Pomáz Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelete
a Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 08. 31- 2021. 03. 01Pomáz Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelete
a Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
1Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotási hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjába meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az Önkormányzat megnevezése: Pomáz Város Önkormányzata
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2013. Pomáz, Kossuth Lajos utca 23-25.
(3) Az Önkormányzat közigazgatási területét és az egyéni választókerületi beosztást az 1.sz. függelék tartalmazza.
2. § (1) Pomáz Város Önkormányzata önállóan, szabadon, demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom önkormányzati gyakorlásáról.
3. § (1) Pomáz Város Önkormányzat jelképei:
a) az önkormányzat címere,
b) az önkormányzat színei,
c) az önkormányzat zászlaja,
d) az önkormányzat pecsétje,
e) polgármester jelvénye.
(2) Az önkormányzat által alapított kitüntetéseket és adományozásának rendjét a 30/2004.(IX.08.) sz. önkormányzati rendelet szabályozza
(3) Az önkormányzati jelképek leírását és használatának módját a 21/1992. (VII.28.)sz. önkormányzati rendelet szabályozza.
II.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETE, MŰKÖDÉSE
4. § (1) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény (a továbbiakban:Mötv.) alapján a helyi önkormányzat jogi személy. A képviselő-testületet a polgármester képviseli. Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei -a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a polgármesteri hivatal, a jegyző, továbbá a társulás- biztosítják.
(2) A képviselő-testület tagjainak száma: 11 fő.
(3) A képviselő-testület tagjainak mindenkori névsorát, lakcímét és telefonszámát az 1.sz. függelék tartalmazza.
(4) A képviselő-testület évente legalább 10 alkalommal ülést tart. A képviselő testület üléseit a polgármester hívja össze. Rendkívüli ülés összehívásáról indokolt esetben a polgármester dönt. A testületi ülések 14-21 óráig tartanak. 21 óra után új napirend nem kezdhető kivéve az esetben, ha a testület külön szavazás keretében ezt megszavazza, de a testületnek döntenie kell, hogy az elmaradt napirendeket melyik ülésen fogja tárgyalni.
(5) Az ülést össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének (legalább 3 települési képviselő ), a képviselő-testület bármely bizottságának, a kormányhivatal vezetőjének az ülés összehívását tartalmazó írásbeli indítványára. Az indítványt a polgármesternek kell előterjeszteni.
(6) Rendkívüli esetben a képviselő-testületet szóban is össze lehet hívni, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
(7) 2A képviselő-testület akkor határozatképes, ha a települési képviselők több mint fele ( 6 fő) jelen van.
(8) A képviselő-testület elnöke a polgármester, A polgármester összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését, valamint képviseli a képviselő-testületet.
(9) A képviselő-testület ülése nyilvános, melyről hang-, film, videofelvétel készíthető.
(10) A képviselő-testület zárt ülést tart önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén, zárt ülést tart az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.
(11) A képviselők jogállását az 1.sz. melléklet tartalmazza.
(12) 3A polgármester, az önkormányzati képviselő és bizottság nem képviselő tagja
a) összeférhetetlenségi, méltatlansági és vagyonnyilatkozat-tételi eljárási szabályait az Mötv. határozza meg, és
b) vagyonnyilatkozatát az önkormányzat Pénzügyi és Ellenőrzési Bizottsága tartja nyilván és ellenőrzi.
(13) A Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő és nem képviselő bizottsági tag tiszteletdíjának csökkentésére, megvonására, a tudomásszerzést követő képviselő-testületi ülésre a polgármester terjeszt elő javaslatot, a Mötv.-ben meghatározott mértékig.
5. § A polgármester köteles - a képviselő-testület alakuló ülésétől számított 6 hónapon belül - az
6. § (1) 4A képviselő-testület éves munkaterve alapján végzi tevékenységét. A munkaterv tervezetének elkészítése - a bizottsági elnökök bevonásával - a polgármester feladata. A munkaterv tervezetét a tárgyévet megelőző utolsó képviselő-testületi ülésen kell előterjeszteni, megtárgyalni, elfogadni, és az informatikai rendszer igénybevételével közzé kell tenni.
(2) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a tárgyévi legfontosabb (fejlesztési, szervezési, stb.) feladatokat,
b) 5a testületi ülések időpontját és napirendjét, és
c) a napirendi pontok előadóit.
(3) A képviselő-testület által elfogadott munkatervtől a polgármester szükség szerint eltérhet.
7. § (1) A képviselő-testület számára előterjesztést települési képviselő, polgármester, jegyző, valamint a képviselő-testület bizottsága tehet.
(2) Az éves munkatervben megjelölt előterjesztések6 főbb tartalmi és formai követelményei:
a) Első rész: A tárgy meghatározása, annak áttekintése, hogy az adott tárgyban a testület hozott-e már korábban döntést, a korábbi döntés végrehajtásának értékelése, az újabb döntés meghozatalának részletes indoklása.
b) Második rész: Határozati javaslat, amely félre nem érthető, lehetőleg alternatív rendelkező részből, a végrehajtás határidejéből és a felelős személy vagy személyek megnevezéséből áll.
(3) Testületi előterjesztéseket, és az írásban megfogalmazott határozati javaslatokat a testületi ülést megelőzően legalább 8 munkanappal korábban kell megküldeni a polgármesterhez.
(4) A települési képviselő és képviselő testület bizottsága által benyújtott előterjesztés napirendre tűzéséről a bizottsági állásfoglalást követő képviselő-testületi ülésen kell dönteni.
8. §8 (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, illetve akadályozatása esetén, a polgármester által megbízott alpolgármester, mindkettejük akadályoztatása esetén az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata (a továbbiakban: SZMSZ) 9. § (1) bekezdésében meghatározott személy hívja össze.
(2) Az ülés összehívása elektronikus meghívóval történik.
(3) A meghívót a tisztségviselők, a képviselők, a hivatal vezető beosztású köztisztviselői részére a részükre létrehozott hivatali elektronikus postafiókra kell megküldeni.
(4) A képviselő-testület munkaterv szerinti ülésére szóló meghívót a napirendek anyagaival együtt úgy kell az informatikai rendszerben elérhetővé tenni, hogy ahhoz az önkormányzati képviselők rendes ülés esetén az ülés előtt legalább 5 nappal hozzáférhessenek.
(5) A képviselő-testület ülése halasztást nem tűrő indokolt esetben telefonon is összehívható, melynek szükségességéről a polgármester saját hatáskörben dönt. A telefonon történő összehívás esetén az írásos anyag az informatikai rendszeren keresztül érhető el a képviselők számára.
(6) A telefonon összehívott rendkívüli képviselő-testületi ülés napirendi témájához kapcsolódó előterjesztést - az informatikai rendszer működésképtelensége esetén - a képviselő-testület tagjai az ülést megelőzően papír alapon kapják kézhez. A képviselő-testület tagjainak 30 perc áll rendelkezésére az írásos előterjesztés áttanulmányozására.
(7) A képviselő-testület ülésének meghívóját a munkaterv szerinti ülést megelőzően 5 nappal, a rendkívüli ülés előtt – ha azt a helyzet rendkívülisége nem zárja ki - 48 órával helyben szokásos módon közzé kell tenni.
(8) A meghívó (7) bekezdés szerinti közzétételével egyidejűleg, a város honlapján – az informatikai rendszer útján – közzé kell tenni a nyilvános ülés keretében tárgyalandó írásbeli előterjesztéseket is.
(9) A rendkívüli ülés összehívása részben a polgármester saját elhatározásából, saját hatásköréből eredően történik, ha úgy ítéli meg, hogy a testület hatáskörébe tartozó ügyben dönteni kell, részben a jogszabályi előírásokból eredő ügyekben
(10) A meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét és kezdési időpontját
b) a javasolt napirendet
c) a napirendi pontok előterjesztőit
(11) A képviselő-testület nyilvános üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni a helyi nemzetiségi önkormányzatok elnökeit.
(12) A képviselő-testület nyilvános üléseire meg kell hívni az önkormányzat fenntartásában lévő helyi intézmények vezetőit. A meghívóban közölni kell a tanácskozási jogot, valamint azt, hogy a tanácskozási mely napirendre vonatkozik.
(13) A képviselő-testület nyilvános ülésének azon napirendjére, melynek témája valamely helyi önszerveződő közösség tevékenységével kapcsolatos, tanácskozási joggal meg kell hívni az adott helyi önszerveződő közösség képviselőjét. A meghívóban közölni kell az arra az adott napirendre vonatkozó tanácskozási jogot.
(14) A nyilvános testületi ülésen megjelent - tanácskozási joggal nem rendelkező - választópolgárok részére a polgármester maximum 5 perc időtartamra - a vita lezárása és a döntéshozatal között hozzászólási jogot adhat.
(15) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan, a polgármester meghívása alapján tanácskozási jog illeti meg:
a) akinek a részvétele a napirend tárgyalásához szükséges (érintett intézmények, szervek, szervezetek képviselői, könyvvizsgáló), vagy a tárgyalt napirendhez kapcsolódóan Pomáz városban működő önszerveződő közösségek képviselőit, amelyek tevékenységi köre a tárgyalt napirendhez kapcsolódik.
Az ülés vezetése
9. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós
10. §9 (1) Az ülés napirendjén nem szereplő javaslat (sürgősségi indítvány) megtárgyalására a polgármester, a jegyző, bármely képviselő-testületi bizottság és a települési képviselők – az előterjesztésekre vonatkozó formai előírások betartása mellett - tehetnek indítványt.
(2) Képviselő-testületi bizottság, jegyző, települési képviselő sürgősségi indítványát - a sürgősség tényének rövid indokolásával - a polgármesternél nyújthatja be legkésőbb az ülést megelőző napon 12 óráig. A sürgősségi indítványt, annak előterjesztését követően informatikai rendszeren keresztül az önkormányzati képviselők számára elérhetővé kell tenni.
(3) A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a képviselő-testület minősített többséggel vita nélkül határoz. Az indítványt a képviselő-testület az aznapi – az előterjesztésre irányadó szabályok szerinti nyílt, vagy zárt - ülésen, utolsó napirendként tárgyalja meg. (4) Több sürgősségi indítvány napirendre vétele esetén a sorrendiséget is szavazásra kell bocsátani.
11. §10 (1) A polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet Amennyiben az ülés kezdetén a képviselő-testület határozatképtelen, a kötelező várakozás időtartama 15 perc. A képviselő-testület ülés közbeni határozatképtelensége esetén szünetet kell elrendelni legfeljebb 15 percre, amennyiben a testület továbbra sem határozatképes, úgy az ülést be kell rekeszteni, és 8 napon belül ismételten össze kell hívni.
(2) Képviselő-testület ülésén a napirendek sorrendje:
a) döntés az esetleges sürgősségi indítványokról
b) napirend elfogadása,
c) jelentés a lejárt határidejű határozatokról,
d) Interpellációk
e) előterjesztések
f) 11képviselői kérdések
g)12 tájékoztatások és közlemények
(3) A polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, mely kérdésben a képviselő-testület vita nélkül határoz, bármely képviselő kérheti egyes napirendi pontok levételét.
(4) A lejárt határidejű, végrehajtásra nem került határozatokat, azok felelősének a határidő lejártát követő ülésen ismertetni kell, annak indoklásával, hogy az esetleg miért nem került végrehajtásra.
(5) 13A lejárt határidejű határozatok napirendjének tárgyalása során - bármely képviselő kezdeményezésére - a kezdeményezéssel érintett határozat végrehajtásáról szóló jelentést a képviselőtestület külön megvitatja, és önálló szavazással dönt annak elfogadásáról. A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentést a polgármester a hivatkozott külön döntésekben foglalt a módosításokkal együtt bocsátja szavazásra
(6) Az interpellációt és kérdést az azt előterjesztő képviselő szóban is előterjesztheti maximum 3 percben,
(7) A polgármester minden egyes napirendi pont felett külön-külön nyitja meg a vitát. A vita előtt amennyiben a napirendnek bizottsági előterjesztője, illetve szakértői előterjesztője van, úgy a szóbeli kiegészítésre lehetőséget kell adni, maximum 10 perc időtartamra. Ezt követően az előterjesztést tárgyaló bizottsági véleményt ismerteti a bizottság képviselője.
(8) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal rendelkező meghívottak kérdést intézhetnek, melyre az előterjesztő köteles választ adni. A kérdések és az arra adott válaszok 2-2 perces időkeretben lehetségesek. A képviselő-testület tagjai hozzászólásának rendjét az elnök határozza meg, melynek időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt hozzászólásra egyszer van lehetőség, melynek időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt az elnök megvonhatja a szót.
(9) A tanácskozási joggal meghívottak a vita során legfeljebb napirendenként egy alkalommal 2 perces időtartamban szólalhatnak fel.
(10) A vita lezárására akkor kerül sor,ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik illetve a rendelkezésre álló időkeretét valamennyi felszólalásra jelentkező már felhasználta. A vitát a polgármester vagy az ülést levezető elnök zárja le.
(11) A szavazás előtt a jegyzőnek módot kell adni arra, hogy a törvényességet érintően esetleges észrevételeit megtegye.
(12) A képviselő-testület elé kerülő döntési javaslat módosítását (szövegszerű módosítás, szövegrész törlés, kiegészítés) a tisztségviselők, a képviselők, és a bizottságok kezdeményezhetik.
(13) A módosító javaslatot szövegszerűen, döntési javaslatba illeszthető módon kell megfogalmazni és ismertetni, ennek hiányában a módosító javaslat nem bocsátható vitára.
(14) Rendelet-tervezethez módosító indítványt írásban, papír alapon, vagy elektronikus úton - a képviselő részére biztosított hivatali postafiókról az pomaz@pomaz.hu címre küldött elektronikus levélben - az ülés napját megelőző munkanap 12:00 óráig lehet benyújtani a polgármesterhez. A képviselő-testületi ülésen kizárólag a rendelet-tervezet szövegében mutatkozó koherencia zavarok és jogszabályi ütközések megszüntetése érdekében terjeszthet elő módosító indítványt.
(15) A polgármester avitában elhangzott módosító javaslatokat – ha azokat az előterjesztő nem fogadta be - egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott legutolsó módosító indítványt teszi fel szavazásra , amennyiben nem kapja meg a szükséges szavazatokat , úgy visszamenőlegesen az előző módosító indítványt kell feltenni szavazásra, végül a módosításokkal együtt kell szavaztatni az eredeti határozati javaslatot.
(16) Amennyiben a meghozott határozat a testület korábbi határozatát érinti, úgy az eredeti határozatot is pontosítani (hatályon kívül helyezni, egységes szerkezetbe foglalni illetve módosítani) kell.
(17) Amennyiben egyik módosító indítvány, illetve az eredeti határozati javaslat sem kapja meg a szükséges szavazatokat, úgy a Képviselő-testület hozzon döntést - a polgármester javaslatára - a napirend elnapolásáról és a következő testületi ülésre való új előterjesztés előkészítéséről, beterjesztéséről és napirendre tűzéséről.
(18) A polgármester feladata az ülés zavartalanságának, rendjének fenntartása, ennek keretében:
a) figyelmezteti és megvonhatja a szót illetve hozzászólásának lerövidítésére kérheti azt a képviselőt, aki eltér a tárgytól, ismétlésekbe bocsátkozik, vagy aki az időkorlátozást túllépi.
b) rendreutasítja azt a képviselőt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
c) a napirendi pont vitájának lezárása előtt a polgármester lehetőséget adhat un. személyes megjegyzésre annak, aki a vitában ellene szóló sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatos félreértéseket eloszlatni - legfeljebb két perc időtartamban - de további vita nem folytatható.
d) a nyilvános ülésen megjelent választópolgárok a kijelölt helyet foglalhatják el, a tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a megjelenteket, ismételt esetben az érintetteket a terem elhagyására kötelezheti, ennek időtartamára az ülést felfüggesztheti.
A határozati javaslatot - a szavazást megelőzően - konkrétan, érthetően meg kell fogalmazni. A szöveg ismertetésével együtt kell a végrehajtásért felelős személyt (személyeket) kijelölni, a feladatot (feladatokat) meghatározni, továbbá a végrehajtás határidejét (határidőket) kitűzni.
Döntéshozatal
12. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) a (2) bekezdésben meghatározottak kivételével egyszerű többséggel hozza meg.
(2) 14A települési képviselők több mint a felének (6 fő) egybehangzó szavazata – minősített többsége – szükséges, törvényben rögzített eseteken túl :
a) a helyi népszavazás kiírása,
b) településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása
c) 10 millió Ft feletti hitel felvétele, kötvénykibocsátás,
d) képviselő döntéshozatalból történő kizárás,
e) sürgősségi indítvány napirendre vétele,
f) önkormányzati kitüntetés, díszpolgári cím adományozása,
g) eljárás kezdeményezése az alkotmánybíróságnál
h) törvény által a képviselő-testület hatáskörébe utalt választással, kinevezéssel, megbízással összefüggő személyi ügyek,
i) a hivatal szervezeti és működési szabályzatának elfogadása,
j) gazdasági program elfogadása,
k) az önkormányzat vagyonát érintő 10 millió Ft feletti jognyilatkozat,
l) összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítása, képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés tárgyában.
(3) A hozott határozatokat évente növekvő sorszámmal, dátummal ellátva a jegyzőkönyvekben kell rögzíteni, a hozott határozatokról tárgykör szerinti regisztrációs nyilvántartást kell vezetni.
13. § (1) Ha jogszabályban meghatározott okból a képviselő-testület vagy jogszabály a döntéshozatalból kizárja a polgármestert, a polgármester köteles az ülés vezetését -e rendeletben meghatározott helyettesítési rend szerint- átadni.
(2) Ha képviselő vagy bizottság tagja személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, 10.000.-Ft bírsággal sújtandó.
(3) A bírságot a képviselő-testület a tudomásszerzéskor, de legkésőbb, a tudomásszerzés követő ülésén határozattal állapítja meg.
(4) A bírságot a határozati kivonat kézhezvételét követő 8 napon belül az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára kell befizetni. Amennyiben a képviselő vagy bizottság tagja a határozati kivonat átvételét megtagadja, vagy határidőben nem fizeti be a kiszabott bírság összegét, abban az esetben a soron következő tiszteletdíját a bírság összegével csökkentetten kell kifizetni.
14. § (1) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással hozza. Névszerinti szavazást bármelyik képviselő kérhet, amely felől a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. Névszerinti szavazás csak egy határozati javaslathoz kapcsolódhat. Névszerinti szavazás esetén a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét, akik ez alkalommal "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak. Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást elrendelni nem lehet.
(2) 15Titkos szavazást tarthat az SZMSZ 4. § (10) bekezdésében foglalt ügyek esetében. A titkos szavazás a testület döntése szerint a szavazórendszer titkos üzemmódjának igénybevételével, vagy borítékba helyezett szavazólapon, elkülönített helyiségben, urna igénybevételével történik
(3) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül – a döntést igénylő ügy ismételt megtárgyalása után – végleges, minősített többségű döntést hoz.
15. §16 (1) Az interpelláció olyan önkormányzati ügyben benyújtott előterjesztés, amely problémát tár fel és arra kér választ, hogy az mikor szüntethető meg, vagy valamilyen mulasztás, helytelen gyakorlat, panasz orvoslását kéri.
(2) A képviselő-testület ülésén az önkormányzati képviselő interpellációt intézhet a
a) polgármesterhez,
b) alpolgármesterhez,
c) jegyzőhöz,
d) a bizottságok elnökeihez.
(3) Az interpellációt – az ülést megelőzően legalább 3 munkanappal - a polgármesternél kell írásban, vagy elektronikus úton - a képviselő részére biztosított hivatali postafiókról az pomaz@pomaz.hu címre küldött elektronikus levélben - benyújtani.
(4) Az interpellációnak tartalmaznia kell:
a) az interpelláló nevét,
b) az interpelláció címzettjét,
c) az interpelláció tárgyát.
(5) Az interpelláló interpellációja tartalmát a képviselő-testület ülésén szóban ismertetheti és kiegészítheti.
(6) Az interpellációra a képviselő-testület ülésén kell érdemi választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben 30 napon belül írásban is válaszolhat. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(7) Írásban adott választ a következő rendes képviselő-testületi ülés napirendjére kell tűzni, melynek során az interpelláció címzettje írásbeli válaszának tartalmáról tájékoztatja a képviselő-testületet.
(8) A válaszadást követően az interpelláló viszontválaszt adhat, melyben nyilatkozik arról, hogy a kapott választ elfogadja-e,
(9) Ha az interpellációra adott választ az önkormányzati képviselő nem fogadja el, a képviselő-testület dönt annak elfogadásáról. Ha a választ a képviselő-testület sem fogadja el, az ügy további vizsgálat és javaslattétel céljára a képviselő-testület által kijelölt bizottság elé utalandó. A bizottság állásfoglalását és/vagy határozati javaslatát a következő ülésen terjeszti elő, amelyről a képviselő-testület határoz.
(10) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni. Az interpellációkról a jegyző nyilvántartást vezet.
15/A. §17 (1) A képviselői kérdés önkormányzati hatáskörbe tartozó bármely (pl. szervezeti, működési, döntés-előkészítési stb.) ügyben történő felvetés vagy tudakozódás.
(2) Önkormányzati képviselő a polgármesternél írásban, elektronikus úton - a képviselő részére biztosított hivatali postafiókról az pomaz@pomaz.hu címre küldött elektronikus levélben - vagy a képviselő-testület ülésén szóban a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottságok elnökeihez intézhet kérdést, amelyre az ülésen szóban vagy legkésőbb 30 napon belül írásban érdemi választ kell adni. A kérdésre adott válasz elfogadásáról sem a képviselő, sem a képviselő-testület nem dönt.
16. §18 (1) A képviselő-testület üléseiről legalább 2 példányban papír alapú jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv törzspéldányáról – annak kötelező mellékleteivel együtt - hitelesített elektronikus másolatot kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyv a törvényben rögzítetteken túl tartalmazza:
a) a képviselő-testületi ülés során változó képviselői jelenlétet
b) az adott napirend tárgyalásánál a tanácskozási joggal meghívottak nevét
c) az interpellációkat, képviselői kérdéseket és az azokra adott válaszokat.
(3) A jegyzőkönyvet, a határozati összesítőt a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) A jegyzőkönyv eredeti példányához a jegyző mellékeli a meghívót, az írásos előterjesztéseket, a polgármester és jegyző által aláírt, kihirdetési záradékkal ellátott rendeletet, határozatokat, a jelenléti ívet.
(5) A jegyző a tárgy évet követő február 28. napjáig gondoskodik a jegyzőkönyvek évenkénti beköttetéséről, mellyel biztosítja a jegyzőkönyvek, mint közokiratok hitelességét. A testületi jegyzőkönyvek ügyfélfogadási időben a Polgármesteri Hivatal Szervezési Irodájában megtekinthetők. Erről a választópolgárokat az önkormányzat honlapján tájékoztatni kell. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelybe az tekinthet bele, aki azon részt venni jogosult volt. Zárt ülés anyagába arra jogosulatlan személy nem tekinthet be, a zárt ülés elé kerülő előterjesztéseket és az ott hozott határozatokat külön kötetbe kell -az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben foglalt rendelkezések szerint- beköttetni
Lakossági fórumok
17. § (1) A képviselő-testület a lakossági fórumok, a közmeghallgatás meghirdetéséről és megtartásáról az éves munkaterve jóváhagyásakor dönt.
(2) Közmeghallgatást évente 1 alkalommal, a település költségvetési rendelet-tervezetének tárgyalásakor kell tartani.
(3) Képviselő, a képvelői tevékenységéről a választópolgároknak évenkénti 1 alkalommal tartandó tájékoztató időpontjáról, módjáról maga dönt.
18. §19 (1) A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő testület állandó bizottságai:
a) Pénzügyi és Ellenőrzési Bizottság,
b) Szociális és Egészségügyi Bizottság,
c) Kulturális, Oktatási és Sport Bizottság,
d) Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Műszaki Bizottság,
e) Közbiztonsági Bizottság és a
f) Környezetvédelmi és Természetvédelmi Bizottság.
(3) A polgármesteri és képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartását, a vagyon-nyilatkozatokkal, az összeférhetetlenséggel, a méltatlansággal kapcsolatos feladatokat Pénzügyi és Ellenőrzési bizottság végzi.
(4) A bizottság működésére -a bizottságra vonatkozó eltérésekkel- a Mötv. valamint jelen rendelet képviselő-testületre vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni. A képviselő-testület állandó bizottságai évente szükség szerint, de legalább 8 alkalommal ülést tartanak.
(5) A bizottság munkatervét, a képviselő-testület munkatervével összhangban készíti el, külön megjelölve azokat a témákat, melyekben a képviselő-testület részére állásfoglalást kell tennie, illetve előterjesztőként szerepel.
(6) A bizottságok üléséről 10 napon belül 2 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni amelyet az elnök és egy, a bizottság által kijelölt tag ír alá. Amennyiben a bizottság ülését követő soron következő képviselő-testületi ülésig a jegyzőkönyv még nem készült el, úgy a bizottság elnöke ad tájékoztatást a bizottsági döntésről a képviselő-testület döntéséhez.
(7) A bizottság üléseiről legalább 2 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni.
(8) Települési képviselő bármelyik (több) bizottság tagja lehet, melyre a Képviselő-testület megválasztotta.
(9) Települési képviselő csak egy bizottságnak lehet az elnöke, kivéve az eseti, ideiglenes bizottságot, amelyet a képviselő-testület alkalmanként, meghatározott időre és feladattal hoz létre.
(10) A képviselő-testület meghatározott feladatkör ellátásának felügyeletére tanácsnokokat választhat.
(11) Az állandó bizottságok nem képviselő tagjait a képviselő-testület üléseire minden esetben meg kell hívni, akik - a bizottságuk által nem tárgyalt zárt ülési napirendek kivételével - napirendi pontok vitáiban tanácskozási joggal vesznek részt.
(12) A képviselő-testület bizottságainak jogaira, feladataira és működésére vonatkozó legfontosabb szabályokat a 2.sz. melléklet tartalmazza. A bizottságok mellett a Polgármesteri Hivatal jegyzője által kijelölt köztisztviselők a hivatal képviseletét valamint ügyviteli feladatokat látnak el.
(13) A bizottságok elnökeinek és tagjainak jegyzékét az 3. sz. függelék tartalmazza.
(14) A bizottság nem képviselő tagja a választást követő 30 napon belül, majd ez követően kétévente, az esedékesség évében június 30-ig vagyonnyilatkozatot köteles tenni. A bizottság nem képviselő tagja saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élők vagyonnyilatkozatát.
(15) A bizottságok elnökeinek, tagjainak, külső tagjainak, tanácsnokoknak tiszteletdíj jár. A tiszteletdíj mértékét, megvonhatóságát a képviselő-testület a vonatkozó törvényi előírások keretein belül külön rendeletében szabályozza. Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete határozattal Közbeszerzési Bíráló Bizottságot hoz létre. A bizottságnak önkormányzati képviselő nem lehet tagja. A tagok nevét, megválasztásukról szóló határozat számát a közbeszerzési szabályzat függeléke tartalmazza.
19. § (1) A polgármester az önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a képviselő-testület hivatalának közreműködésével látja el.
(2) A polgármester
a) képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati hatáskörében irányítja a hivatalt,
b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével, meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,
c) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek a gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a hivatal ügyintézőjére,
d) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének az ügyfélfogadás rendjének meghatározására,
e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
f) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző és az aljegyző tekintetében,
20. § (1) 20A polgármester tisztségét főállásban látja el
(2) A polgármester feladatait, hatósági hatáskörét törvény, vagy annak felhatalmazása alapján kormányrendelet állapítja meg. A polgármester hatásköri jegyzékét az 3.sz. melléklet tartalmazza.
(3)21
21. § (1)22 A képviselő-testület saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással- a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére- főállású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
22. § (1) A polgármester -pályázat alapján határozatlan időre- nevezi ki a jegyzőt, a jegyző egyetértésével az aljegyzőt. A jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt.
(2) A jegyző
23. § (1) A jegyzői munkakör betöltéséhez szükséges előfeltételek;
24. § (1) A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre - Pomázi Polgármesteri Hivatal elnevezéssel - az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok valamint a nemzetiségi önkormányzatok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának szakmai előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
III.
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSE, VAGYONA
25. § (1) Az önkormányzat költségvetésről szóló rendelet-tervezetét az államháztartásról szóló törvényben meghatározott tagolásban, jogszabályban meghatározott határidőben kell beterjeszteni a képviselő-testület elé.
(2) A költségvetési rendelet-tervezet jogszabályban meghatározott módon történő előkészítéséért a jegyző felelős.
26. § (1) Az önkormányzat vagyona áll, a tulajdonából, a helyi önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból továbbá saját bevételeiből.
(2) Az önkormányzat vagyonát, a forgalomképtelen vagyontárgyak és a törzsvagyon korlátozottan forgalomképes vagyontárgyainak körét és annak kezelési szabályait külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
(3) A polgármester az éves zárszámadás útján évente beszámol a vagyonállapotról.
IV.
Helyi nemzetiségi önkormányzat működési feltételeinek biztosítása
27. § (1) A helyi nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete saját hatáskörében határozza meg éves költségvetését és zárszámadását, a rendelkezésre bocsátott források felhasználásával.
(2) Nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatának végrehajtására, kötelezettségvállalásra, pénzügyi ellenjegyzésre, érvényesítésre, szakmai teljesítés igazolására, utalványozásra, összeférhetetlenség szabályaira, a nemzetiségi önkormányzat pénzforgalmi számlájára, pénzellátásra, a belső kontrollrendszer és belső ellenőrzésre, vagyoni és számviteli nyilvántartás és adatszolgáltatás rendjére a települési és a nemzetiségi önkormányzat között létrejött mindenkor hatályos együttműködési megállapodás vonatkozik.
(3) Pomáz Város Önkormányzata szükség szerint, a rendelkezésére álló anyagi eszközök arányában biztosítja – az éves önkormányzati költségvetési rendelet keretein belül helyi Nemzetiségi Önkormányzat részére a működéséhez szükséges feltételeket, az alábbiak szerint:
IV.
BELSŐ ELLENŐRZÉS
28. § (1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, a végrehajtására kiadott
29. § (1) A jegyző köteles olyan pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszert működtetni, mely biztosítja Pomáz Város Önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
(2) A belső ellenőrzés bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység keretében a jogszabályoknak és a belső szabályzatoknak való megfelelést, a tervezést, gazdálkodást, és a közfeladatok ellátását vizsgálva megállapításokat és javaslatokat fogalmaz annak érdekében, hogy a működést fejlessze és az eredményességet növelje.
(3) A belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszerellenőrzéseket, teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai ellenőrzéseket kell végezni.
(4) A belső ellenőrzés szakmai gyakorlatának nemzetközi normái szerint a belső ellenőrzési tevékenységnek értékelnie kell a vizsgált szervezet irányítását, működését és információs rendszerét fenyegető kockázatokat a pénzügyi és működési adatok megbízhatósága és zártsága, a működési folyamatok hatékonysága és eredményessége, a vagyonvédelem, a törvények, a szabályzatok, irányelvek, eljárások és szerződések betartása területén.
31. § Pomáz Város Önkormányzata vonatkozásában, a közérdekű adatok megismerésének rendjére és eljárási szabályaira Pomáz Város Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv Közérdekű adatok megismerésének rendjéről szóló szabályzat rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a költségvetési szerv vezetője alatt Pomáz Város Önkormányzat Polgármesterét kell érteni.
VII.
ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS
32. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján - annak végrehajtására - önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Az önkormányzati rendeletalkotás részletes előkészítési, eljárási rendjét, szerkesztési követelményeit a jelen szabályzat 4.sz. mellékletében, míg a hatályos rendeletek jegyzékét a 4.sz. függelék tartalmazza.
(3) A hatályos önkormányzati rendeleteket folyamatosan, teljeskörűen felül kell vizsgálni. A felülvizsgálatot a jegyző látja el.
(4) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
VIII.
HELYI NÉPSZAVAZÁS
33. § A helyi népszavazást kezdeményezhet a választópolgárok legalább 20 %-a.
IX.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
34. § (1) Ez a rendelet 2015. április 01. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti
a) a Pomáz Város Önkormányzatának a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 5/2002.(III.21.) számú önkormányzati rendelete,
b) a Pomáz Város Önkormányzati Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló többször módosított 29/2006.(XI.20.) önkormányzati rendelete.
(2) A képviselő-testület tagjai részére, az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletének módosításáról szóló rendelet, egyéb kapcsoló határozati kivonat elektronikus úton történő megküldéséről a jegyző gondoskodik.
35. § A szabályzat mellékletei :
1. A képviselők jogállása
2.24 A képviselő-testület bizottságainak feladat- és hatáskörét tartalmazó jegyzék.
3. 25A polgármester hatásköri jegyzéke
4. 26Az önkormányzati rendeletalkotás részletes szabályozásának rendje
5. Az önkormányzat önként vállalt feladatkörei
36. § A szabályzat függelékei:
1. Pomáz város egyéni választókerületi beosztása az ott mandátumhoz jutott képviselők feltüntetésével, kiegészítve a polgármester és a listás képviselők névsorával, lakcímeivel és elérhetőségeikkel
2. Pomáz város közbeszerzési szabályzata
3. Bizottságok elnökeinek, tagjainak jegyzéke
4. Hatályos önkormányzati rendeletek jegyzéke
5. Az önkormányzat fenntartásában álló intézmények jegyzéke
6. Az önkormányzat Polgármesteri Hivatala szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje
7. Ellenőrzési nyomvonal
8. Az önkormányzat alaptevékenysége szakfeladat szerinti bontásban
9. Az önkormányzat beszerzések lebonyolításával kapcsolatos
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Kiegészítette: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 16/2020. (VIII.27.) rendelet. Hatályos: 2020. augusztus 27-től.
Kiegészítette: 16/2020. (VIII.27.) rendelet. Hatályos: 2020. augusztus 27-től.
Megállapította: 16/2020. (VIII.27.) rendelet. Hatályos: 2020. augusztus 27-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
KIegészTette: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Hatályon kívül helyezve: 16/2019.(X.30.) rendelettel. Hatályát veszti: 2019. X.31-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Kiegészítette: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 16/2020. (VIII.27.) rendelet. Hatályos: 2020. augusztus 27-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Kiegészítette: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Kiegészítette: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 16/2020. (VIII.27.) rendelet. Hatályos: 2020. augusztus 27-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Megállapította: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Kiegészítette: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.
Kiegészítette: 11/2020. (VII.03.) rendelet. Hatályos: 2020. július 11-től.