Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019 (II.27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2019. 02. 28- 2019. 05. 16Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019 (II.27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
2019-02-28-tól 2019-05-16-ig
Levelek Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- §
A rendelet hatálya
(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
2. §
A költségvetés bevételei és kiadásai
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetésé t:
483.044.640 Ft | Költségvetési bevétellel |
879.839.890 Ft | Költségvetési kiadással |
396.795.250 Ft 7.555.397 Ft 404.350.647 Ft | Költségvetési egyenleggel - ebből működési többlet, felhalmozási hiány |
állapítja meg.
- A felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának, igénybevételét rendeli el.
- Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
- A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.
3. §
A költségvetés részletezése
A Képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2019. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1., 9.1.1, 9.1.2., 9.1.3 (Levelek Nagyközség Önkormányzata) a 9.2., 9.2.1, 9.2.2., 9.2.3. (Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal), a 9.3., 9.3.1, 9.3.2., 9.3.3. (Leveleki Kastélykert Óvoda és Konyha) mellékletek szerint határozza meg.
- Az Önkormányzat a kiadások között 3.500.000 Ft általános tartalékot állapít meg.
- A Képviselő-testület a köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot 2019. évben 46 380 Ft-ban állapítja meg. A 2018. évi L. tv. 60. § (4) alapján kötelező cafetéria juttatás összege 200 ezer forint/ fő/ év a köztisztviselőkre, főállású polgármesterre és védőnőkre terjed ki.
- A Képviselő-testület a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 60.§ (5) bekezdése alapján a bankszámla hozzájárulás mértékét bruttó 1.000Ft/hó/fő összegben határozza meg köztisztviselőkre, főállású polgármesterre és közalkalmazottakra kiterjedően.
4. §
A költségvetés végrehajtásának szabályai
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Az államháztartási előírásokra tekintettel előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módot. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak e rendeletben szabályozott esetekben kerülhet sor.
Az Önkormányzat, valamint az irányítása alá tartozó intézmények házipénztárából készpénzben teljesíthető
- elszámolási kötelezettséggel adott készpénzelőleg
- belföldi kiküldetés költségtérítése
- saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés
- helyi és helyközi utazási költségtérítés
- üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások, amennyiben üzemanyagkártya használata nem lehetséges
- karbantartással, működtetéssel kapcsolatos kiadások 500.000 Ft értékhatárig
- készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások 500.000 Ft értékhatárig
- reprezentációs kiadások
- rendezvényekkel, értekezletekkel kapcsolatos kiadások
- jogszabályban, helyi rendeletben meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátások
- ruházati költségtérítés, egyenruha pótlása
- kerekítési különbözet
- fizetési számlára történő készpénz- visszafizetés
- egyéb nem rendszeresen előforduló céljellegű kisösszegű kifizetések
- igénybe nem vett szolgáltatás térítési díjának visszafizetése
- jogcímtől függetlenül 200.000 Ft összeghatárig történő egyéb kifizetés a szervezet vezetőjének egyedi írásbeli engedélye alapján.
- Az Önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevételi előirányzat módosítás nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel.
- Bevételkiesés esetén – annak mértékére figyelemmel – a Polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, a speciális célú támogatások, fejlesztési célú előirányzatok felhasználását korlátozza.
- Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.
- Az Önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve, ha felhasználásáról a Képviselő- testület másképpen rendelkezik. Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.
- Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét. A gazdasági társaság vezetője, valamint a költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.
- A költségvetés végrehajtása során fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el (utalványozhatók).
- Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a Polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes önkormányzati körben a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül az esetlegesen szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti a község költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében.
- A helyi önkormányzat feladatai tekintetében a kötelezettségvállalás gyakorlása a gazdálkodási szabályzat és a munkamegosztási megállapodás szerint történik.
- A kiadási előirányzatok terhére nem köthető olyan jogi személlyel, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel érvényesen visszterhes szerződés, illetve létrejött ilyen szerződés alapján nem teljesíthető kifizetés, amely szervezet nem minősül átlátható szervezetnek.
- Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
- A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
- Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
- A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
5. §
Az előirányzatok módosítása
- Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
- A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
- A képviselő-testület a költségvetési rendeletet szükség szerint, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
6. §
A gazdálkodás szabályai
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szervre a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatallal kötött munkamegosztási szabályzat alapján készített, működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódó, a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályok és szabályzatok az irányadók a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével. A költségvetési szervek vezetői – az általuk irányított szervet érintő személyi és más változások szerint - kötelesek kezdeményezni a közös szabályzatokban a szükséges módosítások és aktualizálásokat. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a szerv vezetőjét terheli.
(4) A közös önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
7. §
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a függetlenített belső ellenőrzésről – társulási megállapodás alapján – az EAST-AUDIT Zrt (4025 Debrecen Széchenyi u.15.sz. képv. Tóth Kálmán ) belső ellenőrei bevonásával gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. §
Záró és vegyes rendelkezések
(1) Ez a rendelet 2019. február 28. napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2019. január 01. napjától kell alkalmazni.
Dr. Spisák Ildikó jegyző | Borsodi László |
polgármester A rendeletet kihirdettem 2019. február 27. napján! Dr.Spisák Ildikó jegyző |