak összegének éves felülvizsgálatára és megállapítására.

4.2.2. Véleményezi:

4.2.2.1. a sporttevékenységgel összefüggő helyiség- és ingatlanhasznosítási javaslatokat, beruházási és felújítási javaslatokat,

4.2.2.2. a sportintézmények alapító okiratainak tervezeteit, az alapító okiratok módosítására irányuló javaslatokat,

4.2.2.3. a sportlétesítmények üzemeltetésével kapcsolatos javaslatokat,

4.2.2.4. a kiemelt jelentőségű önkormányzati sportrendezvények programját,

4.2.2.5. a szakterületre vonatkozó tájékoztatókat, beszámolókat, elemzéseket.

4.2.3. Ellenőrzi: a Képviselő-testület sporttevékenységgel kapcsolatos döntéseinek és rendezvénytervének végrehajtását.

4.2.4. Előkészíti a sportlétesítmények fejlesztésére irányuló döntéseket.

4.2.5. Segíti a kerületi sportélet fejlesztését.

4.3. A közneveléssel és a kulturális tevékenységgel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

4.3.1. Ellenőrzi az oktatásüggyel kapcsolatos önkormányzati döntések végrehajtását.

4.3.2. Véleményezi az Önkormányzat által létesített és fenntartott óvodák vezetői állására benyújtott pályázatokat.

4.3.3. Javaslatot tehet a nevelési-oktatási intézmény alapítására, átszervezésére, megszüntetésére, illetve alapító okiratának módosítására.

4.3.4. Feladatkörében javaslatot tesz külföldi szakmai utak anyagi támogatására.

4.3.5. Közreműködik a közneveléssel összefüggő nemzetközi rendezvények helyi megszervezésében és lebonyolításában.

4.3.6. Figyelemmel kíséri a kerületi nemzetiségi óvodában történő nyelvoktatást.

4.3.7. Figyelemmel kíséri a gyermekjogok érvényesülését kerületünkben.

4.3.8. Állást foglal a közművelődési és muzeális intézmények névváltoztatásával kapcsolatban, előkészíti a sportlétesítmények fejlesztésére irányuló döntéseket.

4.3.9. Véleményt nyilvánít és javaslatot tesz az Önkormányzat közigazgatási területén elhelyezésre kerülő képzőművészeti alkotásokkal kapcsolatban, közreműködik emlékművek állításának előkészítésében.

4.3.10. Véleményezi és javasolja művészeti alkotás, emléktábla nem önkormányzati épületen történő elhelyezését.

4.3.11. Véleményezi, javasolja és engedélyezi önkormányzati tulajdonú épületen képzőművészeti alkotások és emléktáblák elhelyezését.

4.3.12. Javaslatot tesz képzőművészeti események, kiállítások támogatására.

4.3.13. Javaslatot tesz és véleményt nyilvánít kulturális rendezvények megtartására, évfordulók megünneplésére, illetve megtartásáról és megünnepléséről.

4.3.14. Véleményezi az Önkormányzat által rendezendő képző- és iparművészeti, helytörténeti kiállítások tervét, támogatja az ilyen rendezvényeket.

4.3.15. Támogatja a kulturális programok megvalósítását.

4.3.16. Javaslatot tehet közművelődési és művészeti célú pályázatok meghirdetésére.

4.3.17. Véleményezi a közművelődési és muzeális intézményvezetők kinevezését.

4.3.18. Javaslatot tesz a kulturális ágazatot érintő pénzügyi, költségvetési javaslatra.

4.3.19. Kezdeményezi az ellenőrzését az Önkormányzat által nyújtott kulturális céltámogatások felhasználásának.

4.3.20. Figyelemmel kíséri és véleményezi az önkormányzati tulajdonban álló média működését, javaslatot tesz azzal kapcsolatban.

4.3.21. Véleményezi a helyi tömegtájékoztatással kapcsolatos döntéseket.

4.3.22. Véleményezi és javaslatot tesz önkormányzati kiadványok megjelentetésére.

4.3.23. Véleményezi az utcanevek megváltoztatására, közterületek elnevezésére vonatkozó javaslatokat.

4.3.24. Véleményezi és javaslatot tesz kulturális alapítványok kuratóriuma tagjainak személyére.

4.3.25. Véleményezi és javasolja közművelődési és muzeális intézmény létesítését, megszüntetését, átszervezését.

4.3.26. Figyelemmel kíséri a kerület kulturális, művelődési, szellemi életét, elősegíti kezdeményezéseivel annak fejlődését.

4.3.27. Az épített környezet és a helyi építészeti örökség védelmével kapcsolatos ügyekben javaslattétellel él, közreműködik, véleményez, döntéseket készít elő.

4.3.28. Véleményezi a testvérvárosi kapcsolatok keretén belüli kulturális tevékenységet, javaslatot tesz kulturális programok szervezésére, támogatja az ilyen rendezvényeket.

4.3.29. Javaslatot tesz művészeti alkotások vásárlására, támogatja önkormányzati tulajdonba kerülő művészeti alkotások vásárlását.

4.3.30. Támogatja a közművelődési tevékenységet.

4.3.31. Együttműködik a helyi építészeti örökség feltárásában, számbavételében, kezdeményezi a XVII. kerületben lévő és műemléki oltalmat élvező értékek védetté nyilvánítását, illetve a védettség megszüntetését.

4.3.32. Együttműködik a műemlékvédelem terén működő társadalmi szervezetekkel, mozgalmakkal.

4.3.33. Együttműködik a civil szervezetekkel a helyi műemlékvédelem érdekében.

4.3.34. Támogatja a művészeti intézmények, továbbá a lakosság művészeti kezdeményezéseit, önszerveződéseit, a művészi alkotómunka feltételeinek javítását és a művészeti értékek létrehozását, megőrzését.

4.3.35. Támogatja a XVII. kerület múltjának és hagyományainak feltárására irányuló társadalmi tevékenységet.

4.3.36. Véleményezi a Képviselő-testület döntése előtt a művelődés területén dolgozó munkavállakók nagyobb csoportját érintő intézkedés tervezetét.

4.3.37. A bizottság elnöke összehívja a Civil Kerekasztal ülését. Az ülés összehívásakor a bizottság elnöke a meghívó megküldésével értesíti a bizottság tagjait a Civil Kerekasztal ülésének helyéről, idejéről és tervezett napirendjéről.

4.4. A szociális ellátásokkal és a lakásügyekkel kapcsolatos feladat- és hatáskörök:

4.4.1. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló törvény, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelet rendelkezéseinek végrehajtását.

4.4.2. Figyelemmel kíséri a szociális intézmények működését, valamint a szociális ellátásokkal és szolgáltatásokkal összefüggő tevékenységeket.

4.4.3. Figyelemmel kíséri a szociális intézmények biztonságos tevékenységének színvonalát.

4.4.4. Véleményezi a szociális intézmények vezetői állására meghirdetett és beérkezett pályázatokat, és a szociális intézmények vezető állású dolgozóinak kinevezését.

4.4.5. Figyelemmel kíséri a rendeletben szabályozott, szociális jellegű lakossági kölcsönök biztosítását, felhasználását és a visszafizetés rendjét.

4.4.6. Véleményezi a szociális feladatot ellátó intézmények alapítását, működési rendjük meghatározására tett előterjesztéseket, javaslatokat.

4.4.7. Véleményezi a szociális feladatot ellátó intézmények átszervezésére, szerkezetátalakítására tett javaslatot.

4.4.8. Részt vesz a szociális ágazatot érintő pénzügyi, gazdasági költségvetés és a céltartalékok felhasználásának kidolgozásában.

4.4.9. Támogatja a költségvetési rendelet megalkotása után ügykörében felmerülő szociális kezdeményezéseket.

4.4.10. Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló 42/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 7. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a polgármester döntését megelőzően állást foglal a szociális lakbérre jogosultság kérdésében, abban az esetben, ha a bérlő jövedelme legfeljebb 25 %-kal meghaladja a szociális lakbérre rendeletben megállapított – mindenkor hatályos – jövedelmi határt.

4.4.11. Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának az önkormányzat tulajdonában álló lakások lakbéréről szóló 43/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 5. § (11) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a polgármester döntését megelőzően állást foglal a szociális lakbérre jogosultság kérdésében, abban az esetben, ha a bérlő jövedelme legfeljebb 25 %-kal meghaladja a szociális lakbérre rendeletben megállapított – mindenkor hatályos – jövedelmi határt.

4.5. Az Önkormányzat saját halottjává nyilvánítással kapcsolatos feladat- és hatáskör: Véleményezi az Önkormányzat saját halottjává nyilvánítással kapcsolatos kezdeményezéseket.”

4. melléklet a 16/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelethez

6. melléklet
Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testülete képviselőire, a nem képviselő alpolgármesterére és a bizottságai nem képviselő tagjára vonatkozó különös eljárási szabályok a vagyonnyilatkozat-tételével és a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétel tárgyában, valamit a Jogi és Közbiztonsági Bizottság ezen különös eljárással kapcsolatos feladatai

1. Vagyonnyilatkozat-tétel:

1.1. Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének képviselője, a nem képviselő alpolgármestere és a bizottságok nem képviselő tagja (a továbbiakban: érintett) a megválasztásától, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül – az Mötv. 39. § (1) bekezdése alapján – köteles vagyonnyilatkozatot tenni. Az érintett saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekeinek (a továbbiakban: hozzátartozók) az Mötv. 2. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozatát. Az érintett megválasztásakor a vagyonnyilatkozatot a nyilatkozattétel napján fennálló érdekeltségi és vagyoni helyzetéről, az ezt követően benyújtott vagyonnyilatkozatot a tárgyévet megelőző év december 31. napján fennálló állapot szerinti tartalommal kell kitölteni.

1.2. A vagyonnyilatkozat megtételéhez szükséges dokumentumok elektronikusan, számítógéppel is kitölthető formátumban kerülnek megküldésre az érintetteknek.

1.3. A vagyonnyilatkozatot az érintettnek és a vele közös háztartásban élő hozzátartozóknak saját kezűleg alá kell írniuk. A vagyonnyilatkozatot az érintetteknek személyesen vagy meghatalmazott útján kell leadniuk.

1.4. A vagyonnyilatkozatot a Polgármesteri Hivatal erre kijelölt szervezeti egységénél a jegyző által kijelölt köztisztviselő(k)nek kell leadni, amelyet az átvevő(k) igazolás kiállításával vesznek át. A vagyonnyilatkozat leadásával egyidejűleg csatolni kell az érintett nyilatkozatát arról, hogy saját, illetve hozzátartozói vagyonnyilatkozatát leadta. Az érintett és hozzátartozója tárgyévben tett vagyonnyilatkozatának benyújtását követően, az előző évre vonatkozó vagyonnyilatkozatukat a vagyonnyilatkozat-vizsgáló bizottság az érintettnek visszaadja.

1.5. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság– a Polgármesteri Hivatal erre kijelölt szervezeti egységének adminisztrációs, technikai közreműködésével – a vonatkozó törvények és a jelen szabályzatban foglaltaknak megfelelően nyilvántartja és ellenőrzi az érintettek vagyonnyilatkozatait, illetve a vagyonnyilatkozattal kapcsolatban keletkezett egyéb iratokat.

1.6. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a vagyonnyilatkozatot ellenőrző Jogi és Közbiztonsági Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Ha az érintett saját maga észleli, hogy vagyonnyilatkozatában elírás vagy tévedés folytán a valóságnak meg nem felelő adat szerepel, e körülményről a Jogi és Közbiztonsági Bizottságot írásban köteles értesíteni. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság ez esetben soron következő ülésén lehetőséget biztosít az érintettnek vagyonnyilatkozata kijavítására. A vagyonnyilatkozat kijavítása során az érintett a vagyonnyilatkozat kijavítással érintett oldalán a kijavítandó adatot áthúzza, a javított adatot mellé vagy fölé írja, majd a javítás tényét aláírásával és a javítás dátumának megjelölésével igazolja. A kijavítás megtörténtét a Jogi és Közbiztonsági Bizottság – ugyanazon napirendi pont keretében – határozattal tudomásul veszi, melynek tényét – a határozat számának és meghozatala dátumának megjelölésével együtt – a bizottság elnöke (távollétében a bizottsági ülés vezetésével a bizottsági ügyrendben foglaltak alapján megbízott tag) aláírásával igazolva rávezeti a vagyonnyilatkozat javított oldalára. Amennyiben a Jogi és Közbiztonsági Bizottság nem veszi tudomásul a vagyonnyilatkozat kijavításának megtörténtét, e körülményről a Jogi és Közbiztonsági Bizottság elnöke a polgármester útján haladéktalanul tájékoztatja a Képviselő-testületet, s a tudomásulvételről a Képviselő-testület dönt.

1.7. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye, ellenkező esetben a Jogi és Közbiztonsági Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására.

1.8. Ha a kezdeményező nyolc napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Jogi és Közbiztonsági Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.

1.9. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon nyilatkozat esetén csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást, adatot tartalmaz, ennek hiányában az ismételt kezdeményezést a bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.

1.10. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a vagyonnyilatkozatot ellenőrző bizottság felhívására az érintett köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az azonosító adatokat csak a Jogi és Közbiztonsági Bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell.

1.11. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság vagyonnyilatkozat-tétellel kapcsolatos üléseinek iratanyagai (meghívó, előterjesztés, jegyzőkönyv, határozat), illetve a Jogi és Közbiztonsági Bizottság munkájával kapcsolatos irat (szakértői vélemény, hivatalos megkeresésre adott válasz, az érintett és hozzátartozója által tett vagyonnyilatkozatok), vagy bármely más irathordozó tárolására és őrzésére a Polgármesteri Hivatal erre kijelölt szervezeti egységében – az iratok jellegének megfelelő csoportosításban – zárt lemezszekrényben kerül sor. Erről a jegyző gondoskodik.

1.12. Az érintettek vagyonnyilatkozata – az ellenőrzéshez szolgáltatott személyes adatok kivételével – nyilvános. Az érintettek vagyonnyilatkozatait elektronikus formában az önkormányzat hivatalos honlapján is közzé kell tenni. A vagyonnyilatkozatok eredeti példányainak a megtekintése a Jogi és Közbiztonsági Bizottság elnökének történt bejelentést követően, a jegyző által kijelölt helyiségben és a Jogi és Közbiztonsági Bizottsági elnök vagy a Jogi és Közbiztonsági Bizottság más tagja, illetve tagjai vagy a Jogi és Közbiztonsági Bizottság elnökének kérésére a jegyző által kijelölt köztisztviselő jelenlétében lehetséges.

1.13. A hozzátartozók vagyonnyilatkozata nem nyilvános, abba csak az ellenőrző Jogi és Közbiztonsági Bizottság tagjai tekinthetnek be ellenőrzés céljából.

1.14. A hozzátartozók vagyonnyilatkozatának tárolása a Jogi és Közbiztonsági Bizottság pecsétjével, az azt leadó képviselő és a Jogi és Közbiztonsági Bizottság vagy a jegyző által kijelölt köztisztviselő átvevő együttes aláírásával ellátott, zárt borítékban, a Jogi és Közbiztonsági Bizottság egyéb irataitól elkülönítetten, zárt lemezszekrényben történik.

1.15. Az érintettek megbízatásának megszűnését követően hozzátartozóik vagyonnyilatkozatait a nyilvántartásból törölni kell.

1.16. A betekintésről a név és az időpont feltüntetésével nyilvántartást kell vezetni.

1.17. Amennyiben a vagyonnyilatkozati eljárás során a Jogi és Közbiztonsági Bizottság azt állapítja meg, hogy az érintett vagyonnyilatkozata hiányos, vagy nem a valóságnak megfelelő adatokat tartalmazza, erről a Képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület az érintettet határozatában felszólítja a vagyonnyilatkozat kiegészítésére, illetve a valóságnak megfelelő tartalmú korrekciójára.

2. Köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétel:

2.1. Az Mötv. 38. § (4) bekezdése alapján az érintett a megválasztásától számított harminc napon belül köteles kérelmezni felvételét az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban: Art.) által meghatározott köztartozásmentes adózói adatbázisba (a továbbiakban: adatbázis). Az érintett az adatbázisba történő felvételére irányuló kérelme benyújtásának hónapját követő hónap utolsó napjáig köteles a Képviselő-testületnél igazolni az adatbázisba való felvételének megtörténtét. Amennyiben az állami adóhatóság az adatbázisba történő felvételt követően megállapítja, hogy az érintett az adatbázisba történő felvétel feltételeinek nem felel meg, az adatbázisból törli, amelyről írásban értesíti a Képviselő-testületet és a Kormányhivatalt.

2.2. Az adatbázisba való felvétellel összefüggésben az Art.-ban foglalt szabályoknak megfelelően kell eljárni. Az állami adóhatóság az adózó erre irányuló kérelme alapján, a kérelem benyújtásának hónapját követő hónap 10. napján felveszi az adózót a köztartozásmentes adózói adatbázisba, ha vizsgálata alapján az adózó a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételhez e törvényben előírt feltételeket teljesíti. Az adózó külön nyilatkozik arról, hogy a köztartozásmentes adózói adatbázis közzétételét megelőző hónap utolsó napjáig esedékes bevallási és befizetési kötelezettségének maradéktalanul eleget tesz/tett. A kérelem teljesítésének a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétel minősül. A kérelem kizárólag elektronikus úton (ügyfélkapu segítségével) nyújtható be.

2.3. Az adóhatóság a köztartozásmentes adózói adatbázis adatait minden hónap 10. napján frissíti. Amennyiben a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételt követően az adózó a feltételek bármelyikének nem felel meg, az adóhatóság az adózót a köztartozásmentes adózói adatbázisból törli, amelyről az adózót elektronikus úton és írásban értesíti.

2.4. A havonta frissülő adatbázisból való törlés tényéről mind az adózó, mind a Képviselő-testület, mind a Kormányhivatal értesül.

2.5. Méltatlanság miatt a Képviselő-testület határozatával megszünteti annak az érintettnek a megbízatását, akinek az állammal, önkormányzattal szemben - a lehetséges jogorvoslati eljárások kimerítését követően - köztartozása áll fenn, és azt az erről szóló értesítés kézhezvételétől számított hatvan napon belül - részletfizetés vagy fizetési halasztás esetén az ezt engedélyező határozat rendelkezéseinek megfelelően - nem rendezi.

3. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság vagyonnyilatkozat-tétellel és a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétellel kapcsolatos feladatai:

3.1. A Jogi és Közbiztonsági Bizottság:

3.1.1. nyilvántartja, tárolja és ellenőrzi az érintettek és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatait, valamint a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétellel kapcsolatos dokumentumait,

3.1.2. lefolytatja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásokat,

3.1.3. a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal vagyonnyilatkozati ügyekben,

3.1.4. határozati javaslatot nyújt be a Képviselő-testülethez,

3.1.5. meghallgatásokat kezdeményez és tart,

3.1.6. szakértőket vehet igénybe,

3.1.7. más szervektől és személyektől adatokat szerezhet be.

3.2. A Bizottság vagyonnyilatkozat-tételi és vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos tevékenységét a vonatkozó jogszabályi keretek között végzi.

3.3. A Bizottság szükség szerint ülésezik.

3.4. A Bizottság vagyonnyilatkozati ügyben zárt ülést tart.

3.5. A Bizottság ülésein tanácskozási joggal részt vehet:

3.5.1. a jegyző,

3.5.2. a polgármester és az alpolgármesterek,

3.5.3. a Bizottság és az elnök által meghívott szakértő,

3.5.4. a napirend tárgyában érintett személy,

3.5.5. bármely önkormányzati képviselő.

3.6. A bizottság (zárt) üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.”

5. melléklet a 16/2023. (III. 23.) önkormányzati rendelethez

7. melléklet
A Képviselő-testület jegyzőre átruházott hatáskörei

1. A közösségi együttélés alapvető szabályainak megsértése esetén hatósági eljárás lefolytatása és szankció alkalmazása.

2. Helyi állattartás szabályainak megsértése esetén hatósági eljárás lefolytatás és szankció alkalmazása.

3. Gyakorolja a Képviselő-testület nevében a belső ellenőrzési vezető által készített éves ellenőrzési terv módosításához szükséges egyetértési jogot (a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 31. § (5) bekezdése alapján).”