Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018 (IV.27.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 12. 06- 2020. 03. 25Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018 (IV.27.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2019-12-06-tól 2020-03-25-ig
Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2019. (X. 25.) önkormányzati rendeletével és Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendeletével módosított szöveg.
Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az önkormányzat
1.§ (1)[1] Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tolcsva Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
(2) Székhelye: 3934 Tolcsva, Szabadság tér 16.
(3) Az önkormányzat illetékességi területe Tolcsva község közigazgatási területére terjed ki.
(4) Az önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).
2.§ (1) Az önkormányzat feladatellátásához kapcsolódó társulásra átruházott hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete kötelező feladatait saját intézményhálózata útján, társulások útján, illetve az ellátási kötelezettség szerződéses átadása, átvétele útján valósítja meg.
(3) Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását a 3. függelék tartalmazza.
3.§ A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat - és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melynek neve:
Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal.
Székhelye: 3934 Tolcsva, Szabadság tér 16.
4.§ Az önkormányzat szervei:
a) polgármester,
b) bizottságok,
c) közös önkormányzati hivatal,
d) jegyző,
e) társulás.
5.§ (1) A képviselő-testület kapcsolatot tart és együttműködik a települési nemzetiségi önkormányzatokkal, részükre véleményezési jogkört biztosít. A véleményezési jog körét, továbbá a javaslatok, kezdeményezések kezelésének, véleményezési és egyetértési jog gyakorlásának rendjét a 3. és 4. melléklet tartalmazza.
(2) A nemzetiségi önkormányzatok elnökeit a képviselő-testület ülésére állandó jelleggel meg kell hívni és részükre tanácskozási jogot kell biztosítani.
(3) Az önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzatok kapcsolatának szabályozására a mindenkor hatályos megállapodás vonatkozik, a megállapodások e rendelet 5. és 6. mellékletei.
(4) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok részére havonta igény szerint az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használatát, továbbá a működéshez szükséges tárgyi és személyi feltételeket biztosítja a hivatalban. A helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket - a telefonhasználat kivételével- az önkormányzat viseli.
(5) A településen működő nemzetiségi önkormányzatok kötelező feladatai ellátását szolgáló, nagyobb férőhelyigénnyel járó rendezvényei megtartása céljából az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok rendelkezésére bocsátja a Mikro-Térségi Integrált Szolgáltató Központ nagytermét.
(6) A közös önkormányzati hivatal a jegyző irányításával - a településen működő nemzetiségi önkormányzatok képviselő-testületének tisztségviselői és tagjai telefonhasználata költségei kivételével – az önkormányzat általi költségviseléssel ellátja a településen működő nemzetiségi önkormányzatok képviselő-testületi ülései előkészítő feladatait, a képviselő-testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítését, a képviselő-testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatokat, a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat.
(7) A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásával összefüggő sajátos feladatokat a számviteli politika keretében elkészített - eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzata, az eszközök és források értékelési szabályzata, a pénzkezelési szabályzat - továbbá a felesleges vagyontárgyak hasznosításának és selejtezésének szabályzata és a számlarend tartalmazza. A szabályzatok hatálya a helyi nemzetiségi önkormányzatokra is kiterjednek.
(8) A településen működő nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületi ülésein az önkormányzat megbízásából és képviseletében a jegyző vesz részt.
II. Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI
6.§ A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja. A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.
1. A képviselő-testület alakuló ülése
7.§ (1) Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a választás eredményéről.
(2) Az alakuló ülés napirendi pontjai:
a) önkormányzati képviselők eskütétele,
b) polgármester eskütétele,
c) polgármester illetményének megállapítása,
d) polgármester programjának ismertetése,
e) alpolgármester megválasztása,
f) alpolgármester eskütétele,
g) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,
h) bizottságok tagjainak megválasztása.
(3)[2] Az alpolgármester megválasztását lebonyolító szavazatszámláló bizottság tagjaira a polgármester tesz javaslatot.
2. A képviselő-testületi ülések általános szabályai
8.§ (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.
(2) A képviselő-testület az éves munkatervben meghatározott időpontokban ülésezik, de évente legalább 6 rendes ülést tart, amelyeket munkanapokon, hivatali időben tart meg.
(3) Az ülés helye: Tolcsva Község Önkormányzat tanácsterme: 3934 Tolcsva, Szabadság tér 16.
(4) A képviselő-testület szükség szerint együttes ülést tart a Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületeivel, melynek helye felváltva a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok székhelye.
9.§ (1) A rendkívüli képviselő-testületi ülések száma nincs meghatározva, össze kell hívni a képviselő-testület ülését sürgős, halasztást nem tűrő, döntéshozatalt igénylő esetekben.
(2) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A rendkívüli ülést az összehívásra irányuló indítvány benyújtásától számított 3 napon belül össze kell hívni.
(4) Rendkívüli ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető.
3. A képviselő-testületi ülés összehívása
10.§ (1)[3] A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az ügyrendi bizottság elnöke hívja össze.
(2) Az ülés meghívóját a képviselők részére az ülés előtt legalább 5 nappal kell kézbesíteni. A meghívóval kézbesíteni kell az ülés napirendjeinek előterjesztéseit is, az önkormányzati rendelet-tervezettel vagy határozati javaslattal együtt. A meghívó és az előterjesztések kézbesítése történhet elektronikus formában, illetve papír alapon, a képviselő kérésének megfelelően.
(3) A meghívó minden esetben tartalmazza az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit, valamint a tervezett napirend tárgyalásához tanácskozási joggal külön meghívottak jelölését is.
a) Tolcsva Jövőjéért Közalapítvány kuratóriumi elnökét,
b) Tolcsvai Polgárőr Egyesület elnökét,
c) Önkéntes Tűzoltó Egyesület elnökét.
(5) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni azt akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.
(6) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt csak azokat a mellékleteket kell megküldeni, amely napirendhez meghívásuk kapcsolódik.
(7) A testületi ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell, a meghívónak a Tolcsva Község Önkormányzat hivatali épületében elhelyezett hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel, a meghívót az önkormányzat honlapján (www.tolcsva.hu) közzé kell tenni.
4. Az ülések nyilvánossága
11.§ (1) A testületi ülések – zárt ülés kivételével – nyilvánosak, és az azokon megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.
(2) A képviselő-testület nyilvános ülésén megjelenő állampolgárok, az egyes napirendi pontok tárgyalásához – képviselő-testületi hozzájárulás nélkül – nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket. A képviselő-testület a hozzájárulásról ügyrendi kérdésként, nyílt szavazással dönt.
(3) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezheti.
(4) A képviselő-testület a működése során keletkezett valamennyi közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben meghatározottak szerint biztosítja, a tájékoztatási és közzétételi kötelezettség teljesítéséről az önkormányzat honlapján, a törvényben meghatározott módon gondoskodik.
5. Az ülés napirendje
12.§ (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester – elsősorban a kiküldött meghívó szerint – tesz javaslatot, amelynek alapján az ülés napirendjét a képviselő-testület állapítja meg.
(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében, vita nélkül szavaz.
6. Az előterjesztések rendje
13.§ (1) A képviselő-testületi előterjesztéseket a napirend tárgya szerinti előadók készítik el.
(2) A napirendi pontokhoz kapcsolódó egyéb előterjesztéseket – elsősorban az önálló képviselői indítványokat, véleményeket – a jegyzőnél kell benyújtani, a képviselő-testületi ülés összehívása előtt, rendes ülés esetében legalább 8 nappal. Rendkívüli ülés esetében, ha azt nem a polgármester kezdeményezi, az ülés összehívásának kezdeményezésekor. Az előterjesztéseket a meghívóval együtt kapják meg a képviselő-testület ülésére meghívottak.
(3) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.
(4) A testületi ülésre az előterjesztés fő szabályként írásban kerül benyújtásra, melytől eltérni csak rendkívüli okok miatt lehet. Ilyen rendkívüli ok lehet pl.: az idő rövidsége és a tárgyalandó előterjesztés fontossága. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.
(5) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a tárgyat és a tényállást,
b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
c) az alternatívák indokait,
d) a határozati javaslatot,
e) az önkormányzati rendelet-tervezetet,
f) szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.
(6) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
7. Kérdés
14.§ (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
(2) A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.
8. A képviselő-testület tanácskozási rendje
15.§ (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére e rendelet 10. § (1) bekezdését kell alkalmazni.
(2) Az ülést polgármester nyitja meg. Megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. A képviselő-testület létszámának ülés közbeni változását, az érkező vagy a távozó képviselőket a határozatképesség szempontjából folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Változás esetén a polgármesternek ismételten meg kell állapítani a határozatképességet, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(3) A polgármester gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról, melynek során
a) figyelmeztetheti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem méltó kifejezéseket használ,
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,
c) rendzavarás esetén figyelmeztetheti a rendbontót, ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
(4) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azzal vitába szállni nem lehet.
9. A vitavezetés szabályai
16.§ (1) A polgármester minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyit vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.
(2) A testületi ülésen napirendenként, elsőként, az adott napirendi pont előadóját illeti meg a szó.
(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó és az előterjesztő a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti.
(4) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal jelen lévő meghívottak is kérdéseket intézhetnek.
(5) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.
(6) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat, több alkalommal is.
(7) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(8) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, a napirend elfogadása előtt. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és a polgármester javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.
(9) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.
10. A döntéshozatal szabályai
17.§ (1) A képviselő-testület döntéseihez a képviselő-testületnek határozatképesnek kell lennie.
(2) A képviselő-testület ülése határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 4 fő jelen van.
(3) A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni.
(4) A határozatképesség megállapítására és bizonyítására a jelenléti ív szolgál.
18.§ Ha a képviselő, az alpolgármester, a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 49.§ (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a bejelentés elmulasztásától számított 3 hónapig az őt megillető tiszteletdíj 50%-ára jogosult.
11. A szavazás módja
19.§ (1) Szavazni kizárólag személyesen lehet.
(2) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról, az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.
(3) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.
12. A nyílt szavazás
20.§ (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester a szavazatokat megszámolja. A szavazás számszerűsége helyességével kapcsolatban felmerülő kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.
(2) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, valamint a szavazástól tartózkodók számát.
13. A név szerinti szavazás
21.§ (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt jogszabály kötelezővé teszi.
(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa egyenként, ábécé sorrendben a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
(3) A szavazás tényét, számszerű eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni, a szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
14. A titkos szavazás
22.§ (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazon ügyekben, amelyekben zárt ülés tartása kötelező, illetve tartható.
(2)[4] A titkos szavazás lebonyolítását az ügyrendi bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi.
(3) A titkos szavazás szavazólappal történik.
(4) A bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét.
(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(6) A titkos szavazásról minden esetben külön jegyzőkönyv készül, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének melléklete.
15. A képviselő-testület döntései
23.§ (1) A képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, kézfelemeléssel hozza.
(3) A képviselő-testület döntései:
a) önkormányzati rendeletek és
b) normatív vagy egyedi határozatok.
16. Az önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai
24.§ (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti
a) a polgármester
b) a képviselő
c) a képviselő-testület bizottsága
d) a jegyző
e) a településen hivatalosan működő civil szervezet vezetője, képviselője.
(2) Az önkormányzati rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kezdeményezésről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(3) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, aki ezen feladatellátása során külső szakértőt igénybe vehet.
(4) Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző köteles gondoskodni.
25.§ (1) A képviselő-testület megalkotott önkormányzati rendeleteit a jegyző az önkormányzat épületében elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(2) A kihirdetett önkormányzati rendeletet a település honlapján közzé kell tenni.
17. Az önkormányzati határozat
26.§ (1) A testület határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, a képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásáról, a név szerinti szavazás elrendeléséről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóról.
(2) Az együttes ülés keretében hozott határozatokat a következő sorszámmal kell jelölni.
(3) A hozott határozatokról nyilvántartást kell vezetni, minden számozott határozatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét.
(4) A hozott határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően a végrehajtásban érintetteknek meg kell küldeni.
(5) A képviselő-testület normatív határozatait az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell közzé tenni.
18. A jegyzőkönyv
27.§ A képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52.§-ában megfogalmazottakon kívül tartalmazza mellékletként a meghívót és a jelenléti ívet.
28.§ (1)[5] A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik, a jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és két fő jegyzőkönyvhitelesítő írja alá.
(2) A jegyzőkönyv elkészítése érdekében a képviselő-testület ülésén jegyzőkönyvvezető működik közre, valamint hangfelvétel készül.
(3) A nyilvános ülésről készített jegyzőkönyveket – teljes terjedelmükben – közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.
(4) Az ülésekről készített jegyzőkönyvek hivatalban tárolt példányait mellékleteivel együtt évenként be kell köttetni.
19. Együttes ülés
29.§ (1) A Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei a közös önkormányzati hivatal működését érintő, a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésükön döntenek.
(2) Az együttes ülés összehívására, vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan a rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel:
a) Az együttes ülés összehívásáról a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei együttesen gondoskodnak.
b) Az ülés helye felváltva a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok székhelye.
c) Az ülést az ülés helye szerinti önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülést az ülés helye szerinti önkormányzat alpolgármestere vezeti.
III. Fejezet
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK
1. A települési képviselő
30.§ (1) A képviselő köteles:
a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, ennek érdekében távolmaradását a képviselő-testület üléséről jeleznie kell a polgármesternek,
b) részt vesz a testületi ülések előkészítésében, illetve a meghozott döntések végrehajtásában,
c) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni,
d) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, illetve választói bizalmára.
(2) Az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, a képviselő-testület határozatával
a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50%-os mértékre csökkenti,
b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75%-os mértékre csökkenti,
c) harmadik és további alkalmakkal 12 havi időtartamra megvonja.
2. A képviselő díjazása
31.§ A képviselőknek járó tiszteletdíj mértékét és a juttatás szabályait önkormányzati rendelet szabályozza.
3. Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség
32.§[6] A képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester az ügyrendi bizottság elnökének adja át kivizsgálásra.
33.§[7] A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak vizsgálatát az ügyrendi bizottság végzi, amely gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.
IV. Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
1. Állandó bizottságok
34.§ (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
(2)[8] A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot működteti:
a) ügyrendi bizottság 3 fővel, melyből 3 fő képviselő,
b) szociális bizottság 3 fővel, amelyből 3 fő képviselő.
(3) A bizottságok feladat- és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.
(4) A bizottságok tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.
(5) A bizottság ülésén állandó meghívott a polgármester és a jegyző.
2. Ideiglenes bizottság
35.§ (1) A képviselő-testület indokolt esetben, általa meghatározott feladatok ellátására, ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.
(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.
(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:
a) esetenként jelentkező, mérlegelést és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése,
b) egyes képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése,
c) társulási megállapodások előkészítése,
d) vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.
V. Fejezet
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
1. A polgármester
36.§ (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 9.00-16.00 óráig.
(3) A polgármester – törvényben meghatározottakon túli – feladata különösen:
a) a település fejlődésének elősegítése,
b) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,
c) a település vagyonának megőrzése és gyarapítása,
d) a településgazdálkodás,
e) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása,
f) a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása, segítése,
g) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,
h) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása a helyi civil szervezetekkel és a lakossággal,
i) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,
j) a saját önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése.
(4) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladata különösen a képviselők munkájának segítése.
(5) A polgármester részére feladatokat a jogszabályokon túl, a képviselő-testület állapíthat meg.
(6)[9] A polgármester – alpolgármester hiányában - lemondását az ügyrendi bizottság elnökének adja át, vagy részére juttatja el.
(7)[10] A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek vagy az alpolgármesternek, mindezek hiányában az ügyrendi bizottság elnökének adja át.
37.§ A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv. 72.§-a állapítja meg.
2. Az alpolgármester
38.§ (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
(3) Az alpolgármester fő feladata a polgármester helyettesítése, ezért külön hivatali munkarendet számára a testület nem állapít meg.
3. A jegyző
39.§ (1) A jegyző, mint a Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője, ellátja az Mötv. 81.§ (3) bekezdésében felsorolt feladatokat, valamint az önkormányzati hatósági ügyek előkészítését és végrehajtását.
(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület tagjai felé.
(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei, a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő közös önkormányzati hivatali köztisztviselőt bízzák meg a jegyzői feladatok ellátásával.
4. A közös önkormányzati hivatal
40.§ (1) Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testülete, Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testülete és Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84.§ (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85.§ (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal (3934 Tolcsva, Szabadság tér 16.) elnevezéssel.
(2) Vámosújfalu településen kirendeltség működik.
(3) A hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozták meg a hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.
(4) A hivatal szervezeti és működési szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.
VI. Fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI, GAZDASÁGI ALAPJAI
1. Az önkormányzat társulásai
41.§ (1) A képviselő-testület, önkormányzati feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében, társulásokban vesz részt.
(2) A társulások jegyzékét a 4. függelék tartalmazza.
2. Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása
42.§ (1) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásáról önkormányzati rendelet rendelkezik.
(2) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről köteles tájékoztatni az állampolgárokat.
43.§ (1) A képviselő-testület éves költségvetéséről évenként önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A polgármester - a költségvetésben nem előirányzott kiadások vonatkozásában - saját hatáskörében, 2.000.000.-Ft értékhatárig vállalhat kötelezettségeket és írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződésekről, kötelezettségvállalásokról a képviselő-testületet a legközelebbi rendes ülésen tájékoztatnia kell.
44.§ (1) A gazdasági év lezárását követően az előző év költségvetésének végrehajtásáról a képviselő-testület zárszámadási rendeletet fogad el.
(2) A zárszámadási rendelet-tervezetet elkészítéséről a jegyző gondoskodik és a rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
VII. Fejezet
FALUGYŰLÉS, KÖZMEGHALLGATÁS
1. Falugyűlés
45.§ (1) A lakosság széles körét érintő döntések meghozatala előtt, illetve a lakosság közvetlen tájékoztatása érdekében a képviselő-testület falugyűlést hívhat össze.
(2) A falugyűlés időpontjáról és témájáról előzetesen a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 8 nappal korábban, tájékoztatni kell, hirdetmény kifüggesztésével.
(3) A falugyűlést a polgármester vezeti.
(4) A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
2. Közmeghallgatás
46.§ (1) A képviselő-testület minden évben egyszer, előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatásra a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok vonatkoznak.
VIII. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
47.§ (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2014. (X. 01.) önkormányzati rendelete.
Csoma Ernő Szabó Ferenc
polgármester jegyző
A rendelet szövegét a 15/2019 (XI. 29.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.11.30-tól
A rendelet szövegét a 13/2019 (X. 25.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.10.26-tól
A rendelet szövegét a 13/2019 (X. 25.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.10.26-tól
A rendelet szövegét a 13/2019 (X. 25.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.10.26-tól
A rendelet szövegét a 15/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.11.30-tól
A rendelet szövegét 13/2019 (X. 25.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.10.26-tól
A rendelet szövegét 13/2019 (X. 25.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.10.26-tól
A rendelet szövegét a 13/2013 (X. 25.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.10.26-tól
A rendelet szövegét a 13/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.10.26-tól
A rendelet szövegét a 13/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelete módosította. Hatályos: 2019.10.26-tól