Tiszalök Város Önkormányzata 17/2019 (XII.4.)
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2019. 12. 04- 2020. 03. 23Tiszalök Város Önkormányzata 17/2019 (XII.4.)
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
2019-12-04-tól 2020-03-23-ig
A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, hivatkozással a 2011. évi CXXVIII. törvény 46.§ (4) bekezdésére a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Tiszalök Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye:
4450 Tiszalök, Kossuth Lajos utca 67.
(3) Illetékességi területe:
Tiszalök Város közigazgatási területe. A település fontosabb adatait az 1. számú függelék tartalmazza.
(4) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati jogokat a város lakossága a közvetlenül megválasztott képviselőkből álló képviselő-testület útján, vagy közvetlenül, a népszavazáson való részvétellel gyakorolja.
(5) Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet:
Tiszalök Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület)
(6) A képviselő-testület szervei: a polgármester, a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság, a Ügyrendi és Szociális Bizottság, a Kulturális, Sport, Ifjúsági és Köznevelési Bizottság aTiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző.
(7) A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(8) A képviselő-testület hivatalának elnevezése.
Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal.
A Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal Alapító Okiratának száma: 1/2013.(I.08.), kelte: 2013. január 8.
(9) A képviselő-testület tagjainak száma 8 fő és a polgármester, összesen 9 fő.
A képviselők névsorát az 2. számú függelék tartalmazza.
(10) Az Önkormányzat hivatalos honlapja a www.tiszalok.hu
(11) Az Önkormányzat hivatalos lapja a Tiszalöki Hírlap.
Az önkormányzat jelképei, elismerő díjak
2. §
(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) Az önkormányzat címere:
Álló, kerek talpú tárcsapajzs kékkel és vörössel vágott mezejében a választóvonalból kinövő helyzetben 3 természetes jegenyefa, az alsó kék mezőben a választóvonalból indulva 2 fehér (ezüst) hullámos csík, alatta 3 (2,1) jobbra úszó sárga (arany) hal. (A 1. számú melléklet szerint.)
(3) Az önkormányzat zászlaja:
A zászlóalap – arányában a zászlórúd felől nézve 1:2 arányú, fekvő, fehér (ezüst) téglalap, melynek felső és alsó szélénél egy-egy kék csík, az első harmadban a címer, alatta fekete betűkkel „TISZALÖK” felirat.
Az önkormányzat lobogója:
2:1 arányú álló, fehér (ezüst) téglalap, melynek két hosszanti szélénél egy-egy csík, az első harmadban a címer, alatta fekete betűkkel „TISZALÖK” felirat. A lobogó alján sárga (arany) rojt. (A 2. számú melléklet szerint.)
(4) Az önkormányzat címere és zászlaja használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendelet állapítja meg.
3. §
(1) Az önkormányzat pecsétje:
Tiszalök Város Önkormányzatának kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: „Tiszalök Város Önkormányzata”.
(2) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:
- Tiszalök Díszpolgára és Tiszalök Városért (PRO URBE) kitüntetésekről szóló okleveleken;
- az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.
(3) A képviselő-testület pecsétje:
Kör alakú bélyegző, mely a „Tiszalök Város Képviselő-testülete” feliratot, középen a Magyar Köztársaság címerét tartalmazza.
(4) A képviselő-testület pecsétjét kell használni:
- a képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére és határozataira;
- a képviselő-testület által adományozott okleveleken, kivéve a (2) bekezdésben meghatározott eseteket.
(5) A polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
- Tiszalök Városi Önkormányzat Polgármester;
- Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyző.
(6) A képviselő-testület hivatalának – sorszámozott – kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere van, a köríven a következő felirat olvasható: „Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal”
Az önkormányzat ünnepei, kapcsolatai
4. §
(1) A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse. A város ünnepei:
- nemzeti ünnepek:március 15.
augusztus 20.
október 23.
- helyi ünnep:március 6. (5 évenként a várossá avatás ünnepe)
- városnap:minden év július vége, augusztus eleje.
(2) A város nemzetközi kapcsolatai:
Az önkormányzat szélesítse magyarországi és nemzetközi kapcsolatait. Külföldi és hazai önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.
(3) Az önkormányzat képviselő-testülete díszpolgári címeket, s egyéb elismeréseket, díjakat adományoz. A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat az önkormányzat külön rendeletben szabályozza.
II. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT ÉS HATÁSKÖREI
5. §
(1) Az önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha
- ellátása nem érinti más települések érdekeit;
- nem tartozik más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe;
- megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat- és hatáskörök ellátását;
- ellátásához a szükséges feltételek fennállnak.
(2) Új közszolgáltatási feladat elvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottságot véleményezési jogkör illeti meg. Az előkészítő eljárást a képviselő-testület döntésétől függően a polgármester, illetve az alpolgármester, vagy az erre felkért bizottság folytatja le.
(3) Az előkészítő eljárás eredményét összegző előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és a (2) bekezdésben említett feltételeket.
6. §
(1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a városfejlesztésben és a gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal. Az együttműködés célja a megyei fejlesztési tervek, koncepciók, elképzelések kidolgozásában való részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartással összefüggő feladatokat a jegyző közreműködésével a polgármester látja el, aki tevékenységéről rendszeresen – évenként egyszer – tájékoztatja a képviselő-testületet.
(3) Külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozásról, az erre vonatkozó megállapodás, nyilatkozat jóváhagyásáról a képviselő-testület dönt.
7. §
(1) A gazdasági vállalkozásban való részvétel kérdésében történő képviselő-testületi döntést megelőzően a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottságnak gazdasági elemzést kell készítenie.
(2) Az önkormányzat vagyonhasznosítási, vagyongazdálkodási tevékenységére vonatkozó szabályokat külön rendelet szabályozza.
8. §
(1) A képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit a 3. számú melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület által létrehozott bizottságok átruházott hatásköreit az 4. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, azok gyakorlói évente egyszer beszámolnak a Képviselő-testület ülésén.
III. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
9. §
(1) A Képviselő-testület alakuló-, rendes- és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(2) A Képviselő-testület rendes üléseit a polgármester – az ülés elnöke – hívja össze az önkormányzat székhelyére, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettő akadályoztatása esetén vagy a tisztség egyidejű betöltetlensége esetén az Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható.
(3) A zárt ülés elrendeléséről a jogszabály szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.
(4) A Képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a jogszabályban meghatározott esetekben.
(5) A közmeghallgatáson a polgármester tájékoztatást ad az előző évi költségvetés végrehajtásáról, ismerteti a tárgyévi költségvetés főbb adatait, tájékoztatást ad a tervezett fejlesztésekről és az önkormányzati adóbevételek felhasználásáról.
(6) A közmeghallgatás időpontjáról minden év novemberi rendes ülésen dönt a Képviselő-testület.
Az alakuló képviselő-testületi ülés kötelező napirendi pontjai
10. §
(1) Az alakuló ülést a jogszabály szerinti időponton belül kell megtartani, összehívása a megválasztott polgármester jogköre.
(2) Az alakuló ülést a megválasztott polgármester vezeti.
(3) Az alakuló képviselő-testületi ülés nyilvános.
(4) Az alakuló képviselő-testületi ülés kötelező napirendi pontjai:
a) A Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a helyi polgármesteri és önkormányzati képviselői választás eredményeiről.
b) A megválasztott önkormányzati képviselők eskütétele.
c) A megválasztott polgármester eskütétele.
d) A polgármester illetményének megállapítása.
e) A polgármester költségtérítésének megállapítása.
f) Társadalmi megbízatású alpolgármester választása.
g) Megválasztott alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása.
h) Polgármester gazdasági programjának ismertetése.
i) Képviselő-testület bizottságaiba képviselő tagok választása.
j) Képviselő-testület bizottságaiba nem képviselő tagok választása.
k) Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálatára munkacsoport létrehozása.
A képviselő-testület összehívásának rendje
11. §
(1) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval, írásos előterjesztések csatolásával kell összehívni. A nagy terjedelmű (10 oldalt meghaladó) írásos anyagokat e-mailben juttatjuk el az érintetteknek.
(2) A rendes ülésre szóló meghívót és a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket annak mellékleteivel együtt a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 munkanappal ki kell kézbesíteni a képviselőknek.
(3) Amennyiben a polgármester a jogszabályban meghatározott esetben az ülés összehívási kötelezettségének 15 napon belül nem tesz eleget, akkor a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal vezetője hívja össze az ülést.
A meghívót a honlapon is közzé kell tenni 5 nappal a Képviselő-testületi ülés előtt.
(4) Rendkívüli, azonnali megoldást kívánó esetekben, vagy sürgős határidős döntés meghozatalakor a polgármester a képviselő-testületi ülést
- telefonon történő szóbeli meghívással,
- egyéb szóbeli meghívással,
- e-mailben történő meghívással
is összehívhatja.
(5) Az ülés meghívóját a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a település honlapján kell közzétenni azzal, hogy a napirendek anyagát meg lehet tekinteni a Hivatalban, a jegyző hivatalos helyiségében.
(6) A képviselő-testület ülésére – tanácskozási joggal – meg kell hívni a meghívó egyidejű megküldésével:
a) a képviselőket;
b) a jegyzőt;
c) a város országgyűlési képviselőjét;
d) a napirendi pontok előadóit;
e) a polgármesteri hivatal belső egységeinek vezetőit;
f) bizottság beszámoltatása esetén a bizottság nem képviselő tagjait;
g) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét;
h) akiket a polgármester és a képviselő-testület indokoltnak tart.
7) Az (6) bekezdés a), b), e), g) pontjaiban felsoroltaknak az ülés valamennyi napirendjének előterjesztéseit, a d), f), h) pontokban felsoroltaknak csak azt az előterjesztést kell megküldeni, amely napirend tárgyalásánál indokolt a részvételük.
8) A polgármester a határozatképességet az egész ülés alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és a határozatképtelenség bekövetkeztekor az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt ismét biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendelhet el. A tárgyalási szünet után az ülés tovább folytatható.
A határozatképtelen Képviselő-testületi ülést 5 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni.
9) Ha a képviselő-testület határozatképes, a polgármester
a) az ülést megnyitja; megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívására az SZMSZ szabályainak megfelelően került sor;
b) megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri azt;
c) előterjeszti a napirendi javaslatot, szükség szerint bejelenti a zárt ülés tartását;
d) tájékoztatást ad a sürgősségi előterjesztésről;
e) napirendi pontonként vezeti a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat;
f) a hosszúra nyúlt vita mielőbbi lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását;
g) hozzászóláskor megadja, meghatározott esetben megtagadja, illetve megvonja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében;
h) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától;
i) szavazásra teszi az indítványokat, majd a határozati javaslatokat;
j) megállapítja a szavazás eredményét, számszerűen kihirdeti a döntést;
k) tárgyalási szünetet rendel el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakítja, vagy berekeszti;
l) biztosítja az ülés zavartalan rendjét, rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít;
m) negyedévenként tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról;
n) tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, a két ülés közötti fontos eseményekről, tárgyalásáról;
o) berekeszti az ülést.
A rendes ülés napirendje
12. §
(1) A rendes ülés napirendjére a polgármester – ülés elnöke – tesz javaslatot az előzetesen írásban kiküldött meghívóban részletezettek szerint. Abban az esetben, ha azt módosítja, indoklási kötelezettsége van.
(2) A meghívóban nem közölt, de az ülésen – képviselői indítványként – előterjesztett napirendek tárgyalásának elfogadásához minősített többségű szavazat szükséges. Elutasítás esetén az indítványozó csak abban az esetben élhet ugyanabban a témában képviselői indítvánnyal, ha azt előzetesen a polgármester által megjelölt bizottság megtárgyalta és javaslatát megtette a képviselő-testület felé a döntésre vonatkozóan.
(3) Az ülés napirendjének tárgysorozatát a képviselő-testület határozza meg, egyszerű szótöbbséggel.
(4) A tárgysorozat elfogadása előtt az előterjesztőnek megfelelő indok esetén joga van a napirendről levetetni az előterjesztést, illetve a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke bizottsági tárgyalásra visszakérheti azt.
(5) Amennyiben a vita során kiderült, hogy a napirenddel kapcsolatban jelentős kérdés tisztázása válik szükségessé, a megalapozott döntés érdekében az előterjesztést a polgármester visszautalhatja az illetékes bizottsághoz, illetve azt a napirend tárgyalása során a bizottság elnöke is visszakérheti.
(6) A (4)-(5) bekezdésben írt esetben a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. A napirendről így levett témákat a képviselő-testület soron következő rendes ülésére kell előterjeszteni.
Gazdálkodással és működés törvényességével kapcsolatos napirend
13. §
(1) A képviselő-testület minden évben, rendeletben állapítja meg – az államháztartási illetve a költségvetési törvényben megszabott határidő szerint – a tárgyévi költségvetését és az előző évi költségvetésről szóló beszámolót.
(2) A jegyző évenként egy alkalommal – munkaterv szerint – köteles beszámolni a Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal munkájának törvényességéről. A beszámolót előzetesen meg kell tárgyalnia az Ügyrendi és Szociális Bizottságnak.
IV. FEJEZET
Az ülések tervezése, előkészítése az előterjesztés, beszámoló, tájékoztató
A képviselő-testület munkaterve
14. §
(1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi a munkáját.
a) A munkaterv szerinti üléseket a hónap utolsó csütörtöki napján 13 órától tartja a képviselő-testület.
b) A Képviselő-testület – döntése szerint – kihelyezett ülést is tarthat.
c) Indokolt esetben a Képviselő-testületi ülés kezdési időpontja az a) pontban foglalttól eltérhet.
(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, s a polgármester a tárgyévet megelőző év december hó végéig terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.
(3) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a) a települési képviselők;
b) a képviselő-testület bizottságai;
c) a jegyző, aljegyző;
d) a polgármesteri hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői;
e) a városi közszolgáltatásokat végző vállalatok és intézmények vezetői – a bizottságok útján;
f) az önkormányzati intézmények vezetői.
(4) A munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a képviselő-testületnek a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.
(5) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) az ülésnapok várható időpontját;
b) a napirendek címét (témáját);
c) az előkészítésért felelős nevét;
d) azoknak a bizottságoknak a megjelölését, amelyek az előterjesztést előzetesen megvitatják;
e) a közmeghallgatás időpontját;
f) a napirend tárgyalásához külön meghívottak megnevezését.
(6) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:
a) az önkormányzati képviselőknek;
b) a bizottságok nem képviselő tagjainak;
c) a munkatervben felvett napirendi pont előterjesztőjének.
(7) A munkaterv végrehajtásáért a polgármester és a képviselő-testület a felelős.
Az előterjesztés
15. §
(1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – anyag;
b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:
a) beszámoló valamely feladat elvégzéséről, valamely szerv tevékenységéről stb.;
b) döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra is irányulhat;
c) tájékoztató anyagok, amelyek tudomásulvételt igényelnek.
(3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) polgármester;
b) alpolgármester;
c) témakör szerint illetékes bizottságok elnökei;
d) képviselő-testület tagja;
e) jegyző;
f) kisebbségi önkormányzat elnöke;
g) a képviselő-testület által felkért szerv, szervezet vezetője.
16. §
(1) A testületi ülésre az előterjesztést a (2) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 6. napon kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki jogszerűségi észrevételt tesz és gondoskodik valamennyi anyag postázásáról. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(2) Szóbeli előterjesztést kivételesen, a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni a napirendek közé.
17. §
(1) Az SZMSZ 15.§-ában foglalt előterjesztések csak az érintett bizottságok véleményének, valamint a jegyző jogszerűségi észrevételeinek ismeretében tűzhetők napirendre.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztésnek tartalmi és formai szempontból alkalmasnak kell lennie arra, hogy a vita és határozathozatal eredményességét biztosítsa.
(3) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) az előterjesztés első része tartalmazza
- a címet vagy tárgyat,
- az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket;
- tárgykört érintő jogszabályokat;
- az előkészítésben részt vevők véleményét;
- mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják.
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
- az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot;
- a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
(4) Írásos előterjesztést kell készíteni.
a) az át nem ruházható hatáskörbe tartozó ügyekről;
b) az önkormányzati vállalkozással kapcsolatos ügyekről;
c) a Ptk-ból eredő jogügyletekkel kapcsolatos ügyek esetében;
d) a bizottsági javaslatokról, véleményekről.
Beszámoló
18. §
(1) A beszámoló
- önkormányzati hatáskör gyakorlásáról;
- képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról;
- kérdések kivizsgálásáról;
- képviselő-testület és szervei működéséről;
- az önkormányzati feladatot ellátó szervezet tevékenységéről készíthető.
(2) A beszámoló elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.
Tájékoztató
19. §
(1) A tájékoztató olyan írásos információk képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá, illetve amelyek valamely, a város életével kapcsolatos jelenségnek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.
V. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TANÁCSKOZÁSI RENDJE
Határozatképesség
20. §
(1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele – 5 fő – jelen van. A határozatképességet az ülés elnöke a jegyző segítségével folyamatosan figyelemmel kíséri.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen képviselő-testület ülését 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.
(3) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület ülésén, valamint annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja.
A felszólalás típusai
21. §
(1) A felszólalás típusai:
a) napirend előtti;
b) ügyrendi;
c) napirendhez kapcsolódó;
d) határozathozatal előtti;
e) személyes megszólításra maximum 2 perces válasz.
Napirend előtti felszólalás
22. §
(1) Napirend előtti felszólalásra az elnöktől bármelyik képviselő engedélyt kérhet.
(2) Ha az elnök az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére e tárgyban a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 3 percig tarthat. A felszólaláshoz kapcsolódóan legfeljebb egy képviselő ellene, és egy képviselő mellette kaphat két-két percre szót.
(4) Vitának és határozathozatalnak helye nincs.
Ügyrendi felszólalás
23. §
(1) Ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő 2 percre szót kérhet, és javaslatot tehet.
(2) Az ügyrendi kérdés tárgya jelen rendelet megsértése, be nem tartása.
(3) Az ügyrendi kérdések köre a (2) bekezdésen kívül:
a) vita lezárása;
b) tárgyalási szünet elrendelésének kérése;
c) napirend elnapolása;
d) névszerinti szavazás kérése;
e) eltávozás bejelentése.
(4) Az elnök köteles a szót megvonni nem ügyrendi felszólalás esetén, amit az érintett képviselő köteles vita nélkül tudomásul venni.
(5) Ügyrendi kérdésben vitának helye nincs.
Napirendhez kapcsolódó felszólalás
24. §
(1) Az ülés során egy felszólaló egy napirendi ponthoz összesen 8 perc időkeretben szólhat hozzá, függetlenül attól, hogy hányszor kér szót.
(2) Amennyiben a felszólaló a tárgytól eltér, az ülés elnöke felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra.
(3) Az elnök a (2) bekezdés szerinti első felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(4) Megszólíttatás címén, a képviselő soron kívül felszólalhat, ha arra az ülés elnökétől engedélyt kap. Ez a soron kívüli felszólalás 2 percnél hosszabb nem lehet.
(5) Tanácskozási joggal meghívottak a jelentkezés sorrendjében – a képviselők felszólalásait követően – az elnök engedélyével felszólalhatnak maximum 3 percben.
Határozathozatal előtti felszólalás
25. §
(1) Az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke határozathozatal előtt 2 percben felszólalhat.
(2) Határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
Napirendek vitája
26. §
(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb 5 percben szóbeli kiegészítést tehet, amely nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia. Az idő túllépése miatt az elnök megvonhatja a szót az előterjesztőtől.
b) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor, de a polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. Amennyiben bizottsági vélemény van, a bizottság elnöke és tagjai elsőbbséget élveznek.
27. §
(1) Az önkormányzat bizottságai, valamint képviselő-testület tagjai a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be képviselő-testülethez.
(2) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja. A módosító javaslat megváltoztatása esetén a polgármester azt újabb javaslatként véleményezésre az illetékes bizottságnak átadja.
Napirend tárgyalásának elnapolása
28. §
(1) A polgármester, vagy bármelyik képviselő, továbbá az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását.
(2) Ha az elnapolással az előterjesztő egyet ért, erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz és eldönti a napirend tárgyalásának új időpontját.
Tárgyalási szünet elrendelése
29. §
(1) Valamely napirendi pont tárgyalása során egy alkalommal az elnök bármelyik képviselő kérésére tárgyalási szünetet rendelhet el, melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. A szünet időtartama legfeljebb félóra lehet.
A vita lezárása
30. §
(1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(3) A napirend vitáját a polgármester foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre és előadja az esetleges módosító indítványait.
(4) A vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után a jegyző törvényességi észrevételt tehet a szavazás előtt.
31. §
(1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd a döntésről végleges határozatot hoz.
(2) Amennyiben a javaslat megkapja a jelenlévő képviselők – elfogadáshoz szükséges – támogatását (igen szavazat), akkor a testület elfogadta a javaslatot és a javaslatból döntés lett. Ha viszont a javaslat nem kapta meg a jelenlévő képviselők – elfogadáshoz szükséges – igen szavazatát, akkor a testület nem fogadta el a javaslatot; így az határozattal elutasításra kerül.
(3) Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta a szükséges támogatást, úgy a többi javaslatot nem kell szavazásra bocsátani.
(4) A testület – a szavazati arányok rögzítésével – alakszerű határozat nélkül dönt:
- a feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról;
- az informális jelentés tudomásul vételéről;
- az interpellációra adott válasz elfogadásáról.
VI. FEJEZET
A DÖNTÉSHOZATALI ELJÁRÁS, A HATÁROZAT
A szavazás módja
32. §
(1) Szavazni csak személyesen lehet. A szavazás történhet nyíltan vagy titkosan.
(2) A szavazás módjára – nyílt vagy titkos – bármely képviselő javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslatról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A szavazás eredményét, illetve a határozatot az ülésen az ülés elnöke kihirdeti.
(4) Szavazás kapcsán ha valamelyik képviselő nem jelzi az – adott ügyben – személyes érintettségét és az utólag felmerül, akkor a Képviselő-testület a hozott határozatot megsemmisíti és a soron következő ülésen újra dönt az ügyben.
Nyílt szavazás
33. §
(1) A képviselő-testület a döntéseit általában nyílt szavazással hozza meg. A zárt ülésen hozott határozatokat is nyilvános ülésen kell ismertetni.
(2) A szavazás kézfeltartással történik. A képviselők „igen” vagy „nem” szavazattal vesznek részt a szavazáson, vagy tartózkodnak a szavazástól. A szavazatok összeszámlálásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, az elnök a szavazást megismételtetheti.
Név szerinti szavazás
34. §
(1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha:
a) azt a polgármester kéri;
b) a képviselők egynegyedének indítványozására;
c) költségvetést elfogadó rendeletalkotásnál;
d) a képviselő-testület megbízatásának lejártát megelőző feloszlásáról szóló testületi döntésről;
e) intézmény létrehozása, megszüntetése estén;
f) önkormányzati vagyon vagy tulajdon megterhelésénél, elidegenítésénél;
g) 1.000.000 forint feletti hitel felvételénél
h) ha a törvény előírja.
(2) Név szerinti szavazást külön jegyzéken kell rögzíteni, mely a jegyzőkönyv mellékletét fogja képezni. A jegyzékről a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők „igen” vagy „nem”, illetve „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak, melynek ténye felkerül a jegyzékre. A jegyző összesíti a szavazatokat, és a jegyzéket átadja az ülés elnökének, aki kihirdeti a szavazás eredményét. A jegyzéket az ülés elnöke és a jegyző aláírásával hitelesíti.
(3) Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottságok száma, összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi) kérdésekben.
Titkos szavazás
35. §
(1) A képviselő-testület titkos szavazást tart az alpolgármester megválasztásakor, és titkos szavazást tarthat.
(2) A szavazás – bélyegzővel ellátott – szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(3) Titkos szavazásnál a képviselő-testület által minősített többséggel megválasztott 3 tagú szavazatszámláló bizottság jár el, melynek tagjaiból szintén minősített többséggel elnököt választ a képviselő-testület.
(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(5) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá.
(6) A szavazásról készült jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a szavazás tárgyát;
b) a szavazás helyét és napját, kezdő és befejező időpontját;
c) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét;
d) a szavazás során felmerült körülményeket;
e) a szavazás során tett megállapításokat és hozott határozatokat;
f) a szavazás eredményét.
(7) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz a képviselő-testületnek.
(8) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazás megismétléséről, illetve elhalasztásáról – annak konkrét idejének megjelölésével – azonnal dönteni kell. A szavazás újabb szavazategyenlőség esetén azonnal megismételhető.
(9) Az ülés elnöke kihirdeti a titkos szavazás eredményét tükröző testületi döntést.
A képviselő-testületi határozat
36. §
(1) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következő minta szerint:
Tiszalök Város Önkormányzatának
……/….. (…. (hó) …..(nap)) határozata
a határozat tárgyának, a felelősnek és a határidőnek a megjelölésével
(2) A testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti, valamint betűrendes és határidős nyilvántartást vezet, amely alkalmas a gyors keresésre, ellenőrzésre.
(3) A határozatot legkésőbb az ülést követő 16. napon megküldi a határozattal érintetteknek.
(4) A jegyző köteles előkészíteni a határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket és azokat a képviselő-testület elé kell terjesztenie a munkatervben meghatározottak szerint.
A tanácskozás rendjének fenntartása
37. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, illetve a képviselő-testületi ülés levezető elnöke gondoskodik.
(2) A képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti, illetve kell megtennie:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja;
c) ismétlődő rendzavarás esetén javaslatot tehet a képviselő-testületnek arra, hogy a rendbontó képviselő tiszteletdíját csökkentse.
(3) Nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás estén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítni nem lehet.
(5) Amennyiben a tanácskozás rendje nem az SZMSZ szerint történik, úgy az Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke jelzi az ülést levezetőnek.
VII. FEJEZET
A RENDELETALKOTÁS ÉS A JEGYZŐKÖNYV
A rendeletalkotással kapcsolatos általános szabályok
38. §
(1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján – annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot az állampolgárokat érintő egyes ügyek helyi szabályozása érdekében.
(2) rendeletet kell alkotni a következő esetekben, illetve ügyekben:
a) törvény felhatalmazása alapján;
b) az önkormányzat szervezetéről és működési szabályzatáról;
c) a képviselő-testület tagjainak, a bizottságok elnökeinek és a bizottságok tagjainak a tiszteletdíjáról, illetve természetbeni juttatásairól;
d) bizottság részére történő önkormányzati hatáskör, hatósági jogkör megállapításáról,
e) a helyi önkormányzat meghatározott vagyontárgya vagy vagyonrésze elidegenítéséről, vállalkozásba való beviteléről, illetőleg más célú hasznosításáról;
f) törzsvagyon korlátozottan forgalomképes tárgyairól való rendelkezés feltételeinek meghatározásáról.
(3) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata, aki belátása szerint külső segítséget is igénybe vehet.
(4) Az önkormányzati rendeletalkotás részletes előkészítési, eljárási rendjét a 6. számú melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzati rendeleteket a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni. A pontos megjelölés kötelező elemeit külön jogszabály tartalmazza.
Tiszalök Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
……../………év (…… hó …...(nap) önkormányzati rendelete
a ……………………………ról
Az önkormányzati rendeleteket a Közös Hivatal hirdetőtábláján, valamint a www.tiszalok.hu honlapon is közzé kell tenni.
A jegyzőkönyv elkészítése és felterjesztése
39. §
(1) A képviselő-testület üléséről 1 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni. A nyílt ülésekről kép és hangfelvétel készül, a felvételt a Tiszalök Tv-n lehet megtekinteni 5 napon belül.
(2) A jegyzőkönyv elkészítéséről az ülésen készült hangfelvétel, valamint jegyzetek felhasználásával a jegyző gondoskodik.
(3) A képviselő-testületi nyílt ülésről készült jegyzőkönyv
a) eredeti példányát a jegyző kezeli, évente bekötteti és elhelyezi a polgármesteri hivatal irattárában;
(4) A jegyzőkönyv készítésével párhuzamosan kell elkészíteni a határozatok hiteles kivonatát, melyet azonnal továbbítani kell a végrehajtásért felelősök, illetve az érintettek részére.
(5) Az írott jegyzőkönyvek és rögzített hangfelvételek tárolásával kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(6) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testületi előterjesztésekbe és az ülések jegyzőkönyvébe (a Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatalban). A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
VIII. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
A bizottságok típusai, feladatai és szervezete
40. §
(1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, valamint átruházott hatáskörök gyakorlására az előbbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság 3 fő képviselő és 2 fő nem képviselő (külső) taggal
b) Ügyrendi és Szociális Bizottság 3 fő képviselő és 2 fő nem képviselő (külső) taggal
c) Kulturális, Sport, Ifjúsági és Köznevelési Bizottság 3 fő képviselő és 2 fő nem képviselő (külső) taggal
(2) Az állandó bizottságok feladat- és hatáskörét, tagjait a 3. számú függelék tartalmazza.
41. §
(1) A képviselő-testület – meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra – ideiglenes bizottságot alakíthat.
(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.
(3) Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését, illetve mandátuma lejártát követően megszűnik.
A bizottság tagjainak jogai és kötelezettségei
42. §
(1) Egy képviselő egyidejűleg 2 bizottságnak lehet tagja. A bizottság elnöke más állandó bizottság elnöke nem lehet.
(2) A bizottság elnökének akadályoztatása esetén az őt megillető jogok és kötelezettségek a bizottság legidősebb tagját, mint korelnököt illetik meg.
(3) A bizottság tagja a bizottság ülésein köteles részt venni. Amennyiben egy éven belül 5 bizottsági ülésen nem jelenik meg, és távolmaradását alapos okkal nem indokolja, úgy a polgármester a Képviselő-testületnek javaslatot tehet a visszahívására.
(4) A bizottsági ülésen megfogalmazott kisebbségi véleményt – amennyiben igény van rá – írásban kell rögzíteni.
A bizottságok működése
43. §
(1) A képviselő-testület az éves munkatervében határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottságok terjesztenek elő, illetve amelyek csak előzetes bizottsági állásfoglalással nyújthatók be.
(2) A bizottság elnökének joga van a képviselő-testülettől a feladatkörébe tartozó napirendeket megtárgyalásra, újratárgyalásra visszakérni, melyet a bizottság soron kívüli ülésen köteles megtárgyalni. Amennyiben a bizottság nem tárgyalja meg kellő időben e napirendeket, úgy azt vissza kell adni döntésre a képviselő-testületnek a soron következő testületi ülésre.
44. §
(1) A bizottság átruházott hatáskör gyakorlása során döntését határozatként jeleníti meg.
(2) A bizottság a képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor (javaslattétel, véleményezés) állásfoglalást alakít ki.
(3) A bizottsági határozat és állásfoglalás jelölése:
határozat vagy állásfoglalás sorszáma / évszám, hónap, nap, a bizottság betűjele.
A bizottsági állásfoglalást/emlékeztetőt a Képviselő-testületi ülésen minden képviselőnek át kell adni a döntés elősegítése érdekében.
45. §
(1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság egy tagja írja alá.
(2) A jegyzőkönyv elkészítésére a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell – megfelelően alkalmazni.
(3) A bizottság által átruházott hatáskörben hozott döntéseiről évente testületi ülésen kell tájékoztatást adni. A bizottság tevékenységéről évenként beszámol a testületnek.
(4) A bizottsági döntések végrehajtásáról, továbbá a működéshez szükséges szakmai és technikai, valamint adminisztrációs feltételek biztosításáról a jegyző a hivatal útján gondoskodik. Ezen belül: kezeli a bizottság jegyzőkönyveit, gondoskodik javaslataik testületi ülés elé kerüléséről. Külön nyilvántartást vezet az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
IX. FEJEZET
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ
46. §
(1) A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző második napig a polgármesternek köteles bejelenteni. A hiányzásokat az Ügyrendi és Szociális Bizottság tartja nyilván.
(2) A települési képviselői eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.
(3) A települési képviselő a jogszabályban meghatározottakon túl köteles:
a) Kapcsolatot tartani a választókkal, tájékoztatást adni a testület által meghozott döntésekről.
b) Választott képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, óvni a képviselő-testület és szervei hitelét, tekintélyét.
(4) A települései képviselők járandóságait a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
A tiszteletdíj csökkentése, megvonása
46/A. §
(1) A képviselőnek a képviselő-testületi ülésről történő két egymást követő igazolatlan hiányzása esetén a tárgyhavi tiszteletdíj a hiányzásokkal megegyező időtartamra 25%-al csökkenthető vagy megvonható.
(2) A képviselőnek, valamint a bizottságok nem képviselő tagjainak a bizottsági ülésről történő két egymást követő igazolatlan hiányzása esetén a tárgyhavi tiszteletdíj a hiányzásokkal megegyező időtartamra 25%-al csökkenthető vagy megvonható.
(3) Igazolatlan hiányzásnak minősül, ha annak bejelentése az érintett részéről legkésőbb 1 órával az ülés kezdetét megelőzően nem történik meg.
(4) Nem minősül igazolatlan hiányzásnak a kezelőorvos által igazolt betegség.
(5) A tiszteletdíj csökkentésére, megvonására vonatkozó javaslatot az Ügyrendi és Szociális Bizottság tárgyalja meg és terjeszti döntésre a képviselő-testület elé.
(6) A tiszteletdíj csökkentésének (1) bekezdésben foglalt mértékét kell alkalmazni a képviselő 37. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt ismétlődő rendzavarása esetén.
X. FEJEZET
A POLGÁRMESTER
47. §
(1) A polgármester főállású választott tisztviselőként látja el feladatát.
(2)
a) A főállású polgármester illetményét, jogszabály alapján a Képviselő-testület állapítja meg.
b) A főállású polgármester jutalmazását bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület állapítja meg.
(3) A főállású polgármester teljes munkaidőben, kötetlen munkarend szerint látja el feladatát.
(4) A főállású polgármester, fogadóórája minden hónap első szerdáján 13-17 óráig a Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatalban.
(5) A polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatás mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan
a) Önkormányzatot és intézményeit érintő vis maior helyzetben
b) Települési lakost érintő vis maior helyzetben
ügyben döntést hozhat.
(6) A polgármester 3.000.000.- Ft értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
XI. FEJEZET
AZ ALPOLGÁRMESTER
48. §
(1) A képviselő-testület tagjai közül társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármestert a képviselő-testület – a polgármester általános helyettesítésén túl – külön határozatban konkrét helyettesítési feladattal is megbízhatja.
(3) Az alpolgármester munkaideje minden hét pénteki napján 9-11 óráig tart.
XII. FEJEZET
A JEGYZŐ
49. §
(1) A jogszabályban rögzítetteken túl az alábbiak is a feladatai:
a) A képviselő-testületek ülésének megszervezése, a testületi ülések anyagának határidőben való eljuttatása az érintettek részére.
b) A képviselő-testületek tájékoztatása a Közös Hivatal munkájáról.
c) Az önkormányzati rendeletek, határozatok megismertetése az érintettekkel.
d) A jegyző ügyfélfogadási rendje minden hónap első szerdáján 9-11 óráig a Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatalban, minden hónap utolsó szerdáján 8-9 óráig a Szorgalmatosi Kirendeltségen.
(2) Jogszabálysértés esetén (működést, döntés hozatalt illetően) a testületi ülésen szóban tesz jelzést. Ezt az ülésről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
XIII. FEJEZET
AZ ALJEGYZŐ
50. §
(1) A jegyzőt távollétében teljes jogkörrel helyettesíti, valamint ellátja a ráruházott kiadmányozási feladatokat és a munkaköri leírásában rögzítetteket.
50/A. §
(1) A jegyző és az aljegyző együttes akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat – az igazgatási munka folyamatos biztosítása érdekében – az igazgatási csoport szociális ügyintézője látja el.
XIV. FEJEZET
A Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal
51. §
(1) A képviselő-testület Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatalának szervezeti tagolását, a hivatal ügyfélfogadási rendjét a 5. számú melléklet tartalmazza.
(2) A Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatalnak, mint költségvetési szervnek a működéséből fakadó feladatok szabályozásáért a jegyző a felelős.
(3)
a) Az önkormányzat a Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal segítségével biztosítja a helyi Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges feltételeket, amelyet külön megállapodásban rögzítenek.
b) A testületi működéshez szükséges helyiséget, sokszorosítási, postai feladatokat a Tiszalöki Közös Önkormányzati Hivatal, annak szervezeti egységében biztosítja.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések együttes ülését a székhely település polgármestere hívja össze a székhely településre.
XV. FEJEZET
A TÁRSULÁSRA, EGYÜTTMŰKÖDÉSRE VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK
52. §
(1) A képviselő-testület társulási tagsági viszonyait a részvételével működő társulások felsorolását a 4. számú függelék tartalmazza.
(2) Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatok felvételét, megállapodások megkötését képviselő-testületi határozatával hagyja jóvá.
(3) Az önszerveződő közösségekkel való együttműködésről a jogszabály rendelkezik.
A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny együttműködéseit is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (közügyek) megoldására irányulnak.
(4) A lakossági önszerveződő és civil szervezetekkel való együttműködés célja és rendeltetése:
a) tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése;
b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és városfejlesztési tervek véleményeztetése;
c) a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása.
XVI. FEJEZET
A ROMA NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATTAL VALÓ
EGYÜTTMŰKÖDÉS SZABÁLYA
53. §
(1) Az Önkormányzathoz a településen működő Roma Nemzetiségi Önkormányzattól érkező kezdeményezéseket az Ügyrendi és Szociális Bizottságnak adja át véleményezésre. Az Ügyrendi és Szociális Bizottság 10 napon belül alakítja ki véleményét és terjeszti a Képviselő-testület elé. A Képviselő-testület az Ügyrendi és Szociális Bizottság véleményének megérkezését követő ülésen hoz döntést a kezdeményezésről.
(2) A Képviselő-testület a Roma Nemzetiségi Önkormányzattal történő rendszeres kapcsolattartás és információáramlás biztosítása érdekében az Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökének heti konzultációt biztosít a megválasztott polgármesterrel.
XVII. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
54. §
(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
(2) Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 14/2014.(XII.03.) számú rendelet és módosításai.
MELLÉKLETEK
1. Tiszalök Város Címere
2. Tiszalök Város Lobogója
3. A polgármester átruházott hatáskörei
4. A képviselő-testület által létrehozott bizottságok átruházott hatáskörei
5. A Polgármesteri Hivatal szervezeti felépítése, ügyfélfogadási rendje
6. Az önkormányzati rendeletalkotás részletes eljárási rendje.
7. Tájékoztatás az előzetes hatásvizsgálat eredményéről
FÜGGELÉKEK
1. A város fontosabb adatai
2. Tiszalök Városi Önkormányzat képviselőinek névsora
3. A képviselő-testület által létrehozott állandó bizottságok feladata, hatásköre, tagjai.
4. A képviselő-testület tagsági viszonyai, társulásokban való részvétele.