Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 31/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X.10.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2026. 01. 01- 2026. 01. 02Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 31/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X.10.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] A Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X.10.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát szervezeti változás, a könyvelés során ténylegesen használt kormányzati funkciószámok feltüntetése, továbbá az új Közgyűlés megalakulása óta eltelt időben több olyan önkormányzati rendelet módosítása indokolja, amelyek érintették a polgármesterre és a bizottságokra átruházott hatásköröket. A szabályozás célja a fentieknek a szervezeti és működési szabályzatban történő átvezetése, amely a rendelet 1., 2., 4. és 5. mellékletének az újraszabályozását jelenti.
[2] Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A Rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) A Rendelet 4. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
(4) A Rendelet 5. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.
2. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.
|
/: Dr. Nemény András :/ |
/: Dr. Károlyi Ákos :/ |
1. melléklet a 31/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez
”2. melléklet a 31/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez
1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
2. 013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés
3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
4. 041140 Területfejlesztés igazgatása
5. 042220 Erdőgazdálkodás
6. 045110 Közúti közlekedés igazgatása és támogatása
7. 045120 Út, autópálya építése
8. 045130 Híd, alagút építése
9. 045140 Városi és elővárosi közúti személyszállítás
10. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
11. 045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása
12. 045170 Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása
13. 047320 Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek
14. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
15. 052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
16. 061020 Lakóépület építése
17. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
18. 063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése
19. 064010 Közvilágítás
20. 066010 Zöldterület-kezelés
21. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
22. 074052 Kábítószer-megelőzés programjai, tevékenységei
23. 076062 Település-egészségügyi feladatok
24. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
25. 081041 Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása
26. 081043 Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása
27. 081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
28. 082020 Színházak tevékenysége
29. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
30. 084070 A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése
31. 101142 Szenvedélybetegek nappali ellátása
32. 101221 Fogyatékossággal élők nappali ellátása
33. 102050 Az időskorúak társadalmi integrációját célzó programok
34. 104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok (kivéve: tanoda)
35. 106010 Lakóingatlan szociális bérbeadása, üzemeltetése
36. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
37. 107070 Menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása”
3. melléklet a 31/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez
1. A város címerének és zászlójának megállapításáról és használatának rendjéről szóló 8/1991. (V.23.) önkormányzati rendelet
1.1. A rendelet 7. § f./ pontjában meghatározott esetekben engedélyezi a város zászlójának használatát.
1.2. Engedélyezi a város címerének és zászlójának felhasználását, alkalmazását, vagy forgalomba hozatal céljából történő előállítását. (9. § (1) bek.)
1.3. Indokolással megtagadhatja a város címerének és zászlójának felhasználására, alkalmazására, vagy forgalomba hozatalára vonatkozó engedély kiadását. (13. § (2) bek.)
2. Az épületek és a közterületek fellobogózásáról, ünnepi feldíszítéséről, valamint a koszorúzás rendjéről szóló 18/1991. (X.3.) önkormányzati rendelet
2.1. Ünnepi esemény vagy gyász alkalmával elrendelheti a fellobogózást és a feldíszítést. (3. § (2) bek.)
2.2. Az ünnepi zászlónak a (2) bekezdésben foglaltakon túl más helyszínen vagy időpontban történő felvonásának elrendelése. (4. § (3)-(4) bek.)
2.3. Az illetékes bizottság előzetes egyetértésével történelmi események, illetve országos vagy városi szinten kiemelkedő jelentőségű személy születésének vagy halálának kerek évfordulója alkalmából az (1) bekezdésben megjelölt helyektől eltérő helyszíneken történő koszorúzásról is rendelkezhet. (8. § (2) bek.)
3. A személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások térítési díjáról szóló 11/1993. (IV.1.) önkormányzati rendelet
4. A vásárok és piacok működéséről szóló 34/1995. (X.26.) önkormányzati rendelet
4.1. Rendkívüli esetben az Intézmény igazgatója javaslatára a polgármester a hétfői napok zárva tartásától eltérhet. (3. §)
4.2. Magyarország Kormánya által kihirdetett veszélyhelyzetben a határozott idejű, a 8. § (2) bekezdésében foglaltak szerint már meghosszabbított helyiségbérleti jog tekintetében a szerződésben meghatározott idő lejárta előtt, legalább 15 nappal korábban benyújtott kérelemre a polgármester engedélyezheti a szerződés egy alkalommal, további legfeljebb 2 évvel történő meghosszabbítását, kivéve: ha a bérlő a szerződésben és jogszabályban előírt kötelezettségét súlyosan megszegi; az intézménynek a helyiségre közérdekből vagy az intézmény működtetése céljából szüksége lesz. (8. § (2a) bek.)
5. Az építési engedélyezési eljárás során szükséges parkolóhelybiztosítási kötelezettség elősegítéséről szóló 31/2004. (VI.30.) önkormányzati rendelet
6. Az egycsatornás gyűjtőkémények (termofor kémények) felújításának támogatásáról szóló 21/2005. (V.26.) önkormányzati rendelet
7. A helyiségbérlet szabályairól szóló 17/2006. (V.25.) önkormányzati rendelet
7.1. A helyiségbérleti jog meghosszabbítására a gazdasági ügyeket ellátó bizottság javaslatára a polgármester jogosult. (5. § (4) bek.)
7.2. Meghatározza a pályázati feltételeket a személygépkocsi-tárolók, életvédelmi célra épített, vagy ilyen célra kijelölt helyiségek, valamint csak tárolás céljára alkalmas pincében vagy alagsorban lévő helyiségek esetében. (8. § (1) bek.)
7.3. Kiírja a pályázatot a 8. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak figyelembevételével. (9. § (1) bek.)
7.4. Kijelöli a pályázati ajánlatát az előírt időben és tartalommal benyújtó pályázót a pályázati hirdetményben rögzített feltételekkel a helyiség bérlőjévé. (10. § (3) bek.)
7.5. Kijelöli a helyiség bérlőjét és megállapítja a bérbeadás feltételeit az (1) bekezdés a) pontjában foglalt esetben. Meghosszabbíthatja a bérbeadás időtartamát a bizottság előzetes hozzájárulásával. (16. § (2) bek.)
7.6. Kijelöli a helyiség bérlőjét és megállapítja a bérbeadás feltételeit az (1) bekezdés b)-c) pontjában foglalt esetekben. (16. § (3) bek.)
7.7. Kijelöli a helyiség bérlőjét és megállapítja a bérbeadás feltételeit a pályázati hirdetményben rögzítettel egyezően az (1) bekezdés d) pontjában foglalt esetben. (16. § (4) bek.)
7.8. Megállapodhat a bérlővel a helyiség alapterületének építés útján való növelésében a bizottság javaslata alapján. (23. §)
7.9. Megadhatja a hozzájárulást a bizottság javaslata alapján, amennyiben a 29–32. §-ok rendelkezései szerint a bérbeadói hozzájárulás mérlegelésen alapul. (33. § (1) bek.)
7.10. Megadhatja a hozzájárulást azokban az esetekben, amikor a bérbeadói hozzájárulás nem tagadható meg. (33. § (2) bek.)
8. A 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsik helyi közútra történő behajtásához szükséges közútkezelői hozzájárulásról szóló 26/2007. (X.25.) önkormányzati rendelet
8.1. Kiadja a hozzájárulást a helyi közút tulajdonosa és kezelője nevében. (2. § (2) bek.)
8.2. A közútkezelői hozzájárulás iránti kérelemről 15 munkanapon belül dönt. (4. §)
9. A közterületek bontás utáni helyreállításáról szóló 3/2008. (IV.1.) önkormányzati rendelet
9.1. Jogosult a megállapodás megkötésére a városfejlesztési ügyeket ellátó bizottság előzetes véleménye alapján. (járda, gyalogút vagy kerékpárút teljes szélességű helyreállítási kötelezettséggel összefüggésben) (10. § (3) bek.)
9.2. Jogosult a megállapodás megkötésére a városfejlesztési ügyeket ellátó bizottság előzetes véleménye alapján. (útburkolat teljes szélességben történő helyreállítási kötelezettségével összefüggésben) (10/A. § (2) bek.)
10. Az iparosított technológia felhasználásával épült lakóépületek energiatakarékosságot célzó korszerűsítésének, felújításának támogatására vonatkozó 22/2009. (X.15.) önkormányzati rendelet
Közbeszerzési eljárás lefolytatása esetén a bonyolító a pályázat kiírását megelőzően az ajánlati felhívás és dokumentáció tekintetében köteles az önkormányzat jóváhagyását beszerezni. A jóváhagyást az önkormányzat nevében - az önkormányzat Közbeszerzési Bíráló Bizottsága véleményezését követően - a Polgármester adja meg. (7. § (1) bek.)
11. A lakáshoz jutás, a lakbérek és a lakbértámogatás, az önkormányzat által a lakásvásárláshoz és építéshez nyújtható támogatások szabályai megállapításáról szóló 36/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet
11.1. Szociális szállás: önkormányzati bérlakásban lakó és alacsony jövedelmük miatt a bérlakás fenntartására nem képes, így lakhatásukban veszélyeztetett személyek részére szociális helyzet alapján biztosított, szociális szolgáltatásokkal összekapcsolt átmeneti lakhatási forma. A szociális szállások körét a SZOVA Szombathelyi Vagyonhasznosító és Városgazdálkodási Nonprofit Zrt. javaslata alapján a polgármester határozza meg azzal, hogy félkomfortosnál magasabb komfortfokozatú lakás nem minősíthető szociális szállásnak. (3. § c) pont)
11.2. Az önkormányzat tulajdonában lévő, legfeljebb félkomfortos komfortfokozatú, a Bizottság által szociális helyzet alapján történő bérbeadásra kijelölt lakások bérbeadására – a hasznosításra vonatkozó egyéb elképzelés hiányában – a tájékoztatás kézhezvételétől számított 15 napon belül pályázatot kell kiírni. A pályázatot a polgármester írja ki. (4. § (2) bek.)
11.3. A beérkezett pályázatokat a polgármester bírálja el a (4) bekezdésben meghatározott pontszámítási rendszer alapján. (5. § (3) bek.)
11.4. A pályázat érvényességéről, valamint a megállapított pontszámról a polgármester a pályázót a pályázat benyújtására tűzött határidő lejártától számított 8. napon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a város honlapján közzétett hirdetmény útján értesíti; a pályázat érvényességére, valamint a megállapított pontszámra vonatkozóan a hirdetmény kifüggesztésétől számított 8 napon belül észrevételnek van helye. A polgármester a (6) bekezdés szerinti döntését az észrevételben foglaltak ismeretében hozza meg. (5. § (5) bek.)
11.5. A polgármester az 5. § (6) bekezdés szerinti döntését az 5. § (5) bekezdés szerinti észrevétel megtételére vonatkozó határidő lejártától számított 15 napon belül hozza meg. Amennyiben a pályázó egyidejűleg több lakásra nyújtott be nyertes pályázatot, úgy a döntést a pályázónak a bérbe venni kívánt lakásra vonatkozó nyilatkozata alapján kell meghozni. A döntésről az érintetteket haladéktalanul írásban értesíteni kell. (6. § (1) bek.)
11.6. A pályázat nyertesét a polgármester az (1) bekezdés szerinti értesítéssel egyidejűleg bérlőnek jelöli ki, melyről szociális szolgáltatót értesíteni kell. A kijelölésben a polgármester felhívja a pályázat nyertesének figyelmét arra, hogy köteles a szociális szolgáltatóval a kijelölés kézhezvételétől számított 8 napon belül együttműködési megállapodást kötni. A bérlőnek kijelölt személlyel a bérleti szerződést a kijelölés kézhezvételétől számított 15 napon belül, legfeljebb 1 év időtartamra a SZOVA köti meg. (6. § (2) bek.)
11.7. A bérleti szerződés megkötésére tűzött (2) bekezdés szerinti határidő jogvesztő. Ha a pályázó a bérleti szerződést neki felróható okból az (2) bekezdés szerinti határidőn belül nem köti meg, a polgármester köteles a kijelölést visszavonni, a nyertes pályázatot érvénytelennek nyilvánítani. (6. § (3) bek.)
11.8. A Bizottság által szociális helyzet alapján történő bérbeadásra kijelölt helyreállított lakások bérbeadására – a hasznosításra vonatkozó egyéb elképzelés hiányában - a tájékoztatás kézhezvételétől számított 15 napon belül pályázatot kell kiírni; a pályázatot a polgármester írja ki. (7. § (2) bek.)
11.9. A beérkezett pályázatokat a polgármester bírálja el a (2) bekezdésben meghatározott pontszámítási rendszer alapján. (9. § (1) bek.)
11.10. A pályázat érvényességéről, valamint a megállapított pontszámról a polgármester a pályázót a pályázat benyújtására tűzött határidő lejártától számított 8. napon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a város honlapján közzétett hirdetmény útján értesíti. A pályázat érvényességére, valamint a megállapított pontszámra vonatkozóan a hirdetmény kifüggesztésétől számított 8 napon belül észrevételnek van helye. A polgármester a (5) bekezdés szerinti döntését az észrevételben foglaltak ismeretében hozza meg. (9. § (4) bek.)
11.11. A pályázat nyertesét a polgármester a 9. § (6) bekezdés szerinti értesítéssel egyidejűleg bérlőnek jelöli ki. (10. § (1) bek.)
11.12. A bérleti szerződés megkötésére tűzött, az (1) bekezdés szerinti határidő jogvesztő. Ha a pályázó a bérleti szerződést neki felróható okból az (1) bekezdés szerinti határidőn belül nem köti meg, úgy a polgármester köteles a kijelölést visszavonni, valamint a nyertes pályázatot érvénytelennek nyilvánítani. (10. § (2) bek.)
11.13. A polgármester a SZOVA tájékoztatása alapján meghatározza azon lakások körét, amelyek a kérelmező általi helyreállítással a Bizottság döntése alapján szociális helyzetre tekintettel adhatók bérbe. (11. § (2) bek.)
11.14. A szolgálati lakás bérlőjét az erre irányuló kérelem alapján a polgármester jelöli ki. (14. § (3) bek.)
11.15. A lakás bérlőjét a munkáltatói jogkör gyakorlójának kérelmére a polgármester jelöli ki. A kijelölés feltétele, hogy a kérelmet előterjesztő munkáltató a lakbér, valamint a közüzemi díjak megfizetésére vonatkozóan a Polgári Törvénykönyv szerinti kezességet vállal. (15. § (4) bek., Bérbeadás városi érdek által indokolt feladatok megoldására)
11.16. A Karmelita u. 2/C. szám alatti Nyugdíjas Bérlők Házában lévő lakásokban bérlőként a polgármester által kijelölt, öregségi nyugdíjkorhatárt elérő nyugdíjas, továbbá megváltozott munkaképességű személyek pénzbeli ellátásában részesülő - akinek újabb felülvizsgálata csak állapotváltozás esetén szükséges, és legalább 55. életévét betöltötte - igénylő helyezhető el. 16. § (1) bek.)
11.17. A szociális helyzetre tekintettel bérbeadott lakás bérleti jogviszonyának időtartamát – amennyiben ennek feltételei fennállnak – a polgármester legfeljebb 3 évvel hosszabbíthatja meg. (17/A. § (1) bek.)
11.18. A 2026. január 1. napját követően létrejött érvényes bérleti szerződés esetén a polgármester felülvizsgálhatja a szociális helyzetre tekintettel bérbeadott lakás bérlőjének, valamint a vele együttlakó személyeknek a jövedelmi viszonyait. (17/C. § (1) bek.)
11.19. A piaci alapon bérbeadott lakások esetén a bérlő kérelmére a polgármester felülvizsgálja a bérlő, valamint a vele együttlakó személyek jövedelmi viszonyait. (17/C. § (5) bek.)
11.20. A lakáshasználó kérelmére a polgármester megszűnt bérleti jogviszony esetén ismételten bérlőnek kijelöli a lakáshasználót a rendeletben foglalt feltételek mellett. (18. § (2) bek.)
11.21. Önkormányzati bérlakásra bérlő-kiválasztási jog az önkormányzattal kötött megállapodás alapján a Polgári Törvénykönyvben meghatározott szervezetek részére térítési díj ellenében biztosítható, amelynek összege a lakás forgalmi értékének 50 %-ánál kevesebb nem lehet. A polgármester a Bizottság javaslatára a bérlő-kiválasztási jog gyakorlásáért megállapított térítési díjat a jogosult szervezet önkormányzati támogatásaként beszámíthatja. (21. § (1) bek.)
11.22. A megállapodást a Bizottság – a térítési díj összegére is vonatkozó – javaslatának figyelembevételével a polgármester köti meg. A bérlő-kiválasztási jog átengedésére vonatkozó megállapodást írásba kell foglalni. (21. § (2) bek.)
11.23. A rendelet első és második részében, valamint a harmadik rész I-III. fejezeteiben nem szabályozott esetekben – különösen városrendezési, városrehabilitációs, gazdaságfejlesztési, ellátási vagy egyéb szociálpolitikai érdekre tekintettel – a Bizottság javaslatára a polgármester jelöli ki a bérlakás bérlőjét. (21/A. § (1) bek.)
11.24. A polgármester azon szociális szállássá nem minősíthető önkormányzati bérlakásban lakó lakáshasználó részére, aki szociális szállás használatára irányuló kérelmet terjeszt elő, vagy akinek bérleti jogviszonya a felmondást vagy a megszűnést követő 12 hónap elteltét követően nem került visszaállításra, és lakbér vagy közüzemi díj hátralékkal rendelkezik, a (2) bekezdésben foglaltakra figyelemmel, a SZOVA-val történt egyeztetést követően szociális szállást ajánlhat fel. A szociális szállás felajánlásáról a szociális szolgáltatót valamint a SZOVA-t értesíteni kell. (37. § (1) bek.)
11.25. A kérelem elbírálására a polgármester jogosult. (40. § (3) bek., szociális szállás használójának az előrefizetős árammérő készülék felszereléséhez nyújtandó támogatás)
11.26. A polgármester jogi személlyel kötött külön megállapodás alapján a 41. § (5) bekezdésben foglalt időtartamtól eltérhet az átmeneti szállás használatának időtartama tekintetében. (41. § (9) bek.)
11.27. A MOP-Házban elhelyezésre kerülő szálláshasználót a polgármester jelöli ki. (46. § (1) bek.)
11.28. A MOP-Ház belső rendjét szabályozó házirendet a szálláshasználók gyűlésének előzetes véleményezése után a SZOVA állapítja meg és a polgármester hagyja jóvá. (51. § (3) bek.)
11.29. A bérleti díj támogatás iránti kérelmet a polgármester bírálja el. Az eljárás lefolytatására az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szabályait kell alkalmazni. (80. § (2) bek.)
11.30. A helyi támogatás törlesztési ideje alatt benyújtott (2) bekezdés szerinti kérelmet a polgármester bírálja el. A kérelem engedélyezése esetén a törlesztési idő az engedélyezett halasztás idejével meghosszabbodik. (83. § (3) bek.)
11.31. A helyi támogatás eredeti szerződés szerinti visszafizetésére irányuló kérelmet a polgármester bírálja el. Ha a polgármester a hozzájárulást bármely okból megtagadja, a támogatást 30 napon belül egy összegben az Önkormányzat részére vissza kell fizetni. (84. § (5) bek.)
11.32. A jelzálogjog ranghelyének megváltoztatása nélküli kérelem tárgyában a polgármester dönt. A kérelemhez mellékelni kell a jelzálogjoggal terhelt ingatlan egy hónapnál nem régebbi hiteles tulajdoni lap másolatát. (87. § (2) bek.)
11.33. Az önkormányzat javára bejegyzett jelzálogjog ranghelyének megváltoztatása iránti kérelmet kizárólag a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I.31.) Korm. rendelet szerint megjelölt államilag támogatott lakáscélú hitel felvétele esetén lehet engedélyezni. A kérelem tárgyában a polgármester dönt. (87. § (3) bek.)
11.34. Ha a kedvezményezett a helyi támogatást teljes egészében visszafizette, illetve a vissza nem térítendő támogatásra bejegyzett jelzálogjog időtartama lejárt, a kedvezményezett kérelmére a helyi támogatásra, valamint a vissza nem térítendő támogatásra bejegyzett jelzálogjogot az ingatlan-nyilvántartásból töröltetni kell. A törlési nyilatkozatot a polgármester adja ki. (88. §)
12. A közterület használatának szabályairól szóló 2/2011. (I.31.) önkormányzati rendelet
Ellátja a közterület-használattal kapcsolatos feladatokat. (26. § (2) bek.)
13. A mezei őrszolgálatról szóló 20/2012. (V.10.) önkormányzati rendelet
A mezőőri járulék megállapításával kapcsolatos ügyekben a polgármester jár el, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény és e rendeletben foglalt eljárási szabályok alapján. (4. § (3) bek.)
14. A környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 33/2012. (XI.12.) önkormányzati rendelet
A rendeletben szabályozott, közgyűlési hatáskörbe tartozó ügyekben a polgármester jár el. (22. §)
15. Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata közútkezelői hatáskörei átruházásáról szóló 7/2013. (III.6.) önkormányzati rendelet
16. Az autóbusszal végzett különcélú menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 35/2013. (X.2.) önkormányzati rendelet
16.1. A járati engedély iránti kérelmet a járat üzemeltetőjének Szombathely Megyei Jogú Város polgármesteréhez kell benyújtania, aki a kérelmet 30 napon belül bírálja el. (4. § (1) bek.)
16.2. Rendkívüli forgalmi helyzet esetén a polgármester jogosult a megállóhely használatát a rendkívüli forgalmi helyzet megszűnéséig megtiltani. (6. § (2) bek.)
17. Az önkormányzat tulajdonában álló közterületek filmforgatási célú használatának szabályairól szóló 38/2013. (X.2.) önkormányzati rendelet
17.1. A filmforgatási célú közterület-használattal összefüggő, a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényben meghatározott valamennyi képviselő-testületi hatáskörben a polgármester jár el. (1. §)
17.2. Filmforgatási célú közterület-használat naponta 9,00 – 22,00 óra közötti időszakra engedélyezhető, azonban különösen indokolt esetben a hatósági szerződés jóváhagyásában a polgármester ettől eltérő időtartamra is engedélyezheti. (11. §)
18. Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata vagyonáról szóló 40/2014. (XII.23.) önkormányzati rendelet
18.1. Az Önkormányzat képviseletében a polgármester jár el, aki e jogát a polgári jog szabályainak megfelelően bízhatja másra. (7. § (1) bek.)
18.2. A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény alapján az Önkormányzatot megillető elővásárlási jog gyakorlására a polgármester jogosult. (7. § (3) bek.)
18.3. A forgalomképes ingatlan és ingó vagyon tekintetében a (2)-(3) bekezdésben meghatározott kivételekkel a tulajdonosi jogokat 15 millió forint egyedi forgalmi értéket el nem érő forgalomképes ingatlan és ingó vagyon esetében a polgármester gyakorolja. (8. § (1) bek. a) pont)
18.4. A forgalomképes önkormányzati vagyon részét képező vagyontárgy megterheléséről - a zálogjoggal való megterhelést kivéve - 15 millió forint értékhatárig a polgármester dönt. (8. § (2) bek.)
18.5. A korlátozottan forgalomképes törzsvagyontárgyak vonatkozásában a tulajdonosi jogokat 15 millió forint értékhatárig a polgármester gyakorolja. (9. § a) pont)
18.6. A forgalomképtelen vagyonnak egy évet meghaladó időtartamra történő, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása esetében a tulajdonosi jogokat a polgármester gyakorolja. (10. § (4) bek.)
18.7. Időszakos (legfeljebb 10 nap időtartamra vagy adott rendezvényhez kapcsolódó) ingyenes használatot engedélyezni a polgármester jogosult. (11. § c) pont)
18.8. Időszakos (legfeljebb 10 nap időtartamra vagy adott rendezvényhez kapcsolódó) kedvezményes használatot engedélyezni a polgármester jogosult. (12. § c) pont)
18.9. Veszélyhelyzet idején, legfeljebb annak időtartamára az eset összes körülményeinek mérlegelésével a polgármester a bérleti díj megfizetése alól mentességet biztosíthat az önkormányzat tulajdonában álló ingatlan bérlőjének az alábbi feltételek együttes fennállása esetén: a bérlő már meglévő bérleti jogviszonnyal rendelkezik; a bérlő az ingatlanban folytatott tevékenység szüneteltetésére kényszerül; a bérlőnek lejárt bérleti díj tartozása nincs; a bérlő a közüzemi költségek megfizetését vállalja.
18.10. Bármely vagyontárgy (ideértve a készpénzt is) tulajdonjoga ingyenes vagy kedvezményes felajánlásának elfogadásáról, a vagyonkezelő kijelöléséről – a felajánlott vagyontárgy terheinek, értékének és hasznosíthatóságának mérlegelésével - a polgármester dönt, kivéve a magyar állam vagy helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átvételére vonatkozó döntést. (13. § (1) bek.)
18.11. Ha a gazdasági társaságban az önkormányzati tulajdonrész 25%, vagy az alatti, úgy a társaság legfőbb szervének (taggyűlés, közgyűlés) hatáskörébe tartozó kérdésekben a polgármester dönt. (17. § (1) bek.)
18.12. A társaság legfőbb szervének ülésén a tagsági (részvényesi) jogokat a polgármester gyakorolja. Ezt a jogát az általa meghatalmazott személy úján is gyakorolhatja. (17. § (2) bek.)
18.13. Ha a gazdasági társaságban lévő önkormányzati tulajdonrész 25%-nál nagyobb, de 50%-t nem éri el, a társaság legfőbb szervének (taggyűlés, közgyűlés) hatáskörébe tartozó kérdésekben a polgármester dönt. (18. § (1) bek.)
18.14. A társaság legfőbb szervének ülésén a tagsági (részvényesi) jogokat a polgármester gyakorolja. Ezt a jogát az általa meghatalmazott személy útján is gyakorolhatja. (18. § (3) bek.)
18.15. Az 50 %-ot elérő önkormányzati tulajdonrésszel rendelkező társaságok legfőbb szervének hatáskörébe tartozó és bizottságra át nem ruházott kérdésekben a polgármester dönt. (19. § (4) bek.)
18.16. A gazdasági társaságok taggyűléseinek, illetőleg igazgatósági üléseinek állandó meghívottja a polgármester és a mindenkor hatályos polgármesteri utasítás szerint az adott társaságért felelős alpolgármester. A polgármester és az alpolgármesterek akadályoztatásuk esetén jogosultak magukat meghatalmazottal képviseltetni. (19. § (6) bek.)
18.17. Többségi vagy kizárólagos tulajdonú gazdasági társaság tulajdonában lévő ingatlan és portfólió vagyon elidegenítésére, megterhelésére, beruházásra üzleti tervnek megfelelően kerülhet sor. Az üzleti tervben tervezett elidegenítés, megterhelés, beruházás kérdésében 15 millió forint forgalmi érték alatt a polgármester dönt. (20. § (1) bek. c) pont)
18.18. A polgármester dönt:
a) szolgalmi jogot vagy használati jogot alapító visszterhes szerződések megkötéséről, ha a szerződés nem közterületet érint,
b) önkormányzati tulajdonú ingatlanra vonatkozó fellebbezési jogról való lemondásról,
c) önkormányzati tulajdonú ingatlanon történő építéshez tulajdonosi hozzájárulás megadásáról,
d) az Önkormányzatot illető jelzálogjog, illetve elidegenítési és terhelési tilalom feloldásáról,
e) elővásárlási jogról történő lemondásról,
f) közös tulajdonban történő építéshez tulajdonostársi hozzájárulás megadásáról,
g) társasházi közös tulajdonnal kapcsolatos rendelkezési jog gyakorlásáról,
h) önkormányzati tulajdonú ingatlanban használati vagy bérleti joggal rendelkező szervezet részére székhelyhasználat bejegyzéséhez szükséges hozzájárulásról. (22. § (2) bek.)
19. A települési támogatás keretében nyújtott ellátások és a szociális szolgáltatások helyi szabályzásáról szóló 8/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet
19.1. Az e rendeletben szabályozott települési támogatások megállapítása iránti eljárásban, valamint a köztemetés elrendelésekor első fokú hatóságként a polgármester jár el. (4. § (1) bek.)
19.2. Az Szt. 109. § (4) bekezdése szerinti esetben az elhelyezés megszüntetésére a polgármester jogosult. (19. §)
19.3. Az önkormányzati fenntartású szociális és gyermekjóléti intézmények házirendjét, szakmai programját, továbbá szervezeti és működési szabályzatát a polgármester hagyja jóvá. (32. §)
19.4. Ha a rendelet hatálybalépését megelőzően megállapított gázártámogatás, vagy villamosenergia támogatás havi összege az 1.000,- Ft-ot nem éri el, a polgármester a rendelet hatálybalépését követő 15 napon belül a támogatás összegét felülvizsgálja, és a támogatás megállapításának kezdő napjától az összeget 1.000,- Ft-ban állapítja meg. (33. § (7) bek.)
20. Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata által adományozható kitüntetésekről szóló 7/2016. (III.1.) önkormányzati rendelet
20.1. Döntés a Szombathely Megyei Jogú Város Polgármesterének Emlékérme odaítéléséről. (4. § (5) bek.)
20.2. A Kormány által kihirdetett veszélyhelyzetben a kitüntetések átadásának időpontjáról és módjáról a polgármester dönt. (39. § (4a) bek.)
21. A „Szombathely visszavár” tanulmányi ösztöndíjról szóló 14/2016. (IV.25.) önkormányzati rendelet
21.1. Az ösztöndíj megszüntetéséről és a visszafizetés elrendeléséről a Bizottság indokolással ellátott javaslata alapján a polgármester dönt. (9. § (3) bek.)
21.2. A Bizottság javaslata alapján, írásbeli kérelemre, a polgármester indokolt esetben engedélyezheti a visszafizetés részletekben történő teljesítését vagy az (1) bekezdés a) pont szerinti esetben a visszafizetési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesítheti a támogatottat. (9. § (5) bek.)
22. A településkép védelméről szóló 26/2017. (XII.20.) önkormányzati rendelet
22.1. Az átruházott hatáskörben eljáró polgármester a településképi véleményét a 3. melléklet szerinti történelmi városközpont területén tervezett új építésnél, a helyi emlékkel és telkével kapcsolatos építésnél az Építészeti - Műszaki Tervtanács álláspontjára, egyéb esetekben a városi főépítész véleményére alapozza. Ha a Tervtanács szakmai álláspontját akadályoztatása vagy határozatképtelensége miatt határidőben nem tudja kialakítani, az átruházott hatáskörben eljáró polgármester a településképi véleményét - a helyi emlékkel és telkével kapcsolatos építés kivételével - a városi főépítész szakmai álláspontjára alapozza. (27. § (2)-(3) bek.)
22.2. Az átruházott hatáskörben eljáró polgármester településképi bejelentési tudomásulvételének érvényességi ideje a kiadmányozástól számított egy év. (30. § (3) bek.)
22.3. A településképi kötelezési eljárást a polgármester folytatja le, és – szükség esetén – kötelezést bocsát ki. (30/A. § b) pont)
22.4. Az átruházott hatáskörben eljáró polgármester a településképi kötelezést tartalmazó önkormányzati hatósági döntésében településkép-védelmi bírságot is kiszab. (31. § (1) bek.)
23. Szent Márton Esélyegyenlőségi Támogatási Program működtetéséről szóló 1/2018. (II.21.) önkormányzati rendelet
23.1. A (3)-(4) bekezdés szerinti pontszámot a polgármester állapítja meg a tárgyév augusztus 15. napjáig. (4. § (7) bek.)
23.2. A támogatás megszüntetéséről a Bizottság indokolással ellátott javaslata alapján a polgármester dönt. (7. § (3) bek.)
24. Az önkormányzat által alapított egyes tanulmányi támogatások szabályairól szóló 17/2022. (X.6.) önkormányzati rendelet
24.1. A „Szombathelyi óvodapedagógusi életpálya támogatása” programban benyújtott kérelemről a polgármester dönt a kérelmek beérkezésének sorrendjében az önkormányzat mindenkori éves költségvetésében meghatározott összeghatárig tanulmányi támogatás esetén a kérelem benyújtását követő 30 napon belül, tandíj átvállalására vonatkozó kérelem esetén minden év augusztus 15. napjáig. (2. § (7) bek.)
24.2. A támogatás megszüntetéséről és a visszafizetés elrendeléséről a polgármester dönt. (2. § (16) bek.)
24.3. Írásbeli kérelemre, a polgármester indokolt esetben engedélyezheti a visszafizetés részletekben történő teljesítését vagy a visszafizetési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesítheti a támogatottat. A kérelmet az egyösszegű visszafizetés elrendeléséről szóló döntés kézhezvételétől számított 30 napon belül kell benyújtani. A határidő jogvesztő. (2. § (18) bek.)
25. A temetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 3/2023. (I.31.) önkormányzati rendelet
Díszsírhelyet adományozhat azon elhunyt személyek részére, akik az ország, a vármegye, a város érdekében hosszú időn át kimagasló gazdasági, tudományos, művészeti vagy társadalmi tevékenységet fejtettek ki. (10. § (1) bek.)
26. Az elhagyott hulladék felszámolásáról és a közterületek tisztán tartásáról szóló 17/2023. (XI.2.) önkormányzati rendelet
26.1. Nemzeti vagyonba tartozó, nem önkormányzati tulajdonú ingatlanok esetében a Polgármesteri Hivatal közterület-felügyeleti feladatokat ellátó belső szervezeti egysége a hulladék pontos helyének beazonosítását követően a rendelkezésre álló adatok megküldésével haladéktalanul eljárást kezdeményez a területileg illetékes hulladékgazdálkodási hatóságnál, ezzel egyidejűleg értesíti a polgármestert, aki felszólítja az ingatlan tulajdonosát vagy vagyonkezelőjét a hulladék mielőbbi elszállítására. (1. § (4) bek.)
26.2. Önkormányzati tulajdonban álló ingatlanon elhagyott hulladék esetében a Közterület-felügyelet lefolytatja a (4) bekezdés szerinti eljárást, ugyanakkor az önkormányzat városgazdálkodási és köztisztasági feladatot ellátó gazdasági társasága útján gondoskodik annak elszállításáról és a koncessziós társaságnak történő átadásáról. Amennyiben a területileg illetékes hulladékgazdálkodási hatóság megállapítja a jogsértés tényét, és ismertté válik az elkövető személye, a polgármester intézkedik az elszállítás költségeinek behajtása iránt. (1. § (5) bek.)
27. Szombathely Megyei Jogú Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 24/2023. (XII.19.) önkormányzati rendelet
28. Az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről szóló 4/2025. (II.28.) önkormányzati rendelet
28.1. A rendelet 9. § (1) bekezdésében meghatározott céltartalékok felett a polgármester jogosult dönteni. (9. § (2) bek.)
28.2. A polgármester a Magyar Államkincstár felé teljesítendő havi adatszolgáltatások megfelelő teljesítése érdekében a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az átcsoportosítás a rendeletben meghatározott feladat ellátását nem érinti. (10. § (3) bek.)
28.3. A polgármester a költségvetésért felelős alpolgármester javaslata alapján, két költségvetési rendeletmódosítás közötti időben, saját hatáskörében az önkormányzat költségvetésében ugyanazon célra, legfeljebb egy alkalommal a rendeletben meghatározott egyedi értékhatárig előirányzat átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az működési hiányt nem eredményezhet, és a csökkentéssel érintett feladat ellátását nem veszélyeztetheti. (10. § (4) bek.)
28.4. Engedélyezheti a 100.000,- Ft értékhatárt el nem érő kisösszegű követelés, a felszámolási eljárás alá vont gazdálkodóval szemben fennálló meg nem térült követelés és egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel vagy egyéb dokumentummal alátámasztott behajthatatlan követelés törlését. (11. § (15) bek.)
28.5. Költségvetési szerv által benyújtandó pályázathoz, amennyiben költségvetési pénzeszközt, illetve önkormányzati biztosítékot, többéves fenntartási kötelezettséget igényel a pályázat, két közgyűlés közötti időszakban, indokolt esetben az engedélyt a polgármester jogosult megadni, amelyről a Közgyűlést a következő ülésén tájékoztatni kell. (13. § (2) bek.)”
4. melléklet a 31/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez
1. GAZDASÁGI ÜGYEKET ELLÁTÓ BIZOTTSÁG
1.1. Az önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 26/1994. (VII.7.) önkormányzati rendelet
1.2. A vásárok és piacok működéséről szóló 34/1995. (X.26.) önkormányzati rendelet
1.3. A helyiségbérlet szabályairól szóló 17/2006. (V.25.) önkormányzati rendelet
1.3.1. Amennyiben a meghirdetett pályázat eredménytelen, a pályázat más feltételekkel történő újbóli kiírásáról a 8. § (1) bekezdésében foglaltak szerint dönt. (7. § (3) bek.)
1.3.2. A személygépkocsi-tárolók, életvédelmi célra épített, vagy ilyen célra kijelölt helyiségek, valamint csak tárolás céljára alkalmas pincében vagy alagsorban lévő helyiségek kivételével minden más esetben meghatározza a pályázati feltételeket. (8. § (1) bek. b) pont)
1.3.3. A bérlő és a SZOVA NZrt. megállapodhat a helyiség átalakításában, közművesítésében és a helyiség használhatóságát növelő egyéb építési, szerelési munkák elvégzésében. A SZOVA NZrt. a megállapodás egy eredeti példányának megküldésével az aláírást követő 15 napon belül a polgármestert köteles tájékoztatni. A bérlő a fenti megállapodás megkötéséig léphet fel az értéknövelő felújítási munkái alapján bérbeszámítási igénnyel. A bérbeszámításról a SZOVA NZrt. javaslata alapján a bizottság jogosult dönteni. (22. § (2) bek.)
1.4. Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata vagyonáról szóló 40/2014. (XII.23.) önkormányzati rendelet
1.4.1. Dönt a (3)-(5) és (7) bekezdések szerinti átsorolásról korlátozottan forgalomképes törzsvagyon esetében. (2. § (7) bek.)
1.4.2. A forgalomképes ingatlan és ingó vagyon tekintetében a (2)-(3) bekezdésben meghatározott kivételekkel a tulajdonosi jogokat 15 – 35 millió forint közötti egyedi forgalmi értékhatár esetén a forgalomképes ingatlan és ingó vagyon esetében a gazdasági ügyeket ellátó bizottság gyakorolja. (8. § (1) bek. b) pont)
1.4.3. A forgalomképes önkormányzati vagyon részét képező vagyontárgy megterheléséről - a zálogjoggal való megterhelést kivéve - 15 – 35 millió forint értékhatár esetén a gazdasági ügyeket ellátó bizottság dönt. (8. § (2) bek.)
1.4.4. A korlátozottan forgalomképes törzsvagyontárgyak vonatkozásában a tulajdonosi jogokat 15 – 35 millió forint közötti értékhatár esetén a szakmailag illetékes önkormányzati bizottság előzetes véleményezésével a gazdasági ügyeket ellátó bizottság gyakorolja. (9. § b) pont)
1.4.5. A fogalomképtelen vagyon tulajdonjogot nem érintő hasznosításáról, amennyiben a vagyontárgy hasznosítására irányuló szerződés időtartama egy évnél több, de a három évet nem haladja meg, a gazdasági ügyeket ellátó bizottság dönt. (10. § (2) bek.)
1.4.6. Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát, illetve használatát - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – ingyenesen, bármely jogcímen átruházni kizárólag az alábbiak szerint lehet: 3 éves időtartamot meg nem haladó tartós ingyenes használatot engedélyezni a gazdasági ügyeket ellátó bizottság jogosult (11. § b) pont)
1.4.7. Kedvezményes használatról, bérbeadásról dönteni az alábbiak szerint lehet: 3 éves időtartamot meg nem haladó tartós kedvezményes használatot engedélyezni a gazdasági ügyeket ellátó bizottság jogosult. (12. § b) pont)
1.4.8. Az önkormányzati vagyon kezelője a gazdasági ügyekkel foglalkozó bizottság előzetes hozzájárulásával dönt ingatlan, ingatlanrész, ingóság egyszeri és további előjogot nem biztosító, 1 évet meghaladó vagy határozatlan időre szóló használatba, bérbe adásáról illetve bérbe vételéről. 16. § (2) bek.)
1.4.9. Ha a gazdasági társaságban az önkormányzati tulajdonrész az 50%-ot eléri, vagy meghaladja, úgy a társaság legfőbb szervének (taggyűlés, közgyűlés) hatáskörébe tartozó alábbi kérdésekben a meghozandó döntést megelőzően korlátolt felelősségű társaság esetében a gazdasági ügyeket ellátó bizottság dönt: az alapításért felelős tagok, a vezető tisztségviselők, a könyvvizsgáló és a felügyelő bizottsági tagok ellen kártérítési igények érvényesítése; a szervezeti és működési szabályzat elfogadása; felügyelő bizottság ügyrendjének jóváhagyása kérdésében. (19. § (1) bek. b) pont)
1.4.10. Ha a gazdasági társaságban az önkormányzati tulajdonrész az 50%-ot eléri, vagy meghaladja, úgy a társaság legfőbb szervének (taggyűlés, közgyűlés) hatáskörébe tartozó alábbi kérdésekben a meghozandó döntést megelőzően részvénytársaság esetében a gazdasági ügyeket ellátó bizottság dönt: felügyelő bizottság és az igazgatóság ügyrendjének jóváhagyása; a szervezeti és működési szabályzat elfogadása, módosítása kérdésében; az alapításért felelős tagok, a vezető tisztségviselők, a könyvvizsgáló és a felügyelő bizottsági tagok ellen kártérítési igények érvényesítése. (19. § (2) bek. b) pont)
1.4.11. Kormányzati beruházás megvalósítására létrehozott projekttársaság esetében a társaság legfőbb szervének hatáskörébe tartozó és az (1) bekezdésben fel nem sorolt kérdésekben a döntési jogok gyakorlására a megvalósításra irányuló, tulajdonossal kötött szerződés az irányadó. Az (1) bekezdésben fel nem sorolt és a szerződésben nem szabályozott legfőbb szervének hatáskörébe tartozó kérdésekben a gazdasági ügyeket ellátó bizottság dönt. (19. § (5) bek.)
1.4.12. Többségi vagy kizárólagos tulajdonú gazdasági társaság tulajdonában lévő ingatlan és portfólió vagyon elidegenítésére, megterhelésére, beruházásra üzleti tervnek megfelelően kerülhet sor. Az üzleti tervben tervezett elidegenítés, megterhelés, beruházás kérdésében 15-35 millió forint forgalmi érték között a gazdasági ügyeket ellátó bizottság dönt. (20. § (1) bek. b) pont)
1.5. Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások elidegenítésének szabályairól szóló 8/2025. (III.28.) önkormányzati rendelet
1.5.1. Amennyiben – lakásgazdálkodási szempontokra figyelemmel – a lakásügyeket ellátó bizottság a lakáscseréhez előzetesen hozzájárult, az önkormányzati tulajdonú lakás forgalmi értékbecslését az önkormányzat készítteti el, melynek költségeit fedezi. Az érték elfogadásáról a gazdasági ügyeket ellátó bizottság dönt. (2. § (3) bek.)
1.5.2. Csereszerződés esetén kifogást emelhet a felajánlott csere-lakóingatlan(ok) ellen a forgalmi érték szempontjából. (2. § (5) bek.)
2. SZOCIÁLIS ÉS LAKÁSÜGYI FELADATOKAT ELLÁTÓ BIZOTTSÁG
2.1. A lakáshoz jutás, a lakbérek és a lakbértámogatás, az önkormányzat által a lakásvásárláshoz és építéshez nyújtott támogatások szabályai megállapításáról szóló 36/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet
2.1.1. Önkormányzati bérlakás bérbeadásáról a Bizottság egyedi kérelem alapján dönt a lakás helyreállításának vállalása esetén. (11. §)
2.1.2. A Bizottság jelöli ki a lakás bérlőjét azzal a feltétellel, hogy bérleti szerződés megkötésére a lakás helyreállítását és műszaki átadását követően kerülhet sor. A döntésről, valamint a kijelölésről a SZOVA-t írásban értesíteni kell. (12. § (1) bek.)
2.1.3. Amennyiben a kijelölt bérlő az értesítésben tűzött határnapig a SZOVA-val a helyreállításra vonatkozó megállapodást nem köti meg, vagy a megállapodást a SZOVA a kijelölt bérlő megállapodásban vállalt kötelezettségszegése miatt felmondja, a Bizottság köteles a kijelölést visszavonni. (12. § (3) bek.)
2.1.4. A Bizottság a kijelölt bérlő egyedi méltányossági kérelem alapján a lakás helyreállításának időtartamát meghosszabbíthatja. (13. § (1) bek.)
2.1.5. A Bizottság kijelöli az általa piaci alapon történő bérbeadásra kijelölt lakás bérlőjét. (16/A. § (1) bek.)
2.1.6. Piaci alapon, helyreállítás vállalásával történő bérbeadás esetén, amennyiben a bérlő az értesítésben tűzött határnapig a SZOVA-val a helyreállításra vonatkozó megállapodást nem köti meg, vagy a megállapodást a SZOVA a bérlő megállapodásban vállalt kötelezettségszegése miatt felmondja, a Bizottság a kijelölést visszavonja. (16/A. § (4) bek.)
2.1.7. Piaci alapon történő bérbeadás esetén a Bizottság a bérlő egyedi méltányossági kérelme alapján a lakás helyreállításának időtartamát meghosszabbíthatja. (16/A. § (6) bek.)
2.1.8. Piaci alapon bérbeadott lakás bérleti jogviszonyának időtartamát a Bizottság figyelemmel a bérlő, valamint a vele együttlakó személyek egészségi állapotára, életkorára, egyéb méltánylást érdemlő körülményre, legfeljebb 3 évvel, a rendeletben meghatározott feltételek együttes fennállása esetén hosszabbíthatja meg. (17/B. § (1) bek.)
2.1.9. Piaci alapon bérbeadott lakás esetén, amennyiben a bérlőnek, valamint a vele együttlakó személyeknek az erre irányuló kérelem benyújtását megelőző 6 hónapban elért egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a rendeletben meghatározott összeget, úgy a Bizottság döntése alapján a lakás szociális helyzetre tekintettel kerül bérbeadásra. (17/C. § (6) bek.)
2.1.10. A SZOVA és a bérlő a Bizottság hozzájárulásával megállapodhatnak, hogy a bérlő a lakást átalakítja, korszerűsíti. (26. § (1) bek.)
2.1.11. A bérlő a Bizottság hozzájárulásával jogosult befogadni élettársát vagy testvérét, továbbá a bérleménybe jogszerűen befogadott gyermekének házastársát. (29. § (1) bek.)
2.1.12. A rendeletben meghatározott feltételek együttes fennállása esetén a lakásban visszamaradó személyt az általa lakott lakásra, vagy más, jogos lakásigénye mértékét meg nem haladó lakásra a Bizottság bérlőként kijelölheti. (30. § (2) bek.)
2.1.13. Az ideiglenes lakást a Bizottság jelöli ki. (31. § (2) bek.)
2.1.14. A tartási szerződéshez való hozzájárulás megadására a Bizottság jogosult. (32. § (1) bek.)
2.1.15. A lakástörvény 29. §-a szerinti lakáscseréhez történő hozzájárulás megadására a Bizottság jogosult. (34. §)
2.1.16. A bérlakásban lakó egészségi állapotára tekintettel a bérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésével egyidejűleg a bérlő részére másik önkormányzati lakás kijelölésére a Bizottság jogosult. (34/A. §)
2.1.17. A bérlő minőségi lakáscserére irányuló kérelme és a Bizottság döntése alapján a bérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésével egyidejűleg a bérlő részére másik önkormányzati lakás adható bérbe. (34/B. § (1) bek.)
2.1.18. A bérlő a határozatlan időre bérbe adott lakása legfeljebb 50%-át írásbeli szerződés alapján albérletbe adhatja, melyhez a Bizottság hozzájárulása szükséges. (35. § (1) bek.)
2.1.19. Szociális szállás esetén a Bizottság dönt a szálláshasználati szerződés meghosszabbításáról. (37. § (5) bek., 38. § (4) bek.)
2.1.20. A Bizottság a SZOVA-val történt egyeztetést követően olyan bérlakást is szociális szállásnak minősíthet, amelyben lakbér vagy közüzemi díj hátralékkal rendelkező lakáshasználó lakik, és – amennyiben bérleti jogviszonnyal rendelkezett – bérleti jogviszonya a felmondást vagy a megszűnést követő 12 hónapon belül nem került visszaállításra. (38. § (1) bek.)
2.1.21. A rendelet 3. § a) pontja szerinti átmeneti szállás használóját – a szakmai osztály által készített környezettanulmány alapján – a Bizottság jelöli ki. (41. § (1) bek.)
2.1.22. A használatot indokolt esetben kérelemre, további egy évvel – a szakmai osztály által készített környezettanulmány alapján – a Bizottság meghosszabbítja, amennyiben a szálláshasználónak szálláshasználati, valamint közüzemi díj tartozása nincs, és kérelmező, valamint a vele együttköltöző személyek nem rendelkeznek vagyonnal, amit az ingatlanügyi hatóság által kiállított ingatlantulajdon fennállásáról szóló hatósági bizonyítvánnyal igazol. (41. § (5) bek.)
2.1.23. Amennyiben az átmeneti szállás szociális krízishelyzetre tekintettel került biztosításra, és a 41. § (5) bekezdésében meghatározott időtartam eltelt, a szálláshasználó az együttműködési kötelezettségét teljesítette, szálláshasználati és közüzemi díj hátraléka nincs, és kérelmező, valamint a vele együttköltöző személyek nem rendelkeznek vagyonnal, amit az ingatlanügyi hatóság által kiállított ingatlantulajdon fennállásáról szóló hatósági bizonyítvánnyal igazol, lakhatása más módon nem biztosított, úgy – a szakmai osztály által készített környezettanulmány alapján – a Bizottság a szálláshasználót bérlőnek jelölheti. (41. § (6) bek.)
2.1.24. A lakbértámogatás igénybevétele iránti kérelmet a Bizottság bírálja el, és állapítja meg a ténylegesen fizetendő lakbért. (75. § (2) bek.)
2.1.25. A rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén a Bizottság a rendelet szerinti lakbérkedvezmény mellett méltányosságból további kedvezményt állapíthat meg a kérelmező részére. (76. § (1) bek.)
2.2. A Szent Márton Esélyegyenlőségi Támogatási Program működtetéséről szóló 1/2018. (II.21.) önkormányzati rendelet
2.2.1. A beérkezett pályázatokat a szociális ügyekkel foglalkozó bizottság bírálja el a (2) – (6) bekezdés szerinti szempontok alapján. (4. § (1) bek.)
2.2.2. A beérkezett pályázatokat a Bizottság tárgyév augusztus 31. napjáig bírálja el, és az (1) – (6) bekezdés szerinti pontszámítási rendszer alapján sorrendet állít fel a pályázók között. (4. § (10) bek.)
2.2.3. A támogatási időszak végén a munkacsoport, az egyéni fejlesztési terv értékelését követően augusztus 15. napjáig javaslatot tesz a Bizottság részére a támogatás továbbfolyósítására, vagy a támogatás megszüntetésére. A támogatás továbbfolyósításáról a Bizottság augusztus 31. napjáig dönt. (6. § (1) bek.)
2.3. Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások elidegenítésének szabályairól szóló 8/2025. (III.28.) önkormányzati rendelet
2.3.1. Lakáscsere esetében lakásgazdálkodási szempontokra figyelemmel a lakásügyeket ellátó bizottság dönt az előzetes hozzájárulás megadásáról. (2. § (3) bek.)
2.3.2. Csereszerződés esetén a lakásügyeket ellátó bizottság kifogást emelhet a felajánlott csere-lakóingatlan(ok) ellen lakásgazdálkodási szempontból. (2. § (5) bek.)
3. OKTATÁSI ÜGYEKET ELLÁTÓ BIZOTTSÁG
3.1. A „Szombathely visszavár” tanulmányi ösztöndíjról szóló 14/2016. (IV.25.) önkormányzati rendelet
3.1.1. Kiírja az ösztöndíjra vonatkozó pályázati felhívást minden év június 30. napjáig. (4. § (1) bek.)
3.1.2. A mérnöki képzés esetében a (2) bekezdés b) - c) pontban foglaltakat a Bizottság a Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatával együttműködő stratégiai cégek, az orvosi és a „C” típusú egészségügyi szakképzésre vonatkozó ösztöndíjpályázat esetében az Egészségügyi és Szakmai Bizottság javaslata figyelembe vételével határozza meg. (4. § (3) bek.)
3.1.3. Elbírálja a beérkezett pályázatokat. (5. § (1) bek.)
3.1.4. Dönt a támogatottak személyéről a felállított sorrend alapján. (5. § (6) bek.)
3.2. Az önkormányzat által alapított egyes tanulmányi támogatások szabályairól szóló 17/2022. (X.6.) önkormányzati rendelet
4. VÁROSFEJLESZTÉSI, -ÜZEMELTETÉSI ÉS KÖRNYEZETVÉDELMI ÜGYEKET ELLÁTÓ BIZOTTSÁG
4.1. A közterületek bontás utáni helyreállításáról szóló 3/2008. (IV.1.) önkormányzati rendelet
4.1.1. Egyéb zöldterületben közművezeték csak a városfejlesztési ügyeket ellátó bizottság előzetes hozzájárulásával helyezhető el. (7. § (6) bek.)
4.1.2. Amennyiben adott útszakaszon a különböző közművezetékek rekonstrukciója nem egy időben valósul meg, az útszakasz végleges helyreállítását az Önkormányzat végezheti el az érintett közművezetékek rekonstrukcióját követően. A helyreállítás költségeinek viselésére külön megállapodást kell kötni, amelyet a városfejlesztési, -üzemeltetési és környezetvédelmi ügyeket ellátó bizottság hagy jóvá. (10/A. § (4) bek.)
4.2. A településkép védelméről szóló 26/2017. (XII.20.) önkormányzati rendelet
4.3. A temetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 3/2023. (I.31.) önkormányzati rendelet
5. SPORT ÜGYEKET ELLÁTÓ BIZOTTSÁG
5.1. A városi szintű alapfokú és felmenő rendszerű iskolai sportversenyek rendezései költségeiről a Városi Diáksport Bizottság javaslata alapján a sport ügyeket ellátó bizottság dönt. (6. § (1) bek.)
5.2. A városi oktatási-nevelési intézmények önálló rendezvényeinek, sporttáborainak támogatása pályázat útján történik. A pályázat kiírása és elbírálása a Városi Diáksport Bizottság javaslat alapján a sport ügyeket ellátó bizottság feladata. (6. § (2) bek.)
5.3. Az iskolai sportkörök – beleértve a nem önkormányzati fenntartású oktatási intézmények sportköreit is – támogatásban részesülhetnek a Városi Diáksport Bizottság javaslata alapján a sport ügyeket ellátó bizottság döntését követően. (6. § (3) bek.)
5.4. Az egyéb szabadidős sportszervezetek és sportrendezvények támogatása pályázat útján és kérelem alapján történik. A pályázatokat a sport ügyeket ellátó bizottsághoz kell benyújtani. A támogatottak köréről és a támogatás összegéről a sport ügyeket ellátó bizottság dönt. (8. § (3) bek.)
5.5. A versenysport támogatása a hatályos törvényben, a sportkoncepcióban és a költségvetési rendeletben foglalt keretek és elvek alapján történik. A támogatottak köréről és a támogatás összegéről – a Sportkoncepcióban elfogadott elvek alapján – az elmúlt év eredményességét figyelembe véve, kérelemre, továbbá nyilvánosan meghirdetett pályázat útján a sport ügyeket ellátó bizottság dönt. (10. § (4) bek.)
5.6. Az Önkormányzat anyagilag támogatja az olimpiai játékokra kijutási eséllyel pályázó sportolókat. A támogatás egy főre eső összegéről a sport ügyeket ellátó bizottság dönt. (11. § (4) bek.)
5.7. Az Önkormányzat a hatályos költségvetési rendelet keretein belül - támogatja a Szombathelyen lebonyolításra kerülő sportrendezvényeket, ha a sportrendezvény szerepel az országos, a megyei, a városi sportági szakszövetségek, Szabadidősport Szövetség, diáksport versenynaptárában, illetve a város esemény-naptárában. A támogatottak köréről és a támogatás mértékéről kérelem, illetve nyilvános pályázat alapján a sport ügyeket ellátó bizottság dönt. Az előre nem tervezett sportesemények, rendezvények támogatásáról kérelem alapján a sport ügyeket ellátó bizottság dönt. (12. § (2) – (3) bek.)
5.8. Az Önkormányzat egyéb sporttámogatásairól a sport ügyeket ellátó bizottság dönt. (13. §)
6. AD HOC BIZOTTSÁG
Az önkormányzat a pályázatok elbírálására ad hoc bizottságot (a továbbiakban: bizottság) hoz létre, melynek elnöke a lakásügyeket, a pénzügyeket, a városfejlesztési ügyeket és a jogi ügyeket ellátó bizottság elnöke. (8. § (3) bek.)
7. SZAKMAILAG ILLETÉKES BIZOTTSÁG
A korlátozottan forgalomképes törzsvagyontárgyak vonatkozásában a tulajdonosi jogokat 15 – 35 millió forint közötti értékhatár esetén a szakmailag illetékes önkormányzati bizottság előzetes véleményezésével a gazdasági ügyeket ellátó bizottság gyakorolja. (9. § b) pont)”