Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021.(II.12.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 07. 01- 2021. 09. 30 14:00Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021.(II.12.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Keszthely Város Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében meghatározott jogkörében eljárva, a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletalapján, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében és 34. § (1)-(4) bekezdésében, Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 76. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva Keszthely Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről a következőket rendeli el.
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesterre, az önkormányzati hivatalra, és az önkormányzati költségvetési szervekre terjed ki.
2. § A költségvetés címrendje: az önkormányzat, a polgármesteri hivatal, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervek külön egy-egy címet alkotnak.
A költségvetés kiadásainak, bevételeinek fő összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja, létszámkeret
3. § [1] (1)[2] Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat 2021. évi költségvetésének
- a) költségvetési bevételét 3.799.636 eFt-ban,
- b) finanszírozási bevételét 4.144.573 eFt-ban,
- c) bevételeit összesen 7.944.209 eFt-ban, azaz hétmilliárd-kilencszáznegyvennégymillió-kettőszázkilencezer forintban az 1. melléklet szerint,
- d) költségvetési kiadásait 7.884.112 eFt-ban,
- e) finanszírozási kiadásait 60.097 eFt-ban,
- f) kiadásait összesen 7.944.209 eFt-ban, azaz hétmilliárd-kilencszáznegyvennégymillió-kettőszázkilencezer forintban,
- g) költségvetési hiányát 4.084.476 eFt-ban, azaz négymilliárd-nyolcvannégymillió-négyszázhetvenhatezer forintban állapítja meg.
(2)[3] Az önkormányzat 2021. évi
- a) működési célú költségvetési bevételei: 3.457.739 eFt,
- b) működési célú költségvetési kiadásai: 4.446.054 eFt,
- c) működési hiány: 988.315 eFt a 2. melléklet szerint.
(3)[4] Az önkormányzat 2021. évi
- a) felhalmozási célú költségvetési bevételei: 341.897 eFt,
- b) felhalmozási célú költségvetési kiadásai: 3.438.058 eFt,
- c) felhalmozási hiány: 3.096.161 eFt a 3. melléklet szerint.
(4)[5] Az önkormányzat 2021. évi költségvetési bevételeiből
- a) kötelező feladatok bevétele 1.557.839 eFt,
- b) önként vállalt feladatok bevétele 2.241.797 eFt,
- c) állami (államigazgatási feladatok) bevétele 0 eFt.
(5)[6] Az önkormányzat 2021. évi költségvetési kiadásaiból
- a) kötelező feladatok kiadásai 1.832.763 eFt
- b) önként vállalt feladatok kiadásai 6.051.349 eFt
- c) állami (államigazgatási feladatok) kiadása 0 eFt.
(6)[7] Az Önkormányzat a 4.084.476 eFt költségvetési hiányt belső forrásból 4.084.476 eFt előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.
(7)[8] A költségvetési rendeletnek részét képezik az 1-18. mellékletek. Az önkormányzat 2021. évi összes bevétele és kiadása 7.944.209 eFt a 4. és a 7. mellékletek szerint.
4. § [9] (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszáma 365 fő, melyet a 9. melléklet tartalmaz. A Goldmark Károly Művelődési Központ létszámából 2018. április 1. napjától 2021. május 31. napjáig 2 fő, 2018. július 1. napjától 2021. május 31. napjáig 3 fő határozott időtartamú. A Keszthely Város Önkormányzata Egyesített Szociális Intézménye létszámából 2018. július 1. napjától 2021. május 31. napjáig 5 fő határozott időtartamú.
(2) Az önkormányzatnál 2 fő választott tisztségviselő létszáma került tervezésre.
(3) Keszthely Város Önkormányzata által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak száma 2 fő. Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszáma 9 fő, melyet a 9. melléklet tartalmaz.
Tartalékokkal való gazdálkodás
(2)[12] Az általános tartalék összege: 181.341 eFt. Az általános tartalékból 173.587 eFt felhasználásáról a Képviselő-testület, 6.354 eFt felhasználásáról a Városstratégiai Bizottság, 1.400 eFt felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni.
(3)[13] A céltartalék összege 244.143 eFt. A céltartalékból 18.588 eFt működési, 225.555 eFt fejlesztési célú tartalék. A céltartalékból
- a) lakásépítés, vásárlás, felújítás költségeire 196.897 eFt,
- b) Napsugár utcai szociális bérlakások felújítására 27.746 eFt,
- c) egyéb pályázati költségekre 912 eFt,
- d) a polgármester saját hatáskörű felhasználására 500 eFt,
- e) környezetvédelmi kiadásokra a Városstratégiai Bizottság döntése alapján 4.283 eFt,
- f) oktatási, kulturális és szociális feladatokra az Emberi Erőforrások Bizottsága döntése alapján 5.900 eFt,
- g) sporttámogatásra az Emberi Erőforrások Bizottsága döntése alapján 7.905 eFt fordítható.
(4) A céltartalékok igénybevételére a (3) bekezdés a)-c) pontjai esetében a képviselő-testület előzetes döntése alapján kerülhet sor.
(5) Az általános és céltartalék előirányzata felhasználását a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.
6. § (1) Az önkormányzat kiadásait a 8. melléklet, bevételeit az 5. melléklet mutatja be.
(2) A polgármesteri hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kiadásainak részletezését a 9. melléklet, a bevételeit a 6. melléklet szemlélteti.
(3) Keszthely Város Önkormányzata beruházási kiadásait feladatonként a 10. melléklet, felújítási előirányzatait célonként a 11. melléklet, egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n belülre a 12. melléklet, az egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n kívülre a 13. melléklet, az egyéb felhalmozási célú kiadásait ÁHT-n kívülre a 14. melléklet mutatja be.
(4) Az önkormányzat 2021. évi tervezett közvetett támogatásait a 15. melléklet szemlélteti.
(5) Az önkormányzat többéves kihatással járó várható kötelezettségeit a 16. melléklet mutatja be.
(6) A 17. melléklet az önkormányzat 2021. évi előirányzat felhasználási terve.
(7) A 18. melléklet az Európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projekthez történő hozzájárulásait mutatja be.
Előirányzatok és módosításuk
7. § (1) A meghatározott, kiemelt előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A polgármester és az önkormányzati költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak az (1) bekezdésben meghatározott kiemelt előirányzatokon belül saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) bekezdése alapján a polgármester jogosult a képviselő-testület határozata, valamint a helyi önkormányzati rendeletekben biztosított átruházott hatáskörben hozott döntések szerinti bevételek és kiadások módosítására és az előirányzatok között átcsoportosításra. A polgármester által gyakorolt előirányzat módosításokat a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a betervezett kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a (4) bekezdésben foglalt időpontokig előirányzatosítani kell.
(4) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosítási kérelmeiket 2021. május 21-áig, és 2021. augusztus 20-áig, 2021. november 20-áig, az év végi beszámolóhoz szükséges előirányzat módosításokat legkésőbb 2022. január 20-áig kell kezdeményezni a polgármesternél.
(5) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján - a jegyző irányításával – az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselő-testület részére.
(6) Az önkormányzati költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket a képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatják fel. A többletbevételek keletkezéséről készített tájékoztatást legkésőbb tárgyév december 2-áig kell megküldeni a polgármester részére. A költségvetési szervek többletbevételei és azok felhasználásának előirányzatai a megküldött értesítések alapján, a megküldést követő, soron következő költségvetési rendelet-módosítás során kerülnek beépítésre a költségvetési szerv költségvetésébe.
Költségvetési szervek finanszírozása
8. § Az önkormányzati költségvetési szervek csak a tényleges pénzügyi szükségleteik, de legfeljebb a képviselő-testület által a 6. mellékletben jóváhagyott irányító szervtől kapott támogatás 1/12 mértékéig terhelhetik meg havonta az önkormányzat költségvetési elszámolási számláját.
Önkormányzati kincstár működtetése
9. § (1) Az önkormányzati kincstárat az önkormányzati hivatal és a számlavezető bank - bevonva az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveket - közösen működtetik.
(2) Az önkormányzati hivatalnak és a Gazdasági Ellátó Szervezet Keszthelynek – a hozzá rendelt költségvetési szervekről elkülönítve - likviditási tervet kell készíteni havonta, amelyet a polgármester részére tárgyhónapot megelőző hónap 15-éig meg kell küldeni.
(3) A likviditási terv összeállításának alapja a költségvetési rendeletben, költségvetési rendelet-módosításban engedélyezett előirányzat.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat pénzügyi helyzetének javítása érdekében a kincstári működés rendszerét a számlavezető bankkal közösen szükség szerint módosítsa.
(5) Az önkormányzati költségvetési szerveknek biztosítaniuk kell a polgármester és az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya köztisztviselői részére a bevételek és kiadások teljesítésének megfigyelését a számlavezető bank rendszere útján.
Az illetmény
10. § (1) A köztisztviselők illetményalapját a Keszthelyi Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők 2021. évi illetményalapjáról szóló 49/2020. (XII. 11.) önkormányzati rendelet állapítja meg.
(2) A közalkalmazottak bér-, kereset-, és pótléknövekményét az érvényes jogszabályi előírásoknak megfelelően kell biztosítani. A közalkalmazottak részére – kivéve a GESZ konyhán dolgozó munkavállalókat - étkezési juttatás nem fizethető. A GESZ konyha munkavállalói részére a természetben nyújtott ebéd ÁFÁ-val növelt beszerzési árának 50 %-a étkezési juttatásként biztosítható.
Beszámolási kötelezettség
11. § (1) Ha az önkormányzat költségvetési szerve határidőre nem tesz eleget az éves költségvetési, időközi költségvetési jelentési, időközi mérlegjelentési, beszámolási, az előírt előirányzat-módosítási, továbbá az egyéb jelentési, vagy beszámolási kötelezettségének, a költségvetési támogatás folyósítását - hasonlóan az állami költségvetési előírásokhoz - a polgármester felfüggesztheti.
(2) Feladatelmaradásból származó költségvetési támogatási hányadot a 2021. évi zárszámadási rendelet hatálybalépésével egyidejűleg vissza kell fizetni az önkormányzat fizetési számlájára.
Maradvány megállapítása
12. § (1) A 2021. évi maradvány megállapítása a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv feladata.
(2) Az általános- és célvizsgálatok során a költségvetési szerveknél vizsgálni kell a maradvány megállapításának, felhasználásának végrehajtását.
Kötelezettségvállalás
13. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek felhatalmazást kapnak az e rendeletben, illetve a módosításokban meghatározott felújítási és felhalmozási előirányzatok felhasználására.
(2) A 2021. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.
(3) Az állami támogatások igényléséhez szolgáltatott adatok helyességéért a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az állami támogatás visszafizetési kötelezettség keletkezése esetén a támogatás túllépési összege – annak kamataival együtt – a soron következő költségvetési rendelet módosítás során elvonásra kerül a költségvetési szervtől.
(4) Keszthely Város Önkormányzata nevében pénzügyi teljesítéssel járó kötelezettség csak pénzügyi és jogi ellenjegyzés mellett vállalható.
14. § (1)[14] Az állam tulajdonából az önkormányzat tulajdonába került lakóépületek (a bennük lévő lakások) elidegenítéséből származó bevételeket elkülönített számlán kell elhelyezni. Felhasználásáról a képviselő-testület a jogszabályi előírások betartása mellett jogosult dönteni.
(2) A Széchenyi-terv pályázat támogatásával megvalósult Napsugár utcai szociális bérlakás bevételeit az erre a célra megnyitott elkülönített bankszámlán kell elhelyezni, melyből biztosítani kell a bérlakás fenntartását és felújítását. Az elkülönített számla bevételeiről és kiadásairól 2021. szeptember 30-ig el kell számolni.
(3) A Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete környezetvédelemről szóló 18/1997. (VI. 12.) önkormányzati rendeletének 22. § (1) bekezdése alapján a Környezetvédelmi Alap összege 4.283 eFt.
15. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) a polgármester rendelkezésére álló céltartalék terhére esetenként legfeljebb 500 eFt összeghatárig intézkedést tegyen. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről az intézkedést követő testületi-ülésen tájékoztatást kell adnia.
(2) Az előirányzat-felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.
Hitel visszafizetési garancia
16. § (1) A képviselő-testület e rendelettel garanciát vállal a 2021. évben felveendő hitelek és azok kamatai törlesztésére, visszafizetésére. A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat költségvetési bevételeit ajánlja fel.
(2) Keszthely Város Önkormányzata kötelezettséget vállal arra, hogy a működési és fejlesztési hitel visszafizetés időtartama alatt a hitelt és járulékait a futamidő éveiben a felhalmozási kiadásokat megelőzően a költségvetésbe betervezi.
(3) A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a 2021. évi költségvetésben a beszámolási rendnek megfelelően szerepelteti az állammal, illetve a pénzintézetekkel szemben fennálló kötelezettségét, tartozásait.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövidlejáratú pénzügyi banki eszközökbe fektesse kamat-nyereség céljából.
A költségvetés végrehajtása
17. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit e rendelet és kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Keszthely Város Önkormányzata 2021. évi költségvetésének végrehajtására.
(2) Az önkormányzati költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért – az alapfeladatok ellátásának biztosításával – a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(3) Az önkormányzati hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kötelesek a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési beszámolók és tájékoztatók elkészítésére, és leadására.
(4) A polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a képviselő-testületet a költségvetés teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.
Pénzeszközök felhasználása
18. § A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére legfeljebb 500.000 Ft értékhatárig kerülhet sor az önkormányzati költségvetési szerveknél.
Vegyes és záró rendelkezések
19. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit, hogy az önkormányzat pénzügyi alapjait növelő pályázatokat nyújtsanak be.
(2) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület a felelős.
(3) A gazdálkodás és a költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a polgármester a felelős.
(4) Az önkormányzat tulajdonában álló házingatlanok értékesítéséről szóló 31/2014. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 6. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
„(4) A határozott időre szóló bérleti szerződéssel rendelkező bérlő részére bérbe adott lakás vételára a forgalmi érték 98%-a.”
(5) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
1. melléklet [15]
2. melléklet [16]
3. melléklet [17]
4. melléklet [18]
5. melléklet [19]
6. melléklet [20]
7. melléklet [21]
8. melléklet [22]
9. melléklet [23]
10. melléklet [24]
11. melléklet [25]
12. melléklet [26]
13. melléklet [27]
14. melléklet [28]
15. melléklet
16. melléklet
17. melléklet [29]
18. melléklet [30]