Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete

egyes szociális tárgyú önkormányzati rendeletek módosításáról

Hatályos: 2025. 06. 01- 2025. 06. 02

Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete

egyes szociális tárgyú önkormányzati rendeletek módosításáról

2025.06.01.

[1] Az egyes szociális tárgyú önkormányzati rendeletek módosításának célja a Magyarország Alaptörvényének tizenötödik módosítása 9. cikkének, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény fogyatékos személyekre vonatkozó fogalomhasználatának való megfelelés, a születési támogatás újraszabályozása kérelemre induló támogatásként, az élelmiszercsomag igényelhetőségének egész éves biztosítása a lakossági igényekhez való jobb megfelelés érdekében, a Terézváros Újszülöttje címhez kapcsolódó juttatás értékének emelése és szabályozásának pontosítása, továbbá az önkormányzati üdültetés jövedelmi feltételeinek a gazdasági változásokhoz alkalmazkodó könnyítése.

[2] Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata képviselő-testülete az 1. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a 2. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a 3. alcím tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata képviselő-testületének az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 23/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Városgazdálkodási és Pénzügyi Bizottság, valamint 2. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Humán Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el.

1. § A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 11/2000. (V. 8.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § A tizenhatodik életévüket betöltött, önkiszolgálásra részben képes középsúlyos és súlyos értelmi fogyatékos személyek részére napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatok kialakítására, alapvető higiéniai szükségletek kielégítésére, továbbá szükség szerint napközbeni étkezésre a Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzat Fogyatékossággal Élők Napközi Otthona (a továbbiakban: TERÉZÉNO) biztosít lehetőséget.”

2. § A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 11/2000. (V. 8.) önkormányzati rendelet 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A fogyatékos személyek nappali intézményébe az ellátottakat csak próbaidővel lehet felvenni. A próbaidő tartama három hónapnál hosszabb nem lehet.”

3. § A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 11/2000. (V. 8.) önkormányzati rendelet 23/C. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Az Sztv. 114-117. §-ában és a Korm. rendelet 15. §-ában foglaltak figyelembe vételével a fogyatékos személyek nappali intézményének személyi térítési díja, ha a szolgáltatást igénybe vevő személy az étkezés lehetőségét igénybe veszi és havi jövedelme: a/ a nyugdíjminimum 100 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 120 %-át, úgy az intézményi térítési díj 1 %-a, b/ a nyugdíjminimum 120 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 150 %-át, úgy az intézményi térítési díj 2 %-a, c/ a nyugdíjminimum 150 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 180 %-át, úgy az intézményi térítési díj 3 %-a, d/ a nyugdíjminimum 180 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 200 %-át, úgy az intézményi térítési díj 4 %-a, e/ a nyugdíjminimum 200 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 220 %-át, úgy az intézményi térítési díj 5 %-a, f/ a nyugdíjminimum 220 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 240 %-át, úgy az intézményi térítési díj 6 %-a, g/ a nyugdíjminimum 240 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 260 %-át, úgy az intézményi térítési díj 7 %-a, h/ a nyugdíjminimum 260 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 280 %-át, úgy az intézményi térítési díj 8 %-a, i/ a nyugdíjminimum 280 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 300 %-át, úgy az intézményi térítési díj 9 %-a, j/ a nyugdíjminimum 300 %-ánál magasabb úgy az intézményi térítési díj 10 %-a.

(4) Az Sztv. 114-117. §-ában és a Korm. rendelet 15. §-ában foglaltak figyelembe vételével a fogyatékos személyek nappali intézményének személyi térítési díja, ha a szolgáltatást igénybe vevő személy az étkezés lehetőségét nem veszi igénybe és havi jövedelme: a/ a nyugdíjminimum 100 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 120 %-át, úgy az intézményi térítési díj 1 %-a, b/ a nyugdíjminimum 120 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 150 %-át, úgy az intézményi térítési díj 2 %-a, c/ a nyugdíjminimum 150 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 180 %-át, úgy az intézményi térítési díj 3 %-a, d/ a nyugdíjminimum 180 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 200 %-át, úgy az intézményi térítési díj 4 %-a, e/ a nyugdíjminimum 200 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 220 %-át, úgy az intézményi térítési díj 5 %-a, f/ a nyugdíjminimum 220 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 240 %-át, úgy az intézményi térítési díj 6 %-a, g/ a nyugdíjminimum 240 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 260 %-át, úgy az intézményi térítési díj 7 %-a, h/ a nyugdíjminimum 260 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 280 %-át, úgy az intézményi térítési díj 8 %-a, i/ a nyugdíjminimum 280 %-ánál magasabb, de nem haladja meg a nyugdíjminimum 300 %-át, úgy az intézményi térítési díj 9 %-a, j/ a nyugdíjminimum 300 %-ánál magasabb úgy az intézményi térítési díj 10 %-a.”

4. § A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 11/2000. (V. 8.) önkormányzati rendelet 25. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A személyi térítési díjat - a jogosult lakóhelyén történő teljesítés keretében megvalósuló étkeztetést is beleértve- az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, az idősek klubja és a fogyatékos személyek nappali intézménye esetében az intézmény vezetője állapítja meg.”

5. § A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„37. § (1) Az önkormányzat a születési támogatás biztosításával hozzá kíván járulni a kerületben a gyermekszületéssel járó anyagi terhek csökkentéséhez.

(2) Az önkormányzat a születését követő 90 napon belül benyújtott kérelemre születési támogatásban részesíti azt a magyar állampolgárságú gyermeket, akinek

a) első lakóhelye az önkormányzat közigazgatási területén található, a kérelem benyújtásakor szülőjével életvitelszerűen is az önkormányzat közigazgatási területén él, továbbá

b) a szülője lakóhelye a születésekor már legalább egy éve az önkormányzat közigazgatási területén volt.

(3) Az önkormányzat a születését követő hat hónapon belül benyújtott kérelemre születési támogatásban részesíti azt a magyar állampolgárságú örökbefogadott gyermeket, akinek

a) lakóhelye az önkormányzat közigazgatási területén található, a kérelem benyújtásakor örökbefogadó szülőjével életvitelszerűen is az önkormányzat közigazgatási területén él, továbbá

b) az örökbefogadó szülője lakóhelye a születésekor már legalább egy éve az önkormányzat közigazgatási területén volt.

(4) A születési támogatás összege 80.000,- Ft.

(5) A támogatást az erre rendszeresített, az Ügyfélszolgálati Irodában és Terézváros hivatalos honlapján elérhető formanyomtatványon lehet kérelmezni, amelyhez másolatban csatolni kell:

a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatáról készült másolatot,

b) a gyermek és a szülő társadalombiztosítási igazolványáról (TAJ-kártya) készült másolatot,

c) a szülő és a gyermek lakcímkártyájának másolatát, valamintd) a területi védőnő - erre a célra rendszeresített formanyomtatványon kiadott - igazolását arról, hogy a szülő és gyermeke életvitelszerűen az önkormányzat közigazgatási területén él.”

6. § A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 38. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Az önkormányzat „Terézváros Újszülöttje” címet adományoz annak a magyar állampolgárságú gyermeknek, aki a naptári év június 6. napján született és első lakóhelye az önkormányzat közigazgatási területén található.

(2) Amennyiben a naptári év június 6. napján a fenti feltételeknek megfelelő gyermek nem született, a „Terézváros Újszülöttje” címet az a gyermek kapja, aki a naptári év június 6. napjához - azt követően vagy azt megelőzően - legközelebb eső napon született és az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek egyebekben megfelel.”

7. § A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 39. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A „Terézváros Újszülöttje” címmel egyszeri, a gyermekszületéssel járó anyagi terhek csökkentése érdekében 200.000.- Ft értékű nem pénzbeli adomány jár, amely az újszülött gyermek gondozására, ruházattal való ellátására fordítható.”

8. § A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 39/G. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„39/G. § (1) Az önkormányzat kérelemre, évente két alkalommal élelmiszercsomagot biztosít a (2)-(4) bekezdésben foglaltak szerint annak a személynek, aki

a) tárgyév január 1-jén Terézvárosban lakcímmel rendelkezik, életvitelszerűen is az önkormányzat közigazgatási területén él, és

b) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nagysága a támogatási alap 240%-át, egyedül élő kérelmező esetén havi jövedelme a támogatási alap 275%-át nem haladja meg, és

ba) három vagy több gyermeket saját háztartásában nevel,

bb) gyermeket egyedül nevelő szülő vagy gyám,

bc) öregségi nyugdíjban, özvegyi nyugdíjban, árvaellátásban, szülői nyugdíjban, baleseti hozzátartozói nyugellátásban vagy özvegyi járadékban részesül,

bd) időskorúak járadékában, egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatásban, foglalkoztatást helyettesítő támogatásban, gyermekek otthongondozási díjában, ápolási díjban, tartós ápolást végzők időskori támogatásában részesül,

be) álláskeresési járadékban, nyugdíj előtti álláskeresési segélyben részesül,

bf) rehabilitációs vagy rokkantsági ellátásában részesül, vagy

bg) hadigondozásban részesül.

(2) Élelmiszercsomagra való jogosultságot naptári félévenként egyszer lehet érvényesíteni, e tekintetben a kérelem beadásának az időpontja az irányadó. Az élelmiszercsomagra való jogosultság megállapítását az erre rendszeresített, az Ügyfélszolgálati Irodában és Terézváros hivatalos honlapján elérhető formanyomtatványon lehet kérelmezni. Az élelmiszercsomagot a jogosultságot megállapító határozat felmutatásával, a Szolidaritási Központban, nyitvatartási időben lehet átvenni.

(3) A kérelemhez másolatban csatolni kell

a) az (1) bekezdés bc)-bg) pontjában foglaltak igazolására alkalmas okiratot

b) a kérelmező és családja tagjainak jövedelmére vonatkozó igazolást.

(4) Az élelmiszercsomagra való jogosultság a készlet erejéig állapítható meg. A kérelmeket az önkormányzat érkezési sorrendben bírálja el.

(5) Kérelemre, az (1)-(3) bekezdés alkalmazása nélkül élelmiszercsomagot kell biztosítani annak a személynek a részére is, aki az Szt. 7. § (1) bekezdése alapján étkezésre jogosult.”

9. § (1) A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 44. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A jogosultság megállapítása kérelemre történik)

„b) a rendkívüli települési támogatások közül: eseti támogatás, temetési támogatás, születési támogatás, mosható nadrágpelenka használatának támogatása, intim csomag, méltányossági segély, rendkívüli bérletidíj-támogatás, lakás-felújítási támogatás, koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek támogatása, továbbá”

(2) A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 44. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az e rendeletben szabályozott támogatásokra való jogosultság megállapítása hivatalból történik a rendkívüli települési támogatások közül a „Terézváros Újszülöttje” címmel járó támogatás, Babacsomag támogatás, egyszeri támogatás, idősek világnapja alkalmából nyújtott támogatás, egyszeri természetbeni juttatás esetén.”

10. § A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet a következő 55/A. §-sal egészül ki:

„55/A. § Akinek a részére az Önkormányzat 2025. március 1. és április 30. napja között beadott kérelmére élelmiszercsomagra vonatkozó jogosultságot állapított meg, az - a 39/G. § (2) bekezdésétől eltérően - élelmiszercsomagra való jogosultságot 2025. második félévétől kezdve érvényesíthet.”

11. § (1) A siófoki önkormányzati üdülő használatáról szóló 23/2021. (III. 25.) önkormányzati rendelet 6. § a) pont ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az üdülő igénybevételére pályázatot nyújthatnak be:

az üdülő igénybevételére azon családok, egyedülálló személyek lehetnek jogosultak, akik saját háztartásukban gyermeket nevelnek és részükre a Humán Bizottság - pályázatuk alapján - az igénybevételt biztosítja az alábbi feltételek együttes fennállása esetén:)

„ab) pályázó családjában az egy főre jutó havi jövedelem nagysága nem haladja meg a 168.000.-Ft-ot, egyedülálló esetében a 192.500.-Ft-ot,”

(2) A siófoki önkormányzati üdülő használatáról szóló 23/2021. (III. 25.) önkormányzati rendelet 6. § b) pont bb) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az üdülő igénybevételére pályázatot nyújthatnak be:

az üdülő igénybevételére azon, 60. életévüket betöltött terézvárosi lakosok lehetnek jogosultak, akik részére a Humán Bizottság - pályázatuk alapján - az igénybevételt az alábbi feltételek együttes fennállása esetén biztosítja:)

„bb) pályázó családjában az egy főre jutó havi jövedelem nagysága nem haladja meg a 168.000.-Ft-ot, egyedülálló személyek esetén a 192.500.-Ft-ot,”

(3) A siófoki önkormányzati üdülő használatáról szóló 23/2021. (III. 25.) önkormányzati rendelet 6. § c) pont cb) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az üdülő igénybevételére pályázatot nyújthatnak be:

az üdülő igénybevételére azon, 60 év alatti rokkantnyugdíjas, vagy egészségkárosodott kerületi lakosok lehetnek jogosultak, akik részére a Humán Bizottság - pályázatuk alapján - az igénybevételt az alábbi feltételek együttes fennállása esetén biztosítja:)

„cb) pályázó családjában az egy főre jutó havi jövedelem nagysága nem haladja meg a 168.000.-Ft-ot, egyedülálló személyek esetén a 192.500.-Ft-ot.”

12. § A siófoki önkormányzati üdülő használatáról szóló 23/2021. (III. 25.) önkormányzati rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„16. § (1) A pályázaton nyertes, 6. §-ban meghatározott személy, valamint a 7. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott nagyszülő és unoka üdülése térítésmentes.

(2) A 9. § (1) bekezdésében meghatározott személy üdülési díja

a) ha a pályázó családjában az egy főre jutó havi jövedelem nagysága meghaladja a 168.000.-Ft-ot (egyedül élő személy esetén a 192.500.-Ft-ot), de nem haladja meg a 209.067.-Ft-ot (egyedül élő személy esetén a 224.580.-Ft-ot), az üdülési díj 3.500.-Ft/fő/éj,

b) ha a pályázó családjában az egy főre jutó havi jövedelem nagysága meghaladja a 209.067.-Ft-ot (egyedül élő személy esetén a 224.580.-Ft-ot), de nem haladja meg a 260.172.-Ft-ot (egyedül élő személy esetén a 262.010.-Ft-ot), az üdülési díj 4.000.-Ft/fő/éj,

c) ha a pályázó családjában az egy főre jutó havi jövedelem nagysága meghaladja a 260.172.-Ft-ot (egyedül élő személy esetén a 262.010.-Ft-ot), az üdülési díj 4.500.-Ft/fő/éj.

(3) Az önkormányzat költségvetési szerveinél foglalkoztatottak és az önkormányzat által alapított cégek dolgozói esetén az üdülési díj 3.500.-Ft/fő/éj, gyermekük üdülése térítésmentes.”

13. § A siófoki önkormányzati üdülő használatáról szóló 23/2021. (III. 25.) önkormányzati rendelet 23. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az üdülési díjak nem tartalmazzák az eltöltött vendégéjszakák után az üdülő fekvése szerinti illetékes önkormányzat által megállapított mértékű idegenforgalmi adót.”

14. § A siófoki önkormányzati üdülő használatáról szóló 23/2021. (III. 25.) önkormányzati rendelet 10. alcíme a következő 25. §-sal egészül ki:

„25. § Az egyes szociális tárgyú önkormányzati rendeletek módosításáról szóló 21/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelet hatálybalépésekor folyamatban levő pályázatra az elbíráláskor hatályos szabályok az irányadók.”

15. § Ez a rendelet 2025. június 1-jén lép hatályba.