ÁGASEGYHÁZA Község Képviselő-testületének 9/2014(XI.10.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működés Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 11- 2015. 02. 24ÁGASEGYHÁZA Község Képviselő-testületének 9/2014(XI.10.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-11-11-tól 2015-02-24-ig
Ágasegyháza Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Alapvető rendelkezések
1. §
(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Ágasegyháza Község Önkormányzata [a továbbiakban: Önkormányzat]
(2) Az Önkormányzat székhelye: 6076 Ágasegyháza, Szent István tér 1. szám
(3) Az Önkormányzat illetékességi területe: Ágasegyháza község közigazgatási területe. A település fontosabb adatait, rövid bemutatását az SZMSZ függeléke tartalmazza
(4) Az Önkormányzat hivatalának megnevezése: Ágasegyházi Polgármesteri Hivatal [a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal]
2. §
(1) Az Önkormányzat jelképeit, a címert, a zászlót és a pecsétet, továbbá ezek használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendelet állapítja meg.
(2) Az önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó részletes szabályokat az Önkormányzat Ágasegyháza község címeréről és zászlajáról szóló 7/1997. (VII.07) rendelete tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat hivatalos lapjára, valamint a honlapjára vonatkozó szabályokat külön rendelet állapítja meg
2. Az Önkormányzat feladatai és azok ellátásában résztvevők
3. §
(1) Az Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben [a továbbiakban: Mötv.] és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek felsorolását az SZMSZ 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat által a bizottságokra, a polgármesterre és a jegyzőre átruházott hatásköröket az SZMSZ 2. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat feladatainak eredményes ellátása érdekében – a kölcsönös érdekek alapján – együttműködik a megyei önkormányzattal, más települési önkormányzatokkal, az illetékességi területén működő önkormányzati szövetségekkel és civil szervezetekkel. Az Önkormányzat társulásainak és társulásai által ellátott feladatainak felsorolását és az átruházott hatásköröket az SZMSZ 3. számú melléklete tartalmazza.
II. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
3. Általános rendelkezések
4. §
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma – ideértve a polgármestert is – 7 fő. A tagok névsorát, lakcímét, email-címét, valamint bizottsági tagságának megjelölését az SZMSZ 4. számú melléklete tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület a döntéseit – rendeletek és határozatok formájában – az ülésein hozza meg.
(3) A képviselő-testületi ülések típusai:
a) alakuló ülés,
b) rendes ülés,
c) rendkívüli ülés.
4. Az alakuló ülés
5. §
Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:
a) a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választások eredményéről,
b) a képviselők eskütétele,
c) a polgármester eskütétele,
d) a polgármester programjának ismertetése,
e) a polgármester illetményének megállapítása,
f) az alpolgármester megválasztása.
5. A rendes ülés
6. §
A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal – éves munkatervének megfelelően – az Önkormányzat székhelyén (Ágasegyháza, Szent István tér 1. szám 2. ajtó alatt) található Tanácsteremben, lehetőség szerint a hónap utolsó keddi napján 1500 órától ülésezik. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja, a Képviselő-testület ülése az Önkormányzat székhelyén kívüli más helyiségben is megtartható.
6. A rendkívüli ülés
7. §
(1) A Képviselő-testületet 15 napon belüli időpontra össze kell hívni a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben. Az ilyen okból szükségessé vált rendkívüli ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott eljárási szabályok megfelelő alkalmazásával a polgármester halaszthatatlan ügyben, indokolt esetben rendkívüli ülést hívhat össze.
(3) Az (1) és (2) bekezdés szerinti rendkívüli ülés napirendjére csak olyan tárgyú előterjesztés vehető fel, amely az ülés összehívását indokolttá tette, vagy indokolttá tenné.
7. A munkaterv
8. §
(1) Az Önkormányzat a rendes ülések tervszerű megtartása érdekében éves munkaterv alapján végzi a munkáját.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és tervezett napirendjét
b) a napirendi pontok tervezett előterjesztőit és – a lehetőségekhez képest – a meghívandók felsorolását, az előkészítők, valamint a véleményezők megjelölését.
(3) A munkaterv tervezetét a január hónapban megtartott képviselő-testületi ülés időpontjára a Polgármester állítja össze. Az új képviselő-testület megválasztását követő első alkalommal a munkaterv a ciklusprogrammal együtt kerül előterjesztésre.
(4) A munkaterv tervezetével kapcsolatosan a testület tagjai, tisztségviselői, a Polgármesteri Hivatal ügyintézői január 3. hetével bezárólag tehetnek javaslatot.
(5) A munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.
8. Az ülés résztvevői
9. §
(1) A Képviselő-testület ülésein a képviselők szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.
(2) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni:
a) a képviselőket;
b) a Jegyzőt;
c) a jogszabályban meghatározott személyeket;
d) a Polgármesteri Hivatal napirendi pont szerint illetékes előadóját
(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
a) a Jegyzőt;
b) az illetékes országgyűlési képviselőt;
c) a lakossági, civil és érdekképviselet szervezetek képviselőit, az önkormányzati intézmények vezetőit, az őket érintő kérdések tárgyalása során
d) a tanácskozási joggal felruházott - Polgármester, Jegyző által meghívott - személyeket.
9. A Képviselő-testület üléseinek összehívása
10. §
(1) A Képviselő-testület rendes, rendkívüli, valamint alakuló ülést és közmeghallgatást tart.
(2) A Képviselő-testület rendes üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az Alpolgármester, ezek – egyidejű – akadályoztatása esetén pedig az Ügyrendi Bizottság Elnöke hívja össze.
(3) Az ülések meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt időben, de lehetőség szerint legalább 3 nappal előtte megkapják.
(4) Az ülések meghívója, az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztések a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak számára digitális adathordozók útján is megküldhető.
11. §
A képviselő-testületi ülések időpontjáról – ha jogszabály, vagy az SZMSZ másként nem rendelkezik – a lakosságot az ülés előtt legalább 4 nappal az Önkormányzat hirdetőtáblán elhelyezett hirdetmény útján tájékoztatni kell. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirendek anyagát hol lehet a Polgármesteri Hivatalban megtekinteni.
10. A képviselő-testület ülései, zárt ülés elrendelése
12. §
(1) A Képviselő-testület ülései nyilvánosak. A hallgatóság az ülésen csak az erre a célra kijelölt helyeken foglalhat helyet.
(2) A Képviselő-testület kivételesen
a) zárt ülést tart: Választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele, továbbá önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor, és jogszabályban meghatározott esetekben;
b.) zárt ülést tarthat: a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdekeit sértené;
c) jogszabályban meghatározott egyéb esetekben
(3) A zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, a jegyző, a jegyzőkönyvvezető vehetnek részt. Külön jogszabály előírhatja azt, hogy mely esetekben kötelező az érintett és a szakértő meghívása. A könyvvizsgálót a véleményezési jogkörébe tartozó ügyekben meg kell hívni a zárt ülésre.
- A zárt ülésen résztvevőket a vonatkozó jogszabályi rendelkezések szerint titoktartási kötelezettség terheli.
11. Az ülések vezetése
13. §
(1) A Képviselő-testület ülését a Polgármester, akadályoztatása esetén az Alpolgármester vezeti.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg mindkettejük tartós akadályoztatásuk esetén az ügyrendi bizottság elnöke hívja össze és vezeti a Képviselő-testület ülését.
(3) Tartós akadályoztatásnak minősül:
a) 30 napot meghaladó betegség, külszolgálat,
b) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés,
c) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.
(4) A Polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati döntések (rendeletek, határozatok) végrehajtásának állásáról,
c) ismertetést ad a részére átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
d) előterjeszti az ülés napirendjét.
12. A Képviselő-testület határozatképessége
14. §
(1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha jelenlévő tagjainak száma legalább 4 fő.
(2) A határozatképesség folyamatos figyelemmel kísérése a Jegyző feladata. Amennyiben megállapítja a határozatképesség hiányát, akkor a Képviselő-testület ülését a Polgármester azonnal berekeszti.
(3) A határozatképtelenség miatt elmaradt testületi ülést új meghívó kiküldésével 4 napon belüli időpontra hívja össze a polgármester.
(4) Amennyiben az ülés napirendjének elfogadása után következik be a határozatképtelenség, úgy a nem tárgyalt előterjesztések a következő ülés napirendjéhez kerülnek felvételre, kivéve a sürgősségi eseteket, mert akkor a (2) és (3) bekezdések szerint kell eljárni.
(5) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül, egyszerű szavazattöbbséggel határoz.
13. Előterjesztés
15. §
(1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden a munkatervbe felvett és új – a tervezett napirenden kívüli – anyag
b) a (2) bekezdésben meghatározottak által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:
a) a Polgármester;
b) az előterjesztés tárgya szerint illetékes bizottság elnöke
c) a Képviselő-testület tagja;
d) a Jegyző.
(3) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés a (4) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző 3. napon kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki jogszerűségi észrevételt tesz, és gondoskodik valamennyi anyag postázásáról. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(4) Szóbeli előterjesztést kivételesen, a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni a napirendek közé. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban került sor.
(5) Az előterjesztés főbb elemei:
a.) az első részben kell meghatározni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket (testületi megállapodásokat, a hozott határozatok eredményeit), a tárgykört rendezőjogszabályokat, az előkészítésben résztvevők véleményét, és mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést, és a döntést indokolják.
b.) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozat-tervezetet tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők (részhatáridők) megjelölésével (év, hónap, nap).
14. Sürgősségi indítvány
16. §
(1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel.
(2) Sürgősségi indítványt a 15. § (2) bekezdésében meghatározott személyek nyújthatnak be.
(3) A Képviselő-testület – a polgármester javaslatára – minősített többséggel, soron kívül dönt az indítvány elfogadásáról vagy visszautasításáról.
(4) A sürgősségi indítvány feltételei:
a.) Sürgősségi indítvány - a sürgősség tényének rövid indokolásával - legkésőbb az ülést megelőző nap nyújtható be a polgármesternél. Sürgősségi indítványt nyújthat be: a Polgármester, Alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők és a Jegyző.
b.) Ha a Polgármester vagy valamely képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését - a napirend lezárása után - vitára kell bocsátani. A Polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására.
c.) Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, és a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, mikorra, illetőleg hányadik napirendi pontként veszik fel a napirendbe.
15. A napirend tárgyalása
17. §
(1) A Polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a.) az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
b.) az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor, legfeljebb 3 percben. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az időtúllépése miatt a Polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A Polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzati bizottság bármely előterjesztéshez – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – ajánlást nyújthat be a Képviselő-testülethez.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. Ha a képviselőmódosító javaslatát megváltoztatja, akkor a Polgármester azt újabb javaslatként véleményezésre a tárgy szerint érintett bizottságnak átadja.
(6) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) A vita lezárása után a határozathozatal előtt a Jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
16. A Képviselő-testület döntései, a szavazás módja
18. §
(1) A Polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület - az elhangzás sorrendjében -, majd az eredeti javaslatról.
(2) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. A kizárásról az érintett települési képviselőkezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
(3) Minősített többség szükséges:
a.) önkormányzati rendeletalkotáshoz,
b.) az Önkormányzat szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, megbízáshoz,
c.) önkormányzati társulás létrehozásához, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez való csatlakozáshoz,
d.) külföldi önkormányzattal való együttműködést rögzítő megállapodáshoz, nemzetközi önkormányzati szervhez való csatlakozáshoz,
e.) intézmény alapításhoz,
f.) a képviselő kizárásához,
g.) zárt ülés elrendeléséhez,
h.) a Képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,
i.) a Polgármester elleni kereset benyújtásához,
j.) törvényben, kormányrendeletben meghatározott tárgykörökben és
k.) az SZMSZ-ben meghatározott ügyek eldöntéséhez.
(4) A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza.
(5) Titkos szavazást köteles tartani, illetőleg tarthat a Képviselő-testület mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetőleg tarthat, továbbá a 19. § (1) bekezdésében meghatározott ügyekben.
(6) A Polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.
(7) A zárt ülésen hozott határozatot a nyilvános ülésen ismertetni kell, kivéve az önkormányzati hatósági ügyeket figyelemmel az adatvédelmi törvény szabályaira. Ugyanakkor biztosítani kell a közérdekű adatok és a közérdekből nyilvántartott adatok megismerésének lehetőségét is, figyelemmel a vonatkozó jogszabályi rendelkezésekre.
(8) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:
a) törvény írja elő
b) a képviselők 1/4-e kéri
c) a Polgármester és a bizottsági elnök kéri.
(9) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a Jegyző felolvassa a testületi tagok nevét, a jelenlévő tagok pedig nevük felolvasásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól.
(10) A név szerinti szavazásról mindig kötelező jegyzőkönyvet készíteni. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(11) A szavazatok összeszámlálásáról a Polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő kéri, a Polgármester a szavazást köteles megismételni.
(12) A Képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal és kihirdetésének dátumával kell ellátni a következők szerint: „Ágasegyháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének __sorszám/__év. (__hó.___nap) Kt. számú határozata”
(13) A testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal betűrendes nyilvántartást vezet.
(14) Az SZMSZ szerint kihirdetett határozatokat és egyéb döntéseket értelemszerű időpontban, de legkésőbb a jegyzőkönyv elkészítését követő 3 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szervezeteknek.
(15) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket a jegyző – a végrehajtásért felelősök közreműködésével – készíti elő és terjeszti a Képviselő-testület elé.
17. A titkos szavazás módja
19. §
(1) Titkos szavazást kell tartani azokban az ügyekben, amelyekben ezt jogszabály elrendeli, így különösen:
a) választás,
b) kinevezés,
c) felmentés, vezetői megbízás adása, visszavonása, valamint
e) fegyelmi eljárást lezáró érdemi döntés (büntetés kiszabása) esetén.
(2) Titkos szavazás eljárása: borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
(3) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a Képviselő-testület következő ülésén lehet megismételni, amennyiben a késedelem nem jár törvényi határidő megsértésével.
(4) A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat az Ügyrendi Bizottság látja el.
18. Interpelláció
20. §
(1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén és az ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez címezve
(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet.
(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen, s távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén az interpelláció elmondására a polgármester új időpontot tűz ki.
(4) Az interpellációra Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben tizenöt napon belül írásban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(5) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(6) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el, melynek végrehajtását a tárgy szerint illetékes bizottságra bízza.
(7) A vizsgálat eredményről szóló jelentést a bizottság elnöke a Képviselő-testület soron következő rendes ülésén terjeszti a testület elé. A jelentés elfogadásáról a képviselőtestület vita nélkül dönt.
(8) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell venni.
(9) Az interpellációkról a jegyző rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet.
19. Kérdés
21. §
(1) Kérdés az Önkormányzat hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.
(2) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 20.§ rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.
20. Az ülés rendje
22. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a.) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ
b.) ismételt figyelmeztetés után az adott téma vonatkozásában megvonja a hozzászólótól a szót,
c.) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok vonatkozásában a tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
21. A jegyzőkönyv
23. §
(1) A Képviselő-testület üléseiről írásbeli jegyzőkönyv készül 3 példányban.
(2) A jegyzőkönyv – a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi törvény [Ket.] vonatkozó rendelkezéseinek megfelelő alkalmazása mellett – a Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza még a képviselő kérése alapján külön feltüntetve a képviselő véleményét, az elhangzott interpellációt, az arra adott szóbeli válasz lényegét, az interpelláló véleményét, és a Testület döntését. Tartalmazza még a napirenden kívül felszólaló nevét, a felszólalása lényegét, továbbá az elhangzott bejelentések lényegét.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) az ülésre szóló meghívó,
b) az előterjesztések és azok mellékletei,
c) a névszerinti szavazás névsora,
d) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,
e) a képviselői kérdésre adott írásbeli válasz,
f) a jelenléti ív.
(4) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írják alá.
(5) A Képviselő-testület ülésén résztvevők számára két napot biztosítani kell arra, hogy a jegyzőkönyvet a Polgármesteri Hivatalban megtekintsék, azzal összefüggésben módosítást, kijavítását kezdeményezzenek, kiegészítést kérjenek, illetőleg észrevételt tegyenek. A jegyzőkönyvvel összefüggésben felmerült kezdeményezést, kérelmet, indítványt, észrevételt szükség esetén írásba kell foglalni és azt mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(6) A Polgármester és a Jegyző által aláírt jegyzőkönyvet az ülést követő tizenöt napon belül a jegyző megküldi a Nemzeti Jogszabálytár (www.njt.hu) törvényességi felügyelet kapcsolattartás felületére, eleget téve ezzel a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalhoz történő felterjesztési kötelezettségének.
(7) A választópolgárok – a zárt ülések kivételével – a Polgármesteri Hivatalban tekinthetnek be a képviselő-testületi ülések előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe. A zárt ülésről – a Mötv. és a Ket. vonatkozó rendelkezései szerinti – külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(8) A zárt ülések jegyzőkönyvének eredeti példányát a titkos ügyiratokra vonatkozó rendelkezések szerint kell kezelni. A zárt ülések jegyzőkönyvébe betekinthet a jegyző, illetőleg az ügyirat kezelő jelenlétében a képviselő.
(10) A képviselő-testület üléseiről készült hangfelvételt – a jegyzőkönyvnek a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalhoz. történt felterjesztés követően – hat hónapig kell megőrizni.
22. Személyes érintettség és összeférhetetlenségi eljárás
24. §
- A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét.
- A személyesen érintett képviselő – érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
- A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.
- A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
- A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvénybentartásáról.
23. A közmeghallgatás
25. §
(1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői helyi közügyeket érintő kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról 15 nappal előtte a lakosságot a Polgármesteri Hivatal Hirdetőtábláján és az Önkormányzat honlapján hirdetmény útján értesíteni kell.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.
(4) A közmeghallgatáson meg nem válaszolt kérdést és javaslatot az annak tárgyában feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottságnak, tisztségviselőnek ki kell adni kivizsgálás céljából. Az érintett 15 napon belül köteles írásban válaszolni a kérdezőnek, melyről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatni kell.
III. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET
24. Rendelet
26. §
(1) A Képviselő-testület a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény és a jogszabályszerkesztésről szóló a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet megtartásával önkormányzati rendeletet alkothat, s – a lakosság szélesebb körét érintő kérdésekben – rendeletben meghatározott alapelveket, szempontokat állapíthat meg.
(2) A rendelet-tervezetet és annak indokolását (a továbbiakban: tervezet) a Polgármesteri Hivatal a Jegyző irányításával készíti elő.
(3) A tervezet elkészítéséhez szükséges egyeztetést, véleményeztetést a Jegyző folytatja le. Ezen szervek és szervezetek körét – a jogszabályban meghatározott véleményezési jog biztosítása mellett – a Polgármester határozza meg.
(4) A tervezetet – a Jegyző törvényességi véleményével együtt – a tárgykör szerint érintett bizottság elé kell terjeszteni.
(5) A jogszabályban, valamint a Képviselő-testület által meghatározott esetekben a rendelet-tervezetet társadalmi egyeztetésre kell bocsátani az Önkormányzat hirdetőtábláján és honlapján.
(6) Nem vehető figyelembe az a vélemény, amely sérti a közerkölcsöt, a rendelet-tervezet tárgyához nem illeszkedik; nem kell figyelembe venni, ha név nélküli.
(10) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet-tervezetet,
b) a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályait meghatározó, a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos rendelet-tervezetet, valamint
c) a rendelet-tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
27. §
(1) Rendelet-tervezetet Polgármester, Alpolgármester, bizottsági elnök és Jegyző terjeszthet a Képviselő-testület elé.
(2) A rendelet-tervezetet indokolással együtt kell a Képviselő-testület elé terjeszteni, mellyel egyidejűleg tájékoztatni kell a Képviselő-testületet az előkészítés és a véleményezés során felvetett, de a tervezetben fel nem vett kisebbségi javaslatokról - utalva a mellőzés indokaira is.
28. §
(1) A rendeleteket a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 32/2010. (XII. 31.) KIM rendelet (továbbiakban: KIM rendelet) 9. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.
(2) A Képviselő-testület által elfogadott rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hivatalos hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel valósul meg.
(3) A rendelet irattári példányát kihirdetési záradékkal kell ellátni.
(4) A már kihirdetett rendeletet – a kihirdetését követő 3. munkanapon belül – egységes szerkezetben fel kell tölteni a Nemzeti Jogszabálytár (www.njt.hu) weboldal felületére.
(5) A kihirdetett rendeletet a jogszabályban meghatározottakon túl meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek is, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.
25. Határozat
29. §
(1) A határozatokat a KIM rendelet 13. §-ban foglaltak szerint kell megjelölni.
(2) A határozat tartalmazza a végrehajtásért felelős szerv nevét, a végrehajtás határidejét.
(3) A végrehajtásért felelősek lehetnek:
a) a Polgármester (Alpolgármester),
b) a bizottság elnöke,
c) a Jegyző.
(4) A Képviselő-testület határozatait meg kell küldeni a végrehajtásért felelős és az érintett személyek részére. A határozatokról a Jegyző nyilvántartást vezet.
(5) A határozat végrehajtásáról a felelős a határidő lejárta után félévente beszámol a Képviselő-testületnek.
(6) A normatív határozatot az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.
IV. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TAGJAIRA ÉS AZ ÖNKORMÁNYZATI TISZTSÉGVISELŐKRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
25. Polgármester
30. §
(1) A Polgármester a község első tisztviselője – a megbízatását főállásban látja el. A Polgármester polgármesteri esküjének megfelelően képviseli a Képviselő-testületet. Ellátja a Képviselő-testület elnöki feladatait. Az államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.
(2) A Polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az Önkormányzat demokratikus működését. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak, a helyi pártok és civil szervezetek vezetőivel.
(3) A Polgármester szervezi az Önkormányzat és az állami szervek kapcsolatait és együttműködését, az önkormányzat külföldi kapcsolatait.
(4) A Polgármester képviseli az Önkormányzatot az Önkormányzat társulásaiban
(5) A Polgármester összehangolja Képviselő-testület és a bizottságok működését.
(6) A Polgármester évente beszámol a Képviselő-testületnek
(7) A polgármesteri foglalkoztatási jogviszonyával összefüggésben, valamint szabadságának nyilvántartásával kapcsolatosan felmerülő feladatokat a Polgármesteri Hivatal pénzügyi csoportvezetője látja el.
25. Alpolgármester
31. §
(1) A Képviselő-testület a saját tagjai közül – a Polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel – a polgármester helyettesítésére, munkájának alpolgármestert választ.
(2) Az Alpolgármester feladatát társadalmi megbízatásban végzi.
(3) Az Alpolgármester feladatköreit a Polgármester határozza meg.
26. Jegyző
32. §
(1) A Jegyző – a Polgármester irányításával – vezeti a Polgármesteri Hivatalt, biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit.
(2) Előkészíti a képviselő-testületi előterjesztéseket, valamint a Polgármesteri Hivatal tárgy szerint érintett szervezeti egységén keresztül a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket. Ellátja a Képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.
(3) A Jegyző ellátja a Képviselő-testület által hatáskörébe utalt önkormányzati feladatokat.
(4) A Jegyző ellátja a jogszabály által feladat és hatáskörébe utalt közigazgatási feladatokat.
26. Képviselő
33. §
(1) A képviselő:
a) részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében,
c) részt vesz a Képviselő-testület ülésein,
d) felszólalhat,
e) indítványt tehet,
f) kérdéseket tehet fel,
g) interpellálhat,
h) szavaz a döntést igénylő ügyekben.
(2) A képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.
(3) A képviselő a (2) bekezdésben foglalt jogai megsértése miatt a polgármesterhez fordulhat. A polgármester köteles haladéktalanul intézkedni a sérelem megszüntetése érdekében. A képviselő védelmében esetlegesen szükséges bírósági eljárást – a hivatalos személyekre vonatkozó előírások alapján – az Önkormányzat indítja meg.
34. §
(1) A képviselőt megbízatásával összefüggő feladatainak ellátásában a Polgármesteri Hivatal folyamatosan segíti.
(2) A képviselő a képviselői munkája keretében a Polgármesteri Hivatal erre kijelölt helyiségét használhatja, a munkájához szükséges eszközöket díjmentesen igénybe veheti,
(3) A képviselőt a Polgármester, a Jegyző és a Polgármesteri Hivatal köztisztviselője köteles soron kívül fogadni.
26. Bizottságok
35. §
(1) A Képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A Képviselő-testület - saját tagjaiból - a következő állandó bizottságokat hozta létre:
a) Ügyrendi Bizottság 3 fővel,
b) Pénzügyi-Gazdálkodási Bizottság 3 fővel.
(3) Az egyes bizottságok hatásköreit és feladatait az SZMSZ 5. számú melléklete tartalmazza
(4) A bizottságok a működésük belső szabályait - az Mötv. és az SZMSZ keretei között - maguk állapítják meg.
(5) A Képviselő-testület meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erre szóló jelentésnek a képviselőtestület által történő elfogadásáig tart.
36. §
(1) A bizottság határozatképességére és határozat-hozatalára a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni
(2) A Képviselő-testület a munkatervében határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, illetve azokat, amelyek csak a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselőtestülethez.
(3) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottságok üléseit a Polgármester és a jegyző is összehívhatja.
(4) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság hatáskörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(5) A bizottság döntéshozatalából kizárható, aki személyesen, vagy hozzátartozója által érintett az ügyben. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról az elnök esetén a polgármester, bizottsági tag esetén a bizottság dönt.
(6) A bizottság ülése nyilvános, azokban az esetekben zárt ülést tart, amelyekben azt az Ötv. kötelezővé teszi vagy megengedi. A bizottság döntéseiről a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.
(7) A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
(8) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint - külön indítványra - a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az ülésen kijelölt egy tagja írja alá. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a bizottság elnöke a legközelebbi ülésen tájékoztatást ad.
37. §
(1) A bizottság üléseit az elnök írásban az ülést megelőzően legalább három munkanappal hívja össze. Indokolt esetben a téma megjelölésével az ülés szóban is összehívható.
(2) A bizottságot össze kell hívni:
a) a Polgármester vagy a Jegyző indítványára,
b) a bizottsági tagok felének javaslatára.
(3) A bizottsági ülések állandó meghívottai:
a) Polgármester,
b) Jegyző
c) a Polgármesteri Hivatal bizottsági feladatok ellátásáért felelős ügyintézője.
(4) A bizottsági ülésre meg kell hívni:
a) a napirend tárgya szerint illetékes intézmény vezetőjét,
b) azt a személyt, akit valamely napirend érint, illetve akinek jelenléte a napirend tárgyalásakor szükséges.
(5) A bizottság munkáját a Polgármesteri Hivatal segíti. A hivatal feladatai:
a) elkészíti a Képviselő-testület munkaterve alapján a bizottság üléstervét,
b) gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről,
c) elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amelyet eljuttat a Jegyzőnek törvényességi felülvizsgálat céljából;
d) a Bizottság elnök által aláírt jegyzőkönyvet – a Képviselő-testület ülését követő három napon belül – a Jegyző megküldi a Nemzeti Jogszabálytár (www.njt.hu) törvényességi felügyelet kapcsolattartás felületére, eleget téve ezzel a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalhoz történő felterjesztési kötelezettségének.
26. Ideiglenes bizottság
38. §
(1) A Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására bármely képviselő javaslatára, a polgármester előterjesztése alapján ideiglenes bizottságot választhat.
(2) Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a Képviselő-testület a bizottság felállításakor határozza meg.
(3) Az ideiglenes bizottság elnökének, tagjainak megválasztására, a bizottság működésére és megszűnésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a rendelet vagy a Képviselő-testület eltérő rendelkezése hiányában.
27. Vizsgáló bizottság
39. §
(1) A Képviselő-testület bármely kérdés megvizsgálására ideiglenes bizottságként vizsgáló bizottságot állíthat fel.
(2) A vizsgáló bizottságot létre kell hozni, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.
(3) A vizsgáló bizottság tagja csak képviselő lehet.
(4) A vizsgáló bizottság tevékenységéről jelentést készít, amelynek tartalmaznia kell:
a) a bizottság feladatát,
b) a bizottság által alkalmazott eljárást és vizsgálati módszereket,
c) a bizottság megállapításait,
d) a bizottság megállapításait alátámasztó bizonyítékok bemutatását,
e) a vizsgálattal érintett észrevételeit a lefolytatott vizsgálat módszereire és megállapításaira,
f) szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatot.
28. Polgármesteri Hivatal
40. §
(1) A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát – belső szervezeti felépítését, munka- és ügyfélfogadási rendjét, valamint a Polgármesteri Hivatal SZMSZ-ének valamennyi jogszabály szerint szükséges mellékleteit – az Önkormányzat SZMSZ-ének 6. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szerveinek belső ellenőrzéséről szóló jogszabályokban előírt feladatokat a jegyző látja el.
V. FEJEZET
HELYI NÉPSZAVAZÁS ÉS NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
29. Helyi népszavazás
41. §
(1) A helyi népszavazást a Polgármesternél a törvényben meghatározottakon túl kezdeményezheti a választópolgárok legalább 10 százaléka.
(2) A Képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt a választópolgárok legalább 25 százaléka kezdeményezte.
29. Népi kezdeményezés
42. §
(1) A népi kezdeményezés Polgármesterhez történő benyújtásához a választópolgárok legalább 5 százalékának írásbeli indítványa szükséges.
(2) A népi kezdeményezést a Polgármesterhez legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző 2. napon kell benyújtani.
(3) A Képviselő-testület köteles megtárgyalni azt a népi kezdeményezést, amelyet a választópolgárok legalább 10 százaléka indítványozott.
VI. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
43. §
(1) Az Önkormányzat jelen - Szervezeti és Működési Szabályzat megalkotásáról szóló –rendelete a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével hatályát veszti Ágasegyháza Község Önkormányzatának 2/2010. (II.09.) számú Szervezeti és Működési Szabályzatának megalkotásáról szól önkormányzati rendelete.
Ágasegyháza, 2014. október 10.
Füredi János Dr. Fazekas István
Ágasegyháza Község Polgármestere Ágasegyháza Község Jegyzője
KIHIRDETÉSI ZÁRADÉK
E rendelet kihirdetése Ágasegyháza Község Önkormányzatának hivatalos hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és az Önkormányzat honlapján való közzététellel a mai napon megtörtént.
Ágasegyháza, 2014. október 10.
Dr. Fazekas István
Ágasegyháza Község Jegyzője
Ágasegyháza Község Önkormányzata és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013. (XI.10.) számú rendeletének mellékletei
- számú melléklet: Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt közfeladatainak a felsorolása
- számú melléklet: A Képviselő-testület által Polgármesterre, Jegyzőre átruházott feladatok és hatáskörök felsorolása
- számú melléklet: Az Önkormányzat társulásainak, és az Önkormányzat által társulásai által ellátott feladatainak felsorolása
- számú melléklet: Képviselő-testület tagjai, elérhetősége, bizottsági tagsága
- számú melléklet: Képviselő-testület bizottságainak feladat- és hatáskörei
- számú melléklet: Ágasegyházi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési szabályzata és mellékletei:
- Számviteli Politika
- Pénzkezelési Szabályzat
- Leltározási Szabályzat
- Felesleges Vagyontárgyak Értékelésének és Értékesítésének Szabályzata
- Értékelési Szabályzat
- Önköltség-számítási Szabályzat
- Gépjármű üzemeltetési Szabályzat
- Számlarend
- Polgármesteri Hivatal Szervezetének Ábrája
- Közszolgálati Szabályzat
- Munkaköri leírások
- Adatkezelési Szabályzat
- Iratkezelési Szabályzat
- Szabálytalanságok Értékelése
- Belső Ellenőrzési Kézikönyv
- számú melléklet: Az Önkormányzat által fenntartott intézmények alapító okiratai
- számú melléklet: Ágasegyháza Község Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata
- számú melléklet: Ágasegyháza Község Önkormányzat Esélyegyenlőségi terve
Ágasegyháza Község Önkormányzata és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013. (XI.10.) számú rendeletének függelékei:
- Ágasegyháza település fontosabb adatai, története, rövid bemutatása