Kunadacs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2020. (I. 31.) önkormányzati rendelete
Kunadacs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2020.(I.30.) önkormányzati rendelete Kunadacs Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 10Kunadacs Község Önkormányzata Képviselő-testületének
Kunadacs Község Önkormányzata Képviselő-testületének
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Kunadacs Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 6097 Kunadacs, Rákóczi u. 2.
(3) Az Önkormányzat jogi személy.
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
2. A Képviselő-testület létszáma, feladat- és hatásköre
3. § (1) A Képviselő-testület létszáma a polgármesterrel együtt: 7 fő.
(2) A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) tartalmazza.
4. § (1) Az Önkormányzat az alábbi önként vállalt feladatokat látja el:
a) anyagi támogatást nyújt a helyi civil szervezetek működéséhez,
b) gondoskodik a Kunadacsi Barangoló újság kiadásáról,
c) gondoskodik helyi rendelet alapján lakásépítés, vásárlás támogatásáról,
d) gondoskodik helyi rendelet alapján települési támogatásról, hulladékszállítási díj
3. A Képviselő-testület gazdasági programja
5. § A Képviselő-testület a településfejlesztési elképzelései meghatározására és megvalósítására az Mötv.-ben meghatározottak szerint gazdasági programot, fejlesztési tervet fogad el.
4. A Képviselő-testület működése
6. § (1) A Képviselő-testület saját, előre megállapított munkaterve alapján évente legalább 10 alkalommal ülésezik. A nyári ülésszünetet július 1-től augusztus 31-ig állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület üléseit a Községháza tanácskozó termében tartja.
(3) A Képviselő-testület döntéseit ülésein hozza.
5. Alakuló ülés
7. § (1) Az alakuló ülés szabályait az Mötv. 43. §-a tartalmazza.
(2) A polgármester felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők és polgármester választásának eredményéről és átadja az eskütételt követően a megbízóleveleket.
(3) A képviselők az Mötv.-ben foglaltak szerint esküt tesznek és aláírják az esküokmányt. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság Elnöke olvassa elő.
(4) A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz és aláírja az esküokmányt. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság Elnöke olvassa elő.
(5) A Képviselő-testület megválasztja az 32. § (2 bekezdés szerinti bizottság elnökét és tagjait.
(6) A polgármester ismerteti a polgármesteri programját.
6. Rendes ülés
8. § (1) A Képviselő-testületi ülés meghívóját, és az írásos előterjesztéseket elektronikus úton, e-mailben úgy kell megküldeni, hogy azt az ülést megelőző 5. napig a képviselő-testület tagjai és a meghívottak kézhez kapják.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell az Mötv. 44. §-ában szabályozottakon túl a napirendi pontok előterjesztőit is.
(3) A képviselő-testületi ülések időpontjáról és napirendjéről a meghívónak az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő elhelyezésével, és az Önkormányzat honlapján történő megjelentetésével tájékoztatni kell a lakosságot.
7. Rendkívüli ülés
9. § (1) A polgármester köteles a rendkívüli ülést az Mötv. 44. § szerint összehívni.
(2) A polgármester halaszthatatlan ügyben, ha a Képviselő-testület rendes ülését megvárni nem lehet, vagy ha a munkatervben nem ütemezett olyan napirendről van szó, amelyet jelentőségénél fogva külön ülésen indokolt tárgyalni, rendkívüli ülést hív össze.
(3) A rendkívüli ülésre szóló meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát és tervezett napirendjét.
(4) A rendkívüli ülésre szóló meghívót – a napirendek írásos anyagával együtt – lehetőség szerint kettő nappal, de legalább egy nappal az ülés előtt kell kézbesíteni.
(5) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a Képviselő-testület ülése telefonon, az írásbeli előterjesztések előzetes kiadása nélkül, 24 órán belüli időpontra is összehívható.
(6) Amennyiben az idő rövidsége miatt írásos meghívót küldeni nem lehet, a képviselő-testület tagjait személyesen történő értesítéssel kell tájékoztatni az ülés helyéről, idejéről, a napirendről, a sürgősség okát azonban feltétlenül közölni kell.
(7) Amennyiben a képviselő-testület összehívására a Mötv. 44. §-ában foglalt indítvány miatt kerülne sor, a polgármester az indítvány benyújtásától számított 8 napon belül – kivéve, ha a képviselő-testület rendes ülést tart ezen időn belül és az indítvány a napirendek közé felvehető – köteles gondoskodni az ülés összehívásáról.
8. Közmeghallgatás
10. § (1) A Képviselő-testület – a munkatervében megjelölt időpontban és napirendi pontokhoz kapcsolódóan – az Mötv. 54. § szerint közmeghallgatást tart, melynek időpontját a 8. § (3) bekezdés szerint nyilvánosságra kell hozni. A közmeghallgatásról a lakosság közvetlenül szórólappal is tájékoztatható.
(2) A közmeghallgatás levezetésére a Képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:
a) a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga,
b) a feltett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal válaszolni kell,
c) ha nincs mód az azonnali válaszadásra, vagy a válaszadás, az intézkedés más szerv hatáskörébe tartozik, a panaszokról és közérdekű bejelentésekről szóló törvény szabályai szerint kell eljárni.
9. A Képviselő-testület munkaterve
11. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján látja el feladatait és tartja üléseit.
10. A Képviselő-testület ülése
12. § (1) 13 A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, valamint a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését az Ügyrendi és Önkormányzati Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) A polgármester és az alpolgármester akadályoztatásának minősül az is, ha vele szemben az Mötv. 49. § (1) bekezdésben szabályozott személyes érintettség merül fel.
(3) A polgármester munkáját a jegyző segíti, aki köteles jelezni, ha a döntés meghozatala, vagy a Képviselő-testület működése során jogszabálysértést észlel.
(4) Kunadacs és Kunpeszér Községi Önkormányzatok Képviselő-testületeinek együttes ülését – Kunpeszér község polgármesterével történt előzetes egyeztetést követően – Kunadacs község polgármestere hívja össze.
(5) Az együttes ülést az ülést összehívó polgármester vezeti. Együttes ülést kell tartani a Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésének, zárszámadásának és a jegyző éves beszámolójának tárgyalásakor.
13. § (1) A levezető elnök a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy az ülés a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) szabályai szerint került összehívásra,
b) megállapítja az ülés határozatképességét és azt az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri, megállapítja az igazoltan, illetve az igazolatlanul távollevőket,
c) figyelemmel kíséri az Mötv. 49. § (1) bekezdésben szabályozott személyes érintettséget,
d) előterjeszti az ülés napirendjét,
e) az ülést megnyitja, szünetet rendel el, bezárja,
f) a szót megadja, illetve megtagadja, a tárgyra térésre szólít fel,
g) javaslatot tehet a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,
h) javaslatot tehet a napirendek összevont tárgyalására,
i) az Mötv. 46. § (2) bekezdésének b) pontja szerinti esetben nyilatkoztatja az érintettet.
(2) A levezető elnök vitavezetési feladatai:
a) napirendi pontonként megnyitja, vezeti és berekeszti a vitát,
b) szavazást rendel el,c) megállapítja a szavazás eredményét,
d) kimondja a döntést.
(3) A levezető elnök az ülés rendjének biztosítása érdekében:
a) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ,
b) rendre utasítja azt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,
c) a rendre utasított felszólalótól megvonja a szót, és szükség esetén javaslatot tesz a vitából való kizárásra, amely javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz,
d) rendre utasítja, illetve a terem elhagyására kötelezheti a rendzavarást tanúsító – nem képviselő jelenlévőt.
(4) A képviselő-testület a napirend kérdésében vita nélkül határoz. A napirend elfogadása után az előterjesztő az elfogadott napirendi ponthoz kötve van. A napirend megváltoztatására csak a képviselő-testület döntése alapján van lehetőség.
(5) A napirend keretében tárgyalásra kerülő előterjesztések sorrendje:
a) lejárt határidejű határozatok,
b) rendelet-tervezetek,
c) normatív határozati javaslatok,
d) határozati javaslatok,
e) beszámolók,
f) tájékoztatók,
g) bejelentések.
(6) A képviselő-testület a levezető elnök javaslatára az ülés napirendjét a napirendi pontokhoz meghívottakra tekintettel az (5) bekezdésben szereplő sorrendtől eltérően is meghatározhatja.
(7) Az írásbeli bejelentést az ülés megkezdésének kezdetéig a levezető elnöknél kell benyújtani.
14. § (1) A képviselő-testület tagjai, a bizottság és a jegyző javasolhatják a képviselő-testületnek az előterjesztés sürgős tárgyalását.
(2) A sürgősségi javaslatot – a sürgősség tényének indoklásával és az anyag becsatolásával – írásban az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesterhez kell benyújtani. A sürgősségi indítványt annak beérkezését követően, haladéktalanul a polgármester átadja a jegyzőnek előkészítésre.
(3) A sürgősségi ok elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz. Elfogadása esetén a javaslatot a képviselő-testület a napirendjére tűzi
15. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) a rendelet-tervezet,
b) a normatív határozat-tervezet,
c) a határozat-tervezet,
d) a beszámoló,
e) a tájékoztató.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:
a) a polgármester,
b) a bizottság elnöke,
c) a képviselő-testület tagja,
d) a jegyző
(3) Az előterjesztés előkészítése az előadó feladata, aki az előkészítésért, a közreműködők bevonásáért, az érdekeltekkel való egyeztetésért felelős.
(4) A Képviselő-testület elé csak azt az írásos előterjesztést lehet benyújtani, amely a polgármesterrel egyeztetésre került. A Képviselő-testület elé benyújtásra kerülő írásos előterjesztések határozati javaslatait a jegyző törvényességi szempontból ellenőrzi.
(5) Az önkormányzat intézményei, gazdasági társasága, külső szervek beszámolóját a szerv vezetője – a polgármester útján – terjeszti a Képviselő-testület elé.
(6) A Képviselő-testület rendes ülésére benyújtásra kerülő írásos előterjesztéseket legalább a képviselő-testületi ülés időpontját megelőzően hat nappal korábban kell az előterjesztőnek benyújtania, kivéve a sürgősségi indítványt.
16. § (1) Az előterjesztést írásban kell elkészíteni. Az írásbeliség rendkívüli ülés esetén egyszerű megítélésű, részletes elemzést, az érvek kifejtését nem igénylő ügyben nem kötelező.
(2) Az előterjesztés két részből áll:
a) bevezető részből és
b) határozati javaslatból.
(3) Az előterjesztés bevezető része tartalmazza:
a) a fejrészt (előterjesztő, cím),
b) az ügy (napirend) tárgyát,
c) a testületi tárgyalás alapját képező információkat, tényeket, adatokat,
d) a szükséges és lehetséges döntési változatokat és azok jogszabályi alapját,
e) a döntések várható következményeit, pénzügyi, gazdasági hatását,
f) az előterjesztő állásfoglalását.
(4) A határozati javaslat tartalmazza:
a) testületi döntést, rendelkezést, intézkedést, illetve ezek lehetséges változatait,
b) szükség szerint a végrehajtás módjára vonatkozó előírásokat,
c) a végrehajtásért felelős megnevezését és a határidő megjelölését.
17. § (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalását megelőzően az előterjesztő, vagy az előterjesztés készítője az általa elkészített anyagot szóban kiegészítheti.
(2) A kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő, vagy az előterjesztés készítője köteles választ adni még a vita előtt.
(3) A képviselő-testület ülésén a napirenddel kapcsolatban a tanácskozási joggal rendelkezőkön túl felszólalhat az, akinek a levezető elnök szót ad.
(4) A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra. A vita lezárása után kerül sor a módosító indítványokról történő szavazásra, amennyiben a módosító javaslatot az előterjesztő nem fogadja el.
18. § (1) A képviselők és a tanácskozási joggal megjelentek a napirendhez való hozzászólási szándékukat a polgármesternek jelzik. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. Egyazon napirendi pontnak a vitája kapcsán a képviselő legfeljebb két alkalommal kérhet szót.
(2) A képviselő részére a harmadik felszólalás engedélyezéséről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) Az első hozzászólás időtartama három perc, a második hozzászólásé két perc lehet. Az idő túllépése miatt a levezető elnök megvonhatja a szót.
(4) Bármikor szót kérhet:
a) az előterjesztő,
b) az, aki a személyét érintő hozzászólásra kíván reagálni,
c) a jegyző, az Mötv. 81. § (3) bekezdés e) pontja alapján.
(5) A bizottság elnöke közvetlenül a határozathozatal előtt felszólalhat, ajánlást nyújthat be.
19. § (1) A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) Az érdemi vitát követően a napirend előterjesztője, vagy az előterjesztés készítője válaszol a kérdésekre és a hozzászólásokra. A válasz után a levezető elnök az elhangzottakat összefoglalja.
20. § (1) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy érdeklődés.
(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett.
21. § (1) Ha az interpelláció írásbeli benyújtására a képviselő-testület soron következő ülését megelőzően legalább 8 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni.
(2) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt kérésére be kell vonni.
(3) A képviselő-testület részletesebb kivizsgálást is elrendelhet, ezzel megbízhatja bizottságát. A megbízásról a testület vita nélkül határoz.
(4) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló képviselő nyilatkozik. Amennyiben nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
22. § (1) A nyílt testületi ülésről 2 példányban készül jegyzőkönyv:
a) az eredeti példányt a jegyző kezeli, évente kötetbe kell kötni és el kell helyezni az Önkormányzati Hivatal testületi anyagot kezelő irodájában,
b) a második példányt a községi könyvtár részére kell megküldeni,
(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvekhez csatolni kell a jelenléti ívet, a meghívót, az előterjesztéseket, és a mellékleteket, az elfogadott rendeleteket, az esetleges kisebbségi véleményt.
(3) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni 1 példányban, mely a jegyző páncélszekrényébe kerül.
(4) A jegyzőkönyv a mellékleteivel együtt elektronikus úton, az erre kialakított rendszeren keresztül, az ülést követő 15 napon belül kerül megküldésre a Bács-kiskun Megyei Kormányhivatalnak.
(5) A jegyzőkönyvből az ülés után az érdemi döntések teljes szövegét tartalmazó kivonatot kell készíteni, melyet meg kell küldeni a döntéssel érintetteknek, a végrehajtásban résztvevőknek és a felelősöknek, valamint kérésük alapján a képviselőknek.
11. Határozathozatal
23. § (1) Az előterjesztő a vita során felmerült módosító javaslatokat felvállalhatja. Amennyiben az előterjesztő a módosító javaslatokat felvállalta, úgy a levezető elnök a módosításokkal kiegészített eredeti határozati javaslatot szavaztatja meg.
(2) Amennyiben az előterjesztő a módosító javaslatokat nem vállalta fel, úgy a levezető elnök először a módosító javaslatokat szavaztatja meg egyenként. Ezt követően a képviselő-testület a módosító javaslatokkal kiegészített eredeti határozati javaslatról dönt.
24. § (1) Név szerinti szavazást indítványozhat az Mötv. 48. § (3) bekezdésben meghatározottakon túl:
a) a polgármester,
b) a bizottsági elnök.
(2) A névszerinti szavazási indítványról a testület vita nélkül határoz.
(3) Név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a testületi tagok nevét ABC-sorrendben, akik a nevük elhangzása után „igen”-nel, „nem”-mel, vagy „tartózkodom”-mal szavaznak. A név szerinti szavazás jegyzőkönyv mintáját az 5. melléklet tartalmazza.
25. § (1) Az Mötv. 46. § (2) bekezdésben meghatározott esetekben a titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül határoz az Mötv. 50. §-ában szabályozottak figyelembe vételével.
(2) Titkos szavazás esetén a szavazás borítékban elhelyezett, az önkormányzat bélyegzőjével hitelesített szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(3) A titkos szavazást a képviselő-testület tagjai közül vita nélkül választott 3 tagú szavazatszedő bizottság bonyolítja le. A bizottság tagjaira a levezető elnök tesz javaslatot.
(4) A titkos szavazást külön jegyzőkönyvben kell rögzíteni, mely tartalmazza a:
a) a szavazás helyét, napját,
b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét, tisztségét,
c) a szavazás során felmerült egyéb körülményeket.
26. § A képviselő-testület minősített többségű döntése szükséges hitelfelvételhez, az államháztartáson kívüli forrás átvételéhez, átadásához és a kötvénykibocsátáshoz.
27. § A képviselő-testület határozatait külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal látja el a következők szerint:
(A zárójelben feltüntetett dátum a határozatot hozó testületi ülés napját jelöli.)
12. Önkormányzati rendelet
28. § (1) Rendeletalkotás kezdeményezésére jogosult:
a) a települési képviselő,
b) a Képviselő-testület bizottsága,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző,
f) helyi társadalmi és civil szervezet,
g) állampolgári közösség.
(2) A kezdeményezést a polgármesternél kell írásban bejelenteni. A kezdeményezéssel egyidejűleg a rendelettervezet is benyújtandó.
(3) Az önkormányzat rendelettervezetét a jegyző készíti elő. E szabály irányadó akkor is, ha a rendeletalkotást kezdeményező által benyújtott tervezet átdolgozásra szorul. Ebben az esetben az átdolgozás munkáiba be kell vonni a kezdeményezőt.
(4) Amennyiben a rendelettervezet tárgyalásra alkalmas, előzetes törvényességi vizsgálata megtörtént, a polgármester köteles a soron következő ülésre azt beterjeszteni. A hatásvizsgálati lap az előterjesztés mellékletét képezi. Az előterjesztésben tájékoztatást kell adni az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is.
(5) Ha a tervezetet a bizottság tárgyalta, a rendelettervezettel kapcsolatos bizottsági véleményt és javaslatot a bizottság elnöke, távollétében az általa megbízott bizottsági tag ismerteti a Képviselő-testület ülésén.
(6) A tervezet megtárgyalása után a Képviselő-testület dönthet a rendelet megalkotásáról.
(7) Ha a tervezet tárgyalásakor annak tartalmát érdemben és lényegesen módosító több új javaslat merül fel, és a tervezet átdolgozása szükséges, a Képviselő-testület a tervezetet átdolgozásra visszautalja az előterjesztőnek. Az átdolgozott rendelettervezetet a Képviselő-testület soron következő rendes ülésére kell beterjeszteni.
(8) A rendeletalkotás folyamatának szabályai irányadók az önkormányzati rendelet módosítására is.
(9) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, valamint az Mötv. 51. § (2) bekezdésében szabályozottak szerint történik.
(10) A kihirdetéssel egyidejűleg azokat a rendeleteket, amelyek közvetlenül jogviszonyt keletkeztetnek az állampolgárok és az önkormányzat, valamint szervei között, meg kell küldeni a rendelet alkalmazása szempontjából érintett szervekhez.
(11) Az önkormányzati rendeletek egységes szerkezetbe foglalt hatályos szövegét, gyűjteményes formában az Önkormányzati Hivatal Titkárságán és a község honlapján lehet megtekinteni.
(12) A képviselő-testület a rendeleteit külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal látja el a következők szerint:
(a rendelet tárgyának megjelölésével)
13. Határozat és rendelet nyilvántartása
29. § A határozatokról és az önkormányzati rendeletekről az Önkormányzati Hivatal számítógépes nyilvántartást vezet. A határozati nyilvántartás tartalmazza a határozatok számát, tárgyát, a végrehajtás határidejét, a végrehajtásért felelős nevét, és a tett intézkedéseket.
14. A települési képviselő
30. § (1) A képviselő kötelezettségei:
a) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
b) köteles bejelenteni, ha a képviselő-testület, vagy a bizottság ülésén akadályoztatása miatt nem tud megjelenni.
(2) A képviselőt a polgármester, a jegyző, valamint az Önkormányzati Hivatal köztisztviselői kötelesek munkaidőben soron kívül fogadni.
(3) A képviselők tevékenységükért tiszteletdíjban nem részesülnek.
(4) A képviselő-testület tagjának és a bizottság nem képviselő tagjának az önkormányzat egy-egy laptopot biztosít képviselői munkájuk végzéséhez.
31. § (1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét.
(2) A személyesen érintett képviselő – érintettségének jelzése mellett – bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület ügyrendi ügyekben feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottsága hatáskörébe tartozik.
(4) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(5) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
15. A képviselő-testület bizottsága
32. § (1) A Képviselő-testület bizottságot hoz létre
a) döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére,
b) a vagyonnyilatkozatok vizsgálatának, nyilvántartásának, kezelésének és őrzésének végzésére, valamint összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyek kivizsgálására.
(2) A Képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi és Önkormányzati Bizottság, tagjainak száma: 5 fő, (3 képviselő és 2 külső tag)
(3) Ügyrendi és Önkormányzati Bizottság:
a) véleményezi az önkormányzat és intézményei költségvetési és zárszámadási rendeletének tervezetét,
b) javaslatot tesz az intézmények éves költségvetési előirányzatainak megállapításához,
c) közreműködik a településfejlesztés, a gazdasági program előkészítésében,
d) figyelemmel kíséri az önkormányzat nevelési - oktatási és művelődési intézményének munkáját és működését,
e) figyelemmel kíséri a gyermek - és ifjúságvédelemi feladatok ellátását,
f) javaslatot tesz a polgármester jutalmazására,
g) kivizsgálja a képviselők esetében a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásával kapcsolatos ügyeket.
(4) A bizottság ellátja a képviselők és a polgármester esetében a vagyonnyilatkozat tétellel kapcsolatos feladatokat. A bizottság működésének speciális szabályait a 3. melléklet tartalmazza, amely külön részletezi a vagyonnyilatkozatok nyilvántartási rendjét, a nyilvánosság biztosítását, a nem nyilvános adatok védelmét, valamint a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának részletes rendjét.
33. § (1) A Képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladat elvégzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart. A jelentés elfogadásával a bizottsági tagság külön felmentés nélkül megszűnik.
(3) Az ideiglenes bizottság létrehozására, működésére az állandó bizottság megalakítására, működésére vonatkozó szabályok az irányadók.
16. Polgármester és alpolgármester
34. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester feladatait az Önkormányzati Hivatal közreműködésével látja el.
(3) A polgármester biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát. Gondoskodik az önkormányzat szerveinek hatékony tevékenységéről, segíti a képviselők munkáját.
(4) A polgármester feladatait a Mötv. szabályozza.
(5) Egyetértési jogot gyakorol az Önkormányzati Hivatalban minden a jegyző által javasolt kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz.
35. § (1) A Képviselő-testület két alpolgármestert választ.
(2) A képviselő-testület egy alpolgármestert saját tagjai közül, egy alpolgármestert nem a képviselő-testület tagjai közül választ meg.
(3) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(4) A polgármester és az alpolgármester feladataik ellátása során kötelesek együttműködni.
17. A jegyző
36. § (1) A jegyző ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglalt feladatokat.
(2) A jegyző előkészíti, és ellenőrzi a képviselő-testületi ülés, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket.
18. A Közös Önkormányzati Hivatal
37. § (1) Az 1. § (4) bekezdésben foglaltaknak megfelelően Kunpeszér Község Önkormányzatával fenntartott közös önkormányzati hivatal
a) székhelye: 6097 Kunadacs, Rákóczi u. 2.
b) telephelye: 6096 Kunpeszér, Béke u. 8. (Kirendeltség)
(2) Az Önkormányzati Hivatal működésének részletes szabályait a jegyző által előkészített Szervezeti és Működési Szabályzat (Ügyrend) tartalmazza, melyet a Képviselő-testület hagy jóvá.
(3) 4,6,21 Az Önkormányzati Hivatal Kunpeszéri Kirendeltségét a kirendeltség-vezető vezeti.
38. § A településen helyi népszavazást a település választópolgárai legalább 20%-ának megfelelő számú választópolgár kezdeményezhet.
19. Társulás
39. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzati feladatok hatékonyabb, célszerűbb ellátása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A Képviselő-testület az alábbi társulások tagja:
20. A lakossággal való kapcsolattartás formái
40. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:
a) helyi népszavazás;
b) közmeghallgatás;
c) a képviselő az Önkormányzati Hivatalban fogadóórát tarthat.
(2) A Képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakossági önszerveződő közösségek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok, baráti társaságok működését, azokkal együttműködik.
(3) A Képviselő-testület a lakossággal való kapcsolattartás és a helyi közélet nyilvánosságának biztosítása érdekében helyi újságot ad ki.
41. § (1) A képviselő-testület az általa meghatározott napirend megtárgyalására szükség szerint községpolitikai fórumot hívhat össze.
(2) Az önkormányzat községpolitikai fórumon tájékoztatja a lakosságot:
a) az önkormányzat éves és középtávú fejlesztési elképzeléseiről
b) az önkormányzat zárszámadásáról és éves költségvetéséről,
c) a képviselő-testület munkájáról,
d) a lakosságot érintő kérdésekről.
(3) A községpolitikai fórumon elhangzott javaslatok alapján hozott intézkedésekről alakosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell.
(4) A községpolitikai fórum a közmeghallgatással egybekötve is megtartható. Ebben az esetben a képviselő-testületi ülés összehívására, levezetésére, az ülésről való jegyzőkönyv készítésére, annak felterjesztésére értelemszerűen a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(5) A képviselő-testület a közmeghallgatás időpontját, helyét és napirendjét a tárgyévi munkatervében határozza meg.
(6) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról és napirendjéről az érdekelteket 15 nappal előtte tájékoztatni kell. A közmeghallgatásról szóló tájékoztatást a községháza hirdetőtábláján, az önkormányzat lapjában és az önkormányzat honlapján kötelező közzétenni. A közmeghallgatásról a lakosság közvetlenül szórólappal is tájékoztatható.
(7) A közmeghallgatást a polgármester vezeti és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.
21. Záró rendelkezések
42. § (1) Az SZMSZ 2020. február 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti:
1. A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(III.29.) önkormányzati rendelet,
2. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 11/2013.(V.23.) önkormányzati rendelet,
3. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 2/2014.(II.20.) önkormányzati rendelet,
4. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 10/2014.(X.22.) önkormányzati rendelet,
5. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 8/2015.(IV.3.) önkormányzati rendelet,
6. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 13/2015.(VI.29.) önkormányzati rendelet,
7. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 15/2015.(IX.24.) önkormányzati rendelet,
8. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 8/2016.(VI.24.) önkormányzati rendelet,
9. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 11/2016.(IX.22.) önkormányzati rendelet,
10. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 1/2018.(I.26.) önkormányzati rendelet,
11. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 9/2018.(X.30.) önkormányzati rendelet,
12. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 1/2019.(I.25.) önkormányzati rendelet,
13. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 9/2019.(VII.31.) önkormányzati rendelet,
14. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2013.(IV.2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 14/2019.(X.24.) önkormányzati rendelet.
15. a Képviselő-testület a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számáról szóló 10/2017.(VIII.8.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet2,8
Sorszám |
Kormányzati funkció szám |
Megnevezés |
1. |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
2. |
013320 |
Köztemető – fenntartás és működtetés |
3. |
013330 |
Pályázat- és támogatás kezelés, ellenőrzés |
4. |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
5. |
013370 |
Informatikai fejlesztések, szolgáltatások |
6. |
016010 |
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz kapcsolód tevékenységek |
7. |
016020 |
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
8. |
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
9. |
018010 |
Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel |
10. |
018030 |
Támogatási célú finanszírozási műveletek |
11. |
031030 |
Közterület rendjének fenntartása |
12. |
041232 |
Start- munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás |
13. |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
14. |
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
15. |
045120 |
Út, autópálya építése |
16. |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
17. |
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
18. |
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
19. |
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
20. |
052080 |
Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, |
21. |
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
22. |
064010 |
Közvilágítás |
23. |
066010 |
Zöldterület – kezelés |
24. |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyes |
25. |
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
26. |
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
27. |
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
28. |
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
29. |
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
30. |
082010 |
Kultúra igazgatása |
31. |
082042 |
Könyvtári állomány gyarapítása, |
32. |
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
33. |
082091 |
Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
34. |
082092 |
Közművelődés – hagyományos közösségi |
082094 |
Közművelődés - Kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
|
36. |
084031 |
Civil szervezetek működési támogatása |
37. |
084070 |
A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése |
38. |
104060 |
A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok |
39. |
106010 |
Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
40. |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
41. |
107052 |
Házi segítségnyújtás |
42. |
107053 |
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás |
43. |
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
44. |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
45. |
095020 |
Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés |
46. |
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
47. |
107060 |
Egyéb szociálispénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások |
48. |
107080 |
Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok |
49. |
900020 |
Önkormányzatok funkcióra nem sorolható bevételi államháztartáson kívülről |
2. melléklet
4.)18
3. melléklet
a) polgármester, képviselő, nem képviselő bizottsági tag esetében: a bizottság elnöke által meghatározott (leadási) sorrendben a képviselők, nem képviselő bizottsági tagok személyéhez igazodó, egytől kezdődő sorszám a tárgyév évszámával (sorszám/évszám)
b) hozzátartozó esetében: a képviselő saját sorszáma hozzátartozó egytől kezdődő sorszámával és évszám (képviselő, nem képviselő bizottsági tag sorszáma/sorszám/évszám).
a) A Bizottság a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ügyeket zárt ülésen tárgyalja.
b) A Bizottság adatokat kérhet be és bárkit meghallgathat.
c) A Bizottság elnöke a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési ügy tárgyalásáról, idejéről és helyéről az érintettet köteles legalább 8 nappal előbb értesíteni. Ha az érintett megjelenik, kérésére meg kell őt hallgatni, de a Bizottság ülésén nem lehet jelen.
d) A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett a meghallgatás során jogi képviselőt is igénybe vehet.
e) A meghallgatásról jegyzőkönyvet kell felvenni.
f) A Bizottság a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmát ellenőrzi.
g) A Bizottság a 16. pont szerinti nyilatkozattételre történő felhívástól számított harminc napon belül az ellenőrzés eredményéről tájékoztatót készít.
h) Az eljárás eredményéről a Bizottság tájékoztatni köteles a soron következő ülésén a Képviselő-testületet.
4. melléklet
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
N é v A l á í r á s
___________________________ ____________________________
___________________________ ____________________________
tagjai
5. melléklet
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
…………………………………………………………………………………………………
NÉV |
Szavazás |
---|---|
Farkas Ildikó |
|
Baski László |
|
Kelemen János |
|
Makai Katalin |
|
Pongrácz József |
|
Sipos Balázs |
|
Szántai József |